vineri, 6 februarie 2004
1546/02.12.2002 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           despre aprobarea Regulamentului privind formarea
          şi gestionarea mijloacelor destinate revitalizării
                             viticulturii

                        Nr.1546  din  02.12.2002

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.170-172/1691 din 13.12.2002

                                * * *
    Abrogat: 06.02.2004 (cu excepţia pct.3)
    Hotărîrea Guvernului nr.81 din 02.02.2004
   
    Abrogat: 08.07.2005 (pct.3)
    Hotărîrea Guvernului nr.632 din 29.06.2005
   
Notă: Se suspendă acţiunea Hotărîrii pînă la identificarea surselor de
      finanţare a dezvoltării viticulturii conform Hot. Guv. nr.194 din
      24.02.03, în vigoare 28.02.03

    Întru realizarea   prevederilor   Programului  de   restabilire   şi
dezvoltare  a  viticulturii şi vinificaţiei în anii  2002-2020,  aprobat
prin  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 1313 din 7  octombrie
2002  (Monitorul  Oficial al Republicii Moldova, 2002,nr. 142-143,  art.
1448),  precum  şi în scopul formării unei baze stabile şi  durabile  de
materie primă vinicolă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă    Regulamentul   privind   formarea   şi   gestionarea
mijloacelor destinate revitalizării viticulturii (se anexează).
    2. Departamentul   Agroindustrial   "Moldova-Vin",   în   comun   cu
Ministerul   Finanţelor,   vor  întreprinde  măsurile   necesare   întru
realizarea prevederilor regulamentului sus-menţionat.
 [Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.632 din 29.06.05, în vigoare 08.07.05]

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                    Dmitrii Todoroglo
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 2 decembrie 2002.
    Nr. 1546.

                                             Aprobat
                                    prin Hotărîrea Guvernului
                                   Republicii Moldova nr. 1546
                                      din 2 decembrie 2002

                             REGULAMENTUL
         privind formarea şi gestionarea mijloacelor destinate
                      revitalizării viticulturii

                        I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul   privind   formarea  şi   gestionarea   mijloacelor
destinate   revitalizării  viticulturii  (în  continuare  -  Regulament)
stabileşte  modul de constituire, gestionare şi utilizare a  mijloacelor
financiare  destinate  înfiinţării plantaţiilor viticole şi  exploatării
acestora   în  primii  4  ani  după  plantare,  precum  şi   atribuţiile
Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin" în acest domeniu.
    2. Gestionarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii este
efectuată   de  către  Departamentul  Agroindustrial  "Moldova-Vin",  în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament.
    3. Prevederile  prezentului  Regulament  se  extind  asupra  tuturor
persoanelor  juridice  şi fizice, indiferent de tipul de proprietate  şi
forma  organizatorico-juridică de activitate, care activează în domeniul
viti-vinicol.

                       II. Formarea mijloacelor
    4. Mijloacele destinate revitalizării viticulturii se formează:
    din plata pentru  dreptul  de  utilizare a  mărcilor  proprietate  a
statului;
    din sumele rambursate    ale   împrumuturilor,   eliberate   conform
prezentului Regulament;
    din alte venituri permise de legislaţie.
    5. Mijloacele   băneşti,   destinate   revitalizării   viticulturii,
prevăzute  la pct.4 al prezentului Regulament, se acumulează pe un  cont
trezorerial  special  (în continuare - cont special) al  Departamentului
Agroindustrial "Moldova-Vin" care va fi deschis de Ministerul Finanţelor
la Trezoreria de stat (Trezoreria teritorială Chişinău).
    6. Plata pentru  utilizarea  mărcilor proprietate a statului  va  fi
vărsată   la  contul  special  la  momentul  efectuării  operaţiilor  de
vînzare-cumpărare a producţiei alcoolice şi va fi indicată în contractul
de licenţă pentru dreptul de utilizare a mărcilor proprietate a statului.
    7. Corectitudinea  calculării  şi vărsării integrale  a  mijloacelor
prevăzute   la   pct.4   se   monitorizează   de   către   Departamentul
Agroindustrial "Moldova-Vin".
    8. Mijloacele neutilizate pînă la sfîrşitul anului rămîn disponibile
şi se repartizează cu aceeaşi destinaţie pentru anul următor.

                    III. Administrarea mijloacelor
                 destinate revitalizării viticulturii
    9. Administrarea mijloacelor destinate revitalizării viticulturii se
efectuează de către un consiliu compus din 9 persoane.
    10. În componenţa consiliului se includ:
    directorul general  al Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin",
care exercită funcţia de preşedinte al consiliului;
    cîte un reprezentant    din   partea   Ministerului   Economiei   şi
Ministerului Finanţelor;
    cîte un reprezentant  din  partea  Uniunii  Viticultorilor,  Uniunii
Oenologilor şi Uniunii Exportatorilor de Vin din Moldova;
    trei reprezentanţi  ai Departamentului Agroindustrial "Moldova-Vin",
inclusiv  şeful direcţiei principale economico-financiare, care exercită
funcţia de secretar.
    11. Activitatea  consiliului este reglementată printr-un regulament,
care se aprobă la şedinţa de constituire a consiliului.
    12. Consiliul are următoarele atribuţii principale:
    aprobă modalitatea    de   transferare   a   mijloacelor   destinate
revitalizării viticulturii şi exercită funcţia de control;
    evaluează priorităţile  din complexul viticol care vor fi  finanţate
de la mijloacele acumulate pe cont;
    coordonează acţiunile de elaborare a programelor anuale şi pe termen
lung de înfiinţare a plantaţiilor de viţă de vie;
    aprobă criteriile  de  folosire  şi  distribuire  a  mijloacelor  şi
asigură transparenţa lor;
    determină procedura  de decontare a mijloacelor băneşti şi modul  de
rambursare a împrumuturilor acordate agenţilor economici;
    aprobă contractele de împrumut;
    exercită alte  atribuţii, în conformitate cu prezentul Regulament şi
legislaţia în vigoare.
    13. Şedinţele   consiliului   pot  fi  ordinare  şi   extraordinare.
Şedinţele ordinare ale consiliului se ţin cel puţin o dată pe trimestru.
Şedinţele  extraordinare  ale  consiliului se convoacă  de  preşedintele
consiliului  sau  la cererea a cel puţin 3 membri ai  consiliului.  Data
convocării   şedinţei  extraordinare  este  stabilită  de   preşedintele
consiliului,  se  aduce la cunoştinţa tuturor membrilor acestuia cu  cel
puţin 3 zile înainte de timpul stabilit.
    14. Cvorumul   necesar  pentru  ţinerea  şedinţelor  consiliului  va
constitui 2/3 din membrii numiţi ai acestuia.
    15. La şedinţele  consiliului fiecare membru deţine un vot, care  îl
exercită  personal.  Deciziile consiliului se iau cu  votul  majorităţii
membrilor consiliului prezenţi la şedinţă. În caz de paritate de voturi,
votul preşedintelui consiliului este decisiv.
    16. Şedinţele  consiliului  se  consemnează  într-un  proces-verbal,
întocmit  în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei, în cel  puţin
două  exemplare.  Fiecare  exemplar  al  procesului-verbal  al  şedinţei
consiliului va fi semnat de preşedintele şi secretarul consiliului.
    17. Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" va asigura:
    ţinerea evidenţei contabile a contului special;
    ţinerea documentelor   bancare,   inclusiv  a  rapoartelor   privind
veniturile şi cheltuielile;
    perfectarea raportului   anual   conform  cerinţelor  stabilite   de
legislaţie;
    pregătirea ordinii  de zi a şedinţelor şi organizarea lucrărilor  de
secretariat ale consiliului;
    perfectarea rapoartelor    trimestriale   privind   veniturile    şi
cheltuielile curente, cu prezentarea acestora în şedinţa consiliului;
    monitorizarea    utilizării    mijloacelor    financiare    acordate
beneficiarilor;
    primirea şi verificarea  documentelor de la beneficiari,  elaborarea
contractelor de împrumut şi supravegherea executării lor;
    întocmirea contractelor     de     licenţă    privind     utilizarea
mărcilor-proprietate a statului şi ţinerea evidenţei lor;
    executarea altor  acţiuni care ar asigura utilizarea şi  gestionarea
eficientă a mijloacelor destinate revitalizării viticulturii.

                     IV. Repartizarea mijloacelor
    18. Mijloacele  destinate  revitalizării  ramurii vor  fi  utilizate
pentru:
    finanţarea înfiinţării    plantaţiilor    viticole    (inclusiv    a
plantaţiilor  de  altoi şi portaltoi) prin acordarea de  împrumuturi  de
lungă durată fără dobîndă;
    cheltuieli în  vederea  gestionării mijloacelor,  conform  devizului
aprobat de consiliu;
    alte activităţi   în   domeniu,   la  decizia  consiliului   şi   în
conformitate cu prevederile legale.
    19. Împrumuturile  vor  fi  acordate  agenţilor  economici  în  baza
principiilor  creditării ipotecare (inclusiv luarea în gaj a terenurilor
agricole şi a plantaţiilor viticole înfiinţate din împrumutul acordat).
    20. Împrumutul  se acordă agenţilor economici în sumă de pînă la 75%
din  cheltuielile pentru înfiinţarea plantaţiei, conform proiectului  de
înfiinţare pentru o suprafaţă de cel puţin 5,0 hectare.
    21. Rambursarea împrumuturilor se va efectua începînd cu al 6-lea an
din momentul înfiinţării plantaţiei, în termen de pînă la 15 ani.
    22. Solicitanţii    împrumutului   vor   prezenta    Departamentului
Agroindustrial "Moldova-Vin" următoarele documente:
    certificatul de înregistrare a agentului economic;
    actele ce confirmă  dreptul de exploatare sau dreptul de proprietate
asupra   terenurilor  agricole,  înregistrate  la  oficiile   cadastrale
teritoriale;
    business-planul  înfiinţării  şi exploatării plantaţiilor  viticole,
precum  şi  al  utilizării  şi rambursării  împrumutului,  coordonat  cu
Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin";
    proiectul înfiinţării plantaţiei viticole;
    alte documente,   la  solicitarea  departamentului  nominalizat,  în
scopul perfectării contractului de împrumut.
    23. Secretarul  Consiliului  va  fixa  în  registru  data  depunerii
documentelor   şi,  în  termen  de  20  zile  calendaristice  din   data
prezentării  lor, va indica succesiunea primirii de către beneficiari  a
împrumutului sau motivul pentru care li s-a refuzat acest împrumut.
    24. În cazul  utilizării mijloacelor financiare primite ca  împrumut
din  mijloacele  destinate  revitalizării viticulturii în  alte  scopuri
decît  cele  indicate în contractul de împrumut, consiliul  va  restitui
sumele alocate prin vînzarea gajului.
    25. Dările de  seamă cu privire la utilizarea mijloacelor din contul
special se prezintă organelor de resort conform prevederilor legislaţiei.
    26. Litigiile  apărute  în  legătură cu  încheierea  sau  executarea
contractului  de  împrumut vor fi supuse, în prealabil,  unei  proceduri
amiabile  de soluţionare. Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă  sînt
de competenţa instanţelor de judecată.