HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           cu privire la constituirea Serviciului de Stat de
                               Carantină Fitosanitară

                         Nr.697  din  10.10.95

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.68-69/556 din 07.12.1995

                                  * * *

Abrogat: 12.12.2008
Hotãrîrea Guvernului nr.1402 din 09.12.2008
    Întru executarea  Legii Republicii Moldova nr. 506-XIII din 22 iunie
1995    "Cu privire la carantina fitosanitară" şi în scopul  organizării
şi  bunei   desfăşurări  a  activităţii  de  carantină  fitosanitară  pe
teritoriul  republicii, Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
    1. Se reorganizează   Inspectoratul  de  Stat  de  Frontieră  pentru
Carantina  Plantelor  al  Republicii  Moldova în Serviciul  de  Stat  de
Carantină Fitosanitară.
    2. Se aprobă:
    Statutul Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară (anexa nr. 1);
    Regulamentul   privind   uniforma  şi  semnele  de  distincţie   ale
colaboratorilor Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară (anexa nr.
2);
    structura aparatului   Inspectoratului  Principal  de  Stat   pentru
Carantină Fitosanitară (anexa nr. 3);
    efectivul scriptic  al serviciului de stat de Carantină Fitosanitară
în număr de 230 de unităţi, inclusiv al aparatului central - 11 unităţi;
    categoriile de  salarizare  şi coeficienţii tarifari,  stabiliţi  în
baza   Reţelei tarifare unice pentru colaboratorii organelor teritoriale
ale  Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară (anexa nr. 4).

[Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.755 din 03.07.06, în vigoare 14.07.06]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1402 din 24.11.03, în vigoare 28.11.03]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.505 din 15.05.98]  

    4. Finanţarea  cheltuielilor,  legate  de  procurarea  uniformei  şi
confecţionarea  semnelor de distincţie pentru colaboratorii  Serviciului
de  Stat de Carantină Fitosanitară, se efectuează din contul mijloacelor
proprii ale subdiviziunilor acestui Serviciu.
 [Pct. 4 modificat prin Hot. Guv. nr.641 din 25.11.96]

    5.  Colaboratorii  organelor teritoriale ale Serviciului de Stat  de
Carantină  Fitosanitară  beneficiază de un spor lunar pentru vechime  în
muncă  calculat  în procente faţă de salariul funcţiei,  în  următoarele
mărimi:
   ------------------------------------------------------------
  | Vechimea neîntreruptă în muncă|Mărimea sporului în procente|
  | faţă de salariul funcţiei     |                            |
   ------------------------------------------------------------
    de la 2 la 5 ani                    10
    de la 5 la 10 ani                   15
    de la 10 la 15 ani                  20
    de la 15 la 20 ani                  25
    peste 20 ani                        30

    Serviciul de  Stat  de  Carantină Fitosanitară, de  comun  acord  cu
Ministerul  Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, în termen de o  lună
va elabora şi aproba regulamentul privind modul de calculare a perioadei
de  muncă  pentru  acordarea sporului de vechime în  muncă  lucrătorilor
organelor teritoriale respective.
 [Pct. 5 introdus prin Hot. Guv. nr.515 din 05.06.97]

    6. Din "Lista  ministerelor,  departamentelor şi altor organisme  de
stat,  investite  cu  funcţii de administrare a bunurilor  de  stat  ale
întreprinderilor,  organizaţiilor şi instituţiilor,  care s-au aflat  în
subordonare  unională",  aprobată prin Hotărîrea  Guvernului  Republicii
Moldova  nr. 212 din 30 martie 1992, se exclude  poziţia  "Inspectoratul
de  stat  de  Frontieră pentru Carantină  Fitosanitară   din  subordinea
Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei".


       PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

    Chişinău, 10 octombrie 1995.
    Nr. 697. 

    Contrasemnată:

    Ministrul Agriculturii
    şi alimentaţiei                             V.Gorincioi
    Ministrul finanţelor                        V.Chiţan
    Ministrul economiei                         V.Bobuţac
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                         D.Nidelcu
    Ministrul justiţiei                         V.Sturza 



                                                     Anexa nr. 1
                                              la  Hotărîrea   Guvernului 
                                              Republicii Moldova nr. 697 
                                              din 10 octombrie 1995
 
                               STATUTUL
             Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară

                        I. Dispoziţii generale
    1. În conformitate  cu  Legea  nr. 506-XIII din 22  iunie  1995  "Cu
privire  la  carantina  fitosanitară"  pe  întreg  teritoriul  ţării  se
realizează  sistemul măsurilor de stat de carantină fitosanitară internă
şi externă, orientat spre:
    protecţia teritoriului   Republicii   Moldova  de  pătrunderea   sau
introducerea  din alte state a dăunătorilor periculoşi şi de  carantină,
agenţilor  patogeni ai bolilor plantelor şi buruienilor, care pot  cauza
economiei naţionale prejudicii considerabile;
    organizarea depistării,   localizării   şi  lichidării  oportune   a
dăunătorilor  periculoşi şi de carantină, agenţilor patogeni ai  bolilor
plantelor şi ai buruienilor;
    prevenirea sau   limitarea   pe  teritoriul  Republicii  Moldova   a
pierderilor   cauzate  de  pătrunderea  şi  răspîndirea  obiectelor   de
carantină;
    exercitarea controlului  de  stat  asupra respectării  regulilor  şi
normelor,  precum şi îndeplinirii măsurilor de carantină fitosanitară în
procesul    producerii,   achiziţionării,   transportării,    păstrării,
prelucrării,  comercializării şi utilizării producţiei, materialelor  şi
obiectelor supuse carantinei.
    2. Controlul de carantină fitosanitară se extinde asupra:
    seminţelor şi  materialului săditor de culturi agricole,  forestiere
şi decorative;
    plantelor vii   şi  părţilor  lor  (butaşi,  lăstari,   ramificaţii,
rădăcini, tuberculi, bulbi, rizomi, flori, fibră lemnoasă etc.);
    cerealelor, fructelor,  legumelor,  tutunului, mirodeniilor,  lînii,
pieilor brute;
    ambalajului,  materialelor  de ambalare şi  mărfurilor  industriale,
articolelor din materiale vegetale, care pot fi purtătoare de dăunători,
boli şi buruieni;
    monoliţilor şi mostrelor de sol;
    culturilor de  ciuperci vii, bacteriilor, virusurilor,  nematodelor,
acarinelor şi insectelor;
    colecţiilor de  insecte,  de  agenţi fitopatogeni  şi  mostrelor  de
deteriorări provocate de ei, ierbarelor şi colecţiilor de seminţe;
    nutreţurilor, aşternuturilor, fînului, paielor;
    materialelor lemnoase şi articolelor din ele;
    covoarelor, fibrelor artificiale, firelor toarse etc.;
    producţiei, importate  şi  exportate, de origine vegetală,  inclusiv
asupra  celei  ambalate în colete poştale, banderole, bagaje de mînă  şi
alte bagaje;
    mijloacelor de   transport   (avioane,  vagoane  de   cale   ferată,
containere,  automobile), deşeurilor de orice natură, introduse din alte
state;
    teritoriilor   şi  încăperilor  întreprinderilor,  instituţiilor  şi
organizaţiilor,  independent de subordonarea lor departamentală şi forma
de   proprietate,  care  achiziţionează,  depozitează,  prelucrează   şi
comercializează produse de origine vegetală din alte state;
    terenurilor agricole  şi  silvice,  loturilor de pe  lîngă  casă  şi
sectoarelor  pentru  vilă,  pămînturilor cu altă  destinaţie  decît  cea
agricolă   (benzi   de  separare  a  drumurilor,  linii   de   transport
electroenergetic  etc.), maşinilor agricole şi uneltelor de cultivare  a
solului.

      II. Organele Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară,
                      funcţiile şi drepturile lor

    3. În conformitate  cu articolul 4 al Legii cu privire la  carantina
fitosanitară,  organul  de stat special abilitat în domeniul  carantinei
fitosanitare  este  Serviciul  de  Stat de  Carantină  Fitosanitară  (în
continuare  -  Serviciul) subordonat Guvernului, iar organul central  al
Serviciului   -   Inspectoratul  Principal  de  Stat  pentru   Carantină
Fitosanitară (în continuare - Inspectoratul).
    Serviciul este   constituit  din  subdiviziuni  interioare,  conform
anexei.
    4. Inspectoratul   este  persoană  juridică,  dispune  de   ştampile
speciale  şi  sigiliu  cu  denumirea sa şi Stema de  Stat  a  Republicii
Moldova, de cont bugetar şi conturi speciale în instituţii bancare.
    5. Şeful Inspectoratului    exercită    concomitent    şi    funcţia
Inspectorului   Principal  de  Stat  pentru  Carantină  Fitosanitară  al
Republicii Moldova.
    Respectiv, conducătorii  inspecţiilor judeţene şi ai U.T.A. Găgăuzia
(Gagauz-Yeri),   punctelor  orăşeneşti,  inspecţiilor  şi  punctelor  de
frontieră de carantină fitosanitară exercită concomitent şi funcţiile de
inspectori de stat pentru carantină fitosanitară a zonei deservite.
    Inspectoratul  furnizează informaţii la întrebările şi  solicitările
agenţilor economici interni sau externi, privind:
    orice decizie  (rectificare)  cu caracter fitosanitar, adoptată  sau
propusă pe teritoriul său;
    procedurile determinării   riscului   şi  nivelului   respectiv   de
protecţie fitosanitară;
    apartenenţa sau   participarea  Republicii  Moldova  sau   organelor
competente   de   pe  teritoriul  său  la   organizaţiile   fitosanitare
internaţionale   sau   regionale,  precum  şi  textele  acordurilor   şi
completărilor la ele.
    6. Inspectoratul are următoarele sarcini:
    dirijarea activităţii  inspecţiilor  judeţene şi a  U.T.A.  Găgăuzia
(Gagauz-Yeri),  inspecţiilor  şi  punctelor de  frontieră  şi  punctelor
orăşeneşti   de   carantină   fitosanitară,  a   Laboratorului   central
ştiinţifico-diagnostic   de  carantină,  identificare  şi  expertize  de
arbitraj  şi a întreprinderii centrale de producere pentru dezinfectarea
producţiei, obiectelor şi materialelor supuse carantinei;
    organizarea la  nivel naţional şi local a lucrărilor operative şi de
altă  natură  în  domeniul carantinei  fitosanitare,  dirijarea  acestor
lucrări şi controlul îndeplinirii lor;
    exercitarea controlului  de stat asupra executării Legii cu  privire
la    carantina   fitosanitară   de   către   ministere,   departamente,
întreprinderi, organizaţii, instituţii, precum şi de către cetăţeni;
    elaborarea proiectelor  de  hotărîri  şi dispoziţii  ale  Guvernului
Republicii Moldova referitoare la carantina fitosanitară;
    elaborarea şi aprobarea regulamentelor, regulilor şi instrucţiunilor
vizînd domeniul carantinei fitosanitare interne şi externe;
    elaborarea condiţiilor   de   import-export  a   producţiei   supuse
carantinei, regimurilor şi condiţiilor utilizării ei;
    revizuirea şi  aprobarea  la fiece cinci ani a listei  dăunătorilor,
bolilor  şi  buruienilor,  ce constituie pericole  de  carantină  pentru
Republica Moldova;
    aprobarea structurii,   devizelor  de  cheltuieli  şi  statelor   de
personal  ale  Inspectoratului  şi ale  subdiviziunilor  interioare  ale
Serviciului,  regulamentelor lor şi atribuţiilor de serviciu, precum  şi
aprobarea  tarifelor pentru prestarea serviciilor fitosanitare şi  altor
servicii speciale;
    eliberarea autorizaţiilor de carantină pentru importul materialelor,
producţiei şi obiectelor supuse carantinei.
    Inspectoratul   reprezintă  interesele  statului  privind  carantina
fitosanitară   în  organismele  internaţionale,  participă  cu  drepturi
depline  la activităţile organizaţiilor internaţionale competente şi ale
organelor  lor  subsidiare, activînd în baza  Convenţiei  internaţionale
pentru  protecţia  plantelor,  pentru a promova  în  aceste  organizaţii
elaborarea  şi  examinarea  periodică a  standardelor,  directivelor  şi
recomandărilor  referitoare  la toate aspectele măsurilor  fitosanitare,
precum   şi   ajustarea   acestora  la   standardele,   directivele   şi
recomandările internaţionale.
    În cazul lipsei   unui  standard,  unei  directive  sau  recomandări
internaţionale  sau  dacă conţinutul unui standard, unei  directive  sau
recomandări   propuse  nu  corespunde  standardelor,  directivelor   sau
recomandărilor   internaţionale,   fapt   care  poate  avea   un   efect
semnificativ asupra comerţului altor ţări, Inspectoratul:
    publică din timp  un  aviz privind modificarea stării  fitosanitare,
ceea  ce ar permite altor ţări să ia cunoştinţă de schimbările parvenite
şi de reglementările propuse;
    notifică alte  ţări  despre  modificările efectuate  împreună  cu  o
succintă  descriere  (argumentare)  a  reglementării  propuse.  Asemenea
notificări se vor face din timp cînd încă mai pot fi incluse amendamente
şi mai pot fi luate în considerare comentariile;
    furnizează, la cererea altor ţări, copii ale recomandărilor propuse,
identificînd  elementele care diferă în fond de standardele, directivele
sau recomandările internaţionale;
    prezintă la solicitare,  altor  ţări  comentarii în  scris  şi  ţine
evidenţa rezultatelor discuţiilor;
    elaborează şi  stabileşte măsuri fitosanitare în baza  recunoaşterii
şi  aplicării  de măsuri fitosanitare cu ţările-membre ale  Organizaţiei
Mondiale   a   Comerţului   (OMC),  precum  şi  în   baza   confruntării
împrejurărilor  corespunzătoare,  cu riscul pătrunderii  şi  răspîndirii
agenţilor   patogeni  de  carantină  ai  bolilor  plantelor,  precum  şi
dăunătorilor  şi  buruienilor  de  carantină,  ţinînd  cont  de  tehnica
determinării  riscului, elaborată de organele competente internaţionale.
La  determinarea  riscului  se iau în considerare  dovezile  ştiinţifice
existente,  metodele şi procedeele de producţie, inspectările, mostrele,
răspîndirea  bolilor şi dăunătorilor plantelor şi buruienilor, existenţa
anumitor  zone  unde nu apar obiecte de carantină, condiţiile  ecologice
ale mediului ambiant, regimurile de carantină etc.
    În procesul determinării  riscului  contaminării plantelor de  către
obiectele  de  carantină  şi  elaborării măsurilor  care  urmează  a  fi
efectuate   pentru   atingerea  nivelului  corespunzător  de   protecţie
fitosanitară  contra  riscului  menţionat  este  necesar  de  a  lua  în
considerare următorii factori economici:
    pierderile potenţiale, exprimate în diminuarea recoltei sau vînzarea
ei, în cazul pătrunderii sau răspîndirii obiectelor de carantină;
    cheltuielile suportate la combaterea obiectelor de carantină;
    eficienţa relativă   a  cheltuielilor  apărute  în  urma  realizării
diferitelor măsuri pentru minimalizarea riscului.
    La stabilirea   sau  susţinerea  unor  măsuri  fitosanitare   pentru
realizarea  nivelului  cuvenit de protecţie fitosanitară,  Inspectoratul
asigură  ca aceste măsuri să nu fie în detrimentul comerţului, dar numai
pentru   asigurarea  nivelului  necesar  de  protecţie  fitosanitară  în
conformitate cu cerinţele Legii cu privire la carantina fitosanitară.
    Inspectoratul   asigură   ca  hotărîrile  şi  deciziile   Guvernului
Republicii  Moldova să fie aplicate numai pentru protecţia plantelor  şi
în bază ştiinţifică.
    În caz de argumentare  ştiinţifică insuficientă, Inspectoratul poate
realiza măsuri fitosanitare temporare în baza unei informaţii existente,
incluzînd   şi   informaţia  provenită  din   organizaţiile   competente
internaţionale,   precum   şi   măsurile   fitosanitare   utilizate   în
ţările-membre  ale OMC. În asemenea cazuri este necesar de a obţine,  în
modul  stabilit,  o  informaţie  suplimentară  pentru  o  apreciere  mai
obiectivă a riscului şi analizei măsurilor fitosanitare.
    Inspectoratul  asigură  ca măsurile fitosanitare să fie aplicate  la
concret pentru zona fitosanitară a întregii ţări, a unei părţi din ţară,
în  volum  deplin  sau parţial pentru mai multe ţări din  care  produsul
respectiv provine şi căreia îi este destinat.
    La evaluarea  caracteristicilor  fitosanitare ale regiunii, se  ţine
cont  de  gradul  de  răspîndire a paraziţilor  sau  bolilor  specifice,
existenţa  programelor  de exterminare sau combatere şi  criteriile  sau
directivele  adecvate  care  pot  fi elaborate  de  către  organizaţiile
internaţionale competente.
    Inspectoratul  recunoaşte conceptele de zonă în care nu se manifestă
boli  sau paraziţi sau se manifestă slab, care este determinată ca fiind
existentă pe întreg teritoriul unei ţări sau a unei părţi a acesteia, în
ansamblu  sau  părţi  ale mai multor ţări identificate  de  autorităţile
competente  care  confirmă  prezenţa dăunătorului  specific,  bolii  sau
buruienii ori manifestarea lor slabă.
    Stabilirea acestor zone este bazată pe următorii factori: geografic,
ecosisteme şi eficacitatea controlului fitosanitar.
    Inspectoratul  recunoaşte  măsurile fitosanitare ale  ţărilor-membre
ale  OMC,  ca  echivalente,  chiar dacă ele diferă  de  cele  autohtone.
Recunoaşte  şi  faptul  că utilizînd aceste măsuri, este  posibil  de  a
obţine  un  nivel  adecvat de protecţie  fitosanitară  pentru  Republica
Moldova.  În asemenea cazuri Inspectoratului i se va permite, la cerere,
accesul pentru inspecţie, testare şi alte proceduri respective.
    Inspectoratul   asigură  ca  măsurile  fitosanitare  să  nu   creeze
discriminare  între ţările-membre ale OMC, unde sînt condiţii  similare,
inclusiv teritoriul Republicii Moldova şi teritoriile ţărilor-membre ale
OMC.
    Măsurile fitosanitare se vor realiza în aşa mod, încît ele să nu fie
un obstacol camuflat pentru comerţul internaţional.
    7. În sarcina  inspecţiilor  de carantină fitosanitară  judeţene  şi
inspecţiei  similare din U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), inspecţiilor  şi
punctelor  de frontieră, punctelor orăşeneşti de carantină fitosanitară,
Laboratorului   central   ştiinţifico-diagnostic  de   identificare   şi
expertiză  de  arbitraj,  întreprinderii centrale  de  producere  pentru
dezinfectarea  producţiei, obiectelor şi materialelor supuse carantinei,
se atribuie următoarele:
    controlul de  carantină  fitosanitară  şi expertiză de  laborator  a
producţiei  şi  materialelor supuse carantinei, importate şi  exportate,
inclusiv a conţinutului vegetal al coletelor poştale, bagajelor de mînă,
altor  bagaje,  încărcăturilor  industriale,  ambalajelor,  materialelor
pentru ambalare, mijloacelor de transport;
    investigarea  de  control a terenurilor agricole şi altor  terenuri,
spaţiilor de păstrare şi de prelucrare a producţiei;
    organizarea şi efectuarea dezinfectării producţiei supuse carantinei;
    exercitarea controlului asupra activităţii pepinieriilor, parcelelor
experimentale  pentru încercarea soiurilor, oranjeriilor, care  verifică
starea  fitosanitară  a  seminţelor, materialului săditor  şi  plantelor
primite din alte state;
    supravegherea   semănăturilor   şi   planaţiilor   din   pepinierii,
instituţiile   de  cercetare  ştiinţifică,  gospodăriile  semincere   şi
gospodăriile  horticole  în  scopul asigurării  producerii  cu  material
semincer  şi  săditor sănătos, neafectat de agenţi fitopatogeni  sau  de
boli şi buruieni de carantină;
    eliberarea certificatelor  fitosanitare  pentru exportul  producţiei
supuse carantinei;
    efectuarea controlului fitosanitar primar şi expertizei de laborator
la punctele de importare a materialului şi producţiei din alte state;
    diagnosticarea   mostrelor  de  producţie  autohtonă  şi  importată,
prelevărilor  de  materiale şi obiecte supuse carantinei  şi  efectuarea
expertizei de arbitraj.
    8. În scopul  executării  conforme  a  îndatoririlor,  colaboratorii
Serviciului au dreptul:
    să dispună de acces, conform legislaţiei în vigoare, în incintele şi
pe  teritoriul staţiilor de cale ferată, aeroporturilor, staţiilor auto,
oficiilor  poştale, elevatoarelor, depozitelor, în vagoanele de marfă şi
de  pasageri,  autobuze,  pe  aeronavele civile,  pe  cîmpurile  tuturor
beneficiarilor  funciari,  în  grădini şi podgorii, precum şi  la  orice
agenţi   economici,   care   produc,  achiziţionează,   prelucrează   şi
comercializează producţie şi materiale supuse carantinei;
    să ceară şi să  li  se  pună la dispoziţie  date  privind  producţia
primită,  păstrată şi expediată, precum şi actele respective referitoare
la  această  producţie,  de către aeroporturi, staţii  de  cale  ferată,
staţii   auto,  întreprinderi,  organizaţii,  gospodării  şi  vame,   să
interzică  importul  şi exportul încărcăturilor infectate cu obiecte  de
carantină;
    să selecteze  mostre  de seminţe, fructe, legume, plante, puieţi  şi
altă  producţie de origine vegetală pentru stabilirea conformităţii  lor
cu standardele în vigoare şi expertizarea de laborator;
    să ordone în  locurile depistării obiectelor de carantină  derularea
măsurilor  de carantină fitosanitară şi stabilirea restricţiilor  pentru
importul,   exportul   şi  utilizarea  producţiei  în  cauză,  pînă   la
definitivarea măsurilor prescrise.
    9. Prescripţiile   factorilor   de  decizie  ai   Serviciului   sînt
executorii pentru toate organele de stat, întreprinderile, instituţiile,
organizaţiile,  gospodăriile, persoanele fizice şi juridice din zona lor
de activitate.
    10. Organele  Serviciului dispun de ştampilă unghiulară, ştampilă cu
Stema de Stat şi ştampile speciale.
    11. Toţi lucrătorii  Serviciului  posedă  legitimaţii  speciale  şi,
aflîndu-se  în  exerciţiul  funcţiunii, trebuie să  poarte  uniformă  de
modelul  stabilit, cu semnele de distincţie corespunzătoare. Mostrele de
uniformă,  termenele  de  purtare şi modul de asigurare  cu  aceasta  se
stabilesc de Guvernul Republicii Moldova.

          III. Modul de importare, exportare şi de tranzitare
    12. Introducerea  în  hotarele Republicii Moldova din alte  state  a
producţiei  vegetale şi altor încărcături supuse carantinei fitosanitare
se admite numai la prezentarea:
    permiselor de  carantină pentru import, eliberate de Inspectorat, în
care sînt fixate condiţiile de importare şi de utilizare a producţiei;
    certificatul  fitosanitar,  eliberat  de către organele de  stat  de
carantină  fitosanitară ale ţării exportatoare, care certifică  situaţia
fitosanitară a materialelor supuse carantinei fitosanitare.
    Importul producţiei  supuse carantinei din statele, ce nu dispun  de
servicii  de stat de carantină fitosanitară, şi care nu este însoţită de
certificatul  fitosanitar se va permite, în fiecare caz aparte, numai cu
autorizaţia eliberată în condiţiile legii de Inspectorat.
    13. Organizaţiile    importatoare,   care   încheie   contracte   şi
aranjamente  comerciale de livrare în Republica Moldova din alte state a
unor produse supuse carantinei, sînt obligate:
    să stipuleze  în atare contracte (aranjamente comerciale) condiţiile
fitosanitare  de conformitate a producţiei, ce urmează să fie importată,
şi să asigure cu rigurozitate ca exportatorul să execute întocmai aceste
condiţii;
    la procurarea din alte ţări a unor loturi mari de seminţe, plante şi
de  producţie  de  origine vegetală, să detaşeze, dacă  va  fi  necesar,
specialişti  pentru carantina fitosanitară în scopul investigării stării
fitosanitare  a  semănăturilor şi plantaţiilor de culturi  agricole  din
alte ţări.
    14. Importul   producţiei  supuse  carantinei  se  efectuează   prin
punctele de frontieră stabilite.
    15. Toată producţia   şi  mijloacele  de  transport  ce  sosesc   în
Republica  Moldova  din alte state sînt supuse în punctele de trecere  a
frontierei  unui  control  de  carantină,  expertizei  de  laborator  şi
dezinfectării, după caz.
    Inspectoratul,  în  legătură  cu  orice procedură  de  verificare  a
executării măsurilor fitosanitare, asigură:
    efectuarea procedurilor  respective fără întîrziere nejustificată şi
în  condiţii  nu  mai  puţin favorabile pentru  producţia  importată  în
comparaţie cu producţia autohtonă similară;
    publicarea sau  comunicarea din timp a informaţiei privind  perioada
de  desfăşurare a fiecărei proceduri, la cererea solicitantului,  prompt
şi în volum deplin, vizînd toate neajunsurile, pentru ca solicitantul să
aibă posibilitatea de a le lichida. Orice întîrziere a comunicării va fi
însoţită de explicaţiile necesare;
    motivarea solicitărilor  privind  informaţia,  fapt  necesar  pentru
efectuarea  procedurilor corespunzătoare privind controlul,  inspectarea
şi aprobarea;
    respectarea confidenţialităţii    informaţiei   privind    producţia
importată,  care  derivă din faptul efectuării controlului,  inspectării
sau aprobării, într-un mod nu mai puţin favorabil decît pentru producţia
autohtonă  şi  în aşa fel încît să fie protejate  interesele  comerciale
legitime;
    limitarea solicitării   privind  mostrele  unui  produs  în   scopul
efectuării  controlului,  inspectării  sau  aprobării la  ceea  ce  este
oportun şi necesar;
    echivalarea tarifelor  pentru  proceduri la produsele  importate  cu
tarifele  pentru  proceduri la produsele autohtone, făcîndu-le  similare
sau  aceleaşi cu cele din ţările-membre ale OMC şi care să nu depăşească
costul lucrărilor efectuate;
    utilizarea criteriilor  similare  celor utilizate  pentru  produsele
autohtone,  la determinarea mijloacelor folosite în timpul  procedurilor
şi  selectării mostrelor produselor importate, astfel încît să se reducă
la  maximum  inconvenienţele provocate  solicitanţilor,  importatorilor,
exportatorilor sau agenţilor acestora;
    limitarea procedurii în toate cazurile de modificare a specificaţiei
unui produs, după efectuarea controlului şi inspectării, în conformitate
cu  regulile  stabilite, fapt care este necesar pentru a se convinge  pe
deplin că produsul corespunde reglementărilor necesare;
    existenţa procedurii  de  examinare a plîngerilor privind  aplicarea
unor  asemenea  proceduri  şi de corectare, atunci cînd  plîngerea  este
justificată;
    acordarea asistenţei  necesare  pentru facilitarea  controlului  din
partea  altei  ţări-membre  a OMC, atunci  cînd  procedura  fitosanitară
prevede  efectuarea  controlului  producţiei  pe  teritoriul  Republicii
Moldova.
    16. Este interzis importul:
    seminţelor, plantelor,  producţiei  de origine vegetală şi  de  altă
natură supuse carantinei, care sînt infectate de obiecte de carantină;
    agenţilor patogeni   ai  plantelor,  culturilor  de  ciuperci   vii,
bacteriilor,   virusurilor,   precum   şi  insectelor,   acarinelor   şi
nematodelor, care deteriorează plantele, cu excepţia mostrelor, aduse în
scopuri ştiinţifice, cu permisiunea Inspectoratului;
    solurilor, plantelor  vii  înrădăcinate şi a părţilor subterane  ale
acestora, prelevate împreună cu solul;
    seminţelor şi a materialului săditor în colete poştale, în bagaje de
mînă  şi  alte  bagaje  ale  pasagerilor,  echipajelor  şi  personalului
deservent ale navelor, aeronavelor şi altor tipuri de transport.
    17. Pepinierele   de  carantină  introductivă  şi  orangeriile  sînt
organizate în instituţiile de cercetare ştiinţifică, în grădini botanice
şi  alte  instituţii,  iar parcelele experimentale de  carantină  pentru
încercarea  soiurilor - în sistemul organelor de stat pentru  încercarea
soiurilor.
    18. Materialul săditor, fructele în stare proaspătă, alte produse de
origine vegetală, destinate comercializării şi ambalajele urmează să fie
dezinfectate, iar seminţele, în caz de necesitate - curăţite de buruieni.
    Decontaminarea   materialelor,   producţiei  şi  obiectelor   supuse
carantinei,  importate şi exportate din Republica Moldova se  efectuează
de  către  întreprinderea  centrală de  producere  pentru  dezinfectarea
materialelor,  producţiei şi obiectelor supuse carantinei.  Cheltuielile
legate  de  dezinfectarea lor sînt acoperite din contul posesorului  sau
destinatarului încărcăturii.
    19. Tranzitarea  încărcăturilor supuse carantinei fitosanitare  prin
teritoriul  Republicii  Moldova  este permisă în  baza  autorizaţiei  de
carantină   pentru   import   şi  certificatul  fitosanitar   din   ţara
exportatoare,  care certifică starea de carantină a fiecărei partide  de
încărcături.  La trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova  toate
încărcăturile  de  tranzit, ambalajele şi mijloacele de  transport  sînt
supuse  controlului  obligatoriu  al Serviciului. În cazul  în  care  se
descoperă  că  încărcăturile sînt afectate de agenţi fitopatogeni şi  de
alţi dăunători periculoşi, boli de plante, precum şi de buruieni, se vor
efectua măsurile de carantină prescrise.
    20. Posesorii încărcăturilor exportate, importate şi tranzitate sînt
obligaţi,  în  termen  de  cel mult 10 zile pînă  la  expediere,  să  se
adreseze organelor Serviciului pentru a întocmi documentele respective.

                 IV. Modul de instituire şi ridicare 
                      a carantinei fitosanitare
    21. La depistarea  obiectelor  de  carantină,  consiliile  judeţene,
U.T.A.  Găgăuzia  (Gagauz-Yeri), primăriile municipiilor,  Guvernul,  la
propunerea   organelor  Serviciului,  adoptă  decizii  de  instituire  a
carantinei, după caz, într-o gospodărie, localitate, sau într-o zonă mai
mare şi întreprind măsuri urgente de localizare şi lichidare a focarelor.
    22. După luarea   deciziei  de  instituire  a  carantinei,  organele
Serviciului aduc la cunoştinţa persoanelor juridice şi fizice respective
despre aplicarea restricţiilor de carantină şi obligativitatea măsurilor
de lichidare a focarelor obiectelor de carantină.
    23. În teritoriul în care s-a instituit regimul special de carantină
se  introduce limitarea intrării şi ieşirii mijloacelor de transport  şi
controlul  acestora, se interzice intrarea şi ieşirea producţiei  supuse
carantinei  fitosanitare  şi  se impune  dezinfectarea  materialelor  şi
obiectelor  supuse  carantinei, prelucrarea tehnică sau  nimicirea  lor,
după caz.
    24. Producţia  supusă carantinei, scoasă fără permisiunea  organelor
Serviciului  din zona în care au fost stabilite restricţii de carantină,
urmează  să fie reţinută, dezinfectată, confiscată, după caz, în funcţie
de   gradul  de  risc,  conform  legislaţiei  în  vigoare  şi  transmisă
întreprinderilor respective comerciale sau de prelucrare ori nimicită.
 [Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]

    25. Carantina fitosanitară se ridică la propunerea organelor de stat
de  carantină fitosanitară, de către organele care au instituit-o,  după
efectuarea măsurilor prescrise de carantină, precum şi lichidarea totală
a focarelor de obiecte de carantină depistate.

    V. Obligaţiunile conducătorilor ministerelor, departamentelor,
    întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi persoanelor
                          fizice şi juridice
    26. Ministerele,   departamentele,  întreprinderile,   instituţiile,
organizaţiile şi persoanele fizice şi juridice sînt obligate să asigure:
    cercetarea sistematică  a  semănăturilor şi plantaţiilor,  controlul
producţiei   de  origine  vegetală  în  scopul  depistării  oportune   a
obiectelor de carantină;
    realizarea măsurilor  de  profilaxie  şi nimicire  a  obiectelor  de
carantină, orientate spre prevenirea răspîndirii lor;
    întreţinerea   încăperilor  unde  se  păstrează  şi  se  prelucrează
producţia   supusă   carantinei  într-o  stare   fitosanitară   conformă
prescripţiilor.
    27. Instituţiile  vamale,  staţiile de cale  ferată,  aeroporturile,
întreprinderile  şi organizaţiile anunţă neîntîrziat Serviciului  datele
privind   producţia  sosită,  păstrată  şi  expediată,  materialele   şi
obiectele  supuse carantinei, inclusiv cele din bagajele de mînă şi alte
bagaje, şi le prezintă la prima cerere pentru controlul de carantină.
    28. Ministerele   şi  departamentele,  autorităţile   administraţiei
publice  locale,  întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile pun  la
dispoziţia  organelor  Serviciului încăperile necesare pentru  buna  lor
funcţionare.

           VI. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a
                              Serviciului
    29. Finanţarea  şi  asigurarea  tehnico-materială a  Serviciului  se
efectuează  din mijloacele bugetului de stat şi din mijloacele  obţinute
din prestarea serviciilor fitosanitare şi altor servicii speciale.

         VII. Responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei
                 cu privire  la carantina fitosanitară
    30. Persoanele  culpabile  de încălcarea legislaţiei cu  privire  la
carantina  fitosanitară poartă răspundere conform Codului cu privire  la
contravenţiile administrative.
 [Anexa nr.1 în redacţia Hot. Guv. nr.408 din 27.04.2000]

                                                    Anexă
                                        la Statutul Serviciului de Stat
                                        de Carantină Fitosanitară

                               STRUCTURA
             Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară

    Inspectoratul Principal de Stat pentru Carantina Fitosanitară
    Inspectoratele de frontieră pentru carantina fitosanitară
    Inspectoratul  pentru carantina fitosanitară al unităţii teritoriale
autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri)
    Inspectoratele  zonale pentru carantina fitosanitară cu subdiviziuni
teritoriale
    Centrul de carantină,  identificare  şi  expertize  de  arbitraj  şi
laboratoarele zonale
    Centrul pentru  dezinfectarea producţiei, obiectelor şi materialelor
supuse carantinei şi subdiviziunile zonale
 [Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]
 [Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.408 din 27.04.2000]

                                               Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova
                                     nr. 697 din 10 octombrie 1995

                              REGULAMENTUL
     privind uniforma şi semnele de distincţie ale colaboratorilor
             Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară

    În conformitate cu articolul 10 (3) al Legii cu privire la carantina
fitosanitară,  toţi  colaboratorii  Serviciului  de  Stat  de  Carantină
Fitosanitară sînt asiguraţi cu uniformă în mod gratuit (Lista obiectelor
din  setul  de  uniformă şi semnele de  distincţie  ale  colaboratorilor
Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară se anexează).
    Setul uniformei   pentru   colaboratorii  Serviciului  de  Stat   de
Carantină  Fitosanitară include:
    1. Uniforma pentru bărbaţi:
    şapcă cu clape de astrahan negru;
    chipiu din semilînă  de  culoare sură cu bordură verde  şi  cureluşă
aurie împletită;
    costum de iarnă:  sacou la două rînduri de nasturi şi pantaloni  din
stofă  de semilînă de culoare albastră. Sacoul se încheie la doi nasturi
mari,  iar  capătul  exterior al mînecilor este garnisit  cu  cîte  trei
nasturi mici;
    costum de vară:  sacou  cu  un  rînd de  nasturi  şi  pantaloni  din
semilînă   de  culoare sură. Sacoul se încheie la doi nasturi mari,  iar
capătul  exterior al mînecilor este garnisit cu cîte trei nasturi mici;
    scurtă uşoară din ţesătură impregnată cu căptuşeală şi capişon;
    palton combinat (de iarnă-demi) din drap de culoare albastră închisă
la  două  rînduri de nasturi cu revere răsfrînte,  buzunare  interioare,
iarna  se  poartă  cu  guler  de ţigae  de  coloare  neagră,  detaşabil.
Căptuşeala  pentru  timp  de iarnă, şi ea detaşabilă,  din  vatelină  şi
acoperită  cu serj de culoarea ţăsăturii de bază, este pe toată lungimea
lui.  Paltonul se încheie la patru nasturi mari, iar capetele exterioare
ale mînecilor se garnisesc cu cîte trei nasturi mici;
    cămaşi cu mîneci lungi şi scurte, de culoare azurie şi albă;
    pantofi de culoare  neagră din piele naturală, cu talpa din  cauciuc
poros;
    ciubote scurte de culoare neagră din piele naturală cu talpa turnată
căptuşite cu bucăţele de blană;
    ciorapi de iarnă de culoare neagră;
    ciorapi de vară de culoare gri;
    cravată din semilînă, de culoare neagră şi gri;
    curea pentu pantaloni din piele naturală de culoare neagră;
    jiletcă tricotată de culoare neagră;
    fular tricotat, negru şi alb;
    mănuşi din piele neagră;
    2. Uniforma pentru femei;
    şapcă cu clape de astrahan negru;
    pălărie din fetru gri;
    costum de iarnă  constituit  dintr-o  jachetă  la  două  rînduri  de
nasturi  şi fustă din semilînă de culoare albastră.   Jacheta se încheie
la doi nasturi mari, iar capetele exterioare ale  mînecilor se garnisesc
cu cîte trei nasturi mici;
    costum de vară  din semilînă gri, constituit din jachetă la un  rînd
de   nasturi  şi  fustă.  Jacheta se încheie la doi  nasturi  mari,  iar
capetele   exterioare  ale mînecilor de garnisesc cu cîte  trei  nasturi
mici;
    scurtă uşoară din ţesătură împregnată cu căptuşeală şi capişon;
    palton combinat de iarnă-demi, din drap de culoare albastră-închisă,
cu  două  rînduri de nasturi, revere răsfrînte şi  buzunare  interioare.
Acest  palton  combinat  iarna se poartă cu un guler  de  ţigae  neagră,
detaşabil  şi cu o căptuşeală detaşabilă din vatelină matlasată integral
cu  serj  de  culoarea ţăsăturii de bază. Paltonul se încheie  la  patru
nasturi mari, iar capetele mînecilor sînt garnisite cu cîte trei nasturi
mici;
    bluse de culoare azurie şi albă cu mîneci lungi şi scurte;
    pantofi la toc  din  piele naturală de culoare neagră, cu  talpă  de
toval, în set cu elastic profilactic;
    cizmuliţe la tocuri din piele, îmblănite;
    basma de mătase de pus la gît de culoare albastră;
    colanţi elastici  de  culoarea pielii, colanţi de iarnă  de  culoare
neagră;
    mănuşi din piele de culoare neagră;
    curea pentru fustă, din piele neagră;
    fular tricotat, de culoare neagră şi albă;
    jiletcă tricotată de culoare neagră;
    La semnele de distincţie se raportează:
    semnul acoperămîntului pentru cap - cocarda;
    petliţele şi emblemele;
    insigna, nasturii mari, nasturii mici;
    semnele de distincţie.
    1. Semnul acoperămîntului pentru cap - cocarda cu înălţimea de 35 mm
şi  lăţimea de 27 mm - are forma unei circumferinţe, în mijlocul căreia,
pe  un fondal verde, este intaliată Stema de Stat a Republicii  Moldova,
încadrată din ambele părţi cu frunze stilizate aurii.
    2. Petliţele  au forma de striaţii cu lungimea de 5 cm, lăţimea de 2
cm şi cu capetele tăiate pieziş. Petliţele se fac din metal, acoperit cu
catifea  verde-închisă,  avînd marginile într-o ramă metalică  aurie  cu
lăţimea de 1,5 mm. În partea de sus a petliţelor, pentru toate rangurile
de  colaboratori este reliefată emblema Serviciului de Stat de Carantină
Fitosanitară.
    3. Emblema Serviciului  de Stat de Carantină Fitosanitară are  forma
unei  circumferinţe  cu  diametrul  de 10 mm,  în  centrul  căreia  este
amplasat   simbolul  carantinei  fitosanitare - un spic  de  grîu  auriu
încolăcit  de  un  şarpe, capul căruia se profilează pe un fondal  verde
sub o cunună aurie  de lauri la 0,5 mm deasupra marginii spicului.
    4. Insigna reprezintă  o  formă  de oval cu înălţimea de  49  mm  şi
lăţimea de 39 mm, pe care este intaliat simbolul serviciului fitosanitar
-  un spic încolăcit de un şarpe auriu pe un fondal verde, în partea  de
sus  avînd pe semicerc inscripţia "Inspector fitosanitar", iar în partea
de jos - "Moldova".
    5. Tresele distinctive    reprezintă   nişte   dungi   de    culoare
galbene-aurie,  amplasate  pe  mînecă  la  distanţa  de  1  cm  deasupra
nasturilor, şi sînt distribuite astfel;
    a) pentru şeful serviciului - o dungă lată şi trei dungi înguste;
    b) pentru şeful direcţiei principale - o dungă lată şi două înguste;
    c) pentru şeful   laboratorului  central,  şeful  direcţiei,   şeful
întreprinderii  centrale de producere, şefii inspectoratelor teritoriale
-  o dungă lată şi una îngustă;
    d) pentru şeful punctului - o dungă lată;
    e) pentru specialistul principal - trei dungi înguste;
    f) pentru specialitul-coordonator - două dungi înguste;
    g) pentru un specialist - o dungă îngustă.
    6. Cadrul special  de  conferinţe  cu dimensiunile 85 x  45  mm  are
următorul  aspect:  în  partea  stîngă, sus  este  reprezentat  simbolul
inernaţional  al carantinei fitosanitare (spicul, încolăcit de un şarpe,
este  luat într-o cunună de lauri de culoare aurie), în partea dreaptă -
fotografia de 30 X 40 mm a colaboratorului respectiv, în partea de jos -
textul "Republica Moldova, Serviciul de Stat de Carantină Fitosanitară".
    7. Nasturii metalici  mari  şi mici de culoare galbenă au în  centru
relieful Stemei de Stat a Republicii Moldova.
    8. Colaboratorii  Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară sînt
obligaţi să-şi exercite funcţiunea numai în uniforma desemnată.

                                               Anexă
                                la Regulamentul privind uniforma
                                şi semnele de distincţie ale              
                                Colaboratorilor Serviciului de 
                                Stat de Carantină Fitosanitară
                                              
                                 lISTA
       obiectelor, incluse în setul de uniformă, şi a semnelor de
          distincţie pentru colaboratorii Serviciului de Stat
                       de Carantină Fitosanitară
________________________________________________________________________
     Denumirea obiectelor       |  Numărul de obiecte  |Termenul de
                                |cuvenite unei persoane|purtare, în ani
--------------------------------|----------------------|----------------
               1                |          2           |       3
------------------------------------------------------------------------
    1. Uniformă pentru bărbaţi:

Cuşmă de iarnă                           1                3
Chipiu                                   1                2
Costum de iarnă                          1                2           
Costum de vară                           1                2            
Scurtă                                   1                3          
Palton                                   1                3              
Cămaşă cu mîneci lungi,                                              
azurie                                   2                1              
Cămaşă cu mîneci lungi,                                              
albă                                     1                2              
Cămaşa cu mîneci scurte,                                                 
azurie                                   2                1              
Cămasă cu mîneci scurte,                                                 
albă                                     1                2              
Pantofi (perechi)                        1                1              
Cizme (perechi)                          1                2              
Cravată (neagră şi gri)                  2                2              
Ciorapi scurţi de vară                                                   
(perechi)                                4                1              
Ciorpi scurţi de iarnă                                                  
(perechi)                                1                1              
Curea                                    1                2              
Jiletcă                                  1                2              
Fular (alb şi negru)                     2                3              
Mănuşi de piele                          1                2               

    2. Uniformă pentru femei:                                           
Cuşmă de iarnă                           1                3              
Pălărie de fetru                         1                2              
Costum de iarnă                          1                2              
Costum de vară                           1                2              
Scurtă                                   1                3              
Palton                                   1                3              
Bluză cu mîneci lungi, albă              1                2              
Bluză cu mîneci scurte, albă             1                2              
Bluză cu mîneci lungi, azurie            2                1              
Bluză cu mîneci scurte, azurie           2                1              
Pantofi                                  1                1              
Cizmuliţe                                1                2              
Basma                                    1                3              
Colanţi de vară                          4                1              
Colanţi de iarnă                         2                1              
Mănuşi                                   1                2              
Curea                                    1                2              
Jiletcă                                  1                2              
Fular (negru şi alb)                     2                3

            Semne de distincţie                                           
Insignă                                  1                3
Nasturi mari                             16               2           
Nasturi mici                             18               2           
Cocardă                                  2                2           
Petliţă                                  4                2           
Emblemă (buc.)                           8                2           
Tresă distinctivă                     conform normei de purtare 
------------------------------------------------------------------------ 
                                             Anexa nr. 3
                                       la Hotărîrea Guvernului
                                          Republicii Moldova
                                     nr. 697 din 10 octombrie 1995

                               STRUCTURA
          aparatului Inspectoratului Principal de Stat pentru
                         Carantină Fitosanitară

    Direcţia principală de carantină internă
    Direcţia principală de carantină externă
    Direcţia finanţe, prognoze şi evidenţă contabilă
 
                                               Anexa nr. 4
                                        la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova
                                    nr. 697 din 10 octombrie 1995

                       CATEGORIILE DE SALARIZARE
      şi coeficienţii tarifari, stabiliţi în baza Reţelei tarifare
          unice pentru colaboratorii organelor teritoriale ale
             Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară
------------------------------------------------------------------------
             Funcţia             | Categoriile de ! Coeficientul        
                                 |   salarizare   !   tarifar
---------------------------------|---------------------------------------   
Şefi de: inspecţie, laborator,   |                |
servicii ale subdiviziunii       |                |
centrale de producţie            |        17-18   |  7,51-8,26
                                 |                |
Şef de punct                     |        16-17   |  6,83-7,51
                                 |                |
Specialist principal             |        14-15   |  5,65-6,21
                                 |                |
Specialist-coordonator           |        13-14   |  5,14-5,65
                                 |                |
Specialist                       |        12-13   |  4,67-5,14
-----------------------------------------------------------------------
 [Anexa 4 modificată prin Hot. Guv. nr.515 din 05.06.97]