marți, 19 iulie 1994
518/19.07.94 Hotărîre privind executarea bugetului de stat în semestrul I al anului 1994

H O T Ă R Î R E

privind executarea bugetului de stat în semestrul I al anului 1994

 

nr. 518  din  19.07.94

 

* * *

Guvernul Republicii Moldova menţionează că, deşi s-a realizat o anumită stabilitate macroeconomică, executarea bugetului de stat se desfăşoară în condiţii dificile, cauzate în special de criza economică şi blocajul financiar.

În cele 5 luni ce s-au scurs de la începutul anului curent în buget au fost vărsate plăţi în sumă de 375 mil.lei sau 32 la sută din suma anuală prevăzută. Partea de cheltuieli a bugetului a fost valorificată în volum de 508,4 mil.lei, deficitul bugetar constituind 133 mil.lei.

Bugetul este grav afectat de creşterea continuă a restanţelor fiscale ale contribuabililor, suma cărora la 1 iunie 1994 a atins 130 mil.lei.

Veniturile s-au redus cu circa 155 mil.lei, dintre care din cauza scăderii volumelor de producţie – 56 mil.lei, suspendării provizorii a încasării impozitelor în scopul amortizării datoriilor salariale în economia naţională – 57 mil.lei şi acordării înlesnirilor fiscale – 42 mil.lei.

Neexecutarea bugetului la capitolul venituri rezultă din insolvabilitatea agenţilor economici, datorită în principal separării fluxurilor valutare de cele marfare şi insuficienţei de fonduri fixe şi circulante.

Este ineficient sistemul controlului fiscal asupra impunerii depline a tuturor veniturilor persoanelor fizice şi juridice.

Ministerele, departamentele şi organele autoadministrării locale nu au întreprins acţiuni sistematice şi structurale pentru optimizarea cheltuielilor şi reducerea costului lor. Drept urmare, datoriile ordonatorilor de credite de toate nivelurile depăşesc sumele alocaţiilor bugetare prevăzute.

Luînd în considerare cele de mai sus, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Ministerele, departamentele, organele autoadministrării locale şi ceilalţi ordonatori principali de credite în termen de o lună vor elabora şi adopta măsuri concrete pentru aprobarea sumelor rectificate ale cheltuielilor maxime pentru fiecare instituţie bugetară (cu specificarea pe articole bugetului).

2. Ministerele, departamentele şi organele autoadministrării locale vor prevedea în măsurile preconizate acţiuni privind perfecţionarea structurii cheltuielilor bugetare, în special de social, şi modificarea statelor de personal ale instituţiilor în limitele mijloacelor afectate fiecărei instituţii, inclusiv fondul de salarizare. În acest scop vor fi realizate măsuri pentru optimizarea reţelei unităţilor de deservire şi mobilizarea mijloacelor netradiţionale la finanţarea cheltuielilor neasigurate cu mijloacele bugetare.

3. Ministerul Învăţămîntului în termen de o lună va prezenta Ministerului Finanţelor propuneri, coordonate cu ministerele de ramură – ordonatori principali de credite, privind reducerea alocaţiilor bugetare pe fiecare instituţie de învăţămînt superior, mediu de specialitate şi tehnico-profesional în conformitate cu calculele respective, cu măsurile preconizate pentru reducerea statelor, contingentelor şi reţelelor existente şi pentru modificarea termenelor de pregătire a cadrelor.

4. Ministerul Afacerilor Externe în comun cu Ministerul Finanţelor:

în termen de două luni va prezenta Guvernului propuneri privind schemele-tip de state ale ambasadelor şi reprezentanţelor ţării în străinătate şi categoriile de salarizare a personalului diplomatic şi auxiliar;

va stabili, începînd cu 1 octombrie curent, normativele bugetare pentru finanţarea instituţiilor diplomatice.

5. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerul Industriei, în comun cu organele autoadministrării locale, vor întreprinde acţiuni eficiente pentru funcţionarea complexelor agrar şi industrial, pentru renivelarea volumelor de producţie şi desfacere, scăzute în semestrul I al anului curent, şi lichidarea restanţelor faţă de buget.

6. Ministerul Finanţelor:

în termen de o lună va elabora şi va realiza un program de măsuri pentru perfecţionarea sistemului controlului fiscal, reducerea esenţială a restanţelor contribuabililor către buget;

va finanţa ordonatorii principali de credite, în funcţie de încasarea în bugetul republican a veniturilor şi proporţional cu alocaţiile prevăzute. În mod prioritar se vor finanţa cheltuielile instituţiilor preşcolare, de învăţămînt general şi curative pentru salarizare, alimentaţie şi medicamente;

în termen de o lună va prezenta Guvernului proiectul de hotărîre privind modul şi normele de întreţinere a transportului auto de serviciu de către organele administrării de stat;

va intensifică controlul asupra respectării disciplinei de stat a preţurilor şi tarifelor de către toţi agenţii economici;

împreună cu Ministerul Economiei, ministerele şi departamentele de ramură va perfecţiona în continuare metodologia includerii cheltuielilor de fabricare şi desfacere în preţul de cost al producţiei.

7. Se statuează că elaborarea schemelor de dezvoltare şi amplasare a capacităţilor de producţie a construcţiilor şi materialelor de construcţie se atribuie Ministerului Economiei.

8. Ministerul Economiei:

a) în comun cu Ministerul Finanţelor:

va prezenta Guvernului în termen de 10 zile propuneri privind introducerea modificărilor în lipsa obiectelor ce urmează să fie finanţate din contul bugetului şi din fondul extrabugetar pentru finanţarea preferenţială rambursabilă a investiţiilor în limitele mijloacelor preconizate în bugetul rectificat pe anul 1994;

va continua munca de optimizare a structurii administrative a economiei naţionale şi, în termen de o lună, va prezenta Consiliului de coordonare a reformei economice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova propuneri privind lichidarea structurii cu funcţii paralele;

b) în comun cu Academia de Ştiinţe a Moldovei, alte ministere şi departamente interesate va prezenta în termen de o lună Consiliului de coordonare a reformei economice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova concepţia rectificată cu privire la susţinerea de către stat a lucrărilor de cercetare ştiinţifică.

9. În scopul eficientizării economice, se obligă ministerele şi departamentele să suplimenteze, în limitele personalului aprobat al aparatelor lor centrale, numărul efectivului serviciilor financiar-economice şi contabile.

10. Concernul de Stat pentru Gospodăria Apelor “Acva” în termen de pînă la 1 octombrie 1994 va analiza eficienţa sistemului existent al subdiviziunilor structurale şi funcţiile lor în condiţiile economiei de piaţă şi va asigura în trimestrul IV al anului curent reducerea pînă la 40 la sută a personalului administrativ al organizaţiilor intergospodăreşti pentru deservirea sistemelor de irigare.

11. Cancelaria de Stat a Republicii Moldova va formula propuneri privind amplasarea lucrătorilor aparatelor centrale ale ministerelor şi departamentelor în edificii mai puţin costisitoare în scopul reducerii cheltuielilor de gospodărire.

12. Luînd în considerare dificultăţilor executării bugetului, Ministerul Finanţelor va prezenta în termen de 5 zile lista actelor normative ce acordă înlesniri sau comportă cheltuieli suplimentare de la buget, care urmează să fie abrogate sau suspendate temporar, începînd cu 1 iulie 1994.

13. Se abrogă punctul 4, alineatul doi din punctul 7 şi alineatul trei din punctul 9 ale Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.71 din 11 februarie 1994 “Cu privire la volumul şi modul de repartizare a livrărilor de producţie pentru necesităţile statului în anul 1994” şi punctul 4 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.103 din 19 februarie 1992 “Cu privire la funcţiile Concernului de Stat “Inmacom”.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI