H O T Ă R Î R E
privind totalurile executării Bugetului de Stat pe 9 luni ale anului
1994 şi proiectul Bugetului se Stat pentru anul 1995
nr. 796 din 03.11.1994
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16/131 din 08.12.1994
* * *
În perioada ianuarie-septembrie curent Bugetul de Stat al republicii a fost executat la venituri în suma de 943 mil.lei şi la cheltuieli – de 1132 mil.lei, cu un deficit de 189 mil.lei.
Faţă de prevederile anuale, veniturile şi cheltuielile Bugetului de Stat au fost executate în proporţie de 60 şi, respectiv, 63 procente.
Situaţia din economie şi extinderea blocajului financiar între agenţii economici continuă să agraveze starea bugetului la venituri şi cheltuieli, accentuînd dezechilibrul dintre aceste două părţi ale lui.
Potrivit situaţiei din 1 octombrie 1994, agenţii economici nu au defalcat în buget, conform estimării activităţii economice, 278 mil.lei, inclusiv accize – 85,6 mil, lei, impozitul pe valoarea adăugată – 74 mil.lei, impozitul pe profit – 76 mil.lei.
Restanţele bugetului faţă de salariaţi pentru lucrările şi serviciile prestate constituie 450 mil.lei, inclusiv mijloacele prevăzute în buget pentru perioada gestionată – 150 mil.lei.
Datoriile bugetului, cauzate de neachitarea agenţilor economici, dificultează îndeplinirea de către Guvern a angajamentelor sale faţă de Banca Naţională a Moldovei şi de organismele internaţionale.
Potrivit situaţiei din 15 octombrie 1994, restanţele bugetului republican faţă de Banca Naţională a Moldovei constituie 53 mil.lei, dintre care dobînzile pentru creditele utilizate la finanţarea deficitului bugetar – 24 mil.lei şi 12 mil.lei pentru nerambursarea de către agenţii economici a creditelor obţinute sub garanţia Guvernului.
Executarea scontată a bugetului în trimestrul IV la venituri constituie 300 mil.lei, iar la cheltuieli, reieşind din necesităţile stringente, 900 mil.lei.
Unul din factorii ce au condiţionat destabilizarea bugetului este neîndeplinirea de către ministere, departamente şi organele administraţiei publice locale a prevederilor hotărîrilor Guvernului nr.420 din 7 iulie 1993 şi nr.518 din 19 iulie 1994.
Dezechilibrul microeconomic, situaţia financiară a agenţilor economici şi a Bugetului de Stat constituie premise nefavorabile la formarea bugetului pe anul 1995.
Conform pronosticului indicatorilor macroeconomici şi corelaţiei veniturilor bugetare principale cu aceşti indicatori, în condiţiile recesiunii economiei naţionale veniturile totale ale bugetului pot atinge, luînd în considerare sistemul fiscal existent, 1577,4 mil.lei, în timp ce necesităţile lui sînt estimate cu o depăşire substanţială.
Prin urmare, menţinerea unui echilibru relativ între venituri şi cheltuieli impune măsuri extraordinare pentru suspendarea operativă a unui şir de acţiuni neasigurate efectiv cu resurse financiare.
Luînd în considerare cele relatate, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se ia act de informaţia prezentată de către Ministerul Finanţelor privind totalurile executării Bugetului de Stat pe 9 luni ale anului 1994 şi executarea scontată pînă la finele anului.
2. Se aprobă proiectul Bugetului consolidat pe anul 1995, conform anexei nr.1.
3. Se aprobă proiectul de lege a Republicii Moldova “Cu privire la Bugetul de Stat pe anul 1995” (anexa nr.2) şi se prezintă Parlamentului spre aprobare.
4. Se consideră nesatisfăcătoare activitatea ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale privind asigurarea îndeplinirii prevederilor Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.518 din 19 iulie 1994. Conducătorii instituţiilor nominalizate sînt obligaţi să prezinte la şedinţa ordinară a Guvernului din noiembrie (decembrie) curent dări de seamă despre executarea numitei hotărîri.
5. În scopul ameliorării situaţiei financiare, se degrevează agenţii economici şi instituţiile bugetare, de la 3 noiembrie pînă la 31 decembrie 1994, de plata amenzii pentru neachitarea la timp a serviciilor prestate de către Compania de Stat “Moldenergo”, Concernul de Stat “Moldovagaz” şi Asociaţia “Termocomenergo”.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.16 din 09.01.95]
6. Se stabileşte că, începînd cu 1 noiembrie 1994, agenţilor economici de toate tipurile de gospodărire şi de proprietate, care încalcă termenele de achitare cu bugetul, li se interzice efectuarea tranzacţiilor de barter. Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor, în comun cu Ministerul Justiţiei va elabora, în termen de 10 zile, modul de aplicare a acestei măsuri.
7. Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat în termen de pînă la 20 noiembrie curent vor elabora şi vor prezenta Guvernului:
• măsuri pentru evaluarea şi evidenţa patrimoniului statului din structurile nestatale;
• coeficientul de indexare a valorii fondurilor fixe, inclusiv a fondului locativ de stat şi individual.
8. Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei în termen de o lună vor elabora şi vor prezenta propuneri privind stabilirea unei cote unice a impozitului funciar pentru agenţii cu toate tipurile de proprietate din sectorul agroindustrial, ce va include impozitul pe bunurile imobiliare, impozitului rutier şi impozitul pentru utilizarea resurselor naturale, asigurînd astfel un tratament egal din parte statului tuturor contribuabililor.
9. În scopul optimizării cheltuielilor bugetare pe anul 1995 şi pentru încadrarea în cheltuielile prevăzute:
Ministerul Învaţămîntului şi Ministerul Sănătăţii de comun acord cu Ministerul Finanţelor în termen de 2 luni vor modifica şi vor introduce, cu începere de la 1 ianuarie 1995, statele-tip ale tuturor instituţiilor subordonate, finanţate de la Bugetul de Stat şi bugetele locale;
Ministerul Învăţămîntului va revizui pînă la 1 mai 1995 planurile de studii şi programele de instruire ale instituţiilor de învăţămînt în scopul trecerii unor discipline şi activităţi pe bază de plată, precum şi pentru limitarea diviziunii claselor în subgrupe;
Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Finanţelor, va continua studierea structurii organizaţionale a conducerii ramurilor economiei naţionale şi va înainta, în caz de necesitate, Guvernului Republicii Moldova propuneri privind lichidarea paralelismului şi dublării în activitatea întreprinderilor de stat, instituţiilor şi organizaţiilor bugetare.
10. Ministerul Economiei va prezenta în termen de 2 luni concepţia de stat de pregătire a cadrelor pentru economia naţională, luînd în considerare priorităţile dezvoltării social-economice.
11. Se stabileşte nivelul maxim de rentabilitate de 10 la sută pentru editurile şi tipografiile, care execută comanda pentru editarea literaturii didactice din mijloacele Bugetului de Stat.
12. Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei în comun cu alte ministere şi departamente vor prezenta Guvernului, în termen de 10 zile, propuneri coordonate privind lista mărfurilor ce urmează să fie supuse accizelor în anul 1995 şi cotele probabile ale acestor accize.
13. Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat vor stabili, în termen de o lună, procedura şi mărimea prelevărilor din beneficiul, rămas la dispoziţia întreprinderilor şi organizaţiilor de stat, pentru dezvoltarea tehnică şi completarea mijloacelor circulante.
14. Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, protecţiei Sociale şi Familiei vor prezenta, în termen de o lună, propuneri argumentate privind reglementarea retribuirii muncii la întreprinderile şi organizaţiile de stat.
15. Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor vor prezenta, în termen de o lună, propuneri coordonate privind oportunitatea schimbării obiectului impozabil şi a cotei impozitului rutier.
16. Ministerul Economiei, de comun acord cu ministerele şi departamentele interesate, va elabora, în termen pînă la 1 decembrie 1994, normativele consumului de materii prime şi resurse termoenergetice pentru fabricarea producţiei (executarea lucrărilor, prestarea serviciilor).
17. Se propune Parlamentului abrogarea Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.1478-XII din 9 iunie 1993 “Privind acordarea unor înlesniri sociale lucrătorilor din domeniul ocrotirii sănătăţii şi învăţămîntului public”.
[Pct.18 abrogat prin Hot.Guv. nr.583 din 21.06.99, 19.08.1999]
19. Se abrogă:
• subpunctul “a” al punctului 3 din Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S.M. nr.311 din 21 iulie 1969 “Cu privire la măsurile suplimentare pentru completarea întreprinderilor de transport auto cu cadre de şoferi” (Veştile R.S.S.M., 1969, nr.7, art.149);
• Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.295 din 6 mai 1992 “Cu privire la acordarea unei compensaţii unice familiilor tinere de la sate care îşi construiesc case individuale” (Monitorul Parlamentului, 1992, nr.5, art.117-1);
• Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.158 din 30 martie 1993 privind extinderea acţiunii Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.295 din 6 mai 1992;
• punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.335 din 24 mai 1994.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 3 noiembrie 1994 | |
Nr.796 |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.796 din 3 noiembrie 1994
Proiectul bugetului consolidat pe anul 1995
(mii lei) | ||||
Nr. d/o | Venituri, cheltuieli | Total | Inclusiv | |
Mijl. fiscale | Mijl. netradi- ţionale (extraor- dinare) | |||
I. VENITURI | ||||
1. | Venituri directe: | |||
Impozitul pe beneficiu (venit) | 430000 | 430000 | ||
Impozitul pe venitul persoanelor fizice | 150000 | 150000 | ||
2. | Venituri indirecte: | |||
Impozitul pe valoarea adăugată | 380000 | 380000 | ||
Accize | 100000 | 100000 | ||
3. | Venituri din activitatea economică externă | 70000 | 70000 | |
4. | Impozitul funciar | 200000 | 200000 | |
5. | Impozitul pe imobil | 29000 | 29000 | |
6. | Plăţi pentru folosirea resurselor naturale | 5000 | 5000 | |
7. | Taxa de stat | 20000 | 20000 | |
8. | Alte impozite, perceperi şi încasări | 126400 | 126400 | |
9. | Impozitul privat | 5000 | 5000 | |
10. | Impozitul rutier | 62000 | 62000 | |
11. | Profitul Băncii Naţionale | 120000 | 120000 | |
12. | Venituri de la privatizare | 250000 | 250000 | |
TOTAL VENITURI: | 1947400 | 1577400 | 370000 | |
II. CHELTUIELI | ||||
1. | Cheltuieli de ordin economic în total: | 117500 | 96500 | 21000 |
Inclusiv | ||||
Ministerul Arhitecturii şi Construcţiilor | 550 | 550 | ||
Concernul “ACVA” | 30000 | 25000 | 5000 | |
Asociaţia de producţie “AGeoM” | 1000 | 1000 | ||
Ministerul Transporturilor | 1000 | 1000 | ||
Ministerul Informaticii, Informaţiei şi Telecomunicaţiilor | 100 | 100 | ||
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei | 80000 | 65000 | 15000 | |
Ministerul Serviciilor Comunale şi Exploatării Fondului de Locuinţe | 600 | 600 | ||
Departamentul de Stat pentru Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică | 400 | 400 | ||
Asociaţia “Cartea Moldovei” | 250 | 250 | ||
Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 300 | 300 | ||
Departamentul de Stat pentru Statistică | 1300 | 1300 | ||
Centrul de Cinematografie | 2000 | 1000 | 1000 | |
2. | Cheltuieli pentru acţiuni în domeniul protecţiei mediului înconjurător şi resurselor naturale, total | 8000 | 7000 | 1000 |
Inclusiv: | ||||
Departamentul pentru Protecţia Mediului Înconjurător | 1000 | 1000 | ||
Direcţia republicană pentru hidrometeorologie | 1000 | 1000 | ||
Asociaţia “MOLDSILVA” | 6000 | 5000 | 1000 | |
3. | Cheltuieli pentru activitatea economică externă, total | 125000 | 125000 | |
Inclusiv: | ||||
Deservirea creditelor externe | 80000 | 80000 | ||
Cotizaţii în organismele internaţionale | 45000 | 45000 | ||
4. | Cheltuieli de ordin social | 1079000 | 950300 | 128700 |
1) Cheltuieli cu caracter social-cultural, total | 922000 | 793300 | 128700 | |
Inclusiv: | ||||
Învăţămîntul public | 485000 | 408300 | 76700 | |
Cultură, artă şi mass-media, total | 40000 | 38000 | 2000 | |
Inclusiv: | ||||
Acţiuni coordonate de Ministerul Culturii | 22000 | 20000 | 2000 | |
Compania de Stat “Teleradio-Moldova” | 15500 | 15500 | ||
Direcţia de Stat “Moldpres” | 1000 | 1000 | ||
Subvenţii pentru: | ||||
Redacţii | 1000 | 1000 | ||
Uniunile de creaţie | 500 | 500 | ||
Ocrotirea sănătăţii | 350000 | 300000 | 50000 | |
Cultura fizică, sport şi problemele tineretului | 4000 | 4000 | ||
Asistenţa socială, total | 43000 | 43000 | ||
Dintre care: | ||||
Instituţiile subordonate Ministerului Muncii | 16000 | 16000 | ||
Pensii militarilor | 27000 | 27000 | ||
2) Subvenţii şi compensări băneşti, total | 157000 | 157000 | ||
Inclusiv | ||||
Subvenţii, total | 57000 | 57000 | ||
Cărbune | 50000 | 50000 | ||
Gaze | 7000 | 7000 | ||
Compensări băneşti | 100000 | 100000 | ||
5. | Cheltuieli pentru cercetări ştiinţifice | 24000 | 19000 | 5000 |
6. | Cheltuieli pentru întreţinerea organelor puterii de stat | 4000 | 3500 | 500 |
7. | Cheltuieli pentru întreţinerea organelor administraţiei de stat | 60000 | 55000 | 5000 |
8. | Cheltuieli pentru întreţinerea ambasadelor | 17000 | 17000 | |
9. | Cheltuieli pentru întreţinerea organelor controlului de stat, financiar şi vamal | 10500 | 8000 | 2500 |
10. | Cheltuieli pentru întreţinerea organelor ocrotirii ordinii de drept, afacerilor interne, apărării statului, total | 237400 | 171100 | 66300 |
11. | Cheltuieli pentru deservirea datoriei interne de stat | 120000 | 35000 | 85000 |
12. | Fondul de rezervă | 25000 | 25000 | |
13. | Cheltuieli pentru formarea tezaurului de stat | 16000 | 16000 | |
14. | Investiţii capitale | 230000 | 180000 | 50000 |
15. | Întreţinerea şi reparaţia drumurilor auto | 62000 | 62000 | |
16. | Alte măsuri | 27500 | 27500 | |
17. | Recuperarea pierderilor produse de calamităţile naturale | 14500 | 14500 | |
18. | Deservirea creditelor (dobînzilor aferente) acordate de Banca Naţională sub garanţia Bugetului | 70000 | 65000 | 5000 |
TOTAL CHELTUIELI | 2247400 | 1877400 | 370000 | |
III. DEFICITUL BUGETAR | -300000 | -300000 |