HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei şi Reformelor Nr.532 din 10.06.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.46-47/483 din 17.07.1997 * * *
Abrogat: 01.12.1998 Hotărîrea Guvernului nr.1158 din 01.12.1998 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Economiei şi Reformelor conform anexei. 2. Se stabileşte că Ministerul Economiei şi Reformelor este succesorul de drepturi şi obligaţiuni al Ministerului Economiei. 3. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.441 din 27 iunie 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei al Republicii Moldova" şi nr.369 din 1 iunie 1994 "Cu privire la Departamentul relaţii economice externe". Prim-ministru al Republicii Moldova Ion CIUBUC Chişinău, 10 iunie 1997. Nr. 532. REGULAMENTUL Ministerului Economiei şi Reformelor I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Economiei şi Reformelor (denumit în continuare Ministerul) este organul central al administraţiei publice, abilitat să promoveze politica unică a statului în domeniul economiei şi reformelor şi să coordoneze dezvoltarea economică a ţării. 2. În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, autorităţile oficiale ale statelor străine şi organizaţiile internaţionale Ministerul acţionează în limitele competenţelor sale. 3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, conturi bancare şi mijloace financiare şi materiale. 4. Sediul Ministerului se află pe adresa: mun.Chişinău, Republica Moldova, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nr. 1. 5. Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia şi legile Republicii Moldova, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, deciziile Parlamentului şi ale Guvernului Republicii Moldova, precum şi cu prevederile prezentului Regulament. Ministerul asigură, în limitele competenţelor date în seamă, respectarea intereselor economice ale statului, a drepturilor şi intereselor legitime ale agenţilor economici şi cetăţenilor Republicii Moldova. 6. Pentru fundamentarea multilaterală a măsurilor de promovare a reformei economice, efectuarea analizelor ample şi a pronosticurilor dezvoltării social-economice a ţării, expertizarea ştiinţifică a actelor normative de drept, elaborarea programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice, studierea şi implementarea în aceste domenii a experienţei mondiale şi realizarea obiectivelor reformei economice, pe lîngă Minister funcţionează o serie de instituţii şi organizaţii specializate. II. Sarcinile principale ale Ministerului 7. Principalele sarcini ale Ministerului sînt: 1) determinarea strategiei dezvoltării social-economice, ţinîndu-se cont de premisele naturale şi economice ale ţării; 2) crearea condiţiilor şi a stimulentelor pentru formarea mecanismelor de dezvoltare dinamică a economiei şi restructurizarea sferei productive; 3) elaborarea mecanismului economic apt să activizeze procesul de reformare a sferei sociale şi, pe această bază, ridicarea gradului de protecţie socială a populaţiei; 4) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale în promovarea reformelor social-economice, elaborărilor ştiinţifice în domeniul reformelor economice şi sociale şi exercitarea controlului asupra realizării ei; 5) formarea principiilor şi mecanismelor de amplasare raţională în teritoriul ţării a forţelor de producţie, ţinîndu-se cont de specializarea regională a sferei productive şi dezvoltarea teritoriilor, inclusiv a zonelor antreprenoriatului liber; 6) crearea unui cadru favorabil pentru valorificarea factorilor de producţie, precum sînt creşterea rentabilităţii producţiei, reducerea costurilor producţiei şi a cheltuielilor, utilizarea raţională a resurselor materiale şi financiare; 7) elaborarea principiilor care să asigure libertatea activităţii antreprenoriale, concurenţa loială, limitarea activităţii monopoliste; determinarea strategiei de demonopolizare a economiei, exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol; 8) crearea unui sistem complex de reglementare de către stat a relaţiilor economice externe în vederea integrării optime a economiei Republicii Moldova în sistemul relaţiilor economice internaţionale şi promovarea unei politici protecţioniste, reieşind din interesele naţionale. III. Funcţiile Ministerului 8. În corespundere cu sarcinile ce-i revin, Ministerul exercită următoarele funcţii: 1) în domeniul dirijării economiei, estimării şi planificării potenţialului economic al ţării şi teritoriilor: eliberarea, în modul stabilit, a licenţelor de stat pentru practicarea anumitor activităţi de antreprenoriat; determinarea politicii statului în asigurarea necesarului de producţie alimentară şi industrială, de prestări servicii şi lucrări în beneficiul statului - în scopul asigurării necesităţilor minime de consum ale populaţiei şi păstrării potenţialului economic al ţării, iar în situaţii excepţionale - organizarea şi coordonarea activităţii organelor administraţiei publice în scopul estimării necesităţilor statului în producţie alimentară, industrială, lucrări şi servicii; limitarea activităţii monopoliste; crearea mediului concurenţial, controlul asupra respectării legislaţiei antimonopol şi a altor acte normative în cazul creării, reorganizării şi lichidării întreprinderilor şi uniunilor de întreprinderi; prezentarea spre examinare în Guvern a propunerilor privind comanda de stat în domeniul cercetărilor ştiinţifice, fundamentale şi prioritare; examinarea şi prezentarea în modul stabilit a propunerilor vizînd politica statului în domeniul impunerii fiscale, activităţii investiţionale şi de formare a preţurilor; avizarea şi prezentarea în modul stabilit a propunerilor privind formarea şi executarea bugetului de stat; exercitarea, în baza drepturilor delegate, a funcţiilor de proprietar în întreprinderile de stat sau a funcţiilor de acţionar (asociat) în cadrul societăţilor comerciale, reprezentînd interesele statului; analiza situaţiei social-economice în ansamblu, a structurii şi stării potenţialului de producţie al industriei, complexului agroindustrial, complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor, gospodăriei comunale şi rutiere şi al altor ramuri economice şi elaborarea, pe această bază, a schemelor, concepţiilor şi programelor de restructurizare (reprofilare) a ramurilor şi de dezvoltare social-economică a ţării; elaborarea proiectelor de asigurare a ţării cu surse alternative de materii prime, mărfuri şi servicii în vederea reducerii dependenţei economice a ţării, dezvoltării proporţionale şi stabile a economiei; 2) în domeniul analizei şi prognozării: analiza etapelor de realizare a reformelor economice şi a rezultatelor lor, pronosticarea tendinţelor dezvoltării social-economice a Republicii Moldova, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea proiectului de concept al politicii economice a Guvernului Republicii Moldova în funcţie de schimbările reale; determinarea indicatorilor principali ai dezvoltării social-economice şi a balanţelor macroeconomice, asistenţa metodologică, organizarea lucrărilor de totalizare şi prognozare a dezvoltării social-economice, elaborarea programelor de stat, teritoriale, tehnico-ştiinţifice ale Republicii Moldova şi supunerea lor spre examinare Guvernului; estimarea dezvoltării social-economice de perspectivă, în cazul acceptării anumitor modele şi programe ale dezvoltării social-economice; 3) în domeniul reformei economice: elaborarea programelor şi concepţiilor, proiectelor de legi, decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova şi de hotărîri ale Guvernului privind reforma economică şi expertizarea acestora; coordonarea cu ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale a măsurilor orientate spre realizarea reformei economice şi elaborarea soluţiilor comune în vederea aprofundării ei; analiza şi controlul asupra promovării reformei economice; elaborarea măsurilor în vederea favorizării interacţiunii pe piaţa internă a tuturor tipurilor de proprietate, dezvoltării şi susţinerii businessului; analiza funcţionării zonelor antreprenoriatului liber, generalizarea propunerilor şi prezentarea proiectelor privind crearea zonelor antreprenoriatului liber şi optimizarea activităţii lor; prezentarea propunerilor privind crearea unui cadru legislativ favorizant dezvoltării antreprenoriatului în condiţiile concurenţei loiale; 4) în domeniul reformelor din sfera socială, în comun cu ministerele şi departamentele interesate: determinarea strategiei şi măsurilor de tactică în promovarea reformelor ce ţin de sfera socială; coordonarea măsurilor de protecţie socială a populaţiei în condiţiile tranziţiei la economia de piaţă; determinarea priorităţilor dezvoltării sferei social-culturale; coordonarea măsurilor ce asigură evitarea scăderii nivelului de trai al populaţiei şi prevenirea şomajului în masă, perfecţionarea relaţiilor de motivare a muncii; determinarea direcţiilor prioritare de calificare şi perfecţionare profesională a cadrelor; 5) în domeniul relaţiilor economice externe: înaintarea propunerilor privind reglementarea de către stat a activităţii economice externe în scopul asigurării dezvoltării echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior; analiza şi pronosticarea activităţii economice externe, elaborarea direcţiilor principale ale activităţii economice externe a Moldovei, a proiectelor de acte legislative şi normative vizînd acest domeniu; coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi a altor organe ale administraţiei publice în domeniul relaţiilor economice externe; înaintarea propunerilor privind dezvoltarea relaţiilor economice bilaterale cu diferite ţări, precum şi analiza oportunităţilor de colaborare cu organismele economice internaţionale şi regionale; examinarea chestiunilor privind deschiderea reprezentanţelor comerciale ale Republicii Moldova în străinătate, coordonarea activităţii reprezentanţelor comerciale în conformitate cu politica şi interesele economice ale ţării noastre; prezentarea în modul stabilit a propunerilor vizînd încheierea tratatelor interstatale şi acordurilor interguvernamentale în vederea protejării reciproce a investiţiilor străine, schimbului de mărfuri, lucrări şi servicii, extinderea relaţiilor economice externe; analiza sistematică a realizării tratatelor internaţionale şi acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor economice externe; determinarea variantelor căilor de dezvoltare multilaterală a concurenţei în domeniul exportului, marketingului, reclamei mărfurilor şi serviciilor propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate; coordonarea chestiunilor vizînd distribuirea şi promovarea eficientă a asistenţei economice (financiare) externe; coordonarea activităţii expoziţionale externe. IV. Drepturile Ministerului 9. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: să solicite de la ministere şi departamente, organele administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţii referitoare la procesul derulării reformei economice, materialele necesare pentru analiza economică şi întocmirea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică, precum şi informaţia necesară pentru efectuarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol; să beneficieze de bazele de date oficiale în domeniul informaţiei statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.; să audieze rapoartele conducătorilor de ministere, departamente şi organe ale administraţiei publice locale privind mersul realizării programelor economice şi alte chestiuni ce ţin de competenţele Ministerului; să aplice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, amenzi pentru încălcarea legislaţiei antimonopol; să încheie, din însărcinarea Guvernului Republicii Moldova, contracte de comerţ exterior, acorduri cu privire la schimbul de mărfuri, afectarea creditelor, asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate; să efectueze controlul asupra realizării contractelor (acordurilor) în domeniul relaţiilor economice externe şi să prezinte Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi rezilierea lor; să adopte, în limitele competenţelor sale, hotărîri privind accelerarea reformei economice, organizarea elaborării şi realizarea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică; să convoace consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor, instituţiilor ştiinţifice şi ai altor organe în problemele ce ţin de competenţele sale; să participe la negocierile asupra acordurilor în domeniul relaţiilor economice externe; să instituie, din contul mijloacelor alocate pentru remunerarea muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului, un fond special pentru retribuţia experţilor, consultanţilor şi membrilor colectivelor provizorii de creaţie, angajaţi prin contracte; să comande prin comanda de stat lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative şi economice în vederea realizării reformei economice şi elaborărilor privind dezvoltarea social-economică; să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în corespundere cu sarcinile reformei economice şi ale dezvoltării social-economice. V. Organizarea activităţii Ministerului 10. Ministerul este condus de ministrul economiei şi reformelor, desemnat şi destituit în corespundere cu prevederile Constituţiei şi Legii cu privire la Guvern. 11. Ministrul: dirijează activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate acestuia, pentru utilizarea raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă; asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative; prezintă în modul stabilit spre examinare în Guvern proiecte de hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative; delimitează obligaţiile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului; organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului şi consiliului de experţi; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi personalul lui; modifică, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi numărului-limită de personal, structura subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva; aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi ale instituţiilor din subordinea lui; emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor; în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau - în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern - şi statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din alte state, încheie şi reziliază contracte (acorduri), semnează documente financiare şi de altă natură; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie. În lipsa ministrului, funcţiile acestuia le exercită unul dintre viceminiştri. 12. Numărul-limită al personalului scriptic şi fondul anual de retribuire a muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului se aprobă de către Guvern. 13. Ministerul are viceminiştri, desemnaţi şi destituiţi de Guvern la propunerea ministrului. Viceminiştrii se supun nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului în limitele împuternicirilor ce le-au fost atribuite. 14. Ministerul, în temeiul prezentului Regulament şi în scopul executării legilor în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, emite, în limitele competenţelor sale, ordine, instrucţiuni, indicaţii metodologice şi dispoziţii obligatorii pentru toate ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală, organizează şi controlează executarea acestora. Ministerul emite, în cazurile necesare, în colaborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune. 15. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), viceminiştri, alţi lucrători ai Ministerului, precum şi din savanţi notorii în economie. Componenţa nominală a colegiului se aprobă de către Guvern. 16. Colegiul examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii Ministerului în vederea promovării reformei economice, soluţionării problemelor stringente curente, elaborării şi realizării pronosticurilor pentru perioade de perspectivă şi de scurtă durată, discută chestiuni ce ţin de conducerea practică a instituţiilor şi organizaţiilor subordonate Ministerului, efectuează controlul asupra executării deciziilor, selectării şi folosirii cadrelor, examinează proiectele actelor legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale şefilor de subdiviziuni ale Ministerului, organizaţiilor şi instituţiilor subordonate lui. În activitatea sa colegiul se călăuzeşte de regulamentul propriu, aprobat prin ordinul ministrului. Deciziile colegiului se traduc în fapt prin emiterea ordinelor ministrului. În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute. 17. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor de legi şi programe, pe lîngă Minister funcţionează un consiliu de experţi, în componenţa căruia sînt încadraţi savanţi şi specialişti din domeniu. Consiliul de experţi activează în baza regulamentului aprobat de ministru. 18. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului.