HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări Nr.610 din 01.11.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.80/644 din 12.12.1996 * * *
Abrogat: 18.07.2002 Hotărîrea Guvernului nr.926 din 12.07.2002 Conform art. 13 punctul 5 al Legii Republicii Moldova cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 (Monitorul Oficial, nr. 2, 1994, art. 33), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări (se anexează). 2. Se stabileşte că înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări (inclusiv cu participarea investitorilor străini) şi organizaţiilor de asigurare străine se efectuează de către Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor de pe lîngă Ministerul Finanţelor în conformitate cu prevederile Legii Republicii Moldova cu privire la investiţiile străine nr. 998-XII din 1 aprilie 1992 şi legilor cu privire la asigurări nr. 1508-XII din 15 iunie 1993 şi nr. 886-XIII din 20 iunie 1996. 3. Se instituie plata pentru: a) înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurare şi reasigurare - în mărime de 50 salarii minime; b) înregistrarea de stat a filialelor şi reprezentanţelor acestor organizaţii - în mărime de 10 salarii minime; c) operarea de modificări în documentele de constituire ale organizaţiilor de asigurare şi ale filialelor şi reprezentanţelor lor (cu excepţia cazurilor ce vizează modificarea legislaţiei, cînd plata nu se percepe) - în mărime de 5 salarii minime. 4. Se abrogă punctul 2 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 136 din 11 aprilie 1994 "Cu privire la modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova". Prim-Ministru al Republicii Moldova Andrei SANGHELI Chişinău, 1 noiembrie 1996. Nr. 610. R E G U L A M E N T U L cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări (în continuare - Regulamentul) determină modul înregistrării de stat în Republica Moldova a organizaţiilor de asigurare (în continuare - organizaţia) şi asociaţiilor lor cu drept de persoană juridică, precum şi a filialelor şi reprezentanţelor lor, create în vederea desfăşurării pe teritoriul Republicii Moldova a activităţii de asigurare. 2. Înregistrarea organizaţiilor, precum şi a filialelor şi reprezentanţelor lor se efectuează de către Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor de pe lîngă Ministerul Finanţelor. 3. În conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, organizaţia poate fi înregistrată avînd una din următoarele forme de activitate organizatorico-juridice: a) societate cu răspundere limitată; b) societate pe acţiuni; c) întreprindere de stat sau municipală. 4. Adresa juridică a organizaţiei este locul unde se află organele ei de conducere. 5. În calitate de adresă juridică a organelor de conducere ale organizaţiei poate fi considerat şi domiciliul persoanei fizice care este fondator al organizaţiei. II. Documentele de constituire a organizaţiei 6. Pentru instituirea societăţilor cu răspundere limitată şi societăţilor pe acţiuni, se prezintă procesul-verbal al adunării fondatorilor, contractul de constituire şi statutul. 7. Pentru instituirea întreprinderilor de stat sau municipale, cît şi întreprinderilor cu cotă-parte a averii statului în fondul statutar, se prezintă hotărîrea organului de stat de administrare a patrimoniului statului sau a organelor administraţiei publice locale şi statutul. Totodată, statutele trebuie să fie aprobate de către adunările de constituire, iar pentru întreprinderile de stat (municipale) - prin ordinul sau hotărîrea organului ierarhic superior al puterii. Semnăturile fondatorilor, persoane fizice, trebuie să fie autentificate de notariat, iar semnăturile reprezentanţilor fondatorilor, persoane juridice, se autentifică aplicîndu-se ştampila persoanei juridice. III. Înregistrarea de stat şi ţinerea registrului de stat 8. Pentru efectuarea înregistrării de stat a organizaţiei, fondatorii ei înaintează Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor de pe lîngă Ministerul Finanţelor o cerere în scris (în conformitate cu modelul din anexa nr. 1), semnată de conducătorul organizaţiei. 9. La cerere se anexează documentele de constituire a organizaţiei, documentul ce confirmă achitarea taxei de stat pentru înregistrare şi alte documente, dacă necesitatea lor este prevăzută de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova care reglementează activitatea de asigurare. 10. Decizia cu privire la înregistrarea sau refuzul de a înregistra organizaţia trebuie să fie luată în termen de cel mult 15 zile după prezentarea de către fondatori a tuturor documentelor necesare specificate la punctele 6-7 din prezentul Regulament. 11. Înregistrarea de stat poate fi respinsă numai în cazul necorespunderii documentelor de constituire a organizaţiei cerinţelor legislaţiei Republicii Moldova. 12. În cazul respingerii înregistrării, Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor este obligat să expedieze fondatorului (fondatorilor), în termen de trei zile, decizia respectivă. 13. Este inadmisibil refuzul de a efectua înregistrarea de stat a organizaţiei, din motive de inutilitate a acesteia. 14. Dacă înregistrarea de stat a organizaţiei nu a fost efectuată în termenul stabilit sau înregistrarea a fost respinsă din motive pe care fondatorul le consideră neîntemeiate, acesta are dreptul să se adreseze în judecată. 15. La înregistrarea organizaţiei, se atribuie numărul de înregistrare, care se introduce în Registrul de stat al organizaţiilor (companiilor) de asigurare (registrul asiguratorilor). Fondatorului i se eliberează adeverinţa de înregistrare a organizaţiei de asigurare (anexa nr. 2). 16. În Registrul de stat al asiguratorilor se introduc următoarele date cu privire la organizaţia înregistrată: a) denumirea deplină şi prescurtată a organizaţiei; b) forma organizatorico-juridică a organizaţiei; c) durata funcţionării organizaţiei (dacă este stabilită de către fondatori); d) sediul organizaţiei, ale filialelor şi reprezentanţelor acesteia; e) data înregistrării organizaţiei şi numărul ei de înregistrare; f) mărimea fondului (capitalului) statutar; g) numele, prenumele, patronimicul persoanelor împuternicite să reprezinte organizaţia (preşedintele consiliului de conducere, directorul organizaţiei). 17. Pentru înregistrarea organizaţiei, se percepe o plată în mărimea stabilită de Guvern. Mijloacele menţionate se transferă în contul bugetului de stat. 18. La înregistrarea filialelor şi reprezentanţelor organizaţiilor, se aplică cerinţe analogice celor referitoare la înregistrarea organizaţiei de bază, cu excepţia că pentru înregistrarea filialelor sau reprezentanţelor organizaţiei, crearea cărora nu este prevăzută în documentele de constituire, se prezintă suplimentar decizia organului superior cu privire la instituirea filialei sau reprezentanţei aparte, regulamentele cu privire la funcţionarea fiecărei filiale sau reprezentanţe şi documentul ce confirmă achitarea taxei de stat pentru înregistrare. IV. Obligaţiile Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor 19. Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor este obligat: a) în termen de 15 zile după înregistrarea organizaţiei, să expedieze copia hotărîrii cu privire la înregistrare organelor administraţiei publice locale, organelor fiscale, statistice şi de asigurări sociale, iar pentru organizaţiile care au în fondul statutar cote-părţi ale statului - şi organului de stat de administrare a patrimoniului statului; b) trimestrial, pînă la data de 20 a primei luni a următorului trimestru, să prezinte organelor fiscale şi statistice lista organizaţiilor reorganizate sau lichidate, cu indicarea fondului statutar şi formei organizatorico-juridice ale acestora; c) trimestrial, să publice în Monitorul Oficial informaţiile privind organizaţiile înregistrate, cu indicarea sediului acestora; d) să elibereze, la cererea oricărei persoane fizice sau juridice, informaţia oficială cu privire la înscrierea în Registrul de stat al asiguratorilor. Extrasele cu privire la înscrieri din Registrul de stat al asiguratorilor, precum şi datele extrase din documentele de constituire a organizaţiilor înregistrate se consideră documente oficiale, numai în cazul în care sînt eliberate de către Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor. V. Modul de reorganizare sau lichidare a organizaţiei 20. Înregistrarea modificărilor şi completărilor operate în documentele de constituire a organizaţiior de asigurare şi reînregistrarea lor se efectuează în modul următor. Fondatorii organizaţiei sînt obligaţi, în termen de 15 zile după operarea modificărilor sau completărilor în documentele de constituire a organizaţiei, să prezinte Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor cererea cu privire la înregistrarea modificărilor sau completărilor menţionate ale documentelor de constituire şi operarea modificărilor respective în Registrul de stat al asiguratorilor. Dacă modificările şi completările respective nu conduc la reorganizare, atunci organizaţia îşi păstrează numărul său de înregistrare. Reînregistrarea organizaţiei se efectuează în modul şi condiţiile stabilite de prezentul Regulament pentru înregistrarea organizaţiilor de asigurări. 21. Înregistrarea reorganizării organizaţiei se efectuează în modul următor: a) în cazul comasării a două sau a mai multor organizaţii, acestea se exclud din Registrul de stat al asiguratorilor, iar organizaţia nou-creată se înscrie în registru; b) în cazul divizării organizaţiei, ea se exclude din registru, iar organizaţiile nou-apărute în urma acestei divizări se înscriu în registru; c) în cazul schimbării formei organizatorico-juridice a organizaţiei prima se exclude din registru, iar a doua se înscrie în registru. 22. Lichidarea organizaţiei se efectuează în modul stabilit, conform deciziei fondatorilor sau instanţei judecătoreşti. Decizia privind lichidarea organizaţiei se prezintă Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor, care este obligat să publice în Monitorul Oficial informaţia despre încetarea activităţii organizaţiei. 23. Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor este în drept să facă în judecată sau arbitraj un demers pentru intentarea unei acţiuni vizînd lichidarea organizaţiei în cazurile: a) descoperirii de încălcări grave şi falsificări ale documentelor de constituire; b) neacoperirii sau pierderii sumelor anunţate ale capitalului statutar şi rezervelor de asigurare; c) neîndeplinirii repetate, pe parcursul unui an, a indicaţiilor şi dispoziţiilor Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor. Anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor pe lîngă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova C E R E R E cu privire la înregistrarea statutului organizaţiei de asigurare ________________________________________________________________________ denumirea deplină şi prescurtată a asiguratorului ________________________________________________________________________ Persoanele împuternicite să conducă organizaţia __________________________________ __________________________________ adresa juridică telefon __________________________________ __________________________________ forma organiztorico-juridică teletaip __________________________________ __________________________________ durata funcţionării organizaţiei fax __________________________________ mărimea capitalului social Anexe: Procesul-verbal al adunării de constituire; Statutul organizaţiei de asigurare; Contractul de constituire; Copia documentului confirmînd achitarea taxei pentru înregistrarea organizaţiei. Conducătorul _____________________________________ semnătura "____"_________ 199__
[Anexa 2 abrogată prin Hot. Guv. nr.533 din 10.06.97]