joi, 27 aprilie 2000
408/27.04.2000 Hotărîre cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.697 din 10 octombrie 1995

H O T Ă R Î R E

cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii

Moldova nr.697 din 10 octombrie 1995

 

nr. 408  din  27.04.2000

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.54-56/490 din 12.05.2000

 

* * *

În scopul armonizării actelor normative ale Republicii Moldova care reglementează activitatea de carantină fitosanitară cu noile cerinţe ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), precum şi al accelerării procesului de aderare a Republicii Moldova la OMC, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

Statutul Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.697 din 10 octombrie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.68-69, art.556) se modifică şi se expune în redacţie nouă (se anexează).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVADumitru BRAGHIŞ

 

Contrasemnată:
Viceprim-ministru,
ministrul economiei şi reformelorAndrei Cucu
Ministrul justiţieiValeria Şterbeţ

 

Chişinău, 27 aprilie 2000.
Nr.408.

 

 

„Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.697 din 10 octombrie 1995

 

STATUTUL

Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. În conformitate cu Legea nr.506-XIII din 22 iunie 1995 „Cu privire la carantina fitosanitară” pe întreg teritoriul ţării se realizează sistemul măsurilor de stat de carantină fitosanitară internă şi externă, orientat spre:

protecţia teritoriului Republicii Moldova de pătrunderea sau introducerea din alte state a dăunătorilor periculoşi şi de carantină, agenţilor patogeni ai bolilor plantelor şi buruienilor, care pot cauza economiei naţionale prejudicii considerabile;

organizarea depistării, localizării şi lichidării oportune a dăunătorilor periculoşi şi de carantină, agenţilor patogeni ai bolilor plantelor şi ai buruienilor;

prevenirea sau limitarea pe teritoriul Republicii Moldova a pierderilor cauzate de pătrunderea şi răspîndirea obiectelor de carantină;

exercitarea controlului de stat asupra respectării regulilor şi normelor, precum şi îndeplinirii măsurilor de carantină fitosanitară în procesul producerii, achiziţionării, transportării, păstrării, prelucrării, comercializării şi utilizării producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei.

2. Controlul de carantină fitosanitară se extinde asupra:

seminţelor şi materialului săditor de culturi agricole, forestiere şi decorative;

plantelor vii şi părţilor lor (butaşi, lăstari, ramificaţii, rădăcini, tuberculi, bulbi, rizomi, flori, fibră lemnoasă etc.);

cerealelor, fructelor, legumelor, tutunului, mirodeniilor, lînii, pieilor brute;

ambalajului, materialelor de ambalare şi mărfurilor industriale, articolelor din materiale vegetale, care pot fi purtătoare de dăunători, boli şi buruieni;

monoliţilor şi mostrelor de sol;

culturilor de ciuperci vii, bacteriilor, virusurilor, nematodelor, acarinelor şi insectelor;

colecţiilor de insecte, de agenţi fitopatogeni şi mostrelor de deteriorări provocate de ei, ierbarelor şi colecţiilor de seminţe;

nutreţurilor, aşternuturilor, fînului, paielor;

materialelor lemnoase şi articolelor din ele;

covoarelor, fibrelor artificiale, firelor toarse etc.;

producţiei, importate şi exportate, de origine vegetală, inclusiv asupra celei ambalate în colete poştale, banderole, bagaje de mînă şi alte bagaje;

mijloacelor de transport (avioane, vagoane de cale ferată, containere, automobile), deşeurilor de orice natură, introduse din alte state;

teritoriilor şi încăperilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, independent de subordonarea lor departamentală şi forma de proprietate, care achiziţionează, depozitează, prelucrează şi comercializează produse de origine vegetală din alte state;

terenurilor agricole şi silvice, loturilor de pe lîngă casă şi sectoarelor pentru vilă, pămînturilor cu altă destinaţie decît cea agricolă (benzi de separare a drumurilor, linii de transport electroenergetic etc.), maşinilor agricole şi uneltelor de cultivare a solului.

 

II. ORGANELE SERVICIULUI DE STAT DE CARANTINĂ FITOSANITARĂ,

FUNCŢIILE ŞI DREPTURILE LOR

3. În conformitate cu articolul 4 al Legii cu privire la carantina fitosanitară, organul de stat special abilitat în domeniul carantinei fitosanitare este Serviciul de Stat de Carantină Fitosanitară (în continuare – Serviciul) subordonat Guvernului, iar organul central al Serviciului – Inspectoratul Principal de Stat pentru Carantină Fitosanitară (în continuare – Inspectoratul).

Serviciul este constituit din subdiviziuni interioare, conform anexei.

4. Inspectoratul este persoană juridică, dispune de ştampile speciale şi sigiliu cu denumirea sa şi Stema de Stat a Republicii Moldova, de cont bugetar şi conturi speciale în instituţii bancare.

5. Şeful Inspectoratului exercită concomitent şi funcţia Inspectorului Principal de Stat pentru Carantină Fitosanitară al Republicii Moldova.

Respectiv, conducătorii inspecţiilor judeţene şi ai U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), punctelor orăşeneşti, inspecţiilor şi punctelor de frontieră de carantină fitosanitară exercită concomitent şi funcţiile de inspectori de stat pentru carantină fitosanitară a zonei deservite.

Inspectoratul furnizează informaţii la întrebările şi solicitările agenţilor economici interni sau externi, privind:

orice decizie (rectificare) cu caracter fitosanitar, adoptată sau propusă pe teritoriul său;

procedurile determinării riscului şi nivelului respectiv de protecţie fitosanitară;

apartenenţa sau participarea Republicii Moldova sau organelor competente de pe teritoriul său la organizaţiile fitosanitare internaţionale sau regionale, precum şi textele acordurilor şi completărilor la ele.

6. Inspectoratul are următoarele sarcini:

dirijarea activităţii inspecţiilor judeţene şi a U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), inspecţiilor şi punctelor de frontieră şi punctelor orăşeneşti de carantină fitosanitară, a Laboratorului central ştiinţifico-diagnostic de carantină, identificare şi expertize de arbitraj şi a întreprinderii centrale de producere pentru dezinfectarea producţiei, obiectelor şi materialelor supuse carantinei;

organizarea la nivel naţional şi local a lucrărilor operative şi de altă natură în domeniul carantinei fitosanitare, dirijarea acestor lucrări şi controlul îndeplinirii lor;

exercitarea controlului de stat asupra executării Legii cu privire la carantina fitosanitară de către ministere, departamente, întreprinderi, organizaţii, instituţii, precum şi de către cetăţeni;

elaborarea proiectelor de hotărîri şi dispoziţii ale Guvernului Republicii Moldova referitoare la carantina fitosanitară;

elaborarea şi aprobarea regulamentelor, regulilor şi instrucţiunilor vizînd domeniul carantinei fitosanitare interne şi externe;

elaborarea condiţiilor de import-export a producţiei supuse carantinei, regimurilor şi condiţiilor utilizării ei;

revizuirea şi aprobarea la fiece cinci ani a listei dăunătorilor, bolilor şi buruienilor, ce constituie pericole de carantină pentru Republica Moldova;

aprobarea structurii, devizelor de cheltuieli şi statelor de personal ale Inspectoratului şi ale subdiviziunilor interioare ale Serviciului, regulamentelor lor şi atribuţiilor de serviciu, precum şi aprobarea tarifelor pentru prestarea serviciilor fitosanitare şi altor servicii speciale;

eliberarea autorizaţiilor de carantină pentru importul materialelor, producţiei şi obiectelor supuse carantinei.

Inspectoratul reprezintă interesele statului privind carantina fitosanitară în organismele internaţionale, participă cu drepturi depline la activităţile organizaţiilor internaţionale competente şi ale organelor lor subsidiare, activînd în baza Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor, pentru a promova în aceste organizaţii elaborarea şi examinarea periodică a standardelor, directivelor şi recomandărilor referitoare la toate aspectele măsurilor fitosanitare, precum şi ajustarea acestora la standardele, directivele şi recomandările internaţionale.

În cazul lipsei unui standard, unei directive sau recomandări internaţionale sau dacă conţinutul unui standard, unei directive sau recomandări propuse nu corespunde standardelor, directivelor sau recomandărilor internaţionale, fapt care poate avea un efect semnificativ asupra comerţului altor ţări, Inspectoratul:

publică din timp un aviz privind modificarea stării fitosanitare, ceea ce ar permite altor ţări să ia cunoştinţă de schimbările parvenite şi de reglementările propuse;

notifică alte ţări despre modificările efectuate împreună cu o succintă descriere (argumentare) a reglementării propuse. Asemenea Notificări se vor face din timp cînd încă mai pot fi incluse amendamente şi mai pot fi luate în considerare comentariile;

furnizează, la cererea altor ţări, copii ale recomandărilor propuse, identificînd elementele care diferă în fond de standardele, directivele sau recomandările internaţionale;

prezintă la solicitare, altor ţări comentarii în scris şi ţine evidenţa rezultatelor discuţiilor;

elaborează şi stabileşte măsuri fitosanitare în baza recunoaşterii şi aplicării de măsuri fitosanitare cu ţările-membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), precum şi în baza confruntării împrejurărilor corespunzătoare, cu riscul pătrunderii şi răspîndirii agenţilor patogeni de carantină ai bolilor plantelor, precum şi dăunătorilor şi buruienilor de carantină, ţinînd cont de tehnica determinării riscului, elaborată de organele competente internaţionale. La determinarea riscului se iau în considerare dovezile ştiinţifice existente, metodele şi procedeele de producţie, inspectările, mostrele, răspîndirea bolilor şi dăunătorilor plantelor şi buruienilor, existenţa anumitor zone unde nu apar obiecte de carantină, condiţiile ecologice ale mediului ambiant, regimurile de carantină etc.

În procesul determinării riscului contaminării plantelor de către obiectele de carantină şi elaborării măsurilor care urmează a fi efectuate pentru atingerea nivelului corespunzător de protecţie fitosanitară contra riscului menţionat este necesar de a lua în considerare următorii factori economici:

pierderile potenţiale, exprimate în diminuarea recoltei sau vînzarea ei, în cazul pătrunderii sau răspîndirii obiectelor de carantină;

cheltuielile suportate la combaterea obiectelor de carantină;

eficienţa relativă a cheltuielilor apărute în urma realizării diferitelor măsuri pentru minimalizarea riscului.

La stabilirea sau susţinerea unor măsuri fitosanitare pentru realizarea nivelului cuvenit de protecţie fitosanitară, Inspectoratul asigură ca aceste măsuri să nu fie în detrimentul comerţului, dar numai pentru asigurarea nivelului necesar de protecţie fitosanitară în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la carantina fitosanitară.

Inspectoratul asigură ca hotărîrile şi deciziile Guvernului Republicii Moldova să fie aplicate numai pentru protecţia plantelor şi în bază ştiinţifică.

În caz de argumentare ştiinţifică insuficientă, Inspectoratul poate realiza măsuri fitosanitare temporare în baza unei informaţii existente, incluzînd şi informaţia provenită din organizaţiile competente internaţionale, precum şi măsurile fitosanitare utilizate în ţările-membre ale OMC. În asemenea cazuri este necesar de a obţine, în modul stabilit, o informaţie suplimentară pentru o apreciere mai obiectivă a riscului şi analizei măsurilor fitosanitare.

Inspectoratul asigură ca măsurile fitosanitare să fie aplicate la concret pentru zona fitosanitară a întregii ţări, a unei părţi din ţară, în volum deplin sau parţial pentru mai multe ţări din care produsul respectiv provine şi căreia îi este destinat.

La evaluarea caracteristicilor fitosanitare ale regiunii, se ţine cont de gradul de răspîndire a paraziţilor sau bolilor specifice, existenţa programelor de exterminare sau combatere şi criteriile sau directivele adecvate care pot fi elaborate de către organizaţiile internaţionale competente.

Inspectoratul recunoaşte conceptele de zonă în care nu se manifestă boli sau paraziţi sau se manifestă slab, care este determinată ca fiind existentă pe întreg teritoriul unei ţări sau a unei părţi a acesteia, în ansamblu sau părţi ale mai multor ţări identificate de autorităţile competente care confirmă prezenţa dăunătorului specific, bolii sau buruienii ori manifestarea lor slabă.

Stabilirea acestor zone este bazată pe următorii factori: geografic, ecosisteme şi eficacitatea controlului fitosanitar.

Inspectoratul recunoaşte măsurile fitosanitare ale ţărilor-membre ale OMC, ca echivalente, chiar dacă ele diferă de cele autohtone. Recunoaşte şi faptul că utilizînd aceste măsuri, este posibil de a obţine un nivel adecvat de protecţie fitosanitară pentru Republica Moldova. În asemenea cazuri Inspectoratului i se va permite, la cerere, accesul pentru inspecţie, testare şi alte proceduri respective.

Inspectoratul asigură ca măsurile fitosanitare să nu creeze discriminare între ţările-membre ale OMC, unde sînt condiţii similare, inclusiv teritoriul Republicii Moldova şi teritoriile ţărilor-membre ale OMC.

Măsurile fitosanitare se vor realiza în aşa mod, încît ele să nu fie un obstacol camuflat pentru comerţul internaţional.

7. În sarcina inspecţiilor de carantină fitosanitară judeţene şi inspecţiei similare din U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), inspecţiilor şi punctelor de frontieră, punctelor orăşeneşti de carantină fitosanitară, Laboratorului central ştiinţifico-diagnostic de identificare şi expertiză de arbitraj, întreprinderii centrale de producere pentru dezinfectarea producţiei, obiectelor şi materialelor supuse carantinei, se atribuie următoarele:

controlul de carantină fitosanitară şi expertiză de laborator a producţiei şi materialelor supuse carantinei, importate şi exportate, inclusiv a conţinutului vegetal al coletelor poştale, bagajelor de mînă, altor bagaje, încărcăturilor industriale, ambalajelor, materialelor pentru ambalare, mijloacelor de transport;

investigarea de control a terenurilor agricole şi altor terenuri, spaţiilor de păstrare şi de prelucrare a producţiei;

organizarea şi efectuarea dezinfectării producţiei supuse carantinei;

exercitarea controlului asupra activităţii pepinieriilor, parcelelor experimentale pentru încercarea soiurilor, oranjeriilor, care verifică starea fitosanitară a seminţelor, materialului săditor şi plantelor primite din alte state;

supravegherea semănăturilor şi planaţiilor din pepinierii, instituţiile de cercetare ştiinţifică, gospodăriile semincere şi gospodăriile horticole în scopul asigurării producerii cu material semincer şi săditor sănătos, neafectat de agenţi fitopatogeni sau de boli şi buruieni de carantină;

eliberarea certificatelor fitosanitare pentru exportul producţiei supuse carantinei;

efectuarea controlului fitosanitar primar şi expertizei de laborator la punctele de importare a materialului şi producţiei din alte state;

diagnosticarea mostrelor de producţie autohtonă şi importată, prelevărilor de materiale şi obiecte supuse carantinei şi efectuarea expertizei de arbitraj.

8. În scopul executării conforme a îndatoririlor, colaboratorii Serviciului au dreptul:

să dispună de acces, conform legislaţiei în vigoare, în incintele şi pe teritoriul staţiilor de cale ferată, aeroporturilor, staţiilor auto, oficiilor poştale, elevatoarelor, depozitelor, în vagoanele de marfă şi de pasageri, autobuze, pe aeronavele civile, pe cîmpurile tuturor beneficiarilor funciari, în grădini şi podgorii, precum şi la orice agenţi economici, care produc, achiziţionează, prelucrează şi comercializează producţie şi materiale supuse carantinei;

să ceară şi să li se pună la dispoziţie date privind producţia primită, păstrată şi expediată, precum şi actele respective referitoare la această producţie, de către aeroporturi, staţii de cale ferată, staţii auto, întreprinderi, organizaţii, gospodării şi vame, să interzică importul şi exportul încărcăturilor infectate cu obiecte de carantină;

să selecteze mostre de seminţe, fructe, legume, plante, puieţi şi altă producţie de origine vegetală pentru stabilirea conformităţii lor cu standardele în vigoare şi expertizarea de laborator;

să ordone în locurile depistării obiectelor de carantină derularea măsurilor de carantină fitosanitară şi stabilirea restricţiilor pentru importul, exportul şi utilizarea producţiei în cauză, pînă la definitivarea măsurilor prescrise.

9. Prescripţiile factorilor de decizie ai Serviciului sînt executorii pentru toate organele de stat, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, gospodăriile, persoanele fizice şi juridice din zona lor de activitate.

10. Organele Serviciului dispun de ştampilă unghiulară, ştampilă cu Stema de Stat şi ştampile speciale.

11. Toţi lucrătorii Serviciului posedă legitimaţii speciale şi, aflîndu-se în exerciţiul funcţiunii, trebuie să poarte uniformă de modelul stabilit, cu semnele de distincţie corespunzătoare. Mostrele de uniformă, termenele de purtare şi modul de asigurare cu aceasta se stabilesc de Guvernul Republicii Moldova.

 

III. MODUL DE IMPORTARE, EXPORTARE ŞI DE TRANZITARE

12. Introducerea în hotarele Republicii Moldova din alte state a producţiei vegetale şi altor încărcături supuse carantinei fitosanitare se admite numai la prezentarea:

permiselor de carantină pentru import, eliberate de Inspectorat, în care sînt fixate condiţiile de importare şi de utilizare a producţiei;

certificatul fitosanitar, eliberat de către organele de stat de carantină fitosanitară ale ţării exportatoare, care certifică situaţia fitosanitară a materialelor supuse carantinei fitosanitare.

Importul producţiei supuse carantinei din statele, ce nu dispun de servicii de stat de carantină fitosanitară, şi care nu este însoţită de certificatul fitosanitar se va permite, în fiecare caz aparte, numai cu autorizaţia eliberată în condiţiile legii de Inspectorat.

13. Organizaţiile importatoare, care încheie contracte şi aranjamente comerciale de livrare în Republica Moldova din alte state a unor produse supuse carantinei, sînt obligate:

să stipuleze în atare contracte (aranjamente comerciale) condiţiile fitosanitare de conformitate a producţiei, ce urmează să fie importată, şi să asigure cu rigurozitate ca exportatorul să execute întocmai aceste condiţii;

la procurarea din alte ţări a unor loturi mari de seminţe, plante şi de producţie de origine vegetală, să detaşeze, dacă va fi necesar, specialişti pentru carantina fitosanitară în scopul investigării stării fitosanitare a semănăturilor şi plantaţiilor de culturi agricole din alte ţări.

14. Importul producţiei supuse carantinei se efectuează prin punctele de frontieră stabilite.

15. Toată producţia şi mijloacele de transport ce sosesc în Republica Moldova din alte state sînt supuse în punctele de trecere a frontierei unui control de carantină, expertizei de laborator şi dezinfectării, după caz.

Inspectoratul, în legătură cu orice procedură de verificare a executării măsurilor fitosanitare, asigură:

efectuarea procedurilor respective fără întîrziere nejustificată şi în condiţii nu mai puţin favorabile pentru producţia importată în comparaţie cu producţia autohtonă similară;

publicarea sau comunicarea din timp a informaţiei privind perioada de desfăşurare a fiecărei proceduri, la cererea solicitantului, prompt şi în volum deplin, vizînd toate neajunsurile, pentru ca solicitantul să aibă posibilitatea de a le lichida. Orice întîrziere a comunicării va fi însoţită de explicaţiile necesare;

motivarea solicitărilor privind informaţia, fapt necesar pentru efectuarea procedurilor corespunzătoare privind controlul, inspectarea şi aprobarea;

respectarea confidenţialităţii informaţiei privind producţia importată, care derivă din faptul efectuării controlului, inspectării sau aprobării, într-un mod nu mai puţin favorabil decît pentru producţia autohtonă şi în aşa fel încît să fie protejate interesele comerciale legitime;

limitarea solicitării privind mostrele unui produs în scopul efectuării controlului, inspectării sau aprobării la ceea ce este oportun şi necesar;

echivalarea tarifelor pentru proceduri la produsele importate cu tarifele pentru proceduri la produsele autohtone, făcîndu-le similare sau aceleaşi cu cele din ţările-membre ale OMC şi care să nu depăşească costul lucrărilor efectuate;

utilizarea criteriilor similare celor utilizate pentru produsele autohtone, la determinarea mijloacelor folosite în timpul procedurilor şi selectării mostrelor produselor importate, astfel încît să se reducă la maximum inconvenienţele provocate solicitanţilor, importatorilor, exportatorilor sau agenţilor acestora;

limitarea procedurii în toate cazurile de modificare a specificaţiei unui produs, după efectuarea controlului şi inspectării, în conformitate cu regulile stabilite, fapt care este necesar pentru a se convinge pe deplin că produsul corespunde reglementărilor necesare;

existenţa procedurii de examinare a plîngerilor privind aplicarea unor asemenea proceduri şi de corectare, atunci cînd plîngerea este justificată;

acordarea asistenţei necesare pentru facilitarea controlului din partea altei ţări-membre a OMC, atunci cînd procedura fitosanitară prevede efectuarea controlului producţiei pe teritoriul Republicii Moldova.

16. Este interzis importul:

seminţelor, plantelor, producţiei de origine vegetală şi de altă natură supuse carantinei, care sînt infectate de obiecte de carantină;

agenţilor patogeni ai plantelor, culturilor de ciuperci vii, bacteriilor, virusurilor, precum şi insectelor, acarinelor şi nematodelor, care deteriorează plantele, cu excepţia mostrelor, aduse în scopuri ştiinţifice, cu permisiunea Inspectoratului;

solurilor, plantelor vii înrădăcinate şi a părţilor subterane ale acestora, prelevate împreună cu solul;

seminţelor şi a materialului săditor în colete poştale, în bagaje de mînă şi alte bagaje ale pasagerilor, echipajelor şi personalului deservent ale navelor, aeronavelor şi altor tipuri de transport.

17. Pepinierele de carantină introductivă şi orangeriile sînt organizate în instituţiile de cercetare ştiinţifică, în grădini botanice şi alte instituţii, iar parcelele experimentale de carantină pentru încercarea soiurilor – în sistemul organelor de stat pentru încercarea soiurilor.

18. Materialul săditor, fructele în stare proaspătă, alte produse de origine vegetală, destinate comercializării şi ambalajele urmează să fie dezinfectate, iar seminţele, în caz de necesitate – curăţite de buruieni.

Decontaminarea materialelor, producţiei şi obiectelor supuse carantinei, importate şi exportate din Republica Moldova se efectuează de către întreprinderea centrală de producere pentru dezinfectarea materialelor, producţiei şi obiectelor supuse carantinei. Cheltuielile legate de dezinfectarea lor sînt acoperite din contul posesorului sau destinatarului încărcăturii.

19. Tranzitarea încărcăturilor supuse carantinei fitosanitare prin teritoriul Republicii Moldova este permisă în baza autorizaţiei de carantină pentru import şi certificatul fitosanitar din ţara exportatoare, care certifică starea de carantină a fiecărei partide de încărcături. La trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova toate încărcăturile de tranzit, ambalajele şi mijloacele de transport sînt supuse controlului obligatoriu al Serviciului. În cazul în care se descoperă că încărcăturile sînt afectate de agenţi fitopatogeni şi de alţi dăunători periculoşi, boli de plante, precum şi de buruieni, se vor efectua măsurile de carantină prescrise.

20. Posesorii încărcăturilor exportate, importate şi tranzitate sînt obligaţi, în termen de cel mult 10 zile pînă la expediere, să se adreseze organelor Serviciului pentru a întocmi documentele respective.

 

IV. MODUL DE INSTITUIRE ŞI RIDICARE A

CARANTINEI FITOSANITARE

21. La depistarea obiectelor de carantină, consiliile judeţene, U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), primăriile municipiilor, Guvernul, la propunerea organelor Serviciului, adoptă decizii de instituire a carantinei, după caz, într-o gospodărie, localitate, sau într-o zonă mai mare şi întreprind măsuri urgente de localizare şi lichidare a focarelor.

22. După luarea deciziei de instituire a carantinei, organele Serviciului aduc la cunoştinţa persoanelor juridice şi fizice respective despre aplicarea restricţiilor de carantină şi obligativitatea măsurilor de lichidare a focarelor obiectelor de carantină.

23. În teritoriul în care s-a instituit regimul special de carantină se introduce limitarea intrării şi ieşirii mijloacelor de transport şi controlul acestora, se interzice intrarea şi ieşirea producţiei supuse carantinei fitosanitare şi se impune dezinfectarea materialelor şi obiectelor supuse carantinei, prelucrarea tehnică sau nimicirea lor, după caz.

24. Producţia supusă carantinei, scoasă fără permisiunea organelor Serviciului din zona în care au fost stabilite restricţii de carantină, urmează să fie reţinută, dezinfectată, confiscată, conform legislaţiei în vigoare şi transmisă întreprinderilor respective comerciale sau de prelucrare ori nimicită.

25. Carantina fitosanitară se ridică la propunerea organelor de stat de carantină fitosanitară, de către organele care au instituit-o, după efectuarea măsurilor prescrise de carantină, precum şi lichidarea totală a focarelor de obiecte de carantină depistate.

 

V. OBLIGAŢIUNILE CONDUCĂTORILOR MINISTERELOR, DEPARTAMENTELOR,

ÎNTREPRINDERILOR, INSTITUŢIILOR, ORGANIZAŢIILOR ŞI

PERSOANELOR FIZICE ŞI JURIDICE

26. Ministerele, departamentele, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile şi persoanele fizice şi juridice sînt obligate să asigure:

cercetarea sistematică a semănăturilor şi plantaţiilor, controlul producţiei de origine vegetală în scopul depistării oportune a obiectelor de carantină;

realizarea măsurilor de profilaxie şi nimicire a obiectelor de carantină, orientate spre prevenirea răspîndirii lor;

întreţinerea încăperilor unde se păstrează şi se prelucrează producţia supusă carantinei într-o stare fitosanitară conformă prescripţiilor.

27. Instituţiile vamale, staţiile de cale ferată, aeroporturile, întreprinderile şi organizaţiile anunţă neîntîrziat Serviciului datele privind producţia sosită, păstrată şi expediată, materialele şi obiectele supuse carantinei, inclusiv cele din bagajele de mînă şi alte bagaje, şi le prezintă la prima cerere pentru controlul de carantină.

28. Ministerele şi departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile pun la dispoziţia organelor Serviciului încăperile necesare pentru buna lor funcţionare.

 

VI. FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA TEHNICO-MATERIALĂ

A SERVICIULUI

29. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului se efectuează din mijloacele bugetului de stat şi din mijloacele obţinute din prestarea serviciilor fitosanitare şi altor servicii speciale.

 

VII. RESPONSABILITATEA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI

CU PRIVIRE LA CARANTINA FITOSANITARĂ

30. Persoanele culpabile de încălcarea legislaţiei cu privire la carantina fitosanitară poartă răspundere conform Codului cu privire la contravenţiile administrative.

 

 

Anexă

la Statutul Serviciului de Stat

de Carantină Fitosanitară

 

STRUCTURA

Serviciului de Stat de Carantină Fitosanitară

 

Inspectoratul Principal de Stat pentru Carantină Fitosanitară

Laboratorul central ştiinţifico-diagnostic de carantină, identificare şi expertize de arbitraj

Inspecţiile judeţene de carantină fitosanitară

Inspecţia de carantină fitosanitară U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri)

Punctele orăşeneşti de carantină fitosanitară

Inspecţiile de frontieră de carantină fitosanitară

Punctele de frontieră de carantină fitosanitară

Întreprinderea centrală de producere pentru dezinfectarea producţiei, obiectelor şi materialelor supuse carantinei”.