H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la sistarea fabricării şi (sau)
comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor)
nestandardizate, de calitate inferioară, retragerea din circulaţie
a produselor falsificate şi nimicirea produselor (proceselor,
serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea
consumatorilor şi pentru mediul ambiant
nr. 1300 din 31.12.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.5-6/49 din 21.01.1999
* * *
În conformitate cu Legea standardizării nr.590-XIII din 22 septembrie 1995 (Monitorul Oficial, 1996, nr.11-12, art.116), Legea protecţiei consumatorilor nr.1453-XII din 22 mai 1993 (Monitor, 1993, nr.10, art.281), Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, nr.1513-XII din 16 iunie 1993 (Monitor, 1993, nr.9, art. 256), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, retragerea din circulaţie a produselor falsificate şi nimicirea produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant (se anexează).
2. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare şi Ministerul Industriei şi Comerţului, în termen de 2 luni, vor elabora, coordona şi aproba în modul stabilit lista întreprinderilor, la care vor fi prelucrate produsele, precum şi instrucţiunile tehnologice (regulamente) despre prelucrarea produselor nestandardizate, de calitate inferioară, periculoase sau falsificate.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Chişinău, 31 decembrie 1998. | |
Nr.1300. |
APROBAT
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1300 din 31 decembrie 1998
REGULAMENT
cu privire la sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării)
produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară,
retragerea din circulaţie a produselor falsificate şi nimicirea produselor
(proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea
consumatorilor şi pentru mediul ambiant
Regulamentul cu privire la sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, retragerea din circulaţie a produselor falsificate şi nimicirea produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea standardizării, Legea protecţiei consumatorilor, Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei şi stabileşte modul de sistare a producerii şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, modul de retragere din circulaţie a produselor falsificate şi nimicire a produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant.
Acţiunea prezentului Regulament se extinde asupra persoanelor juridice şi fizice, care fabrică sau comercializează (execută, prestează) produse (procese, servicii).
I. NOŢIUNI ŞI DEFINIŢII FUNDAMENTALE
1. Sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) – măsură ce se aplică în scopul stopării temporare a procesului de fabricare şi (sau) comercializare (executare, prestare) a produselor (proceselor, serviciilor) pînă la efectuarea expertizei, adoptarea şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţie.
2. Produse (procese, servicii) nestandardizate, de calitate inferioară – produse (procese, servicii), ce nu corespund prevederilor documentelor normative cel puţin la unul din indicii calitativi.
3. Produse (procese, servicii) periculoase – produse (procese, servicii) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor, pentru mediul ambiant.
4. Retragerea din circulaţie a produselor (proceselor, serviciilor) – măsură de înlăturare a influenţei periculoase a produselor (proceselor, serviciilor) asupra vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului ambiant.
5. Păstrarea produselor – procesul de menţinere a produselor în stare intactă şi integrală pînă la efectuarea expertizei corespunzătoare şi soluţionarea definitivă a cazului.
6. Utilizarea – procesul tehnologic de prelucrare a produselor şi folosire după destinaţie.
7. Nimicirea – procesul de încetare a existenţei produselor.
8. Produse falsificate – produse contrafăcute, sînt prezentate drept veritabile în scop fraudulos.
9. Agent economic – persoană juridică şi (sau) fizică, care practică antreprenoriatul.
II. ORGANELE ABILITATE CU EXERCITAREA CONTROLULUI DE STAT
ASUPRA CALITĂŢII PRODUSELOR (PROCESELOR, SERVICIILOR)
Organele abilitate să exercite controlul asupra calităţii produselor (proceselor, serviciilor) sînt:
Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică;
Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat al Ministerului Sănătăţii;
Serviciul Veterinar de Stat;
Direcţia inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului;
Inspectoratul de stat pentru supravegherea calităţii băuturilor alcoolice pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare.
Alte organe, care efectuează controlul agenţilor economici la constatarea produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, falsificate şi periculoase, sînt obligate să anunţe organul de control competent despre faptele constatate spre verificare şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţie.
III. MODUL ŞI CONDIŢIILE DE SISTARE A FABRICĂRII ŞI (SAU)
COMERCIALIZĂRII (EXECUTĂRII, PRESTĂRII) PRODUSELOR
(PROCESELOR, SERVICIILOR) NESTANDARDIZATE,
DE CALITATE INFERIOARĂ
1. Sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară se efectuează de către persoanele cu funcţii de răspundere împuternicite de organele menţionate în capitolul 2 al prezentului Regulament, în conformitate cu competenţa lor, în cazul în care procesul de producere şi (sau) comercializare (executare, prestare) este necesar de suspendat provizoriu pînă la efectuarea expertizei corespunzătoare şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţie.
2. Pentru evaluarea calităţii produselor (proceselor, serviciilor) şi controlul respectării cerinţelor documentelor normative de standardizare se prelevează eşantioane (mostre) de produse (procese, servicii).
Metoda de prelevare şi calitatea eşantioanelor (mostrelor) prelevate trebuie să corespundă prevederilor standardului pentru produsul (procesul, serviciul) concret.
Prelevarea eşantioanelor (mostrelor) se legalizează printr-un act (proces-verbal).
Lotul de produse (procese, servicii), din care au fost prelevate eşantioane (mostre), se interzice a fi comercializat (executat, prestat) pînă la efectuarea încercărilor (expertizelor) şi obţinerea rezultatelor. La produsele uşor alterabile se ţine cont de termenele de valabilitate.
Identificarea, controlul tehnic al produselor (proceselor, serviciilor) se efectuează de către persoana cu funcţii de răspundere de la organul de control în prezenţa agentului economic.
Rezultatele expertizării şi încercărilor se extind asupra întregului lot de produse (procese, servicii), din care au fost prelevate eşantioanele.
3. Costul eşantioanelor (mostrelor) prelevate pentru efectuarea controlului corespunderii lor cu cerinţele documentelor normative de standardizare se atribuie la cheltuielile de producţie ale agentului economic controlat.
4. În rezultatul încercărilor, controlului metrologic, controlului tehnic şi identificării produselor (proceselor, serviciilor) se întocmeşte un proces-verbal.
În cazul în care rezultatele încercărilor (expertizei) sînt pozitive, se face o înscriere corespunzătoare în procesul-verbal de prelevare a eşantioanelor (mostrelor) şi în procesul-verbal de încercări (expertiză). În cazul rezultatelor negative, cînd s-au constatat încălcări ale documentaţiei normative de standardizare şi ale calităţii produselor se întocmeşte un act.
Actul de control serveşte drept bază juridică pentru emiterea de dispoziţii şi hotărîri privind aplicarea de măsuri în conformitate cu legislaţia în vigoare.
5. În actul de control se face o caracterizare sumară a agentului economic controlat şi se menţionează încălcările constatate, cauzele lor, urmările posibile, precum şi alte date ce justifică măsurile aplicate.
Actul este semnat de toţi participanţii la control. Responsabilitatea pentru plenitudinea, veridicitatea şi obiectivitatea datelor menţionate în act o poartă conducătorul echipei de control sau persoana cu funcţii de răspundere abilitată să efectueze controlul.
Conţinutul actului se aduce la cunoştinţa conducătorului unităţii economice, precum şi a persoanelor fizice, care îl semnează. În cazul în care conducătorul refuză să-l semneze, în act se face înscrierea corespunzătoare.
Persoanele controlate au dreptul să-şi expună în scris opinia personală asupra rezultatelor controlului, care se anexează la act.
6. Ca urmare a controlului, după constatarea necorespunderii produselor (proceselor, serviciilor) prevederilor documentelor normative de standardizare, se emite o dispoziţie privind sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor).
Dispoziţia privind sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, se emite, în cazul în care încălcările constatate pot fi lichidate prin executarea de acţiuni de corecţie în termenele stabilite.
În dispoziţie trebuie să fie menţionate condiţiile de remediere a deficienţelor produselor (proceselor, serviciilor) şi aducerii lor în conformitate cu prevederile standardelor.
7. După remedierea deficienţelor produselor (proceselor, serviciilor), persoana împuternicită de organul care a sistat fabricarea şi (sau) comercializarea (executarea, prestarea) produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, exercită un control repetat şi, în cazul în care produsele (procesele, serviciile) corespund cerinţelor documentelor normative de standardizare, autorizează fabricarea şi (sau) comercializarea (executarea, prestarea) acestora, iar în caz de necorespundere – se aplică prevederile capitolului 4 al prezentului Regulament.
8. În cazul imposibilităţii aducerii produselor (proceselor, serviciilor) nestandardizate, de calitate inferioară, în conformitate cu prevederile documentelor normative de standardizare, iar folosirea lor nu prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant, se eliberează o autorizaţie pentru comercializare (executare, prestare) la preţ redus, în conformitate cu Legea privind protecţia consumatorilor.
IV. MODUL DE SISTARE A FABRICĂRII ŞI COMERCIALIZĂRII, RETRAGERE DIN
CIRCULAŢIE ŞI NIMICIRE A PRODUSELOR (PROCESELOR, SERVICIILOR) CE
PREZINTĂ PERICOL PENTRU VIAŢA ŞI SĂNĂTATEA CONSUMATORILOR
ŞI PENTRU MEDIUL AMBIANT
1. Retragerea din circulaţie a produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor se efectuează în baza art.22 al Legii privind protecţia consumatorilor şi art.12 şi 33 ale Legii privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei. Retragerea din circulaţie poate fi efectuată de producător sau de persoanele împuternicite de organele menţionate în capitolul 2 al prezentului Regulament în limitele competenţei lor.
2. Inspectorul principal de stat pentru standarde, metrologie şi supraveghere tehnică, în baza actelor de control, care conţin date despre încălcarea cerinţelor de inofensivitate a produselor (proceselor, serviciilor), emite prescripţii privind:
a) lichidarea abaterilor de la cerinţele de inofensivitate a produselor (proceselor, serviciilor);
b) sistarea comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor), care pot aduce prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorilor şi mediului ambiant, în caz de absenţă a standardelor, care să conţină cerinţe obligatorii faţă de produse (procese, servicii);
c) sistarea fabricării şi comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru bunurile, viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant;
d) scoaterea din producere a produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru bunurile, viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant;
e) retragerea din circulaţie şi de la consumatori a produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru bunurile, viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant.
3. Prescripţia privind lichidarea abaterilor de la cerinţele de inofensivitate a produselor (proceselor, serviciilor) se emite în caz de constatare în timpul controlului a încălcării cerinţelor de inofensivitate a produselor (proceselor, serviciilor), comise de către producător (executor, prestator), şi care pot fi înlăturate în termenele stabilite prin remedierea deficienţelor.
4. Prescripţia privind sistarea comercializării, executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor), folosirea cărora poate aduce prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorilor şi mediului ambiant, în caz de absenţă a standardelor, care să conţină cerinţe obligatorii faţă de produse (procese, servicii), se emite pentru producător (executor, vînzător), pînă la elaborarea şi punerea în aplicare a standardelor ce conţin cerinţe obligatorii pentru asemenea produse (procese, servicii).
Periculozitatea produselor (proceselor, serviciilor) se determină din informaţia parvenită din actele de control ale organelor abilitate, de la consumatori, asociaţiile de protecţie a consumatorilor, din alte surse.
5. Prescripţia privind sistarea fabricării şi (sau) comercializării (executării, prestării) produselor (proceselor, serviciilor) periculoase pentru bunurile, viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant se emite în cazul cînd în timpul controlului se constată că aceste produse (procese, servicii), în cazul respectării de către consumator a regulilor de utilizare, păstrare sau transportare, aduce sau pot să aducă prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorului şi mediului ambiant ca urmare a deficienţelor constructive, de producere, de receptură şi a altor neajunsuri, a imperfecţiunii documentelor tehnice şi a altor documente normative.
Prescripţia se înmînează producătorului şi este în vigoare pînă la lichidarea abaterilor de la cerinţele de inofensivitate.
O atare prescripţie se emite şi în cazul cînd este imposibilă lichidarea abaterilor de la cerinţele de inofensivitate.
6. Prescripţia privind retragerea din circulaţie şi de la consumatori a produselor (proceselor, serviciilor) ce prezintă pericol pentru bunurile, viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant se emite în cazurile de constatare a faptelor de:
a) comercializare (executare, prestare) a produselor (proceselor, serviciilor), utilizarea cărora pot să aducă prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorilor şi mediului ambiant, în caz de absenţă a standardelor care să conţină cerinţe obligatorii faţă de produsele (procesele, serviciile) în cauză;
b) comercializare (executare, prestare) a produselor (proceselor, serviciilor) care în cazul respectării de către consumator a regulilor de utilizare, păstrare sau transportare, aduc sau pot să aducă prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorului şi mediului ambiant ca urmare a deficienţelor constructive, de producere, de receptură, de calitate şi a altor neajunsuri, a imperfecţiunii documentelor tehnice şi a altor documente normative;
c) comercializare (executare, prestare) a produselor (proceselor, serviciilor) scoase din procesul de producţie, din cauza faptului că, deşi regulile de utilizare, păstrare sau transportare sînt respectate de către consumator, ele totuşi aduc sau pot să aducă prejudicii bunurilor, vieţii şi sănătăţii consumatorilor şi mediului ambiant, iar cauzele care generează daunele sînt imposibil de înlăturat.
Prescripţia se înmînează producătorului (executorului, vînzătorului).
7. În privinţa produselor alimentare care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant, deficienţele cărora sînt imposibil de înlăturat, se adoptă o hotărîre privind retragerea şi utilizarea sau nimicirea lor.
Hotărîrea se adoptă de către medicul-şef sanitar de stat în baza materialelor controlului.
8. În hotărîrea privind retragerea şi utilizarea sau nimicirea produselor se menţionează, că:
produsele pot fi utilizate doar în calitate de materie primă după prelucrarea acestora la întreprinderile specializate.
9. În hotărîre de asemenea se indică întreprinderea la care vor fi prelucrate produsele.
10. După prelucrarea produselor în calitate de materie primă aceasta trebuie să fie supusă expertizei organului de control respectiv în vederea utilizării ei pentru consum.
11. Dacă un lot de produse este considerat inutilizabil pentru consum, dar nu prezintă pericol din punct de vedere sanitaro-epidemiologic, produsele pot fi acceptate, în baza unei hotărîri corespunzătoare a medicului veterinar, ca hrană pentru animale sau ca produs de uz tehnic.
În cazul în care produsele alimentare urmează a fi nimicite, se emite o hotărîre specială a medicului-şef sanitar de stat sau a medicului veterinar, în care se indică modul, metoda şi termenele de nimicire.
Hotărîrea se înmînează agentului economic contra semnătură.
12. În cazul în care produsele industriale periculoase sînt imposibil de prelucrat şi de adus în conformitate cu cerinţele documentaţiei normative, hotărîrea privind nimicirea lor o adoptă Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică.
13. Responsabilitatea pentru integritatea produselor supuse nimicirii în baza unei hotărîri a instanţei competente sau a unui document special, se pune în sarcina conducătorului întreprinderii sau gestionarului, indicînd obligatoriu funcţia, numele şi prenumele persoanei de răspundere, denumirea produselor, greutatea, mărimea lotului, numărul unităţilor de ambalaj etc., care se lasă spre păstrare, precum şi termenele de păstrare.
14. În cazul cînd hotărîrea privind nimicirea produselor este atacată, se permite o amînare a termenului de nimicire, dacă păstrarea acestora nu prezintă pericol din punct de vedere sanitaro-epidemiologic, există condiţii adecvate de păstrare a lor un timp oarecare, fără a se altera.
15. Întru evitarea utilizării produselor supuse nimicirii ele trebuie să fie denaturate în modul stabilit.
Nimicirea (îngroparea, arderea), despre care în decizie se menţionează în mod special, se execută cu puterile şi mijloacele agentului economic în prezenţa comisiei, instituite prin ordinul agentului economic.
16. Despre nimicirea lotului de produse se întocmeşte un proces-verbal, în care se menţionează:
data şi locul întocmirii procesului-verbal; denumirea întreprinderii, căreia îi aparţin produsele, şi a întreprinderii care a livrat producţia, numărul scrisorii de trăsură pentru mărfuri;
numele, prenumele, funcţia membrilor comisiei;
denumirea şi cantitatea produselor nimicite;
metoda de nimicire;
organul din dispoziţia căruia au fost nimicite produsele (de indicat documentul).
Procesul-verbal privind nimicirea produselor rebutate trebuie să fie prezentat organului de control respectiv în termen de 24 ore.
Reprezentantul (persoana de răspundere) organului de control este prezent la nimicirea producţiei.
17. Toate cheltuielile şi pagubele ce ţin de executarea lucrărilor de nimicire le suportă agenţii economici, care au produs sau comercializat produsele periculoase.
V. MODUL ŞI CONDIŢIILE DE RETRAGERE A PRODUSELOR FALSIFICATE
1. La stabilirea conformă a faptelor de comercializare a produselor falsificate persoanele oficiale competente în domeniu întreprind acţiuni de sistare sau retragere a acestora din circulaţie, comunicînd operativ instanţelor de resort competente pentru a lua măsurile respective de sechestrare a produselor falsificate.
2. În scopul păstrării produselor în stare integrală pînă la examinarea cazului de către instanţele competente, factorii de decizie ai organelor de control indicate la capitolul II al prezentului Regulament, sigilează produsele, despre care fapt se întocmeşte un proces-verbal, în care se menţionează denumirea, cantitatea produselor, ambalajul, locul de depozitare, persoana responsabilă pentru păstrarea produselor. Regimul de temperatură şi condiţiile sanitare trebuie să asigure integritatea produselor pînă la soluţionarea definitivă a cazului.
Dacă nu există condiţii pentru sigilarea produselor sau lipseşte certitudinea păstrării lor intacte pînă la adoptarea deciziei cu privire la confiscare, produsele se retrag, despre care fapt, în prezenţa a doi martori şi a reprezentantului agentului economic, se întocmeşte un proces-verbal de retragere.
Copia procesului-verbal se înmînează, contra semnătură, agentului economic.
3. În procesul-verbal de retragere a produselor trebuie să fie indicate concret: cantitatea (numărul), denumirea, costul produselor, marca, ambalajul, denumirea agentului economic sau datele de anchetă ale persoanei de la care a fost retrasă producţia.
4. Funcţionarul, care efectuează retragerea produselor, stabileşte locul depozitării acestora.
În cazul în care produsele se comercializează pe piaţă şi vînzătorul nu dispune de condiţii pentru sigilarea lor, responsabilitatea pentru integritatea produselor se pune în sarcina administraţiei pieţei.
5. Predarea produselor spre păstrare se legalizează printr-un proces-verbal după o formă stabilită.
6. În cazul retragerii produselor falsificate, uşor alterabile şi al lipsei de condiţii pentru asigurarea integrităţii lor, factorul de decizie, în baza avizului specialiştilor, pune în faţa instanţei competente, problema privind adoptarea unei decizii în privinţa produselor uşor alterabile pînă la examinarea definitivă a cazului.
7. În cazul cînd proprietarul nu este identificat, produsele se declară fără stăpîn şi se transmit, prin intermediul instanţei de judecată, în proprietatea statului.
8. Cheltuielile ce ţin de păstrarea produselor şi cheltuielile pentru expertiza şi prelucrarea lor le suportă proprietarul producţiei.
9. Avizul privind necesitatea prelucrării produselor falsificate se emite de către organul de control corespunzător, în care acesta menţionează întreprinderile la care pot fi prelucrate produsele.
10. Prelucrarea produselor falsificate, conform legislaţiei o efectuează întreprinderea-producătoare, dacă ea este situată pe teritoriul republicii.
11. În cazul în care produsele sînt declarate fără stăpîn şi nu are cine să suporte cheltuielile pentru păstrarea şi prelucrarea lor, acestea se compensează din contul comercializării materiei prime obţinute în urma prelucrării.
12. Predarea produselor de import sau produselor, al cărui producător nu este cunoscut, spre prelucrare se efectuează pe baza unui contract încheiat cu producătorul autohton.
13. Produsele falsificate, care nu prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant, pot fi comercializate la preţ redus.
14. Evidenţa, evaluarea şi comercializarea produselor se efectuează în conformitate cu Regulamentul asupra modului de evidenţă, evaluare şi vînzare a bunurilor confiscate în condiţiile legii, fără stăpîn, a bunurilor trecute în posesia statului cu drept de succesiune şi a comorilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.267 din 17 mai 1993.
15. Despre toate cazurile de depistare a faptelor de fabricare şi comercializare a produselor falsificate sau care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea consumatorilor şi pentru mediul ambiant persoanele oficiale competente care au depistat aceste fapte sînt obligate să anunţe imediat instanţele de resort competente.
VI. DISPOZIŢII FINALE
Acţiunile nelegitime ale factorilor de decizie menţionaţi la capitolul 2 al prezentului Regulament pot fi atacate în instanţele ierarhic superioare sau în instanţele judecătoreşti.
Factorii de decizie de la organele de control poartă răspundere, în modul stabilit de legislaţie, pentru daunele pricinuite agenţilor economici prin acţiunile lor nelegitime.