H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului, textului
jurămîntului, Regulamentului privind modul de depunere a jurămîntului, listei
gradelor speciale şi modelului legitimaţiei de serviciu pentru colaboratorii
sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
nr.950 din 14.10.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.74-75/781 din 13.11.1997
* * *
Abrogat: 16.05.2018
Hotărîrea Guvernului nr.437 din 15.05.2018
Notă: În titlul, textul hotărîrii şi în anexele nr.1, nr.2, nr.3 şi nr.4 la hotărîre, cuvintele “efectivul de trupă şi corpul de comandă din sistemul” se substituie, respectiv, cu cuvintele “colaboratorii sistemului” conform Hot.Guv. nr.139 din 22.02.2013, în vigoare 01.03.2013
În conformitate cu articolul 18 al Legii cu privire la sistemul penitenciar nr.1036-XIII din 17 decembrie 1996 (Monitorul Oficial, 1997, nr.15, art.154), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul cu privire la satisfacerea serviciului de către colaboratorii sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (anexa nr.1);
Textul jurămîntului colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (anexa nr.2);
Regulamentul privind modul de depunere a jurămîntului de către colaboratorii sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (anexa nr.3);
Lista gradelor speciale ale colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (anexa nr.4);
Modelul legitimaţiei de serviciu a colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (anexa nr.5).
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Chişinău, 14 octombrie 1997. | |
Nr.950. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.950 din 14 octombrie 1997
REGULAMENTUL
cu privire la satisfacerea serviciului de către colaboratorii
sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
Capitolul I
PRINCIPII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la satisfacerea serviciului de către colaboratorii sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei (în continuare – Regulamentul) stabileşte modul de satisfacere a serviciului pentru colaboratorii sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei, drepturile, obligaţiile şi responsabilitatea acestora.
2. Din colaboratorii sistemului penitenciar fac parte persoanele aflate în serviciu în sistemul penitenciar al Ministerului Justiţiei, cărora le-a fost acordat unul din gradele speciale în conformitate cu punctul 11 al prezentului Regulament.
3. În serviciul sistemului penitenciar pe baza liberului consimţămînt pot fi angajaţi cetăţeni ai Republicii Moldova în vîrstă de cel puţin 18 ani, cu comportare demnă la locul de muncă, în societate şi pe timpul studiilor sau îndeplinirii serviciului militar, capabili conform calităţilor personale, studiilor şi stării sănătăţii să îndeplinească sarcinile de serviciu încredinţate şi care corespund cerinţelor necesare pentru satisfacerea serviciului în organele şi instituţiile sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 04.08.03, în vigoare 15.08.03]
4. În efectivul de trupă şi corpul de comandă angajarea se face pe bază de contract, pe un termen de 5 ani, din rîndul persoanelor cu studii medii, superioare de scurtă durată, superioare şi postuniversitare, care au îndeplinit, de regulă, serviciul militar în termen, cu excepţia persoanelor corpului ofiţeresc în rezervă, iar în caz de necesitate, pot fi angajate şi persoane de sex feminin, apte conform stării sănătăţii pentru satisfacerea serviciului în sistemul penitenciar.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 04.08.03, în vigoare 15.08.03]
5. În corpul de comandă mediu şi superior al sistemului penitenciar angajarea se face din rîndul persoanelor cu studii superioare de scurtă durată, superioare şi postuniversitare.
6. Colaboratorii sistemului penitenciar pot executa serviciul pînă la următoarele limite de vîrstă:
de la ostaş de justiţie pînă la căpitan de justiţie inclusiv – 45 ani;
[Subalin. în redacţia Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
de la maior de justiţie pînă la colonel de justiţie inclusiv – 50 ani;
[Subalin. în redacţia Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
general-maior de justiţie – 55 ani.
[Subalin. introdus Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
Persoanele care au atins limita de vîrstă maximă pînă la care pot executa serviciul în sistemul penitenciar urmează a fi trecute în rezervă (cu punerea la evidenţa militară) sau în retragere. În caz de necesitate şi cu consimţămîntul acestor persoane, luînd în considerare aptitudinea lor pentru serviciu, termenul serviciului poate fi prelungit pînă la cinci ani, astfel:
pînă la plutonier-adjutant de justiţie inclusiv – de către şefii abiliaţi cu dreptul de a numi în funcţii ale efectivului de trupă şi corpului de comandă inferior, în modul stabilit de ministrul justiţiei;
pînă la colonel de justiţie inclusiv – de către ministrul justiţiei;
general-maior de justiţie – de către Preşedintele Republicii Moldova la propunerea ministrului justiţiei.
[Subalin. introdus prin Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
În cazuri excepţionale, persoanelor din corpul de comandă mediu şi superior li se prelungeşte termenul de executare a serviciului în sistemul penitenciar, în acelaşi mod, pe o nouă perioadă de pînă la cinci ani.
7. Modul de selectare a candidaţilor pentru executarea serviciului în sistemul penitenciar, condiţiile de încheiere a contractului şi conţinutul acestuia se stabilesc de ministrul justiţiei. Pentru colaboratorii nou angajaţi se stabileşte un termen de încercare pe o perioadă de pînă la un an.
8. După angajarea în serviciul sistemului penitenciar, persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă beneficiază de o pregătire minimă de specialitate.
9. Colaboratorii sistemului penitenciar, care nu au atins vîrsta maximă de executare a serviciului sau au aprobare pentru a-şi executa serviciul supra limitei de vîrstă, pot fi trecute în rezervă (cu punerea la evidenţă militară) sau în retragere.
10. Persoanele supuse serviciului militar, angajate în sistemul penitenciar al Ministerului Justiţiei, în funcţii ale efectivului de trupă şi corpului de comandă se scot din evidenţa militară în modul stabilit şi se pun la evidenţă la departamentul instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei.
Capitolul II
ACORDAREA GRADELOR SPECIALE, RETROGRADAREA
ŞI RETRAGEREA GRADELOR SPECIALE
11. Persoanelor din colaboratorii sistemului penitenciar li se acordă următoarele grade speciale:
PENTRU EFECTIVUL DE TRUPĂ:
ostaş de justiţie.
PENTRU EFECTIVUL DE COMANDĂ INFERIOR:
- pentru gradaţi:
caporal de justiţie;
sergent de justiţie;
sergent major de justiţie;
- pentru subofiţeri:
plutonier de justiţie;
plutonier-major de justiţie;
plutonier-adjutant de justiţie.
PENTRU CORPUL DE COMANDĂ MEDIU:
sublocotenent de justiţie;
locotenent de justiţie;
locotenent major de justiţie;
căpitan de justiţie.
PENTRU CORPUL DE COMANDĂ SUPERIOR:
maior de justiţie;
locotenent-colonel de justiţie;
colonel de justiţie.
PENTRU CORPUL DE COMANDĂ SUPREM:
general-maior de justiţie.
[Comp. introdus prin Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
12. În gradele speciale ale efectivului de comandă inferior sînt stabilite următoarele limite de vechime în grade:
caporal de justiţie
sergent de justiţie sergent major de justiţie plutonier de justiţie plutonier-major de justiţie |
– 1 an;
– 2 ani; – 3 ani; – 4 ani; – 5 ani. |
[Alin.1 pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
Nu se stabilesc limite de vechime în grad pentru gradele ostaş de justiţie, precum şi plutonier-adjutant de justiţie.
Persoanelor din corpul de comandă inferior şi din efectivul de trupă li se acordă gradele speciale în ordinea stabilită de prezentul Regulament.
13. Limitele de vechime în grad pentru persoanele efectivului de comandă mediu şi superior sînt următoarele:
[Alin.1 pct.13 completat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
sublocotenent de justiţie locotenent de justiţie locotenent major de justiţie căpitan de justiţie maior de justiţie locotinent-colonel de justiţie |
– 1 an; – 2 ani; – 3 ani; – 3 ani; – 4 ani; – 5 ani. |
[Alin.2 pct.13 exclus prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
Termenul de un an de vechime în grad pentru gradul special de locotenent de justiţie se stabileşte pentru persoanele corpului de comandă cu studii superioare sau postuniversitare, care îşi desfăşoară activitatea în acest sistem.
14. Perioada de vechime în grad pentru gradele speciale începe din momentul aprobării ordinului de acordare a gradului respectiv. Perioada de retrogradare în limita vechimii în grad a persoanei din corpul de comandă cu gradul special restabilit nu se ia în considerare.
La reţinerea neautorizată a conferirii gradului special, durata de vechime în gradul special este calculată din momentul expirării termenului de vechime în gradul special anterior.
15. Gradele speciale se acordă colaboratorilor sistemului penitenciar, ţinîndu-se cont de calităţile lor profesionale şi personale, studii, pregătire militară şi specială, experienţă de serviciu, funcţia deţinută şi alte condiţii prevăzute de prezentul Regulament.
16. Primul grad special al corpului de comandă inferior se conferă:
a) persoanelor încadrate în funcţie în corpul de comandă inferior după ce efectuează pregătirea iniţială de specialitate;
b) persoanelor cărora li s-au conferit în timpul serviciului militar activ gradul de sergent sau gradul de subofiţer – la numirea lor în funcţia corpului de comandă inferior. Totodată, acestor persoane li se conferă grade speciale corespunzătoare gradelor militare pe care le posedă.
17. Grade speciale se conferă colaboratorilor sistemului penitenciar, de regulă, pînă la vîrsta de 35 ani.
18. Persoanelor corpului ofiţerilor în rezervă, după numirea în funcţiile corpului de comandă mediu şi superior al sistemului penitenciar, li se acordă grade speciale corespunzătoare gradelor militare pe care le posedă, cu includerea în statele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei.
La includerea în statele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei a ofiţerilor în rezervă, inclusiv a persoanelor transferate din Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Departamentul Poliţiei de Frontieră, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, precum şi din organele procuraturii şi instanţele judecătoreşti ale republicii, termenul de vechime în gradul care îl posedă se include în termenul de vechime a gradului special respectiv.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
[Pct.18 modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000]
19. Persoanelor încadrate în funcţiile corpului de comandă superior li se poate conferi primul grad special de pînă la maior de justiţie, cu excepţia persoanelor care au grade ofiţereşti în rezervă mai mari.
20. Încadrarea, conferirea primului grad şi a gradelor speciale următoare persoanelor din efectivul de comandă mediu şi superior, pînă la gradul de colonel de justiţie, se fac prin ordinul ministrului justiţiei.
201. Gradele speciale ale corpului de comandă suprem se acordă în conformitate cu legislaţia în vigoare, la propunerea ministrului justiţiei, de către Preşedintele Republicii Moldova.
[Pct.201 introdus prin Hot. Guv. nr.796 din 08.08.2000]
21. Gradele speciale de sublocotenent de justiţie, de regulă, se acordă persoanelor din corpul de comandă mediu care au absolvit instituţii de învăţămînt superior (colegii) din republică sau alte state.
22. Gradele speciale de locotenent de justiţie se conferă sublocotenenţilor de justiţie la expirarea termenului de vechime stabilit pentru gradul special, precum şi persoanelor care au absolvit instituţii de învăţămînt superior şi postuniversitar din republică sau alte state, la numirea lor în funcţie în corpul de comandă mediu.
23. Persoanelor din corpul de comandă li se acordă grade speciale următoare potrivit atestării, în ordine succesivă, conform funcţiei exercitate, la expirarea termenului stabilit pentru vechimea în gradul precedent.
Pentru bărbăţie şi acţiuni pătrunse de spiritul de sacrificiu, manifestate în exerciţiul funcţiunii, rezultate înalte în activitatea de serviciu, pot fi conferite grade speciale următoare ale corpului de comandă pînă la expirarea termenului de vechime stabilit în gradul precedent, sau cu o treaptă mai sus decît gradul prevăzut pentru funcţia deţinută:
pentru gradele din cadrul efectivului de comandă inferior de către şefii care au dreptul de a numi în funcţie în corpul de comandă inferior;
pentru gradele din cadrul corpului de comandă mediu şi superior – de către ministrul justiţiei.
Modul de conferire a gradelor speciale următoare înainte de termen şi a unui grad mai mare decît cel prevăzut pentru funcţia deţinută se stabileşte de către ministrul justiţiei.
24. Persoanelor din corpul de comandă mediu şi superior, care au o vechime în muncă de peste 20 ani (în calcul privilegiat) ce se ia în considerare la acordarea pensiilor pentru vechime în muncă, cărora le-a expirat termenul stabilit în gradul respectiv şi care se atestează pozitiv, gradul special următor pînă la locotenent-colonel de justiţie poate fi acordat de către ministrul justiţiei odată cu concedierea lor de la serviciu pe motiv de vîrstă sau de boală, indiferent de gradul special prevăzut de funcţia respectivă deţinută.
25. Gradele speciale următoare se conferă persoanelor corpului de comandă mediu şi superior, audienţilor instituţiilor de învăţămînt şi adjutanţilor: în timpul studiilor – în cazul corespunderii gradului special următor cu gradul funcţiei deţinute pînă la înscrierea la studii, fără a lua în considerare schimbările gradului special (avansarea sau retrogradarea) în această funcţie, inclusă după înscrierea la studii; la absolvirea instituţiei de învăţămînt (adjuncturii) în cazul corespunderii gradului special următor cu gradul funcţiei respective, în care persoanele corpului de comandă mediu şi superior vor fi numite la terminarea studiilor.
26. Persoanele corpului de comandă sînt înaintate pentru a li se conferi gradele speciale în conformitate cu prezentul Regulament, în modul stabilit de ministrul justiţiei.
27. Înaintarea persoanelor din corpul de comandă pentru conferirea gradelor speciale următoare nu se efectuează pînă la anularea sancţiunii.
Înaintarea pentru conferirea gradelor speciale următoare a persoanelor din corpul de comandă, care au avut neajunsuri substanţiale în exercitarea serviciului şi în comportarea individuală poate fi amînată prin decizia şefului direct, începînd cu şeful instituţiei (organului) sistemului penitenciar, a persoanelor cu funcţii echivalente şi mai mari, pînă la lichidarea neajunsurilor menţionate, însă cel mult pe un termen de 6 luni. Cauzele care servesc ca bază pentru a lua astfel de decizii sînt aduse la cunoştinţa persoanelor respective.
28. Se interzice stabilirea samavolnică a condiţiilor suplimentare pentru conferirea gradelor speciale următoare, neprevăzute de prezentul Regulament. Şeful care înaintează cu întîrziere subalternii pentru conferirea gradelor speciale următoare poartă răspundere disciplinară.
29. Retrogradarea cu un grad a persoanelor din corpul de comandă inferior, mediu şi superior se poate aplica ca sancţiune disciplinară prin decizia şefilor direcţi, cărora li se acordă acest drept în conformitate cu Statutul disciplinar.
30. Persoanele din corpul de comandă inferior şi mediu retrogradate în gradul special sînt restabilite în gradul special anterior nu mai devreme de un an din ziua retrogradării, cu condiţia atestării, indiferent de funcţia deţinută, prevăzută în statele de organizare, prin ordinele şefilor care au decis retrogradarea, aceştia deţinînd funcţii similare sau superioare.
Pînă în momentul restabilirii persoanei corpului de comandă inferior, mediu şi superior în gradul special anterior şi conferirii gradului special următor nu se admite o nouă retrogradare.
31. Persoanelor corpului de comandă inferior, mediu şi superior li se pot retrage gradele speciale, conform sentinţei, precum şi în modul stabilit de Ministerul Justiţiei.
Capitolul III
NUMIREA ÎN FUNCŢIE, TRANSFERAREA LA UN ALT
LUCRU ŞI AVANSAREA ÎN SERVICIU
32. Funcţiile care pot fi completate de către persoanele din corpul de comandă inferior, mediu şi superior, din efectivul de trupă şi gradele speciale care corespund acestor funcţii sînt stabilite în listele prevăzute în state, aprobate de ministrul justiţiei.
33. Selectarea, repartizarea cadrelor, asigurarea completării funcţiilor corpului de comandă şi efectivului de trupă din sistemul penitenciar constituie una dintre obligaţiile conducătorilor de toate nivelurile.
34. Numirea persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă în funcţiile prevăzute în state se efectuează de către şefii direcţi, în modul stabilit de ministrul justiţiei, în conformitate cu competenţa lor. Totodată, sînt respectate următoarele condiţii:
a) la numirea în funcţii şi la transferarea la alt lucru a persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă trebuie să fie asigurată aplicarea specialităţii de bază sau a celei înrudite, în conformitate cu experienţa acumulată. În caz de necesitate, folosirea acestor persoane în funcţii ce necesită asimilarea unor specialităţi noi pentru ele, numirea în aceste funcţii va avea loc numai după pregătirea la cursuri de perfecţionare sau la concentrări;
b) termenul neîntrerupt de folosire temporară a exerciţiului funcţiunii în funcţia vacantă nu trebuie să depăşească, de regulă, 2 luni, iar în funcţia nevacantă – 4 luni;
c) transferarea la alt lucru a persoanelor din corpul de comandă mediu şi superior se efectuează, de regulă, fără încadrarea lor în instituţia (organul) respectiv. Numirea în funcţii concrete a persoanelor, care sînt încadrate în instituţia (organul) respectiv, trebuie să se efectueze într-un termen cît se poate de scurt, dar nu mai tîrziu de 2 luni din ziua eliberării lor din funcţie;
[Lit.c) în redacţia Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
d) în timpul acţiunilor de reorganizare a statelor de personal persoanele corpului de comandă se încadrează în instituţiile (organele) sistemului penitenciar pe un termen de cel mult o lună. În termenul de aflare la dispoziţia instituţiei (organului) sistemului penitenciar nu intră perioadele de aflare în concediile stabilite de prezentul Regulament (cu excepţia concediilor de îngrijire a copilului) şi la tratament (examen medical) în instituţiile curative.
[Lit.d) modificată prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
În cazuri excepţionale, determinate de anumite circumstanţe, se permite aflarea acestor persoane, cu permisiunea ministrului justiţiei, la dispoziţia instituţiilor (organelor) pe o perioadă de peste o lună, dar nu mai mult de două luni;
e) în caz de necesitate urgentă de completare a unei funcţii vacante, se permite şefului direct, începînd cu şeful instituţiei (organului) sistemului penitenciar şi persoanele cu funcţii similare sau superioare, cu consimţămîntul şefului care are dreptul de a numi persoanele în această funcţie, să numească temporar persoana din corpul de comandă în funcţia respectivă pe un termen de pînă la două luni;
f) necesitatea şi urgenţa transferării în alte funcţii a persoanelor corpului de comandă mediu şi superior, care nu au atins vîrsta prevăzută la articolul 6 al prezentului Regulament şi care pot îndeplini obligaţiile, luînd în considerare starea sănătăţii, pregătirea şi experienţa de serviciu, trebuie să fie stabilite de şefii direcţi respectivi, în baza concluziei comisiei medico-militare;
g) în cazuri excepţionale, la necesitatea completării urgente a funcţiilor vacante din corpul de comandă mediu în serviciile operative, de regim şi educative, se permite numirea în funcţie de salariaţi civili a pensionarilor din sistemul penitenciar şi Ministerul Afacerilor Interne care anterior au executat serviciul în aceste funcţii;
h) persoanelor din corpul de comandă şi efectivul de trupă care sînt în proximitate de rudenie (atît părinţi, soţi, fraţi, surori, fii, fiice, cît şi fraţi, surori, părinţi şi copii ai soţilor) nu li se permite satisfacerea serviciului în una şi aceeaşi instituţie (organ) din sistemul penitenciar, dacă serviciul acestor rude este în subordonare nemijlocită, sau sînt supuse controlului unul faţă de celălalt.
35. Transferarea la alt lucru a persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă se efectuează:
a) în funcţii superioare – în ordinea de avansare în serviciu, din rîndul persoanelor ce se află în rezerva de avansare;
b) în funcţii similare – la cererea personală, precum şi la necesitatea completării altor funcţii sau în scopul utilizării mai raţionale a lor, luînd în considerare calităţile lor profesionale şi personale, starea sănătăţii, vîrsta şi pregătirea în specialitate sau ţinînd cont de experienţa de muncă;
c) în legătură cu înscrierea la studii la facultăţile de zi în instituţiile de învăţămînt din sistemul Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Interne din Republica Moldova şi alte state, cu eliberarea din funcţia deţinută prevăzută în state, precum şi în legătură cu numirea în funcţie, după terminarea studiilor.
36. Transferarea persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă în funcţii inferioare se efectuează:
a) la reducerea statelor – cu consimţămîntul acestor persoane în cazul lipsei posibilităţii pentru numirea în funcţii similare;
b) din motive de sănătate, conform concluziei comisiei medico-militare, şi cu consimţămîntul lor;
c) la cererea personală;
d) din cauza necorespunderii funcţiei exercitate;
e) în caz de pedeapsă disciplinară în conformitate cu Statutul disciplinar al sistemului penitenciar sau avînd demersul Consiliului de onoare al efectivului de trupă şi corpului de comandă.
Transferarea persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă în funcţii inferioare, la reducerea statelor, se efectuează de către şefii direcţi, în limitele drepturilor acordate lor cu condiţia că nu este posibilă numirea lor într-o funcţie similară.
Retrogradarea în cazul pedepsei disciplinare se efectuează de către şeful care dispune de acest drept, stabilit de către Statutul disciplinar al sistemului penitenciar.
În ordinul pe efectiv despre transferarea persoanei efectivului de trupă şi corpului de comandă într-o funcţie inferioară se indică cauza transferării, prevăzută în prezentul articol.
Persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă, transferate în funcţii inferioare, pe viitor pot fi avansate în serviciu în conformitate cu cerinţele Statutului disciplinar şi punctul 37 al prezentului Regulament.
[Pct.36 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
37. Avansarea în serviciu a persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă se efectuează, de regulă, pe bază alternativă, în conformitate cu calităţile lor personale şi profesionale, rezultatele obţinute în sectoarele de lucru încredinţate lor şi capacităţile manifestate la exerciţiul funcţiunii în funcţia superioară, precum şi luînd în considerare rezultatele atestării.
Modul şi condiţiile desfăşurării concursului pentru completarea funcţiei superioare sînt stabilite de ministrul justiţiei.
38. Decizia despre transferarea în alt serviciu a persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă este luată de către şeful respectiv ţinîndu-se cont de părerea colectivului instituţiei (organului) sistemului penitenciar despre această persoană.
39. Persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă, transferate în alt serviciu, urmează a fi delegate la noul loc de serviciu după predarea documentelor şi funcţiei deţinute, dar nu mai tîrziu de 10 zile din data primirii de către instituţia (organul) sistemului penitenciar a ordinului sau avizului în scris despre transferarea la alt serviciu, cu excepţia cazurilor cînd persoana în cauză se află în concediu anual de odihnă sau la tratament.
Capitolul IV
ATESTAREA
40. În scopul perfecţionării activităţii sistemului penitenciar, creşterii eficienţei muncii acestuia, îmbunătăţirii selectării, repartizării şi educării cadrelor, stimulării creşterii profesionalismului şi calificării, iniţiativei, energiei creatoare şi responsabilităţii colaboratorilor pentru lucrul încredinţat, se efectuează atestarea persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă. La atestare se apreciază multilateral calităţile profesionale, morale şi personale, nivelul de studii, pregătirea fizică şi capacitatea de a lucra cu oamenii, se fac concluzii despre corespunderea funcţiei exercitate şi recomandări privind serviciul pe viitor.
41. Atestarea persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă are loc de fiecare dată la expirarea a 3 ani de serviciu în sistemul penitenciar.
Atestarea întregului efectiv de trupă şi corp de comandă sau a unor categorii aparte de colaboratori, în conformitate cu hotărîrea ministrului justiţiei, poate avea loc şi în alte termene.
Auditorii şi cursanţii instituţiilor de învăţămînt din Republica Moldova şi alte state, în care îşi fac studiile la cursurile de zi colaboratorii sistemului penitenciar, urmează a fi atestaţi la terminarea instituţiilor de învăţămînt.
42. Atestarea persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă trebuie să fie precedată de lucrări pregătitoare (acţiuni de organizare şi educare, convorbiri individuale cu persoanele care urmează a fi atestate etc.).
Fişa de atestare se întocmeşte de către şeful nemijlocit, pe baza studierii multilaterale şi aprecierii profesionale, de afaceri şi morale a persoanelor care urmează a fi atestate. Ea trebuie să conţină concluzii şi recomandări despre exercitarea serviciului în continuare a persoanei care urmează a fi atestată.
Şefii care îşi atestează subalternii poartă răspundere personală pentru obiectivitatea şi autenticitatea datelor, justeţea concluziilor şi recomandărilor acestei atestări.
43. Persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă sînt atestate de către şefii direcţi, avînd în vedere concluziile comisiei de atestare, bazate pe o largă publicitate.
Persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă sînt datoare să lichideze în termenele stabilite neajunsurile relevate la atestare.
44. Modul de pregătire şi desfăşurare a atestării efectivului de trupă şi corpului de comandă, de realizare a concluziilor şi recomandărilor atestării, precum şi examinarea plîngerilor privind încălcarea modului de atestare şi caracterul neobiectiv al atestării se stabileşte de ministrul justiţiei.
Capitolul V
DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RĂSPUNDEREA
COLABORATORILOR SISTEMULUI PENITENCIAR
45. Colaboratorii sistemului penitenciar dispun de toate drepturile şi libertăţile de ordin personal, social-economic şi politic, au aceleaşi obligaţii ca şi cetăţenii Republicii Moldova, prevăzute de Constituţia Republicii Moldova şi alte acte normative în vigoare. Aceste persoane dispun de drepturi, obligaţii şi răspunderi ce derivă din condiţiile serviciului şi sînt stabilite de legislaţia Republicii Moldova, jurămînt, Legea cu privire la sistemul penitenciar şi prezentul Regulament.
46. Colaboratorii sistemului penitenciar sînt obligate:
să respecte cu stricteţe legislaţia, cerinţele jurămîntului, statutelor, ordinele şefilor; în timpul îndeplinirii datoriei de serviciu să suporte cu dîrzenie toate greutăţile şi lipsurile legate de serviciu;
să-şi ridice permanent nivelul de măiestrie profesională şi de cultură la serviciu, să respecte normele eticii profesionale, să aibă o atitudine umană faţă de condamnaţi şi deţinuţi, să fie amabili cu aceştia, să nu le atingă demnitatea personală, să le îndeplinească cerinţele legitime;
să manifeste iniţiativă şi ingeniozitate în rezolvarea sarcinilor de serviciu, să păstreze armele, averea şi tehnica încredinţată;
să ţină la autoritatea de colaborator al sistemului penitenciar, să păstreze cu stricteţe secretele se stat şi altă informaţie oficială cu accesibilitate limitată, utilizată în activitatea de serviciu;
să respecte ordinea de statut, să întărească disciplina, să respecte şefii şi persoanele mai mari în grad, să fie cinstiţi şi sinceri, să servească ca exemplu în respectarea ordinii publice, normelor morale şi de comportare exemplară.
[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 06.08.2010, în vigoare 13.08.2010]
47. Persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă depun jurămîntul în conformitate cu legislaţia în vigoare.
48. Colaboratorii sistemului penitenciar au dreptul la portarmă, păstrarea, aplicarea şi folosirea armelor de foc şi mijloacelor speciale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
49. Persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă din sistemul penitenciar sînt asigurate material de către stat, beneficiază de drepturi băneşti, drepturi de hrană şi drepturi de uniformă şi echipament în conformitate cu normele stabilite de Guvern.
Persoanelor corpului de comandă din serviciul securitate al sistemului penitenciar li se permite să poarte îmbrăcăminte civilă.
Colaboratorii sistemului penitenciar beneficiază gratuit de drepturi de hrană, în conformitate cu normele stabilite de Guvern pentru consumatorii speciali, pe perioada participării la cursurile de pregătire iniţială şi de perfecţionare profesională în cadrul subdiviziunii specializate a Departamentului instituţiilor penitenciare.
Persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă din sistemul penitenciar beneficiază gratuit de tainuri de hrană rece (raţii alimentare) în perioadele transferării deţinuţilor cu transportul auto şi/sau feroviar şi aflării în cantonamente, pe cîmpuri de instruire, de exerciţii, precum şi în timpul participării la manevre şi exerciţii în afara punctelor de dislocare permanentă a unităţilor pe o durată ce depăşeşte 6 ore.
[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.327 din 13.05.2014, în vigoare 16.05.2014]
50. Persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă sînt asigurate cu locuinţe şi telefon în condiţii avantajoase, în conformitate cu Legea cu privire la sistemul penitenciar. Acestora şi membrilor familiilor lor cu care domiciliază în comun li se stabileşte o reducere de 50 % a chiriei şi a plăţilor pentru încălzire, alimentare cu apă şi gaze, energie electrică şi alte servicii comunale. De aceste înlesniri beneficiază şi persoanele eliberate din serviciu pentru limită de vîrstă în serviciu, precum şi pentru îndeplinirea condiţiilor de vechime în muncă, pe motiv de boală, în urma reducerii de personal, de asemenea persoanele care au deţinut 20 ani şi mai mult (la calcularea vechimii în muncă ţinîndu-se cont de înlesniri) funcţii în efectivul de trupă şi corpul de comandă ale sistemului penitenciar.
Colaboratorii sistemului penitenciar, trimise la sanatorii pentru prelungirea tratamentului în staţionar, beneficiază de bilete de tratament gratuite.
În caz de îmbolnăvire, cu eliberarea din exerciţiul funcţiunii, aceste persoane au dreptul de primire a soldei în întregime pentru întreaga perioadă a lipsei de la serviciu.
Notă: Suspendările actelor de la Hot. Guv.894 din 21.08.98 sînt abrogate prin Hot. Guv. nr.435 din 14.04.2003
[Pct.50 e suspendat de la 08.08.98 (cu excepţia plăţii chiriei) prin Hot. Guv. nr.894 din 21.08.98]
51. Colaboratorii sistemului penitenciar şi membrii familiilor lor cu care domiciliază în comun au dreptul la asistenţă medicală gratuită, acordată în instituţiile medico-profilactice ale Ministerului Afacerilor Interne, au dreptul la asigurare cu bilete de tratament şi odihnă cu reducere de preţ în sanatorii, case de odihnă, pensiuni şi staţii de turism din contul bugetului de stat, inclusiv după pensionare. În acest caz ele achită 20 %, iar membrii familiilor lor – 40 % din costul biletului de tratament şi odihnă.
Membrilor familiilor colaboratorilor efectivului de trupă şi corpului de comandă decedaţi în exerciţiul funcţiunii sau în timpul exercitării datoriei de serviciu li se păstrează, de asemenea, dreptul la asigurarea cu asistenţă medicală.
52. Colaboratorii sistemului penitenciar pot să-şi facă studiile în instituţiile de învăţămînt ale Republicii Moldova şi altor state, precum şi la facultăţile (secţiile) fără frecvenţă şi serale ale instituţiilor de învăţămînt superior şi postuniversitar ale altor ministere şi departamente, cu acordarea acestor persoane a înlesnirilor stabilite de legislaţia în vigoare pentru elevii, cursanţii şi studenţii instituţiilor de învăţămînt respective.
53. Colaboratorii sistemului penitenciar îşi ridică nivelul profesional şi calificarea prin:
ocuparea sistematică de sine stătător cu cultura fizică, autoinstruirea, precum şi instruirea în cadrul sistemului de pregătire de serviciu şi pregătire fizică la locul de executare a serviciului;
executarea stagiului în instituţiile (organele) sistemului penitenciar, ce au acumulat o experienţă avansată în organizarea activităţii de serviciu;
ridicarea calificării la cursurile instituţiilor de învăţămînt ale Republicii Moldova şi altor state, cel puţin o dată în cinci ani.
Refuzul nemotivat al colaboratorului de a-şi dezvolta nivelul său fizic, de a-şi ridica calificarea profesională sau de a urma cursurile de reciclare se consideră drept încălcare a disciplinei de serviciu şi poate conduce la eliberarea din funcţie.
Modul de organizare, termenele, conţinutul cursurilor de ridicare a calificării profesionale şi reciclare se stabilesc de ministrul justiţiei.
54. Femeile însărcinate şi mamele care fac parte din colaboratorii sistemului penitenciar beneficiază de toate drepturile şi înlesnirile, stabilite de legislaţia în vigoare privitor la femeile însărcinate şi mamele muncitoare şi funcţionare.
55. Pentru exercitarea exemplară a obligaţiilor şi rezultate înalte în serviciu, colaboratorii sistemului penitenciar pot fi stimulate de către şefii direcţi, în conformitate cu Statutul disciplinar.
Pentru bărbăţie şi curaj, manifestate în exerciţiul funcţiunii şi alte merite deosebite, persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă pot fi propuse de către ministrul justiţiei pentru decorare cu distincţii de stat.
56. Colaboratorilor sistemului penitenciar li se permite munca prin cumul, potrivit modului şi condiţiilor prevăzute de legislaţia cu privire la munca prin cumul a muncitorilor şi funcţionarilor. În cazuri aparte, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu aprobarea ministrului justiţiei, se permite munca prin cumul la întreprinderi şi departamente, instituţii şi organizaţii din alte ministere şi departamente, dacă faptul acesta nu contravine intereselor de serviciu.
Îndeletnicirea cu activitatea cooperatistă şi individuală de muncă este incompatibilă cu exerciţiul funcţiunii în sistemul penitenciar. Colaboratorilor sistemului penitenciar li se interzice de a primi cadouri şi servicii din partea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor, în legătură cu activitatea lor de serviciu, cu excepţia cazurilor cînd cadourile sînt oferite în conformitate cu Statutul disciplinar.
57. Timpul aflării colaboratorilor sistemului penitenciar se include în stagiul total neîntrerupt de muncă, precum şi în stagiul de muncă în specialitate, conform legislaţiei în vigoare.
58. Asigurarea cu pensii a persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă şi a membrilor familiilor lor, asigurarea de stat şi despăgubirile, în caz de deces sau mutilare, se efectuează în modul şi în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare.
Apărarea vieţii, sănătăţii, onoarei, demnităţii şi a averii colaboratorilor sistemului penitenciar, precum şi a membrilor familiilor lor de la atentate criminale, în legătură cu îndeplinirea de către aceste persoane a datoriei de serviciu, se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Prejudiciul material cauzat colaboratorilor sistemului penitenciar prin deteriorarea sau distrugerea bunurilor acestora sau a bunurilor rudelor apropiate, în legătură cu îndeplinirea de către colaborator a obligaţiilor de serviciu, se repară integral de la bugetul de stat.
Asigurarea cu pensii a colaboratorilor sistemului penitenciar se face în modul stabilit de Legea asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi efectivul de trupă al organelor afacerilor interne, luîndu-se în considerare înlesnirile stabilite la art.29 alineatele (3) şi (4) din Legea cu privire la sistemul penitenciar.
La stabilirea pensiei pentru vechime în muncă se ia în calcul durata studiilor în instituţiile civile de învăţămînt superior pînă la intrarea în serviciul sistemului penitenciar: un an de învăţătură pentru 6 luni vechime, însă cel mult 2,5 ani.
59. Pentru colaboratorii sistemului penitenciar se stabileşte ziua de muncă nenormată, totodată timpul de muncă nu depăşeşte 40 ore pe săptămînă.
Ordinea interioară în instituţiile şi organele sistemului penitenciar, precum şi în instituţiile de învăţămînt (subunităţile de instruire) ale departamentului instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei, de pregătire, reciclare şi perfecţionare a efectivului de trupă şi corpului de comandă se stabileşte în conformitate cu legislaţia în vigoare, ţinîndu-se cont de particularităţile activităţii diverselor servicii şi subdiviziuni, în modul stabilit de ministrul justiţiei.
La serviciul pe schimburi sau la serviciul continuu, seara, ziua şi noaptea, se stabileşte aceeaşi durată a timpului de muncă.
În caz de necesitate, persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă sînt datoare să exercite serviciul în afara orelor de muncă, atît în zilele de odihnă, cît şi în zilele de sărbătoare. Totodată, pentru zilele de odihnă şi de sărbătoare lucrate se plăteşte o compensare bănească sau, la dorinţa colaboratorilor, se acordă alte zile libere, în decurs de două săptămîni.
La terminarea serviciului de 24 ore sau de noapte, persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă li se acordă timp pentru odihnă, cu o durată respectivă de 72 şi 24 ore.
Colaboratorii sistemului penitenciar sînt obligate să satisfacă serviciul acolo unde este nevoie de ele, ţinînd cont de interesele de serviciu şi ordinele şefilor direcţi. Nu se admite întreruperea serviciului efectivului de trupă şi corpului de comandă ca mijloc de soluţionare a litigiului de muncă colectiv. În cadrul sistemului penitenciar nu se admite desfăşurarea activităţii partidelor şi a altor asociaţii social-politice ale cetăţenilor.
60. Colaboratorii sistemului penitenciar poartă răspundere:
a) pentru încălcarea disciplinei – în conformitate cu Statutul disciplinar;
b) pentru săvîrşirea contravenţiilor administrative – răspundere disciplinară sau administrativă;
c) pentru crima săvîrşită – răspundere penală;
d) pentru prejudiciile materiale pricinuite – în conformitate cu legislaţia în vigoare.
61. Colaboratorii sistemului penitenciar, concediate în mod ilicit de la serviciu, sînt restabilite în funcţiile anterioare sau similare.
Restabilirea în serviciu (funcţie) a persoanelor se face nu mai tîrziu de o lună din momentul cererii de restabilire, în cazul în care ea a fost depusă în termen de 3 luni din momentul luării deciziei despre concedierea ilicită a persoanei.
62. Timpul în care persoana nu s-a aflat la serviciu în sistemul penitenciar, în legătură cu concedierea ilicită, se ia în considerare la calcularea stagiului de muncă a acestei persoane şi vechimii în muncă în gradul respectiv.
63. În scopul apărării drepturilor şi intereselor sale profesionale, de serviciu, social-economice, colaboratorii sistemului penitenciar pot să se unească în asociaţii, crearea şi activitatea cărora se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Colaboratorii sistemului penitenciar au dreptul de a ataca în justiţie deciziile luate de către persoanele oficiale din cadrul sistemului penitenciar şi din alte organe de stat, în cazul în care consideră că acestea lezează împuternicirile şi demnitatea personală.
64. Şefii direcţi sînt obligaţi:
să garanteze subalternilor oferirea posibilităţilor reale în vederea dezvoltării sociale şi culturale, odihnei şi îndeplinirii obligaţiilor de familie, să asigure publicitatea şi echitatea socială, să susţină onoarea, demnitatea şi prestigiul colaboratorilor sistemului penitenciar;
să nu permită fapte de protecţionism, de avansare în serviciu după principiile: pămînteni, relaţii de rudenie şi amicale, de urmărire a colaboratorilor care au făcut propuneri în vederea îmbunătăţirii activităţii sistemului penitenciar şi lichidării neajunsurilor existente sau pentru critică.
Şefii direcţi şi alte persoane oficiale din sistemul penitenciar poartă răspundere personală pentru respectarea strictă a cerinţelor prezentului Regulament şi altor acte normative în lucrul cu cadrele.
Dreptul persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, care a fost încălcat, urmează a fi restabilit fără întîrziere, iar persoanele oficiale din cauza cărora s-a comis o astfel de încălcare sînt trase la răspundere, iar în cazurile stabilite de legislaţie – cu despăgubirea daunei materiale pricinuite.
Capitolul VI
CONCEDIILE
65. Colaboratorilor din sistemul penitenciar li se acordă următoarele concedii:
a) anuale;
b) pe termen scurt;
c) de boală;
d) de vacanţă;
e) în legătură cu terminarea instituţiilor de învăţămînt din Republica Moldova şi alte state;
f) suplimentare şi sociale (de maternitate şi pentru îngrijirea copilului, de creaţie, în legătură cu studiile, din motive familiale, de stimulare).
Perioada concediilor se calculează în zile. Zilele de sărbători naţionale, stabilite de legislaţia Republicii Moldova ca zile nelucrătoare, se iau în considerare la stabilirea duratei concediilor.
Drepturile şefilor la acordarea concediilor, precum şi modul de acordare a concediilor sînt stabilite de ministrul justiţiei.
66. Persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, la acordarea concediilor, cu excepţia celor de vacanţă, suplimentare şi sociale, li se acordă timp suplimentar, necesar pentru deplasare tur-retur la locul de petrecere a concediului.
67. Durata concediului anual, acordat persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă se stabileşte în conformitate cu vechimea în muncă, calculată ţinîndu-se cont de înlesnirile de acordare a pensiilor pe linia sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei:
a) persoanelor care au vechime în muncă mai puţin de10 ani – 30 zile;
b) persoanelor care au vechime în muncă de la 10 pînă la 15 ani – 35 zile;
c) persoanelor care au vechime în muncă de la 15 pînă la 20 de ani – 40 zile.
d) persoanelor care au vechime în muncă 20 de ani şi mai mult – 45 zile.
Conform deciziei ministrului justiţiei, în cazuri excepţionale, se acordă concedii anuale pe o durată de peste 45 zile persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă, care au nevoie de concedii prelungite, în legătură cu condiţiile complicate de serviciu sau în cazul unor circumstanţe extraordinare.
68. Persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă, care au lipsit nemotivat de la serviciu, li se micşorează concediul anual cu numărul de zile lipsite de la serviciu, dacă acţiunile acestora nu întrunesc elemente constitutive de infracţiune. Concediul anual nu trebuie să fie mai mic de 15 zile. Şeful, împuternicit cu dreptul de a acorda concedii, este în drept să ia decizia privind micşorarea concediului anual.
69. Concediul anual trebuie să fie acordat în decursul anului calendaristic fiecărei persoane din efectivul de trupă şi corpul de comandă. În cazuri excepţionale, permisiunea şefului direct – începînd cu şeful instituţiei (organului), şefii superiori, concediul anual poate fi acordat pentru anul precedent în primul trimestru al anului curent, dacă în anul ce s-a scurs concediul nu a fost acordat din motive excepţionale.
La acordarea concediului anual colaboratorilor în perioada cînd aceştia nu ocupă posturile prevăzute în state şi se află la dispoziţia instituţiei (organului) respectiv, durata concediului este exclusă din contul perioadei de aflare la dispoziţia organului respectiv.
70. Persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, în cazul transferării la serviciu în alte localităţi, li se permite, la dorinţa lor, de a uni concediile anuale pentru doi ani.
Concediu unit se acordă la locul nou de serviciu, iar durata lui totală nu trebuie să depăşească două luni, fără a ţine cont de timpul necesar pentru deplasarea tur-retur la locul petrecerii concediului, însă cel mult cu 10 zile. Din necesitate de serviciu, concediul unit, poate fi acordat la locul nou de serviciu, în două termene, în limitele duratei totale, cu eliberarea de fiecare dată a documentelor de călătorie.
71. Persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă, îndreptate la studii în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova şi alte state, beneficiază de concedii legale pînă la expirarea termenului de plecare la studii în instituţiile de învăţămînt.
72. Persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, care s-au îmbolnăvit în timpul concediului anual, li se prelungeşte concediul de convalescenţă pînă la numărul de zile nefolosite ale concediului. Prelungirea concediului în acest caz se înfăptuieşte de către şeful care a acordat concediul, în baza documentului respectiv, legalizat de medicul curant şi de către şeful (medicul şef) instituţiei curative.
73. Durata concediului anual în primul an calendaristic de serviciu în sistemul penitenciar al persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, cu excepţia persoanelor angajate în serviciu nemijlocit la absolvirea instituţiilor de învăţămînt superior, care nu intră în sistemul penitenciar, se calculează proporţional cu timpul aflării în serviciu, începînd cu ziua încadrării pînă la sfîrşitul anului, calculînd 2,5 zile de concediu pentru fiecare lună completă de serviciu. Totodată, documentele de deplasare tur-retur la locul destinat concediului şi timpul pentru călătorie în afara concediului se perfectează de către colaboratorul care are dreptul la concediu cu o durată de 10 zile şi mai mult. Concediul cu o durată mai mică de 10 zile, la dorinţa colaboratorului, poate fi acordat concomitent cu concediul anual pentru anul viitor.
Colaboratorilor care au dreptul la concediu pe o perioadă de 40 zile şi mai mult, li se acordă, la dorinţa lor, concediul anual în două termene. Totodată, o parte a concediului trebuie să constituie cel puţin 30 zile.
Persoanele angajate în serviciu în sistemul penitenciar, la absolvirea nemijlocită a instituţiilor de învăţămînt superior ale altor ministere sau departamente, li se acordă concediul în conformitate cu punctul 78 al prezentului Regulament, pe baze generale, ca şi pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei din Republica Moldova şi din alte state.
74. De regulă, este interzisă rechemarea colaboratorilor din concediile anuale. În cazul unei necesităţi imperioase de serviciu, se permite rechemarea persoanei din concediul anual, cu autorizaţia în scris a şefului instituţiei (organului), a persoanelor cu funcţii similare şi superioare. La rechemare din concediul anual, partea nefolosită a concediului, de regulă, se acordă în anul curent. Dacă partea nefolosită a concediului constituie 10 zile şi mai mult, colaboratorilor li se eliberează documente de deplasare tur-retur la locul destinat pentru concediu şi li se acordă timp suplimentar pentru a ajunge la destinaţie. La dorinţa colaboratorului, partea nefolosită a concediului poate fi anexată la concediul anual pentru anul următor.
75. Persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, concediate din sistemul penitenciar conform limitei de vîrstă, din motive de boală, sănătate şubredă sau reducere a statelor, în anul de concediere, la dorinţa lor, li se acordă un concediu anual pe un termen stabilit conform punctului 67 din prezentul Regulament.
Persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă (cu excepţia celor menţionate în alineatul întîi al prezentului punct), care se concediază din sistemul penitenciar, pentru nefolosirea concediului legal în anul respectiv li se plăteşte o compensaţie bănească proporţională cu timpul aflării la serviciu, însă cel mult pentru 30 zile.
76. Pentru rezolvarea problemelor sociale şi de trai de neamînat, legate, în primul rînd, de ocrotirea sănătăţii, îndeplinirea datoriilor de familie, precum şi din alte motive întemeiate, colaboratorilor sistemului penitenciar li se acordă concediu din motive familiale, cu o durată de pînă la 10 zile, care nu se include în concediul anual.
77. Concediile de boală se acordă colaboratorilor în baza concluziei comisiei medico-militare a departamentului instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei.
Durata concediului de boală este în funcţie de caracterul îmbolnăvirii. În linii generale, timpul de aflare neîntreruptă în concediul de boală şi de tratament în instituţiile curative nu trebuie să depăşească patru luni, cu excepţia cazurilor cînd, conform legislaţiei în vigoare, sînt prevăzute termene mai îndelungate pentru tratarea unor anumite boli. Acest termen poate fi prelungit prin decizia ministrului justiţiei (în baza concluziei instituţiei curative).
La expirarea termenului stabilit de aflare neîntreruptă în concediul de boală şi la tratament, persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă urmează a fi examinate de către comisia medico-militară, pentru a rezolva chestiunea privind aptitudinea pentru serviciul în continuare.
Timpul de aflare la tratament a colaboratorilor în legătură cu rănirea, contuzionarea sau schilodirea lor în exerciţiul funcţiunii nu este limitat. Persoanele menţionate sînt îndreptate la examenul medical după terminarea tratamentului sau după stabilirea gradului de îmbolnăvire.
Concediul de boală nu intră în contul concediului anual.
78. Concediile de vacanţă se acordă persoanelor efectivului de trupă şi corpului de comandă, care îşi fac studiile la facultăţile (secţiile) de zi în instituţiile de învăţămînt ale organelor afacerilor interne sau sistemului penitenciar o dată pe parcursul întregului an de învăţămînt în perioada de întrerupere a studiilor, pe termenele fixate de planul de studii.
Concediul de vacanţă nu intră în contul concediului anual.
79. Absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne şi sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei, la terminarea instituţiilor de învăţămînt, li se acordă concediu pe o perioadă de 30 zile. Acest concediu, precum şi concediul acordat absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior şi postuniversitar ale ministerelor şi departamentelor, încadraţi la serviciu în sistemul penitenciar nemijlocit la absolvirea acestor instituţii de învăţămînt, intră în contul concediului anual pentru anul curent.
80. Colaboratorilor recunoscuţi, conform legislaţiei în vigoare, ca participanţi ai războiului şi altor acţiuni armate, precum şi participanţi la lichidarea consecinţelor avariei C.A.E. Cernobîl li se acordă un concediu suplimentar plătit, cu o durată de14 zile, în perioada anului convenabilă lor.
[Alin.2 pct.80 exclus prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
81. Femeilor-colaboratori li se acordă următoarele concedii de maternitate:
a) de sarcină şi lăuzie – cu menţinerea drepturilor băneşti;
b) parţial plătit pentru îngrijirea copilului – la dorinţă;
c) suplimentar pentru îngrijirea copilului – la cerinţă, fără menţinerea drepturilor băneşti.
Durata concediilor menţionate este stabilită de legislaţia în vigoare. Perioada acestor concedii se include în termenele vechimii în serviciu pentru conferirea gradelor militare, în vechimea în serviciu pentru plata sporului de vechime, precum şi în vechimea în serviciu pentru stabilirea pensiei.
Concediul de sarcină şi lăuzie nu se include în concediul anual.
Pînă la concediul de sarcină şi lăuzie sau imediat după acesta femeilor-colaboratori li se acordă concediul anual pentru anul curent.
Concediul anual, în anul încheierii concediului pentru îngrijirea copilului se calculează proporţional cu timpul din ziua încheierii acestui concediu pînă la sfîrşitul anului calendaristic, reieşind din calculul: două zile şi jumătate de concediu pentru fiecare lună de serviciu.
82. Colaboratorilor sistemului penitenciar pentru obţinerea unor rezultate înalte la îndeplinirea obligaţiilor de serviciu li se acordă concediu de stimulare cu o durată de pînă la 10 zile. Concediul de stimulare nu se include în contul concediului anual şi se acordă cel mult o dată pe an.
83. Alte concedii suplimentare şi sociale, stabilite prin hotărîrile Guvernului, se acordă colaboratorilor din sistemul penitenciar, în afara concediului anual, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Capitolul VII
CONCEDIEREA DIN SISTEMUL PENITENCIAR
84. Concedierea colaboratorilor sistemului penitenciar se face:
a) în rezervă (cu trecerea lor în evidenţa militară), dacă persoanele concediate nu au atins limita de vîrstă, stabilită de legislaţia în vigoare, de aflare a persoanelor în rezervă, care au grade militare respective şi sînt apte conform stării sănătăţii pentru serviciul militar, precum şi persoanele apreciate de către comisiile medico-militare ca fiind inapte pentru serviciul militar pe timp de pace (pe timp de război sînt considerate apte pentru serviciul militar de gradul I şi II);
b) în retragere (cu scoaterea persoanelor din evidenţa militară), dacă persoanele concediate au atins limita de vîrstă, stabilită de legislaţia în vigoare, de aflare în rezervă a persoanelor care au grade militare sau sînt apreciate de către comisiile medico-militare ca fiind inapte pentru serviciul militar din cauza stării sănătăţii, cu scoaterea din evidenţa militară.
85. Persoanele efectivului de trupă şi al corpului de comandă din sistemul penitenciar sînt concediate din serviciul în rezervă (cu trecerea lor în evidenţa militară):
a) conform limitei de vîrstă – care au îndeplinit condiţiile de vîrstă stabilite de punctul 6 al prezentului Regulament, indiferent de durata serviciului potrivit contractului, dacă persoana efectivului de trupă sau corpului de comandă nu va exprima dorinţa să continue serviciul;
[Lit.a) modificată prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
b) în caz de boală – care au fost apreciate de comisiile medico-militare ca fiind inapte pentru serviciul militar pe timp de pace (pe timp de război sînt considerate apte pentru serviciul militar de gradul II);
c) pentru vechimea în serviciu, prevăzută de contract;
d) din cauza sănătăţii şubrede, apreciate de către comisiile medico-militare ca fiind apte pentru serviciul militar în afara formaţiei pe timp de pace (pe timp de război sînt considerate apte pentru serviciul militar de gradul I) – în cazul imposibilităţii de a fi folosite la serviciu în sistemul penitenciar în legătură cu lipsa funcţiilor vacante respective;
e) din cauza necorespunderii funcţiei exercitate;
f) pentru încălcarea disciplinei;
g) din proprie iniţiativă;
h) la reducerea statelor;
i) în legătură cu trecerea, în modul stabilit, într-o funcţie electivă în organele de stat sau în calitate de judecători;
j) în legătură cu trecerea, în modul stabilit, la serviciu în alte ministere, departamente, organizaţii.
86. Colaboratorii sistemului penitenciar care au săvîrşit contravenţii incompatibile cu aflarea la serviciu în sistemul penitenciar, sînt concediate de la serviciu pentru săvîrşirea contravenţiei ce discreditează gradul efectivului de trupă şi corpului de comandă.
87. Colaboratorii sistemului penitenciar sînt trecute în retragere, cu scoaterea din evidenţa militară:
a) conform limitei de vîrstă – care au atins limita de vîrstă, stabilită de către legislaţia în vigoare pentru aflarea în rezervă a persoanelor ce au grade militare respective;
b) în caz de boală – apreciate de comisiile medico-militare ca fiind inapte pentru serviciul militar.
88. Colaboratorii sistemului penitenciar, care au săvîrşit infracţiuni, sînt eliberate din serviciu conform sentinţei instanţei de judecată, intrată în vigoare.
89. Colaboratorii sistemului penitenciar, care şi-au exprimat dorinţa de a se elibera din serviciu din proprie iniţiativă, preîntîmpină şeful direct al instituţiei (organului) sistemului penitenciar despre decizia luată, nu mai tîrziu de două luni pînă la ziua planificată pentru eliberare, prezentînd la comandă un raport.
90. Eliberarea din serviciu a colaboratorilor sistemului penitenciar se efectuează în modul stabilit de ministrul justiţiei.
91. Trecerea persoanelor din corpul de comandă mediu, superior şi suprem în rezervă şi în retragere se efectuează de către ministrul justiţiei.
[Pct.91 în redacţia Hot. Guv. nr.760 din 02.08.2001]
92. Persoanele corpului de comandă mediu şi superior din sistemul penitenciar, care şi-au satisfăcut serviciul în mod ireproşabil 20 de ani şi mai mult (la calculare se ţine cont de înlesniri), iar persoanele care au merite deosebite, indiferent de vechimea în muncă, la concedierea conform limitei de vîrstă, în caz de boală, stare şubredă a sănătăţii, la reducerea statelor, în legătură cu trecerea în modul stabilit la alt serviciu în alte ministere, departamente sau organizaţii, în conformitate cu ordinele ministrului justiţiei, pot avea dreptul de a purta uniforma prestabilită. Dacă însă ele au fost judecate pentru comiterea infracţiunilor sau au comis contravenţii şi acţiuni care discreditează sistemul penitenciar, sînt lipsite de dreptul de a purta uniforma.
93. După concedierea din sistemul penitenciar, persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă se pun la evidenţa militară în conformitate cu legislaţia în vigoare.
La concedierea colaboratorilor sistemului penitenciar, după expirarea contractului iniţial, în conformitate cu punctul 85 literele e), f), g) şi j), punctele 86 şi 88, cărora li s-a acordat locuinţă de serviciu, urmează a fi evacuate din locuinţa respectivă, iar persoanele care au primit un împrumut fără dobîndă pentru construcţiile individuale sau cooperatiste, precum şi în cazul cumpărării de către aceste persoane a locuinţelor din contul mijloacelor sistemului penitenciar, restituie împrumutul şi costul locuinţei în întregime.
La concedierea colaboratorului sistemului penitenciar care şi-a făcut studiile în instituţiile de învăţămînt din republică şi alte state la recomandarea Ministerului Justiţiei, pentru încălcarea disciplinei, discreditarea gradului efectivului de trupă sau corpului de comandă, avînd, totodată, un stagiu de mai puţin de trei ani, de la acesta se încasează cheltuielile legate de instruirea lui.
94. Colaboratorii sistemului penitenciar care au decedat, au căzut în exerciţiul funcţiunii sau au dispărut fără veste, precum şi persoanele cărora li s-au retras gradele speciale se exclud din cadrele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei în modul stabilit de ministrul justiţiei.
95. Modul de executare a serviciului de către colaboratorii sistemului penitenciar pe timp de război se stabileşte prin hotărîrile speciale ale Guvernului.
Capitolul VIII
PARTICULARITĂŢILE EXECUTĂRII SERVICIULUI DE CĂTRE UNELE
CATEGORII DE PERSOANE DIN CORPUL DE COMANDĂ
96. În scopul îndeplinirii lucrărilor sau obligaţiilor speciale, persoanele corpului de comandă din sistemul penitenciar pot fi delegate la alte ministere, departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate lor, rămînînd în statele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei.
Delegarea acestor persoane se efectuează în baza hotărîrilor Guvernului, la recomandarea ministerelor şi departamentelor interesate, de comun acord cu Ministerul Justiţiei şi în modul stabilit de ministrul justiţiei. De aceleaşi drepturi beneficiază şi persoanele trecute în cadrele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei, cu acordarea gradelor speciale ale corpului de comandă în legătură cu numirea lor în ministere şi departamente sau în întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate lor, în funcţiile care urmează a fi completate, conform hotărîrii Guvernului, cu persoane ale corpului de comandă din sistemul penitenciar. Modul de completare a acestor funcţii este stabilit de ministrul justiţiei.
97. Persoanele corpului de comandă din sistemul penitenciar, delegate în alte ministere şi departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate lor, îşi satisfac serviciul în modul stabilit de prezentul Regulament.
98. Numirea în funcţii şi transferarea în alte funcţii a persoanelor corpului de comandă menţionate în punctul 101 al prezentului Regulament, se efectuează de către conducătorii ministerelor şi departamentelor sau întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor respective subordonate lor, de comun acord cu Ministerul Justiţiei sau organele acestuia. Transferarea acestor persoane se efectuează în limita funcţiilor care se completează cu persoanele din corpul de comandă în sistemul ministerului sau departamentului respectiv.
99. Persoanele corpului de comandă menţionate în punctul 101 al prezentului Regulament beneficiază de drepturile, înlesnirile şi privilegiile stabilite pentru persoanele corpului de comandă care execută serviciul în organele sistemului penitenciar. Toate tipurile de drepturi cuvenite se oferă din contul mijloacelor ministerelor sau departamentelor, unde lucrează aceste persoane. Drepturile băneşti prevăzute pentru persoanele menţionate se stabilesc de Guvern.
100. Primele şi următoarele grade speciale pînă la gradul de colonel de justiţie inclusiv, în sistemul penitenciar, se acordă persoanelor menţionate în punctul 101 al prezentului Regulament, la propunerea ministerelor, departamentelor sau întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor subordonate acestora, în modul stabilit în punctele 13-31 ale prezentului Regulament.
[Pct.100 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
101. Persoanele corpului de comandă, delegate la alte ministere, departamente sau alte întreprinderi, instituţii şi organizaţii subordonate lor, sînt atestate în modul stabilit în punctele 40-44 ale prezentului Regulament, nemijlocit de către şefii lor în comun cu reprezentanţii Ministerului Justiţiei, sau de către organele lor respective. În acest scop se formează comisii de atestare interdepartamentale.
102. Persoanele corpului de comandă, delegate în alte ministere şi departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate acestora, îşi pot face studiile în instituţiile de învăţămînt în conformitate cu cerinţele punctelor 52 şi 53 al prezentului Regulament.
[Pct.102 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
103. Lăsarea la serviciu a persoanelor corpului de comandă, delegate în alte ministere şi departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate acestora, cu depăşirea vîrstei maxime de aflare la serviciu, se efectuează în modul stabilit la punctele 6 şi 9 ale prezentului Regulament, de comun acord cu ministerele şi departamentele respective.
[Pct.103 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
104. Persoanele corpului de comandă, delegate la alte ministere şi departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate acestora (inclusiv persoanele cu funcţii similare), se concediază din serviciu în baza punctelor 84-94 ale prezentului Regulament.
Concedierea persoanelor menţionate se face în baza propunerilor ministerelor, departamentelor sau întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor respective subordonate acestora şi în modul stabilit de ministrul justiţiei.
[Pct.104 modificat prin Hot. Guv. nr.405 din 08.04.98]
105. Persoanele corpului de comandă, delegate în alte ministere şi departamente sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate acestora, precum şi membrii familiilor lor, la eliberarea din serviciu, beneficiază de drepturi, înlesniri şi privilegii de rînd cu persoanele corpului de comandă, concediate nemijlocit din organele sistemului penitenciar, şi membrii familiilor lor.
106. Controlul asupra respectării modului stabilit de executare a serviciului de către persoanele menţionate în punctul 101 al prezentului Regulament se efectuează de către Ministerul Justiţiei.
107. Deputaţii care fac parte din corpul de comandă al sistemului penitenciar, aleşi în funcţii elective în organele puterii de stat, pot fi lăsaţi în cadrele sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei în conformitate cu hotărîrile Parlamentului.
108. Timpul de lucru al persoanelor corpului de comandă şi efectivului de trupă, concediate din cadrele Ministerului Justiţiei în legătură cu alegerea lor ca deputaţi în funcţii elective sau ca judecători şi revenite la serviciu după expirarea împuternicirilor în funcţia electivă sau de judecători, se include în stagiul de serviciu în organele sistemului penitenciar pentru plata sporului de vechime, calculat în procente, stabilirea soldei şi pensiei în cadrul organelor sistemului penitenciar.
109. Transferarea persoanelor corpului de comandă mediu şi superior din organele sistemului penitenciar în organele afacerilor interne, Forţelor Armate, trupelor şi organelor Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, precum şi în formaţiuni militarizate create în conformitate cu hotărîrea Parlamentului, în legătură cu repartizarea de bună voie a acestora în serviciul militar sau special, poate fi efectuată de comun acord cu departamentele respective, ţinîndu-se cont de dorinţa persoanelor corpului de comandă şi fiind perfectată prin ordine ale ministrului justiţiei.
[Pct.109 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
[Pct.109 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 04.08.03, în vigoare 15.08.03]
[Pct.109 modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.950 din 14 octombrie 1997
JURĂMÎNTUL
colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
Eu,_____________________________________________________________________
(numele, prenumele)
încadrîndu-mă în serviciul sistemului penitenciar, jur solemn să fiu devotat poporului şi Republicii Moldova, să fiu onest, disciplinat, vigilent şi curajos, să păstrez secretele de stat şi altă informaţie oficială cu accesibilitate limitată, care-mi va deveni cunoscută în activitatea de serviciu, să respect cu stricteţe legile Republicii Moldova.
Jur să îndeplinesc conştiincios şi cu exactitate obligaţiile încredinţate, prevederile statutelor, ordinelor şi altor acte normative, să manifest o atitudine umană faţă de persoanele deţinute în instituţiile sistemului penitenciar şi să nu le jignesc demnitatea umană. Să apăr ordinea de drept şi patrimoniul Republicii Moldova.
Dacă voi încălca acest jurămînt, să fiu pedepsit cu toată asprimea conform legilor Republicii Moldova.
“___” __________199__ | ________________ (semnătura) |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.709 din 06.08.2010, în vigoare 13.08.2010]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.950 din 14 octombrie 1997
REGULAMENTUL
privind modul de depunere a jurămîntului de către colaboratorii
sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
1. Fiecare colaborator al sistemului penitenciar, care face parte din efectivul de trupă şi corpul de comandă, depune jurămîntul.
Jurămîntul se depune în mod individual.
2. Jurămîntul îl depun:
a) persoanele efectivului de trupă şi corpului inferior de comandă, după o pregătire iniţială şi după însuşirea principalelor îndatoriri de serviciu, fiind pătrunse de importanţa jurămîntului şi a respectării disciplinei în organele şi instituţiile sistemului penitenciar, la cel tîrziu o lună din ziua sosirii la locul de serviciu permanent;
b) personalul corpului de comandă mediu şi superior, la cel tîrziu trei luni de la data încadrării în serviciu în sistemul penitenciar;
c) cursanţii şi elevii instituţiilor de învăţămînt ale sistemului penitenciar, care anterior nu au depus jurămînt, la cel tîrziu trei luni de la data înscrierii în instituţiile de învăţămînt.
3. Depunerea jurămîntului are loc într-o atmosferă solemnă, sub conducerea şefului organului, instituţiei sistemului penitenciar sau a şefului instituţiei de învăţămînt.
La ceremonia solemnă de depunere a jurămîntului pot fi invitaţi reprezentanţi ai organelor puterii de stat, organizaţiilor obşteşti şi colectivelor de muncă.
Data depunerii jurămîntului se anunţă prin ordinul şefului organului, instituţiei sistemului penitenciar, sau şefului instituţiei de învăţămînt. În perioada de pregătire iniţială, în rîndurile celor care vor depune jurămîntul se desfăşoară o muncă de lămurire a conţinutului şi importanţei lui, precum şi sarcinilor organelor şi instituţiilor sistemului penitenciar.
4. La ora indicată efectivul organului, instituţiei sistemului penitenciar sau al instituţiei de învăţămînt, echipat în uniformă de paradă, se aliniază. Cei care depun jurămîntul se plasează în primele rînduri. Într-o scurtă alocuţiune şeful organului, instituţiei sistemului penitenciar sau şeful instituţiei de învăţămînt explică importanţa jurămîntului de credinţă poporului şi Republicii Moldova, a datoriei de onoare ce le revine colaboratorilor sistemului penitenciar. După alocuţiunea introductivă şeful organului, instituţiei sistemului penitenciar sau şeful instituţiei de învăţămînt lansează comanda: “PE LOC REPAUS!” şi ordonă începerea procedurii de depunere a jurămîntului.
Cei care depun jurămîntul sînt chemaţi din aliniament, unul cîte unul, şi fiecare, în faţa formaţiei, citeşte cu voce tare textul jurămîntului, apoi semnează un formular special cu textul jurămîntului şi revine în aliniament.
După încheierea ceremoniei de depunere a jurămîntului, formularele semnate cu textul jurămîntului sînt transmise şefului organului, instituţiei sistemului penitenciar sau şefului instituţiei de învăţămînt. Şeful îi felicită pe cei care au depus jurămîntul. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Moldova.
După intonarea Imnului de Stat, efectivul trece în marş solemn.
În caz dacă afară timpul este neprielnic, jurămîntul poate fi depus în încăpere.
Persoanele din efectivul de trupă şi corpul de comandă, care dintr-un motiv sau altul nu au depus jurămîntul în ziua stabilită, îl pot depune în zilele următoare în mod separat, sub conducerea şefului organului, instituţiei sistemului penitenciar sau şefului instituţiei de învăţămînt.
5. Formularul cu textul jurămîntului, semnat de cel care a depus jurămîntul, se anexează la dosarul personal.
6. Responsabili pentru îndeplinirea la timp şi cu exactitate a prezentului Regulament şi pentru evidenţa depunerii jurămîntului de către toate persoanele efectivului de trupă şi corpului de comandă sînt şefii organelor, instituţiilor sistemului penitenciar, şefii instituţiilor de învăţămînt.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.950 din 14 octombrie 1997
LISTA
gradelor speciale ale colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
I. Efectivul de trupă:
soldat de justiţie.
II. Efectivul de comandă inferior:
- pentru gradaţi:
caporal de justiţie;
sergent de justiţie;
sergent-major de justiţie
- pentru subofiţeri:
plutonier de justiţie;
plutonier-major de justiţie;
plutonier-adjutant de justiţie.
III. Corpul de comandă mediu:
sublocotenent de justiţie;
locotenent de justiţie;
locotenent-major de justiţie;
căpitan de justiţie.
IV. Corpul de comandă superior:
maior de justiţie;
locotenent-colonel de justiţie;
colonel de justiţie.
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
nr.950 din 14 octombrie 1997
MODELUL
legitimaţiei de serviciu a colaboratorilor sistemului
penitenciar al Ministerului Justiţiei
1. Descrierea legitimaţiei de serviciu a colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
Legitimaţia de serviciu a colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei se eliberează persoanelor din efectivul de trupă şi corpul de comandă, stabilind identitatea lor.
Legitimaţia de serviciu are dimensiunile 85,60 mm x 53,98 mm x 0,76 mm şi este laminată bilateral.
Legitimaţia de serviciu constă din două părţi: recto şi verso.
Partea recto:
În partea de sus (pe bandă orizontală): în stînga – Stema de Stat a Republicii Moldova pe fundalul tricolorului; în centru: rîndul întîi – inscripţia “MINISTERUL JUSTIŢIEI AL REPUBLICII MOLDOVA”; rîndul al doilea – inscripţia “DEPARTAMENTUL INSTITUŢIILOR PENITENCIARE”.
Partea de mijloc: în stînga – fotografia titularului; în centru: rîndul întîi – inscripţia “LEGITIMAŢIE DE SERVICIU”; rîndul al doilea – prenumele şi numele titularului; rîndul al treilea – gradul special al titularului; rîndul al patrulea: în stînga – inscripţia “Data eliberării”, în dreapta – “Valabilă pînă la”.
Partea de jos: în stînga – staniol “Stema de Stat a Republicii Moldova” (D=15 mm), seria şi numărul documentului; în centru – inscripţia “PENITENCIARE”.
Partea verso:
În partea de sus, în centru – funcţia deţinută de titular.
Partea de mijloc: în stînga – Logo-ul subdiviziunii pe fundalul tricolorului; în centru: rîndul întîi – denumirea subdiviziunii; rîndul al doilea – data naşterii; rîndul al treilea – grupa sangvină; rîndul al patrulea – numărul de identificare.
Pe partea de jos, menţionată inscripţia “TITULARUL LEGITIMAŢIEI ARE DREPTUL LA PĂSTRAREA ŞI PURTAREA ARMEI DE FOC DIN DOTARE”.
2. Modelul legitimaţiei de serviciu a colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei
[Anexa nr.5 în redacţia Hot.Guv. nr.139 din 22.02.2013, în vigoare 01.03.2013]
[Anexa nr.5 în redacţia Hot. Guv. nr.264 din 04.03.2002]