H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
Economiei al Republicii Moldova
nr. 441 din 27.06.94
Monitor nr.7/75 din 30.07.1994
* * *
Abrogat: 10.06.1997
Hotărîrea Guvernului nr.532 din 10.06.1997
Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
1. Se aprobă:
Regulamentul Ministerului Economiei al Republicii Moldova, conform anexei nr.1;
Lista instituţiilor din subordinea Ministerului Economiei al Republicii Moldova, conform anexei nr.2.
2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.8 din 12 ianuarie 1993 “Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei al Republicii Moldova”.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.441 din 27 iunie 1994
REGULAMENTUL
Ministerul Economiei al Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Ministerul Economiei al Republicii Moldova (în continuare – Ministerul) este organul central de coordonare al puterii executive, care efectuează conducerea generală a economiei şi promovează pe teritoriul ţării o politică unică de stat în domeniul economiei.
2. Ministerul poartă răspundere pentru elaborarea şi realizarea practică a direcţiilor strategice ale politicii unice economice de stat, organizarea reformei economice, dezvoltarea echilibrată a economiei naţionale, organizarea muncii de mobilizare a resurselor materiale în vederea satisfacerii necesităţilor statului, exercitarea controlului asupra utilajului lor, trasarea direcţiilor principale ale politicii economice şi ale relaţiilor economice externe.
3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat şi în limba rusă.
4. Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, deciziile Parlamentului şi ale Guvernului Republicii Moldova, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
Ministerul asigură, în limitele competenţei sale, respectarea intereselor economice ale statului, a drepturilor şi intereselor legitime ale întreprinderilor, asociaţiilor, instituţiilor şi cetăţenilor Republicii Moldova.
Ministerul asigură consolidarea bazei juridice a activităţii economice, generalizează practica aplicării legislaţiei în probleme ce ţin de competenţa sa, elaborează propuneri privind perfecţionarea legislaţiei şi le prezintă Guvernul spre examinare.
Toate proiectele de acte legislative şi normative cu caracter economic şi financiar, elaborate de ministerele, departamentele şi alte organe, urmează, înainte de a fi prezentate Parlamentului, Preşedintelui sau Guvernului, să fie examinate de Ministerul Economiei.
5. Din însărcinarea Guvernului Republicii Moldova, Ministerul reprezintă ţară în relaţiile cu organele de stat, firmele străine şi antreprenorii particulari, coordonînd chestiunile ce ţin de competenţa sa.
6. În scopul fundamentării aprofundate şi multilaterale a măsurilor de promovare a reformei economice, analizei ample şi pronosticării dezvoltării social-economice a ţării, expertizei ştiinţifice a actelor normative şi legislative, elaborării programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice, analizei şi implementării în aceste domenii a experienţei mondiale, ocrotirii intereselor statului în domeniul proprietăţii industriale şi aplicării realizărilor şi obiectivelor reformei economice, ştiinţifice şi de instruire economică a populaţiei, în cadrul Ministerului funcţionează o serie de instituţii şi organizaţii specializate.
II. SARCINILE PRINCIPALE ALE MINISTERULUI
7. Principalele sarcini ale Ministerului sînt:
crearea şi punerea în aplicare, în colaborare cu ministerele, departamentele respective, alte structuri, a unui mecanism de stat apt să asigure dezvoltarea eficientă a economiei, un nivel satisfăcător de trai şi realizarea obiectivelor trasate, organizarea şi coordonarea reglementării de stat a proceselor social-economice;
dezvoltarea dinamică şi proporţională a ramurilor economiei şi industriei, ţinîndu-se cont de condiţiile naturale şi economice ale ţării;
stabilizarea şi redresarea sferei de producţie, crearea condiţiilor economice, ce asigură motivarea muncii şi stimulentele eficiente pentru renovarea şi amplificarea activităţii de producţie;
organizarea şi coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor organelor autoadministrării locale în vederea promovării reformei economice, elaborărilor ştiinţifice în domeniul reformei, exercitarea controlului asupra realizării ei;
determinarea direcţiilor prioritare ale dezvoltării economice în afara producţiei şi progresului tehnico-ştiinţific, programelor complexe cu destinaţie specială, programelor sociale, ale activităţii de asigurare a capacităţii de apărare a ţării şi de creare a rezervelor de stat necesare;
determinarea strategiei de demonopolizare a economiei, luarea unor măsuri de prevenire şi neadmitere a activităţii de monopol, a abuzului întreprinderilor de situaţia dominantă pe piaţă, exercitarea controlului asupra exercitării legislaţiei antimonopol;
amplasarea raţională a forţelor de producţie pe teritoriul ţării, ţinîndu-se cont de specializarea raţională în domeniul diviziunii muncii şi al dezvoltării în complex a economiei;
utilizarea eficientă a fondurilor fixe şi a capacităţilor de producţie, intensificarea regimului de economie, folosirea raţională a resurselor materiale şi înlăturarea pierderilor din economia naţională, atragerea în circuitul economic a produselor de ocazie şi secundare, precum şi a resurselor materiale şi termoenergetice secundare;
amplasarea şi utilizarea raţională a investiţiilor capitale, ridicarea eficienţei lor, reducerea costului şi îmbunătăţirea calităţii construcţiilor;
majorarea rentabilităţii producţiei, reducerea preţului de cost al producţiei şi a cheltuielilor de circulaţie, sporirea beneficiului, îmbunătăţirea utilizării resurselor materiale şi financiare;
determinarea priorităţilor strategice şi curente ale activităţii economice externe, reformarea şi liberalizarea activităţii de export-import, crearea unui climat favorabil pentru investiţiile antreprenorilor străini;
dezvoltarea relaţiilor economice cu ţările din C.S.I., extinderea colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice internaţionale, ridicarea eficienţei comerţului exterior şi a altor genuri de activitate economică externă;
coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor, organelor autoadministrării locale în vederea prevenirii şi depăşirii situaţiilor extreme şi lichidarea fenomenelor negative din economia ţării;
acordarea ajutorului metodologic, metodic şi practic ministerelor, departamentelor, organelor autoadministrării locale şi agenţilor economici la organizarea eficientă a activităţii, coordonarea chestiunilor vizînd instruirea şi reciclarea cadrelor, dezvoltarea ştiinţei economice, formarea comenzilor de stat în domeniul cercetărilor fundamentale şi prioritare.
III. FUNCŢIILE MINISTERULUI
8. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Ministerul exercită următoarele funcţii:
1) analiză şi pronosticare
analiza şi pronosticarea tendinţelor dezvoltării social-economice a Republicii Moldova, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea conceptului politicii economice a Guvernului Republicii Moldova;
aprecierea indicatorilor principal de dezvoltare social-economică, a bilanţurilor macroeconomice, acordarea ajutorului metodologic, organizarea lucrărilor de întocmire a totalurilor şi pronosticurilor dezvoltării social-economice, programelor de stat, teritoriale, tehnico-ştiinţifice ale Republicii Moldova şi prezentarea lor spre examinare Guvernului;
elaborarea măsurilor în vederea creării infrastructurii pieţei;
estimarea eficienţei dezvoltării social-economice, determinarea structurii ramurale de perspectivă, resurselor materiale, financiare şi de muncă care să asigure dezvoltarea stabilă şi proporţională a economiei, precum şi elaborarea bilanţurilor de producere şi distribuire a principalelor tipuri de producţie, resurse materiale şi servicii, evaluarea potenţialului economic, realizarea măsurilor de prevenire a disproporţiilor în economia naţională.
2) potenţialul de producere şi resurse
determinarea parametrilor de dezvoltare a complexului agroindustrial în structura economiei naţionale;
elaborarea pronosticurilor de dezvoltare a ramurilor complexului agroindustrial, bilanţurilor de producţie şi de distribuire a produselor agricole şi a producţiei finite, fabricate în cadrul ramurilor industriei de prelucrare, determinarea necesităţilor statului de mărfuri agroindustriale;
analiza structurii şi stării potenţialului de producţie al industriei, complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor, gospodăriei comunale şi rutiere şi elaborarea, pe această bază, a schemelor, concepţiilor şi programelor de dezvoltare şi reprofilare a ramurilor, ţinîndu-se cont de necesităţile de mărfuri şi servicii ale pieţei, realizările tehnico-ştiinţifice şi integrarea în economia europeană şi mondială;
analiza utilizării eficiente a capacităţilor de producere a energiei electrice şi termice, a mărfurilor industriale în expresie valorică şi naturală, a folosirii mijloacelor de transport (auto, feroviar, aerian, fluvial), capacităţilor informaţionale şi a comunicaţiilor, eficiente gospodăriei comunale şi rutiere, precum şi a intenţiilor întreprinderilor şi organizaţiilor privind necesităţile de resurse materiale, energetice, de energie electrică şi termică, de fabricare a producţiei industriale, transportare a mărfurilor şi pasagerilor, prestare a serviciilor de comunicaţii şi comunale, construcţie, reparaţie şi exploatare a drumurilor şi elaborarea, pe această bază, a pronosticurilor de dezvoltare social-economică a ţării, precum şi executarea controlului asupra realizării acestora;
asigurarea examinării prompte, pluriaspectuale a propunerilor şi cererilor din partea întreprinderilor, organizaţiilor şi cetăţenilor privind chestiunile ce ţin de competenţa Ministerului, precum şi adoptarea unor măsuri de lichidare a deficienţelor existente în activitate organizaţiilor şi instituţiilor subordonate;
elaborarea şi realizarea măsurilor de redresare a sistemului investiţional;
întocmirea, în colaborarea cu Ministerul Finanţelor, a listelor obiectelor ce urmează a fi construire din contul investiţiilor capitale de stat şi controlul realizării lor;
coordonarea activităţii de atragere şi utilizare în economia ţării a investiţiilor şi resurselor creditare străine;
elaborarea, în colaborare cu alte ministere şi organe de stat, a bilanţurilor de resurse materiale şi producţie pentru asigurarea dezvoltării proporţionale şi stabile a economiei;
studierea necesităţilor de producţie, neincluse în nomenclatorul acordurilor interguvernamentale cu alte state furnizoare, pentru a fi incluse în acordurile interguvernamentale (protocoalele de intenţii);
pregătirea, în colaborare cu ministerele şi departamentele din ţară, precum şi cu firmele de stat, a materialelor necesare pentru încheierea acordurilor şi a contractelor interguvernamentale;
examinarea informaţiei, prezentate de statele suverane, cu privire la volumul producţiei furnizate de Republica Moldova şi inclusă în nomenclatorul acordurilor interguvernamentale;
formarea comenzilor generale şi argumentarea volumelor exportului şi importului de producţie, inclusă în acordurile interguvernamentale, în total pe ţară şi aparte pe statele furnizoare, pentru perioada planificată;
analiza economică a livrărilor reciproce de producţie cu menire tehnico-industrială cu/din statele şi regiunile Federaţiei Ruse, pentru a prezenta Guvernului Republicii Moldova informaţia respectivă;
elaborarea propunerilor privind modul de examinare a protocoalelor de intenţii, a acordurilor interguvernamentale, reglementarea modului şi termenilor de examinare a materialelor menţionate în cadrul comisiilor de lucru;
colectarea şi analiza datelor statistice cu privire la importul şi exportul celor mai importate tipuri de producţie, conform acordurilor interguvernamentale;
organizarea pregătirii materialelor necesare pentru examinarea chestiunilor, ce urmează a fi soluţionarea ulterior la nivel guvernamental, în vederea realizării acordurilor interguvernamentale;
culegerea de informaţie din alte state cu privire la zădărnicirea livrărilor din vina furnizorilor Republicii Moldova, luarea măsurilor necesare pentru lichidarea acestor zădărniciri şi înştiinţarea la timp a solicitanţilor pe marginea acestor chestiuni;
acordarea sprijinului la desfacerea resurselor tehnico-materiale, conform contractelor încheiate şi acordurilor interguvernamentale;
participarea la elaborarea regulamentelor, instrucţiunilor, dispoziţiilor în vederea aprovizionării tehnico-materiale şi a soluţionării altor probleme;
elaborarea, pe baza analizei bilanţurilor producţiei şi consumului, importului şi exportului, conjuncturii pieţei de mărfuri, a propunerilor privind structura producţiei, incluse în acordurile interguvernamentale şi în comenzile de stat;
desfăşurarea activităţii de organizare a achiziţiilor, de prelucrare păstrare şi desfacere a producţiei şi materiei prime agricole;
analiza şi pronosticarea, în colaborare cu ministerele, departamentele interesate şi cu organele autoadministrării locale, a pieţei de consum, a asigurării populaţiei cu mărfuri de larg consum şi serviciu, alcătuirea balanţelor resurselor de mărfuri şi materie primă;
fundamentarea economică a lucrărilor de evaluare a substanţelor minerale utile, analiza materialelor tehnico-economice, distribuirea prin concurs a lucrărilor de cercetare şi exploatare a substanţelor minerale utile.
3) reformă economică
elaborarea programelor şi concepţiilor de reformă economică, a proiectelor de legi, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, a deciziilor guvernamentale şi departamentale privind reforma economică şi expertiza acestora;
coordonarea cu ministerele, departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat a măsurilor orientate spre realizarea reformei economice şi elaborarea deciziilor comune în vederea aprofundării ei;
analiza şi controlul asupra promovării reformei economice;
elaborarea unui mecanism apt să stimuleze fondarea întreprinderilor şi organizaţiilor de diverse forme organizatorico-juridică, să impulsioneze activitatea antreprenorială, să susţină micul business, asociaţiile şi gospodăriile ţărăneşti;
elaborarea măsurilor în vederea dezvoltării tuturor formelor de proprietate şi susţinerii noilor structuri economice;
elaborarea programelor de deetatizare, susţinere a antreprenoriatului, organizarea şi controlul traducerii lor în fapt, constituirea mecanismelor de realizare a acestora;
participarea la elaborarea şi promovarea unei politici unice de stat în domeniul demografiei şi pieţei muncii;
coordonarea şi controlul asupra zonelor antreprenoriatului liber;
expertiza şi avizarea propunerilor prezentate Guvernului Republicii Moldova de către ministere, departamente şi organele autoadministrării locale privind regulamentele şi structurile lor organizatorice;
prevenirea, limitarea şi reprimarea activităţii de monopol; crearea mediului de concurenţă, controlul respectării legislaţiei antimonopol şi a altor acte normative la crearea, reorganizarea şi lichidarea asociaţiilor, întreprinderilor şi a altor agenţi economici, precum şi examinarea cazurilor de încălcare a legislaţiei antimonopol;
participarea la elaborarea conceptelor, programelor şi măsurilor privind problemele reformei financiar-creditare;
participarea, în colaborare cu alte ministere, la elaborarea sistemului impozitar tarifar;
coordonarea acţiunilor ministerelor, departamentelor, altor organe ale administrării de stat privind deblocarea sistemului financiar-creditar, monetar, de preţuri, venituri, a proceselor de producţie şi realizare, import şi export, asigurarea cu materie primă şi resurse materiale;
analiza modului de aplicare a legislaţiei economice prin prisma practicii mondiale;
promovarea unei politici structurale eficiente, inovaţionale şi investiţionale, elaborarea propunerilor de amplasare a forţelor de producţie şi a obiectelor principale ale proprietăţii de stat pe teritoriul ţării, stabilirea unor volume raţionale de investiţii cu destinaţie specială din bugetul de stat;
participarea, în colaborare cu alte state şi organizaţii internaţionale, la soluţionarea sarcinilor privind relaţiile economice;
determinarea, în colaborare cu Academia de Ştiinţe, ministerele, departamentele şi organizaţiile de cercetări ştiinţifice interesate, a direcţiilor principale ale politicii tehnico-ştiinţifice, investiţiilor prioritare, organizarea elaborării programelor tehnico-ştiinţifice cu destinaţie specială, reglementarea şi stimularea de către stat a procesului inovaţional, formarea comenzii de stat în domeniul cercetărilor fundamentale şi prioritate;
elaborarea şi realizarea concernului sistemului informaţional naţional, coordonarea creării structurilor tehnico-organizaţionale, necesare pentru analiza sistematică a strării economiei naţionale, argumentarea deciziilor şi informarea cu regularitate a organelor de stat şi a conducerii ţării în scopul dirijării optime a economiei.
4) relaţiile economice externe
reglementarea de stat a activităţii economice externe a Republicii Moldova în scopul asigurării dezvoltării echilibrate a economiei şi funcţionării eficiente a comerţului exterior;
elaborarea direcţiilor principale ale activităţii economice externe a Republicii Moldova, a proiectelor respective de acte normative şi legislative;
stabilirea şi dezvoltarea multilaterală a relaţiilor economice externe cu ţările străine şi organizaţiile internaţionale, precum şi cu alte persoane juridice şi fizice străine, care prezintă interes pentru Republica Moldova;
coordonarea cu ţările străine a acţiunilor în domeniul reglementării relaţiilor comerciale, valutar-financiare şi creditare;
organizarea reprezentanţelor economice şi comerciale ale Republicii Moldova în ţările străine şi organizaţiile internaţionale;
examinarea chestiunilor şi elaborarea propunerilor privind deschiderea reprezentanţelor comerciale ale Republicii Moldova în străinătate;
coordonarea activităţii reprezentanţelor comerciale în conformitate cu politica şi interesele economice ale statului;
pronosticarea activităţii economice externe în Republica Moldova şi analiza rezultatelor principale vizînd elaborarea şi crearea unei bănci unice de informaţii;
determinarea căilor de dezvoltare multilaterală a concurenţei în domeniul exportului, marketingului şi reclamei mărfurilor şi serviciilor propuse de Republica Moldova în străinătate;
atragerea pe scară largă a investiţiilor şi capitalului străin, precum şi exercitarea controlului asupra utilizării eficiente a acestora;
coordonarea şi utilizarea eficientă a asistenţei economice (financiare) externe;
organizarea sistemului şi mecanismului de procurare şi distribuire a asistenţei financiare;
elaborarea, de comun acord cu organizaţiile internaţionale, a recomandărilor referitoare la reformarea şi reorganizarea structurilor de conducere în sectoarele de stat;
concursul la conversiunea unităţilor economice ce au făcut parte din Complexul de apărare al fostei U.R.S.S.;
concursul la formarea unui sistem de evidenţă contemporan;
promovarea şi coordonarea ajutorului umanitar în domeniul ocrotirii sănătăţii, acordat de către organizaţiile internaţionale şi de ţările străine;
elaborarea unor recomandării de ajutorare în stabilirea unor restricţii de drept şi economice întru dezvoltarea sectorului privat.
5) dezvoltarea socială
coordonarea, în colaborarea cu ministerele şi departamentele respective, a măsurilor de protecţie socială a populaţiei în condiţiile de tranziţie la economia de piaţă;
determinarea, în colaborare cu ministerele şi departamentele interesate, a nivelului de trai al populaţiei şi a dezvoltării sferei social-culturale;
organizarea reciclării şi perfecţionării în străinătate a cadrelor din economia naţională;
coordonarea măsurilor de prevenire a scăderii nivelului de trai al populaţiei şi a şomajului în masă, perfecţionarea relaţiilor de motivare a muncii;
realizarea măsurilor de prevenire şi atenţie a situaţiilor extremale ce ţin de dezvoltarea social-economică;
acordarea ajutorului metodologic, metodic şi practic ministerelor, departamentelor, organelor autoadministrării locale, agenţilor economici pentru organizarea eficientă a activităţii lor;
coordonare activităţii de instruire şi reciclare a cadrelor din economie.
IV. DREPTURILE MINISTERULUI
9. Ministerul este învestit cu următoarele dreptului:
să solicite şi să primească de la ministere şi departamente, organele autoadministrării locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţia referitoare la procesul de realizare a reformei economice, materialele necesare pentru întocmirea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică, precum şi informaţia necesară pentru exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol;
să audieze rapoartele conducătorilor de ministere, departamente şi organe ale autoadministrării locale privind mersul realizării programelor economice şi alte chestiuni ce ţin de competenţa Ministerului;
să dea însărcinări ministerelor, departamentelor şi organelor autoadministrării locale cu privire la elaborarea problemelor vizînd dezvoltarea şi ridicarea eficienţei industriei şi complexului agroindustrial al ţării;
să dea indicaţii, cu executarea obligatorie, ministerelor, departamentelor şi organelor autoadministrării locale în ce priveşte lichidarea încălcărilor la utilizarea investiţiilor capitale, resurselor materiale şi financiare, precum şi folosirea cît mai deplină a rezervelor disponibile. La depistarea cazurilor de utilizare neadecvat destinaţiei a investiţiilor capitale, resurselor materiale şi financiare să propună băncilor suspendarea finanţării obiectelor respective pînă la adoptarea de către Guvernul Republicii Moldova a deciziei corespunzătoare;
să recepţioneze:
de la Departamentul Statisticii – date statistice necesare pentru verificarea realizării programelor social-economice şi elaborarea propunerilor privind soluţionarea diverselor probleme economice;
de la ministere, departamente, organizaţii, toţi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, – materiale pentru verificarea realizării programelor de stat, inclusiv materiale ale ministerelor şi departamentelor care duc evidenţa departamentală centralizată, alte materiale informaţionale, precum şi informaţie necesară pentru exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol;
să aplice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, amenzi pentru încălcarea legislaţiei antimonopol;
să întocmească şi să încheie, din însărcinarea Guvernului Republicii Moldova, contracte de comerţ exterior, acorduri cu privire la schimbul internaţional de mărfuri, acordarea de credite, asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică, decontările interstatale, colaborarea în domeniul industriei şi comerţului;
să exercite controlul asupra realizării contractelor şi acordurilor şi să prezinte Guvernului propuneri privind încheierea, realizarea şi rezilierea lor;
să înregistreze participanţii la relaţiile economice externe, să coordoneze şi să analizeze activitatea lor, să elibereze autorizaţii pentru exportul şi importul mărfurilor, să stabilească cote în cazul prezentării licenţelor pentru export şi import;
să adopte, în limitele competenţei sale, hotărîri privind accelerarea reformei economice, elaborarea şi realizarea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică;
să convoace întruniri şi consfătuiri cu participarea reprezentanţilor responsabili ai ministerelor şi departamentelor, instituţiilor ştiinţifice şi altor organe în scopul coordonării acţiunilor lor în vedera dezvoltării social-economice a ţării;
în modul stabilit, să antreneze şi să angajeze temporar la lucru (inclusiv prin contract) experţi, consilieri şi consultanţi din ţări şi din străinătate, să antreneze în calitate de experţi reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor, organelor autoadministrării locale, instituţiilor de cercetări ştiinţifice, instituţiilor de învăţămînt în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament;
să comande, conform comenzii de stat sau pe baze contractuale, lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative şi economice în vederea realizării reformei economice şi dezvoltării economice;
să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în conformitate cu sarcinile reformei economice, ale dezvoltării social-economice şi să formeze colective provizorii de creaţie care să efectueze investigaţii în domeniul respectiv pe bază de contract;
să formeze, din contul mijloacelor alocate pentru remunerarea muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului, un fond special pentru plata muncii experţilor, consilierilor, consultaţilor şi membrilor colectivelor provizorii de creaţie, angajaţi prin contracte;
să stabilească relaţii internaţionale, să organizeze expertiza internaţională a proiectelor de reformă economică, a programelor social-economice, a proiectelor de acte legislative şi normative, să convoace consfătuiri, conferinţe şi simpozioane intrarepublicane şi internaţionale în probleme social-economice;
să participe la negocieri internaţionale cu organe şi instituţii guvernamentale şi neguvernamentale în problemele ce ţin de competenţa sa;
să prezinte avize la proiectele de regulamente ale ministere lor şi departamentelor;
să prezinte Guvernului Republicii Moldova propuneri privind modificarea şi completarea prezentului Regulament.
10. Ministerul, în temeiul şi în scopul executării legilor în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, emite, în limitele competenţei sale, instrucţiuni, indicaţii metodice, dispoziţii obligatorii spre executive de către toate ministerele, departamentele, organele autoadministrării locale, precum şi de către toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală.
Ministerul emite, în cazurile necesare, în colaborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat ale Republicii Moldova, acte normative comune.
V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI
11. Conform Legii Republicii Moldova “Cu privire la Guvern”, Ministerul este condus de ministerul economiei, numit şi destituit din funcţie în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova.
12. Colegiul Ministerului examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii de promovare a reformelor economice şi de soluţionare a problemelor stringente curente, elaborarea şi realizarea pronosticurilor pentru perioada de perspectivă şi de scurtă durată, chestiuni privind activitatea Ministerului, şi cele ce ţin de conducerea practică a instituţiilor şi organizaţiilor ce activează pe lîngă Minister, exercită controlul executării deciziilor, selectarea şi folosirea cadrelor, examinează proiectele celor mai importante acte legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale şefilor subdiviziunilor interioare ale Ministerului, ale organizaţiilor şi instituţiilor subordonate lui.
În activitatea sa colegiul se călăuzeşte de Regulamentul colegiului, aprobat prin ordinul ministrului.
Unele decizii ale colegiului se traduc în fapt prin intermediul ordinelor ministrului.
În cazul unor divergenţe dintre ministru şi colegiu, se traduc în fapt deciziile ministrului, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute.
13. Structura, limita personalului scriptic, fondul anual de retribuire a muncii lucrătorilor din aparatul central al Ministerului se aprobă de către Guvernul Republicii Moldova.
14. În scopul asigurării expertizei modelelor economice proiectelor de legi, programelor, în cadrul Ministerului se constituie un consiliu de experţi, în componenţa căruia se încadrează savanţi şi specialişti notorii din domeniul.
15. Ministrul:
poartă răspundere personală pentru exercitarea atribuţiilor Ministerului, delimitează obligaţiile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului;
organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului;
asigură executarea promptă şi calificată a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, precum şi a sarcinilor şi obligaţiilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament;
angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi lucrătorii lui;
modifică, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi ale numărului maxim de lucrători, structura subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului;
aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Ministerului;
emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
reprezintă, din împuternicirea Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului Republicii Moldova, interesele Ministerului în relaţiile reciproce cu persoanele juridice şi fizice din Republica Moldova şi din alte ţări, încheie şi realizează contracte, semnează documente financiare şi de altă natură.
16. Viceminiştrii, conducătorii subdiviziunilor poartă răspunderea pentru deciziile lor şi activitatea Ministerului.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.441 din 27 iunie 1994
LISTA
instituţiilor din subordinea Ministerului Economiei al Republici Moldova
Agenţia de Stat a Republicii Moldova pentru protecţia Proprietăţii Industriale
Institutul de cercetări ştiinţifice în domeniul informaţiei tehnico-economice
Centrul de studiere a problemelor pieţei
Biblioteca tehnico-economică ştiinţifică republicană
Institutul pieţei şi marketingului din Moldova
Tipografia
Direcţia “Moldkontract”
FS “Agroconstrucţia”
FS “Moldelina”
FS “Meridian”
FS “Chimistul”
AA “Echipament”
FS “Moldova-metal”
FS “Moldova-aparat”
AA “Dacia-COM”
ARPS “Metal – feros”
FS “Poliresurs” IPS “Univers”
Centrul de calcul
Întreprinderea de transport
Asociaţia “Investcom”
Întreprinderea comercială mediatoare “IZVOR”, or.Bender
Întreprinderea pe arendă “Bălţtehprocat”, or.Bălţi
Societatea pe acţiuni de producţie şi comerţ “STIMUL”, or.Chişinău
Firma comercială mediatoare pentru asigurarea cu producţie a industriei constructoare de maşini “NISTRU”, or.Tiraspol
