H O T Ă R Î R E

cu privire la asigurarea calităţii construcţiilor

 

nr. 361  din  25.06.96

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.52-53/439 din 08.08.1996

 

* * *

Abrogat: 30.01.2025

Hotărârea Guvernului nr.743 din 06.11.2024

 

În scopul protecţiei drepturilor utilizatorilor pe durata de existenţă a producţiei de construcţie şi asigurării nivelurilor minime de calitate, avînd în vedere riscul majorat la care este supusă construcţia pe întreg teritoriul ţării (acţiuni seismice, tasări, alunecări de teren etc.) şi imperativul supravegherii şi calificării optime a structurilor şi specialiştilor cu activităţi în domeniul construcţiilor, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la verificarea proiectelor şi execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor, conform anexei.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.329 din 23.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

2. Prevederile prezentei hotărîri se aplică construcţiilor cu orice categorie, tip de proprietate sau destinaţie şi sînt obligatorii pentru organele administraţiei publice, investitori, proprietari, cercetători, proiectanţi, executanţi, fabricanţi şi furnizori de produse pentru construcţii, precum şi pentru specialiştii verificatori de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici, care îşi desfăşoară activitatea în construcţii pe teritoriul Republicii Moldova.

3. Sînt exceptate de la prevederile prezentei hotărîri:

construcţiile provizorii demontabile, executate în scopul organizării de şantier;

instalaţiile şi echipamentele tehnologice de procedură sau cercetare;

clădirile de locuit cu un nivel, pentru una sau două familii, anexele gospodăreşti ale acestora, situate în localităţile rurale, precum şi construcţiile provizorii cu suprafeţe mai mici de 150 m.p.

Responsabilitatea integrală pentru numitele construcţii îi revine proiectantului acestora.

 

[Pct.4 exclus prin Hot.Guv. nr.329 din 23.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

5. Se aprobă Lista hotărîrilor guvernamentale care se abrogă, conform anexei nr.3.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 25 iunie 1996.
Nr.361.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.361 din 25 iunie 1996

 

Notă: În tot cuprinsul Regulamentului:
a) cuvintele „pagina sa oficială” se substituie cu cuvintele „pagina sa web oficială”;
b) cuvintele „organul naţional de dirijare în construcţii” se substituie cu cuvintele „organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor”, conform Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023

 

REGULAMENT

cu privire la verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi

expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor

 

I. PREVEDERI GENERALE

1. Verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor în ceea ce priveşte respectarea exigenţelor esenţiale, prevăzute de lege, reprezintă o componentă a sistemului calităţii în construcţii.

Regulamentul cu privire la verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor (în continuare – Regulamentul) stabileşte cadrul normativ general, obiectivele, conţinutul, organizarea, precum şi modul de desfăşurare a activităţilor sus-enumerate.

2. Prevederile prezentului Regulament sînt executorii pentru organele administraţiei publice, investitori, proprietari, proiectanţi, executanţi, precum şi pentru specialiştii verificatori de proiecte, responsabilii tehnici, consultanţii, diriginţii de şantier şi experţii tehnici care practică diverse activităţi în construcţii pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent care este sursa de finanţare a construcţiilor: de stat, particulară sau mixtă.

3. Se supun prevederilor prezentului Regulament proiectarea, expertizarea tehnică şi execuţia lucrărilor la toate construcţiile noi sau existente şi instalaţiile infrastructurii tehnico-edilitare, aferente acestora (denumite în continuare în mod generic “construcţii”) indiferent de tipul proprietăţii sau destinaţia lor, precum şi lucrările de modernizare, modificare, transformare, consolidare, de reparaţie şi îmbunătăţire a terenului de fundare ale acestora.

4. Sînt exceptate de la prevederile prezentului Regulament:

- construcţiile provizorii demontabile, executate pentru organizarea de şantier;

- instalaţiile şi echipamentele tehnologice pentru diverse produse sau cercetare;

- clădiri de locuit cu un nivel, pentru una sau două familii, şi anexele gospodăreşti ale acestora situate în localităţile rurale, precum şi construcţiile provizorii cu suprafeţe mai mici de 150 m.p.

Responsabilitatea integrală pentru soluţiile de proiect ale construcţiilor sus-enumerate îi revine proiectantului acestora.

5. Sînt în drept să exercite activităţi de verificare şi expertizare a documentaţiei de proiect pentru construcţii, precum şi expertiza tehnică a construcţiilor numai specialiştii atestaţi ca persoane fizice sau ca angajaţi ai agenţilor economici cu activităţi în domeniul verificării şi expertizării documentaţiei de proiect pentru construcţii, precum şi al expertizei tehnice a construcţiilor.

Investitorii sînt obligaţi să încheie contracte numai cu persoanele fizice atestate şi cu cele juridice pentru efectuarea lucrărilor de verificare sau expertizare a documentaţiei de proiect pentru construcţii, precum şi a expertizei tehnice a construcţiilor.

Responsabilitatea pentru activitatea de verificare şi expertizare a documentaţiei de proiect pentru construcţii, precum şi pentru expertiza tehnică a construcţiilor, le revine persoanelor fizice atestate sau celor juridice care răspund, conform legii, în faţa investitorului/proprietarului ce i-a angajat.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

6. Pentru asigurarea calităţii proiectelor şi a detaliilor de execuţie, pe baza cărora se execută construcţiile, este obligatorie verificarea tehnică a acestora de către specialiştii verificatori de proiecte atestaţi.

7. Pentru asigurarea calităţii execuţiei lucrărilor de construcţie este obligatorie verificarea acesteia de către responsabili tehnici şi diriginţi de şantier atestaţi.

8. Verificarea/expertizarea documentaţiei de proiect pentru construcţii şi expertiza tehnică a construcţiilor au drept scop asigurarea nivelurilor minime de calitate referitor la exigenţele esenţiale care sunt stipulate în legislaţie şi în documentele normative în vigoare la data eliberării certificatului de urbanism. În cazul în care, după eliberarea certificatului de urbanism, sunt aprobate documente normative noi sau se aduc modificări celor existente, beneficiarul/investitorul în comun cu autorul proiectului analizează oportunitatea operării modificărilor respective în documentaţia de proiect şi deviz.

Verificarea/expertizarea documentaţiei de proiect pentru construcţii şi expertiza tehnică a construcţiilor se efectuează pe următoarele domenii:

1) amenajarea teritoriului:

documentaţia de amenajare a teritoriului;

2) urbanism:

planuri urbanistice;

3) arhitectura:

a) construcţii civile;

b) construcţii industriale şi agrozootehnice;

c) intervenţii asupra monumentelor istorice şi în cadrul siturilor istorice;

d) construcţii industriale cu tehnologii periculoase;

4) rezistenţa construcţiilor:

a) construcţii civile;

b) construcţii industriale şi agrozootehnice;

c) construcţii hidrotehnice şi îmbunătăţiri funciare;

d) consolidarea construcţiilor;

e) conservarea/consolidarea/restaurarea structurilor istorice;

f) drumuri şi piste de aviaţie;

g) poduri;

h) căi ferate;

i) protecţia contra proceselor geologice periculoase;

j) construcţii speciale:

- fântâni arteziene şi rezervoare de apă;

- porturi şi debarcadere;

- mine, cariere şi tuneluri;

- rezervoare şi buncăre;

k) construcţii destinate activităţilor nucleare şi radiologice;

l) construcţii pentru ascensoare, escalatoare şi căi de transport cu cablu suspendat;

5) alimentare cu apă şi canalizare:

a) instalaţii şi reţele interioare;

b) instalaţii şi reţele exterioare;

c) instalaţii de tratare şi epurare;

6) alimentare cu gaze:

a) instalaţii şi reţele de alimentare cu gaze cu presiunea sub 1,2 MPa;

b) instalaţii şi reţele de alimentare cu gaze cu presiunea sub 0,3 MPa;

c) instalaţii de stocare şi alimentare cu gaze petroliere lichefiate;

d) instalaţii şi gazoducte magistrale (inclusiv cu gaze comprimate);

e) instalaţii şi reţele cu presiunea sub 1,6 MPa (gaze lichefiate);

7) alimentare cu electricitate:

a) instalaţii şi reţele de tensiune înaltă, transformatoare;

b) instalaţii şi reţele de tensiune joasă;

8) dotări cu încălzire, ventilare şi climatizare:

a) instalaţii şi reţele interioare;

b) instalaţii şi reţele exterioare, puncte termice, centrale termice echipate cu cazane de apă caldă cu temperatura sub 115°C şi cazane de abur cu presiunea sub 0,07 MPa;

c) centrale termice echipate cu cazane de apă caldă cu temperatura mai sus de 115°C şi cazane de abur cu presiunea mai sus de 0,07 MPa;

9) instalaţii de automatizare;

10) instalaţii de telecomunicaţii;

11) protecţia contra incendiilor, intruziunilor şi coroziunilor:

a) măsuri de protecţie contra incendiilor, deflagraţiilor şi intruziunilor din exterior;

b) măsuri de protecţie anticorozivă a reţelelor subterane;

12) elaborarea devizelor de cheltuieli pentru lucrările de construcţii şi restaurare:

a) devize de cheltuieli pentru construcţii;

b) devize de cheltuieli pentru obiecte de patrimoniu cultural construit.

Verificarea/expertizarea proiectelor în ceea ce priveşte respectarea documentelor normative referitoare la exigenţele esenţiale se efectuează de către verificatorii de proiecte/experţi tehnici atestaţi ca persoane fizice în nume propriu sau ca angajaţi ai agenţilor economici cu activităţi în domeniul verificării/expertizării proiectelor.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

9. Procedurile pentru expertizarea tehnică şi verificarea proiectelor, controlul execuţiei şi expertizarea tehnică a construcţiilor se stabilesc de către organul naţional de dirijare a construcţiilor.

10. Modul de elaborare, completare, coordonare, avizare şi aprobare a documentaţiilor de proiect se efectuează conform prevederilor documentelor normative în vigoare în Republica Moldova.

11. Verificarea/expertizarea proiectelor şi detaliilor de execuţie se va efectua în bază de contract, încheiat între proprietari, după caz, investitori sau administratori ai construcţiilor şi verificator/expert tehnic atestat sau agenţi economici cu activităţi în domeniul verificării/expertizării proiectelor. Proprietarii/investitorii asigură prezentarea proiectelor şi detaliilor de execuţie la verificare/expertizare, iar proiectanţii soluţionează neconformităţile şi neconcordanţele semnalate de către verificatorii de proiecte atestaţi.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

12. Încadrările în categoria de importanţă şi domeniul în care se înscrie construcţia proiectată se stabilesc de către proiectantul de rezistenţă, în baza temei de proiectare primite de la investitor.

Ceilalţi proiectanţi care elaborează documentaţiile secţiunilor de specialitate sînt obligaţi să respecte încadrările şi parametrii astfel stabiliţi.

Categoria de importanţă a construcţiei, domeniul în care se înscrie construcţia, precum şi exigenţele esenţiale pentru care se verifică proiectul vor fi înscrise în mod obligatoriu în memoriul tehnic al fiecărui proiect de specialitate.

Fiecare proiectant de specialitate este obligat:

să predea investitorului pentru verificare proiectul de specialitate complet, cu toate piesele scrise şi desenate, prevăzute în documentele normative;

să furnizeze verificatorului atestat datele necesare solicitate asupra proiectului pe care l-a întocmit;

să introducă în proiect, înainte de ştampilarea acestuia de către verificatorul atestat, toate modificările sau completările a căror necesitate a fost depistată în procesul verificării.

13. Proiectanţii, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici sînt atestaţi de către comisiile de atestare specializate, instituite de către organul naţional de dirijare a construcţiilor.

Procedura de atestare a specialiştilor este cea prevăzută în Regulamentul de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii.

14. Specialiştii atestaţi au dreptul să activeze numai în acele domenii de proiectare, execuţie, verificare şi expertizare pentru care au fost atestaţi.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

15. Agenţii economici, care desfăşoară activităţi de execuţie a lucrărilor de construcţie, îşi asumă suplimentar şi următoarele obligaţiuni:

a) să introducă şi să aplice sistemul propriu de conducere şi asigurare a calităţii pentru producţia pe care o realizează, sistem, în cadrul căruia, ca obligaţie minimă, este numirea pentru fiecare lucrare în execuţie a unuia sau a mai multor diriginţi de şantier atestaţi, în dependenţă de mărimea şi complexitatea lucrării;

b) să ia măsuri corespunzătoare ca diriginţii de şantier să-şi poată îndeplini în bune condiţii obligaţiunile menţionate în prezentul Regulament;

c) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectării prevederilor prezentului Regulament.

16. Urmărirea aplicării şi respectării prevederilor acestui Regulament de către organele administraţiei publice, agenţii economici şi persoanele fizice atestate se face de către organul naţional de dirijare a construcţiilor, prin structurile respectiv abilitate.

 

II. VERIFICAREA PROIECTELOR DE CĂTRE SPECIALIŞTII

VERIFICATORI DE PROIECTE ATESTAŢI

17. Verificarea proiectelor se efectuează la faza de proiect tehnic şi a detaliilor de execuţie, pe baza cărora urmează să se execute lucrările de construcţie.

18. Conţinutul proiectului tehnic şi al detaliilor de execuţie care se predau la verificare este precizat în documentele normative menţionate la pct.9 şi 10 ale prezentului Regulament.

19. Se verifică proiectele tuturor construcţiilor capitale (definitive) şi provizorii în funcţie de categoria de importanţă, precum şi proiectele lucrărilor de modernizare, modificare, reconstruire, consolidare, de reparaţie şi de îmbunătăţire a terenului de fundare al acestora, cu excepţia celor menţionate la pct.21.

Construcţiile provizorii care sprijină sau înlocuiesc temporar o construcţie definitivă (sprijiniri de construcţii, poduri provizorii din lemn, căi de comunicaţie, tribune din lemn etc.) se încadrează în categoria de importanţă a construcţiei capitale (definitive) pe care o sprijină sau o înlocuiesc temporar.

Construcţiile capitale nedemontabile folosite pentru organizare de şantier care, după terminarea lucrărilor de bază, vor servi în continuare drept construcţii definitive în diferite scopuri (locuinţe, hoteluri, ateliere etc.) sînt verificate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.

20. Verificarea proiectelor de specialitate care, luate la un loc, constituie proiectul construcţiei, se efectuează numai pentru cele 7 exigenţe esenţiale, diferenţiat, în funcţie de categoria de importanţă a construcţiei şi de specialitate: construcţia propriu-zisă sau instalaţiile aferente.

În mod obligatoriu, proiectele de rezistenţă ale construcţiilor de orice categorie de importanţă se verifică pentru exigenţa “A” – rezistenţă şi stabilitate, cu excepţia celor prevăzute la pct.4.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

21. Fac excepţie de la prevederile pct.20 şi nu se verifică lucrările de reparaţii la părţile nestructurale sau finisajele construcţiilor de orice categorie de importanţă (pardoseli, compartimentări, finisaje, protecţii antiacide, hidroizolaţii, trotuare, alei, platforme, drumuri etc.) cu condiţia ca acestea să nu modifice, să nu înrăutăţească starea construcţiilor şi să nu afecteze rezistenţa şi stabilitatea acestora (spargeri sau intervenţii la scheletul de rezistenţă, suprasarcini pe planşee etc.).

22. În proiectul de arhitectură nu se supun verificării: concepţia de arhitectură, principiile de compoziţie şi soluţiile volumetrice.

23. Verificarea conformităţii cu exigenţele esenţiale, reglementată prin prezentul Regulament, nu afectează concepţia de proiectare şi nu lezează dreptul de autor al proiectantului în cazul în care acesta respectă prevederile documentelor normative.

În acelaşi timp, această verificare externă efectuată prin verificatori atestaţi nu înlocuieşte verificarea internă prin verificatori proprii, pe care este obligat să o facă agentul economic întocmitor al proiectului.

24. Dacă la proiectarea unei construcţii se respectă toate prevederile documentelor normative în vigoare la data verificării şi cele referitoare la nivelele minime de calitate pentru cele 7 exigenţe esenţiale menţionate la pct.8, atunci se va considera că prin proiectare acelei construcţii, i s-a asigurat conformitatea cu aceste exigenţe esenţiale, pe întreaga durată de existenţă a ei.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

25. Verificarea conformităţii proiectelor de rezistenţă, arhitectură şi instalaţii interioare aferente cu cele 7 exigenţe esenţiale se face considerînd construcţia proiectată ca un obiect separat.

Nu se verifică:

a) planurile de încadrare în zonă;

b) planurile generale de situaţie pentru ansambluri ca: incinte industriale, cvartaluri (ansambluri) de clădiri etc.;

c) documentaţia economică a proiectului (extrase de materiale, volume de lucrări, evaluări, măsurători etc.);

d) coordonarea între diferitele proiecte de specialitate care formează împreună proiectul construcţiei, responsabilitatea revenindu-i integral proiectantului.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

26. Verificatorul atestat are următoarele obligaţiuni:

a) să verifice, respectarea în documentaţia de proiect a tuturor documentelor normative în vigoare cu privire la realizarea exigenţelor esenţiale, pentru care este atestat;

b) să ştampileze toate piesele scrise şi desenate care au fost verificate şi acceptate pentru execuţie cu o ştampilă de modelul stabilit cu includerea numărului de înregistrare a avizului/raportului de verificare, atribuit de organizaţia care efectuează activităţi de verificare şi expertizare a proiectelor;

c) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a proiectelor, detaliilor de execuţie şi a modificărilor la proiectele verificate şi predate pe şantier, conform modelului din anexa nr.1;

d) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele, care sînt necesare pentru a se verifica respectarea prevederilor prezentului Regulament;

e) să nu extragă şi să nu transmită pentru a fi folosite în alte scopuri elemente şi detalii din proiectele şi detaliile de execuţie verificate, considerate de proiectant confidenţiale şi avînd calitatea de proprietate intelectuală.

Verificatorul atestat este obligat, înainte de a ştampila piesele scrise şi desenate ale proiectului pe care le-a verificat, să se asigure că:

- proiectul verificat este complet şi în forma cerută pentru verificare;

- proiectantul a introdus în proiect toate modificările, care s-au impus ca necesare pe parcursul verificării.

Prevederile alineatului anterior sînt valabile pentru documentaţia predată la toate fazele de proiectare a construcţiilor.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

[Pct.26 completat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

27. Proiectele verificate şi ştampilate nu pot fi schimbate sau modificate pe şantier.

Nu pot fi efectuate alte goluri pentru treceri de conducte, utilaje şi altele asemenea, prin elementele de rezistenţă ale construcţiei, decît cele prevăzute în proiectul de rezistenţă, sau spargeri în elementele de rezistenţă pentru susţinerea instalaţiilor sau utilajelor.

În cazul în care în timpul execuţiei, în mod excepţional şi din cauze bine justificate, se impun ca necesare anumite modificări la proiectul verificat şi ştampilat, proiectantul va decide pe propria răspundere dacă acestea au sau nu legătură cu vreuna din exigenţele esenţiale verificate în proiect. În caz afirmativ, aceste modificări trebuie verificate şi ştampilate de verificatorul atestat, care, în funcţie de amploarea lor, va aprecia dacă este necesar sau nu să se verifice din nou tot proiectul, iar investitorul este obligat să se supună acestei decizii.

În situaţia în care proiectantul decide că modificările survenite nu au influenţă asupra vreuneia din exigenţele esenţiale verificate în proiect şi planurile modificate nu trebuie verificate din nou, întreaga răspundere pentru aceste modificări îi revine numai proiectantului.

28. Verificatorul atestat nu poate ştampila (verifica) proiectele întocmite de el sau la a căror elaborare a participat.

29. Eventualele litigii dintre verificatorul atestat şi proiectant vor fi rezolvate de un expert tehnic, angajat de investitor şi agreat de ambele părţi aflate în litigiu.

Decizia expertului este obligatorie pentru ambele părţi şi investitor.

În cazul în care litigiile nu sînt fondate, cheltuielile generate de soluţionarea lor vor fi suportate solidar de către proiectant şi verificator.

30. Dacă la construcţie se produc deteriorări sau distrugeri, verificatorul atestat răspunde solidar, alături de proiectant, pentru asigurarea în proiect a nivelelor minime de calitate potrivit criteriilor de performanţă ale exigenţelor esenţiale, dar numai pentru acele aspecte pe care a fost obligat să le verifice conform prevederilor prezentului Regulament.

301. Avizele de verificare/expertizare a documentaţiei de proiect (compartimentele: plan general, arhitectură şi rezistenţă) şi raportul unic de verificare se înregistrează în registrele de evidenţă ale verificatorului/expertului sau ale agenţilor economici cu activităţi în domeniul verificării/expertizării proiectelor, conform modelului din anexa nr.4. Aceste date sunt transferate ulterior în registrul electronic şi se prezintă trimestrial, până la data de 10 a următoarei luni, organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autorităţii abilitate din subordinea acestuia, pentru publicare pe pagina sa web oficială.

[Pct.301 în redacţia Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.301 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

[Pct.301 introdus prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

302. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autoritatea abilitată din subordinea acestuia va publica trimestrial pe pagina sa web oficială informaţia privind avizele sau rapoartele unice de verificare/expertizare a documentaţiei de proiect şi deviz.

[Pct.302 completat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.302 introdus prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

III. EXPERTIZAREA TEHNICĂ A PROIECTELOR ŞI CONSTRUCŢIILOR

DE CĂTRE EXPERŢII TEHNICI ATESTAŢI

31. Expertizarea tehnică a proiectelor este o activitate complexă care cuprinde, după caz, cercetări, experimentări sau încercări, studii, relevee, analize şi evaluări necesare pentru cunoaşterea stării tehnice a unei construcţii existente sau a modului în care un proiect respectă exigenţele prevăzute în lege, în vederea fundamentării măsurilor de intervenţie. Această activitate se efectuează de către experţi tehnici atestaţi ca persoane fizice în nume propriu sau ca angajaţi ai agenţilor economici cu activităţi în domeniul verificării/expertizării proiectelor, atunci când acest lucru este cerut de o reglementare legală sau de organul cu atribuţii de control al statului în domeniul calităţii construcţiilor sau când o situaţie deosebită o impune pentru rezolvarea unor circumstanţe care intervin la construcţiile existente:

a) în cazul dezastrelor sau accidentelor din cauza fenomenelor naturale, acţiunilor umane sau activităţii tehnologice;

b) în vederea determinării, în orice stadiu, a stării tehnice a construcţiei pentru evaluarea capacităţii ei de satisfacere a exigenţelor conform legii.

Expertiza tehnică a proiectelor se efectuează la toate fazele de proiectare a construcţiilor, după necesitate.

Totodată, în mod obligatoriu, se supun expertizării generale proiectele de interes naţional, de importanţă deosebită, de construcţii unicate şi experimentale, de repetabilitate înaltă, elaborate în baza condiţiilor tehnice speciale, precum şi proiectele elaborate în străinătate.

[Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

32. Conţinutul proiectului care se predă la expertizare tehnică este detaliat în documentele normative menţionate la pct.9 şi 10 din prezentul Regulament.

33. Expertizarea tehnică a proiectelor de rezistenţă, arhitectură şi ale instalaţiilor aferente construcţiilor se efectuează pentru cele 7 exigenţe esenţiale, luîndu-se în considerare tot ansamblul de obiective proiectat, inclusiv şi construcţiile vecine existente.

[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

34. În proiectul de arhitectură nu se supun expertizării tehnice concepţia de arhitectură, principiile de compoziţie şi soluţiile volumetrice.

35. Expertul tehnic care a întocmit o expertiză nu poate fi în acelaşi timp şi verificatorul atestat al proiectului întocmit pe baza propriei expertize, chiar dacă este atestat şi pentru activitatea de verificator de proiecte.

36. Expertul tehnic atestat nu poate expertiza proiectele întocmite de el sau la a căror elaborare a participat.

37. Expertizarea tehnică a construcţiilor se desfăşoară atunci cînd o reglementare legală prevede acest lucru sau o situaţie deosebită o impune. Aceasta se exercită asupra:

- construcţiilor existente;

- proiectelor de lucrări de construcţie;

- obiectelor în curs de construcţie;

- materialelor utilizate în construcţii;

- litigiilor apărute în cadrul verificărilor între proiectant şi verificatorul atestat.

Investitorul sau proprietarul este obligat să comande expertiza tehnică, dacă acest lucru este cerut de o reglementare tehnică sau de organul cu atribuţii de control al statului în domeniul calităţii construcţiilor.

Expertiza tehnică asupra construcţiilor existente ce se referă la lucrări de construire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare parţială, precum şi la lucrări de reparaţii se efectuează pe domeniile necesare şi aplicabile, prevăzute la pct.8.

[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

 

38. Expertul tehnic răspunde de asigurarea, prin soluţiile propuse, a nivelelor minime de calitate pentru exigenţele esenţiale, impuse de documentele normative în vigoare.

39. Dacă expertul, în mod bine justificat, ajunge la concluzia că pentru prevenirea unor accidente sau pagube materiale şi victime omeneşti este necesară luarea unor măsuri de evacuare, consolidare etc. a unei construcţii, el va comunica în termen de 24 de ore acest lucru investitorului, proprietarului sau administratorului, iar acesta este obligat să le pună în aplicare.

40. Dacă la construcţie se produc deteriorări sau distrugeri, expertul tehnic atestat răspunde pentru asigurarea în proiect a nivelelor minime de calitate potrivit exigenţelor esenţiale, dar numai pentru acele aspecte pe care a fost obligat să le expertizeze conform prevederilor prezentului Regulament.

41. Expertul tehnic este obligat:

a) să întocmească un raport de expertiză care să conţină consultările făcute, soluţiile propuse cu justificările acestora;

b) să nu extragă şi să nu transmită, pentru a fi folosite în alte scopuri, elemente şi detalii de execuţie verificate în cadrul expertizei şi considerate de proiectant confidenţiale;

c) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectării prevederilor prezentului Regulament;

d) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a lucrărilor de construcţie şi proiectelor expertizate, conform modelului din anexa nr.2;

e) să respecte condiţiile prevăzute în contract;

f) să înregistreze în registrele de evidenţă ale acestuia (acestora) sau ale agenţilor economici cu activităţi în domeniul efectuării expertizelor tehnice, conform modelelor din anexele nr.5 şi nr.6, raportul de expertiză tehnică/avizul tehnic ce atestă gradul de executare a construcţiei, numerotat şi semnat de către expert/experţi, cu aplicarea ştampilei personale a expertului tehnic atestat/experţilor tehnici atestaţi pe fiecare pagină a raportului/avizului. Aceste date sunt transferate ulterior în registrul electronic şi se prezintă trimestrial, până la data de 10 a următoarei luni, organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autorităţii abilitate din subordinea acestuia, pentru publicare pe pagina sa web oficială.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

[Pct.41 completat prin Hot.Guv. nr.882 din 24.11.2011, în vigoare 02.12.2011]

 

411. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor sau autoritatea abilitată din subordinea acestuia va publica trimestrial pe pagina sa web oficială informaţia privind avizele tehnice ce atestă gradul de executare a construcţiei şi informaţia privind expertiză tehnică a construcţiei.

[Pct.411 completat prin Hot.Guv. nr.790 din 16.11.2022, în vigoare 18.02.2023]

[Pct.411 introdus prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

IV. VERIFICAREA EXECUŢIEI LUCRĂRILOR DE CĂTRE RESPONSABILII

TEHNICI ŞI DIRIGINŢII DE ŞANTIER ATESTAŢI

42. Verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie de către investitor şi antreprenor este obligatorie.

Ea se efectuează pe tot parcursul realizării lucrărilor în mod diferenţiat, în funcţie de categoria de importanţă a construcţiei.

Verificarea întregii execuţii se efectuează în mod obligatoriu de către investitor – prin responsabilii tehnici atestaţi, şi de către antreprenor – prin diriginţii de şantier atestaţi.

Diriginţii de şantier se atestă pentru exigenţele esenţiale numai pentru partea de construcţie. Pentru instalaţiile aferente construcţiilor, asigurarea calităţii execuţiei se face prin personalul autorizat al executantului.

43. Responsabilii tehnici şi diriginţii de şantier răspund faţă de investitorul sau antreprenorul, care i-a angajat conform legii, pentru verificarea realizării corecte a execuţiei lucrărilor de construcţie.

44. Pentru supravegherea execuţiei unor lucrări cu condiţii de execuţie sau exploatare deosebite, pe lîngă responsabilul tehnic, investitorul poate recurge şi la serviciile unui agent economic de consultanţă specializat (denumit în continuare consultant). Aceasta poate fi o persoană fizică sau juridică.

Consultantul poate fi angajat temporar sau pe toată durata execuţiei lucrărilor. În ultimul caz, acesta poate prelua şi funcţia de responsabil tehnic.

45. Consultantul este răspunzător în faţa investitorului care l-a angajat, conform prevederilor contractului.

Dacă îndeplineşte şi funcţia de responsabil tehnic, atunci consultantul răspunde şi faţă de lege pentru această activitate.

46. La execuţia lucrărilor de construcţie, responsabilul tehnic şi dirigintele de şantier atestaţi fac parte din compartimentul de asigurare a calităţii şi au obligaţiile prevăzute în manualul calităţii. Din acesta rezultă şi obligaţiunile care le revin conform funcţiei.

47. Responsabilul tehnic atestat are următoarele obligaţiuni generale:

a) să accepte execuţia lucrărilor de construcţie numai pe bază de proiecte şi detalii de execuţie, verificate şi ştampilate de specialişti verificatori de proiecte, conform prevederilor prezentului Regulament;

b) să verifice şi să avizeze:

proiectele tehnologice privind execuţia lucrărilor de construcţie;

procedurile tehnice de execuţie a lucrărilor;

programele de verificare a execuţiei;

proiectele de organizare a execuţiei (organizare de şantier);

graficele de execuţie a lucrărilor aferente exigenţelor esenţiale;

procesele-verbale privind lucrările ascunse;

c) să exercite controlul execuţiei lucrărilor conform programului de verificare;

d) să controleze modul în care se efectuează recepţia calitativă a materialelor şi a elementelor de construcţie (prefabricate, articole de tîmplărie etc.);

e) să controleze calitatea elementelor de construcţie ce se realizează în atelierele proprii;

f) să oprească execuţia lucrărilor de construcţie în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de execuţie;

g) să ia măsuri de corectare sau refacere a lucrărilor, constatate ca fiind necorespunzătoare;

h) să solicite avizul proiectantului pentru lichidarea deficienţelor care afectează exigenţele esenţiale la lucrările de construcţie sau a abaterilor de la proiect;

i) să informeze operativ conducerea organizaţiei de construcţie despre lichidarea deficienţelor constatate şi măsurile întreprinse pentru a exclude repetarea lor;

j) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a lucrărilor de construcţie verificate, conform modelului din anexa nr.3.

48. Dirigintele de şantier atestat are următoarele obligaţiuni generale:

a) să accepte execuţia lucrărilor de construcţie numai pe bază de proiecte şi detalii de execuţie, verificate şi ştampilate de specialiştii verificatori de proiecte, conform prevederilor prezentului Regulament;

b) să avizeze şi să respecte prevederile:

proiectelor tehnologice privind execuţia lucrărilor de construcţie;

procedurilor tehnice de execuţie a lucrărilor;

programelor de verificare a execuţiei;

proiectelor de organizare a execuţiei (organizare de şantier);

graficelor de execuţie referitoare la lucrările aferente exigenţelor esenţiale;

c) să întocmească şi să ţină la zi documentaţia tehnică privind execuţia lucrărilor de construcţie (în conformitate cu cartea tehnică a construcţiei);

d) să realizeze execuţia lucrărilor conform proiectului şi documentelor normative în vigoare;

e) să efectueze recepţia calitativă a materialelor şi a elementelor de construcţie (prefabricate, articole de tîmplărie etc.);

f) să controleze calitatea elementelor de construcţie ce se realizează în atelierele proprii;

g) să oprească execuţia lucrărilor de construcţie în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de execuţie;

h) să efectueze corectarea sau refacerea lucrărilor, constatate ca fiind necorespunzătoare;

i) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea modului de realizare a prevederilor prezentului Regulament.

   

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele specialistului verificator

atestat_______________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr. ___________ din __________________

 

REGISTRU

de evidenţă a proiectelor şi detaliilor de execuţie verificate

 

Nr.
d/o
Agentul economic
care a elaborat proiectul şi detaliile de execuţie
Denumirea investitoruluiDenumirea proiectului/ faza______
Obiectul___
Planşa nr. ________
Data verificăriiAcceptatNeacceptatObiecţiiSemnătura
Sediul
(domiciliul)
123456789

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele expertului tehnic

atestat ________________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr.__________ din _____________________

 

REGISTRU

de evidenţă a construcţiilor expertizate

 

Nr.
d/o
Date generale privind definirea obiectivului  expertizat
(amplasament,  regim tehnic şi juridic, date tehnice etc.)
Date privind contractarea expertizării tehnice de calitate
(decizia de atribuire a contractului, investitorul (beneficiarul),  nr., data,  durata şi valoarea contractului etc.)
Date privind recepţionarea şi însuşirea raportului de  expertiză
(admis, respins sau amînat, motivaţie, soluţii propuse etc.)
1234

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele responsabilului tehnic

atestat ________________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr.__________ din _____________________

 

REGISTRU

de evidenţă a lucrărilor de construcţie executate

 

Nr.
d/o
Denumirea investitorului
beneficiarului)
Agentul economic care a elaborat proiectul şi detaliile de execuţieDenumirea proiectului/ faza______
Obiectul___
Proces-verbal de recepţie
(nr. şi data)
Semnătura
Sediul
(domiciliul)
123456

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

REGISTRUL

rapoartelor unice/avizelor de verificare/expertizare a proiectelor

Tr.____ 201__

 

Numărul
înregistrării
Data Compartiment Numărul şi denumirea obiectului Adresa Beneficiarul Proiectantul Denumirea organizaţiei care efectuează activităţi de verificare şi expertizare a proiectelor
(numele, prenumele verificatorului de proiect)
1.A. B...
2.
3.

[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

REGISTRUL

avizelor tehnice ce atestă gradul de executare a construcţiei

Tr.____ 201__

 

Numărul
înregistrării
Data Denumirea obiectului Adresa Beneficiarul Denumirea organizaţiei care efectuează activităţi de expertiză tehnică în construcţii
(numele, prenumele expertului tehnic)
1.
2.
3.

[Anexa nr.5 introdusă prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul cu privire la

verificarea proiectelor şi a execuţiei

construcţiilor şi expertizarea tehnică

a proiectelor şi construcţiilor

 

REGISTRUL

rapoartelor de expertiză tehnică a construcţiilor

Tr.____ 201__

 

Numărul
înregistrării
Data Denumirea obiectului, scopul expertizei Adresa Beneficiarul Denumirea organizaţiei care efectuează activităţi de expertiză  tehnică în construcţii
(numele, prenumele expertului tehnic)
1.
2.
3.

[Anexa nr.6 introdusă prin Hot.Guv. nr.968 din 10.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.329 din 23.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1399 din 24.11.03, în vigoare 28.11.03]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.361 din 25 iunie 1996

 

LISTA

hotărîrilor guvernamentale care se abrogă

 

1. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.314 din 2 septembrie 1987 “Despre perfecţionarea expertizei proiectelor şi devizelor la construcţia întreprinderilor şi edificiilor de subordonare republicană şi locală”.

2. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.169 din 14 iunie 1988 “Despre ordinea expertizării proiectelor şi devizelor la construcţia întreprinderilor şi edificiilor departamentale, republicane şi locale”.

3. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.174 din 22 iunie 1988 “Cu privire la aprobarea Regulamentului Direcţiei generale interdepartamentale a expertizei de stat de pe lîngă Gosstroi-ul R.S.S. Moldoveneşti”.

4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.686 din 9 decembrie 1991 “Cu privire la aprobarea Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii de prospecţiuni şi proiectare în domeniul construcţiilor în Republica Moldova”.

5. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.467 din 29 iunie 1992 “Cu privire la aprobarea Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii organizaţiilor de construcţii şi Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii organizaţiilor şi întreprinzătorilor particulari, care produc materiale de construcţie, articole şi construcţii”.

6. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.687 din 5 noiembrie 1993 “Cu privire la modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova”.