H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Planului naţional de acţiuni
"Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008
nr. 527 din 21.05.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.83-87/665 din 28.05.2004
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
În temeiul punctului 2 al Hotărîrii Guvernului nr.410 din 4 aprilie 2003 "Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale "Educaţie pentru toţi" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.441) Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Planul naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008 (se anexează).
2. Ministerul Educaţiei va coordona activităţile partenerilor implicaţi în realizarea Planului nominalizat şi va ţine cont de acesta la elaborarea planurilor strategice de cheltuieli sectoriale pentru cadrul de cheltuieli pe termen mediu şi la atragerea donatorilor externi.
3. Ministerele şi departamentele interesate vor întreprinde măsuri eficiente privind realizarea Planului naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Valerian Cristea, viceprim-ministru.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnată: | |
Viceprim-ministru | Valerian Cristea |
Ministrul educaţiei | Valentin Beniuc |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul economiei | Marian Lupu |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Valerian Revenco |
Ministrul sănătăţii | Andrei Gherman |
Chişinău, 21 mai 2004. | |
Nr.527. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.527 din 21 mai 2004
Planul naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008 | ||||||||
I. Educaţia şi Dezvoltarea Timpurie (EDT) | ||||||||
Obiective/rezultate/activităţi | Indicatori de evaluare şi monitorizare | Parteneri | Termene de realizare | Costuri estimative (mii lei) | Finanţare | |||
internă | externă | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Obiectiv general | Majorarea către anul 2008 a ratei de participare la programele preşcolare pînă la 75% pentru copiii cu vîrsta de 3-5 ani şi pînă la 100% pentru copiii de 6-7 ani,precum şi reducerea, la mai puţin de 5%, a discrepanţelor dintre regiunile rurale şi cele urbane, dintre grupele dezavantajate şi populaţia totală | Rata globală de participare a copiilor de 0-7 ani la programele educaţionale timpurii Rata de participare a copiilor de 0-3, 3-5 ani la programele educaţionale timpurii Rata de participare a copiilor de 5-7 ani la programele preşcolare obligatorii Rata copiilor înscrişi în clasa I care au frecventat programele de educaţie timpurie Segmentul de populaţie urban/rural încadrat în programe educaţionale timpurii Numărul de copii din familii vulnerabile încadraţi în programe educaţionale timpurii Cota cheltuielilor pentru EDT din cheltuielile totale din învăţămînt Cota cheltuielilor pentru un copil din cheltuielile totale din învăţămînt | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG, FISM, organismele internaţionale | 2004-2008 | 1140809,0 | 994467,0 | 146342,0 | |
100% | 87% | 13% | ||||||
Obiectiv specific | 1 | Sporirea accesului şi participării la educaţie, în special pentru copiii dezavantajaţi | 2004-2008 | |||||
Rezultat | 1.1 | Elaborarea şi implementarea unor măsuri complexe pentru participare sporită la educaţie | Rata de participare a copiilor de 0-5 ani la programe educaţionale timpurii Rata de participare a copiilor de 5-7 ani la programe preşcolare obligatorii Numărul instituţiilor de EDT pe tipuri | |||||
Activităţi | 1.1.1 | Dezvoltarea unui cadru instituţional adecvat, asigurînd accesul la o educaţie de calitate pentru toţi copiii: grădiniţe/grupe cu regim flexibil de activitate (de 4, 6, 9, 10,12 ore); grupe şi grădiniţe private; grupe preşcolare pregătitoare în cadrul şcolii primare; complexe educaţionale grădiniţă-şcoală primară etc. | Numărul de grădiniţe/ grupe cu regim flexibil de activitate (de 4, 6, 9, 10, 12 ore) Numărul de grupe şi grădiniţe private Numărul de grupe preşcolare pregătitoare în cadrul şcolii primare Numărul de complexe educaţionale grădiniţă - şcoală primară etc. | Ministerul Educaţiei, APL, ONG | 2004-2008 | |||
1.1.2 | Crearea serviciilor educaţionale viabile şi rentabile (fără distrugerea structurilor existente), lărgirea ofertei de servicii educaţionale de calitate înaltă pentru copii şi familii: serviciul psihologic; servicii de asistenţă medicală; servicii / prestări cu plată de dezvoltare fizică, intelectuală şi psiho-socială a copiilor (dans, şah, computer, confecţii, limbi străine etc.); servicii de promovare a modului sănătos de viaţă | Numărul de servicii prestate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, instituţiile educaţionale, ONG | 2004-2005 | 2500,0 | 2500,0 | ||
2004-2008 | 2104,0 | 2104,0 | ||||||
1.1.3 | Dezvoltarea / extinderea modelului de educaţie timpurie individualizată, creat şi implementat de UNICEF în sistemul preşcolar din ţară, Programul "Pas cu Pas" (prin cursuri de perfecţionare) | Numărul de grădiniţe care implementează aceste programe educaţionale Numărul de copii care beneficiază de aceste programe Numărul de cadre didactice care lucrează în aceste programe | Ministerul Educaţiei, UNICEF, Programul "Pas cu Pas", APL, ONG | 2004-2006 | 2600,0 | 2600,0 | ||
1.1.4 | Îmbunătăţirea condiţiilor şi accesului la serviciile EDT: reabilitarea / renovarea / întreţinerea clădirilor instituţiilor preşcolare; renovarea clădirilor avariate (cîte 10% din clădiri anual); îmbunătăţirea asistenţei medicale şi a alimentaţiei copiilor în instituţiile preşcolare; stimularea implicării sectorului privat în finanţarea domeniului; asigurarea transportării copiilor la instituţiile de educaţie timpurie | Numărul de clădiri renovate Numărul mijloacelor de transport şcolar Numărul de copii care beneficiază de transport şcolar Cota finanţării din partea sectorului privat | APL, ONG, părinţii, agenţii economici | 2004-2008 | 304458,0 | 304458,0 | ||
58500,0 | 58500,0 | |||||||
211389,0 | 211389,0 | |||||||
2004 | 21000,0 | 21000,0 | ||||||
1.1.5 | Perfecţionarea/dezvoltarea bazei materiale şi didactice a procesului de educaţie timpurie: construirea şi echiparea terenurilor/spaţiilor de joacă pentru copii în fiecare localitate (fie în instituţii educaţionale, fie pe alt teritoriu); crearea/consolidarea în fiecare instituţie şi/ sau altă formă alternativă cu program educaţional timpuriu a bibliotecilor şi a ludotecilor necesare dezvoltării copiilor mici; echiparea cabinetelor medicale (din instituţiile educaţionale sau medicale) cu echipamentul şi medicamentele conform standardelor; asigurarea instituţiilor educaţionale cu inventarul şi echipamentul necesar; crearea condiţiilor sanitaro-igienice şi psihopedagogice necesare derulării procesului educaţional-dezvoltativ pentru copiii din grupele pregătitoare în cadrul şcolii | Numărul de terenuri construite şi echipate Numărul bibliotecilor şi ludotecilor create / consolidate Numărul cabinetelor medicale echipate Numărul de instituţii educaţionale asigurate cu inventar tehnic şi sanitar necesar Numărul de grupe/clase preşcolare din cadrul şcolii echipate conform necesităţilor Mijloacele bugetare alocate pentru îmbunătăţirea condiţiilor sanitaro-igienice şi psihopedagogice | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, FISM, ONG, Comunităţile, agenţii economici, părinţii | 2004-2008 | 39200,0 | În limita alocaţiilor | 39200,0 | |
17662,0 | 17662,0 | |||||||
5362,0 | 5362,0 | |||||||
Rezultat | 1.2 | Acces sporit pentru copiii aflaţi în situaţii dificile (majorat cu 10 %) | Numărul de copii aflaţi în dificultate, încadraţi în programe educaţionale timpurii Numărul de servicii de sprijin pentru copii | 2004-2008 | ||||
Activităţi | 1.2.1 | Realizarea unui studiu socio-medico-psihopedagogic privind copiii de 0 -7 ani, aflaţi în situaţii dificile şi elaborarea bazei de date a acestor copii | Studiu realizat Bază de date funcţională | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL, organismele internaţionale | 2004-2005 | 455,0 | 455,0 | |
1.2.2 | Crearea serviciilor educaţionale comunitare pentru copiii din familii vulnerabile, copiii abandonaţi, copiii străzii etc.: centre socio-educaţionale pentru copiii nevoiaşi; centre / terenuri de joc şi agrement; biblioteci, ludoteci (jucării şi materiale didactice) etc. | Numărul de centre socio-educaţionale pentru copiii nevoiaşi Numărul de centre / terenuri de joc şi agrement Numărul de biblioteci, ludoteci Numărul de copii care beneficiază de aceste instituţii alternative Numărul de personal care lucrează în aceste instituţii alternative | Ministerul Educaţiei, APL, ONG, părinţii, agenţii economici, organismele internaţionale | 2005-2008 | 33430,0 | 33430,0 | ||
Rezultat | 1.3 | Servicii educaţionale create pentru copiii cu CES | Numărul de copii care beneficiază de astfel de servicii Numărul instituţiilor / serviciilor cu programe CES | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG, organismele internaţionale | 2004-2008 | |||
Activităţi | 1.3.1 | Elaborarea şi realizarea unui plan de diagnosticare privind tulburările /deficienţele în dezvoltarea copiilor de 0-7 ani | Plan realizat Baza de date funcţională | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL | 2004-2005 | 235,0 | 235,0 | |
1.3.2 | Crearea alternativelor instituţionale pentru copiii cu CES: grupe preşcolare pentru copiii cu CES (în cadrul instituţiilor preşcolare); centre de zi de diagnosticare şi recuperare | Numărul de grupe din cadrul instituţiilor preşcolare Numărul centrelor de zi Numărul de copii care beneficiază de aceste centre | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, părinţii | 2004-2008 | 1180,0 | 1180,0 | ||
1.3.3 | Crearea condiţiilor sanitaro-igienice, psihopedagogice şi de recuperare necesare procesului educaţional-dezvoltativ şi recuperatoriu pentru copiii cu CES din cadrul instituţiilor preşcolare | Numărul de unităţi de utilaj recuperatoriu Numărul de jucării Numărul de materiale didactice Numărul de cărţi Cota mijloacelor bugetare alocate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2008 | 2000,0 | 2000,0 | ||
2006 | 500,0 | 500,0 | ||||||
Obiectiv specific | 2 | Îmbunătăţirea calităţii îngrijirii şi educaţiei timpurii din perspectiva tratării ei ca pregătire pentru viaţă, sporirea eficienţei şi relevanţei educaţiei | Indicatorii urmează a fi elaboraţi | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, APL | 2004-2008 | |||
Rezultat | 2.1 | Calitate îmbunătăţită a educaţiei | Indicatorii urmează a fi elaboraţi | 2008 | ||||
Activităţi | 2.1.1 | Elaborarea /perfecţionarea şi implementarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală şi de reabilitare a copiilor de 0-7 ani: standarde de dezvoltare şi evaluare a copiilor pentru depistarea precoce a dificultăţilor în dezvoltarea acestora; standardele mediului educaţional pentru copiii de 0-7 ani; curriculum şi strategii educaţionale noi, elaborate în conformitate cu recomandările internaţionale şi experienţele pozitive existente în domeniu; metodologii moderne axate pe copil, pe formarea la el a deprinderilor de viaţă | Standarde de dezvoltare şi evaluare elaborate şi implementate Standardele mediului educaţional elaborate şi implementate Curriculum şi strategii educaţionale noi elaborate şi implementate Metodologii moderne implementate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Universităţile | 2004-2006 | În limita alocaţiilor | ||
2.1.2 | Elaborarea materialelor informaţionale în probleme de sănătate, îngrijire, educaţie şi dezvoltare a copiilor mici pentru educatoare, asistente medicale, asistenţi sociali, precum şi pentru familie: reviste educaţionale; buletine informaţionale; pachete de resurse; ghiduri; postere informaţionale etc.; cărţi, materiale didactice, jocuri şi jucării pentru copii, precum şi echipament instructiv-educativ | Materiale informaţionale elaborate şi distribuie
Numărul de reviste educaţionale Numărul de buletine informaţionale Numărul de pachete de resurse Numărul de ghiduri Numărul de postere informaţionale etc. Numărul de cărţi, materiale didactice, jocuri şi jucării pentru copii Numărul de echipament instructiv-educativ procurat Mijloace bugetare alocate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, părinţii | 2006 | 120,0 | 120,0 | ||
235,0 | 235,0 | |||||||
2004 | 460,0 | 460,0 | ||||||
2.1.3 | Elaborarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a succeselor înregistrate în domeniu | Sistem de evaluare şi monitorizare implementat | Ministerul Educaţiei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, DRITS | 2005 | 21,0 | 21,0 | ||
Rezultat | 2.2 | Ridicarea statutului, motivaţiei şi a profesionalismului cadrelor didactice | Cota personalului didactic şi nondidactic reinstruit şi atestat
Cota mijloacelor bugetare alocate pentru modificarea salariului, duratei concediului, normei didactice | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, APL | ||||
Activităţi | 2.2.1 | Elaborarea şi aprobarea Statutului cadrului didactic în contextul motivaţiei/stimulării educatoarelor | Statutul cadrului didactic elaborat şi aprobat
Instrucţiuni financiare funcţionale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
2008-2008 | 429682,0 | 429682,0
12070,0*5' 60350,0 (majorarea salariilor cu 15 % anual) | ||||||
2.2.2 | Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi instruire continuă a educatoarelor, asistentelor medicale şi asistenţilor sociali care lucrează cu familiile cu copii mici: elaborarea şi implementarea unei noi curricule în conformitate cu noile cercetări şi recomandări; elaborarea şi implementarea conţinuturilor, strategiilor şi metodologiilor noi | Curriculă nouă elaborată şi implementată Conţinuturi, strategii şi metodologii didactice elaborate şi implementate Tehnologii participativ -active implementate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, universităţile şi colegiile pedagogice şi medicale, ONG, organismele internaţionale | 2006 | 36,0 | 36,0 | ||
1390,0 | 1390,0
şi pe parcursul anilor următori În limita alocaţiilor | |||||||
2.2.3 | Perfecţionarea sistemului de evaluare/ atestare a cadrelor didactice şi manageriale din sistemul de educaţie preşcolară | Sistem de evaluare şi atestare operaţional | Ministerul Educaţiei | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | |||
2.2.4 | Dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesionale (circa 20 % de cadre didactice, medicale, asistenţi sociali pe an) în scopul îmbunătăţirii serviciilor ce ţin de educaţia şi dezvoltarea timpurie a copilului prin: organizare de cursuri, conferinţe, seminare, ateliere de lucru; schimb de experienţă (în ţară şi în străinătate); elaborare de pachete de resurse / materiale de training; elaborarea unui pachet de resurse pentru formatori în EPT/EDT | Cursuri,conferinţe, seminare, ateliere de lucru Schimb de experienţă realizat Pachete de resurse/materiale de training Pachet de resurse pentru formatori în EPT/ EDT Cota mijloacelor bugetare alocate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, organismele internaţionale | 2004-2008 | 560,0 | 560,0 | ||
Obiectiv specific | 3 | Promovarea managementului eficient şi a bunei guvernări | Indicatorii urmează a fi elaboraţi | 2004-2008 | ||||
Rezultat | 3.1 | Îmbunătăţirea cadrului politic şi juridic | Indicatorii urmează a fi elaboraţi | |||||
Activităţi | 3.1.1 | Racordarea legislaţiei, instrucţiunilor şi regulamentelor naţionale cu privire la educaţia timpurie a copiilor de 0-7 ani la legislaţia internaţională, în primul rînd la Convenţia cu privire la Drepturile Copilului | Cadrul legislativ şi normativ racordat | Ministerul Educaţiei | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
Rezultat | 3.2 | Servicii comunitare şi participare sporită a părţilor interesate | Numărul de servicii comunitare nou create de asistenţă a familiei cu copii mici Numărul de familii care beneficiază de aceste servicii Numărul de personal educaţional implicat în aceste servicii | APL, părinţii, agenţii economici, ONG, organismele internaţionale | ||||
Activităţi | 3.2.1 | Dezvoltarea şi consolidarea parteneriatului social în interesul suprem al copilului printr-o abordare multisectorială şi multidisciplinară, realizată prin: campanii de conştientizare a populaţiei privind importanţa vîrstei timpurii şi stimulării timpurii a dezvoltării copiilor; campanii întru sprijinirea respectării drepturilor copiilor mici şi familiilor lor prin intermediul mass -media, conferinţelor, seminarelor, meselor rotunde etc. | Numărul de emisiuni radio şi televiziune difuzate Numărul de postere elaborate şi distribuite Numărul de mese rotunde, conferinţe şi seminare organizate, numărul de persoane care au participat la ele Numărul de buclete informaţionale elaborate şi distribuite Mijloacele bugetare alocate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor Compania TeleRadio Moldova, ONG, organismele internaţionale | 2004-2005 | 579,0 | 579,0 | |
535,0 | 535,0 | |||||||
3.2.2 | Dezvoltarea deprinderilor şi cunoştinţelor familiilor şi a altor persoane care îngrijesc de copii în vederea îmbunătăţirii practicilor de îngrijire şi educaţie a copiilor: elaborarea unui program şi strategii de instruire a părinţilor; "Şcoala părinţilor", traininguri, seminare, ateliere de lucru etc.; emisiuni radio şi televizate cu subiect instructiv-educativ etc.; pachete de resurse / materiale de training, postere, buclete informaţionale etc. | Program şi strategii de instruire a părinţilor elaborate "Şcoala părinţilor", traininguri, seminare, ateliere de lucru etc. organizate Emisiuni radio şi televizate cu subiect instructiv-educativ difuzate Pachete de resurse /materiale de training postere, buclete informaţionale Numărul de familii care au beneficiat de aceste materiale informaţionale | Ministerul Economiei, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, părinţii, organismele internaţionale | 2004-2008 | 727,0 | 727,0 | ||
3.2.3 | Crearea serviciilor de asistenţă socială, medicală, psihologică şi pedagogică pentru familiile cu copii mici în scop de informare, documentare, consiliere şi consultanţă: centre de resurse şi informare a familiei - cîte unul în fiecare raion; centre de consultanţă - cîte unul în fiecare localitate | Centre de resurse şi informare a familiei create
Centre de consultanţă create | APL, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, ONG, organismele internaţionale | 2004-2008 | 3050.0 | 3050,0 | ||
Rezultat | 3.3 | Consolidarea competenţelor de management şi a responsabilităţilor în managementul educaţional | ||||||
Activităţi | 3.3.1 | Evaluarea capacităţilor instituţionale existente implicate în educaţia şi dezvoltarea timpurie a copiilor, realizarea unui studiu de fezabilitate | Analiză sectorială şi studiu de fezabilitate efectuate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, organismele internaţionale | 2005 | 19,0 | 19,0 | |
3.3.2 | Dezvoltarea capacităţilor de planificare, implementare şi monitorizare a factorilor de decizie şi a autorităţilor locale prin: traininguri, seminare, ateliere de lucru; schimb de experienţă cu alte ţări; pachete de resurse/materiale de training | Traininguri, seminare, ateliere de lucru organizate Pachete de resurse /materiale de training Mijloacele bugetare alocate Numărul de persoane instruite | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, ONG, organismele internaţionale | 2004-2005 | 480,0 | 480,0 | ||
3.3.3 | Consolidarea colaborării internaţionale în scopul răspîndirii şi generalizării practicilor şi experienţei pozitive în domeniu (politici, experienţă, practici/metodologii educaţionale etc.) | Colaborare internaţională
Numărul de vizite | Ministerul Educaţiei, APL, ONG, organismele internaţionale | 2004-2005 | ||||
II. Accesul la educaţia de bază de calitate | ||||||||
Obiectiv general | Asigurarea pînă în 2015 a accesului tuturor copiilor la educaţia de bază de calitate, educaţie ce le va asigura dezvoltarea deprinderilor esenţiale de viaţă, inclusiv educaţia pentru sănătate, educaţia civică, educaţia pentru familie,instruirea profesională etc. | Rata de încadrare a copiilor / tinerilor la treptele de instruire ce include educaţia de bază (preşcolar, primar, gimnazial,liceal, profesional) Coeficienţii de inserţie socială a absolvenţilor Indicatorii de sănătate a populaţiei şcolare Cheltuielile bugetare pentru învăţămînt din PIB pentru un elev/ student faţă de cota parte din PIB pentru un locuitor Cheltuielile bugetare pentru treptele preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional din PIB pentru un elev faţă de cota parte din PIB pentru un locuitor Indicatorul repetenţiei Indicatorul de menţinere a contingentului de elevi în clasele 1-4; 5-9; 10-12 Indicatorul de trecere a contingentului de elevi în clasele 4-5; 9-10 Cota absolvenţilor de gimnaziu care nu-şi continuă studiile | 2004-2008 | 3133939,0 | 2696720,0 | 437219,0 | ||
100% | 86% | 14% | ||||||
Obiectiv specific | 1 | Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ vizavi de accesul tuturor copiilor la educaţia de bază de calitate | Cadrul legislativ şi normativ perfecţionat | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
Rezultat | 1.1 | Cadru legislativ viabil, funcţional | Gradul de sincronizare şi viabilitate a cadrului legislativ şi normativ la diferite niveluri de management | |||||
Activităţi | 1.1.1 | Ajustarea cadrului legislativ /normativ din domeniul accesului şi calităţii educaţiei pentru toţi la strategiile şi programele existente (SCERS etc.) | Nivelul de ajustare a cadrului legislativ şi normativ din domeniul educaţiei la Strategia de creştere economică şi reducere a sărăciei | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
1.1.2 | Racordarea legislaţiei naţionale la documentele internaţionale existente (Cadrul de la Dakar, Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului etc.) | Nivel de racordare a legislaţiei naţionale din domeniul educaţiei la documentele internaţionale existente | Ministerul Educaţiei, ONU, Societatea civilă | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
1.1.3 | Delimitarea competenţelor şi responsabilităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale în asigurarea şanselor egale la educaţie | Claritatea şi nivelul de delimitare a competenţelor şi responsabilităţilor în asigurarea şanselor la educaţie Gradul de acces la educaţie pentru diferite niveluri de responsabilitate (central, local) | Ministerul Educaţiei, DRITS, Societatea civilă | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
1.1.4 | Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ vizavi de consolidarea fondurilor comunitare de şcolarizare (cu preponderenţă pentru copiii din familiile sărace, copiii orfani, copiii străzii, copiii refugiaţi etc.) | Mărimea şi cota fondurilor comunitare de şcolarizare utilizate pentru copiii din familii sărace, copiii orfani | Ministerul Educaţiei, DRITS, APL, Societatea civilă | 2004-2006 | În limita alocaţiilor | |||
1.1.5 | Elaborarea programului de implementare a Concepţiei educaţiei | Costurile implementării | Ministerul Educaţiei, Ministerul Culturii, Societatea civilă | 2004 | În limita alocaţiilor | |||
Obiectiv specific | 2 | Perfecţionarea cadrului instituţional pentru asigurarea şanselor egale de acces la educaţia de bază de calitate pentru toţi copiii în general şi în special pentru cei aflaţi în dificultate | Numărul de instituţii şcolare Capacitatea instituţiilor şcolare Distribuirea instituţiilor şcolare Gradul de acces la toate nivelurile de instruire Distanţa parcursă pînă la şcoală Numărul unităţilor de transport | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | |||
Rezultat | 2.1 | Reţea de instituţii optimizată din punct de vedere al accesului, calităţii şi eficienţei economice a educaţiei | Gradul de utilizare a spaţiilor şcolare Gradul de acces la toate nivelurile de instruire Eficienţa economică a educaţiei | |||||
Activităţi | 2.1.1 | Cartografierea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi crearea unei baze de date ce ar servi ca suport pentru optimizarea managementului educaţional | Hărţile unităţilor teritoriale cu instituţiile de învăţămînt, distanţa dintre ele, populaţia şcolară Baze de date pentru fiecare instituţie/localitate în parte şi pentru fiecare unitate teritorial administrativă | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, APL | 2005 | 16,0 | 16,0 | |
2.1.2 | Adaptarea reţelei instituţiilor de învăţămînt preuniversitar la tendinţele demografice din republică | Densitatea instituţiilor de învăţămînt în funcţie de densitatea populaţiei şcolare pe circumscripţii | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, APL | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | |||
2.1.3 | Constituirea reţelei optime de unităţi şcolare care ar oferi fiecărui copil şanse egale la studii prin trecerea la standardul unic al învăţămîntului secundar general - cel liceal | Nivelul de repartizare a liceelor teoretice în teritorii şi gradul de asigurare a accesului la acest nivel de instruire pe fiecare circumscripţie şcolară | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, APL | 2004-2005 | În limita alocaţiilor art.241 56101 | |||
2.1.4 | Raţionalizarea utilizării cheltuielilor de regie a instituţiilor de învăţămînt şi îmbunătăţirea condiţiilor sanitaro-igienice | Cantitatea de energie utilizată la m.p. Costurile de întreţinere a spaţiului raportat la un elev Cota investiţiilor pentru reparaţii curente, capitale | Ministerul Educaţiei, APL | 2004-2008 | 639863,5 | 639863,5 | ||
2.1.5 | Asigurarea instituţiilor de învăţămînt cu echipament, utilaj şi inventar | Gradul de asigurare cu utilaj, echipament şi inventar a instituţiilor de învăţămînt | Ministerul Educaţiei, APL | 2004-2008 | 50942,5 | 50942,5 | ||
2.1.6 | Consolidarea serviciilor medicale şi de alimentaţie | Cheltuielile pe elev pentru alimentaţie în cadrul şcolii Cheltuielile pe elev pentru serviciile medicale | Ministerul Educaţiei, APL | |||||
2.1.7 | Crearea filierelor noi pentru continuarea studiilor de către absolvenţii gimnaziilor (inclusiv în cadrul învăţămîntului secundar profesional) | Gradul de acces al absolvenţilor de gimnazii la următoarele niveluri de instruire, în special la cele de profil profesional, tehnic, agricol, tehnologic, economic etc. | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, APL, Societatea civilă | 2004-2007 | În limita alocaţiilor prevăzute în bugetele respective | |||
2.1.8 | Elaborarea şi implementarea unui program de susţinere a învăţămîntului rural | Gradul de acces în instituţiile de învăţămînt din zona rurală Calitatea serviciilor educaţionale oferite în instituţiile din zona rurală Costurile educaţiei în zona rurală | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | 23500,0 | 23500,0 | ||
Obiectiv specific | 3 | Promovarea unei politici de sprijinire a cadrelor didactice în bază de performanţă şi competitivitate | Cota învăţătorilor din învăţămîntul primar şi secundar-general care au calificarea necesară | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | |||
Rezultat at | 3.1 | Cadre didactice profesioniste, competitive, motivate | Numărul total de cadre didactice Numărul de cadre pe trepte de instruire Numărul de cadre didactice pe discipline şcolare Nivelurile de pregătire profesională a cadrelor didactice Gradele de competitivitate a cadrelor didactice Raportul elev/profesor pe niveluri de instruire | |||||
Activităţi | 3.1.1. | Aprobarea concepţiei şi strategiei de formare continuă a cadrelor didactice | Gradul iniţial de pregătire profesională a cadrelor didactice Termene şi costuri pentru formarea continuă a cadrelor Nivelul final de pregătire a cadrelor | Ministerul Educaţiei | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
3.1.2 | Dezvoltarea resurselor umane în scopul implementării tehnologiilor participativ-formative în educaţie, ridicarea statutului şi profesionalismului cadrelor | Nivelul de profesionalism al cadrelor didactice Nivelul de implementare a tehnologiilor participativ-formative în educaţie Nivelul de implementare a tehnologiilor educaţionale moderne | Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă | 2006 | 34373,0 | 34373,0 | ||
2007 | 34373,0 | 34373,0 | ||||||
2008 | 34373,0 | 34373,0 | ||||||
3.1.3 | Implementarea unui nou model de pregătire şi perfecţionare a cadrelor didactice în contextul noilor cerinţe: organizarea instruirii simultane, predarea limbilor străine,activitatea în condiţiile localităţilor cu un număr redus de elevi | Modele noi de pregătire iniţială a cadrelor didactice Modele alternative de formare continuă a cadrelor didactice Nivelul de cunoaştere a limbilor străine Nivelul de predare a mai multor discipline şcolare | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă | 2004-2006 | 6560,0 | 6560,0 | ||
77895,0 | 77895,0 | |||||||
3.1.4 | Racordarea statelor tip ale instituţiilor de învăţămînt la necesităţile comunităţii, actualizarea normativelor pentru sarcina didactică în conformitate cu experienţa internaţională | Statele tip modernizate ale instituţiilor de învăţămînt în funcţie de necesităţile comunităţii Mărimea sarcinii didactice în comparaţie cu nivelul similar din ţările europene | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, DRITS, APL, Societatea civilă | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
3.1.5 | Asigurarea motivaţiei cadrelor didactice prin remunerarea muncii în conformitate cu legea cererii şi ofertei | Salariul mediu lunar al unui cadru didactic Sarcina didactică medie Numărul de elevi la un cadru didactic | Ministerul Educaţiei. Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2008 | 1916135,5 | 1916135,5 | ||
Rezultat | 3.2 | Manageri educaţionali şi cadre cu funcţii de control profesioniste | Rata persoanelor ce deţin grade manageriale (conform criteriilor elaborate de către Ministerul Educaţiei) | |||||
Activităţi | 3.2.1 | Perfecţionarea şi dezvoltarea cadrelor de conducere de nivel naţional, teritorial şi local în scopul asigurării unui management educaţional conform cerinţelor de reformă a învăţămîntului | Nivelul profesionalismului managerilor educaţionali şi al cadrelor cu funcţie de control Eficienţa activităţii managerilor şcolari la nivel naţional, raional, local | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, DRITS, APL, Societatea civilă | 2005 | 470,0 | 470,0 | |
2006 | 470,0 | 470,0 | ||||||
2007 | 470,0 | 470,0 | ||||||
2008 | 470,0 | 470,0 | ||||||
3.2.2 | Dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesioniste în vederea perfecţionării serviciilor educaţionale pentru copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile la toate nivelurile sistemului educaţional | Nomenclatorul serviciilor educaţionale pentru copiii aflaţi în situaţii dificile
Nivelul de profesionalism al cadrelor manageriale la nivel local | Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
3.2.3 | Dezvoltarea şi consolidarea capacităţilor familiei pentru promovarea educaţiei pentru toţi | Nivelul de implicare a familiei în soluţionarea problemelor şcolii | Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | |||
Obiectiv specific | 4 | Ameliorarea finanţării sistemului de învăţămînt | Cheltuielile bugetare pentru învăţămînt din PIB | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | ||
Rezultat | 4.1 | Sistem de finanţare viabil, diversificat, bazat pe rezultate | Cheltuieli bugetare pentru învăţămînt din PIB pe niveluri de instruire Cota de finanţare din resurse extrabugetare | |||||
Activităţi | 4.1.1 | Realocarea şi direcţionarea resurselor financiare în cadrul sistemului în conformitate cu priorităţile educaţiei pentru toţi stabilite la nivel naţional, mărirea ponderii cheltuielilor de instruire în raport cu cheltuielile totale | Cota cheltuielilor din învăţămînt pe articole de finanţare
Cota cheltuielilor de instruire în raport cu cheltuielile locale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | ||
4.1.2 | Implementarea măsurilor de utilizare eficientă a resurselor financiare: finanţare bazată pe programe, pe unitate etc. | Costurile programelor de dezvoltare a învăţămîntului
Costurile de instruire bazate pe unitate (copil, elev, student, trepte de instruire, instituţie de învăţămînt,disciplină şcolară, specialitate etc.) | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2006 | În limita alocaţiilor | |||
4.1.3 | Extinderea autonomiei financiare a instituţiilor de învăţămînt,concomitent cu sporirea responsabilităţilor | Nivelul de autonomie financiară a instituţiilor de învăţămînt
Nivelul de eficienţă a utilizării resurselor financiare | Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă | 2004-2006 | În limita alocaţiilor | |||
4.1.4 | Diversificarea surselor de finanţare a învăţămîntului, crearea fondurilor extrabugetare în sprijinirea învăţămîntului | Cotele surselor de finanţare a instituţiilor de învăţămînt (bugetar, extrabugetar)
Mărimea surselor extrabugetare de finanţare a învăţămîntului Eficienţa utilizării resurselor extrabugetare | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL, Societatea civilă | 2004-2008 | ||||
Obiectiv specific | 5 | Dezvoltarea curriculei şi asigurarea didactică pentru învăţămîntul secundar general | Cota de asigurare a fiecărui elev/unitate şcolară cu manuale
Cota de asigurare a fiecărui profesor cu materiale didactice Cota de asigurare a şcolilor cu echipament şi utilaj tehnic | Ministerul Educaţiei | 2004-2008 | |||
Rezultat | 5.1 | Curriculă modernă, flexibilă şi viabilă elaborată | Calităţile şi caracteristicile curriculei în domeniul pregătirii pentru viaţa activă a tinerilor | |||||
Activităţi | 5.1.1 | Monitorizarea implementării standardelor educaţionale la toate treptele învăţămîntului secundar general | Nomenclatorul standardelor educaţionale Standardele aşteptate la ieşire din sistem / treaptă Standardele real atinse la ieşire Rapoartele intermediare şi finale Cota elevilor care au atins standardele naţionale stabile la sfîrşitul claselor a IV-a şi a IX-a Numărul de elevi care au obţinut o meserie | Ministerul Educaţiei, DRITS | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | ||
5.1.2 | Revizuirea curriculei liceale prin prisma pregătirii elevilor pentru viaţă şi perfecţionarea cadrelor didactice | Calităţi şi caracteristici ale curriculei liceale prin prisma pregătirii elevilor pentru viaţă Gradul de inserţie socială a absolvenţilor de licee | Ministerul Educaţiei, Societatea civilă | 2005 | 60,0 | 60,0 | ||
5.1.3 | Elaborarea şi implementarea programelor de educaţie pentru sănătate şi de promovare a sănătăţii | Numărul programelor de educaţie pentru sănătate elaborate şi implementate Cota elevilor care au beneficiat de programele de educaţie pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţă Cunoştinţele şi capacităţile elevilor în domeniul fortificării sănătăţii pentru respectarea unui mod de viaţă sănătos Indicii sănătăţii elevilor | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Societatea civilă | 2005 | 150,0 | 150,0 | ||
2006 | 150,0 | 150,0 | ||||||
5.1.4 | Elaborarea curriculei şi a materialelor-suport la disciplinele opţionale din planul cadru de învăţămînt | Gradul de satisfacere şi acoperire a opţiunilor elevilor pentru activităţi opţionale Costul şi eficienţa instruirii la discplinele opţionale | Ministerul Educaţiei, Societatea civilă | 2004 | ||||
2006 | 80,0 | 80,0 | ||||||
Rezultat | 5.2. | Curriculă şcolară asigurată cu manuale, ghiduri metodice, materiale didactice şi echipamente de laborator | Gradul de asigurare a disciplinelor din planul de învăţămînt cu manuale, ghiduri metodice, materiale didactice şi echipamente de laborator | |||||
Activităţi | 5.2.1 | Revizuirea / editarea manualelor în învăţămîntul secundar general (cele implementate, precum şi editarea manualelor la educaţia tehnologică,arte plastice, educaţia moral-spirituală etc.) | Numărul total şi cota de manuale revizuite şi înnoite Clasificarea pe discipline a noilor manuale şcolare Costurile manualelor şcolare | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2007 | 15400,0 | 1000,0 | 14400,0 |
5.2.2 | Asigurarea cu ghiduri metodice la toate disciplinele şcolare | Numărul total şi cota de ghiduri metodice revizuite şi înnoite Clasificare pe discipline a noilor ghiduri metodice Costurile ghidurilor metodice | Ministerul Educaţiei | 2004-2005 | 1900,0 | 1900,0 | ||
5.2.3 | Asigurarea şcolilor la capitolul ştiinţe ale naturii cu echipament în contextul noului curriculum | Gradul real de asigurare a disciplinelor şcolare cu materiale şi echipament | Ministerul Educaţiei, APL | 2005-2007 | 62200,0 | 62200,0 | ||
5.2.4 | Asigurarea şcolilor cu ghiduri metodice, manuale, materiale didactice în domeniul educaţiei pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţă | Numărul de ghiduri metodice, manuale, materiale didactice elaborate şi distribuite | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor | 2006 | 500,0 | 500,0 | ||
Obiectiv specific | 6 | Elaborarea şi implementarea unui sistem independent de evaluare a performanţelor şcolare | Sistemul independent de evaluare a performanţelor şcolare, elaborat şi implementat | Ministerul Educaţiei | 2005-2006 | |||
Rezultat | 6.1 | Sistem independent de evaluare a performanţelor şcolare creat | Grade de viabilitate, credibilitate a sistemului de evaluare | |||||
Activităţi | 6.1.1 | Evaluări pe eşantioane reprezentative de elevi la diferite clase/ discipline, cu scopul determinării stării reale de realizare a obiectivelor educaţionale | Caracteristica eşantioanelor reprezentative de elevi
Rezultatele evaluării stării reale de realizare a obiectivelor educaţionale clasificate pe trepte de instruire, clase, discipline şcolare | Ministerul Educaţiei | 2004-2005 | 172,0 | 172,0
În limita alocaţiilor | |
6.1.2 | Elaborarea materialelor pentru banca de itemi | Numărul total de itemi elaboraţi
Gradul de acoperire cu itemi pe toate disciplinele şi toate obiectivele educaţionale Gradul de validitate a itemilor | Ministerul Educaţiei | 2004-2006 | În limita alocaţiilor | |||
6.1.3 | Organizarea examinărilor externe în clasele absolvente a treptelor de şcolaritate în scopul sporirii obiectivităţii examenelor | Numărul de examene externe organizate în clasele terminale ale treptelor de învăţămînt Rezultatele evaluării externe în clasele terminale | Ministerul Educaţiei | 2004 | 2625,0 În limita alocaţiilor În limita alocaţiilor | 2625, În limita alocaţiilor În limita alocaţiilor | ||
2005 | ||||||||
2006 | ||||||||
2007 | ||||||||
2008 | ||||||||
Obiectiv specific | 7 | Implementarea tehnologiilor de informare şi comunicare în educaţie (TIC) | Nivelul de utilizare a tehnologiilor de informare şi comunicare în educaţie | Ministerul Educaţiei, Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, DITS | 2004-2008 | |||
Rezultat | 7.1 | Calitatea sporită a educaţiei în sistemul de învăţămînt preuniversitar | Nivelul de calitate a educaţiei în învăţămîntul preuniversitar clasificate pe discipline şcolare | |||||
Activităţi | 7.1.1 | Efectuarea studiului privind asigurarea instituţiilor de învăţămînt cu mijloace tehnice pentru implementarea TIC | Numărul, tipul calculatoarelor şi repartizarea acestora în instituţiile de învăţămînt Numărul mediu de elevi ce revin la un calculator | Ministerul Educaţiei, DRITS | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
7.1.2 | Efectuarea studiului privind asigurarea cu cadre competente pentru aplicarea TIC în educaţie | Numărul de profesori de informatică şi gradul de pregătire al acestora Numărul profesorilor de alte discipline şcolare care utilizează TIC | Ministerul Educaţiei, DRITS | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
7.1.3 | Efectuarea studiului privind utilizarea TIC la disciplinele şcolare, la evaluarea educaţiei şi în management | Disciplinele şcolare şi numărul acestora la care se utilizează TIC Softurile educaţionale existente şi caracteristica acestora Numărul instituţiilor de învăţămînt care au reţele locale Numărul instituţiilor de învăţămînt care sînt conectate la INTERNET | Ministerul Educaţiei, DRITS | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
7.1.4 | Elaborarea unui program naţional de implementare a TIC în educaţie | Programul Naţional de implementare a TIC, componentele acestuia, fazele de implementare şi costurile | Ministerul Educaţiei | 2004-2005 | 225540,0 | 225540,0 | ||
7.1.5 | Implementarea noilor metode educaţionale în baza tehnologiilor informaţionale şi de comunicare | Programul naţional de implementare a TIC, componentele acestuia, fazele de implementare, costurile, responsabilii | Ministerul Educaţiei | 2005-2008 | În limita alocaţiilor | |||
III. Educaţia şi dezvoltarea copilului aflat în dificultate | ||||||||
Obiectiv general | Asigurarea către anul 2007 a accesului echitabil pentru toţi copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile la serviciile educaţionale de calitate din cele mai timpurii perioade ale dezvoltării Ridicarea calităţii educaţiei incluzive / speciale prin crearea condiţiilor optimale de îngrijire, reabilitare, socializare şi îmbunătăţire a condiţiilor în instituţiile de educaţie existente | Rata copiilor instituţionalizaţi Rata copiilor reintegraţi în familie Rata copiilor cuprinşi cu educaţia incluzivă Rata serviciilor alternative Durata de şedere a copiilor în instituţiile rezidenţiale Numărul de cadre didactice care au beneficiat de pregătire specială pentru realizarea educaţiei incluzive | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD,UNICEF, SOROS, FISM, CNŞPMP-Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, DFID | 2004-2008 | 143002,5 | 111257,5 | 31745,0 | |
100% | 78% | 22% | ||||||
Obiectiv specific | 1 | Asigurarea accesului şi şanselor egale, drepturilor şi îndatoririlor egale copiilor în situaţii deosebit de dificile | Numărul de copii cu cerinţe educative speciale cuprinşi cu programe de educaţie timpurie Numărul de şcoli incluzive Numărul de copii cuprinşi cu activităţi integrative, extraşcolare Rata copiilor cuprinşi cu educaţia în licee, colegii, universităţi Numărul absolvenţilor plasaţi în cîmpul muncii Numărul de ONG-uri implicate în oferirea de servicii pentru copii cu CES | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG | 2004-2008 | |||
Rezultat | 1.1 | Participare sporită la educaţia copiilor aflaţi în situaţii dificile | Numărul de şcoli incluzive Numărul de copii cuprinşi cu programe de educaţie integrative, extraşcolare etc. Rata copiilor cuprinşi cu educaţia în instituţii preşcolare, şcoli primare, gimnazii, licee, colegii, universităţi Rata copiilor reintegraţi în familie Rata copiilor cuprinşi cu educaţia incluzivă Rata serviciilor alternative | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID | 2004-2008 | |||
Activităţi | 1.1.1 | Armonizarea cadrului legal la actele normative internaţionale | Cadrul legal şi normativ perfecţionat | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG | 2004 | În limita alocaţiilor | ||
1.1.2 | Reorganizarea sistemului instituţional de educaţie şi îngrijire a copiilor în situaţii deosebit de dificile | Numărul de instituţii rezidenţiale reorganizate Rata de intrare/ieşire a copiilor din instituţiile rezidenţiale Numărul de copii cu cerinţe educative speciale neşcolarizaţi Conceptul de reorganizare a instituţiilor rezidenţiale Regulamentele de funcţionare a serviciilor de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, APL, ONG, FISM, UNICEF | 2004-2008 | 975,0 | În limita alocaţiilor şi a reţelei instituţionale existente | 975,0 | |
1.1.3 | Elaborarea concepţiei de restructurare şi reorganizare a sistemului de educaţie a copilului aflat în dificultate | Concepţia elaborată şi aprobată Regulamentul - tip de funcţionare a instituţiei de educaţie | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, FISM, UNICEF, PNUD, UNESCO | 2004 | În limita alocaţiilor | |||
1.1.4 | Crearea şi dezvoltarea serviciilor comunitare de asistenţă, stimulare şi sprijin pentru copiii în dificultate | Numărul de servicii comunitare Numărul de copii încadraţi în aceste servicii | APL, Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, ONG, FISM, UNICEF | 2004-2008 | 1788,0 | În limita alocaţiilor | 1788,0 | |
1.1.5 | Formarea opiniei publice în problemele copilului aflat în dificultate şi a familiei acestuia | Numărul programelor radio, TV, meselor rotunde etc. | Ministerul Educaţiei, APL, ONG | 2005 | 100,0 | 100,0 | ||
2006 | 100,0 | 100,0 | ||||||
2007 | 100,0 | 100,0 | ||||||
2008 | 100,0 | 100,0 | ||||||
1.1.6 | Crearea serviciilor de asistenţă pentru copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile (CSDD) la nivel local/în şcolile generale: serviciul logopedic, psihopedagogic, asistenţă medicală specializată, servicii de recuperare pedagogică şi psihologică etc., servicii de prevenire a abandonului şi instituţionalizării, intrării copilului în dificultate | Numărul şcolilor generale care oferă servicii copiilor aflaţi în dificultate Rata copiilor cuprinşi de aceste servicii Indicii de sănătate a elevilor Numărul de copii care au beneficiat de servicii de prevenire a abandonului şi instituţionalizării Numărul de copii reintegraţi în şcoala generală Numărul de copii reintegraţi în familie | Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, FISM, UNICEF, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID | 2004-2008 | 9000,0 | În limita alocaţiilor | 9000,0 | |
1.1.7 | Evaluarea capacităţilor instituţionale şi financiare existente de asistenţă a CSDD | Caracteristicile reţelei instituţionale pentru CSDD Cota cheltuielilor din bugetul total alocat învăţămîntului | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD,UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID | 2006 | 19,0 | 19,0 | ||
1.1.8 | Dotarea / consolidarea instituţiilor de educaţie cu materiale şi echipamente necesare pentru asistenţa copiilor cu cerinţe educative speciale | Nivelul de dotare didactico-metodică a instituţiilor rezidenţiale Cota investiţiilor capitale din cele totale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS,FISM, SIDA, DFID | 2007-2008 | 3860,0 | 3360,0 | 500,0 | |
3860,0 | 3360,0 | 500,0 | ||||||
5646,5 | 5646,5 | |||||||
1.1.9 | Reabilitarea / renovarea / întreţinerea clădirilor instituţiilor de educaţie | Procentul instituţiilor renovate/reabilitate accesibile copiilor aflaţi în dificultate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM | 2005-2008 | 30800,0 | 30800,0
În limita alocaţiilor | ||
1.1.10 | Crearea bazei de date privind situaţia copiilor, inclusiv copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile, la nivel comunitar, raional, naţional pentru dezvoltarea serviciilor de asistenţă de calitate | Baza de date funcţională la fiecare nivel de management | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG | 2005 | 105,0 | 105,0 | ||
1.1.11 | Adaptarea instituţiilor de educaţie şi condiţiilor fizice ale clădirilor la necesităţile copilului în dificultate | Numărul şi cota de instituţii adaptate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG | 2005-2007 | 1800,0 | 1800,0 | ||
1.1.12 | Elaborarea programelor sociale complexe de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate (asistenţă medicală, pedagogică,psihologică, socială etc. ) | Numărul programelor elaborate şi implementate Numărul de copii încadraţi în astfel de programe | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale Ministerul Afacerilor Interne, APL, ONG | 2006 | 77,0 | 71,0 | ||
1.1.13 | Implicarea ONG-urlor în finanţarea şi dezvoltarea serviciilor de asistenţă pentru copiii aflaţi în dificultate | Numărul ONG-urilor implicate in finanţarea serviciilor de asistenţă şi volumul de finanţare | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG | |||||
Rezultat | 1.2 | Crearea serviciilor pentru copiii cu cerinţe educative speciale (CES) | ||||||
Activităţi | 1.2.1 | Crearea serviciului de evaluare şi diagnosticare a dezvoltării copiilor din cele mai timpurii perioade ale dezvoltării | Numărul de servicii create Numărul de cadre implicate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, APL | 2007 | 4380,0 | 4380,0 | |
1.2.2 | Elaborarea instrumentelor de evaluare psihologică şi pedagogică a dezvoltării copiilor, precum şi a posibilităţilor de recuperare a dezvoltării copiilor aflaţi în dificultate | Seturi de instrumente de evaluare psihologică şi pedagogică a dezvoltării copiilor elaborate | Universităţile de profil, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, ONG | 2007 | 700,0 | 700,0 | ||
1.2.3 | Dezvoltarea serviciilor de reabilitare şi asistenţă psihopedagogică a copiilor în dificultate pe centre de zi şi servicii comunitare, inclusiv în instituţiile de educaţie generală (grădiniţă, şcoală) | Numărul de servicii create Tipul de serviciu Categoria de beneficiari | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG | 2004-2008 | în limita alocaţiilor | |||
1.2.4 | Crearea şi dezvoltarea serviciilor alternative instituţionalizării pentru copii cu CES | Numărul de servicii alternative Rata copiilor aflaţi în sistemul de servicii alternative de educaţie şi îngrijire | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID | 2004-2008 | 3000,0 | 3000,0 | ||
1.2.5 | Îmbunătăţirea condiţiilor de îngrijire (alimentare şi asistenţă medicală), ridicarea calităţii educaţiei şi reabilitării copiilor în instituţiile rezidenţiale existente | Durata minimă de şedere în instituţie Numărul serviciilor moderne de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate oferite de instituţiile rezidenţiale Numărul de instituţii rezidenţiale reorganizate din perspectiva respectării drepturilor copilului (dreptul la supravieţuire şi dezvoltare, dreptul la familie, dreptul la intimitate etc.) | Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, UNICEF, FISM, SIDA, DFID | 2004-2008 | 42035,0 | 42035,0
În limita alocaţiilor | ||
1.2.6 | Perfecţionarea sistemului de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice, medicale şi asistenţilor sociali prin prisma concepţiei educaţiei incluzive | Cota cadrelor didactice calificate care activează în domeniile asistenţei copiilor în situaţii deosebit de dificile Numărul de activităţi de formare profesională organizate pentru cadrele didactice, medicale, asistenţă socială etc. | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | 2004-2008 | 3010,0 | 3010,0 | ||
500,0 | 500,0 | |||||||
1.2.7 | Elaborarea regulamentelor de funcţionare a unităţilor de educaţie prin prisma politicilor educaţiei pentru toţi | Ministerul Educaţiei | 2004 | În limita alocaţiilor | ||||
Obiectiv specific | 2 | Îmbunătăţirea calităţii îngrijirii şi educaţiei copiilor în situaţii deosebit de dificile din perspectiva pregătirii pentru viaţă, sporirea eficienţei şi relevanţei educaţiei în corespundere cu necesităţile şi posibilităţile de dezvoltare ale acestora | Standardele de îngrijire şi educaţie Numărul de servicii de profilaxie, diagnosticare, de acordare a consultaţiilor copiilor şi familiilor în dificultate Numărul de materiale informaţionale (pachete de resurse, ghiduri, materiale didactice etc.), elaborate şi difuzate cadrelor didactice, medicale, administrative etc. Numărul de servicii educaţionale moderne Rata cadrelor didactice, medicale, asistenţilor sociali, administrative care au fost instruiţi din perspectiva educaţiei pentru toţi Numărul de curriculumuri, tehnologii educaţionale de îngrijire şi educaţie implementate Banca de date despre situaţia copiilor cu cerinţe educative speciale la nivelul fiecărei instituţii create | |||||
Rezultat | 2.1 | Calitate îmbunătăţită a educaţiei CSDD | ||||||
Activităţi | 2.1.1 | Elaborarea şi implementarea standardelor minime de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală şi de recuperare / reabilitare a dezvoltării copiilor aflaţi în dificultate (pentru toate tipurile de instituţii şi forme alternative de îngrijire, educaţie şi reabilitare / recuperare CSDD) | Standardele de îngrijire, educaţie a copiilor aflaţi în dificultate elaborate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, UNICEF, DFID, ONG | 2005 | 100,0 | 100,0 | |
2006 | 132,0 | 132,0 | ||||||
2.1.2 | Elaborarea curriculumului diferenţiat de educaţie a copiilor cu CES / CSDD | Curriculumul elaborat | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, UNICEF, Consiliul Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului | 2006 | 212,0 | 212,0 | ||
2.1.3 | Elaborarea şi implementarea instrumentelor şi tehnicilor de evaluare a dezvoltării pentru depistarea precoce a deficienţelor şi dificultăţilor în dezvoltarea psihofizică | Seturile de instrumente de evaluare elaborate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, UNICEF, Consiliul Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Ministerul Afacerilor Interne, ONG | 2004-2008 | 350,0 | 350,0 | ||
2.1.4 | Elaborarea curriculumului de perfecţionare profesională a cadrelor din învăţămîntul general pentru asistenţa copiilor cu CES / CSDD | Curriculumul elaborat | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG | 2006 | 36,0 | 36,0 | ||
2.1.5 | Elaborarea şi implementarea unui Curriculum şi a unei strategii educaţionale de formare a cadrelor didactice, medicale şi de asistenţă socială în conformitate cu recomandările internaţionale şi experienţele pozitive existente în domeniu | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, PNUD, UNICEF, ONG | 2004-2008 | 34,0 | 34,0 | |||
2.1.6 | Elaborarea şi realizarea programelor de îngrijire şi educaţie individualizată şi holistică pentru copiii cu CES/CSDD, axate pe satisfacerea necesităţilor şi cerinţelor speciale ale copilului | Programe elaborate şi implementate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, PNUD, UNICEF, ONG, APL | 2005 | 29,0 | 29,0
În limita alocaţiilor | ||
2.1.7 | Acoperirea vidului informaţional în probleme de dezvoltare, îngrijire, sănătate şi educaţie pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale | Materiale didactice şi informaţionale pentru profesioniştii din domeniul social (cadre didactice, asistente medicale, asistenţi sociali, cadre administrative, familie etc.) elaborate Reviste de specialitate Buletine informaţionale Pachete de resurse Ghiduri etc. | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG | 2004-2005 | 168,0 | 168,0 | ||
2006 | 65,0 | 65,0 | ||||||
2007 | 65,0 | 65,0 | ||||||
2008 | 65,0 | 65,0 | ||||||
2.1.8 | Elaborarea şi implementarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a progreselor înregistrate în domeniul recuperării şi reabilitării dezvoltării copiilor cu CES/CSDD în instituţiile de educaţie incluzivă | Conceptul şcolii incluzive elaborat Instrumentele de evaluare şi monitorizare a progreselor în dezvoltarea copilului | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG | 2007 | 21,0 | 21,0 | ||
Rezultat | 2.2 | Ridicarea statutului şi motivaţiei cadrului didactic care asistă copii cu CES | ||||||
2.2.1 | Revizuirea Legii Învăţămîntului şi aprobarea Statutului cadrului didactic | Acte legislative şi normative elaborate şi implementate | Parlamentul, Ministerul Educaţiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, ONG | 2005 | În limita alocaţiilor | |||
2.2.2 | Asigurarea motivaţiei cadrelor didactice prin remunerarea muncii | Salariul mediu lunar al unui cadru didactic Sarcina didactică medie Numărul de elevi la un cadru didactic | Ministerul Educaţiei. Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2008 | 23469,0 | 23469,0 | ||
2.2.3 | Perfecţionarea sistemului de formare profesională iniţială şi continuă a cadrelor didactice, asistentelor medicale şi asistenţilor sociali care lucrează cu copii în situaţii deosebit de dificile şi familia acestora | Curriculumul de formare iniţială a cadrelor Numărul de cadre formate Numărul de cadre care oferă servicii copilului aflat în dificultate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | |||
2.2.4 | Crearea Centrului Naţional EPT pentru dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesionale (25% de cadre didactice, medicale, asistenţi sociali anual) în scopul îmbunătăţirii serviciilor de asistenţă psihopedagogică, psihologică, de recuperare,reabilitare a CSDD | Centrul Naţional EPT Curriculum de formare /perfecţionare a cadrelor elaborat Numărul de cadre formate şi perfecţionate pentru activitate cu copiii aflaţi în dificultate Numărul de cursuri, conferinţe, seminare, ateliere de lucru organizate Schimbul de experienţă (în ţară şi în străinătate) | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Colegiile, ONG, PNUD, UNICEF | 2005 | 660,0 | 660,0 | ||
2.2.5 | Elaborarea pachetelor de resurse pentru cadrele didactice, medicale, asistenţii sociali etc. în problema educaţiei cerinţelor speciale şi EPT | Pachetele de resurse | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF | 2004-2007 | 1400,0 | 1400,0 | ||
Obiectiv specific | 3 | Promovarea managementului eficient şi a bunei guvernări | ||||||
Rezultat | 3.1. | Management eficient bazat pe rezultate | ||||||
Activităţi | 3.1.1 | Îmbunătăţirea/ elaborarea, în conformitate cu actele şi documentele internaţionale, a legislaţiei, instrucţiunilor şi regulamentelor de funcţionare a instituţiilor de educaţie cu privire la educaţia CSDD | Cadrul legislativ îmbunătăţit Regulamentele de funcţionare a instituţiilor pentru copii în situaţii deosebit de dificile elaborate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, ONG | 2004-2008 | În limita alocaţiilor | ||
Rezultat | 3.2 | Crearea serviciilor comunitare şi sporirea participării părţilor interesate | Cooperarea multisectorială şi multidisciplinară stabilită Parteneriatul social consolidat | APL, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG | 2005-2006 | |||
Activităţi | 3.2.1 | Organizarea campaniilor de conştientizare a populaţiei privind importanţa EPT şi a educaţiei incluzive pentru copiii cu CES şi respectării drepturilor copilului | Numărul campaniilor realizate Numărul instituţiilor implicate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, ONG | 2004-2008 | 950,0 | 950,0 | |
3.2.2 | Dezvoltarea deprinderilor şi cunoştinţelor cadrelor didactice şi familiilor care oferă asistenţă psihopedagogică copiilor cu CES | Numărul cursurilor, seminarelor, atelierelor de lucru etc. organizate Materiale didactice, informaţionale, jocuri etc. elaborate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile Colegiile, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG | 2004-2008 | 330,0 | 330,0 | ||
3.2.3 | Susţinerea elaborării şi implementării programelor de instruire a părinţilor cu copii cu CES | Programele de instruire | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG | 2006 | 68,0 | 68,0 | ||
3.2.4 | Crearea serviciilor de asistenţă socială, medicală, psihologică şi pedagogică a familiilor cu copii cu CES (informare, documentare, consiliere, consultanţă): centre de resurse şi informare a familiei; centre de zi de asistenţă a copiilor cu CES şi părinţilor; centre de consultanţă; centre ale mamei şi copilului; serviciul de voluntari la domiciliu | Numărul centrelor de resurse şi informare a familiei Numărul centrelor de zi de asistenţă a copiilor cu CES şi părinţilor Numărul centrelor de consultanţă Numărul centrelor mamei şi copilului Serviciul de voluntari la domiciliu | APL, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG, agenţii economici | 2004-2008 | 2630,0 | 2630,0 | ||
Rezultat | 3.3 | Consolidarea competenţelor de management şi a responsabilităţilor în managementul educaţional | ||||||
Activităţi | 3.3.1 | Evaluarea şi revizuirea sistemului de servicii de reabilitare şi recuperare a dezvoltării copiilor cu CES şi a familiilor acestora | Studiul sociopedagogic | Universităţile, Colegiile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG, APL | 2007 | 60,0 | 60,0 | |
3.3.2 | Organizarea serviciilor complexe de asistenţă psihopedagogică şi socială copiilor cu CES | Serviciile complexe de asistenţă psihopedagogică | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG | 2004-2008 | ||||
3.3.3 | Definirea criteriilor de calitate a serviciilor educaţionale şi de asistenţă socială şi medicală pentru utilizarea eficientă a finanţelor | Criteriile de calitate şi asistenţă socială a serviciilor | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG,APL | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | |||
3.3.4 | Dezvoltarea capacităţilor de planificare, implementare şi monitorizare a resurselor umane, materiale, financiare etc. (managerilor şcolari, locali etc.) | Numărul trainingurilor,
seminarelor, atelierelor de lucru organizate Pachetele de resurse/ materiale de training Schimbul de experienţă cu alte ţări | Universităţile, Colegiile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG | 2004-2008 | 480,0 | 480,0 | ||
3.3.5 | Elaborarea sistemului de stimulare financiară prin redistribuirea finanţelor în corespundere cu calitatea serviciilor acordate | Concept elaborat | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG | 2005 | În limita alocaţiilor | |||
3.3.6 | Elaborarea instrumentelor de evaluare, monitorizare a utilizării finanţelor bugetare, extrabugetare | Instrumentele de evaluare şi monitorizare | Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG | 2007 | În limita alocaţiilor | |||
3.3.7 | Implicarea ONG-urlor în organizarea activităţilor de asistenţă socială, educaţie şi recuperare a CES | Numărul ONG-urilor implicate | APL, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG | 2004-2007 | ||||
IV. Educaţia nonformală | ||||||||
Obiectiv general | Asigurarea accesului echitabil pentru toţi copiii la servicii educaţionale nonformale de calitate Dezvoltarea personalităţii integre şi creative, socializarea şi antrenarea acesteia în consolidarea unei societăţi democratice | Cota copiilor ce frecventează instituţiile extraşcolare de toate tipurile Numărul de instituţii educaţionale nonformale şi capacitatea lor Numărul de organizaţii nonguvernamentale cu acţiuni educaţionale şi copiii antrenaţi în aceste programe Numărul de angajaţi în instituţiile extraşcolare Cota cheltuielilor curente bugetare alocate pentru instituţiile extraşcolare | 139788,4 | 107516,4 | 32272,0 | |||
100% | 77% | 23% | ||||||
Obiectiv specific | 1 | Sporirea accesului şi încadrarea în educaţia nonformală,accentul fiind pus pe copiii/adulţii dezavantajaţi | Rata de participare la programe extracurriculare; programe de educaţie nonformală Procentul cheltuielilor educaţiei nonformale în cheltuielile educaţionale totale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL | 2004-2008 | |||
Rezultat | 1.1 | Măsuri complexe pentru participare sporită în educaţie elaborate şi implementate | Rata de cuprindere în: programe extracurriculare: programe de educaţie nonformală; activităţi sprijinite de ONG Numărul instituţiilor nonformale pe tipuri | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL | 2004-2008 | |||
Activităţi | 1.1.1 | Crearea unei reţele informaţional-instructive republicane computerizate integrate în reţeaua educaţiei formale | Baza de date operaţională privind educaţia nonformală Pagina WEB actualizată Publicaţie bilunară a unei reviste dedicate educaţiei nonformale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Departamentul Tehnologii Informaţionale, Departamentul Statistică şi Sociologie | 2005 | 200,0 | 200,0 | |
2005 2004- | 7,0 | 7,0 | ||||||
2008 | ||||||||
1.1.2 | Elaborarea şi lansarea unor programe TV şi radio (spoturi publicitare) cu referire la educaţia nonformală | Cicluri de emisiuni didactice formative şi concursuri republicane la disciplinele de studiu (Radio,TV) Emisiuni speciale destinate părinţilor Spectru extins de emisiuni despre şi pentru adolescenţi | Ministerul Educaţiei, Ministerul Culturii, Compania "TeleRadio Moldova" | 2006 | 400,0 | 400,0 | ||
1.1.3 | Elaborarea şi promovarea la nivel naţional, local, instituţional şi de familie a unor strategii viabile şi servicii educaţionale alternative/rentabile (fără eliminarea modelelor existente) lărgind accesul la serviciile educaţionale de calitate bazate pe condiţii locale concrete, necesităţi ale copilului şi familiei, în funcţie de posibilităţile reale | Forme alternative ale educaţiei nonformale Servicii educaţionale viabile şi rentabile Mecanism flexibil şi rentabil axat pe necesităţi şi grupuri ţintă Sector privat implicat în finanţarea domeniului | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG | 2004-2008 | 14000,0
În limita alocaţiilor | 14000,0 | ||
Rezultat | 1.2 | Acces sporit pentru tinerii în situaţii dificile şi dezavantajaţi social | Numărul ONG-urilor implicate în programe de educaţie nonformală destinate tinerilor dezavantajaţi Procentul tinerilor dezavantajaţi încadraţi în educaţia nonformală | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | |||
Activităţi | 1.2.1 | Perfecţionarea bazei materiale şi didactice a procesului educaţional | Nomenclatorul echipamentului necesar Materiale elaborate şi distribuite | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | 283,0 | 283,0 | |
14500,0 | 14500,0 | |||||||
1.2.2 | Crearea alternativelor educaţionale comunitare (centre de zi,centre de reabilitare, centre de educaţie pentru toleranţă,cultura păcii,drepturile omului, servicii prietenoase copiilor) | Numărul de centre educaţionale ce oferă un spectru variat de servicii educaţionale de alternativă | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | ||||
Obiectiv specific | 2 | Sporirea relevanţei educaţiei nonformale în sistemul educaţional din Moldova | Cota copiilor antrenaţi în activităţile nonformale raportată la numărul total de copii de vîrsta respectivă | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | |||
Rezultat | 2.1 | Nivelul de educaţie a copiilor îmbunătăţit | ||||||
Activităţi | 2.1.1 | Reformarea sistemului educaţiei nonformale în Moldova | Concepţia educaţiei nonformale aprobată Curriculumul de bază şi variantele pe arii de activitate privind educaţia nonformală în cadrul instituţiilor / unităţilor statale şi neguvernamentale Nivelul de asigurare didactică a procesului educaţiei nonformale | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei | 2004-2008 | 44,0 | 44,0 | |
850,0 | 850,0 | |||||||
720,0 | 720,0 | |||||||
2.1.2 | Elaborarea şi îmbunătăţirea standardelor serviciilor educaţionale nonformale de alternativă | Standarde elaborate şi îmbunătăţite Resurse reabilitate la un nivel acceptabil | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL | 2004-2008 | 190,0 | 80,0 | ||
2006 | 110,0 | |||||||
2.1.3 | Implementarea în procesul educaţional a metodologiilor moderne axate pe copil | Numărul de profesori pregătiţi în metodologii moderne axate pe copil | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL | 2004-2008 | ||||
2.1.4 | Elaborarea şi implementarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a succeselor înregistrate în domeniu | Sistem de evaluare şi monitorizare elaborat şi funcţional | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL | 2004-2008 | 22,0 | 22,0 | ||
2.1.5 | Acoperirea vidului informaţional în probleme de sănătate,educaţie şi dezvoltare a copiilor | Resurse informaţionale elaborate şi distribuite | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL | 2004-2008 | 273,0 | 273,0 | ||
Rezultat | 2.2 | Ridicarea statutului şi motivaţiei cadrelor antrenate în educaţia nonformală | Cota cadrelor didactice şi nondidactice perfecţionate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, FISM | ||||
2.2.3 | Asigurarea motivaţiei cadrelor didactice | Salariul mediu lunar al unui cadru didactic Sarcina didactică medie Numărul de elevi la un cadru didactic | Ministerul Educaţiei Ministerul Finanţelor, APL | 2004-2008 | 106790,0 | 106790,0 | ||
Activităţi | 2.2.1 | Elaborarea unui sistem viabil şi eficient de protecţie socială a cadrelor educaţionale | Sistem elaborat şi promovat Salariile plătite la timp | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Federaţia Sindicatelor Independente | 2004-2008 | |||
2.2.2 | Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi instruire continuă a cadrelor educaţionale | Cota cadrelor didactice pregătite şi perfecţionate | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | În limita estimărilor planului de acţiuni "Accesul la educaţia de bază de calitate" | |||
Rezultat | 2.3 | Eficienţă a educaţiei nonformale sporite | Cota copiilor antrenaţi la festivaluri, concursuri, expoziţii, olimpiade etc. Cota tinerilor implicaţi în alegeri Numărul ONG-urilor de tineret | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | |||
Activităţi | 2.3.1 | Elaborarea unor criterii/ indicatori de evaluare şi apreciere a calităţii şi eficienţei educaţiei nonformale | Traininguri necesare efectuate Criterii / indicatori elaboraţi / testaţi şi aplicaţi | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | 2005 | 9,4 | 9,4 | |
Obiectiv specific | 3 | Promovarea managementului eficient al educaţiei nonformale | Numărul trainingurilor efectuate Cota cadrelor manageriale cu o pregătire specială | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2008 | |||
Rezultat | 3.1 | Îmbunătăţirea cadrului juridic şi normativ al educaţiei nonformale | Legea cu privire la educaţia nonformală elaborată Statutul model de activitate a instituţiilor respective elaborat | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2007 | |||
Activităţi | 3.1.1 | Ajustarea Legii despre asociaţiile obşteşti la necesităţile procesului educaţional nonformal | Legea despre asociaţiile obşteşti | Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | ||
Rezultat | 3.2 | Crearea parteneriatului cu societatea civilă la organizarea şi dezvoltarea EPT | Numărul proiectelor implementate în colaborare cu alţi parteneri | Ministerul Educaţiei, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, DRITS, APL, UNESCO | 2004-2008 | |||
Activităţi | 3.2.1 | Crearea complexelor zonale (Nord, Centru, Sud, mun.Chişinău) de facilitare a integrării sociale a tinerilor | Patru centre de agrement create către 2008 Centrul şi reţeaua republicană pentru toleranţă şi nonviolenţă creată pînă în 2004 Minibiblioteci pe domenii (7 pînă în 2008) Centrele de educaţie gender (4 pînă în 2008) | APL, UNESCO, ONG | 2004-2008 | 1020,0 | 1020,0 | |
3.2.2 | Dezvoltarea şi consolidarea parteneriatului social în interesul suprem al copilului printr-o abordare multisectorială şi multidisciplinară | Programele de instruire a părinţilor, elaborate şi implementate Gradul de implicare a familiilor şi comunităţii în educaţia şi dezvoltarea copiilor | APL, UNESCO, ONG, Ministerul Educaţiei | 2004-2008 | 480,0 | 480,0 | ||
Rezultat | 3.3 | Competenţe manageriale şi responsabilităţi consolidate | În conformitate cu acordurile de colaborare | În conformitate cu acordurile de colaborare | ||||
Activităţi | 3.3.1 | Crearea în cadrul Departamentului Educaţie, Ştiinţă, Tineret şi Sport (DESTS) din municipiul Chişinău a unei catedre UNESCO de reciclare şi recalificare a personalului educaţional, inclusiv a pedagogilor sociali, indiferent de apartenenţa departamentală | Catedra UNESCO | UNESCO, Primăria municipiului Chişinău | 2004-2005 | În limita alocaţiilor | Bugetul UNESCO | |
3.3.2 | Crearea catedrei UNESCO în domeniul informaticii, tehnologiilor de comunicare şi învăţămîntului la distanţă în cadrul DESTS | Catedra UNESCO creată în cadrul DESTS | UNESCO, DESTS | În limita alocaţiilor | Bugetul UNESCO | |||
3.3.3 | Consolidarea colaborării internaţionale în scopul răspîndirii şi generalizării practicilor experienţei pozitive în domeniu(politici, experienţă, practici / metodologii educaţionale etc.) | Numărul persoanelor antrenate în răspîndirea practicilor şi experienţei pozitive în domeniu | ||||||
Total | 4557538,9 | 3909960,9 | 647578,0 | |||||
100% | 85,8% | 14,2% |
GLOSAR | |
APL | Administraţia Publică Locală |
CES | Cerinţe educaţionale speciale |
CSDD | Copii în situaţii deosebit de dificile |
CNŞPMP | Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă |
DFID | Fundaţia Marii Britanii pentru dezvoltare internaţionala |
DRITS | Direcţiile raionale învăţămînt, tineret şi sport |
DESTS | Departamentul Educaţie, Ştiinţă, Tineret şi Sport |
EDT | Educaţia şi dezvoltarea timpurie |
EPT | Educaţie pentru toţi |
FISM | Fondul Investiţiilor Sociale din Moldova |
ONG | Organizaţie nonguvernamentală |
ONU | Organizaţia Naţiunilor Unite |
PIB | Produs Intern Brut |
PNUD | Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare |
TIC | Tehnologii Informaţionale şi de Comunicare |
UNESCO | Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură |
UNICEF | Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii |
________________
Note:
1. Cheltuielile suplimentare de la buget pentru anii respectivi (coloana 6) sînt indicate (coloanele 7 şi 8) cu caracter cursiv.
2. Drept bază la calcularea costurilor pentru anii 2004-2008 au servit cheltuielile bugetare pentru anul 2003.