HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         despre aprobarea Regulamentului privind formarea şi
     gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii

                         Nr.81  din  02.02.2004

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-25/201 din 06.02.2004

                                * * *
    Abrogat: 08.07.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.632 din 29.06.2005

    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă    Regulamentul   privind   formarea   şi   gestionarea
mijloacelor destinate revitalizării viticulturii, conform anexei nr.1.
    2. Se abrogă   unele   hotărîri  ale  Guvernului,   conform   listei
specificate în anexa nr.2.

    Prim-ministru                                   Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                        Dmitrii Todoroglo
    Ministrul finanţelor                            Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                             Vasile Dolghieru

    Chişinău, 2 februarie 2004.
    Nr. 81.
                                                
                                                    Anexa nr.1
                                            la Hotarîrea Guvernului
                                            nr.81 din 2 februarie 2004

                              REGULAMENT
        privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate
                      revitalizării viticulturii

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul   privind   formarea  şi   gestionarea   mijloacelor
destinate   revitalizării  viticulturii  (în  continuare  -  Regulament)
stabileşte  modul de constituire, gestionare şi utilizare a  mijloacelor
financiare,  destinate restituirii parţiale a cheltuielilor suportate la
înfiinţarea   plantaţiilor   viticole  de  producţie   marfă   (inclusiv
plantaţiile-mamă),  precum şi atribuţiile Departamentului Agroindustrial
"Moldova-Vin" în acest domeniu.
    2. Gestionarea  mijloacelor destinate revitalizării viticulturii  se
efectuează  de  către  Departamentul  Agroindustrial  "Moldova-Vin",  în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament.
    3. Prevederile  prezentului  Regulament  se  extind  asupra  tuturor
persoanelor juridice şi fizice, care activează în domeniul viti-vinicol,
indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică.

                       II. Formarea mijloacelor

    4. Mijloacele, destinate revitalizării viticulturii se formează:
    din plata pentru  dreptul  de utilizare a mărcilor -  proprietate  a
statului;
    din alte venituri permise de legislaţie.
    5. Mijloacele    băneşti   destinate   revitalizării   viticulturii,
prevăzute  la  pct.4 al prezentului Regulament, se acumulează pe un cont
trezorerial  special  (în continuare - cont special) al  Departamentului
Agroindustrial   "Moldova-Vin",   care  va  fi  deschis  de   Ministerul
Finanţelor la Trezoreria de Stat (Trezoreria teritorială Chişinău).
    6. Plata pentru  utilizarea mărcilor - proprietate a statului va  fi
vărsată   în  contul  special  la  momentul  efectuării  operaţiilor  de
vînzare-cumpărare a producţiei alcoolice şi va fi indicată în contractul
de  licenţă  pentru  dreptul  de utilizare a mărcilor  -  proprietate  a
statului.
    7. Corectitudinea  calculării  şi vărsării integrale  a  mijloacelor
prevăzute  la  pct.4 al prezentului Regulament se monitorizează de către
Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin".
    8. Mijloacele neutilizate pîna la finele anului rămîn disponibile şi
se repartizează cu aceeaşi destinaţie pentru anul următor.

               III. Administrarea mijloacelor destinate
                      revitalizării viticulturii

    9. Administrarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii se
efectuează de către un consiliu compus din 9 persoane.
    10. În componenţa consiliului se includ:
    directorul general  al Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin",
care exercită funcţia de preşedinte al consiliului;
    cîte un reprezentant    din   partea   Ministerului   Economiei   şi
Ministerului Finanţelor;
    cîte un reprezentant  din  partea  Uniunii  Viticultorilor,  Uniunii
Oenologilor şi Uniunii Exportatorilor de Vin din Moldova;
    trei reprezentanţi  ai Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin",
inclusiv  şeful direcţiei principale economico-financiare, care exercită
funcţia de secretar.
    11. Activitatea  consiliului este reglementată printr-un regulament,
care se aprobă la şedinţa de constituire a consiliului.
    12. Consiliul are următoarele atribuţii principale:
    aprobarea modalităţii   de   transferare  a  mijloacelor   destinate
revitalizării viticulturii şi exercitarea funcţiei de control;
    evaluarea priorităţilor  din complexul viticol care vor fi finanţate
de la mijloacele acumulate pe cont;
    coordonarea acţiunilor  de  elaborare  a programelor  anuale  şi  pe
termen lung de înfiinţare a plantaţiilor de viţă de vie;
    aprobarea criteriilor  de  folosire şi distribuire a mijloacelor  şi
asigurarea transparenţei lor;
    exercitarea altor atribuţii, în conformitate cu prezentul Regulament
şi legislaţia în vigoare.
    13. Şedinţele   consiliului   pot  fi  ordinare  şi   extraordinare.
Şedinţele  ordinare  ale  consiliului  se  ţin, cel  puţin,  o  dată  în
trimestru.  Şedinţele  extraordinare  ale  consiliului  se  convoacă  de
preşedintele  consiliului  sau  la  cererea  a cel  puţin  3  membri  ai
consiliului.  Data  convocării şedinţei extraordinare este stabilită  de
preşedintele  consiliului  şi se aduce la cunoştinţa  tuturor  membrilor
acestuia cu cel puţin 3 zile înainte de timpul stabilit.
    14. Cvorumul   necesar   pentru   ţinerea   şedinţelor   consiliului
constituie 2/3 din membrii numiţi ai acestuia.
    15. La şedinţele  consiliului fiecare membru deţine un vot, pe  care
îl   exercită  personal.  Deciziile  consiliului  se  adoptă  cu   votul
majorităţii  membrilor  consiliului  prezenţi  la  şedinţă.  În  caz  de
paritate de voturi, votul preşedintelui consiliului este decisiv.
    16. Şedinţele  consiliului  se  consemnează  într-un  proces-verbal,
întocmit  în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei, în cel  puţin
două  exemplare.  Fiecare  exemplar  al  procesului-verbal  al  şedinţei
consiliului va fi semnat de preşedintele şi secretarul consiliului.
    17. Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" va asigura:
    ţinerea evidenţei contabile a contului special;
    ţinerea documentelor   bancare,   inclusiv  a  rapoartelor   privind
veniturile şi cheltuielile;
    perfectarea raportului   anual   conform  cerinţelor  stabilite   de
legislaţie;
    pregătirea ordinii  de zi a şedinţelor şi organizarea lucrărilor  de
secretariat ale consiliului;
    perfectarea rapoartelor    trimestriale   privind   veniturile    şi
cheltuielile curente, cu prezentarea acestora în şedinţa consiliului;
    monitorizarea    utilizării    mijloacelor    financiare    acordate
beneficiarilor;
    primirea şi verificarea documentelor de la beneficiari;
    întocmirea contractelor  de  licenţă  privind  utilizarea mărcilor - 
proprietate a statului şi ţinerea evidentei lor;
    executarea altor  acţiuni care ar asigura utilizarea şi  gestionarea
eficientă a mijloacelor destinate revitalizării viticulturii.

                     IV. Repartizarea mijloacelor

    18. Mijloacele destinate revitalizării viticulturii vor fi utilizate
pentru:
    compensarea parţială   a  cheltuielilor,  suportate  la  înfiinţarea
plantaţiilor viticole;
    cheltuieli în vederea gestionarii mărcilor - proprietate a statului,
conform devizului aprobat de consiliu;
    alte activităţi   în   domeniu,   la  decizia  consiliului   şi   în
conformitate cu prevederile legale.
    19. Pot beneficia de compensarea parţială a cheltuielilor, suportate
la  înfiinţarea plantaţiilor viticole, agenţii economici care au  fondat
plantaţii  pe  o  suprafaţă  totală  de cel  puţin  5  hectare,  conform
proiectului de înfiinţare.
    În cazul în care   au  fost  înfiinţate  plantaţii  viticole  cu   o
suprafaţă  mai  mică de 5,0 ha, compensaţiile se acordă cu  condiţia  că
viile  plantate  în anul curent şi cele plantate anterior (primii 4  ani
după  plantare)  sînt  amplasate compact pe acelaşi sector  şi  depăşesc
suprafaţa minimă de 5 ha.
 [Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1205 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04]

    20. Compensarea  parţială a cheltuielilor, suportate la  înfiinţarea
plantaţiilor  viticole, se efectuează agenţilor economici în sumă de  25
mii lei pentru un hectar, suprafaţă utilă de vie înfiinţat.
 [Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.1205 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04]

    21. Compensarea  parţială a cheltuielilor, suportate la  înfiinţarea
plantaţiilor   viticole,  se  efectuează  pentru  fiecare  hectar,  după
confirmarea  documentară  a  plantării  materialului  săditor,  în  trei
tranşe:  prima tranşă - 40%, a doua tranşă - 30% şi a treia tranşă - 30%
din mărimea compensaţiei stabilite.
    Compensaţiile   se   acordă   doar  pentru   plantaţiile   viticole,
plantaţiile  altoi  înfiinţate  cu  material săditor  altoit  de  soiuri
omologate  şi pentru plantaţiile portaltoi înfiinţate cu viţe sau butaşi
portaltoi.
    Acordarea compensărilor   agenţilor   economici,  plătitori   pentru
utilizarea   mărcilor  -  proprietate  a  statului,  care  au  înfiinţat
plantaţii  viticole,  se  efectuează  în baza unui  acord  adiţional  la
contractul   de  licenţă  pentru  dreptul  de  utilizare  a  mărcilor  -
proprietate   a  statului.  Compensaţiile  vor  fi  acordate  pe  măsura
achitării plăţilor pentru folosirea mărcilor - proprietate a statului.
 [Pct.21 completat prin Hot.Guv. nr.1205 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04]

    22. Solicitanţii   vor   prezenta   Departamentului   Agroindustrial
"Moldova-Vin" următoarele documente:
    certificatul de înregistrare a agentului economic;
    actele ce confirmă  dreptul de exploatare sau dreptul de proprietate
asupra   terenurilor  agricole,  înregistrate  la  oficiile   cadastrale
teritoriale;
    actele ce confirmă   plantarea  materialului  săditor,  aprobate  de
autorităţile    administraţiei   publice   locale   şi   confirmate   de
Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin";
    proiectul înfiinţării plantaţiei viticole;
    alte documente, la solicitarea departamentului nominalizat.
    23. Secretarul  consiliului  va  fixa  în  registru  data  depunerii
documentelor   şi,  în  termen  de  20  zile  calendaristice  din   data
prezentării  lor,  va indica succesiunea primirii de către beneficiar  a
mijloacelor băneşti sau motivul pentru care i s-a refuzat.
    24. Vor beneficia de compensarea parţială a cheltuielilor, suportate
la  înfiinţarea plantaţiilor viticole, agenţii economici care vor  fonda
plantaţii  de  viţă de vie după data intrării în vigoare  a  prezentului
Regulament.
    25. Dările de  seamă cu privire la utilizarea mijloacelor din contul
special   se   prezintă  organelor  de  resort,   conform   prevederilor
legislaţiei în vigoare.

                                                Anexa nr.2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.81 din 2 februarie 2004

                                LISTA
                hotărîrilor Guvernului care se abrogă

    1. Hotărîrea   Guvernului  nr.1546  din  2  decembrie  2002  "Despre
aprobarea  Regulamentului  privind formarea şi  gestionarea  mijloacelor
destinate  revitalizării viticulturii" (Monitorul Oficial al  Republicii
Moldova,  2002,  nr.170-172,  art.1691),  cu excepţia  punctului  3  din
Hotărîre.
    2. Hotărîrea  Guvernului nr.194 din 24 februarie 2003 "Cu privire la
suspendarea acţiunii Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1546 din
2  decembrie  2002"  (Monitorul  Oficial al  Republicii  Moldova,  2003,
nr.27-29, art.207).