O R D I N
cu privire la aprobarea Regulamentului privind statutul,
drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget
nr. 2 din 03.01.2007
Monitorul Oficial nr.21-24/97 din 16.02.2007
* * *
Abrogat: 01.01.2015
Ordinul Ministerului Finanţelor nr.181 din 18.12.2014
În temeiul art.33(32) alin.(5) al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, cu modificările şi completările ulterioare şi în scopul perfecţionării reglementărilor ce ţin de drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget,
ORDON:
1. Se aprobă Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget (se anexează).
2. Ordinul ministrului finanţelor nr.109 din 2 decembrie 2002 “Despre aprobarea Regulamentului privind statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178-181, art.407), se abrogă.
3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării.
Ministrul Finanţelor | Mihail POP |
Chişinău, 3 ianuarie 2007. | |
Nr.2. |
Anexă la Ordinul
ministrului finanţelor
nr.2 din 3 ianuarie 2007
Regulamentul
privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget
1. Dispoziţii generale
1.1. Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget (în continuare - Regulamentul) este elaborat în temeiul prevederilor art.33(32) alin.(5) al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar.
1.2. Prezentul Regulament defineşte statutul executorilor de buget, precum şi drepturile şi obligaţiunile acestora în procesul de elaborare, aprobare, executare, raportare şi control a bugetului.
1.3. Prevederile prezentului Regulament au acţiune asupra executorilor de buget, care conform legislaţiei beneficiază de mijloace de la bugetul de stat.
1.4. Statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget, care beneficiază de mijloace de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale sînt stabilite prin legislaţia referitoare la finanţele publice locale.
2. Statutul executorilor de buget
2.1. Executor de buget este conducătorul autorităţii (instituţiei) publice, împuternicit cu dreptul de a efectua cheltuieli de la buget în limita alocaţiilor aprobate.
2.2. Executor primar de buget este conducătorul autorităţii publice centrale, care are în subordine instituţii publice.
2.3. Executor secundar de buget este conducătorul unei instituţii, subordonate autorităţii publice centrale, cu statut de persoană juridică.
3. Drepturile executorilor de buget
3.1. Executorii primari de buget au dreptul:
3.1.1. să înainteze în termenele stabilite, propuneri pentru venituri/ cheltuieli de la buget pentru anul următor şi pentru 2 ani ulteriori, reieşind din strategiile guvernamentale şi ramurale de dezvoltare;
3.1.2. să formuleze propuneri şi obiecţii la proiectul de lege a bugetului pe anul următor şi cadrul bugetar pe termen mediu;
3.1.3. să stabilească reguli de planificare şi utilizare de către executorii secundari de buget a alocaţiilor bugetare, respectînd cerinţele actelor normative;
3.1.4. să centralizeze, în condiţiile prevăzute de actele normative, o parte din alocaţiile aprobate în buget la grupul funcţional (ramura) respectiv pentru îndeplinirea unor scopuri specifice;
3.1.5. să efectueze redistribuirea alocaţiilor anuale aprobate între instituţii, asigurînd revizuirea condiţiilor contractuale cu furnizorii de mărfuri şi servicii;
3.1.6. să aprobe, la cererile întemeiate ale executorilor secundari de buget, modificări în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, în limita alocaţiilor anuale aprobate, cu condiţia că la articolele (alineatele) de cheltuieli, care se micşorează, nu sînt datorii creditoare şi este sold de alocaţii necontractate. Modificările aprobate la planurile de finanţare, care prevăd modificări la sumele anuale de venituri/ cheltuieli, la cheltuielile de personal (retribuirea muncii, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni), la investiţii şi reparaţii capitale, precum şi care prevăd utilizarea soldurilor formate la început de an, se coordonează cu Ministerul Finanţelor. Totodată, în scopul menţinerii echilibrului bugetar, modificările la planurile de finanţare, care prevăd redistribuirea veniturilor/ cheltuielilor între trimestre, de asemenea, se coordonează cu Ministerul Finanţelor.
3.2. Executorii secundari de buget au dreptul:
3.2.1. să înainteze, în termenul şi formatul stabilite de executorii primari de buget, propuneri pentru venituri/cheltuieli de la buget;
3.2.2. să posede conturi trezoreriale pentru alocaţii bugetare, deschise în unităţile teritoriale ale Trezoreriei de Stat sau, în cazuri speciale, care sînt reglementate prin acte normative, conturi bancare, care se deschid cu autorizarea Ministerului Finanţelor;
3.2.3. să propună repartizarea veniturilor/cheltuielilor pe luni şi conform clasificaţiei bugetare în planurile de finanţare, în funcţie de perioada de acumulare/ efectuare a veniturilor/cheltuielilor;
3.2.4. să solicite pentru scopurile preconizate în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, economiile de alocaţii bugetare din lunile precedente, dacă legea bugetară nu prevede altfel sau dacă nu sînt stabilite alte proceduri de folosire a mijloacelor bugetare neutilizate.
4. Obligaţiunile executorilor de buget
4.1. Executorii primari de buget sînt obligaţi:
4.1.1. să elaboreze şi să prezinte în termenele stabilite, conform cerinţelor Ministerului Finanţelor, estimările de venituri/cheltuieli necesare pentru elaborarea proiectului bugetului pe anul următor precum şi pentru 2 ani ulteriori, să justifice propunerile de buget prin calcule şi note explicative;
4.1.2. să organizeze elaborarea şi prezentarea în termenele stabilite, a propunerilor de buget şi a calculelor respective de către instituţiile subordonate şi să verifice calculele prezentate;
4.1.3. să distribuie şi să aducă în termenele stabilite la cunoştinţa executorilor secundari de buget, sumele veniturilor/cheltuielilor bugetare şi particularităţile gestionării bugetului pe anul respectiv;
4.1.4. să asigure întocmirea de către executorii secundari de buget a devizelor de cheltuieli şi planurilor secundare de finanţare şi să le aprobe;
4.1.5. să elaboreze planuri generale de finanţare şi să le prezinte, în termenele stabilite Ministerului Finanţelor;
4.1.6. să efectueze controlul planificării şi utilizării conform destinaţiei de către executorii secundari de buget a alocaţiilor aprobate şi respectarea de către aceştia a normativelor de cheltuieli stabilite;
4.1.7. să prezinte calcule justificative la modificarea planurilor generale de finanţare la venituri/cheltuieli, solicitate de Ministerul Finanţelor;
4.1.8. să asigure repartizarea de către executorii secundari de buget a alocaţiilor bugetare în scopul executării titlurilor executorii, conform hotărîrilor definitive ale instanţelor judecătoreşti, a ordinelor incaso, precum şi pentru achitarea amenzilor şi altor sancţiuni, aplicate de organele abilitate, operînd modificările de rigoare în devizele de cheltuieli şi în planurile de finanţare, în caz dacă iniţial nu s-au prevăzut mijloace în aceste scopuri;
4.1.9. să asigure efectuarea inventarierii patrimoniului, pentru confirmarea veridicităţii şi autenticităţii datelor contabilităţii şi rapoartelor financiare;
4.1.10. să întocmească şi să prezinte Ministerului Finanţelor, în termenele stabilite, rapoarte financiare, note explicative şi alte informaţii adiţionale;
4.1.11. să asigure lichidarea neajunsurilor şi încălcărilor depistate de organele de control.
4.2. Executorii secundari de buget sînt obligaţi:
4.2.1. să repartizeze veniturile/cheltuielile în conformitate cu clasificaţia bugetară, în funcţie de atribuţiile instituţiei şi pe luni - în funcţie de perioada de acumulare/ efectuare a veniturilor/cheltuielilor;
4.2.2. să întocmească şi să prezinte în termenul stabilit, pentru aprobare executorului primar de buget devizele de cheltuieli şi planurile secundare de finanţare, întocmite în conformitate cu clasificaţia bugetară şi însoţite de calcule şi note explicative;
4.2.3. să efectueze cheltuieli pe parcursul anului bugetar în limita alocaţiilor aprobate în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare (respectînd prevederile lunare) şi să nu admită datorii creditoare cu termenul de achitare expirat;
4.2.4. să prezinte pentru înregistrare la unitatea teritorială a Trezoreriei de Stat deserventă contractele încheiate cu furnizorii de mărfuri şi servicii pe anul în exerciţiu, precum şi alte documente necesare pentru justificarea tranzacţiilor din conturile trezoreriale şi pentru eliberarea numerarului;
4.2.5. să prezinte în cazul rectificării bugetului de stat pe anul respectiv, spre aprobare executorilor primari de buget, modificările care se impun în devizele de cheltuieli şi planurile secundare de finanţare;
4.2.6. să prezinte executorului primar de buget calcule justificative privind modificările planurilor secundare de finanţare la venituri/cheltuieli;
4.2.7. să revadă relaţiile contractuale cu furnizorii de mărfuri şi servicii şi să reducă consumurile din contul alocaţiilor de la buget, dacă în perioada exerciţiului bugetar, Ministerul Finanţelor a efectuat limitarea sau suspendarea cheltuielilor sau dacă în rezultatul rectificărilor legii bugetare anuale, limitele de alocaţii au fost reduse;
4.2.8. să prezinte în termenele stabilite unităţii teritoriale a Trezoreriei de Stat documente de plată trezoreriale pentru alocarea mijloacelor aprobate în planurile secundare de finanţare;
4.2.9. să asigure utilizarea eficientă şi conform destinaţiei a alocaţiilor de la buget;
4.2.10. să asigure executarea titlurilor executorii conform hotărîrilor definitive ale instanţelor judecătoreşti prin prezentarea la unitatea teritorială a Trezoreriei de Stat a ordinelor de plată respective;
4.2.11. să ţină evidenţa contabilă a veniturilor/cheltuielilor, conform normelor stabilite şi clasificaţiei bugetare aprobate;
4.2.12. să asigure efectuarea inventarierii patrimoniului, pentru confirmarea veridicităţii şi autenticităţii datelor contabilităţii şi rapoartelor financiare;
4.2.13. să prezinte, în termenele stabilite, rapoarte financiare şi alte informaţii adiţionale;
4.2.14. să transfere la contul bugetului de stat, în ultima zi bancară a anului, soldurile mijloacelor bugetare neutilizate din conturile bancare ale executorilor de buget, care se deservesc în bănci;
4.2.15. să lichideze neajunsurile şi încălcările depistate de organele de control;
4.2.16. să prezinte, la solicitarea Ministerului Finanţelor sau a organelor de control, orice informaţie sau explicaţii legate de elaborarea şi aprobarea devizelor de cheltuieli şi repartizării pe luni a veniturilor/cheltuielilor şi surselor de finanţare (soldurilor).
5. Dispoziţii finale
5.1. Executorii de buget poartă responsabilitate administrativă sau penală, conform legislaţiei în vigoare pentru:
5.1.1. denaturarea calculelor de stabilire a necesarului de mijloace bugetare;
5.1.2. formarea de surplusuri de mijloace bugetare sau de bunuri materiale;
5.1.3. neprezentarea spre aprobare sau neaprobarea, în termenul stabilit, a devizelor de cheltuieli şi planurilor de finanţare;
5.1.4. formarea şi utilizarea contrar legislaţiei a mijloacelor bugetare, inclusiv a fondurilor şi mijloacelor speciale;
5.1.5. contractarea de lucrări, servicii şi bunuri materiale în sume ce depăşesc prevederile devizelor de cheltuieli aprobate;
5.1.6. neînregistrarea în unităţile teritoriale ale Trezoreriei de Stat a contractelor de achiziţie de mărfuri, lucrări şi servicii;
5.1.7. efectuarea de cheltuieli reale în sume ce depăşesc limitele alocaţiilor bugetare;
5.1.8. neprezentarea în termen şi conform cerinţelor a rapoartelor financiare;
5.1.9. neasigurarea integrităţii mijloacelor băneşti şi bunurilor materiale;
5.1.10. alte neajunsuri şi încălcări (pentru care legislaţia prevede responsabilitate administrativă şi penală).