H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea
birourilor electorale ale secţiilor de votare
nr. 2689 din 07.10.2014
Monitorul Oficial nr.333-338/1553 din 07.11.2014
* * *
În scopul reglementării activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare şi în conformitate cu prevederile art.18 alin.(2), art.22 lit.(c) din Codul electoral, art.60 alin.(5) din Legea nr.317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, Comisia Electorală Centrală
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, conform anexei.
2. Se abrogă Regulamentul cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.396 din 14 decembrie 2006.
3. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE COMISIEI | |
ELECTORALE CENTRALE | Iurie CIOCAN
|
Secretar | Andrei Volentir
|
Nr.2689. Chişinău, 7 octombrie 2014. |
Aprobat
prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale
nr.2689 din 7 octombrie 2014
REGULAMENT
cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile şi modul de activitate a birourilor electorale ale secţiilor de votare.
2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, în perioada electorală consiliile electorale de circumscripţie constituie birouri electorale ale secţiilor de votare.
3. În activitatea lor birourile electorale ale secţiilor de votare se călăuzesc de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul Regulament şi de alte acte normative în domeniu.
II. CONSTITUIREA ŞI COMPONENŢA BIROULUI
ELECTORAL AL SECŢIEI DE VOTARE
4. Biroul electoral al secţiei de votare se constituie de către consiliile electorale de circumscripţie cu cel puţin 25 de zile înainte de ziua alegerilor. Pentru alegerile de orice nivel şi pentru referendumurile republicane, birourile electorale ale secţiilor de votare se constituie în acelaşi termen.
5. Biroul electoral al secţiei de votare este constituit dintr-un număr impar de membri, de cel puţin 5 şi cel mult 11 persoane, după cum urmează:
a) candidaturile a 3 membri se propun de către consiliile locale;
b) candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de consiliul electoral de circumscripţie, la propunerea Comisiei Electorale Centrale, din Registrul funcţionarilor electorali.
6. În cazul cînd partidele şi alte organizaţii social-politice nu prezintă candidaturile lor în componenţa biroului electoral al secţiei de votare cel tîrziu cu 7 zile înainte de expirarea termenului de constituire a biroului electoral, numărul necesar de candidaturi se completează de către consiliul local, iar dacă nici acesta nu prezintă candidaturile, biroul electoral se completează de către consiliul electoral de circumscripţie, la propunerea Comisiei Electorale Centrale, din Registrul funcţionarilor electorali.
7. În decurs de 2 zile de la data constituirii biroului electoral al secţiei de votare reprezentantul consiliului electoral sau al autorităţii publice locale convoacă membrii biroului electoral, care aleg din rîndul lor preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul biroului electoral, adoptînd în acest sens o hotărîre. Hotărîrea adoptată se comunică imediat consiliului electoral de circumscripţie.
Demiterea şi realegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului biroului electoral poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii biroului.
8. După adoptarea hotărîrii se aduce la cunoştinţă publică informaţia despre componenţa şi sediul biroului electoral al secţiei de votare, modul de contactare pentru relaţii.
9. Membrii biroului electoral al secţiei de votare nu pot fi consilieri în consiliile locale şi membri de partid. Verificarea se face de preşedintele biroului electoral prin consultarea membrilor biroului electoral. În caz de necesitate, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va informa consiliul electoral de circumscripţie.
10. Pentru organizarea eficientă a activităţii sale la prima şedinţă biroul electoral al secţiei de votare va adopta o hotărîre privind desemnarea membrilor pentru degrevare de atribuţiile de la locul de muncă permanent pe parcursul întregii perioade electorale sau pe o anumită durată din această perioadă. Numărul membrilor biroului electoral care pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi termenul acestor degrevări este stabilit de către Comisia Electorală Centrală.
11. Hotărîrea biroului electoral al secţiei de votare privind desemnarea membrilor pentru degrevare de atribuţiile de la locul de muncă permanent, întocmită conform anexei nr.1 la prezentul Regulament, se transmite consiliului electoral de circumscripţie care decide, conform competenţei sale, degrevarea membrilor birourilor electorale.
12. Se permite, în caz de necesitate, de a încheia contracte de muncă individuale pentru perioada îndeplinirii unor activităţi determinate. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri.
13. Concurenţii electorali pot desemna în biroul electoral al secţiei de votare cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ, care este confirmat de către biroul electoral respectiv în termen de 3 zile de la momentul depunerii cererii. Drepturile şi obligaţiile reprezentantului concurentului electoral sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea reprezentanţilor concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.383 din 12 decembrie 2006. În activitatea sa reprezentantul concurentului electoral se conduce de actele normative internaţionale la care Republica Moldova este parte, de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
14. În cazul în care membrul biroului electoral al secţiei de votare nu îşi îndeplineşte obligaţiunile sau încalcă legislaţia în vigoare, preşedintele biroului electoral va informa despre aceasta consiliul electoral de circumscripţie.
15. Calitatea de membru al biroului electoral încetează:
a) la cerere;
b) prin revocare.
16. Membrul biroului electoral este revocat de organul (autoritatea) sau concurentul electoral care l-a desemnat, pentru încălcarea interdicţiilor stabilite la art.32 alin.(7) din Codul electoral, pentru lezarea drepturilor electorale ale alegătorilor, pentru absenţa consecutivă nemotivată la 2 şedinţe ale biroului electoral sau pentru refuzul de executare a deciziilor biroului electoral din care face parte, constatate prin hotărîre a biroului electoral din care acesta face parte. În cazul cînd hotărîrea a fost contestată, revocarea se face după confirmare de către organul electoral ierarhic superior.
17. Dacă un membru îşi dă demisia sau este revocat din biroul electoral pînă în ziua precedentă alegerilor, în locul lui poate fi desemnat sau înaintat un alt membru în modul stabilit de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
18. Dacă în urma retragerii sau revocării, numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare s-a redus, devenind mai mic decît numărul minim prevăzut la punctul 5 al prezentului Regulament, iar consiliul local sau partidul, altă organizaţie social-politică nu a înaintat propunerile pentru completarea biroului electoral, includerea noilor membri în componenţa biroului electoral al secţiei de votare se face din iniţiativa consiliului electoral de circumscripţie în termen de 3 zile. În cazul în care această situaţie s-a creat cu 5 zile înainte de ziua alegerilor, includerea noilor membri se va face imediat, ţinîndu-se cont de persoanele din localitatea respectivă care au experienţă în domeniul electoral.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII BIROULUI ELECTORAL
AL SECŢIEI DE VOTARE
19. Şedinţele biroului electoral al secţiei de votare sînt convocate şi conduse de către preşedinte, iar în cazul absenţei acestuia sau la rugămintea lui, de către vicepreşedinte. Şedinţa poate fi convocată, de asemenea, la cererea a cel puţin 1/3 din membrii biroului electoral.
20. Şedinţele biroului electoral al secţiei de votare sînt deliberative dacă la ele sînt prezenţi mai mult de 1/2 din membrii lor.
21. Hotărîrile biroului electoral al secţiei de votare se adoptă, prin vot deschis, cu votul majorităţii membrilor acestuia. Fiecare membru se pronunţă cu votul său “pro”, “contra” în cazul parităţii de voturi, hotărîrea nu se adoptă, iar examinarea cauzei se amînă pentru şedinţa imediat următoare.
22. Membrii biroului electoral al secţiei de votare care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
23. Hotărîrile biroului electoral al secţiei de votare se semnează de către preşedinte şi secretar.
24. Hotărîrile biroului electoral al secţiei de votare, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.
25. Biroul electoral al secţiei de votare îşi desfăşoară activitatea în baza unui plan de lucru elaborat şi aprobat la una dintre primele sale şedinţe. În exercitarea atribuţiilor ce le revin, membrii biroului electoral al secţiei de votare sînt obligaţi să poarte la vedere ecusoane, modelul cărora este prezentat în anexa 8.
26. La şedinţele sale biroul electoral al secţiei de votare examinează chestiuni ce ţin de aducerea la cunoştinţa alegătorilor a listelor electorale, determinarea şi amenajarea localului pentru votare, organizarea muncii biroului electoral în ziua alegerilor, cheltuirea mijloacelor financiare alocate, precum şi alte chestiuni legate de îndeplinirea atribuţiilor sale.
27. La toate şedinţele biroului electoral al secţiei de votare, precum şi la numărarea şi totalizarea voturilor, la operaţiile în legătură cu listele electorale, buletinele de vot, certificatele pentru drept de vot, la întocmirea proceselor-verbale de totalizare a rezultatelor alegerilor şi referendumurilor, au dreptul să asiste:
a) membrii şi reprezentanţii organelor electorale ierarhic superioare;
b) reprezentanţii concurenţilor electorali în organele electorale;
c) observatorii naţionali şi internaţionali acreditaţi de către organele electorale respective;
d) reprezentanţii mijloacelor de informare în masă.
28. În localul biroului electoral al secţiei de votare se va organiza serviciul membrilor biroului electoral pentru a oferi cetăţenilor explicaţii şi informaţii privind alegerile. Totodată, biroul electoral al secţiei de votare va adopta o hotărîre privind stabilirea atribuţiilor de serviciu ale membrilor biroului, conform modelului prezentat în anexa nr.2.
29. Orele de audienţă ale membrilor biroului electoral al secţiei de votare se determină de birou prin aprobarea unui program în care să se ţină cont de timpul liber al alegătorilor, cînd aceştia pot solicita informaţia necesară.
30. Pe frontispiciul clădirii în care se află biroul electoral al secţiei de votare se afişează inscripţia în limba de stat şi într-o altă limbă utilizată de populaţie în localitatea respectivă: “Biroul electoral al secţiei de votare nr.___ pentru alegerile ____________”.
31. Sediul biroului electoral al secţiei de votare trebuie să fie utilat cu mobilă necesară, dulapuri, safeu, telefon, mijloace antiincendiare. Primăriile oferă birourilor electorale ale secţiilor de votare informaţii şi sprijin necesare în exercitarea atribuţiilor lor prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
32. Autorităţile publice, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, persoanele cu funcţii de răspundere, partidele şi alte organizaţii social-politice, precum şi organele acestora sînt obligate să sprijine birourile electorale ale secţiei de votare în exercitarea atribuţiilor lor, să le furnizeze informaţiile şi materialele necesare pentru activitate. Sprijinul din partea autorităţilor publice şi a exponenţilor acestora se acordă numai la cerere şi nu se poate manifesta prin acţiuni vădit disproporţionate faţă de necesităţile existente.
33. Biroul electoral al secţiei de votare poate sesiza autorităţile publice, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, persoanele cu funcţii de răspundere, partidele şi alte organizaţii social-politice, precum şi organele acestora, în probleme de organizare şi desfăşurare a alegerilor, acestea fiind obligate să examineze sesizarea şi să dea răspuns în decursul a 3 zile de la data primirii ei, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor.
34. Nerespectarea prevederilor pct.32 şi 33 din prezentul Regulament serveşte drept temei pentru informarea organelor afacerilor interne, în condiţiile prevăzute de art.71 din Codul electoral.
IV. ATRIBUŢIILE BIROULUI ELECTORAL AL SECŢIEI DE VOTARE
35. În perioada sa de activitate biroul electoral al secţiei de votare exercită următoarele atribuţii:
a) verifică listele electorale împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, asigură integritatea acestora şi a buletinelor de vot;
b) examinează cererile în legătură cu incorectitudinile din listele electorale şi efectuează modificările necesare;
c) eliberează certificate pentru drept de vot alegătorilor care nu se vor afla la domiciliu în ziua alegerilor. Certificatele pentru drept de vot rămase neutilizate se anulează de către biroul electoral al secţiei de votare, în baza unui act, conform anexei nr.3;
d) întocmeşte listele electorale suplimentare, înscriind în ele persoanele care votează în baza certificatelor pentru drept de vot, precum şi persoanele care, din anumite cauze, nu au fost înscrise în lista electorală de bază;
e) comunică populaţiei care locuieşte în raza secţiei de votare data şi locul votării;
f) stabileşte numărul de buletine de vot ce urmează a fi tipărite pentru secţia de votare, conform anexei nr.4.
g) asigură pregătirea localului pentru votare, instalarea urnelor şi a cabinelor de vot;
h) organizează votarea în ziua stabilită;
i) ia măsuri pentru a asigura ordinea în localul secţiilor de votare;
j) totalizează rezultatele alegerilor în secţia de votare, întocmeşte procesele-verbale şi rapoartele şi le remite, împreună cu toate buletinele de vot, consiliului electoral de circumscripţie;
k) examinează cererile şi contestaţiile ce vizează organizarea şi desfăşurarea alegerilor, adoptînd hotărîri asupra lor, ale căror copii se anexează la raportul biroului;
l) remite consiliului electoral de circumscripţie informaţia despre deschiderea secţiei de votare, datele privind prezentarea cetăţenilor la votare, precum şi datele necesare pentru totalizarea rezultatelor preliminare ale alegerilor;
m) asigură accesul alegătorilor, observatorilor şi concurenţilor electorali la informaţia din Registrul de stat al alegătorilor şi listele electorale;
n) exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral.
36. Procedura de lucru cu listele electorale se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul privind întocmirea, administrarea, difuzarea şi actualizarea listelor electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală.
37. Biroul electoral al secţiei de votare comunică alegătorilor locul şi timpul unde pot lua cunoştinţă de lista electorală de bază, folosind în acest scop presa, radioul local, televiziunea locală sau alte forme acceptabile pentru alegători (anunţuri, avize etc.). Posibilitatea de a lua cunoştinţă de lista electorală şi de a verifica corectitudinea întocmirii ei este asigurată de biroul electoral la sediul său.
38. Alegătorii au dreptul să facă contestaţii împotriva neincluderii lor în listă sau excluderii din ea, precum şi împotriva altor erori comise la înscrierea datelor despre sine sau despre alţi alegători cel tîrziu în ziua precedentă zilei alegerilor. Biroul electoral comunică imediat Comisiei Electorale Centrale modificările solicitate, cu anexarea actelor doveditoare: cererea şi declaraţia alegătorului, copia de pe actele de identitate, conform anexei nr.5.
39. Contestaţiile prevăzute la pct.38 din prezentul Regulament se examinează de biroul electoral al secţiei de votare în decurs de 24 de ore, iar hotărîrile acestuia adoptate asupra acestor contestaţii pot fi contestate de către subiecţii interesaţi, după procedura stabilită, în cazul în care aceştia au primit refuz de corectare sau includere în listă.
40. Biroul electoral al secţiei de votare, cel tîrziu cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor, este obligat să comunice alegătorilor din raza secţiei de votare respective informaţia despre sediul secţiei de votare la care ei vor vota, prin toate mijloacele de comunicare disponibile (mass-media, telefon, afişe, internet).
41. Biroul electoral al secţiei de votare aduce la cunoştinţă publică timpul şi locul votării cel mai tîrziu cu 10 zile înainte de ziua alegerilor prin intermediul distribuirii invitaţiilor nominale alegătorilor. Modelul invitaţiei este aprobat de Comisia Electorală Centrală.
42. În cazul alegerilor parlamentare şi referendumurilor republicane, persoanele cu drept de vot care, după ultima participare la alegeri, şi-au schimbat locul de şedere sînt în drept, cel tîrziu cu 30 de zile înainte de următoarele alegeri, să-şi declare locul nou de şedere la organul administrării publice locale, pentru a putea fi înscrise în lista de alegători în secţia de votare corespunzător locului şederii. Autorităţile administraţiei publice locale respective comunică neîntîrziat această informaţie Comisiei Electorale Centrale.
43. În cazul în care alegătorul îşi schimbă domiciliul în perioada dintre data întocmirii listelor electorale şi data alegerilor, biroul electoral al secţiei de votare, la solicitarea acestuia, depusă conform anexei nr.6 şi pe baza actului de identitate acceptat pentru participare la votare, îi eliberează un certificat pentru drept de vot. Alegătorul care a primit certificat pentru drept de vot confirmă primirea lui semnînd în lista electorală, în dreptul numelui său, la rubrica “Notă”, unde este indicată data eliberării, numărul certificatului pentru drept de vot şi numele membrului biroului electoral care l-a eliberat.
44. După expirarea termenului de înregistrare a candidaţilor (cu 23 de zile înainte de data alegerilor), listele înregistrate ce cuprind candidaţii din partea partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, precum şi lista candidaţilor independenţi se vor transmite birourilor electorale ale secţiilor de votare, care le afişează la sediul biroului electoral pentru ca cetăţenii să poată lua cunoştinţă de ele.
45. În cazul în care pe parcursul acestui termen partidul, altă organizaţie social-politică sau blocul electoral va retrage unul sau mai mulţi candidaţi din listă, precum şi în cazul în care candidatul independent îşi retrage candidatura, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, ţinînd cont de hotărîrea organului electoral care a efectuat înregistrarea concurentului, va face în listă, în dreptul candidaţilor respectivi, o menţiune despre retragerea candidaturii.
46. Dacă concurentul electoral îşi retrage candidatura sau înregistrarea este anulată după ce buletinele de vot au fost tipărite, în buletinul de vot, în dreptul acestuia, biroul electoral al secţiei de votare va aplica ştampila cu menţiunea “Retras”.
V. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA VOTĂRII
47. Biroul electoral al secţiei de votare poartă întreaga responsabilitate pentru organizarea votării, pentru crearea condiţiilor necesare pentru exprimarea în mod secret a voinţei alegătorilor, pentru amenajarea localurilor şi pentru menţinerea în ele a ordinii cuvenite.
48. Secţia de votare este asigurată de către autorităţile administraţiei publice locale cu materiale necesare, cabine şi urne de vot, recepţionate prin act de predare-primire.
49. Biroul electoral al secţiei de votare verifică, în ajunul alegerilor, existenţa întregii documentaţii electorale: listele electorale, buletinele de vot, formularele speciale, formularele proceselor-verbale privind rezultatele numărării voturilor, precum şi ştampilele biroului electoral necesare pentru procesul de votare, ceară roşie, funcţionalitatea mijloacelor energetice, de telecomunicaţii, transport şi antiincendiare etc.
La fel, ajunul zilei votării biroul electoral al secţiei de votare va adopta o hotărîre în care să prevadă repartizarea între membrii biroului electoral al secţiei de votare a listelor electorale de care aceştia vor fi responsabili (conform denumirii străzilor, numelor alegătorilor etc.) în ziua votării. Tot în această hotărîre se va indica membrul suplinitor în cazul lipsei membrului responsabil de anumite liste electorale.
50. Votarea se efectuează în ziua alegerilor între orele 07.00 şi 21.00 în localuri special amenajate cu mese pentru membrii biroului la care se eliberează buletinele de vot, cu cabine pentru vot secret şi cu urne de vot, fiind dotate şi cu 2 computere conectate la Sistemul informaţional automatizat de stat “Alegeri” (SIAS “Alegeri”).
51. În ziua alegerilor, la ora 07.00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa a cel puţin jumătate din membrii biroului electoral, verifică urnele de vot, le sigilează, verifică existenţa listelor electorale, buletinelor de vot, ştampilelor şi întocmeşte un proces-verbal în două exemplare, conform anexei nr.7. Procesul-verbal este semnat de toţi membrii prezenţi ai biroului electoral al secţiei de votare, iar după ce un exemplar este introdus în urna de vot, preşedintele biroului declară votarea deschisă.
52. Membrii biroului electoral al secţiei de votare şi operatorii SIAS “Alegeri”, reprezentanţii concurenţilor electorali şi persoanele autorizate să asiste la operaţiile electorale sînt obligaţi să poarte ecusoane de identitate vizibile. Persoanelor care intră în localul secţiilor de votare li se interzice să poarte şi să arate ecusoane, insigne sau alte însemne de agitaţie electorală.
53. Modelul cabinelor şi urnelor de vot (staţionare şi mobile) este stabilit prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2625 din 12 august 2014 prin care a fost aprobată “Instrucţiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secţiei de votare”.
54. Pentru asigurarea unui parcurs ordonat prin secţia de votare şi evitarea aglomeraţiei, biroul electoral al secţiei de votare stabileşte un traseu pentru alegători, începînd de la intrare unde se află mesele pentru operatorii SIAS “Alegeri” spre mesele la care se eliberează buletinele, apoi spre cabinele de vot secret şi urnele de vot. Localul secţiei de votare trebuie să fie amenajat corespunzător anexei nr.1 din Instrucţiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secţiei de votare.
55. Secţia de votare trebuie să fie amenajată astfel încît să permită membrilor biroului electoral al secţiei de votare şi altor persoane autorizate să asiste la operaţiile electorale, să supravegheze, în mod continuu, toate aspectele procesului de votare, inclusiv identificarea alegătorului în Registrul de stat al alegătorilor, înmînarea buletinelor şi introducerea lor în urnele de vot, numărarea voturilor şi întocmirea proceselor-verbale.
56. În timpul rezervat votării se interzice de a închide localul de votare şi de a suspenda votarea, cu excepţia cazurilor de dezordine în masă, de calamităţi naturale, de alte circumstanţe neprevăzute, care îi pun pe alegători în pericol sau fac imposibilă efectuarea alegerilor. În aceste cazuri, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate suspenda votarea pentru cel mult 2 ore, timp în care va aduce localul secţiei de votare în starea corespunzătoare sau va găsi un alt local, înştiinţînd despre acest fapt alegătorii. Persoanele care au dreptul să asiste la votare nu pot fi obligate să părăsească localul secţiei de votare în timpul suspendării votării.
Biroul electoral decide asupra prelungirii, cu cel mult 2 ore, a termenului votării pentru a le permite alegătorilor care stau în rînd la secţia de votare respectivă să-şi realizeze drepturile, informînd despre prelungire consiliul electoral de circumscripţie şi Comisia Electorală Centrală.
La alegerile locale, în cazul în care procesul de votare suspendat nu poate fi reluat în timp de 2 ore, votarea se consideră suspendată pe un termen ce nu va depăşi 2 săptămîni, iar Comisia Electorală Centrală, în termen de 3 zile, va adopta o hotărîre privind data reluării votării suspendate. Procesul de votare se reia în aceleaşi condiţii juridice.
57. Răspunderea pentru asigurarea în ziua alegerilor a ordinii în localul de votare şi pe teritoriul din preajmă, în rază de 100 de metri de la localul votării, o poartă preşedintele biroului electoral al secţiei de votare împreună cu reprezentantul comisariatului de poliţie. Deciziile luate în acest scop sînt executorii pentru toţi.
58. Este strict interzis a intra în localul de votare cu arme de foc sau cu arme albe. Reprezentantul forţelor de ordine poate intra în secţia de votare numai în cazul cînd este invitat de preşedintele biroului electoral să ajute la restabilirea ordinii de drept.
59. Buletinele de vot se păstrează într-un loc sigur din interiorul secţiei de votare, în pachete legate a cîte 100 de bucăţi, şi se distribuie de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, membrilor biroului electoral pentru a fi eliberate alegătorilor în măsura necesităţii.
60. La momentul legitimării alegătorului, pînă la înmînarea buletinului de vot, se face menţiunea cu privire la faptul participării acestuia la votare prin intermediul “Registrului de stat al alegătorilor”, parte componentă a Sistemului Informaţional Automatizat de Stat “Alegeri”.
61. Fiecare alegător votează personal. Votarea în locul altor persoane nu se admite. Membrul biroului electoral al secţiei de votare înmînează alegătorului buletinul de vot, conform listei electorale, numai la prezentarea buletinului de identitate cu fişă de însoţire, în care se indică domiciliul sau reşedinţa alegătorului pe teritoriul secţiei de votare respective, doar după ce alegătorul a fost verificat în SIAS “Alegeri” şi s-a constatat întrunirea tuturor condiţiilor de participare a alegătorului la vot anume în secţia de votare respectivă. La primirea buletinului, alegătorul semnează în lista electorală în dreptul numelui. Membrul biroului electoral la fel aplică semnătura în dreptul numelui alegătorului căruia i-a eliberat buletinul de vot.
Membrul biroului electoral responsabil de eliberarea buletinelor de vot, după închiderea secţiei de votare, va semna în partea dreaptă de sus a listelor electorale, care i-au fost distribuite, iar în partea stingă de jos va menţiona numărul buletinelor de vot eliberate. Membrul biroului electoral care îl suplineşte, la eliberarea buletinelor de vot, va semna pentru aceasta în rubrica “Notă” din lista electorală respectivă. După închiderea secţiei de votare, preşedintele biroului electoral va verifica existenţa semnăturilor acestora pe listele electorale respective.
62. Preşedintele şi membrii biroului electoral al secţiei de votare votează în secţia unde îşi desfăşoară activitatea după înscrierea lor în lista suplimentară în baza certificatului pentru drept de vot.
63. Buletinul de vot se completează de către alegător numai în cabina pentru vot secret. Alegătorul care nu este în stare să completeze de sine stătător buletinul are dreptul să invite în cabină o altă persoană, cu excepţia membrilor biroului electoral, reprezentanţilor concurenţilor electorali şi a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale. Aceste cazuri vor fi consemnate aparte în raportul biroului electoral al secţiei de votare.
64. Dacă alegătorul a completat greşit buletinul, la cererea lui, biroul electoral al secţiei de votare anulează buletinul restituit şi îi eliberează imediat, o singură dată, un nou buletin de vot. Acest caz va fi menţionat în procesul-verbal cu privire la votare şi în lista electorală.
65. În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni în localul de votare, biroul electoral al secţiei de votare desemnează, la cererea scrisă a acestuia, cel puţin 2 membri ai biroului care se deplasează cu o urnă de vot mobilă şi cu materialul necesar votării la locul unde se află alegătorul pentru ca acesta să voteze. Cererile pot fi făcute în scris, începînd cu 2 săptămîni înainte de ziua votării şi pînă la ora 18.00 a zilei precedente votării. În ziua votării, cererile pot fi făcute în scris pînă la ora 15.00, dacă se prezintă şi certificat medical. Modelul cererii este dat în anexa nr.9 la prezentul Regulament. Aceste persoane votează conform listei de alegători pentru votarea la locul aflării, întocmită de biroul electoral al secţiei de votare în baza cererilor acestora, iar persoanele neînscrise într-o asemenea listă nu pot vota la locul aflării. În lista electorală, în dreptul numelui persoanei respective se face menţiunea “Votat la locul aflării”. Aceste prevederi nu se aplică la votarea în străinătate. Reprezentanţilor concurenţilor electorali/participanţilor la referendum şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale li se oferă posibilitatea de a însoţi urna de vot mobilă.
66. Pentru a evita sustragerea membrilor biroului electoral al secţiei de votare de la obligaţiile lor, deplasarea la domiciliul alegătorilor poate fi efectuată în ultimele ore ale timpului de votare, dar nu mai tîrziu de ora 20.00. Totodată, urna de vot mobilă trebuie să fie restituită la secţia de votare pînă la ora 21.00. Biroul electoral al secţiei de votare va ţine evidenţa buletinelor de vot transmise membrilor biroului electoral pentru a fi utilizate în cazul votării la locul aflării, în baza unui registru de evidenţă, conform anexei nr.10.
67. Persoanele deţinute pe baza unui mandat de arest pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti, persoanele condamnate la închisoare (privaţiune de libertate) a căror sentinţă nu este definitivă, cele care execută o sancţiune contravenţională sub formă de arest, persoanele condamnate la închisoare (privaţiune de libertate) prin hotărîre judecătorească definitivă, aflate în instituţiile penitenciare, votează la locul aflării cu urna mobilă, în conformitate cu punctul 65.
68. În misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova votarea se efectuează în conformitate cu prevederile Codului electoral şi ale Regulamentului privind votarea cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi peste hotare.
69. În cazul în care preşedintele biroului electoral al secţiei de votare autorizează scoaterea din localul secţiei de votare a unei urne de vot mobile, faptul acesta, precum şi lista de alegători care au solicitat votarea la locul aflării sînt aduse la cunoştinţa persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale. Acestor persoane li se oferă posibilitatea de a însoţi urna de vot mobilă cu folosirea, în caz de necesitate, a mijloacelor de transport proprii. Biroul electoral al secţiei de votare ţine evidenţa tuturor cererilor alegătorilor privind votarea la locul aflării, în baza unui registru (anexa nr.11).
70. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare ţine evidenţa evenimentelor importante ce au avut loc în timpul votării şi pe parcursul numărării voturilor. La cererea membrilor biroului electoral sau a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale, sau a oricărui alegător, preşedintele notează comentariile şi obiecţiile expuse de aceştia în privinţa procedurii votării într-un act care se anexează la procesele-verbale ale biroului electoral al secţiei de votare.
VI. NUMĂRAREA ŞI TOTALIZAREA VOTURILOR DE CĂTRE
BIROUL ELECTORAL AL SECŢIEI DE VOTARE
71. După expirarea timpului rezervat votării, la ora 21.00 preşedintele biroului electoral al secţiei de votare anunţă încheierea votării şi dispune închiderea secţiei de votare. După aceasta biroul electoral al secţiei de votare începe numărarea voturilor.
72. Din momentul închiderii secţiei de votare, biroul electoral al secţiei de votare rămîne în şedinţă pe parcursul numărării voturilor şi întocmirii proceselor-verbale şi a raportului biroului electoral. Membrii biroului electoral al secţiei de votare rămîn la secţia de votare şi participă la operaţiile electorale, cu excepţia cazurilor de incapacitate fizică sau altor circumstanţe extraordinare.
73. Înainte de deschiderea urnelor de vot, toate ştampilele cu menţiunea “Votat” se adună, se numără şi se transmit preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare pentru păstrare. După aceasta toate buletinele de vot rămase neutilizate se numără şi se anulează de către biroul electoral al secţiei de votare, aplicîndu-se pe ele ştampila cu menţiunea “Anulat”, apoi se leagă separat şi se sigilează.
74. Pînă la deschiderea urnelor de vot, membrii biroului electoral al secţiei de votare în prezenţa persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale, verifică integritatea sigiliilor aplicate pe urnele de vot. Dacă sigiliile sînt deteriorate sau conţin particularităţi vădite ce ar confirma posibilitatea că urna a fost deschisă sau buletinele de vot au putut fi extrase din urnă, se va întocmi un proces-verbal în acest sens, care se va anexa la procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor.
75. După verificarea sigiliilor de pe urnele de vot, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa membrilor biroului electoral şi a persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale, deschide urnele. Mai întîi se deschid urnele de vot mobile, se numără buletinele din ele, apoi se deschid celelalte urne.
76. În cazul în care se va constata că în urnele de vot mobile sînt mai multe buletine decît numărul alegătorilor care au solicitat votarea la locul aflării, se va întocmi un proces-verbal. Dacă numărul de buletine din urnele de vot mobile coincide cu numărul de buletine ce au fost eliberate în acest scop, aceste buletine se vor aduna la buletinele din celelalte urne pentru a fi numărate voturile obţinute de concurenţii electorali.
77. Secţia de votare va fi dotată cu mese suficiente pentru ca toate buletinele extrase din urne să se numere într-un singur loc, în văzul tuturor membrilor biroului electoral al secţiei de votare şi al celor prezenţi. Pe mesele destinate numărării voturilor se aranjează fanioanele cu denumirea sau numele concurenţilor electorali. Urnele cu buletinele de vot se răstoarnă pe mesele unde se va efectua numărarea.
78. Numărarea voturilor acumulate de concurenţii electorali se efectuează numai de către membrii biroului electoral al secţiei de votare.
79. Un membru al biroului electoral al secţiei de votare ia fiecare buletin, îl ridică în aşa fel ca cei ce asistă la numărarea voturilor să-l poată vedea şi îl demonstrează pe faţă şi pe verso. Buletinul contabilizat se aşează aparte în faţa fanionului cu denumirea sau numele concurentului electoral pentru care s-a dat votul în cauză.
80. Înainte de numărarea propriu-zisă a voturilor obţinute de concurenţii electorali, biroul electoral al secţiei de votare stabileşte numărul de buletine extrase din urnele de vot, precum şi numărul alegătorilor cărora le-au fost eliberate buletine de vot în baza numărului de alegători din lista electorală de bază, lista electorală pentru votarea la locul aflării şi lista electorală suplimentară, în dreptul numelui cărora figurează semnătura alegătorului.
81. Buletinele cu voturile exprimate pentru fiecare concurent electoral se numără şi se leagă separat, iar rezultatele numărării, odată stabilite, se consemnează într-un formular special pentru numărarea voturilor.
82. Înainte de a înscrie în procesul-verbal numărul de voturi obţinute de concurenţii electorali, reprezentanţilor concurenţilor electorali şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale li se dă posibilitatea de a verifica datele din formularul special pentru numărarea voturilor.
83. Biroul electoral al secţiei de votare nu include buletinele nevalabile în numărul total de voturi valabil exprimate. Se declară nevalabile buletinele:
a) în care numărul de identificare al circumscripţiei şi numărul de identificare al biroului de votare nu corespund celui al circumscripţiei şi al biroului de votare respectiv;
b) de alt model decît cel stabilit;
c) în care a fost aplicată ştampila cu inscripţia “Votat” în mai multe patrulatere;
d) în care nu a fost aplicată ştampila cu inscripţia “Votat” în nici un cerc din nici un patrulater;
e) în care alegătorii au înscris denumiri sau nume suplimentare ale concurenţilor electorali;
f) care au fost deformate sau mîzgălite astfel încît nu este clară opţiunea alegătorului.
84. Buletinul de vot nu poate fi declarat nevalabil doar din cauza că alegătorul a aplicat ştampila cu inscripţia “Votat” de mai multe ori într-un singur patrulater sau din cauza că ştampila a fost aplicată în afara cercului din patrulater sau pe semnul ori simbolul concurentului electoral, în cazul cînd opţiunea alegătorului este clară.
85. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare oferă tuturor membrilor biroului electoral şi persoanelor autorizate să asiste la operaţiile electorale posibilitatea de a examina buletinul de vot care urmează a fi declarat nevalabil.
86. Dacă membrii biroului electoral al secţiei de votare au îndoieli în privinţa valabilităţii buletinului de vot, problema se soluţionează prin vot, iar rezultatul votării se consemnează în procesul-verbal al şedinţei biroului electoral.
VII. COMPLETAREA FORMULARULUI SPECIAL
PENTRU NUMĂRAREA VOTURILOR
87. Datele preliminare ale rezultatelor numărării şi totalizării voturilor se introduc în formularul special pentru numărarea voturilor, al cărui model se stabileşte de Comisia Electorală Centrală.
88. Formularul se întocmeşte, conform anexei nr.12 la prezentul Regulament (în cazul referendumului conform anexei nr.12a), doar după ce membrii biroului electoral al secţiei de votare vor număra şi lega separat buletinele cu voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral.
89. În formular se indică numărul voturilor valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, precum şi numărul total de voturi valabil exprimate.
90. Suma buletinelor cu voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral şi a buletinelor nevalabile trebuie să fie egală cu numărul buletinelor extrase din urnele de vot.
91. Formularul special pentru numărarea voturilor se semnează de către preşedintele şi secretarul biroului electoral al secţiei de votare. După verificarea datelor din formular, ele se vor consemna în procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor.
VIII. ÎNTOCMIREA PROCESULUI-VERBAL CU PRIVIRE LA REZULTATELE NUMĂRĂRII
VOTURILOR ŞI A RAPORTULUI BIROULUI ELECTORAL AL SECŢIEI DE VOTARE
92. După transmiterea datelor preliminare, biroul electoral al secţiei de votare examinează în şedinţă rezultatele numărării voturilor şi le consemnează într-un proces-verbal care se semnează de preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi ceilalţi membri ai biroului. Absenţa semnăturii unor membri ai biroului electoral al secţiei de votare nu influenţează asupra valabilităţii procesului-verbal. Motivele absenţei semnăturilor se menţionează în raportul biroului electoral.
93. Modelul procesului-verbal privind rezultatele numărării voturilor se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală şi va cuprinde:
a) numărul de alegători incluşi în listele electorale;
b) numărul de alegători incluşi în listele suplimentare;
c) numărul de alegători care au primit buletine de vot;
d) numărul de alegători care au participat la votare;
e) cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare;
f) numărul buletinelor de vot declarate nevalabile;
g) numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral (pentru fiecare opţiune privind întrebările supuse referendumului);
h) numărul total de voturi valabil exprimate;
i) numărul buletinelor de vot primite de biroul electoral al secţiei de votare;
j) numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate.
94. Numărul de alegători la secţia de votare se va stabili în temeiul listei electorale de bază şi al celei suplimentare.
95. Numărul de alegători care s-au prezentat la urnele de vot se va stabili după listele electorale de bază şi cele suplimentare.
96. Numărul total de voturi valabil exprimate se stabileşte în baza buletinelor de vot valabile care va coincide cu numărul de voturi valabil exprimate pentru concurenţii electorali.
97. Numărul de voturi nevalabile se stabileşte în baza buletinelor de vot declarate nevalabile, ţinîndu-se cont de prevederile pct.92 din prezentul Regulament.
98. Numărul de buletine de vot declarate nevalabile şi cele valabile, precum şi cele rămase neutilizate şi anulate trebuie să corespundă numărului de buletine de vot primite, conform actului de primire a buletinelor de către biroul electoral al secţiei de votare.
99. Consiliul electoral respectiv asigură birourile electorale ale secţiilor de votare cu numărul necesar de formulare ale proceselor-verbale pînă în ziua alegerilor.
100. Procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor se întocmeşte, în mai multe exemplare, în prezenţa membrilor biroului electoral al secţiei de votare, reprezentanţilor concurenţilor electorali şi a altor persoane autorizate, conform modelului prezentat în anexa nr.13 la prezentul Regulament. Imediat după ce a fost semnat de către toţi membrii biroului electoral al secţiei de votare, datele conţinute în procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor se introduc în Sistemul Informaţional Automatizat de Stat “Alegeri”. Un exemplar al procesului-verbal se păstrează la biroul electoral al secţiei de votare, un exemplar se prezintă consiliului electoral de circumscripţie, un exemplar se afişează imediat la intrarea în secţia de votare, iar cîte un exemplar, în mod obligatoriu, se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor.
101. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare pregăteşte raportul biroului electoral al secţiei de votare pe baza evidenţei ţinute în scris a activităţilor desfăşurate de birou în perioada electorală. Raportul, întocmit conform anexei nr.14 la prezentul Regulament, va conţine o expunere succintă a cererilor şi contestaţiilor privitoare la acţiunile biroului electoral al secţiei de votare şi a hotărîrilor adoptate de birou în baza acestora. Preşedintele semnează raportul şi oferă celorlalţi membri ai biroului electoral al secţiei de votare posibilitatea de a-şi expune în scris comentariile şi completările la raport şi de a-l semna. Cererile şi contestaţiile se vor anexa la raport. Modelul raportului biroului electoral al secţiei de votare se stabileşte de Comisia Electorală Centrală.
102. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare transmite consiliului electoral de circumscripţie cît de curînd posibil, dar nu mai tîrziu de 18 ore după anunţarea închiderii secţiilor de votare, buletinele cu voturile valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral aparte, procesul-verbal, raportul, buletinele nevalabile, anulate sau contestate, cererile şi contestaţiile, toate fiind sigilate într-o cutie (pachet). Transportarea cutiei (pachetului) sigilat va fi însoţită de paza poliţiei, de preşedinte şi de cel puţin doi membri ai biroului electoral al secţiei de votare. Birourile electorale ale secţiilor de votare constituite în afara Republicii Moldova prezintă, pe lîngă actele enumerate, listele suplimentare.
103. Ştampilele biroului electoral al secţiei de votare se închid într-o cutie (pachet) care se păstrează la secţia de votare. După încheierea alegerilor, ştampilele se remit consiliilor electorale de circumscripţie. Preşedintele biroului electoral este obligat să asigure păstrarea şi returnarea bunurilor primite de la autoritatea publică locală şi de la Comisia Electorală Centrală, purtînd răspundere materială conform legislaţiei în vigoare
104. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare asigură prin actul de predare-primire transmiterea cabinelor, urnelor de vot şi celorlalte materiale autorităţii publice locale pentru păstrare permanentă.
105. Modul de transmitere a datelor privind desfăşurarea scrutinului este prevăzut în Instrucţiunea privind procesul de transmitere şi colectare a informaţiilor electorale la organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare şi locale generale, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.943 din 1 martie 2005.
IX. GARANŢIILE MEMBRILOR BIROURILOR ELECTORALE
106. Membrii birourilor electorale nu pot face agitaţie în favoarea sau în defavoarea persoanelor ce candidează la o funcţie publică eligibilă; nu pot să se implice în activităţi politice în susţinerea vreunuia dintre concurenţii electorali; nu pot să se afilieze nici unuia dintre ei; nu pot sprijini financiar sau prin orice alte modalităţi, direct sau indirect, nici un concurent electoral. În cazul alegerilor locale, membrii biroului electoral nu pot fi soţii, afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri.
107. Persoanelor degrevate din unităţile bugetare li se menţine salariul la locul de muncă permanent şi li se plăteşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu 25 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent.
108. În cazul degrevării persoanelor din alte unităţi decît cele bugetare sau convocării pensionarilor şi a persoanelor temporar neangajate în cîmpul muncii, acestora li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu un salariu mediu pe economie din anul precedent. Pentru activitatea în perioada electorală, inclusiv în ziua alegerilor, membrilor nedegrevaţi ai birourilor electorale li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă în mărime de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent.
109. Funcţionarii publici, membri ai biroului electoral al secţiei de votare şi membri ai aparatului de lucru al acestuia, degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent pentru perioada electorală îşi păstrează statutul de funcţionar public.
110. Se permite, în caz de necesitate, de a încheia contracte de muncă individuale pentru perioada îndeplinirii unor activităţi determinate. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri.
X. DIZOLVAREA BIROURILOR ELECTORALE ALE
SECŢIILOR DE VOTARE
111. Birourile electorale ale secţiilor de votare îşi încetează activitatea şi sînt dizolvate, prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie, de îndată ce Comisia Electorală Centrală a adus la cunoştinţă publică rezultatele finale.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul hotărîrii privind degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent a unui membru al biroului electoral al secţiei de votare
Biroul electoral al secţiei de votare _______________________nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la propunerea pentru degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent a unui membru al biroului electoral al secţiei de votare
| ||
___ ____________20____ |
nr.______ | |
În conformitate cu art.30 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Biroul electoral al secţiei de votare _______________________nr.______HOTĂRĂŞTE:
1. Se propune Consiliului electoral al circumscripţiei electorale ____________________________ nr.____ să degreveze de atribuţiile de la locul de muncă permanent pe perioada activităţii în componenţa Biroului electoral al secţiei de votare __________ nr.___ pentru organizarea şi desfăşurarea __________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum) din _____ __________________ pe dl/dna __________________________________________________________, (preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării. | ||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
|
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul hotărîrii cu privire la stabilirea atribuţiilor de serviciu ale membrilor biroului electoral al secţiei de votare
Biroul electoral al secţiei de votare ____________________ nr._____
HOTĂRÎRE cu privire la stabilirea atribuţiilor de serviciu ale membrilor Biroului electoral al secţiei de votare __________________________________________nr.____ în perioada electorală la ______________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum) |
|||
___ ____________ 20___ |
nr.______ | ||
În conformitate cu art.30 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Biroul electoral al secţiei de votare _________________ nr.____ HOTĂRĂŞTE:
1. Se stabilesc atribuţiile de serviciu ale membrilor Biroului electoral al secţiei de votare _________ nr.____ în perioada electorală _____________, după cum urmează:
|
|||
Membrii biroului electoral al secţiei de votare | Atribuţiile | ||
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării. | |||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele |
Anexa nr.3 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul actului de anulare a certificatelor pentru drept de vot neutilizate
Biroul electoral al secţiei de votare _________________ nr.________
ACT de anulare a certificatelor pentru drept de vot neutilizate la ____________________________________________ (alegeri parlamentare, referendum republican)
Subsemnaţii, _________________________________________________________________________ (numele, prenumele) __________________________________________________________________________________________ membri ai Biroului electoral al secţiei de votare_________________________________________ nr.________ am anulat__________________________________________________________________________________ (numărul cu cifre şi litere) certificate pentru drept de vot la cu numerele _____________________________________________________ numerele de la nr.____ pînă la nr.____. | ||
Membrii biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş. |
__________________ semnătura
__________________ semnătura
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele |
___ ________________ 20_____ data întocmirii actului |
Anexa nr.4 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul hotărîrii cu privire la tipărirea (tirajul) buletinelor de vot
Biroul electoral al secţiei de votare _______________ nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la tipărirea buletinelor de vot
| |||||
___ _____________ 20____ |
nr._____ | ||||
În conformitate cu art.49 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Biroul electoral al secţiei de votare ________________ nr.__________ HOTĂRĂŞTE:
1. Se va tipări următorul tiraj al buletinelor de vot la ___________________________________________ __________________________________________________________________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum)
din ___________________________20____: (data desfăşurării scrutinului)
| |||||
Numărul secţiei de votare | Numărul de alegători | Numărul de buletine de vot | |||
În limba de stat | În limba rusă | Total | |||
TOTAL: | |||||
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
| |||||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele |
Anexa nr.5 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare,aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul hotărîrii cu privire la cererea de modificare a listei electorale
Biroul electoral al secţiei de votare _____________________ nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la cererea privind modificarea listei electorale depusă de ________________________________ (numele, prenumele) | |||
___ _____________20____ |
nr._____ | ||
În legătură cu solicitarea __________________________________________ (numele, prenumele, adresa) __________________________________________________________________________________________ privind_____________________________________________________________________________________ (conţinutul succint al cererii) __________________________________________________________________________________________ şi examinînd actele depuse ___________________________________________________________________, (se indică ce acte anume) Biroul electoral al secţiei de votare _______________________ nr.____________________________________ HOTĂRĂŞTE: 1. Lista electorală se modifică, după cum urmează: __________________________________________ __________________________________________________________________________________________ (se indică modificările care se introduc)
2. Hotărîrea se transmite imediat Comisiei Electorale Centrale cu anexarea actelor doveditoare.
SAU
Se respinge cererea ____________________________________________________________________ (numele, prenumele, adresa)
în legătură cu ______________________________________________________________________________ (se indică motivul)
în temeiul __________________________________________________________________ din Codul electoral. (art., alin.)
| |||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura
__________________ semnătura | ______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele |
Anexa nr.6 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul cererii privind eliberarea certificatului pentru drept de vot
Biroului electoral al secţiei de votare __________________________ nr.____
CERERE Subsemnatul(a) _________________________________________________________________________, domiciliat(ă) pe adresa_________________________________________________________________________ în legătură cu faptul că nu am posibilitate să mă prezint în ziua ________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ (alegeri parlamentare, referendum republican)
din ____ ________________20_____ la secţia de votare unde sînt inclus(ă) în lista electorală, rog să-mi eliberaţi certificat pentru drept de vot.
| |
____ ______________20____ |
____________________________ (semnătura alegătorului) |
Anexa nr.7 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul procesului-verbal privind pregătirea secţiei de votare în ziua alegerilor ___________________________________________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum) _____ ___________________ 20____
PROCES-VERBAL al biroului electoral al secţiei de votare ________________________ nr.____ privind pregătirea secţiei de votare
În conformitate cu art.55 alin.(1) din Codul electoral, la ora _____ în ziua votării ___ _____________ 20___ preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa a ________ membri ai biroului şi a persoanelor autorizate să asiste la operaţiunile electorale, a verificat urnele de vot dacă sînt goale şi a sigilat: ____ urne de vot staţionare de 80 litri (codurile inscripţionate pe sigiliile colier cu autoblocare sînt: ____________; ____ urne de vot staţionare de 45 litri (codurile inscripţionate pe sigiliile colier cu autoblocare sînt: ____________; ____ urne de vot mobile de 27 litri (codurile inscripţionate pe sigiliile colier cu autoblocare sînt: _______________; şi a stabilit existenţa listelor electorale în care sînt înscrişi ___ alegători, a buletinelor de vot în număr total de __ exemplare şi ______ ştampile electorale (de cauciuc, metal, “Anulat”, “Retras”, “Votat”).
Localul secţiei de votare dispune de ___ cabine pentru vot secret, un număr suficient de mese pentru activitatea membrilor şi operatorilor biroului electoral, de locuri pentru reprezentanţii şi observatorii concurenţilor electorali şi alte persoane autorizate să asiste la operaţiunile electorale. Prezentul proces-verbal este întocmit în 2 exemplare şi, după semnarea lor de către membrii biroului, un exemplar va fi introdus în urna de vot staţionară, după care preşedintele va declara votarea deschisă.
| |
Numele şi prenumele
Preşedintele _________________________ Vicepreşedintele _____________________ Secretarul __________________________
|
Semnătura
________________________ ________________________ ________________________ |
Membrii Biroului electoral al secţiei de votare: | |
______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________ |
________________________ ________________________ ________________________ ________________________ ________________________ ________________________ ________________________ ________________________
|
Data întocmirii procesului-verbal
L.Ş. |
____ ______________20____ |
Anexa nr.8 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul legitimaţiei pentru preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrului biroului electoral al secţiei de votare |
Anexa nr.9 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul cererii privind solicitarea votării la locul aflării
Biroului electoral al secţiei de votare _______________________ nr.____
CERERE Subsemnatul(a)______________________________________________________________________________ (numele, prenumele) anul naşterii ________________________________________________________________________________, posesorul (posesoarea) actului de identitate ______________________________________________________ (seria, numărul) domiciliat(ă) pe adresa _______________________________________________________________________, în legătură cu faptul că nu mă pot prezenta la secţia de votare din motivul ____________________________________________________________________________________________ (se indică motivul) ____________________________________________________________________________________________ rog să-mi acordaţi posibilitatea de a vota la locul aflării.
| ||
____ ___________20____
data |
__________________ ora |
_______________________ semnătura |
Anexa nr.10 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul registrului de transmitere a buletinelor de vot membrilor Biroului electoral al secţiei de votare pentru a fi eliberate alegătorilor în cazul votării la locul aflării
Biroul electoral al secţiei de votare _____________________ nr.____
REGISTRUL de transmitere a buletinelor de vot membrilor biroului electoral al secţiei de votare pentru a fi eliberate alegătorilor în cazul votării la locul aflării
Biroul electoral al secţiei de votare ___________________ nr.______ a acordat alegătorilor posibilitatea să voteze la locul aflării în baza cererilor scrise şi a motivelor temeinice. Membrii biroului electoral al secţiei de votare __________________________________________________ (numele, prenumele) ____________________________________________________________________________________________
împreună cu _________________________________________________________________________________ numele, prenumele (observatorilor, reprezentanţilor concurenţilor electorali, etc.) ____________________________________________________________________________________________
s-au deplasat la locul aflării alegătorilor şi au organizat votarea în afara localului de votare.
|
||||
Ora plecării | ora____ | ora____ | ora____ | Total |
Numărul de cereri ale alegătorilor | ||||
Numărul de buletine de vot primite de membrii biroului (grupul mobil) | ||||
Semnătura membrului biroului | ||||
Numărul de buletine de vot eliberate alegătorilor | ||||
Numărul de buletine de vot completate greşit de alegători şi anulate | ||||
Numărul de buletine de vot restituite de membrii biroului, neutilizate | ||||
Semnătura membrului biroului | ||||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele |
Anexa nr.11 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul Registrului cererilor alegătorilor privind votarea la locul aflării
Biroul electoral al secţiei de votare _____________________ nr.____
REGISTRUL cererilor alegătorilor privind votarea la locul aflării* la ________________ din _____ ___________ 20__ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum)
| ||||||||
Nr. d/o | Numele, prenumele alegătorului care a depus cererea | Domiciliul alegătorului | Data şi ora la care a fost recepţionată cererea scrisă | Numele, prenumele persoanei care a transmis cererea scrisă | Motivul solicitării votării la locul aflării/nr., seria şi data eliberării certificatului medical | Numele, prenumele membrului biroului electoral al secţiei de votare care a recepţionat cererea scrisă | Semnătura membrului biroului electoral al secţiei de votare care a recepţionat cererea | Note |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
Secretarul biroului electoral al secţiei de votare |
__________________ semnătura
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele
______________________ numele, prenumele | ||||||
____ __________________ 20___
* Registrul se anexează la procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor, întocmit de biroul electoral al secţiei de votare. |
Anexa nr.12 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul formularului special pentru numărarea voturilor la alegerile parlamentare şi locale
________________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale)
____ ________________________ 20____ (data desfăşurării scrutinului)
FORMULAR SPECIAL PENTRU NUMĂRAREA VOTURILOR
Numărul de voturi obţinute de concurenţii electorali ______________________________________________ ______________________________________________
Biroul electoral al secţiei de votare nr._____
|
|||
Nr.
d/o |
Concurenţii electorali
(în ordinea conform buletinului de vot) |
Numărul de voturi
obţinute (preliminar) | |
g1 | |||
g2 | |||
g3 | |||
g4 | |||
g5 | |||
g6 | |||
g7 | |||
g8 | |||
g... | |||
h) numărul total de voturi valabil exprimate
Verificaţi corectitudinea cifrelor înscrise după următoarea formulă:
h = g1 + g2 + g3 … + gn;
| |||
Preşedintele Biroului electoral |
______________________________ | ||
Anexa nr.12a la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul formularului special pentru numărarea voturilor la referendum __________________________________________ (referendum local, referendum republican)
_____ ____________________ 20____ (data desfăşurării referendumului)
FORMULAR SPECIAL PENTRU NUMĂRAREA VOTURILOR
Biroul electoral al secţiei de votare nr._____ Circumscripţia electorală nr.____
g) numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare opţiune privind întrebarea supusă referendumului:
| |||
g1) pentru
g2) contra
h) numărul total de voturi valabil exprimate |
______________________________
______________________________
______________________________
| ||
Verificaţi corectitudinea cifrelor înscrise după următoarea formulă:
h = g1 + g2.
| |||
Preşedintele Biroului electoral |
______________________________ |
Anexa nr.13 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare,aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul procesului-verbal privind rezultatele numărării voturilor întocmit de biroul electoral al secţiei de votare _____________________________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale)
_____ _______________ 20____ (data desfăşurării scrutinului)
PROCES-VERBAL privind rezultatele numărării voturilor la alegerea _____________________________________________________ (Parlamentului/ consiliului local, raional (municipal)/ primarului)
întocmit de biroul electoral al secţiei de votare _________ nr._______
În conformitate cu art.30, 58 şi 85 din Codul electoral, biroul electoral al secţiei de votare a stabilit:
| |||||||
a | Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază* |
| |||||
b | Numărul de alegători incluşi în listele suplimentare |
| |||||
c | Numărul de alegători care au primit buletine de vot** (c≤a+b); (c≥d) |
| |||||
d | Numărul de alegători care au participat la votare (d=f+h) |
| |||||
e | Cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare (e=c-d) |
| |||||
f | Numărul buletinelor de vot declarate nevalabile |
| |||||
g | Numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare
concurent electoral:
|
||||||
Nr. crt. | Concurentul electoral | Numărul de voturi obţinute | |||||
g1 |
| ||||||
g2 |
| ||||||
g3 |
| ||||||
g4 |
| ||||||
g... |
| ||||||
* Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază trebuie să fie identic cu cel din procesul-verbal privind pregătirea secţiei de votare pentru alegeri ** Numărul de alegători care au primit buletine de vot trebuie să fie identic cu numărul de alegători care au semnat în listele electorale la primirea buletinului de vot
| |||||||
h | Numărul total de voturi valabil exprimate (h=g1+g2+g3+g4+g5+g6+g..) |
| |||||
i | Numărul buletinelor de vot primite de biroul electoral al secţiei de votare (i=c+j) |
| |||||
j | Numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate (inclusiv buletinele de vot completate greşit şi anulate) |
|
Numele şi prenumele | Sexul (B/F) | Semnătura | |
Preşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Vicepreşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Secretarul | ____________________________________ |
____________________
| |
Membrii consiliului electoral de circumscripţie:
| |||
Numele şi prenumele
| Sexul (B/F) | Semnătura | |
____________________________________ ____________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ____________________________________ |
____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ | ||
Data şi ora întocmirii procesului-verbal |
_______________20__ | ||
L.Ş. | ora ________ min ____ | ||
Verificaţi corectitudinea întocmirii procesului-verbal după următoarele formule:
c ≤ a + b; c ≥ d; e = c – d; d = f + h; h = g1 + g2 + g3 + ... gn; i = c + j. |
Anexa nr.14 la Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.2689 din 7 octombrie 2014
Modelul raportului biroului electoral al secţiei de votare ________________________________________________ (alegeri parlamentare, alegeri locale, referendum) ____ ____________________ 20____ (data desfăşurării scrutinului)
RAPORTUL Biroului electoral al secţiei de votare nr._____ __________________________________________________ satul (comuna), oraşul (municipiul), raionul, UTA Găgăuzia
1. Biroul electoral al secţiei de votare a fost constituit la ___ _______ 20__ în componenţa a ___________ membri. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Biroului electoral au fost aleşi la şedinţa din ______________________ 20___.
2. Au fost confirmaţi în calitate de reprezentanţi ai concurenţilor electorali în Biroul electoral din partea: ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________
3. În perioada de activitate Biroul electoral s-a întrunit în __________ şedinţe şi a adoptat _____ hotărîri asupra chestiunilor examinate. Pe parcursul acestei perioade, la Biroul electoral au fost depuse ____ contestaţii şi/sau _____ cereri (demersuri, sesizări, petiţii), după cum urmează: a) pînă în ziua votării contestaţii au parvenit din partea: alegătorilor_______, concurenţilor electorali _______, altor subiecţi/persoane neîmputernicite______ referitoare la ______________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________. b) în ziua votării contestaţii au parvenit din partea alegătorilor_____, concurenţilor electorali_____, altor subiecţi/ persoane neîmputernicite __________ referitoare la_____________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________.
În urma examinării contestaţiilor/cererilor depuse, Biroul electoral a întreprins următoarele măsuri: - a adoptat ______ hotărîri _____(opinii separate) asupra a ______contestaţii, prin care __ contestaţii au fost admise integral; ____ parţial; _____respinse ca neîntemeiate; - a răspuns prin scrisoare la _____ contestaţii; - a remis ____ contestaţii spre examinare, conform competenţei, altor organe; - a restituit ____ contestaţii, ca fiind depuse de persoane neîmputernicite şi/sau fiindcă au vizat aspecte ce nu constituie obiectul unei contestaţii.
4. În ziua votării secţia de votare s-a deschis la ora ____________.
5. La deschiderea secţiei de votare au participat (total) ____________ (persoane); a) membri ai Biroului electoral _______________ (persoane); b) reprezentanţi şi observatori ai concurenţilor electorali____________(persoane); c) observatori internaţionali __________________ (persoane); d) observatori naţionali din partea asociaţiilor obşteşti ______________ (persoane); e) reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă _______________ (persoane).
6. În ziua alegerilor au fost absenţi _____ membri ai Biroului electoral (se enumeră persoanele şi motivul absenţei) ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________.
7. Pe parcursul votării ordinea a fost (nu a fost) încălcată (se expun încălcările şi măsurile întreprinse pentru înlăturarea lor) _________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________.
8. Au completat buletinul de vot cu ajutorul altor persoane invitate în cabina pentru vot secret ___________ alegători.
9. Secţia de votare a fost închisă la ora ____________ . 10. La procedura numărării voturilor au participat: membri ai Biroului electoral ___________ ; au asistat: a) reprezentanţi şi observatori ai concurenţilor electorali din partea: ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________; b) observatori internaţionali _____________________ (persoane); c) observatori naţionali din partea asociaţiilor obşteşti _______________ (persoane); d) reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă________________ (persoane).
11. Numărul de alegători înscrişi în lista electorală de bază la momentul transmiterii acesteia de către primărie Biroului electoral al secţiei de votare este de ___________ . 12. Solicitări şi contestaţii privind neincluderea/excluderea alegătorului din lista electorală de bază au parvenit de la _______ subiecţi interesaţi. 13. În urma modificărilor şi actualizărilor efectuate de către membrii biroului electoral al secţiei de votare, numărul de alegători înscrişi în lista electorală de bază constituie ________ . 14. Certificate pentru drept de vot primite de la consiliul electoral de circumscripţie ____ ex.; certificate pentru drept de vot eliberate alegătorilor de către biroul electoral al secţiei de votare ____ ex.; certificate pentru drept de vot neutilizate/anulate/restituite de alegători ____ ex. 15. Din numărul de alegători care au participat la votare, au votat: a) în baza certificatelor pentru drept de vot* __________ (persoane) ; b) în baza buletinului de identitate provizoriu __________ (persoane) ; c) la locul aflării (cu urna de vot mobilă) ______________ (persoane); d) cu urna de vot specială** ________________________ (persoane); e) în baza declaraţiei privind locul nou de şedere* _________ (persoane); f) cu carnet de student* _______________________________ (persoane);
_____________________________ * Se completează doar în cazul desfăşurării alegerilor parlamentare şi a referendumurilor republicane; ** Se completează doar de birourile electorale ale secţiilor de votare în care şi-au exercitat dreptul la vot alegătorii din localităţile din stînga Nistrului.
16. Procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor a fost întocmit în ______ exemplare care au fost semnate de ________ membri ai Biroului electoral, _________ exemplare au fost înmînate reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor.
| |||
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
|
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele | |
Comentariile şi completările la raport expuse de către membrii biroului electoral al secţiei de votare se anexează.
| |||
Data întocmirii raportului
L.Ş. |
___ ________________ 20___ |
OPINIE SEPARATĂ
a vicepreşedintelui Comisiei Electorale Centrale la proiectele de hotărîri “Cu privire la
aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie”
şi “Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea birourilor
electorale ale secţiilor de votare”, votate de majoritatea membrilor CEC
în şedinţa din 7 octombrie 2014
În şedinţa din 7 octombrie 2014, Comisia Electorală Centrală a examinat proiectele hotărîrilor “Cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie” şi “Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare”, capitolul II al cărora se referă la componenţa consiliului electoral de circumscripţie (CECE) şi la componenţa biroului electoral al secţiei de votare (BESV). Consider că acest capitol din ambele regulamente a fost elaborat superficial, cu admiterea omisiunilor şi ambiguităţilor care pot fi interpretate şi utilizate subiectiv, părtinitor, ceea ce poate conduce la încălcarea principiului echidistanţei în activitatea CEC şi ar putea favoriza anumiţi concurenţi electorali la crearea structurilor electorale inferioare, precum sînt consiliile electorale de circumscripţie şi birourile electorale ale secţiilor de votare. În consecinţă, aceasta ar putea submina încrederea în organizarea de către CEC a unor alegeri libere şi corecte.
În pofida faptului că un regulament ar trebui să completeze şi să dezvolte prevederile Codului electoral1 şi să reglementeze aplicarea acestuia, pentru a descrie acţiunile şi paşii concreţi pe care urmează sa-i întreprindă subiecţii cu dreptul de a înainta candidaturi la constituirea acestor organe electorale inferioare, cum ar fi Comisia Electorală Centrală, judecătoriile, organele administraţiei publice locale, partidele politice etc., textele regulamentelor aprobate conţin lacune în acest sens. Tuturor entităţilor enumerate li se atribuie anumite competenţe la constituirea structurilor electorale inferioare, competenţe care urmau să fie exhaustiv descrise în proiectele regulamentelor prezentate de raportorul Iurie Ciocan, fără a lăsa loc de interpretări arbitrare. În viziunea mea, proiectele regulamentelor ca şi regulamentele aprobate deja, conţin doar nişte spicuiri, nişte extrase incomplete din Codul electoral, făcînd aceste “Regulamente” greu de înţeles, pasibile de interpretări şi care vor putea fi aplicate în mod voluntarist şi subiectiv. Fiind aprobate în această formă şi cu acest conţinut, regulamentele respective pot conduce la încălcarea prevederilor Codului electoral, deoarece reproducînd doar o parte dintre normele Codului electoral referitoare la obiectul reglementat, ele nu numai că nu reglementează aplicarea într-o manieră univocă a Codului electoral, ci, dimpotrivă, aduc neclarităţi, ambiguităţi şi creează confuzii la aplicarea lui.
________________________
1 Norme elaborate de o putere executivă, care completează o lege sau reglementează aplicarea ei (“regulament”, vezi: www.dex.ro).
În această ordine de idei voi menţiona pct.6 al pretinsului Regulament privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie care se referă doar la alegerile şi referendumurile locale2, reproducînd doar art.27 alin.(3) din Codul electoral. În aşa fel, intenţionat sau nu, autorul proiectului propus a omis prevederile alineatului (4) al aceluiaşi articol3, lăsînd impresia că regulamentul propus ar fi aplicabil doar în cazul alegerilor şi referendumurilor locale.
________________________
2 Art.27 (3) CE – În cazul alegerilor şi referendumurilor locale, candidaturile a 2 membri ai consiliilor electorale de circumscripţie de nivelul întîi se propun de către consiliul local de nivelul întîi, iar în cazul cînd lipsesc aceste propuneri, ei sînt numiţi de Comisia Electorală Centrală din numărul persoanelor incluse în Registrul funcţionarilor electorali. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali. Pe măsura posibilităţii, în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie se includ persoane cu studii juridice superioare.
3 Art.27 (4) CE - În cazul alegerilor parlamentare, referendumurilor republicane şi alegerilor locale generale, candidaturile a 2 membri ai consiliului electoral de circumscripţie de nivelul doi se propun de către judecătorie sau, după caz, de către curtea de apel, candidaturile altor 2 membri – de către consiliile locale de nivelul doi şi Adunarea Populară a Găgăuziei. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali.
O altă iregularitate sau incertitudine apare în legătură cu modalitatea de completare de către CEC a componenţei organelor electorale inferioare (consiliile electorale de circumscripţie şi birourile electorale ale secţiilor de votare) – cerinţă prevăzută la art.27, pct.3); 4); 5) şi la art.29, pct.11). Personal, încă din luna iulie am atras atenţia preşedintelui CEC Iurie Ciocan, care a fost şi autorul/raportorul proiectelor discutate, asupra necesităţii de a da o descriere explicită şi univocă a modalităţii de executare a prevederii Codului electoral, conform căreia “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali” (vezi articolul 27 al Codului electoral). Luni, 6 octombrie curent, în cadrul şedinţei operative am reiterat necesitatea elaborării unei instrucţiuni cu privire la modul în care CEC efectuează procedura de completare a numărului membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali şi chiar am propus ca aceasta să se facă în baza extragerii aleatorii din Registrul funcţionarilor electorali. Anume asupra necesitaţii de a descrie procedura de extragere şi propunere de către Comisia Electorală Centrală a membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali am atras atenţia principală şi în luările de cuvînt în cadrul şedinţei CEC, pentru că lipsa reglementărilor sub acest aspect poate trezi suspiciuni şi supoziţii de fraudare a alegerilor. Nu este nici o siguranţă că, în lipsa unei instrucţiuni, a unei descrieri a paşilor şi procedurilor concrete, acei care constituie, acei care pun în aplicare şi acei care monitorizează crearea CECE şi BESV se vor conduce de indicaţiile subiective ale superiorilor, cu urmările previzibile. Cunoscînd algoritmul sau instrucţiunea de înaintare a membrilor structurilor electorale menţionate, persoanele responsabile vor şti cum să procedeze, iar observatorii vor putea să aprecieze corectitudinea completării numărului rămas de membri în cele două tipuri de structuri electorale, din Registrul funcţionarilor electorali. Pentru un sistem electoral bazat pe controlul reciproc al concurenţilor electorali, precum este cel din Republica Moldova, asigurarea că nici unul dintre concurenţii electorali nu va deţine majoritatea de voturi în structurile electorale de orice nivel, dar în special la nivel de CECE şi BESV, – este o măsură extrem de importantă, ca să nu zic vitală.
Atrag atenţia că punerea în aplicare a regulamentelor contestate de autorul opiniei date – aşa cum au fost ele aprobate de CEC ieri, 07.10.2014, cu majoritatea de voturi, creează condiţii ca în unele structuri electorale inferioare majoritatea de voturi să fie deţinută de o singură formaţiune politică şi, totodată, creează circumstanţe de corupere a persoanelor în competenţa cărora este pusă executarea prevederii “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali”, preluată în pretinsele “Regulamente” din Codul electoral într-un mod tendenţios şi înrădăcinînd lipsa de transparenţă. Cele expuse sînt cu atît mai alarmante, cu cît gestionarea Registrului funcţionarilor electorali este pusă, tot aşa de miraculos, pe seama Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), deşi la lit.e) a art.22 este prevăzut expres că anume CEC “ţine şi gestionează Registrul funcţionarilor electorali care pot fi desemnaţi în consiliile electorale de circumscripţie şi în birourile electorale ale secţiilor de votare, inclusiv în cele din străinătate”.
Pornind de la cele expuse mai sus şi ţinînd cont de experienţa mea anterioară dobîndită ca urmare a monitorizării tuturor alegerilor din istoria modernă a Republicii Moldova, declar că nu susţin Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie (atît textul proiectului propus în şedinţă, cît şi varianta votată de majoritatea membrilor CEC,) şi nici Regulamentul cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare” (atît textul proiectului propus în şedinţă, cît şi varianta votată de majoritatea membrilor CEC), adoptate în şedinţa din 7.10.2014. Consider ambele documente ca fiind elaborate incomplet, ce permit folosirea lor într-un mod subiectiv şi făcînd posibilă coruperea în procesul electoral, în special la desemnarea şi nominalizarea membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali.
În calitatea mea de membru al CEC solicit revizuirea documentelor contestate sau elaborarea unei instrucţiuni care să descrie clar acţiunile persoanelor în competenţa cărora intră extragerea numelor funcţionarilor electorali din Registrul funcţionarilor electorali, procesarea acestora pînă la momentul acceptării lor în calitate de membri ai structurilor electorale respective, dar şi acţiunile tuturor părţilor/persoanelor implicate în executarea prevederii “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali” şi responsabilităţile fiecăreia dintre aceste persoane. În cazul în care regulamentele contestate vor rămîne în redacţia aprobată în şedinţa din 07.10.2014, eu nu pot avea încredere că structurile electorale vor fi create într-un mod imparţial, transparent, echitabil şi obiectiv. Respectiv aceasta subminează esenţial încrederea în desfăşurarea unor alegeri libere şi corecte.
Opinia exprimată mai sus se referă în egală măsură la cele două regulamente, dat fiind faptul că sînt viciate de aceleaşi prevederi şi interpretări, conştient sau inconştient admise în documentele contestate de mine.
VICEPREŞEDINTELE | |
COMISIEI ELECTORALE CENTRALE | Ştefan URÎTU
|
08.10.2014 |