H O T Ă R Î R E

privind reglementarea consumului de resurse energetice,

apă şi canalizare în sistemul bugetar

 

nr. 600  din  01.07.97

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.51-52/559 din 07.08.1997

 

* * *

Abrogat: 28.05.2021

Hotărîrea Guvernului nr.73 din 26.05.2021

 

Notă: În denumirea şi în textul hotărîrii, după sintagma "resurse energetice", se introduc cuvintele ",apă şi canalizare" conform Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000, în vigoare 31.08.2000 

 

În scopul reglementării consumului de resurse energetice, apă şi canalizare de către instituţiile bugetare, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Regulamentul privind consumul de resurse energetice, apă şi canalizare al instituţiilor şi organizaţiilor bugetare (se anexează).

[Partea dispoziţională în redacţia Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon CIUBUC

Chişinău, 1 iulie 1997.
Nr.600.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.600 din 1 iulie 1997

 

Notă: Pe întreg textul regulamentului, după cuvintele "resursele energetice" se introduc cuvintele "apă şi canalizare", iar după cuvintele "întreprinderile complexului energetic" – cuvintele "şi prestatoare de servicii comunale" conform Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000

 

REGULAMENT

privind consumul de resurse energetice, apă şi canalizare

de către instituţiile/organizaţiile bugetare

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind consumul de resurse energetice, apă şi canalizare de către instituţiile/organizaţiile bugetare (în continuare – Regulamentul), reglementează relaţiile comerciale între instituţiile/organizaţiile, care îşi exercită activitatea din contul mijloacelor bugetului de stat şi ale bugetelor locale, şi întreprinderile complexului energetic şi prestatoare de servicii comunale. Regulamentul defineşte relaţiile dintre părţile implicate în procesul de livrare, consumare şi achitare a energiei termice şi electrice, gazelor naturale, altor tipuri de combustibil etc.

2. Principiile formării mijloacelor bugetare destinate achitării consumului de resurse energetice, apă şi canalizare sînt:

asigurarea plăţii consumului de resurse energetice, apă şi canalizare în limita mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat şi bugetele locale;

asigurarea economisirii mijloacelor bugetare.

 

II. MECANISMUL DE PREVEDERE ÎN BUGET A MIJLOACELOR

FINANCIARE DESTINATE ACHITĂRII CONSUMULUI DE

RESURSE ENERGETICE, APĂ ŞI CANALIZARE

3. În baza condiţiilor tehnice, actelor normative în vigoare şi analizei eficienţei consumului de resurse energetice (energie electrică, energie termică, gaze naturale, cărbune, produse petroliere şi de apă şi canalizare) fiecare instituţie şi organizaţie bugetară determină consumul optim de resurse energetice, apă şi canalizare (divizat pe luni) necesare pentru activitatea de bază pentru perioada exerciţiului bugetar în expresie naturală şi valorică, reieşind din tarifele (preţurile) în vigoare şi o eventuală schimbare a lor.

4. Calculele privind consumul optim de resurse energetice, apă şi canalizare se prezintă organului public ierarhic superior (minister, departament, organ public local etc.) odată cu propunerile pentru proiectul bugetului pe anul următor, în termenele stabilite de acesta.

5. Organul public ierarhic superior, în baza analizei calculelor consumului optim de resurse energetice, apă şi canalizare de către fiecare instituţie/organizaţie subordonată, determină balanţa consumului în expresie naturală şi a mijloacelor financiare necesare pentru achitarea resurselor energetice, apei şi canalizării, care este prezentată Ministerului Finanţelor sau organului public local în termenele şi potrivit formularelor stabilite pentru prezentarea calculelor proiectului bugetului pe anul următor.

6. Ministerul Finanţelor/organul public local în baza analizei calculelor prezentate, examinează şi include în proiectul bugetului de stat/local mijloacele financiare pentru achitarea consumului de resurse energetice, apă şi canalizare.

7. După aprobarea bugetului de stat/local Ministerul Finanţelor prezintă în mod centralizat fiecărui minister, departament, iar organul public local – fiecărei instituţii/organizaţii bugetare, limita mijloacelor financiare destinate pentru achitarea consumului de energie.

8. Ministerul, departamentul, instituţia respectivă prezintă în mod centralizat fiecărei instituţii/organizaţii subordonate limita mijloacelor financiare prevăzute în buget pentru achitarea consumului de resurse energetice, apă şi canalizare pentru perioada exerciţiului bugetar, cu divizare pe fiecare lună şi tip de energie.

 

III. BAZELE CONTRACTUALE ALE RELAŢIILOR ÎNTRE INSTITUŢIILE/

ORGANIZAŢIILE BUGETARE ŞI ÎNTREPRINDERILE COMPLEXULUI

ENERGETIC ŞI PRESTATOARE DE SERVICII COMUNALE

9. Furnizarea resurselor energetice, apei şi canalizării instituţiilor/organizaţiilor bugetare de către întreprinderile complexului energetic şi prestatoare de servicii comunale se efectuează în bază de contract încheiat între consumator şi furnizor numai în limita mijloacelor financiare, prevăzute în devizele de cheltuieli pentru acest scop şi în strictă conformitate cu Legea achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr.1166-XIII din 30 aprilie 1997.

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

10. Conţinutul contractului de furnizare a resurselor energetice, apei şi canalizării se coordonează între părţile contractante, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a prevederilor prezentului Regulament. Proiectul contractului-model se întocmeşte de către furnizor.

11. Contractul de furnizare a resurselor energetice, apei şi canalizării încheiat între instituţiile/organizaţiile bugetare şi întreprinderile complexului energetic şi prestatoare de servicii comunale, conţine în mod obligatoriu ca parte integrantă Acordul de reglementare a consumului de energie, care se încheie între instituţia/organizaţia bugetară şi organul bugetar ierarhic superior (minister, departament, organ public local).

12. Contractul de livrare-consumare a resurselor energetice, apei şi canalizării va fi semnat de instituţia/organizaţia bugetară în mod obligatoriu în baza Acordului de reglementare a consumului de energie.

Contractul de livrare-consumare a resurselor energetice, apei şi canalizării încheiat între întreprinderile energetice şi instituţiile/organizaţiile bugetare fără existenţa Acordului menţionat se consideră nul.

13. Consumul resurselor energetice, apei şi canalizării fără contract este considerat consum excesiv (supralimită) şi constituie contravenţie sau infracţiune, după caz şi se pedepseşte în conformitate cu legislaţia în vigoare.

14. În cazul unei eventuale depăşiri a limitei lunare contractuale de consumare a resurselor energetice, apă şi canalizare întreprinderea energetică este obligată să preîntîmpine în mod oficial, cu 15 zile înainte de deconectare, instituţia/organizaţia bugetară şi ministerul, departamentul de resort, organul public local despre întreruperea livrării de energie şi prestării serviciilor comunale.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

15. Întreruperea livrării de energie şi gaze şi prestării serviciilor comunale se efectuează din momentul epuizării limitelor de consum pentru luna respectivă, dacă în perioada dată nu se întreprind măsuri în vederea majorării limitelor de consum şi a mijloacelor financiare aprobate de Ministerul Finanţelor/organul public local.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

16. Limitele de consumare a resurselor energetice, apă şi canalizare pot fi majorate din contul mijloacelor speciale, obţinute de instituţiile/organizaţiile bugetare de la prestarea serviciilor cu plată cu acordul organului ierarhic superior şi Ministerului Finanţelor/organului public local.

 

IV. ACHITAREA CONSUMULUI DE RESURSE

ENERGETICE, APĂ ŞI CANALIZARE

17. Resursele energetice livrate instituţiilor/organizaţiilor bugetare precum şi prestarea serviciilor comunale se facturează lunar de către furnizor în baza măsurării cantităţilor consumate şi reieşind din tarifele stabilite. Verificarea cantităţilor de resurse energetice, apă şi canalizare consumate se efectuează de către furnizor în prezenţa persoanei responsabile din partea consumatorului.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

18. Factura pentru plata consumului de resurse energetice, apă şi canalizare se prezintă consumatorului lunar de către furnizor, conform termenelor stabilite în contract.

19. Achitarea consumului de resurse energetice, apă şi canalizare se efectuează de către instituţia/organizaţia bugetară în termenele stipulate în contract.

20. Reluarea livrărilor de resurse energetice şi prestarea serviciilor de canalizare se va efectua numai după achitarea de către consumator a contravalorii serviciilor prestate.

[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]

 

21. Se permite Ministerului Finanţelor/organului public local achitarea energiei consumate de către organizaţiile bugetare, în contul datoriilor întreprinderilor energetice faţă de buget, în modul stabilit de Ministerul Finanţelor.

 

V. DISPOZIŢII FINALE

22. Economiile de mijloace financiare, prevăzute în buget pentru achitarea consumului de energie, nu vor fi retrase, ci vor rămîne la dispoziţia instituţiei/organizaţiei bugetare pentru a fi folosite cu altă destinaţie, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.868 din 21.08.2000]