HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
    cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări

                         Nr.610  din  01.11.96

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.80/644 din 12.12.1996

                                * * *
    Abrogat: 18.07.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.926 din 12.07.2002

    Conform art.  13 punctul 5 al Legii Republicii Moldova cu privire la
antreprenoriat   şi  întreprinderi  nr.  845-XII  din  3  ianuarie  1992
(Monitorul  Oficial, nr. 2, 1994, art. 33), Guvernul Republicii  Moldova
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul  cu  privire la înregistrarea de  stat  a
organizaţiilor de asigurări (se anexează).
    2. Se stabileşte  că  înregistrarea  de  stat  a  organizaţiilor  de
asigurări   (inclusiv   cu  participarea  investitorilor   străini)   şi
organizaţiilor  de asigurare străine se efectuează de către Serviciul de
stat pentru supravegherea asigurărilor de pe lîngă Ministerul Finanţelor
în  conformitate  cu prevederile Legii Republicii Moldova cu privire  la
investiţiile  străine  nr.  998-XII  din 1 aprilie 1992  şi  legilor  cu
privire  la asigurări nr. 1508-XII din 15 iunie 1993 şi nr. 886-XIII din
20 iunie 1996.
    3. Se instituie plata pentru:
    a) înregistrarea   de   stat  a  organizaţiilor  de   asigurare   şi
reasigurare - în mărime de 50 salarii minime;
    b) înregistrarea  de  stat a filialelor şi reprezentanţelor  acestor
organizaţii - în mărime de 10 salarii minime;
    c) operarea de   modificări   în  documentele  de  constituire   ale
organizaţiilor  de  asigurare şi ale filialelor şi reprezentanţelor  lor
(cu excepţia cazurilor ce vizează modificarea legislaţiei, cînd plata nu
se percepe) - în mărime de 5 salarii minime.
    4. Se abrogă  punctul  2 al Hotărîrii Guvernului Republicii  Moldova
nr.  136  din 11 aprilie 1994 "Cu privire la modificarea şi  completarea
unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova".

    Prim-Ministru 
    al Republicii Moldova                      Andrei SANGHELI
    
    Chişinău, 1 noiembrie 1996.
    Nr. 610.

                        R E G U L A M E N T U L
   cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurări

                         I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul cu privire la înregistrarea de stat a organizaţiilor
de   asigurări   (în   continuare  -   Regulamentul)   determină   modul
înregistrării de stat în Republica Moldova a organizaţiilor de asigurare
(în  continuare - organizaţia) şi asociaţiilor lor cu drept de  persoană
juridică,  precum  şi  a filialelor şi reprezentanţelor lor,  create  în
vederea  desfăşurării pe teritoriul Republicii Moldova a activităţii  de
asigurare.
    2. Înregistrarea   organizaţiilor,   precum  şi  a   filialelor   şi
reprezentanţelor  lor  se efectuează de către Serviciul de  stat  pentru
supravegherea asigurărilor de pe lîngă Ministerul Finanţelor.
    3. În conformitate  cu  legislaţia în vigoare a Republicii  Moldova,
organizaţia  poate  fi înregistrată avînd una din următoarele  forme  de
activitate organizatorico-juridice:
    a) societate cu răspundere limitată;
    b) societate pe acţiuni;
    c) întreprindere de stat sau municipală.
    4. Adresa juridică  a organizaţiei este locul unde se află  organele
ei de conducere.
    5. În calitate  de  adresă  juridică a organelor  de  conducere  ale
organizaţiei  poate  fi considerat şi domiciliul persoanei  fizice  care
este fondator al organizaţiei.

                     II. Documentele de constituire
                             a organizaţiei

    6. Pentru instituirea   societăţilor   cu  răspundere  limitată   şi
societăţilor   pe  acţiuni,  se  prezintă  procesul-verbal  al  adunării
fondatorilor, contractul de constituire şi statutul.
    7. Pentru instituirea  întreprinderilor de stat sau municipale,  cît
şi  întreprinderilor cu cotă-parte a averii statului în fondul statutar,
se  prezintă hotărîrea organului de stat de administrare a patrimoniului
statului sau a organelor administraţiei publice locale şi statutul.
    Totodată, statutele  trebuie  să fie aprobate de către adunările  de
constituire,  iar  pentru  întreprinderile de stat (municipale)  -  prin
ordinul   sau   hotărîrea  organului  ierarhic  superior   al   puterii.
Semnăturile  fondatorilor, persoane fizice, trebuie să fie autentificate
de  notariat,  iar semnăturile reprezentanţilor  fondatorilor,  persoane
juridice, se autentifică aplicîndu-se ştampila persoanei juridice.

                 III. Înregistrarea de stat şi ţinerea
                          registrului de stat

    8. Pentru efectuarea   înregistrării   de   stat   a   organizaţiei,
fondatorii  ei  înaintează  Serviciului  de  stat  pentru  supravegherea
asigurărilor  de  pe lîngă Ministerul Finanţelor o cerere în  scris  (în
conformitate cu modelul din anexa
nr. 1), semnată de conducătorul organizaţiei.
    9. La cerere  se anexează documentele de constituire a organizaţiei,
documentul  ce  confirmă achitarea taxei de stat pentru înregistrare  şi
alte  documente,  dacă necesitatea lor este prevăzută de  legislaţia  în
vigoare a Republicii Moldova care reglementează activitatea de asigurare.
    10. Decizia cu  privire la înregistrarea sau refuzul de a înregistra
organizaţia  trebuie  să  fie luată în termen de cel mult 15  zile  după
prezentarea   de   către  fondatori  a  tuturor  documentelor   necesare
specificate la punctele 6-7 din prezentul Regulament.
    11. Înregistrarea   de  stat  poate  fi  respinsă  numai  în   cazul
necorespunderii  documentelor  de constituire a organizaţiei  cerinţelor
legislaţiei Republicii Moldova.
    12. În cazul  respingerii  înregistrării, Serviciul de  stat  pentru
supravegherea   asigurărilor  este  obligat  să  expedieze  fondatorului
(fondatorilor), în termen de trei zile, decizia respectivă.
    13. Este inadmisibil  refuzul  de a efectua înregistrarea de stat  a
organizaţiei, din motive de inutilitate a acesteia.
    14. Dacă înregistrarea de stat a organizaţiei nu a fost efectuată în
termenul  stabilit sau înregistrarea a fost respinsă din motive pe  care
fondatorul  le consideră neîntemeiate, acesta are dreptul să se adreseze
în judecată.
    15. La înregistrarea    organizaţiei,   se   atribuie   numărul   de
înregistrare,  care se introduce în Registrul de stat al  organizaţiilor
(companiilor) de asigurare (registrul asiguratorilor).
    Fondatorului   i   se  eliberează  adeverinţa  de   înregistrare   a
organizaţiei de asigurare (anexa nr. 2).
    16. În Registrul  de stat al asiguratorilor se introduc  următoarele
date cu privire la organizaţia înregistrată:
    a) denumirea deplină şi prescurtată a organizaţiei;
    b) forma organizatorico-juridică a organizaţiei;
    c) durata funcţionării  organizaţiei  (dacă este stabilită de  către
fondatori);
    d) sediul organizaţiei, ale filialelor şi reprezentanţelor acesteia;
    e) data înregistrării organizaţiei şi numărul ei de înregistrare;
    f) mărimea fondului (capitalului) statutar;
    g) numele, prenumele,   patronimicul  persoanelor  împuternicite  să
reprezinte   organizaţia   (preşedintele   consiliului   de   conducere,
directorul organizaţiei).
    17. Pentru înregistrarea organizaţiei, se percepe o plată în mărimea
stabilită de Guvern.
    Mijloacele menţionate se transferă în contul bugetului de stat.
    18. La înregistrarea  filialelor şi reprezentanţelor organizaţiilor,
se   aplică   cerinţe  analogice  celor  referitoare  la   înregistrarea
organizaţiei de bază, cu excepţia că pentru înregistrarea filialelor sau
reprezentanţelor  organizaţiei,  crearea  cărora nu  este  prevăzută  în
documentele  de  constituire, se prezintă suplimentar decizia  organului
superior  cu privire la instituirea filialei sau reprezentanţei  aparte,
regulamentele   cu   privire  la  funcţionarea  fiecărei   filiale   sau
reprezentanţe  şi documentul ce confirmă achitarea taxei de stat  pentru
înregistrare.

              IV. Obligaţiile Serviciului de stat pentru
                      supravegherea asigurărilor

    19. Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor este obligat:
    a) în termen   de  15  zile  după  înregistrarea  organizaţiei,   să
expedieze   copia   hotărîrii  cu  privire  la  înregistrare   organelor
administraţiei  publice  locale,  organelor fiscale,  statistice  şi  de
asigurări  sociale, iar pentru organizaţiile care au în fondul  statutar
cote-părţi  ale  statului  -  şi organului de  stat  de  administrare  a
patrimoniului statului;
    b) trimestrial,  pînă  la  data de 20 a primei  luni  a  următorului
trimestru,   să   prezinte   organelor  fiscale  şi   statistice   lista
organizaţiilor   reorganizate  sau  lichidate,  cu  indicarea   fondului
statutar şi formei organizatorico-juridice ale acestora;
    c) trimestrial, să publice în Monitorul Oficial informaţiile privind
organizaţiile înregistrate, cu indicarea sediului acestora;
    d) să elibereze,  la cererea oricărei persoane fizice sau  juridice,
informaţia  oficială  cu privire la înscrierea în Registrul de  stat  al
asiguratorilor.
    Extrasele cu   privire  la  înscrieri  din  Registrul  de  stat   al
asiguratorilor,  precum şi datele extrase din documentele de constituire
a  organizaţiilor înregistrate se consideră documente oficiale, numai în
cazul  în  care  sînt  eliberate  de  către  Serviciul  de  stat  pentru
supravegherea asigurărilor.

                      V. Modul de reorganizare sau
                        lichidare a organizaţiei

    20. Înregistrarea   modificărilor   şi  completărilor   operate   în
documentele   de   constituire   a   organizaţiior   de   asigurare   şi
reînregistrarea lor se efectuează în modul următor.
    Fondatorii organizaţiei  sînt  obligaţi, în termen de 15  zile  după
operarea modificărilor sau completărilor în documentele de constituire a
organizaţiei,  să  prezinte  Serviciului de  stat  pentru  supravegherea
asigurărilor  cererea  cu  privire la  înregistrarea  modificărilor  sau
completărilor  menţionate  ale documentelor de constituire  şi  operarea
modificărilor respective în Registrul de stat al asiguratorilor.
    Dacă modificările   şi   completările   respective  nu   conduc   la
reorganizare,   atunci   organizaţia  îşi  păstrează  numărul   său   de
înregistrare.
    Reînregistrarea  organizaţiei  se efectuează în modul şi  condiţiile
stabilite de prezentul Regulament pentru înregistrarea organizaţiilor de
asigurări.
    21. Înregistrarea  reorganizării organizaţiei se efectuează în modul
următor:
    a) în cazul comasării  a două sau a mai multor organizaţii,  acestea
se  exclud  din  Registrul de stat al  asiguratorilor,  iar  organizaţia
nou-creată se înscrie în registru;
    b) în cazul divizării  organizaţiei, ea se exclude din registru, iar
organizaţiile  nou-apărute  în  urma  acestei  divizări  se  înscriu  în
registru;
    c) în cazul schimbării formei organizatorico-juridice a organizaţiei
prima se exclude din registru, iar a doua se înscrie în registru.
    22. Lichidarea organizaţiei se efectuează în modul stabilit, conform
deciziei  fondatorilor  sau  instanţei  judecătoreşti.  Decizia  privind
lichidarea   organizaţiei   se  prezintă  Serviciului  de  stat   pentru
supravegherea  asigurărilor,  care este obligat să publice în  Monitorul
Oficial informaţia despre încetarea activităţii organizaţiei.
    23. Serviciul  de  stat  pentru supravegherea asigurărilor  este  în
drept  să facă în judecată sau arbitraj un demers pentru intentarea unei
acţiuni vizînd lichidarea organizaţiei în cazurile:
    a) descoperirii  de încălcări grave şi falsificări ale  documentelor
de constituire;
    b) neacoperirii  sau  pierderii  sumelor  anunţate  ale  capitalului
statutar şi rezervelor de asigurare;
    c) neîndeplinirii  repetate, pe parcursul unui an, a indicaţiilor şi
dispoziţiilor Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor.

                                                Anexa nr. 1
                                      la Regulamentul cu privire la
                                  înregistrarea de stat a organizaţiilor
                                               de asigurări

          Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor
          pe lîngă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova

                              C E R E R E
                      cu privire la înregistrarea
                  statutului organizaţiei de asigurare

________________________________________________________________________
           denumirea deplină şi prescurtată a asiguratorului
________________________________________________________________________
            Persoanele împuternicite să conducă organizaţia
__________________________________    __________________________________
            adresa juridică                     telefon
__________________________________    __________________________________
    forma organiztorico-juridică                    teletaip
__________________________________    __________________________________
 durata funcţionării organizaţiei                     fax
__________________________________
   mărimea capitalului social

Anexe: Procesul-verbal al adunării de constituire;
       Statutul organizaţiei de asigurare;
       Contractul de constituire;
       Copia documentului confirmînd achitarea taxei pentru înregistrarea
       organizaţiei.

Conducătorul                        _____________________________________
                                               semnătura
"____"_________ 199__
 [Anexa 2 abrogată prin Hot. Guv. nr.533 din 10.06.97]