HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        privind aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei
                             şi Reformelor

                         Nr.532  din  10.06.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.46-47/483 din 17.07.1997

                                * * *
    Abrogat: 01.12.1998
    Hotărîrea Guvernului nr.1158 din 01.12.1998

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă   Regulamentul  Ministerului  Economiei  şi  Reformelor
conform anexei.
    2. Se stabileşte   că   Ministerul  Economiei  şi  Reformelor   este
succesorul de drepturi şi obligaţiuni al Ministerului Economiei.
    3. Se abrogă  hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.441 din 27
iunie   1994  "Cu  privire  la  aprobarea  Regulamentului   Ministerului
Economiei  al Republicii Moldova" şi nr.369 din 1 iunie 1994 "Cu privire
la Departamentul relaţii economice externe".

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 10 iunie 1997.
    Nr. 532.

                             REGULAMENTUL
                 Ministerului Economiei şi Reformelor

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul   Economiei  şi  Reformelor  (denumit  în   continuare
Ministerul)  este organul central al administraţiei publice, abilitat să
promoveze  politica unică a statului în domeniul economiei şi reformelor
şi să coordoneze dezvoltarea economică a ţării.
    2. În relaţiile  cu  persoanele  fizice  şi  juridice,  autorităţile
oficiale ale statelor străine şi organizaţiile internaţionale Ministerul
acţionează în limitele competenţelor sale.
    3. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat,  conturi
bancare şi mijloace financiare şi materiale.
    4. Sediul Ministerului  se  află pe adresa: mun.Chişinău,  Republica
Moldova, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nr. 1.
    5. Ministerul   îşi   desfăşoară  activitatea  în  conformitate   cu
Constituţia  şi  legile Republicii Moldova, cu  decretele  Preşedintelui
Republicii Moldova, deciziile Parlamentului şi ale Guvernului Republicii
Moldova, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
    Ministerul asigură,   în  limitele  competenţelor  date  în   seamă,
respectarea   intereselor  economice  ale  statului,  a  drepturilor  şi
intereselor  legitime ale agenţilor economici şi cetăţenilor  Republicii
Moldova.
    6. Pentru fundamentarea  multilaterală  a măsurilor de  promovare  a
reformei  economice,  efectuarea analizelor ample şi  a  pronosticurilor
dezvoltării social-economice a ţării, expertizarea ştiinţifică a actelor
normative  de  drept,  elaborarea programelor de  stat,  teritoriale  şi
tehnico-ştiinţifice,  studierea  şi  implementarea în aceste  domenii  a
experienţei  mondiale şi realizarea obiectivelor reformei economice,  pe
lîngă  Minister  funcţionează  o  serie  de  instituţii  şi  organizaţii
specializate.

    II. Sarcinile principale ale Ministerului

    7. Principalele sarcini ale Ministerului sînt:
    1) determinarea  strategiei dezvoltării social-economice, ţinîndu-se
cont de premisele naturale şi economice ale ţării;
    2) crearea condiţiilor    şi   a   stimulentelor   pentru   formarea
mecanismelor  de  dezvoltare  dinamică a economiei  şi  restructurizarea
sferei productive;
    3) elaborarea  mecanismului  economic apt să activizeze procesul  de
reformare  a  sferei sociale şi, pe această bază, ridicarea gradului  de
protecţie socială a populaţiei;
    4) coordonarea    activităţii   ministerelor,   departamentelor   şi
organelor   administraţiei  publice  locale  în  promovarea   reformelor
social-economice,   elaborărilor  ştiinţifice  în  domeniul   reformelor
economice şi sociale şi exercitarea controlului asupra realizării ei;
    5) formarea principiilor  şi mecanismelor de amplasare raţională  în
teritoriul   ţării   a  forţelor  de  producţie,  ţinîndu-se   cont   de
specializarea regională a sferei productive şi dezvoltarea teritoriilor,
inclusiv a zonelor antreprenoriatului liber;
    6) crearea unui  cadru favorabil pentru valorificarea factorilor  de
producţie,  precum  sînt creşterea rentabilităţii producţiei,  reducerea
costurilor   producţiei  şi  a  cheltuielilor,  utilizarea  raţională  a
resurselor materiale şi financiare;
    7) elaborarea  principiilor  care să asigure libertatea  activităţii
antreprenoriale,  concurenţa loială, limitarea activităţii  monopoliste;
determinarea  strategiei  de  demonopolizare  a  economiei,  exercitarea
controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol;
    8) crearea unui  sistem  complex  de reglementare de  către  stat  a
relaţiilor  economice  externe în vederea integrării optime a  economiei
Republicii  Moldova  în sistemul relaţiilor economice internaţionale  şi
promovarea   unei  politici  protecţioniste,  reieşind  din   interesele
naţionale.

                      III. Funcţiile Ministerului

    8. În corespundere  cu  sarcinile  ce-i revin,  Ministerul  exercită
următoarele funcţii:
    1) în domeniul   dirijării  economiei,  estimării  şi   planificării
potenţialului economic al ţării şi teritoriilor:
    eliberarea, în   modul   stabilit,  a  licenţelor  de  stat   pentru
practicarea anumitor activităţi de antreprenoriat;
    determinarea   politicii  statului  în  asigurarea  necesarului   de
producţie  alimentară şi industrială, de prestări servicii şi lucrări în
beneficiul  statului  -  în scopul asigurării  necesităţilor  minime  de
consum  ale populaţiei şi păstrării potenţialului economic al ţării, iar
în  situaţii  excepţionale  -  organizarea  şi  coordonarea  activităţii
organelor  administraţiei  publice  în  scopul  estimării  necesităţilor
statului în producţie alimentară, industrială, lucrări şi servicii;
    limitarea activităţii  monopoliste;  crearea mediului  concurenţial,
controlul  asupra  respectării legislaţiei antimonopol şi a  altor  acte
normative în cazul creării, reorganizării şi lichidării întreprinderilor
şi uniunilor de întreprinderi;
    prezentarea spre  examinare în Guvern a propunerilor privind comanda
de stat în domeniul cercetărilor ştiinţifice, fundamentale şi prioritare;
    examinarea şi  prezentarea  în modul stabilit a propunerilor  vizînd
politica   statului   în   domeniul   impunerii   fiscale,   activităţii
investiţionale şi de formare a preţurilor;
    avizarea şi prezentarea  în  modul stabilit a  propunerilor  privind
formarea şi executarea bugetului de stat;
    exercitarea,   în   baza  drepturilor  delegate,  a  funcţiilor   de
proprietar  în  întreprinderile  de stat sau a  funcţiilor  de  acţionar
(asociat)  în  cadrul societăţilor comerciale,  reprezentînd  interesele
statului;
    analiza situaţiei  social-economice  în  ansamblu, a  structurii  şi
stării   potenţialului   de   producţie   al   industriei,   complexului
agroindustrial,  complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor,
gospodăriei  comunale  şi  rutiere  şi  al  altor  ramuri  economice  şi
elaborarea, pe această bază, a schemelor, concepţiilor şi programelor de
restructurizare    (reprofilare)   a   ramurilor   şi   de    dezvoltare
social-economică a ţării;
    elaborarea proiectelor  de asigurare a ţării cu surse alternative de
materii  prime,  mărfuri  şi servicii în vederea  reducerii  dependenţei
economice a ţării, dezvoltării proporţionale şi stabile a economiei;
    2) în domeniul analizei şi prognozării:
    analiza etapelor   de   realizare  a  reformelor  economice   şi   a
rezultatelor lor, pronosticarea tendinţelor dezvoltării social-economice
a  Republicii Moldova, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea
proiectului  de  concept al politicii economice a Guvernului  Republicii
Moldova în funcţie de schimbările reale;
    determinarea     indicatorilor     principali     ai     dezvoltării
social-economice şi a balanţelor macroeconomice, asistenţa metodologică,
organizarea   lucrărilor  de  totalizare  şi  prognozare  a  dezvoltării
social-economice,   elaborarea   programelor   de   stat,   teritoriale,
tehnico-ştiinţifice   ale  Republicii  Moldova  şi  supunerea  lor  spre
examinare Guvernului;
    estimarea dezvoltării  social-economice  de  perspectivă,  în  cazul
acceptării anumitor modele şi programe ale dezvoltării social-economice;
    3) în domeniul reformei economice:
    elaborarea programelor şi concepţiilor, proiectelor de legi, decrete
ale  Preşedintelui  Republicii  Moldova şi de  hotărîri  ale  Guvernului
privind reforma economică şi expertizarea acestora;
    coordonarea cu  ministerele, departamentele, organele administraţiei
publice  locale a măsurilor orientate spre realizarea reformei economice
şi elaborarea soluţiilor comune în vederea aprofundării ei;
    analiza şi controlul asupra promovării reformei economice;
    elaborarea măsurilor  în vederea favorizării interacţiunii pe  piaţa
internă  a  tuturor tipurilor de proprietate, dezvoltării şi  susţinerii
businessului;
    analiza funcţionării zonelor antreprenoriatului liber, generalizarea
propunerilor   şi   prezentarea  proiectelor  privind  crearea   zonelor
antreprenoriatului liber şi optimizarea activităţii lor;
    prezentarea propunerilor   privind  crearea  unui  cadru  legislativ
favorizant  dezvoltării  antreprenoriatului  în  condiţiile  concurenţei
loiale;
    4) în domeniul reformelor din sfera socială, în comun cu ministerele
şi departamentele interesate:
    determinarea  strategiei  şi  măsurilor  de  tactică  în  promovarea
reformelor ce ţin de sfera socială;
    coordonarea măsurilor   de   protecţie  socială  a   populaţiei   în
condiţiile tranziţiei la economia de piaţă;
    determinarea priorităţilor dezvoltării sferei social-culturale;
    coordonarea măsurilor ce asigură evitarea scăderii nivelului de trai
al populaţiei şi prevenirea şomajului în masă, perfecţionarea relaţiilor
de motivare a muncii;
    determinarea  direcţiilor prioritare de calificare şi  perfecţionare
profesională a cadrelor;
    5) în domeniul relaţiilor economice externe:
    înaintarea propunerilor   privind  reglementarea  de  către  stat  a
activităţii   economice   externe  în  scopul   asigurării   dezvoltării
echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior;
    analiza şi pronosticarea  activităţii economice externe,  elaborarea
direcţiilor  principale ale activităţii economice externe a Moldovei,  a
proiectelor de acte legislative şi normative vizînd acest domeniu;
    coordonarea activităţii  ministerelor,  departamentelor şi  a  altor
organe  ale  administraţiei  publice în  domeniul  relaţiilor  economice
externe;
    înaintarea propunerilor  privind  dezvoltarea  relaţiilor  economice
bilaterale  cu  diferite  ţări,  precum şi  analiza  oportunităţilor  de
colaborare cu organismele economice internaţionale şi regionale;
    examinarea chestiunilor    privind   deschiderea    reprezentanţelor
comerciale   ale   Republicii   Moldova  în   străinătate,   coordonarea
activităţii  reprezentanţelor comerciale în conformitate cu politica  şi
interesele economice ale ţării noastre;
    prezentarea în  modul  stabilit  a  propunerilor  vizînd  încheierea
tratatelor  interstatale  şi acordurilor interguvernamentale în  vederea
protejării  reciproce  a investiţiilor străine, schimbului  de  mărfuri,
lucrări şi servicii, extinderea relaţiilor economice externe;
    analiza sistematică   a  realizării  tratatelor  internaţionale   şi
acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor economice externe;
    determinarea   variantelor  căilor  de  dezvoltare  multilaterală  a
concurenţei  în domeniul exportului, marketingului, reclamei  mărfurilor
şi serviciilor propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate;
    coordonarea chestiunilor vizînd distribuirea şi promovarea eficientă
a asistenţei economice (financiare) externe;
    coordonarea activităţii expoziţionale externe.

                      IV. Drepturile Ministerului

    9. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de la ministere şi departamente, organele administraţiei
publice  locale,  întreprinderi,  organizaţii şi  instituţii  informaţii
referitoare   la  procesul  derulării  reformei  economice,  materialele
necesare  pentru  analiza  economică şi  întocmirea  pronosticurilor  şi
programelor   de  dezvoltare  social-economică,  precum  şi   informaţia
necesară  pentru  efectuarea controlului asupra respectării  legislaţiei
antimonopol;
    să beneficieze  de  bazele de date oficiale în domeniul  informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    să audieze rapoartele  conducătorilor de ministere, departamente  şi
organe  ale  administraţiei  publice locale  privind  mersul  realizării
programelor   economice  şi  alte  chestiuni  ce  ţin  de   competenţele
Ministerului;
    să aplice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, amenzi pentru
încălcarea legislaţiei antimonopol;
    să încheie, din    însărcinarea   Guvernului   Republicii   Moldova,
contracte  de  comerţ  exterior,  acorduri cu  privire  la  schimbul  de
mărfuri,    afectarea   creditelor,   asistenţa   tehnică,   colaborarea
tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate;
    să efectueze  controlul asupra realizării contractelor (acordurilor)
în  domeniul  relaţiilor  economice externe şi  să  prezinte  Guvernului
propuneri privind executarea, modificarea şi rezilierea lor;
    să adopte, în   limitele   competenţelor  sale,   hotărîri   privind
accelerarea  reformei  economice, organizarea elaborării  şi  realizarea
pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică;
    să convoace consfătuiri  cu  participarea factorilor de  decizie  ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor ştiinţifice şi  ai  altor
organe în problemele ce ţin de competenţele sale;
    să participe   la   negocierile  asupra  acordurilor   în   domeniul
relaţiilor economice externe;
    să instituie,  din  contul  mijloacelor alocate  pentru  remunerarea
muncii  lucrătorilor aparatului central al Ministerului, un fond special
pentru  retribuţia experţilor, consultanţilor şi membrilor  colectivelor
provizorii de creaţie, angajaţi prin contracte;
    să comande prin  comanda  de stat lucrări de cercetări  ştiinţifice,
programe   informative  şi  economice  în  vederea  realizării  reformei
economice şi elaborărilor privind dezvoltarea social-economică;
    să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice  în
corespundere   cu  sarcinile  reformei  economice  şi  ale   dezvoltării
social-economice.

                V. Organizarea activităţii Ministerului

    10. Ministerul  este  condus de ministrul economiei  şi  reformelor,
desemnat  şi  destituit în corespundere cu prevederile  Constituţiei  şi
Legii cu privire la Guvern.
    11. Ministrul:
    dirijează activitatea  Ministerului  şi poartă răspundere  personală
pentru  realizarea  sarcinilor încredinţate acestuia, pentru  utilizarea
raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi
a  valorilor  materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi  în  evidenţa
contabilă şi în dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea
sarcinilor  şi  obligaţiunilor  ce decurg  din  prevederile  prezentului
Regulament şi din alte acte normative;
    prezintă în modul  stabilit  spre  examinare în Guvern  proiecte  de
hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiile   adjuncţilor  săi  şi  ale   conducătorilor
subdiviziunilor Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului
şi consiliului de experţi;
    angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi
personalul lui;
    modifică, în  limitele  fondului stabilit de retribuire a muncii  şi
numărului-limită  de personal, structura subdiviziunilor interioare  ale
aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva;
    aprobă regulamentele    subdiviziunilor    Ministerului    şi    ale
instituţiilor din subordinea lui;
    emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    în limitele împuternicirilor  sale,  reprezintă Ministerul sau -  în
temeiul  unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern -
şi  statul  Republica  Moldova în relaţiile cu  persoanele  juridice  şi
fizice  din  ţară  şi  din alte state, încheie  şi  reziliază  contracte
(acorduri), semnează documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,  funcţiile  acestuia le exercită  unul  dintre
viceminiştri.
    12. Numărul-limită  al  personalului  scriptic şi  fondul  anual  de
retribuire  a muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului  se
aprobă de către Guvern.
    13. Ministerul  are viceminiştri, desemnaţi şi destituiţi de  Guvern
la propunerea ministrului. Viceminiştrii se supun nemijlocit ministrului
şi   organizează   activitatea  în  cadrul  Ministerului   în   limitele
împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
    14. Ministerul,  în  temeiul  prezentului Regulament  şi  în  scopul
executării  legilor  în  vigoare,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor  şi dispoziţiilor Guvernului, emite,  în  limitele
competenţelor  sale,  ordine,  instrucţiuni, indicaţii  metodologice  şi
dispoziţii   obligatorii   pentru  toate  ministerele,   departamentele,
organele   administraţiei   publice  locale,  precum  şi  pentru   toate
întreprinderile,  organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul  de
proprietate  şi  de  subordonarea  lor  departamentală,  organizează  şi
controlează executarea acestora.
    Ministerul emite,  în  cazurile  necesare,  în  colaborare  cu  alte
ministere,   departamente,  servicii  şi  inspectorate  de  stat,   acte
normative comune.
    15. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum  şi  din savanţi notorii în  economie.  Componenţa
nominală a colegiului se aprobă de către Guvern.
    16. Colegiul   examinează   în  şedinţele  sale  chestiuni   privind
organizarea  activităţii  Ministerului  în vederea  promovării  reformei
economice,  soluţionării  problemelor stringente curente, elaborării  şi
realizării  pronosticurilor pentru perioade de perspectivă şi de  scurtă
durată,  discută chestiuni ce ţin de conducerea practică a instituţiilor
şi  organizaţiilor subordonate Ministerului, efectuează controlul asupra
executării  deciziilor,  selectării  şi folosirii  cadrelor,  examinează
proiectele  actelor legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele
şi  dările  de  seamă  ale şefilor  de  subdiviziuni  ale  Ministerului,
organizaţiilor şi instituţiilor subordonate lui.
    În activitatea  sa  colegiul se călăuzeşte de regulamentul  propriu,
aprobat prin ordinul ministrului.
    Deciziile colegiului  se  traduc  în fapt  prin  emiterea  ordinelor
ministrului.  În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi
realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute.
    17. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor
de  legi  şi  programe, pe lîngă Minister funcţionează  un  consiliu  de
experţi,  în componenţa căruia sînt încadraţi savanţi şi specialişti din
domeniu.
    Consiliul de  experţi  activează în baza regulamentului  aprobat  de
ministru.
    18. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de
ei şi pentru activitatea Ministerului.