HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       despre crearea Serviciului de stat pentru reglementarea
     regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general

                         Nr.1202  din  29.12.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.12-13/80 din 19.02.1998

                                * * *
    Abrogat: 24.06.1999
    Hotărîrea Guvernului nr.538 din 14.06.1999

    În temeiul articolului  18 al Legii privind reglementarea de stat  a
regimului   proprietăţii   funciare,  cadastrul  funciar  de   stat   şi
monitoringul funciar (Monitor, 1992, nr. 12, art. 366) şi al articolului
21  al  Legii  privind preţul normativ şi modul de  vînzare-cumpărare  a
pămîntului  (Monitorul  Oficial,  1997,nr.  57-58,  art.  515)  Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează  Serviciul  de  stat  pentru  reglementarea  regimului
proprietăţii  funciare  şi cadastru funciar general în  cadrul  Agenţiei
Naţionale  pentru  Geodezie, Cartografie şi Cadastru în  baza  Direcţiei
generale pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi reforma
funciară a Agenţiei nominalizate.
    2. Se aprobă  Regulamentul Serviciului de stat pentru  reglementarea
regimului  proprietăţii  funciare şi cadastru funciar  general,  conform
anexei nr. 1.
    3. Se stabilesc  structura  şi  personalul  scriptic  ale  organelor
Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare
şi cadastru funciar general, conform anexei nr. 2.
    4. Retribuirea  muncii  personalului organelor Serviciului  de  stat
pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar
general  se  efectuează conform Hotărîrii Guvernului Republicii  Moldova
nr.  139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea  funcţionarilor
publici  şi  persoanelor care efectuează deservirea tehnică  ce  asigură
funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice.
 [Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.505 din 15.05.98]

    5. Se stabileşte  că pe lîngă Serviciul de stat pentru reglementarea
regimului   proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar  general   vor
funcţiona:
    Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului;
    Banca de informaţii "Cadastru".
    6. Coordonarea  activităţii organelor abilitate cu reglementarea  de
stat  a  regimului  proprietăţii funciare şi cadastrul  funciar  general
constituie  atribuţia Serviciului de stat pentru reglementarea regimului
proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.
    7. Agenţia Naţională  pentru  Geodezie, Cartografie şi  Cadastru  şi
organele  administraţiei publice locale în termen de o lună vor  elabora
regulamentele  de funcţionare a structurilor Serviciului  nou-înfiinţat,
subordonate  comitetelor  executive raionale, primăriilor  municipiilor,
oraşelor şi comunelor.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 29 decembrie 1997.
    Nr. 1202.

                                                Anexa nr. 1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                     nr. 1202 din 29 decembrie 1997

                       R E G U L A M E N T U L
   Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii
                 funciare şi cadastru funciar general

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul  Serviciului de stat pentru reglementarea  regimului
proprietăţii  funciare  şi  cadastru funciar general  (în  continuare  -
Serviciul)  este elaborat în temeiul Legiinr. 1247-XII din 22  decembrie
1992  privind  reglementarea de stat a regimului proprietăţii  funciare,
cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar.
    2. Sarcinile  Serviciului decurg din legislaţia funciară în  vigoare
şi  constau în formularea şi realizarea concepţiei unice de dezvoltare a
relaţiilor  funciare  pe  întreg teritoriul ţării, indiferent  de  forma
organizaţional-juridică,  tipul  de  proprietate  asupra  pămîntului  şi
hotarele administrativ-teritoriale.
    3. Serviciul  dispune  de  ştampilă cu imaginea Stemei  de  Stat  şi
denumirea  sa în limba de stat, de formulare cu antet şi funcţionează cu
o  structură  a  Agenţiei  Naţionale  pentru  Geodezie,  Cartografie  şi
Cadastru.

        II. Structura Serviciului şi interacţiunea cu organele
                     sale raionale şi municipale

    4. Serviciul   este   creat  în  baza  Direcţiei   generale   pentru
reglementarea  regimului  proprietăţii  funciare şi reforma  funciară  a
Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru şi condus de
un  director, care este prim-vicedirector general al Agenţiei, numit  de
Guvern.
    Pe lîngă Serviciu vor funcţiona:
    Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului;
    Banca de informaţii "Cadastru".
    5. Înfiinţarea   unor  întreprinderi  noi,  care  intenţionează   să
funcţioneze  pe  principiul  autogestiunii  şi  să  execute  lucrări  de
cadastru,  organizare a teritoriului, combatere a eroziunii şi sporire a
fertilităţii  solurilor,  se  permite  numai  cu  autorizaţia  direcţiei
Serviciului.
    6. Guvernul coordonează    activitatea   organelor   abilitate    cu
reglementarea  de  stat a regimului proprietăţii funciare  şi  cadastrul
funciar general prin intermediul Serviciului.
    7. Conducătorii   direcţiilor  şi  secţiilor  pentru   reglementarea
regimului  proprietăţii  funciare  şi reforma funciară  ale  comitetelor
executive  raionale şi primăriilor municipiilor Chişinău, Bălţi, Bender,
Tiraspol şi ai unităţii teritorial-administrative Găgăuzia (Gagauz-Yeri)
sînt   conducători   ai  serviciilor  pentru   reglementarea   regimului
proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar  general  din  teritoriile
respective  şi funcţionează în baza regulamentelor aprobate de  organele
administraţiei publice locale şi de numitul Serviciu.
    Încadrarea şi  eliberarea  lor din funcţii (din motiv de  competenţă
profesională) se face cu acordul Serviciului.
    8. Specialiştii  în  domeniul reglementării  regimului  proprietăţii
funciare  din  primăriile  comunelor  (satelor),  oraşelor  şi  unităţii
teritorial-administrative   Găgăuzia  (Gagauz-Yeri)  activează  în  baza
regulamentelor   serviciilor   raionale  (municipale)  şi  al   unităţii
teritorial-administrative Găgăuzia (Gagauz-Yeri).
    9. Încadrarea  sau  eliberarea din funcţii (din motiv de  competenţă
profesională)  a  specialiştilor  din primăriile comunelor  oraşelor  se
efectuează   numai   cu   acordul  conducătorului   serviciului   pentru
reglementarea   regimului  proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar
general din cadrul executivului raional sau municipal respectiv.

                     III. Atribuţiile Serviciului

    10. Serviciul  pentru reglementarea regimului proprietăţii  funciare
şi cadastru funciar general are următoarele atribuţii de bază:
    dirijarea procesului   de  reglementare  a  regimului   proprietăţii
funciare;
    controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor;
    ţinerea cadastrului funciar general;
    ţinerea monitoringului funciar.
    11. Dirijarea  procesului  de reglementare a regimului  proprietăţii
funciare  în scopul elaborării şi realizării programului de reformare  a
relaţiilor funciare include:
    a) elaborarea  schemelor  de reglementare a  regimului  proprietăţii
funciare  la  scară  naţională,  raională,  municipală,  orăşenească  şi
comunală  şi  asigurarea  lor  cu programe  concrete  de  ameliorare  şi
protecţie a terenurilor;
    b) argumentarea  şi  stabilirea  hotarelor terenurilor  cu  regimuri
speciale  de ocrotire a naturii, a celor ce urmează să fie regenerate şi
celor aparţinînd rezervaţiilor;
    c) elaborarea   proiectelor  şi  stabilirea  pe  teren  a  hotarelor
unităţilor administrativ-teritoriale şi a intravilanului localităţilor;
    d) elaborarea  proiectelor privind delimitarea terenurilor destinate
transmiterii  în  proprietate, posesiune şi folosinţă, organizarea  unor
noi  forme  de  activitate de  întreprinzător,  reglementarea  hotarelor
întreprinderilor  existente  şi ale gospodăriilor individuale în  scopul
înlăturării incomodităţilor de amplasare a lor;
    e) repartizarea  terenurilor în natură şi perfectarea titlurilor  de
autentificare a dreptului deţinătorului de teren;
    f) examinarea   şi   aprobarea  schemelor,  proiectelor   şi   altor
documentaţii referitoare la organizarea teritoriului;
    g) elaborarea  proiectelor de reglementare a regimului  proprietăţii
funciare intragospodăreşti pentru deţinătorii de terenuri;
    h) elaborarea    proiectelor   de   lucru   privind   valorificarea,
ameliorarea, protecţia antierozională a terenurilor şi realizarea lor în
natură;
    i) planificarea,    coordonarea    şi   executarea    (cu    forţele
organizaţiilor  de construcţie specializate) a lucrărilor antierozionale
şi în vederea sporirii fertilităţii solurilor;
    î) supravegherea  de autor a realizării schemelor şi proiectelor  de
reglementare a regimului proprietăţii funciare;
    j) efectuarea    cercetărilor   landşaftologice   complexe   şi    a
prospecţiunilor  topografice,  geologice,  geomorfologice,  hidrologice,
pedologice,    geobotanice    etc.,   determinarea    particularităţilor
climaterice,  a  gradului  de împădurire şi de  poluare  a  terenurilor,
precum şi a impactului antropic asupra lor.
    12. În cadrul  controlului asupra respectării legislaţiei  funciare,
Serviciul are scopul de a preveni sau de a combate cazurile de încălcare
a legislaţiei funciare privind:
    a) lucrarea pămîntului de către deţinători;
    b) ocuparea neautorizată a terenurilor;
    c) împroprietărirea ilicită cu pămînt;
    d) recultivarea terenurilor deteriorate;
    e) restabilirea fertilităţii solului şi îmbunătăţirea calităţii lui;
    f) păstrarea  şi  folosirea  stratului de sol fertil  decopertat  în
timpul lucrărilor de construcţie;
    g) amplasarea obiectelor cu impact nefast asupra stării terenurilor;
    h) păstrarea bornelor de hotar;
    i) restituirea  în  termen  a  terenurilor  atribuite  în  folosinţă
provizorie (arendă);
    î) examinarea şi formularea propunerilor de soluţionare a litigiilor
funciare.
    Controlul de   stat  asupra  respectării  legislaţiei  funciare   se
înfăptuieşte în baza unui regulament adoptat de Guvern.
    13. Funcţiile  Serviciului  în ceea ce priveşte ţinerea  cadastrului
funciar general includ:
    a) coordonarea  la toate nivelurile (sat, comunitate de sate,  oraş,
raion,  municipiu, ţară) a lucrărilor de întocmire a cadastrului funciar
general;
    b) acordarea  de  ajutor organelor administraţiei publice locale  la
întocmirea cadastrelor raionale (municipale);
    c) sistematizarea  cadastrelor  raionale (municipale) şi  întocmirea
cadastrului funciar general;
    d) prezentarea  spre  examinare  Guvernului  a  cadastrului  funciar
general,  anexînd propuneri concrete privind regenerarea cantitativă  şi
calitativă a terenurilor;
    e) acumularea  informaţiei cadastrale ample despre toţi  deţinătorii
de   terenuri  pe  întreg  teritoriul  ţării,  indiferent  de  tipul  de
proprietate, categoria terenului, inclusiv despre terenurile fondului de
stat neatribuite în folosinţă;
    f) furnizarea   către  organele  de  stat,  judecătoreşti,  fiscale,
notariale,  bancare,  instituţiile economice, ştiinţifice şi  persoanele
particulare a informaţiei cadastrale solicitate;
    g) dirijarea  metodologică  a  lucrărilor de  ţinere  a  cadastrului
funciar general;
    h) tirajarea  pe  hîrtie  cu  semne de  protecţie  a  titlurilor  de
autentificare a dreptului deţinătorului de teren;
    i) eliberează   licenţe   persoanelor   juridice   care   desfăşoară
activităţi ce ţin de domeniul cadastrului funciar general, de elaborarea
proiectelor de organizare a teritoriului şi de evaluarea terenurilor;
    î) asigură controlul  de stat asupra îndeplinirii lucrărilor ce  ţin
de  cadastrul  funciar  general  şi  asupra  elaborării  proiectelor  de
organizare a teritoriului.
    Conţinutul documentaţiei cadastrului funciar general şi termenele de
prezentare  a  ei organului ierarhic superior sînt prevăzute  de  Guvern
într-un regulament special.
    Ţinerea cadastrului  funciar general, modul de întocmire şi păstrare
a   documentaţiei   cadastrale   se  efectuează   în   conformitate   cu
instrucţiunile respective, aprobate de Serviciu.
    14. Funcţiile  Serviciului  privind ţinerea  monitoringului  funciar
includ:
    a) dirijarea  proceselor  de supraveghere permanentă  a  modificării
resurselor funciare;
    b) crearea sistemului informaţional;
    c) furnizarea   informaţiei   despre  starea  fondului  funciar   şi
prezentarea  propunerilor  concrete de folosire raţională  a  resurselor
funciare.
    Lucrările de  ţinere a monitoringului funciar se înfăptuiesc în baza
unui regulament aprobat de Guvern.

           IV. Drepturile şi responsabilităţile Serviciului

    15. Serviciul are dreptul:
    a) să exercite controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor de
către  toţi deţinătorii, indiferent de tipul de proprietate şi forma  de
organizare a producţiei;
    b) să ceară deţinătorilor   de  terenuri  îndeplinirea   elementelor
obligatorii   ce   ţin   de  organizarea  teritoriului   şi   lichidarea
încălcărilor în acest domeniu;
    c) să facă propuneri   organelor   administraţiei   publice   locale
referitor la privarea de dreptul la proprietate;
    d) să curme acţiunile  nelegitime ale deţinătorilor de terenuri care
pot aduce pagube pămîntului prin folosirea lui neraţională;
    e) să facă propuneri   organelor  de  resort  privind  tragerea   la
răspundere  administrativă  sau  penală, după caz,  a  deţinătorilor  de
terenuri pentru încălcarea legislaţiei în vigoare;
    f) să controleze  activitatea  serviciilor  raionale  şi  municipale
pentru  reglementarea  de  stat  a regimului  proprietăţii  funciare  şi
cadastru funciar general.
    16. Directorul Serviciului are dreptul:
    a) de a emite  instrucţiuni,  dispoziţii  şi alte  acte  obligatorii
pentru toate structurile Serviciului, inclusiv cele autogestionare;
    b) de iniţiativă  în  Guvern  privind  chestiunile  conceptuale  ale
reformei  funciare,  controlul asupra folosirii raţionale a  pămîntului,
cadastrul funciar general, lucrările antierozionale etc.;
    c) de a adopta   decizii,   obligatorii  pentru  părţile   implicate
(inclusiv  organele  administraţiei  publice  locale),  la  soluţionarea
litigiilor  funciare,  care  pot fi anulate numai de  către  Agenţie  şi
Guvern  sau atacate în organele judecătoreşti ori în instanţa  economică
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    17. Serviciul este responsabil de:
    realizarea reformei funciare;
    elaborarea în  termen  a documentelor privind folosirea raţională  a
pămîntului,  prezentarea lor organelor administraţiei publice locale  şi
deţinătorilor de terenuri;
    ţinerea cadastrului  funciar  general şi a  monitoringului  funciar,
prezentarea  la Guvern în termenul stabilit a materialelor cadastrale şi
de monitoring;
    exercitarea controlului   de  stat  asupra  folosirii  şi  ocrotirii
pămîntului.
    În caz de falsificare  a  materialelor cadastrale şi de  monitoring,
persoanele  vinovate poartă răspundere în conformitate cu legislaţia  în
vigoare.
    Pentru nerespectarea   termenelor   şi  regulilor  de  elaborare   a
documentelor cadastrale se prevăd pedepse administrative în conformitate
cu legislaţia în vigoare.

                            V. Finanţarea

    18. Activitatea  Serviciului de stat pentru reglementarea  regimului
proprietăţii  funciare  şi cadastru funciar general din cadrul  Agenţiei
Naţionale  pentru  Geodezie, Cartografie şi Cadastru este finanţată  din
bugetul de stat şi bugetele locale.
    Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului şi Banca de
informaţii "Cadastru" funcţionează pe bază de autogestiune.
    19. Finanţarea  lucrărilor de reglementare a regimului  proprietăţii
funciare,  organizare  a  teritoriului,  ţinere  a  cadastrului  funciar
general,  ameliorare şi sporire a fertilităţii solurilor şi combatere  a
eroziunii se efectuează conform Legii cu privire la impozitul funciar şi
modul  de  impozitare  şi  Legii privind preţul  normativ  şi  modul  de
vînzare-cumpărare  a pămîntului din contul special al bugetului de stat,
precum  şi  pe  bază  de  contract  cu  persoanele  fizice  şi  juridice
interesate.

                    VI. Reorganizarea Serviciului

    20. Crearea Serviciului, modificarea personalului scriptic, inclusiv
al structurilor sale teritoriale, sînt de competenţa Guvernului.

                                                Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                     nr. 1202 din 29 decembrie 1997

      Structura şi personalul scriptic ale organelor Serviciului
     de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare
                     şi cadastru funciar general

    I. Structura  şi personalul scriptic ale Serviciului de stat  pentru
reglementarea   regimului  proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar
general (17 persoane):
    1) Direcţia controlul   de   stat   asupra   folosirii,   protecţiei
terenurilor şi monitoringul funciar (5 persoane);
    2) Direcţia cadastru  funciar general şi organizarea teritoriului (5
persoane);
    3) Direcţia reforma funciară (6 persoane).

    II. Structura   şi   personalul  scriptic  ale  Serviciului   pentru
reglementarea   regimului  proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar
general al unităţii teritorial-administrative Găgăuzia (Gagauz-Yeri):
    Direcţia pentru  reglementarea  regimului proprietăţii  funciare  şi
cadastru funciar general, care include:
    secţia controlul  de stat asupra folosirii şi protecţiei terenurilor
(3 persoane);
    secţia cadastru funciar general (3 persoane);
    secţia reforma funciară (3 persoane);
    secţia organizarea teritoriului (3 persoane).

    III. Structura  serviciului  raional pentru reglementarea  regimului
proprietăţii funciare şi cadastru funciar general:
    secţia pentru   reglementarea  regimului  proprietăţii  funciare  şi
reforma funciară (5 persoane):
    specialist principal  pentru exercitarea controlului de stat  asupra
folosirii şi protecţiei terenurilor;
    specialist principal  pentru  organizarea şi întocmirea  cadastrului
funciar general;
    specialist principal pentru organizarea reformei funciare;
    specialist principal pentru organizarea teritoriului.

    IV. Structura  serviciului municipal pentru reglementarea  regimului
proprietăţii funciare şi cadastru funciar general:
    Direcţia pentru  reglementarea  regimului proprietăţii  funciare  şi
cadastru funciar general (10 persoane):
    secţia controlul  de stat asupra folosirii şi protecţiei terenurilor
(3 persoane);
    secţia cadastru funciar general (3 persoane);
    secţia reforma funciară (3 persoane).

    V. Structura  serviciului  orăşenesc, comunal  pentru  reglementarea
regimului   proprietăţii  funciare  şi  cadastru  funciar  general  este
constituită din două persoane:
    specialist principal  pentru exercitarea controlului de stat  asupra
folosirii şi protecţiei terenurilor;
    specialist principal  pentru întocmirea cadastrului funciar  general
şi de reformă funciară.