HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre aprobarea Regulamentului privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii Nr.1546 din 02.12.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.170-172/1691 din 13.12.2002 * * *
Abrogat: 06.02.2004 (cu excepţia pct.3) Hotărîrea Guvernului nr.81 din 02.02.2004
Abrogat: 08.07.2005 (pct.3) Hotărîrea Guvernului nr.632 din 29.06.2005
Notă: Se suspendă acţiunea Hotărîrii pînă la identificarea surselor de finanţare a dezvoltării viticulturii conform Hot. Guv. nr.194 din 24.02.03, în vigoare 28.02.03 Întru realizarea prevederilor Programului de restabilire şi dezvoltare a viticulturii şi vinificaţiei în anii 2002-2020, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1313 din 7 octombrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002,nr. 142-143, art. 1448), precum şi în scopul formării unei baze stabile şi durabile de materie primă vinicolă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii (se anexează). 2. Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin", în comun cu Ministerul Finanţelor, vor întreprinde măsurile necesare întru realizarea prevederilor regulamentului sus-menţionat.
[Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.632 din 29.06.05, în vigoare 08.07.05] Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul agriculturii şi industriei alimentare Dmitrii Todoroglo Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 2 decembrie 2002. Nr. 1546. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1546 din 2 decembrie 2002 REGULAMENTUL privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii (în continuare - Regulament) stabileşte modul de constituire, gestionare şi utilizare a mijloacelor financiare destinate înfiinţării plantaţiilor viticole şi exploatării acestora în primii 4 ani după plantare, precum şi atribuţiile Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin" în acest domeniu. 2. Gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii este efectuată de către Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin", în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament. 3. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra tuturor persoanelor juridice şi fizice, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică de activitate, care activează în domeniul viti-vinicol. II. Formarea mijloacelor 4. Mijloacele destinate revitalizării viticulturii se formează: din plata pentru dreptul de utilizare a mărcilor proprietate a statului; din sumele rambursate ale împrumuturilor, eliberate conform prezentului Regulament; din alte venituri permise de legislaţie. 5. Mijloacele băneşti, destinate revitalizării viticulturii, prevăzute la pct.4 al prezentului Regulament, se acumulează pe un cont trezorerial special (în continuare - cont special) al Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin" care va fi deschis de Ministerul Finanţelor la Trezoreria de stat (Trezoreria teritorială Chişinău). 6. Plata pentru utilizarea mărcilor proprietate a statului va fi vărsată la contul special la momentul efectuării operaţiilor de vînzare-cumpărare a producţiei alcoolice şi va fi indicată în contractul de licenţă pentru dreptul de utilizare a mărcilor proprietate a statului. 7. Corectitudinea calculării şi vărsării integrale a mijloacelor prevăzute la pct.4 se monitorizează de către Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin". 8. Mijloacele neutilizate pînă la sfîrşitul anului rămîn disponibile şi se repartizează cu aceeaşi destinaţie pentru anul următor. III. Administrarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii 9. Administrarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii se efectuează de către un consiliu compus din 9 persoane. 10. În componenţa consiliului se includ: directorul general al Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin", care exercită funcţia de preşedinte al consiliului; cîte un reprezentant din partea Ministerului Economiei şi Ministerului Finanţelor; cîte un reprezentant din partea Uniunii Viticultorilor, Uniunii Oenologilor şi Uniunii Exportatorilor de Vin din Moldova; trei reprezentanţi ai Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin", inclusiv şeful direcţiei principale economico-financiare, care exercită funcţia de secretar. 11. Activitatea consiliului este reglementată printr-un regulament, care se aprobă la şedinţa de constituire a consiliului. 12. Consiliul are următoarele atribuţii principale: aprobă modalitatea de transferare a mijloacelor destinate revitalizării viticulturii şi exercită funcţia de control; evaluează priorităţile din complexul viticol care vor fi finanţate de la mijloacele acumulate pe cont; coordonează acţiunile de elaborare a programelor anuale şi pe termen lung de înfiinţare a plantaţiilor de viţă de vie; aprobă criteriile de folosire şi distribuire a mijloacelor şi asigură transparenţa lor; determină procedura de decontare a mijloacelor băneşti şi modul de rambursare a împrumuturilor acordate agenţilor economici; aprobă contractele de împrumut; exercită alte atribuţii, în conformitate cu prezentul Regulament şi legislaţia în vigoare. 13. Şedinţele consiliului pot fi ordinare şi extraordinare. Şedinţele ordinare ale consiliului se ţin cel puţin o dată pe trimestru. Şedinţele extraordinare ale consiliului se convoacă de preşedintele consiliului sau la cererea a cel puţin 3 membri ai consiliului. Data convocării şedinţei extraordinare este stabilită de preşedintele consiliului, se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor acestuia cu cel puţin 3 zile înainte de timpul stabilit. 14. Cvorumul necesar pentru ţinerea şedinţelor consiliului va constitui 2/3 din membrii numiţi ai acestuia. 15. La şedinţele consiliului fiecare membru deţine un vot, care îl exercită personal. Deciziile consiliului se iau cu votul majorităţii membrilor consiliului prezenţi la şedinţă. În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui consiliului este decisiv. 16. Şedinţele consiliului se consemnează într-un proces-verbal, întocmit în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei, în cel puţin două exemplare. Fiecare exemplar al procesului-verbal al şedinţei consiliului va fi semnat de preşedintele şi secretarul consiliului. 17. Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" va asigura: ţinerea evidenţei contabile a contului special; ţinerea documentelor bancare, inclusiv a rapoartelor privind veniturile şi cheltuielile; perfectarea raportului anual conform cerinţelor stabilite de legislaţie; pregătirea ordinii de zi a şedinţelor şi organizarea lucrărilor de secretariat ale consiliului; perfectarea rapoartelor trimestriale privind veniturile şi cheltuielile curente, cu prezentarea acestora în şedinţa consiliului; monitorizarea utilizării mijloacelor financiare acordate beneficiarilor; primirea şi verificarea documentelor de la beneficiari, elaborarea contractelor de împrumut şi supravegherea executării lor; întocmirea contractelor de licenţă privind utilizarea mărcilor-proprietate a statului şi ţinerea evidenţei lor; executarea altor acţiuni care ar asigura utilizarea şi gestionarea eficientă a mijloacelor destinate revitalizării viticulturii. IV. Repartizarea mijloacelor 18. Mijloacele destinate revitalizării ramurii vor fi utilizate pentru: finanţarea înfiinţării plantaţiilor viticole (inclusiv a plantaţiilor de altoi şi portaltoi) prin acordarea de împrumuturi de lungă durată fără dobîndă; cheltuieli în vederea gestionării mijloacelor, conform devizului aprobat de consiliu; alte activităţi în domeniu, la decizia consiliului şi în conformitate cu prevederile legale. 19. Împrumuturile vor fi acordate agenţilor economici în baza principiilor creditării ipotecare (inclusiv luarea în gaj a terenurilor agricole şi a plantaţiilor viticole înfiinţate din împrumutul acordat). 20. Împrumutul se acordă agenţilor economici în sumă de pînă la 75% din cheltuielile pentru înfiinţarea plantaţiei, conform proiectului de înfiinţare pentru o suprafaţă de cel puţin 5,0 hectare. 21. Rambursarea împrumuturilor se va efectua începînd cu al 6-lea an din momentul înfiinţării plantaţiei, în termen de pînă la 15 ani. 22. Solicitanţii împrumutului vor prezenta Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin" următoarele documente: certificatul de înregistrare a agentului economic; actele ce confirmă dreptul de exploatare sau dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole, înregistrate la oficiile cadastrale teritoriale; business-planul înfiinţării şi exploatării plantaţiilor viticole, precum şi al utilizării şi rambursării împrumutului, coordonat cu Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin"; proiectul înfiinţării plantaţiei viticole; alte documente, la solicitarea departamentului nominalizat, în scopul perfectării contractului de împrumut. 23. Secretarul Consiliului va fixa în registru data depunerii documentelor şi, în termen de 20 zile calendaristice din data prezentării lor, va indica succesiunea primirii de către beneficiari a împrumutului sau motivul pentru care li s-a refuzat acest împrumut. 24. În cazul utilizării mijloacelor financiare primite ca împrumut din mijloacele destinate revitalizării viticulturii în alte scopuri decît cele indicate în contractul de împrumut, consiliul va restitui sumele alocate prin vînzarea gajului. 25. Dările de seamă cu privire la utilizarea mijloacelor din contul special se prezintă organelor de resort conform prevederilor legislaţiei. 26. Litigiile apărute în legătură cu încheierea sau executarea contractului de împrumut vor fi supuse, în prealabil, unei proceduri amiabile de soluţionare. Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă sînt de competenţa instanţelor de judecată.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀