H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei

generale judeţene (municipale) învăţămînt

 

nr. 1380  din  29.10.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.146-148/1515 din 31.10.2002

 

* * *

Abrogat: 26.06.2015

Hotărîrea Guvernului nr.404 din 16.06.2015

 

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul-tip al direcţiei generale judeţene (municipale) învăţămînt (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.983 din 26 octombrie 1999 "Pentru aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei generale judeţene (municipale) învăţămînt, tineret şi sport (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.120-122, art.1049).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAVasile TARLEV

Contrasemnată:
Ministrul educaţieiGheorghe Sima
Ministrul justiţieiIon Morei

Chişinău, 29 octombrie 2002.
Nr.1380.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.1380 din 29 octombrie 2002

 

REGULAMENTUL-TIP

al direcţiei generale judeţene (municipale) învăţămînt

 

I. PRINCIPII GENERALE

1. Direcţia generală judeţeană (municipală) învăţămînt (în continuare – direcţia generală) reprezintă o structură specializată de conducere a învăţămîntului.

2. Direcţia generală judeţeană (municipală) învăţămînt îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii învăţămîntului, Legii privind administraţia publică locală şi altor acte normative, ordinelor, dispoziţiilor şi instrucţiunilor emise de Ministerul Educaţiei şi deciziilor administraţiei judeţene (municipale).

3. Direcţia generală este subordonată Ministerului Educaţiei în plan administrativ şi ştiinţifico-didactic şi consiliului judeţean – în problemele asigurării financiare şi materiale.

4. Direcţia generală îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu, elaborat în conformitate cu prezentul regulament-tip, coordonat cu consiliul judeţean (municipal) şi aprobat de Ministerul Educaţiei.

5. Direcţia generală are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă cu denumirea şi de cont bancar.

 

II. ATRIBUŢIILE DIRECŢIEI GENERALE

6. Direcţia generală:

a) asigură promovarea şi realizarea politicii educaţionale a statului, Legii învăţămîntului, hotărîrilor Parlamentului şi Guvernului, actelor normative emise de Ministerul Educaţiei şi administraţia judeţeană (municipală) în domeniul învăţămîntului;

b) asigură implementarea şi îndeplinirea planurilor de învăţămînt, programelor de studii, metodologiilor didactice şi de alternativă, coordonează activitatea instituţiilor de învăţămînt particulare;

c) proiectează reţeaua şcolară, în baza recensămîntului anual al populaţiei şcolare de vîrstă şcolară obligatorie, a ofertelor unităţilor de învăţămînt, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi agenţilor economici interesaţi, o coordonează cu Ministerul Educaţiei şi o propune spre aprobare Guvernului Republicii Moldova; elaborează, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, planuri anuale şi perspective de şcolarizare şi le prezintă Ministerului Educaţiei spre aprobare; asigură, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, premisele necesare pentru şcolarizarea obligatorie a copiilor cu vîrste între 7 şi 16 ani, creează condiţii optime pentru pregătirea către şcoală a copiilor de 5-6 ani;

d) efectuează inspecţia şcolară, verifică activitatea personalului didactic şi altor categorii de personal din instituţiile subordonate în ceea ce priveşte îndeplinirea conformă a competenţelor ce le revin, organizează atestarea cadrelor didactice; asigură perfecţionarea continuă a procesului educaţional, desfăşoară activităţi educative şi sportive; analizează periodic reuşita şcolară, contribuie la îmbunătăţirea procesului educaţional;

e) organizează desfăşurarea examenelor de promovare şi absolvire în instituţiile de învăţămînt din subordine şi a concursurilor judeţene, inclusiv totalizarea rezultatelor acestora;

f) ţine evidenţa personalului didactic, supraveghează desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante, asigură aplicarea corectă a legislaţiei în vigoare privind normele de muncă şi salarizare a personalului din instituţiile subordonate;

g) organizează, îndrumă şi sprijină activitatea de perfecţionare a cadrelor didactice, studiază, generalizează şi promovează experienţa pedagogică avansată, stimulează activitatea de cercetare ştiinţifică a cadrelor didactice, elaborează instrucţiuni cu caracter metodic;

h) coordonează activitatea centrului metodic, a comisiei medico-psiho-pedagogice şi serviciului psihologic şi logopedic, asigură repartizarea copiilor cu handicap în instituţiile de învăţămînt special în parteneriat cu reprezentantul direcţiei generale asistenţă socială (oficiul sectorial asistenţă socială);

i) contribuie la dezvoltarea şi consolidarea continuă a bazei tehnico-materiale a instituţiilor de învăţămînt, sportive şi de agrement, la crearea condiţiilor optime pentru realizarea procesului educaţional şi protecţiei sociale a personalului didactic şi elevilor;

î) urmăreşte asigurarea funcţionalităţii bazei didactico-materiale a instituţiilor de învăţămînt, realizează studii privind necesarul de construcţii şcolare, avizează capacităţile şi amplasamentul acestora; solicită autorităţilor administraţiei publice locale crearea condiţiilor pentru buna funcţionare a localurilor şcolare, căminelor, cantinelor, complexelor sportive, taberelor de odihnă şi întremare;

j) creează, în conformitate cu actele legislative în vigoare, condiţii de dezvoltare a învăţămîntului pentru minorităţile naţionale;

k) exercită funcţia de tutelă, curatelă şi de protecţie a drepturilor copilului şi, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale şi direcţia generală asistenţă socială (oficiul sectorial asistenţă socială), organizează munca de plasare a minorilor orfani în instituţiile respective;

l) prezintă spre examinare autorităţilor administraţiei publice locale propuneri de acordare a înlesnirilor pentru întreţinerea copiilor în şcolile de tip internat şi căminele şcolilor, pentru hrana elevilor în şcoli şi înfiinţarea grupelor cu regim prelungit – în parteneriat cu reprezentantul direcţiei generale asistenţă socială (oficiul sectorial asistenţă socială);

m) sprijină acţiunile de orientare şcolară şi profesională a elevilor şi tineretului; stabileşte, în comun cu administraţia judeţeană (municipală), specialităţile şi meseriile necesare economiei locale şi creează condiţii pentru organizarea învăţămîntului secundar profesional;

n) înfiinţează şi reorganizează, prin coordonare cu Ministerul Educaţiei, instituţii de învăţămînt în limitele competenţelor ce-i revin prin lege;

o) colaborează cu organizaţiile neguvernamentale în vederea realizării diverselor programe la nivel judeţean şi local;

p) asigură cadrele didactice cu informaţiile ştiinţifice de specialitate, planifică şi desfăşoară consfătuiri, seminare, conferinţe, simpozioane, spartachiade;

q) supraveghează asigurarea didactico-metodică a instituţiilor de învăţămînt şi acordă cadrelor didactice asistenţă metodică; acordă asistenţa metodică necesară tinerilor specialişti-pedagogi prin organizarea colocviilor, seminarelor, atelierelor de lucru şi altor forme de instruire;

r) întreprinde măsuri pentru cunoaşterea şi respectarea de către personal a normelor de protecţie a muncii şi de prevenire a accidentelor, inclusiv de ocrotire a vieţii şi sănătăţii copiilor;

s) participă la elaborarea bugetului judeţean (municipal), gestionează mijloacele financiare alocate, exercită controlul asupra utilizării corecte şi raţionale a alocaţiilor financiare;

ş) examinează petiţiile, cererile şi propunerile cetăţenilor, întreprinde măsuri în vederea lichidării neajunsurilor semnalate; propune şi aplică menţiunile, sancţiunile disciplinare prevăzute de lege; asigură, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale şi conducătorii instituţiilor de învăţămînt, buna funcţionare a schemei de închiriere a manualelor; analizează şi prezintă Ministerului Educaţiei, la solicitare, rapoarte despre asigurarea instituţiilor de învăţămînt cu manuale şi materiale didactice;

t) elaborează, la sfîrşitul fiecărui an şcolar, un raport de activitate privind starea învăţămîntului în teritoriu, pe care îl prezintă Ministerului Educaţiei şi autorităţilor administraţiei publice locale;

u) conlucrează şi acordă ajutorul necesar autorităţilor publice locale, care vor să încheie contracte cu instituţiile învăţămîntului de stat privind pregătirea cadrelor pedagogice cu destinaţie specială, ţine evidenţa persoanelor care îşi fac studiile în astfel de condiţii.

 

III. STRUCTURA DIRECŢIEI GENERALE

7. Structura direcţiei generale se aprobă de către consiliul judeţean (municipal) în conformitate cu statele-tip ale direcţiei, aprobate de Guvern.

8. Pe lîngă direcţia generală funcţionează următoarele servicii:

- inspecţia şcolară;

- centrul metodic;

- comisia medico-psiho-pedagogică;

- contabilitatea centralizată;

- grupul de întreţinere.

 

IV. PERSONALUL DIRECŢIEI GENERALE

9. Personalul direcţiei generale este angajat în conformitate cu legislaţia în vigoare.

10. Directorul general al direcţiei generale este propus de autoritatea administraţiei publice locale, în baza criteriilor de competenţă profesională şi managerială (avînd în mod obligatoriu grad didactic sau managerial şi un stagiu de conducere în învăţămînt de cel puţin 5 ani), şi numit în funcţie prin ordinul ministrului educaţiei pe termen de 4 ani.

11. Directorul general-adjunct, şeful centrului metodic şi reprezentanţii direcţiei generale din teritoriu sînt numiţi în funcţie pe termen de 4 ani (dispunînd de un stagiu de conducere în învăţămînt de cel puţin 5 ani şi de grad didactic sau managerial), doar în baza rezultatelor concursului, de către directorul general direcţiei generale, cu acordul scris al Ministerului Educaţiei.

12. Inspectorii şcolari şi metodiştii direcţiei generale sînt selectaţi prin concurs şi numiţi în funcţie de directorul general al direcţiei învăţămînt, după coordonarea candidaturilor cu Ministerul Educaţiei şi în baza avizului în scris al acestuia. Funcţia de inspector şcolar şi de metodist poate fi ocupată doar de cadrul didactic titular, deţinător de grade didactice, avînd un stagiu pedagogic de cel puţin 5 ani.

13. Numărul de inspectori şi metodişti la discipline este în funcţie de numărul de cadre didactice din unităţile de învăţămînt subordonate. Se prevede un inspector şcolar la 400 de cadre didactice şi un metodist la 300 de cadre didactice ale instituţiilor de învăţămînt din localităţile urbane, precum şi cîte un inspector şcolar la 200 de cadre didactice şi un metodist la 150 de cadre din instituţiile de învăţămînt rurale, subordonate direcţiei generale.

 

V. COMPETENŢELE PERSONALULUI DIRECŢIEI GENERALE

14. Directorul general răspunde de întreaga activitate a direcţiei generale, asigurînd (în cuprinsul judeţului /municipiului respectiv) aplicarea prevederilor Legii învăţămîntului şi actelor normative care reglementează raporturile în domeniul învăţămîntului (sau alte domenii aferente învăţămîntului), a ordinelor şi instrucţiunilor Ministerului Educaţiei, consiliului judeţean (municipal) şi ale prefecturii, inclusiv realizarea hotărîrilor şi măsurilor adoptate de consiliul consultativ şi consiliul administrativ al direcţiei generale.

15. Directorul general are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) reprezintă direcţia generală în relaţiile cu autorităţile, instituţiile şi organizaţiile centrale şi locale şi cu persoanele fizice;

b) răspunde de întreaga activitate educaţională din judeţ (municipiu);

c) numeşte în funcţie şi concediază personalul direcţiei generale, din administraţia permanentă a taberelor şcolare judeţene (municipale) şi din alte unităţi subordonate direcţiei generale, conform legislaţiei în vigoare;

d) numeşte şi concediază directorii instituţiilor învăţămîntului de stat preşcolar, primar, gimnazial, mediu de cultură generală, complementar (extraşcolar), artistic şi sportiv din subordine, cu consultarea prealabilă a autorităţilor publice locale de nivelul corespunzător;

e) elaborează fişa postului pentru directorul general-adjunct, directorul administrativ, şeful centrului metodic şi reprezentanţii în teritoriu, asigură elaborarea fişelor posturilor pentru inspectorii şcolari, metodişti, personalul economico-financiar, tehnic, de specialitate şi administrativ, în conformitate cu prevederile regulamentului şi cu alte acte normative în vigoare;

f) analizează periodic concluziile şi nivelul de eficienţă al activităţii de control şi îndrumare desfăşurată de angajaţii direcţiei generale, stabilind măsuri de optimizare a procesului de învăţămînt;

g) răspunde de perfecţionarea personalului didactic, economico-financiar, tehnic şi administrativ şi a personalului didactic ajutător, potrivit metodologiei în vigoare;

h) se îngrijeşte de sporirea continua a bazei didactico-materiale din instituţiile de învăţămînt şi de asigurarea funcţionalităţii ei, asigură estimarea necesarului de construcţii şcolare şi avizează capacităţile şi amplasamentul acestora, supraveghează efectuarea reparaţiilor curente, capitale şi, după caz, propune măsuri pentru asigurarea spaţiilor de învăţămînt;

i) coordonează efectuarea estimărilor privind fundamentarea planului financiar anual şi execuţia bugetară;

j) poartă responsabilitate personală pentru cheltuielile bugetare anuale;

k) colaborează şi solicită sprijinul autorităţilor administraţiei publice şi agenţilor economici în rezolvarea problemelor privind funcţionarea instituţiilor de învăţămînt (spaţiu de învăţămînt, internat, cantină, mobilier, dotări pentru laboratoare, cabinete şi ateliere etc.);

l) asigură elaborarea şi fundamentarea planului perspectiv de dezvoltare a învăţămîntului în teritoriu;

m) propune şi, după caz, aprobă componenţa comisiilor de examinare şi de concurs;

n) răspunde de definitivarea la timp a materialelor de analiză şi sinteză, solicitate de Ministerul Educaţiei, şi de exactitatea situaţiilor statistice incluse în ele;

o) emite în cazuri excepţionale (calamităţi naturale şi epidemii) ordine şi dispoziţii de suspendare temporară a cursurilor şcolare şi informează Ministerul Educaţiei despre situaţia creată şi măsurile întreprinse;

p) aplică, în caz de abateri, personalului de conducere din instituţiile de învăţămînt subordonate sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare şi prezintă organelor ierarhic superioare propuneri pentru aplicarea sancţiunilor care depăşesc competenţa sa;

q) răspunde de rezolvarea în termen şi conform legii a petiţiilor, cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor adresate direcţiei generale;

r) anulează măsurile ilegale luate de personalul din subordine;

s) analizează şi evaluează anual eficienţa activităţii directorului general-adjunct, directorului administrativ, şefului centrului metodic, reprezentanţilor în teritoriu şi, împreună cu aceştia – a celorlalţi angajaţi;

t) este ordonatorul creditelor, putînd delega dreptul de semnătură în bancă şi directorului general-adjunct;

u) elaborează şi înaintează Ministerului Educaţiei propuneri de acordare a distincţiilor pentru cadrele didactice cu merite deosebite.

16. Directorul general-adjunct are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) asigură, împreună cu directorul general, conducerea activităţii direcţiei generale, răspunzînd nemijlocit de inspecţia de specialitate, specială şi de activitatea de perfecţionare; în lipsa directorului general preia atribuţiile acestuia;

b) asigură elaborarea planurilor de muncă anuale, trimestriale şi operative, a graficelor activităţii de îndrumare şi control, verifică şi evaluează lunar activitatea de control a fiecărui sector;

c) analizează documentele finale de control şi îndrumare întocmite de inspectori şi metodişti, prezintă directorului general principalele concluzii făcute pe marginea acestora şi înaintează propuneri privind sporirea eficienţei activităţii de îndrumare şi control;

d) asigură continuitatea perfecţionării profesionale a inspectorilor şi metodiştilor;

e) îndrumă inspectorii în vederea studierii şi popularizării experienţei pedagogice avansate a cadrelor didactice;

f) urmăreşte punerea în aplicare a planurilor de învăţămînt şi a programelor şcolare din instituţiile de învăţămînt;

g) urmăreşte organizarea şi desfăşurarea activităţii metodice la toate nivelurile, supraveghează activitatea de pregătire iniţială şi continuă a personalului didactic necalificat şi atestarea cadrelor didactice;

h) iniţiază activităţi de perfecţionare şi atestare a conducătorilor instituţiilor de învăţămînt;

i) asigură cuprinderea la cursurile de perfecţionare a cadrelor didactice, inspectorilor şi metodiştilor, potrivit metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei;

î) urmăreşte cuprinderea şi şcolarizarea tuturor copiilor de vîrstă şcolară obligatorie, precum şi completarea studiilor de către persoanele adulte, la cererea acestora;

k) urmăreşte aplicarea şi respectarea legilor, a hotărîrilor Guvernului, a ordinelor şi instrucţiunilor Ministerului Educaţiei, precum şi a deciziilor direcţiei generale;

l) controlează şi îndrumă activitatea administraţiei permanente a taberelor şi cluburilor de elevi, coordonează organizarea concursurilor şcolare;

m) răspunde de educaţia sanitară şi rutieră a preşcolarilor şi elevilor, stabilind în acest scop programe de măsuri împreună cu organele judeţene de specialitate, aprobate de consiliul de administraţie al direcţiei generale;

n) răspunde de activitatea de orientare şcolară şi profesională;

o) analizează şi estimează anual eficienţa muncii salariaţilor din subordine;

p) face propuneri directorului general pentru evidenţierea, promovarea, recompensarea şi sancţionarea personalului din compartimentele de care răspunde.

17. Directorul administrativ răspunde nemijlocit de activitatea administrativă, de secretariat, statistică, planificare, gestiunea contabilă şi lucrul personalului de întreţinere. În acest scop, îi revin următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) gestionează alocaţiile pentru întreţinerea instituţiilor din subordine;

b) încheie contracte de livrare a materialelor, obiectelor de inventar şi utilajelor, în limita alocaţiilor bugetare aprobate conform legislaţiei în vigoare;

c) coordonează elaborarea planurilor de finanţare a instituţiilor bugetare, devizele de venituri şi cheltuieli;

d) repartizează, împreună cu contabilul-şef, mijloacele bugetare prevăzute pentru întreţinerea instituţiilor din subordine;

e) supraveghează corectitudinea modului de gestionare şi perfectarea la timp a dispoziţiilor de transferare a mijloacelor băneşti instituţiilor din subordine, utilizarea şi păstrarea conformă a mijloacelor băneşti;

f) este responsabil de examinarea şi aprobarea dărilor de seamă contabile, a bilanţurilor instituţiilor din subordine;

g) răspunde de perfecţionarea cadrelor din subordine;

h) cu acordul directorului general, în cazul încălcării disciplinei bugetare, are dreptul să suspende operaţiunile financiare privind alocaţiile prevăzute instituţiilor din subordine, precum şi plata cecurilor şi alte operaţiuni ale conturilor curente;

i) analizează şi evaluează anual eficienţa activităţii salariaţilor din subordine;

j) face propuneri directorului general pentru evidenţierea, promovarea, recompensarea sau sancţionarea personalului din compartimentele de care răspunde.

18. Atribuţiile directorului general-adjunct şi ale directorului administrativ pot fi completate, în baza prezentului regulament şi a altor documente normative.

19. Competenţele şi atribuţiile şefului centrului metodic şi ale reprezentanţilor direcţiei generale în teritoriu vor fi delimitate de către directorul general, în conformitate cu fişa postului şi prin coordonare cu Ministerul Educaţiei.

 

VI. ORGANELE ADMINISTRATIVE ŞI CONSULTATIVE ALE DIRECŢIEI GENERALE

20. În cadrul direcţiei generale funcţionează consiliul de administraţie şi consiliul consultativ.

21. Consiliul de administraţie al direcţiei generale este format din directorul general al direcţiei, directorul general-adjunct, directorul administrativ, şeful centrului metodic, contabilul-şef, reprezentanţii din teritoriu. Directorul general al direcţiei generale este preşedintele Consiliului de Administraţie.

22. Consiliul de administraţie coordonează întreaga activitate a direcţiei generale şi exercită următoarele atribuţii:

- analizează munca subdiviziunilor direcţiei generale şi întreprinde măsuri pentru optimizarea acesteia;

- supraveghează modul de repartizare a resurselor financiare şi materiale, executarea bugetului;

- aprobă planurile de asigurare a unităţilor de învăţămînt cu cadre didactice şi de conducere;

- analizează activitatea de pregătire, perfecţionare şi atestare a cadrelor didactice şi întreprinde măsuri în vederea îmbunătăţirii ei;

- se preocupă de problemele sociale ale personalului didactic şi întreprinde măsuri pentru soluţionarea acestora în conformitate cu legislaţia în vigoare;

- analizează şi aprobă planul anual de şcolarizare a copiilor de vîrsta şcolară obligatorie;

- analizează eficienţa procesului educaţional din instituţiile de învăţămînt din subordine.

23. Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza planului său anual, în care sînt preconizate obiectivele şi sarcinile sale principale şi calendarul realizării lor.

24. Consiliul de administraţie se întruneşte în şedinţă lunar. În caz de necesitate, consiliul se poate convoca ori de cîte ori este nevoie. Lucrările şedinţelor şi deciziile luate se înregistrează în cartea proceselor-verbale ale consiliului de administraţie, care se păstrează permanent în direcţia generală. Procesele-verbale se semnează de către preşedintele şi secretarul consiliului de administraţie. Deciziile consiliului de administraţie pot fi abrogate printr-o nouă decizie a consiliului sau de către organele ierarhic superioare.

25. Componenţa nominală a consiliului consultativ al direcţiei generale se aprobă de consiliul judeţean (municipal) respectiv, în ea intrînd directori ai unităţilor de învăţămînt, cadre didactice, reprezentanţi ai organizaţiilor copiilor, părinţilor, administraţiei publice locale şi unităţilor economice, precum şi angajaţi ai direcţiei generale. Preşedintele consiliului consultativ este directorul general al direcţiei generale.

26. Consiliul consultativ îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentul consiliului consultativ al direcţiei generale judeţene (municipale), aprobat de Ministerul Educaţiei.

 

VII. DISPOZIŢII FINALE

27. Direcţia generală are dreptul să stabilească relaţii şi să încheie acorduri bilaterale de colaborare în domeniu, să participe la proiecte şi manifestări internaţionale în domeniul învăţămîntului.