H O T Ă R Î R E
Cu privire la lucrările publice remunerate
nr. 582 din 05.09.92
Monitor nr.9/275 din 30.09.1992
* * *
Abrogat: 05.11.2004
Hotărîrea Guvernului nr.1121 din 14.10.2004
Notă: În textul hotărîrii sintagma "bugetul local" se substituie prin sintagma "bugetul unităţilor administrativ-teritoriale" şi sintagma "Fondul Social" se substituie prin sintagma "Casa Naţională de Asigurări Sociale" conform Hot. Guv. nr.200 din 12.03.2001
În scopul asigurării funcţionării Legii Republicii Moldova din 21 ianuarie 1992 "Cu privire la utilizarea forţei de muncă", extinderii ansamblului de garanţii de stat privind asigurarea plasării în cîmpul muncii a diferitor categorii de populaţie şi accelerării soluţionării problemelor ce ţin de dezvoltarea social-economică a unităţilor autoadministrării teritoriale, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Autorităţile administraţiei publice locale, în comun cu oficiile forţei de muncă, vor elabora programe de dezvoltare a lucrărilor publice remunerate destinate utilizării muncii şomerilor şi, anual, le vor aproba către 1 decembrie.
Programele de dezvoltare a lucrărilor publice vor prevedea sfera desfăşurării, formele de organizare, numărul locurilor de muncă, resursele materiale şi financiare necesare";
[Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.200 din 12.03.2001]
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
2. Se stabileşte că lucrările publice se finanţează din contul mijloacelor unităţilor economice unde ele sînt organizate, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale ale organelor administraţiei publice locale, precum şi din contul fondului de şomaj al Casei Naţionale de Asigurări Sociale a Republicii Moldova.
Organele administraţiei publice locale în scopurile indicate să prevadă anual în măsurile de dezvoltare economică şi socială a teritoriului şi în programele de dezvoltare a lucrărilor publice remunerate presursele materiale şi financiare necesare.
[Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.200 din 12.03.2001]
[Pct.2 în redacţia Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
3. Se recomandă următoarele direcţii de desfăşurare a lucrărilor publice remunerate:
crearea locurilor de muncă suplimentare cu forme flexibile de utilizare a forţei de muncă la întreprinderile şi organizaţiile deservirii social culturale a populaţiei, comerţului, alimentaţiei publice, aprovizionării şi colectărilor, în cultură şi sport, telecomunicaţii şi asigurare socială, luînd în considerare crearea în perspectivă a populaţiei;
folosirea pe baze de contract a locurilor de muncă vacante (posturilor), dispuse de întreprinderi, organizaţii, instituţii, cu acordarea obligatorie din partea acestora a datelor privind existenţa lor Agenţiei Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
antrenarea şomerilor şi cetăţenilor apţi de muncă neangajaţi în soluţionarea sarcinilor concrete, ce ţin de amenajarea teritoriilor, acordarea ajutorului organizaţiilor de construcţii, întreprinderilor agricole, gospodăriilor de depozitare ş. a. pe baza contractelor individuale sau colective cu patronii.
[Se abrogă un alineat prin Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
4. Participarea cetăţenilor la lucrări publice remunerate se admite pe baza liberului lor consimţămînt şi a respectării normelor legislaţiei de muncă în vigoare şi a prezentei hotărîri.
Nu se admite organizarea lucrărilor publice remunerate la lichidarea urmărilor calamităţilor naturale şi alte lucrări similare.
[Pct. 5 abrogat prin Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
6. Durata lucrărilor publice remunerate este reglementată de legislaţia muncii în vigoare, incluzînd în timpul de lucru remunerat 6 ore pe săptămînă, destinate căutării unui loc de lucru permanent şi adresării la oficiul forţei de muncă.
[în redacţia Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
Se consideră utilă efectuarea evidenţei timpului de lucru conform dorinţei cetăţenilor, folosirea organizării flexibile a zilei şi săptămînii de lucru, precum şi introducerea timpului de lucru redus, cu remunerare proporţional timpului efectiv lucrat.
7. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, de comun acord cu Departamentul de Stat pentru Statistică, să asigure evidenţa statistică a cetăţenilor angajaţi la lucrări publice remunerate şi să aprobe minimul de indici statistici respectivi.
[Pct. 8 abrogat prin Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 5 septembrie 1992 | |
Nr.582 |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
din 5 septembrie 1992 nr.582
REGULAMENT
privind organizarea lucrărilor publice remunerate
Notă: În întreg cuprinsul regulamentului sintagma "Serviciul de stat pentru utilizarea forţei de muncă" se substituie prin sintagma "Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă", iar sintagma "oficiile forţei de muncă" – prin sintagma "agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă" conform Hot. Guv. nr.862 din 14.07.03, în vigoare 25.07.03
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament a fost elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare în scopul atenuării urmărilor sociale şi economice ale creşterii şomajului şi determină principiile de bază ale relaţiilor dintre organele administraţiei publice locale, organele Agenţiei Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi patroni în vederea organizării finanţării şi executării lucrărilor publice remunerate (în continuare – lucrări publice).
2. Lucrări publice sînt considerate orice tipuri de activităţi temporare accesibile tuturor şomerilor, care nu necesită o pregătire profesională.
3. În sistemul de ocupare a forţei de muncă lucrările publice au menirea de a rezolva următoarele sarcini:
atenuarea urmărilor economice şi sociale ale creşterii şomajului; crearea condiţiilor pentru plasarea în cîmpul muncii a şomerilor;
deprinderea cu activitatea de muncă a persoanelor care pentru prima dată îşi caută un loc de muncă şi nu posedă vreo profesie (specialitate) inclusiv a tineretului;
reabilitarea activităţii de muncă a persoanelor care au o întrerupere îndelungată (de peste un an) în activitatea profesională;
încadrarea în muncă a persoanelor de vîrstă prepensionară care şi-au pierdut mobilitatea profesională şi teritorială.
4. În baza prezentului Regulament în teritoriu se întocmesc documente respective privind organizarea locurilor publice, luîndu-se în considerare particularităţile dezvoltării social-economice şi situaţia pieţei muncii în teritoriu.
5. Organele administraţiei publice locale determină ramurile economiei pentru efectuarea lucrărilor publice. Prioritate sînt considerate ramurile care contribuie la dezvoltarea socială a teritoriului (deservirea populaţiei, ocrotirea sănătăţii, comerţul şi alimentaţia publică, transportul, cultura etc.).
Volumul, durata, sursele financiare şi locul executării lucrărilor publice sînt prevăzute în programele de dezvoltare a lucrărilor publice remunerate.
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.200 din 12.03.2001]
[Alin.2 pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.995 din 25.09.98]
II. MODUL, CONDIŢIILE DE ORGANIZARE ŞI
FINANŢARE A LUCRĂRILOR PUBLICE
6. Lucrările publice sînt organizate în bază de contract de către organele administraţiei publice locale, la propunerea şi cu participarea agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate şi cu forma de gospodărire (În continuare – unităţi economice).
Prin decizia organului administraţiei publice locale contractele de organizare a lucrărilor publice la unităţile economice pot fi încheiate de către agenţia pentru ocuparea forţei de muncă.
7. La tipurile de lucrări publice remunerate, utilizate în ramurile economiei naţionale se referă:
în ramurile sferei productive:
1) industrie:
- curăţirea teritoriului întreprinderilor industriale;
- utilizarea şi prelucrarea deşeurilor menajere;
- prelucrarea produselor agricole;
- fabricarea cherestelei, bîrnelor (lucrările auxiliare);
- sortarea ambalajelor din sticlă;
2) agricultură:
- acordarea ajutorului la lucrările de cîmp sezoniere;
- cultivarea şi recoltarea legumelor şi fructelor;
- colectarea fructelor şi seminţelor;
- plantarea puieţilor;
- plivirea plantaţiilor şi alte lucrări de îngrijire a acestora;
- lucrările auxiliare la mecanizarea încăperilor pentru creşterea animalelor;
- lucrările în gospodăriile de răsadniţe şi sere;
- lucrările temporare, legate de întreţinerea şi păşunarea animalelor;
- sortarea legumelor şi fructelor;
3) silvicultură:
- păstrarea şi dezvoltarea gospodăriei de amenajare a parcurilor silvice;
- tăieri sanitare ale pădurilor;
- colectarea şi achiziţionarea plantelor medicinale;
- plantarea puieţilor;
- curăţirea loturilor de resturile defrişărilor;
- lucrări auxiliare în gospodăriile silvice;
- crearea zonelor verzi;
4) construcţii:
- reparaţia obiectelor social-culturale;
- reparaţia încăperilor pentru creşterea animalelor;
- lucrările auxiliare la instalarea sistemelor de comunicaţii, lucrările auxiliare de betonare;
- lucrările auxiliare de zugrăvire şi tencuire;
- lucrările auxiliare la fabricarea materialelor de construcţie;
5) construcţia drumurilor:
- întreţinerea în stare de funcţionare a sistemului de evacuare a apelor;
- cosirea ierbii şi tăierea arbuştilor;
- lucrările auxiliare la construcţia şi reparaţia drumurilor;
- deszăpezirea terenurilor staţiilor de autobuze;
- fabricarea şi montarea barierelor pentru oprirea zăpezii;
- repararea construcţiilor rutiere;
- săparea gropilor pentru montarea barierelor de oprire a zăpezii şi reparaţia acestora;
- participarea la acţiunile de protecţie a mediului înconjurător;
6) comerţul, alimentaţia publică, aprovizionarea tehnico-materială şi livrări de bunuri:
- prestarea către populaţie a serviciilor comerciale;
- lucrările auxiliare în alimentaţia publică;
- lucrările auxiliare în alimentarea socială;
- comerţul cu mărfuri la tarabe;
- ambalarea produselor finite;
- curăţirea şi pregătirea depozitelor pentru păstrarea legumelor;
- coacerea pîinii (lucrări auxiliare);
- spălarea veselei;
în ramurile sferei neproductive:
1) gospodăria locativ-comunală:
- amenajarea, înverzirea şi curăţirea teritoriilor;
- deszăpezirea acoperişurilor;
- lucrările auxiliare în exploatarea comunicaţiilor;
- lucrările pentru întreţinerea fondului locativ şi a obiectelor de menire socială, culturală şi sportivă;
- îngrijirea monumentelor şi mormintelor din parcuri;
- reparaţia cuptoarelor, sobelor (lucrările auxiliare);
2) transportul şi comunicaţiile (prestări-servicii către populaţie):
- lucrările de încărcare-descărcare;
- spălarea automobilelor;
- taxator sezonier;
- lucrător de staţie;
- reparaţia tuturor tipurilor de transport;
- asigurarea populaţiei cu servicii de comunicaţii;
- lucrări sezoniere (transportarea mărfurilor la distanţe mici, lucrări de deszăpezire etc.);
- taxator (sezonier) în mijloacele de transport auto;
- taxator în transportul urban;
3) ocrotirea sănătăţii, educaţia fizică şi asistenţa socială:
- spălarea lenjeriei;
- călcarea echipamentului special medical;
- îngrijirea persoanelor de vîrstă înaintată, a invalizilor şi participanţilor la cel de-al doilea război mondial;
- lucrările auxiliare la salubrizarea teritoriilor instituţiilor medicale;
- dereticarea holurilor şi încăperilor în instituţiile medicale de tip ambulator;
- lucrările de renovare şi întreţinere a edificiilor sportive, medico-sanitare (reparaţii curente, evacuarea deşeurilor etc.);
- asistarea persoanelor cu handicap, care practică exerciţiul fizic şi sportul (însoţirea şi ajutorarea persoanelor în calitate de asistent social);
- asigurarea populaţiei cu combustibil;
4) învăţămîntul, cultura, arta şi ştiinţa:
- activitatea de întreţinere şi dezvoltare în instituţiile de educaţie preşcolară şi învăţămînt preuniversitar;
- organizarea odihnei copiilor în instituţiile de cultură, în taberele de muncă şi odihnă;
- repararea cărţilor;
- activităţi de spectacol, inclusiv distribuirea biletelor la teatru, concerte etc.;
- activităţi privind publicitatea mărfurilor şi produselor;
5) altele:
- participarea la diverse anchete şi recensămîntul populaţiei, la sondajele sociologice şi sondajele de opinie;
- încleierea afişelor;
- participarea la completarea cărţilor de gospodărie;
- lucrările auxiliare prestate comisiilor de alegeri;
- lucrările auxiliare prestate inspectoratelor fiscale;
- lucrările auxiliare privind amenajarea oraşelor şi satelor pentru sărbătorile oficiale – Anul Nou, hramul localităţii etc.;
- munca de agent de asigurări în companiile de asigurări;
- distribuirea biletelor de loterie.
[Pct.7 în redacţia Hot. Guv. nr.429 din 08.04.2002]
8. Relaţiile dintre părţile participante la organizarea şi efectuarea lucrărilor publice sînt reglementate de contractele încheiate între:
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi unităţile economice;
unităţile economice şi şomeri.
În contractul încheiat între agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi unităţile economice sînt specificate volumele de lucru, durata lor, condiţiile de remunerare a muncii, responsabilitatea reciprocă a părţilor privind finanţarea, crearea condiţiilor sigure de muncă, asigurarea cu mijloace de muncă, iar în caz de necesitate, cu îmbrăcăminte specială şi mijloace de protecţie contra influenţei condiţiilor nocive ale mediului de producere.
La contract se anexează, ca parte componentă a lui, devizul de cheltuieli pentru lucrările publice, cu indicarea surselor financiare.
9. Nu se admite organizarea lucrărilor publice plătite la lichidarea consecinţelor avariilor, calamităţilor naturale şi altor situaţii excepţionale.
[Alin.1 pct.9 abrogat prin Hot. Guv. nr.995 din 25.09.98]
10. Selectarea şi îndreptarea persoanelor la lucrările publice este efectuată de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă.
La lucrările publice sînt îndreptaţi cetăţenii înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în calitate de şomeri, iar angajarea lor la aceste lucrări se efectuează numai în cazurile cînd persoanele dispun de îndreptarea corespunzătoare a agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă.
Dreptul prioritar de a fi încadraţi la lucrări publice îl pot dobîndi:
şomerii pentru care expiră termenul de plată a ajutorului de şomaj;
persoanele care nu au posibilitatea de a trece un curs de calificare sau recalificare;
persoanele de vîrstă prepensionară.
11. Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă informează persoanele îndreptate la lucrările publice despre condiţiile, regimul, remunerarea şi stimularea muncii.
12. Pentru executarea lucrărilor publice între patron şi şomer se încheie un contract individual de muncă pe un termen de pînă la două luni calendaristice cu dreptul de a fi prelungit, cu consimţămîntul părţilor, pînă la 12 luni. În contract, printr-un punct aparte, se specifică condiţia că în caz dacă cetăţeanul îşi va găşi un loc de muncă corespunzător permanent, patronul este obligat să desfacă contractul de muncă, la depunerea cererii respective de către lucrător.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.862 din 14.07.03, în vigoare 25.07.03]
13. Unităţile economice nu pot refuza angajarea la lucrări publice a persoanelor îndreptate de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, dacă între ele a fost încheiat un contract respectiv.
14. Finanţarea lucrărilor publice se efectuează din contul mijloacelor cu destinaţie specială ale unităţilor economice, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a mijloacelor fondului de şomaj.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.862 din 14.07.03, în vigoare 25.07.03]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.995 din 25.09.98]
15. Organele administraţiei publice locale şi ale Agenţiei Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prevăd anual în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi în fondul de şomaj mijloacele financiare pentru executarea lucrărilor publice.
III. RETRIBUIREA MUNCII LA LUCRĂRILE PUBLICE
16. Persoanele angajate la lucrările publice sînt retribuite pentru efectuarea volumului de lucru concret sau a timpului efectiv lucrat în conformitate cu condiţiile de retribuire a muncii existente la unităţile economice sau pe baze contractuale, însă nu mai jos de salariul minim pe republică.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.862 din 14.07.03, în vigoare 25.07.03]
[Pct.16 completat prin Hot. Guv. nr.995 din 25.09.98]
17. În caz de folosire a formelor de muncă flexibile, numărului scăzut de ore de muncă, lucrului pe timp de noapte etc., retribuirea se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
18. Şomerilor antrenaţi la lucrările publice li se acordă din Fondul de şomaj o indemnizaţie lunară egală cu 20 la sută din salariul mediu pe economie pe anul precedent.
Pe perioada desfăşurării lucrărilor publice se sistează plata ajutorului de şomaj către şomerii beneficiari.
Modul de plată a indemnizaţiei lunare se stabileşte de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.862 din 14.07.03, în vigoare 25.07.03]
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.200 din 12.03.2001]
[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.995 din 25.09.98]
19. Din toate tipurile de plăţi efectuate pentru executarea lucrărilor publice se fac reţinerile prevăzute de legislaţia în vigoare.
20. Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă efectuează evidenţa persoanelor antrenate la lucrările publice conform formularului stabilit de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
Unităţile economice prezintă lunar agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă registrul de pontaj pentru persoanele antrenate la lucrările publice remunerate, precum şi informaţia privind volumul de lucru efectuat (servicii).
IV. GARANŢIILE SOCIALE ALE CETĂŢENILOR
ANGAJAŢI LA LUCRĂRILE PUBLICE
21. Participarea persoanelor la lucrările publice se admite numai în baza acordului lor benevol.
22. Asupra persoanelor ce exercită lucrările publice se extind normele legislaţiei muncii şi asigurării sociale.
Cheltuielile pentru despăgubire, în caz de mutilare a lucrătorului, sînt suportate de către patron conform legislaţiei în vigoare.
23. Timpul participării şomerilor la lucrările publice, conform legislaţiei în vigoare, se include în vechimea în muncă a şomerului şi nu o întrerupe.
V. EXERCITAREA CONTROLULUI ASUPRA
EFECTUĂRII LUCRĂRILOR PUBLICE
24. Controlul asupra efectuării lucrărilor publice se exercită de către organele administraţiei publice locale, organele Agenţiei Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi alte organe împuternicite.
25. Litigiile referitoare la efectuarea şi remunerarea lucrărilor publice se soluţionează de instanţele judecătoreşti în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
[Anexa în redacţia Hot. Guv. nr.173 din 10.03.95]