H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Planului naţional de acţiuni

"Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008

 

nr. 527  din  21.05.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.83-87/665 din 28.05.2004

 

* * *

Abrogat: 31.10.2012

Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012

 

În temeiul punctului 2 al Hotărîrii Guvernului nr.410 din 4 aprilie 2003 "Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale "Educaţie pentru toţi" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.441) Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Planul naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008 (se anexează).

2. Ministerul Educaţiei va coordona activităţile partenerilor implicaţi în realizarea Planului nominalizat şi va ţine cont de acesta la elaborarea planurilor strategice de cheltuieli sectoriale pentru cadrul de cheltuieli pe termen mediu şi la atragerea donatorilor externi.

3. Ministerele şi departamentele interesate vor întreprinde măsuri eficiente privind realizarea Planului naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi" pe anii 2004-2008.

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Valerian Cristea, viceprim-ministru.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnată:
Viceprim-ministruValerian Cristea
Ministrul educaţieiValentin Beniuc
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi
Ministrul economieiMarian Lupu
Ministrul muncii şi protecţiei socialeValerian Revenco
Ministrul sănătăţiiAndrei Gherman

Chişinău, 21 mai 2004.
Nr.527.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.527 din 21 mai 2004

 

Planul naţional de acţiuni "Educaţie pentru toţi"

pe anii 2004-2008

 

I. Educaţia şi Dezvoltarea Timpurie (EDT)
Obiective/rezultate/activităţiIndicatori de evaluare şi monitorizareParteneriTermene de realizareCosturi estimative (mii lei)Finanţare
internăexternă
123456789
Obiectiv generalMajorarea către anul 2008 a ratei de participare la programele preşcolare pînă la 75% pentru copiii cu vîrsta de 3-5 ani şi pînă la 100% pentru copiii de 6-7 ani,precum şi reducerea, la mai puţin de 5%, a discrepanţelor dintre regiunile rurale şi cele urbane, dintre grupele dezavantajate şi populaţia totalăRata globală de participare a copiilor de 0-7 ani la programele educaţionale timpurii

Rata de participare a copiilor de 0-3, 3-5 ani la programele educaţionale timpurii

Rata de participare a copiilor de 5-7 ani la programele preşcolare obligatorii

Rata copiilor înscrişi în clasa I care au frecventat programele de educaţie timpurie

Segmentul de populaţie urban/rural încadrat în programe educaţionale timpurii

Numărul de copii din familii vulnerabile încadraţi în programe educaţionale timpurii

Cota cheltuielilor pentru EDT din cheltuielile totale din învăţămînt

Cota cheltuielilor pentru un copil din cheltuielile totale din învăţămînt

Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG, FISM, organismele internaţionale2004-20081140809,0994467,0146342,0
100%87%13%
Obiectiv specific1Sporirea accesului şi participării la educaţie, în special pentru copiii dezavantajaţi2004-2008
Rezultat1.1Elaborarea şi implementarea unor măsuri complexe pentru participare sporită la educaţieRata de participare a copiilor de 0-5 ani la programe educaţionale timpurii

Rata de participare a copiilor de 5-7 ani la programe preşcolare obligatorii

Numărul instituţiilor de EDT pe tipuri

Activităţi1.1.1Dezvoltarea unui cadru instituţional adecvat, asigurînd accesul la o educaţie de calitate pentru toţi copiii: grădiniţe/grupe cu regim flexibil de activitate (de 4, 6, 9, 10,12 ore); grupe şi grădiniţe private; grupe preşcolare pregătitoare în cadrul şcolii primare; complexe educaţionale grădiniţă-şcoală primară etc.Numărul de grădiniţe/ grupe cu regim flexibil de activitate (de 4, 6, 9, 10, 12 ore)

Numărul de grupe şi grădiniţe private

Numărul de grupe preşcolare pregătitoare în cadrul şcolii primare

Numărul de complexe educaţionale grădiniţă - şcoală primară etc.

Ministerul Educaţiei, APL, ONG2004-2008
1.1.2Crearea serviciilor educaţionale viabile şi rentabile (fără distrugerea structurilor existente), lărgirea ofertei de servicii educaţionale de calitate înaltă pentru copii şi familii: serviciul psihologic; servicii de asistenţă medicală; servicii / prestări cu plată de dezvoltare fizică, intelectuală şi psiho-socială a copiilor (dans, şah, computer, confecţii, limbi străine etc.); servicii de promovare a modului sănătos de viaţăNumărul de servicii prestateMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, instituţiile educaţionale, ONG2004-20052500,02500,0
2004-20082104,02104,0
1.1.3Dezvoltarea / extinderea modelului de educaţie timpurie individualizată, creat şi implementat de UNICEF în sistemul preşcolar din ţară, Programul "Pas cu Pas" (prin cursuri de perfecţionare)Numărul de grădiniţe care implementează aceste programe educaţionale

Numărul de copii care beneficiază de aceste programe

Numărul de cadre didactice care lucrează în aceste programe

Ministerul Educaţiei, UNICEF, Programul "Pas cu Pas", APL, ONG2004-20062600,02600,0
1.1.4Îmbunătăţirea condiţiilor şi accesului la serviciile EDT: reabilitarea / renovarea / întreţinerea clădirilor instituţiilor preşcolare; renovarea clădirilor avariate (cîte 10% din clădiri anual); îmbunătăţirea asistenţei medicale şi a alimentaţiei copiilor în instituţiile preşcolare; stimularea implicării sectorului privat în finanţarea domeniului; asigurarea transportării copiilor la instituţiile de educaţie timpurieNumărul de clădiri renovate

Numărul mijloacelor de transport şcolar

Numărul de copii care beneficiază de transport şcolar

Cota finanţării din partea sectorului privat

APL, ONG, părinţii, agenţii economici2004-2008304458,0304458,0
58500,058500,0
211389,0211389,0
200421000,021000,0
1.1.5Perfecţionarea/dezvoltarea bazei materiale şi didactice a procesului de educaţie timpurie: construirea şi echiparea terenurilor/spaţiilor de joacă pentru copii în fiecare localitate (fie în instituţii educaţionale, fie pe alt teritoriu); crearea/consolidarea în fiecare instituţie şi/ sau altă formă alternativă cu program educaţional timpuriu a bibliotecilor şi a ludotecilor necesare dezvoltării copiilor mici; echiparea cabinetelor medicale (din instituţiile educaţionale sau medicale) cu echipamentul şi medicamentele conform standardelor; asigurarea instituţiilor educaţionale cu inventarul şi echipamentul necesar; crearea condiţiilor sanitaro-igienice şi psihopedagogice necesare derulării procesului educaţional-dezvoltativ pentru copiii din grupele pregătitoare în cadrul şcoliiNumărul de terenuri construite şi echipate

Numărul bibliotecilor şi ludotecilor create / consolidate

Numărul cabinetelor medicale echipate

Numărul de instituţii educaţionale asigurate cu inventar tehnic şi sanitar necesar

Numărul de grupe/clase preşcolare din cadrul şcolii echipate conform necesităţilor

Mijloacele bugetare alocate pentru îmbunătăţirea condiţiilor sanitaro-igienice şi psihopedagogice

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, FISM, ONG, Comunităţile, agenţii economici, părinţii2004-200839200,0În limita alocaţiilor39200,0
17662,017662,0
5362,05362,0
Rezultat1.2Acces sporit pentru copiii aflaţi în situaţii dificile (majorat cu 10 %)Numărul de copii aflaţi în dificultate, încadraţi în programe educaţionale timpurii

Numărul de servicii de sprijin pentru copii

2004-2008
Activităţi1.2.1Realizarea unui studiu socio-medico-psihopedagogic privind copiii de 0 -7 ani, aflaţi în situaţii dificile şi elaborarea bazei de date a acestor copiiStudiu realizat

Bază de date funcţională

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL, organismele internaţionale2004-2005455,0455,0
1.2.2Crearea serviciilor educaţionale comunitare pentru copiii din familii vulnerabile, copiii abandonaţi, copiii străzii etc.: centre socio-educaţionale pentru copiii nevoiaşi; centre / terenuri de joc şi agrement; biblioteci, ludoteci (jucării şi materiale didactice) etc.Numărul de centre socio-educaţionale pentru copiii nevoiaşi

Numărul de centre / terenuri de joc şi agrement

Numărul de biblioteci, ludoteci

Numărul de copii care beneficiază de aceste instituţii alternative

Numărul de personal care lucrează în aceste instituţii alternative

Ministerul Educaţiei, APL, ONG, părinţii, agenţii economici, organismele internaţionale2005-200833430,033430,0
Rezultat1.3Servicii educaţionale create pentru copiii cu CESNumărul de copii care beneficiază de astfel de servicii

Numărul instituţiilor / serviciilor cu programe CES

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG, organismele internaţionale2004-2008
Activităţi1.3.1Elaborarea şi realizarea unui plan de diagnosticare privind tulburările /deficienţele în dezvoltarea copiilor de 0-7 aniPlan realizat

Baza de date funcţională

Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL2004-2005235,0235,0
1.3.2Crearea alternativelor instituţionale pentru copiii cu CES: grupe preşcolare pentru copiii cu CES (în cadrul instituţiilor preşcolare); centre de zi de diagnosticare şi recuperareNumărul de grupe din cadrul instituţiilor preşcolare

Numărul centrelor de zi

Numărul de copii care beneficiază de aceste centre

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, părinţii2004-20081180,01180,0
1.3.3Crearea condiţiilor sanitaro-igienice, psihopedagogice şi de recuperare necesare procesului educaţional-dezvoltativ şi recuperatoriu pentru copiii cu CES din cadrul instituţiilor preşcolareNumărul de unităţi de utilaj recuperatoriu

Numărul de jucării

Numărul de materiale didactice

Numărul de cărţi

Cota mijloacelor bugetare alocate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL2004-20082000,02000,0
2006500,0500,0
Obiectiv specific2Îmbunătăţirea calităţii îngrijirii şi educaţiei timpurii din perspectiva tratării ei ca pregătire pentru viaţă, sporirea eficienţei şi relevanţei educaţieiIndicatorii urmează a fi elaboraţiMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, APL2004-2008
Rezultat2.1Calitate îmbunătăţită a educaţieiIndicatorii urmează a fi elaboraţi2008
Activităţi2.1.1Elaborarea /perfecţionarea şi implementarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală şi de reabilitare a copiilor de 0-7 ani: standarde de dezvoltare şi evaluare a copiilor pentru depistarea precoce a dificultăţilor în dezvoltarea acestora; standardele mediului educaţional pentru copiii de 0-7 ani; curriculum şi strategii educaţionale noi, elaborate în conformitate cu recomandările internaţionale şi experienţele pozitive existente în domeniu; metodologii moderne axate pe copil, pe formarea la el a deprinderilor de viaţăStandarde de dezvoltare şi evaluare elaborate şi implementate

Standardele mediului educaţional elaborate şi implementate

Curriculum şi strategii educaţionale noi elaborate şi implementate

Metodologii moderne implementate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Universităţile2004-2006În limita alocaţiilor
2.1.2Elaborarea materialelor informaţionale în probleme de sănătate, îngrijire, educaţie şi dezvoltare a copiilor mici pentru educatoare, asistente medicale, asistenţi sociali, precum şi pentru familie: reviste educaţionale; buletine informaţionale; pachete de resurse; ghiduri; postere informaţionale etc.; cărţi, materiale didactice, jocuri şi jucării pentru copii, precum şi echipament instructiv-educativMateriale informaţionale elaborate şi distribuie

Numărul de reviste educaţionale

Numărul de buletine informaţionale

Numărul de pachete de resurse

Numărul de ghiduri

Numărul de postere informaţionale etc.

Numărul de cărţi, materiale didactice, jocuri şi jucării pentru copii

Numărul de echipament instructiv-educativ procurat

Mijloace bugetare alocate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, părinţii2006120,0120,0
235,0235,0
2004460,0460,0
2.1.3Elaborarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a succeselor înregistrate în domeniuSistem de evaluare şi monitorizare implementatMinisterul Educaţiei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, DRITS200521,021,0
Rezultat2.2Ridicarea statutului, motivaţiei şi a profesionalismului cadrelor didacticeCota personalului didactic şi nondidactic reinstruit şi atestat

Cota mijloacelor bugetare alocate pentru modificarea salariului, duratei concediului, normei didactice

Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, APL
Activităţi2.2.1Elaborarea şi aprobarea Statutului cadrului didactic în contextul motivaţiei/stimulării educatoarelorStatutul cadrului didactic elaborat şi aprobat

Instrucţiuni financiare funcţionale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale2004-2005În limita alocaţiilor
2008-2008429682,0429682,0

12070,0*5'

60350,0 (majorarea salariilor cu 15 % anual)

2.2.2Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi instruire continuă a educatoarelor, asistentelor medicale şi asistenţilor sociali care lucrează cu familiile cu copii mici: elaborarea şi implementarea unei noi curricule în conformitate cu noile cercetări şi recomandări; elaborarea şi implementarea conţinuturilor, strategiilor şi metodologiilor noiCurriculă nouă elaborată şi implementată

Conţinuturi, strategii şi metodologii didactice elaborate şi implementate

Tehnologii participativ -active implementate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, universităţile şi colegiile pedagogice şi medicale, ONG, organismele internaţionale200636,036,0
1390,01390,0

şi pe parcursul anilor următori În limita alocaţiilor

2.2.3Perfecţionarea sistemului de evaluare/ atestare a cadrelor didactice şi manageriale din sistemul de educaţie preşcolarăSistem de evaluare şi atestare operaţionalMinisterul Educaţiei2004-2008În limita alocaţiilor
2.2.4Dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesionale (circa 20 % de cadre didactice, medicale, asistenţi sociali pe an) în scopul îmbunătăţirii serviciilor ce ţin de educaţia şi dezvoltarea timpurie a copilului prin: organizare de cursuri, conferinţe, seminare, ateliere de lucru; schimb de experienţă (în ţară şi în străinătate); elaborare de pachete de resurse / materiale de training; elaborarea unui pachet de resurse pentru formatori în EPT/EDTCursuri,conferinţe, seminare, ateliere de lucru

Schimb de experienţă realizat

Pachete de resurse/materiale de training

Pachet de resurse pentru formatori în EPT/ EDT Cota mijloacelor bugetare alocate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, organismele internaţionale2004-2008560,0560,0
Obiectiv specific3Promovarea managementului eficient şi a bunei guvernăriIndicatorii urmează a fi elaboraţi2004-2008
Rezultat3.1Îmbunătăţirea cadrului politic şi juridicIndicatorii urmează a fi elaboraţi
Activităţi3.1.1Racordarea legislaţiei, instrucţiunilor şi regulamentelor naţionale cu privire la educaţia timpurie a copiilor de 0-7 ani la legislaţia internaţională, în primul rînd la Convenţia cu privire la Drepturile CopiluluiCadrul legislativ şi normativ racordatMinisterul Educaţiei2004-2005În limita alocaţiilor
Rezultat3.2Servicii comunitare şi participare sporită a părţilor interesateNumărul de servicii comunitare nou create de asistenţă a familiei cu copii mici

Numărul de familii care beneficiază de aceste servicii

Numărul de personal educaţional implicat în aceste servicii

APL, părinţii, agenţii economici, ONG, organismele internaţionale
Activităţi3.2.1Dezvoltarea şi consolidarea parteneriatului social în interesul suprem al copilului printr-o abordare multisectorială şi multidisciplinară, realizată prin: campanii de conştientizare a populaţiei privind importanţa vîrstei timpurii şi stimulării timpurii a dezvoltării copiilor; campanii întru sprijinirea respectării drepturilor copiilor mici şi familiilor lor prin intermediul mass -media, conferinţelor, seminarelor, meselor rotunde etc.Numărul de emisiuni radio şi televiziune difuzate

Numărul de postere elaborate şi distribuite

Numărul de mese rotunde, conferinţe şi seminare organizate, numărul de persoane care au participat la ele

Numărul de buclete informaţionale elaborate şi distribuite

Mijloacele bugetare alocate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor Compania TeleRadio Moldova, ONG, organismele internaţionale2004-2005579,0579,0
535,0535,0
3.2.2Dezvoltarea deprinderilor şi cunoştinţelor familiilor şi a altor persoane care îngrijesc de copii în vederea îmbunătăţirii practicilor de îngrijire şi educaţie a copiilor: elaborarea unui program şi strategii de instruire a părinţilor; "Şcoala părinţilor", traininguri, seminare, ateliere de lucru etc.; emisiuni radio şi televizate cu subiect instructiv-educativ etc.; pachete de resurse / materiale de training, postere, buclete informaţionale etc.Program şi strategii de instruire a părinţilor elaborate "Şcoala părinţilor", traininguri, seminare, ateliere de lucru etc. organizate

Emisiuni radio şi televizate cu subiect instructiv-educativ difuzate

Pachete de resurse /materiale de training postere, buclete informaţionale

Numărul de familii care au beneficiat de aceste materiale informaţionale

Ministerul Economiei, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, părinţii, organismele internaţionale2004-2008727,0727,0
3.2.3Crearea serviciilor de asistenţă socială, medicală, psihologică şi pedagogică pentru familiile cu copii mici în scop de informare, documentare, consiliere şi consultanţă: centre de resurse şi informare a familiei - cîte unul în fiecare raion; centre de consultanţă - cîte unul în fiecare localitateCentre de resurse şi informare a familiei create

Centre de consultanţă create

APL, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, ONG, organismele internaţionale2004-20083050.03050,0
Rezultat3.3Consolidarea competenţelor de management şi a responsabilităţilor în managementul educaţional
Activităţi3.3.1Evaluarea capacităţilor instituţionale existente implicate în educaţia şi dezvoltarea timpurie a copiilor, realizarea unui studiu de fezabilitateAnaliză sectorială şi studiu de fezabilitate efectuateMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, APL, organismele internaţionale200519,019,0
3.3.2Dezvoltarea capacităţilor de planificare, implementare şi monitorizare a factorilor de decizie şi a autorităţilor locale prin: traininguri, seminare, ateliere de lucru; schimb de experienţă cu alte ţări; pachete de resurse/materiale de trainingTraininguri, seminare, ateliere de lucru organizate

Pachete de resurse /materiale de training

Mijloacele bugetare alocate

Numărul de persoane instruite

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, ONG, organismele internaţionale2004-2005480,0480,0
3.3.3Consolidarea colaborării internaţionale în scopul răspîndirii şi generalizării practicilor şi experienţei pozitive în domeniu (politici, experienţă, practici/metodologii educaţionale etc.)Colaborare internaţională

Numărul de vizite

Ministerul Educaţiei, APL, ONG, organismele internaţionale2004-2005

II. Accesul la educaţia de bază de calitate

Obiectiv generalAsigurarea pînă în 2015 a accesului tuturor copiilor la educaţia de bază de calitate, educaţie ce le va asigura dezvoltarea deprinderilor esenţiale de viaţă, inclusiv educaţia pentru sănătate, educaţia civică, educaţia pentru familie,instruirea profesională etc.Rata de încadrare a copiilor / tinerilor la treptele de instruire ce include educaţia de bază (preşcolar, primar, gimnazial,liceal, profesional)

Coeficienţii de inserţie socială a absolvenţilor Indicatorii de sănătate a populaţiei şcolare

Cheltuielile bugetare pentru învăţămînt din PIB pentru un elev/ student faţă de cota parte din PIB pentru un locuitor

Cheltuielile bugetare pentru treptele preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional din PIB pentru un elev faţă de cota parte din PIB pentru un locuitor Indicatorul repetenţiei Indicatorul de menţinere a contingentului de elevi în clasele 1-4; 5-9; 10-12 Indicatorul de trecere a contingentului de elevi în clasele 4-5; 9-10

Cota absolvenţilor de gimnaziu care nu-şi continuă studiile

2004-20083133939,02696720,0437219,0
100%86%14%
Obiectiv specific1Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ vizavi de accesul tuturor copiilor la educaţia de bază de calitateCadrul legislativ şi normativ perfecţionatMinisterul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale2004-2005În limita alocaţiilor
Rezultat1.1Cadru legislativ viabil, funcţionalGradul de sincronizare şi viabilitate a cadrului legislativ şi normativ la diferite niveluri de management
Activităţi1.1.1Ajustarea cadrului legislativ /normativ din domeniul accesului şi calităţii educaţiei pentru toţi la strategiile şi programele existente (SCERS etc.)

Nivelul de ajustare a cadrului legislativ şi normativ din domeniul educaţiei la

Strategia de creştere economică şi reducere a sărăciei

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale2004-2005În limita alocaţiilor
1.1.2Racordarea legislaţiei naţionale la documentele internaţionale existente (Cadrul de la Dakar, Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului etc.)Nivel de racordare a legislaţiei naţionale din domeniul educaţiei la documentele internaţionale existenteMinisterul Educaţiei, ONU, Societatea civilă2004-2005În limita alocaţiilor
1.1.3Delimitarea competenţelor şi responsabilităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale în asigurarea şanselor egale la educaţieClaritatea şi nivelul de delimitare a competenţelor şi responsabilităţilor în asigurarea şanselor la educaţie

Gradul de acces la educaţie pentru diferite niveluri de responsabilitate (central, local)

Ministerul Educaţiei, DRITS, Societatea civilă2004-2005În limita alocaţiilor
1.1.4Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ vizavi de consolidarea fondurilor comunitare de şcolarizare (cu preponderenţă pentru copiii din familiile sărace, copiii orfani, copiii străzii, copiii refugiaţi etc.)Mărimea şi cota fondurilor comunitare de şcolarizare utilizate pentru copiii din familii sărace, copiii orfaniMinisterul Educaţiei, DRITS, APL, Societatea civilă2004-2006În limita alocaţiilor
1.1.5Elaborarea programului de implementare a Concepţiei educaţieiCosturile implementăriiMinisterul Educaţiei, Ministerul Culturii, Societatea civilă2004În limita alocaţiilor
Obiectiv specific2Perfecţionarea cadrului instituţional pentru asigurarea şanselor egale de acces la educaţia de bază de calitate pentru toţi copiii în general şi în special pentru cei aflaţi în dificultateNumărul de instituţii şcolare

Capacitatea instituţiilor şcolare

Distribuirea instituţiilor şcolare

Gradul de acces la toate nivelurile de instruire

Distanţa parcursă pînă la şcoală

Numărul unităţilor de transport

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă2004-2008
Rezultat2.1Reţea de instituţii optimizată din punct de vedere al accesului, calităţii şi eficienţei economice a educaţieiGradul de utilizare a spaţiilor şcolare

Gradul de acces la toate nivelurile de instruire

Eficienţa economică a educaţiei

Activităţi2.1.1Cartografierea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi crearea unei baze de date ce ar servi ca suport pentru optimizarea managementului educaţionalHărţile unităţilor teritoriale cu instituţiile de învăţămînt, distanţa dintre ele, populaţia şcolară

Baze de date pentru fiecare instituţie/localitate în parte şi pentru fiecare unitate teritorial administrativă

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, APL200516,016,0
2.1.2Adaptarea reţelei instituţiilor de învăţămînt preuniversitar la tendinţele demografice din republicăDensitatea instituţiilor de învăţămînt în funcţie de densitatea populaţiei şcolare pe circumscripţiiMinisterul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, APL2004-2008În limita alocaţiilor
2.1.3Constituirea reţelei optime de unităţi şcolare care ar oferi fiecărui copil şanse egale la studii prin trecerea la standardul unic al învăţămîntului secundar general - cel licealNivelul de repartizare a liceelor teoretice în teritorii şi gradul de asigurare a accesului la acest nivel de instruire pe fiecare circumscripţie şcolarăMinisterul Educaţiei, Ministerul Economiei, APL2004-2005În limita alocaţiilor art.241 56101
2.1.4Raţionalizarea utilizării cheltuielilor de regie a instituţiilor de învăţămînt şi îmbunătăţirea condiţiilor sanitaro-igieniceCantitatea de energie utilizată la m.p.

Costurile de întreţinere a spaţiului raportat la un elev

Cota investiţiilor pentru reparaţii curente, capitale

Ministerul Educaţiei, APL2004-2008639863,5639863,5
2.1.5Asigurarea instituţiilor de învăţămînt cu echipament, utilaj şi inventarGradul de asigurare cu utilaj, echipament şi inventar a instituţiilor de învăţămîntMinisterul Educaţiei, APL2004-200850942,550942,5
2.1.6Consolidarea serviciilor medicale şi de alimentaţieCheltuielile pe elev pentru alimentaţie în cadrul şcolii

Cheltuielile pe elev pentru serviciile medicale

Ministerul Educaţiei, APL
2.1.7Crearea filierelor noi pentru continuarea studiilor de către absolvenţii gimnaziilor (inclusiv în cadrul învăţămîntului secundar profesional)Gradul de acces al absolvenţilor de gimnazii la următoarele niveluri de instruire, în special la cele de profil profesional, tehnic, agricol, tehnologic, economic etc.Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, APL, Societatea civilă2004-2007În limita alocaţiilor prevăzute în bugetele respective
2.1.8Elaborarea şi implementarea unui program de susţinere a învăţămîntului ruralGradul de acces în instituţiile de învăţămînt din zona rurală

Calitatea serviciilor educaţionale oferite în instituţiile din zona rurală

Costurile educaţiei în zona rurală

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă2004-200823500,023500,0
Obiectiv specific3Promovarea unei politici de sprijinire a cadrelor didactice în bază de performanţă şi competitivitateCota învăţătorilor din învăţămîntul primar şi secundar-general care au calificarea necesarăMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă2004-2008
Rezultat at3.1Cadre didactice profesioniste, competitive, motivateNumărul total de cadre didactice

Numărul de cadre pe trepte de instruire

Numărul de cadre didactice pe discipline şcolare

Nivelurile de pregătire profesională a cadrelor didactice

Gradele de competitivitate a cadrelor didactice

Raportul elev/profesor pe niveluri de instruire

Activităţi3.1.1.Aprobarea concepţiei şi strategiei de formare continuă a cadrelor didacticeGradul iniţial de pregătire profesională a cadrelor didactice

Termene şi costuri pentru formarea continuă a cadrelor

Nivelul final de pregătire a cadrelor

Ministerul Educaţiei2004-2005În limita alocaţiilor
3.1.2Dezvoltarea resurselor umane în scopul implementării tehnologiilor participativ-formative în educaţie, ridicarea statutului şi profesionalismului cadrelorNivelul de profesionalism al cadrelor didactice

Nivelul de implementare a tehnologiilor participativ-formative în educaţie

Nivelul de implementare a tehnologiilor educaţionale moderne

Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă200634373,034373,0
200734373,034373,0
200834373,034373,0
3.1.3Implementarea unui nou model de pregătire şi perfecţionare a cadrelor didactice în contextul noilor cerinţe: organizarea instruirii simultane, predarea limbilor străine,activitatea în condiţiile localităţilor cu un număr redus de eleviModele noi de pregătire iniţială a cadrelor didactice

Modele alternative de formare continuă a cadrelor didactice

Nivelul de cunoaştere a limbilor străine

Nivelul de predare a mai multor discipline şcolare

Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, APL, Societatea civilă2004-20066560,06560,0
77895,077895,0
3.1.4Racordarea statelor tip ale instituţiilor de învăţămînt la necesităţile comunităţii, actualizarea normativelor pentru sarcina didactică în conformitate cu experienţa internaţionalăStatele tip modernizate ale instituţiilor de învăţămînt în funcţie de necesităţile comunităţii

Mărimea sarcinii didactice în comparaţie cu nivelul similar din ţările europene

Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, DRITS, APL, Societatea civilă2004-2005În limita alocaţiilor
3.1.5Asigurarea motivaţiei cadrelor didactice prin remunerarea muncii în conformitate cu legea cererii şi oferteiSalariul mediu lunar al unui cadru didactic

Sarcina didactică medie

Numărul de elevi la un cadru didactic

Ministerul Educaţiei. Ministerul Finanţelor, APL2004-20081916135,51916135,5
Rezultat3.2Manageri educaţionali şi cadre cu funcţii de control profesionisteRata persoanelor ce deţin grade manageriale (conform criteriilor elaborate de către Ministerul Educaţiei)
Activităţi3.2.1Perfecţionarea şi dezvoltarea cadrelor de conducere de nivel naţional, teritorial şi local în scopul asigurării unui management educaţional conform cerinţelor de reformă a învăţămîntului

Nivelul profesionalismului managerilor educaţionali şi al cadrelor cu funcţie de control

Eficienţa activităţii managerilor şcolari la nivel naţional, raional, local

Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, DRITS, APL, Societatea civilă2005470,0470,0
2006470,0470,0
2007470,0470,0
2008470,0470,0
3.2.2Dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesioniste în vederea perfecţionării serviciilor educaţionale pentru copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile la toate nivelurile sistemului educaţionalNomenclatorul serviciilor educaţionale pentru copiii aflaţi în situaţii dificile

Nivelul de profesionalism al cadrelor manageriale la nivel local

Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă2004-2005În limita alocaţiilor
3.2.3Dezvoltarea şi consolidarea capacităţilor familiei pentru promovarea educaţiei pentru toţiNivelul de implicare a familiei în soluţionarea problemelor şcoliiMinisterul Educaţiei, APL, Societatea civilă2004-2008În limita alocaţiilor
Obiectiv specific4Ameliorarea finanţării sistemului de învăţămîntCheltuielile bugetare pentru învăţămînt din PIBMinisterul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, Societatea civilă2004-2008În limita alocaţiilor
Rezultat4.1Sistem de finanţare viabil, diversificat, bazat pe rezultateCheltuieli bugetare pentru învăţămînt din PIB pe niveluri de instruire

Cota de finanţare din resurse extrabugetare

Activităţi4.1.1Realocarea şi direcţionarea resurselor financiare în cadrul sistemului în conformitate cu priorităţile educaţiei pentru toţi stabilite la nivel naţional, mărirea ponderii cheltuielilor de instruire în raport cu cheltuielile totaleCota cheltuielilor din învăţămînt pe articole de finanţare

Cota cheltuielilor de instruire în raport cu cheltuielile locale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei2004-2008În limita alocaţiilor
4.1.2Implementarea măsurilor de utilizare eficientă a resurselor financiare: finanţare bazată pe programe, pe unitate etc.Costurile programelor de dezvoltare a învăţămîntului

Costurile de instruire bazate pe unitate (copil, elev, student, trepte de instruire, instituţie de învăţămînt,disciplină şcolară, specialitate etc.)

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL2004-2006În limita alocaţiilor
4.1.3Extinderea autonomiei financiare a instituţiilor de învăţămînt,concomitent cu sporirea responsabilităţilorNivelul de autonomie financiară a instituţiilor de învăţămînt

Nivelul de eficienţă a utilizării resurselor financiare

Ministerul Educaţiei, APL, Societatea civilă2004-2006În limita alocaţiilor
4.1.4Diversificarea surselor de finanţare a învăţămîntului, crearea fondurilor extrabugetare în sprijinirea învăţămîntuluiCotele surselor de finanţare a instituţiilor de învăţămînt (bugetar, extrabugetar)

Mărimea surselor extrabugetare de finanţare a învăţămîntului

Eficienţa utilizării resurselor extrabugetare

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL, Societatea civilă2004-2008
Obiectiv specific5Dezvoltarea curriculei şi asigurarea didactică pentru învăţămîntul secundar generalCota de asigurare a fiecărui elev/unitate şcolară cu manuale

Cota de asigurare a fiecărui profesor cu materiale didactice

Cota de asigurare a şcolilor cu echipament şi utilaj tehnic

Ministerul Educaţiei2004-2008
Rezultat5.1Curriculă modernă, flexibilă şi viabilă elaboratăCalităţile şi caracteristicile curriculei în domeniul pregătirii pentru viaţa activă a tinerilor
Activităţi5.1.1Monitorizarea implementării standardelor educaţionale la toate treptele învăţămîntului secundar generalNomenclatorul standardelor educaţionale

Standardele aşteptate la ieşire din sistem / treaptă

Standardele real atinse la ieşire

Rapoartele intermediare şi finale

Cota elevilor care au atins standardele naţionale stabile la sfîrşitul claselor a IV-a şi a IX-a

Numărul de elevi care au obţinut o meserie

Ministerul Educaţiei, DRITS2004-2008În limita alocaţiilor
5.1.2Revizuirea curriculei liceale prin prisma pregătirii elevilor pentru viaţă şi perfecţionarea cadrelor didacticeCalităţi şi caracteristici ale curriculei liceale prin prisma pregătirii elevilor pentru viaţă

Gradul de inserţie socială a absolvenţilor de licee

Ministerul Educaţiei, Societatea civilă200560,060,0
5.1.3Elaborarea şi implementarea programelor de educaţie pentru sănătate şi de promovare a sănătăţiiNumărul programelor de educaţie pentru sănătate elaborate şi implementate

Cota elevilor care au beneficiat de programele de educaţie pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţă

Cunoştinţele şi capacităţile elevilor în domeniul fortificării sănătăţii pentru respectarea unui mod de viaţă sănătos Indicii sănătăţii elevilor

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Societatea civilă2005150,0150,0
2006150,0150,0
5.1.4Elaborarea curriculei şi a materialelor-suport la disciplinele opţionale din planul cadru de învăţămîntGradul de satisfacere şi acoperire a opţiunilor elevilor pentru activităţi opţionale

Costul şi eficienţa instruirii la discplinele opţionale

Ministerul Educaţiei, Societatea civilă2004
200680,080,0
Rezultat5.2.Curriculă şcolară asigurată cu manuale, ghiduri metodice, materiale didactice şi echipamente de laboratorGradul de asigurare a disciplinelor din planul de învăţămînt cu manuale, ghiduri metodice, materiale didactice şi echipamente de laborator
Activităţi5.2.1Revizuirea / editarea manualelor în învăţămîntul secundar general (cele implementate, precum şi editarea manualelor la educaţia tehnologică,arte plastice, educaţia moral-spirituală etc.)Numărul total şi cota de manuale revizuite şi înnoite

Clasificarea pe discipline a noilor manuale şcolare

Costurile manualelor şcolare

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, APL2004-200715400,01000,014400,0
5.2.2Asigurarea cu ghiduri metodice la toate disciplinele şcolareNumărul total şi cota de ghiduri metodice revizuite şi înnoite

Clasificare pe discipline a noilor ghiduri metodice

Costurile ghidurilor metodice

Ministerul Educaţiei2004-20051900,01900,0
5.2.3Asigurarea şcolilor la capitolul ştiinţe ale naturii cu echipament în contextul noului curriculumGradul real de asigurare a disciplinelor şcolare cu materiale şi echipamentMinisterul Educaţiei, APL2005-200762200,062200,0
5.2.4Asigurarea şcolilor cu ghiduri metodice, manuale, materiale didactice în domeniul educaţiei pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţăNumărul de ghiduri metodice, manuale, materiale didactice elaborate şi distribuiteMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor2006500,0500,0
Obiectiv specific6Elaborarea şi implementarea unui sistem independent de evaluare a performanţelor şcolareSistemul independent de evaluare a performanţelor şcolare, elaborat şi implementatMinisterul Educaţiei2005-2006
Rezultat6.1Sistem independent de evaluare a performanţelor şcolare creatGrade de viabilitate, credibilitate a sistemului de evaluare
Activităţi6.1.1Evaluări pe eşantioane reprezentative de elevi la diferite clase/ discipline, cu scopul determinării stării reale de realizare a obiectivelor educaţionaleCaracteristica eşantioanelor reprezentative de elevi

Rezultatele evaluării stării reale de realizare a obiectivelor educaţionale clasificate pe trepte de instruire, clase, discipline şcolare

Ministerul Educaţiei2004-2005172,0172,0

În limita alocaţiilor

6.1.2Elaborarea materialelor pentru banca de itemiNumărul total de itemi elaboraţi

Gradul de acoperire cu itemi pe toate disciplinele şi toate obiectivele educaţionale

Gradul de validitate a itemilor

Ministerul Educaţiei2004-2006În limita alocaţiilor
6.1.3Organizarea examinărilor externe în clasele absolvente a treptelor de şcolaritate în scopul sporirii obiectivităţii examenelorNumărul de examene externe organizate în clasele terminale ale treptelor de învăţămînt

Rezultatele evaluării externe în clasele terminale

Ministerul Educaţiei20042625,0

În limita alocaţiilor În limita alocaţiilor

2625,

În limita alocaţiilor În limita alocaţiilor

2005
2006
2007
2008
Obiectiv specific7Implementarea tehnologiilor de informare şi comunicare în educaţie (TIC)Nivelul de utilizare a tehnologiilor de informare şi comunicare în educaţieMinisterul Educaţiei, Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, DITS2004-2008
Rezultat7.1Calitatea sporită a educaţiei în sistemul de învăţămînt preuniversitarNivelul de calitate a educaţiei în învăţămîntul preuniversitar clasificate pe discipline şcolare
Activităţi7.1.1Efectuarea studiului privind asigurarea instituţiilor de învăţămînt cu mijloace tehnice pentru implementarea TICNumărul, tipul calculatoarelor şi repartizarea acestora în instituţiile de învăţămînt

Numărul mediu de elevi ce revin la un calculator

Ministerul Educaţiei, DRITS2004-2005În limita alocaţiilor
7.1.2Efectuarea studiului privind asigurarea cu cadre competente pentru aplicarea TIC în educaţieNumărul de profesori de informatică şi gradul de pregătire al acestora

Numărul profesorilor de alte discipline şcolare care utilizează TIC

Ministerul Educaţiei, DRITS2004-2005În limita alocaţiilor
7.1.3Efectuarea studiului privind utilizarea TIC la disciplinele şcolare, la evaluarea educaţiei şi în managementDisciplinele şcolare şi numărul acestora la care se utilizează TIC

Softurile educaţionale existente şi caracteristica acestora

Numărul instituţiilor de învăţămînt care au reţele locale

Numărul instituţiilor de învăţămînt care sînt conectate la INTERNET

Ministerul Educaţiei, DRITS2004-2005În limita alocaţiilor
7.1.4Elaborarea unui program naţional de implementare a TIC în educaţieProgramul Naţional de implementare a TIC, componentele acestuia, fazele de implementare şi costurileMinisterul Educaţiei2004-2005225540,0225540,0
7.1.5Implementarea noilor metode educaţionale în baza tehnologiilor informaţionale şi de comunicareProgramul naţional de implementare a TIC, componentele acestuia, fazele de implementare, costurile, responsabiliiMinisterul Educaţiei2005-2008În limita alocaţiilor

III. Educaţia şi dezvoltarea copilului aflat în dificultate

Obiectiv generalAsigurarea către anul 2007 a accesului echitabil pentru toţi copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile la serviciile educaţionale de calitate din cele mai timpurii perioade ale dezvoltării Ridicarea calităţii educaţiei incluzive / speciale prin crearea condiţiilor optimale de îngrijire, reabilitare, socializare şi îmbunătăţire a condiţiilor în instituţiile de educaţie existenteRata copiilor instituţionalizaţi

Rata copiilor reintegraţi în familie

Rata copiilor cuprinşi cu educaţia incluzivă

Rata serviciilor alternative

Durata de şedere a copiilor în instituţiile rezidenţiale

Numărul de cadre didactice care au beneficiat de pregătire specială pentru realizarea educaţiei incluzive

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD,UNICEF, SOROS, FISM, CNŞPMP-Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, DFID2004-2008143002,5111257,531745,0
100%78%22%
Obiectiv specific1Asigurarea accesului şi şanselor egale, drepturilor şi îndatoririlor egale copiilor în situaţii deosebit de dificileNumărul de copii cu cerinţe educative speciale cuprinşi cu programe de educaţie timpurie

Numărul de şcoli incluzive

Numărul de copii cuprinşi cu activităţi integrative, extraşcolare

Rata copiilor cuprinşi cu educaţia în licee, colegii, universităţi

Numărul absolvenţilor plasaţi în cîmpul muncii

Numărul de ONG-uri implicate în oferirea de servicii pentru copii cu CES

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG2004-2008
Rezultat1.1Participare sporită la educaţia copiilor aflaţi în situaţii dificileNumărul de şcoli incluzive

Numărul de copii cuprinşi cu programe de educaţie integrative, extraşcolare etc.

Rata copiilor cuprinşi cu educaţia în instituţii preşcolare, şcoli primare, gimnazii, licee, colegii, universităţi

Rata copiilor reintegraţi în familie

Rata copiilor cuprinşi cu educaţia incluzivă

Rata serviciilor alternative

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID2004-2008
Activităţi1.1.1Armonizarea cadrului legal la actele normative internaţionaleCadrul legal şi normativ perfecţionatMinisterul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG2004În limita alocaţiilor
1.1.2Reorganizarea sistemului instituţional de educaţie şi îngrijire a copiilor în situaţii deosebit de dificileNumărul de instituţii rezidenţiale reorganizate

Rata de intrare/ieşire a copiilor din instituţiile rezidenţiale

Numărul de copii cu cerinţe educative speciale neşcolarizaţi

Conceptul de reorganizare a instituţiilor rezidenţiale

Regulamentele de funcţionare a serviciilor de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, APL, ONG, FISM, UNICEF2004-2008975,0În limita alocaţiilor şi a reţelei instituţionale existente975,0
1.1.3Elaborarea concepţiei de restructurare şi reorganizare a sistemului de educaţie a copilului aflat în dificultateConcepţia elaborată şi aprobată

Regulamentul - tip de funcţionare a instituţiei de educaţie

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, FISM, UNICEF, PNUD, UNESCO2004În limita alocaţiilor
1.1.4Crearea şi dezvoltarea serviciilor comunitare de asistenţă, stimulare şi sprijin pentru copiii în dificultateNumărul de servicii comunitare

Numărul de copii încadraţi în aceste servicii

APL, Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, ONG, FISM, UNICEF2004-20081788,0În limita alocaţiilor1788,0
1.1.5Formarea opiniei publice în problemele copilului aflat în dificultate şi a familiei acestuiaNumărul programelor radio, TV, meselor rotunde etc.Ministerul Educaţiei, APL, ONG2005100,0100,0
2006100,0100,0
2007100,0100,0
2008100,0100,0
1.1.6Crearea serviciilor de asistenţă pentru copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile (CSDD) la nivel local/în şcolile generale: serviciul logopedic, psihopedagogic, asistenţă medicală specializată, servicii de recuperare pedagogică şi psihologică etc., servicii de prevenire a abandonului şi instituţionalizării, intrării copilului în dificultateNumărul şcolilor generale care oferă servicii copiilor aflaţi în dificultate

Rata copiilor cuprinşi de aceste servicii Indicii de sănătate a elevilor

Numărul de copii care au beneficiat de servicii de prevenire a abandonului şi instituţionalizării

Numărul de copii reintegraţi în şcoala generală

Numărul de copii reintegraţi în familie

Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, FISM, UNICEF, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID2004-20089000,0În limita alocaţiilor9000,0
1.1.7Evaluarea capacităţilor instituţionale şi financiare existente de asistenţă a CSDDCaracteristicile reţelei instituţionale pentru CSDD

Cota cheltuielilor din bugetul total alocat învăţămîntului

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD,UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID200619,019,0
1.1.8Dotarea / consolidarea instituţiilor de educaţie cu materiale şi echipamente necesare pentru asistenţa copiilor cu cerinţe educative specialeNivelul de dotare didactico-metodică a instituţiilor rezidenţiale

Cota investiţiilor capitale din cele totale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS,FISM, SIDA, DFID2007-20083860,03360,0500,0
3860,03360,0500,0
5646,55646,5
1.1.9Reabilitarea / renovarea / întreţinerea clădirilor instituţiilor de educaţieProcentul instituţiilor renovate/reabilitate accesibile copiilor aflaţi în dificultateMinisterul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, PNUD, UNICEF, SOROS, FISM2005-200830800,030800,0

În limita alocaţiilor

1.1.10Crearea bazei de date privind situaţia copiilor, inclusiv copiii aflaţi în situaţii deosebit de dificile, la nivel comunitar, raional, naţional pentru dezvoltarea serviciilor de asistenţă de calitateBaza de date funcţională la fiecare nivel de managementMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG2005105,0105,0
1.1.11Adaptarea instituţiilor de educaţie şi condiţiilor fizice ale clădirilor la necesităţile copilului în dificultateNumărul şi cota de instituţii adaptateMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG2005-20071800,01800,0
1.1.12Elaborarea programelor sociale complexe de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate (asistenţă medicală, pedagogică,psihologică, socială etc. )Numărul programelor elaborate şi implementate

Numărul de copii încadraţi în astfel de programe

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale Ministerul Afacerilor Interne, APL, ONG200677,071,0
1.1.13Implicarea ONG-urlor în finanţarea şi dezvoltarea serviciilor de asistenţă pentru copiii aflaţi în dificultateNumărul ONG-urilor implicate in finanţarea serviciilor de asistenţă şi volumul de finanţareMinisterul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG
Rezultat1.2Crearea serviciilor pentru copiii cu cerinţe educative speciale (CES)
Activităţi1.2.1Crearea serviciului de evaluare şi diagnosticare a dezvoltării copiilor din cele mai timpurii perioade ale dezvoltăriiNumărul de servicii create

Numărul de cadre implicate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, APL20074380,04380,0
1.2.2Elaborarea instrumentelor de evaluare psihologică şi pedagogică a dezvoltării copiilor, precum şi a posibilităţilor de recuperare a dezvoltării copiilor aflaţi în dificultateSeturi de instrumente de evaluare psihologică şi pedagogică a dezvoltării copiilor elaborateUniversităţile de profil, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, ONG2007700,0700,0
1.2.3Dezvoltarea serviciilor de reabilitare şi asistenţă psihopedagogică a copiilor în dificultate pe centre de zi şi servicii comunitare, inclusiv în instituţiile de educaţie generală (grădiniţă, şcoală)Numărul de servicii create

Tipul de serviciu

Categoria de beneficiari

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, ONG2004-2008în limita alocaţiilor
1.2.4Crearea şi dezvoltarea serviciilor alternative instituţionalizării pentru copii cu CESNumărul de servicii alternative

Rata copiilor aflaţi în sistemul de servicii alternative de educaţie şi îngrijire

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, UNICEF, SOROS, FISM, SIDA, DFID2004-20083000,03000,0
1.2.5Îmbunătăţirea condiţiilor de îngrijire (alimentare şi asistenţă medicală), ridicarea calităţii educaţiei şi reabilitării copiilor în instituţiile rezidenţiale existenteDurata minimă de şedere în instituţie

Numărul serviciilor moderne de asistenţă a copiilor aflaţi în dificultate oferite de instituţiile rezidenţiale

Numărul de instituţii rezidenţiale reorganizate din perspectiva respectării drepturilor copilului (dreptul la supravieţuire şi dezvoltare, dreptul la familie, dreptul la intimitate etc.)

Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, APL, ONG, UNICEF, FISM, SIDA, DFID2004-200842035,042035,0

În limita alocaţiilor

1.2.6Perfecţionarea sistemului de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice, medicale şi asistenţilor sociali prin prisma concepţiei educaţiei incluziveCota cadrelor didactice calificate care activează în domeniile asistenţei copiilor în situaţii deosebit de dificile

Numărul de activităţi de formare profesională organizate pentru cadrele didactice, medicale, asistenţă socială etc.

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale2004-20083010,03010,0
500,0500,0
1.2.7Elaborarea regulamentelor de funcţionare a unităţilor de educaţie prin prisma politicilor educaţiei pentru toţiMinisterul Educaţiei2004În limita alocaţiilor
Obiectiv specific2Îmbunătăţirea calităţii îngrijirii şi educaţiei copiilor în situaţii deosebit de dificile din perspectiva pregătirii pentru viaţă, sporirea eficienţei şi relevanţei educaţiei în corespundere cu necesităţile şi posibilităţile de dezvoltare ale acestoraStandardele de îngrijire şi educaţie

Numărul de servicii de profilaxie, diagnosticare, de acordare a consultaţiilor copiilor şi familiilor în dificultate

Numărul de materiale informaţionale (pachete de resurse, ghiduri, materiale didactice etc.), elaborate şi difuzate cadrelor didactice, medicale, administrative etc.

Numărul de servicii educaţionale moderne

Rata cadrelor didactice, medicale, asistenţilor sociali, administrative care au fost instruiţi din perspectiva educaţiei pentru toţi

Numărul de curriculumuri, tehnologii educaţionale de îngrijire şi educaţie implementate

Banca de date despre situaţia copiilor cu cerinţe educative speciale la nivelul fiecărei instituţii create

Rezultat2.1Calitate îmbunătăţită a educaţiei CSDD
Activităţi2.1.1Elaborarea şi implementarea standardelor minime de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală şi de recuperare / reabilitare a dezvoltării copiilor aflaţi în dificultate (pentru toate tipurile de instituţii şi forme alternative de îngrijire, educaţie şi reabilitare / recuperare CSDD)Standardele de îngrijire, educaţie a copiilor aflaţi în dificultate elaborateMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, UNICEF, DFID, ONG2005100,0100,0
2006132,0132,0
2.1.2Elaborarea curriculumului diferenţiat de educaţie a copiilor cu CES / CSDDCurriculumul elaboratMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, UNICEF, Consiliul Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului2006212,0212,0
2.1.3Elaborarea şi implementarea instrumentelor şi tehnicilor de evaluare a dezvoltării pentru depistarea precoce a deficienţelor şi dificultăţilor în dezvoltarea psihofizicăSeturile de instrumente de evaluare elaborateMinisterul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor, UNICEF, Consiliul Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Ministerul Afacerilor Interne, ONG2004-2008350,0350,0
2.1.4Elaborarea curriculumului de perfecţionare profesională a cadrelor din învăţămîntul general pentru asistenţa copiilor cu CES / CSDDCurriculumul elaboratMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG200636,036,0
2.1.5Elaborarea şi implementarea unui Curriculum şi a unei strategii educaţionale de formare a cadrelor didactice, medicale şi de asistenţă socială în conformitate cu recomandările internaţionale şi experienţele pozitive existente în domeniuMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, PNUD, UNICEF, ONG2004-200834,034,0
2.1.6Elaborarea şi realizarea programelor de îngrijire şi educaţie individualizată şi holistică pentru copiii cu CES/CSDD, axate pe satisfacerea necesităţilor şi cerinţelor speciale ale copiluluiPrograme elaborate şi implementateMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, PNUD, UNICEF, ONG, APL200529,029,0

În limita alocaţiilor

2.1.7Acoperirea vidului informaţional în probleme de dezvoltare, îngrijire, sănătate şi educaţie pentru copiii cu cerinţe educaţionale specialeMateriale didactice şi informaţionale pentru profesioniştii din domeniul social (cadre didactice, asistente medicale, asistenţi sociali, cadre administrative, familie etc.) elaborate

Reviste de specialitate

Buletine informaţionale

Pachete de resurse

Ghiduri etc.

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG2004-2005168,0168,0
200665,065,0
200765,065,0
200865,065,0
2.1.8Elaborarea şi implementarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a progreselor înregistrate în domeniul recuperării şi reabilitării dezvoltării copiilor cu CES/CSDD în instituţiile de educaţie incluzivăConceptul şcolii incluzive elaborat Instrumentele de evaluare şi monitorizare a progreselor în dezvoltarea copiluluiMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF, ONG200721,021,0
Rezultat2.2Ridicarea statutului şi motivaţiei cadrului didactic care asistă copii cu CES
2.2.1Revizuirea Legii Învăţămîntului şi aprobarea Statutului cadrului didacticActe legislative şi normative elaborate şi implementateParlamentul, Ministerul Educaţiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, ONG2005În limita alocaţiilor
2.2.2Asigurarea motivaţiei cadrelor didactice prin remunerarea munciiSalariul mediu lunar al unui cadru didactic

Sarcina didactică medie

Numărul de elevi la un cadru didactic

Ministerul Educaţiei. Ministerul Finanţelor, APL2004-200823469,023469,0
2.2.3Perfecţionarea sistemului de formare profesională iniţială şi continuă a cadrelor didactice, asistentelor medicale şi asistenţilor sociali care lucrează cu copii în situaţii deosebit de dificile şi familia acestoraCurriculumul de formare iniţială a cadrelor

Numărul de cadre formate

Numărul de cadre care oferă servicii copilului aflat în dificultate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF2004-2008În limita alocaţiilor
2.2.4Crearea Centrului Naţional EPT pentru dezvoltarea deprinderilor manageriale şi profesionale (25% de cadre didactice, medicale, asistenţi sociali anual) în scopul îmbunătăţirii serviciilor de asistenţă psihopedagogică, psihologică, de recuperare,reabilitare a CSDDCentrul Naţional EPT

Curriculum de formare /perfecţionare a cadrelor elaborat

Numărul de cadre formate şi perfecţionate pentru activitate cu copiii aflaţi în dificultate

Numărul de cursuri, conferinţe, seminare, ateliere de lucru organizate

Schimbul de experienţă (în ţară şi în străinătate)

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Colegiile, ONG, PNUD, UNICEF2005660,0660,0
2.2.5Elaborarea pachetelor de resurse pentru cadrele didactice, medicale, asistenţii sociali etc. în problema educaţiei cerinţelor speciale şi EPTPachetele de resurseMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Universităţile, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, PNUD, UNICEF2004-20071400,01400,0
Obiectiv specific3Promovarea managementului eficient şi a bunei guvernări
Rezultat3.1.Management eficient bazat pe rezultate
Activităţi3.1.1Îmbunătăţirea/ elaborarea, în conformitate cu actele şi documentele internaţionale, a legislaţiei, instrucţiunilor şi regulamentelor de funcţionare a instituţiilor de educaţie cu privire la educaţia CSDDCadrul legislativ îmbunătăţit

Regulamentele de funcţionare a instituţiilor pentru copii în situaţii deosebit de dificile elaborate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, ONG2004-2008În limita alocaţiilor
Rezultat3.2Crearea serviciilor comunitare şi sporirea participării părţilor interesateCooperarea multisectorială şi multidisciplinară stabilită

Parteneriatul social consolidat

APL, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG2005-2006
Activităţi3.2.1Organizarea campaniilor de conştientizare a populaţiei privind importanţa EPT şi a educaţiei incluzive pentru copiii cu CES şi respectării drepturilor copiluluiNumărul campaniilor realizate

Numărul instituţiilor implicate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, ONG2004-2008950,0950,0
3.2.2Dezvoltarea deprinderilor şi cunoştinţelor cadrelor didactice şi familiilor care oferă asistenţă psihopedagogică copiilor cu CESNumărul cursurilor, seminarelor, atelierelor de lucru etc. organizate

Materiale didactice, informaţionale, jocuri etc. elaborate

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile Colegiile, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG2004-2008330,0330,0
3.2.3Susţinerea elaborării şi implementării programelor de instruire a părinţilor cu copii cu CESProgramele de instruireMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG200668,068,0
3.2.4Crearea serviciilor de asistenţă socială, medicală, psihologică şi pedagogică a familiilor cu copii cu CES (informare, documentare, consiliere, consultanţă): centre de resurse şi informare a familiei; centre de zi de asistenţă a copiilor cu CES şi părinţilor; centre de consultanţă; centre ale mamei şi copilului; serviciul de voluntari la domiciliuNumărul centrelor de resurse şi informare a familiei

Numărul centrelor de zi de asistenţă a copiilor cu CES şi părinţilor

Numărul centrelor de consultanţă

Numărul centrelor mamei şi copilului

Serviciul de voluntari la domiciliu

APL, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG, agenţii economici2004-20082630,02630,0
Rezultat3.3Consolidarea competenţelor de management şi a responsabilităţilor în managementul educaţional
Activităţi3.3.1Evaluarea şi revizuirea sistemului de servicii de reabilitare şi recuperare a dezvoltării copiilor cu CES şi a familiilor acestoraStudiul sociopedagogicUniversităţile, Colegiile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG, APL200760,060,0
3.3.2Organizarea serviciilor complexe de asistenţă psihopedagogică şi socială copiilor cu CESServiciile complexe de asistenţă psihopedagogicăMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG2004-2008
3.3.3Definirea criteriilor de calitate a serviciilor educaţionale şi de asistenţă socială şi medicală pentru utilizarea eficientă a finanţelorCriteriile de calitate şi asistenţă socială a serviciilorMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG,APL2004-2005În limita alocaţiilor
3.3.4Dezvoltarea capacităţilor de planificare, implementare şi monitorizare a resurselor umane, materiale, financiare etc. (managerilor şcolari, locali etc.)Numărul trainingurilor, seminarelor, atelierelor de lucru organizate

Pachetele de resurse/ materiale de training

Schimbul de experienţă cu alte ţări

Universităţile, Colegiile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, APL, UNICEF, DFID, FISM, ONG2004-2008480,0480,0
3.3.5Elaborarea sistemului de stimulare financiară prin redistribuirea finanţelor în corespundere cu calitatea serviciilor acordateConcept elaboratMinisterul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG2005În limita alocaţiilor
3.3.6Elaborarea instrumentelor de evaluare, monitorizare a utilizării finanţelor bugetare, extrabugetareInstrumentele de evaluare şi monitorizareMinisterul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG2007În limita alocaţiilor
3.3.7Implicarea ONG-urlor în organizarea activităţilor de asistenţă socială, educaţie şi recuperare a CESNumărul ONG-urilor implicateAPL, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Universităţile, ONG2004-2007

IV. Educaţia nonformală

Obiectiv generalAsigurarea accesului echitabil pentru toţi copiii la servicii educaţionale nonformale de calitate Dezvoltarea personalităţii integre şi creative, socializarea şi antrenarea acesteia în consolidarea unei societăţi democraticeCota copiilor ce frecventează instituţiile extraşcolare de toate tipurile

Numărul de instituţii educaţionale nonformale şi capacitatea lor

Numărul de organizaţii nonguvernamentale cu acţiuni educaţionale şi copiii antrenaţi în aceste programe

Numărul de angajaţi în instituţiile extraşcolare

Cota cheltuielilor curente bugetare alocate pentru instituţiile extraşcolare

139788,4107516,432272,0
100%77%23%
Obiectiv specific1Sporirea accesului şi încadrarea în educaţia nonformală,accentul fiind pus pe copiii/adulţii dezavantajaţiRata de participare la programe extracurriculare; programe de educaţie nonformală

Procentul cheltuielilor educaţiei nonformale în cheltuielile educaţionale totale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL2004-2008
Rezultat1.1Măsuri complexe pentru participare sporită în educaţie elaborate şi implementateRata de cuprindere în: programe extracurriculare: programe de educaţie nonformală; activităţi sprijinite de ONG

Numărul instituţiilor nonformale pe tipuri

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL2004-2008
Activităţi1.1.1Crearea unei reţele informaţional-instructive republicane computerizate integrate în reţeaua educaţiei formaleBaza de date operaţională privind educaţia nonformală

Pagina WEB actualizată

Publicaţie bilunară a unei reviste dedicate educaţiei nonformale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Departamentul Tehnologii Informaţionale, Departamentul Statistică şi Sociologie2005200,0200,0
2005 2004-7,07,0
2008
1.1.2Elaborarea şi lansarea unor programe TV şi radio (spoturi publicitare) cu referire la educaţia nonformalăCicluri de emisiuni didactice formative şi concursuri republicane la disciplinele de studiu (Radio,TV)

Emisiuni speciale destinate părinţilor

Spectru extins de emisiuni despre şi pentru adolescenţi

Ministerul Educaţiei, Ministerul Culturii, Compania "TeleRadio Moldova"2006400,0400,0
1.1.3Elaborarea şi promovarea la nivel naţional, local, instituţional şi de familie a unor strategii viabile şi servicii educaţionale alternative/rentabile (fără eliminarea modelelor existente) lărgind accesul la serviciile educaţionale de calitate bazate pe condiţii locale concrete, necesităţi ale copilului şi familiei, în funcţie de posibilităţile realeForme alternative ale educaţiei nonformale

Servicii educaţionale viabile şi rentabile

Mecanism flexibil şi rentabil axat pe necesităţi şi grupuri ţintă

Sector privat implicat în finanţarea domeniului

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG2004-200814000,0

În limita alocaţiilor

14000,0
Rezultat1.2Acces sporit pentru tinerii în situaţii dificile şi dezavantajaţi socialNumărul ONG-urilor implicate în programe de educaţie nonformală destinate tinerilor dezavantajaţi

Procentul tinerilor dezavantajaţi încadraţi în educaţia nonformală

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008
Activităţi1.2.1Perfecţionarea bazei materiale şi didactice a procesului educaţionalNomenclatorul echipamentului necesar

Materiale elaborate şi distribuite

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008283,0283,0
14500,014500,0
1.2.2Crearea alternativelor educaţionale comunitare (centre de zi,centre de reabilitare, centre de educaţie pentru toleranţă,cultura păcii,drepturile omului, servicii prietenoase copiilor)Numărul de centre educaţionale ce oferă un spectru variat de servicii educaţionale de alternativăMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008
Obiectiv specific2Sporirea relevanţei educaţiei nonformale în sistemul educaţional din MoldovaCota copiilor antrenaţi în activităţile nonformale raportată la numărul total de copii de vîrsta respectivăMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008
Rezultat2.1Nivelul de educaţie a copiilor îmbunătăţit
Activităţi2.1.1Reformarea sistemului educaţiei nonformale în MoldovaConcepţia educaţiei nonformale aprobată

Curriculumul de bază şi variantele pe arii de activitate privind educaţia nonformală în cadrul instituţiilor / unităţilor statale şi neguvernamentale

Nivelul de asigurare didactică a procesului educaţiei nonformale

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei2004-200844,044,0
850,0850,0
720,0720,0
2.1.2Elaborarea şi îmbunătăţirea standardelor serviciilor educaţionale nonformale de alternativăStandarde elaborate şi îmbunătăţite

Resurse reabilitate la un nivel acceptabil

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL2004-2008190,080,0
2006110,0
2.1.3Implementarea în procesul educaţional a metodologiilor moderne axate pe copilNumărul de profesori pregătiţi în metodologii moderne axate pe copilMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL2004-2008
2.1.4Elaborarea şi implementarea unui sistem de evaluare şi monitorizare a succeselor înregistrate în domeniuSistem de evaluare şi monitorizare elaborat şi funcţionalMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,APL2004-200822,022,0
2.1.5Acoperirea vidului informaţional în probleme de sănătate,educaţie şi dezvoltare a copiilorResurse informaţionale elaborate şi distribuiteMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, APL2004-2008273,0273,0
Rezultat2.2Ridicarea statutului şi motivaţiei cadrelor antrenate în educaţia nonformalăCota cadrelor didactice şi nondidactice perfecţionateMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, ONG, FISM
2.2.3Asigurarea motivaţiei cadrelor didacticeSalariul mediu lunar al unui cadru didactic

Sarcina didactică medie

Numărul de elevi la un cadru didactic

Ministerul Educaţiei Ministerul Finanţelor, APL2004-2008106790,0106790,0
Activităţi2.2.1Elaborarea unui sistem viabil şi eficient de protecţie socială a cadrelor educaţionaleSistem elaborat şi promovat

Salariile plătite la timp

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Federaţia Sindicatelor Independente2004-2008
2.2.2Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi instruire continuă a cadrelor educaţionaleCota cadrelor didactice pregătite şi perfecţionateMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008În limita estimărilor planului de acţiuni "Accesul la educaţia de bază de calitate"
Rezultat2.3Eficienţă a educaţiei nonformale sporiteCota copiilor antrenaţi la festivaluri, concursuri, expoziţii, olimpiade etc.

Cota tinerilor implicaţi în alegeri

Numărul ONG-urilor de tineret

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008
Activităţi2.3.1Elaborarea unor criterii/ indicatori de evaluare şi apreciere a calităţii şi eficienţei educaţiei nonformaleTraininguri necesare efectuate

Criterii / indicatori elaboraţi / testaţi şi aplicaţi

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei20059,49,4
Obiectiv specific3Promovarea managementului eficient al educaţiei nonformaleNumărul trainingurilor efectuate

Cota cadrelor manageriale cu o pregătire specială

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2008
Rezultat3.1Îmbunătăţirea cadrului juridic şi normativ al educaţiei nonformaleLegea cu privire la educaţia nonformală elaborată

Statutul model de activitate a instituţiilor respective elaborat

Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2007
Activităţi3.1.1Ajustarea Legii despre asociaţiile obşteşti la necesităţile procesului educaţional nonformalLegea despre asociaţiile obşteştiMinisterul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,ONG2004-2005În limita alocaţiilor
Rezultat3.2Crearea parteneriatului cu societatea civilă la organizarea şi dezvoltarea EPTNumărul proiectelor implementate în colaborare cu alţi parteneriMinisterul Educaţiei, Ministerul Culturii, Ministerul Finanţelor, DRITS, APL, UNESCO2004-2008
Activităţi3.2.1Crearea complexelor zonale (Nord, Centru, Sud, mun.Chişinău) de facilitare a integrării sociale a tinerilorPatru centre de agrement create către 2008

Centrul şi reţeaua republicană pentru toleranţă şi nonviolenţă creată pînă în 2004

Minibiblioteci pe domenii (7 pînă în 2008)

Centrele de educaţie gender (4 pînă în 2008)

APL, UNESCO, ONG2004-20081020,01020,0
3.2.2Dezvoltarea şi consolidarea parteneriatului social în interesul suprem al copilului printr-o abordare multisectorială şi multidisciplinarăProgramele de instruire a părinţilor, elaborate şi implementate

Gradul de implicare a familiilor şi comunităţii în educaţia şi dezvoltarea copiilor

APL, UNESCO, ONG, Ministerul Educaţiei2004-2008480,0480,0
Rezultat3.3Competenţe manageriale şi responsabilităţi consolidateÎn conformitate cu acordurile de colaborareÎn conformitate cu acordurile de colaborare
Activităţi3.3.1Crearea în cadrul Departamentului Educaţie, Ştiinţă, Tineret şi Sport (DESTS) din municipiul Chişinău a unei catedre UNESCO de reciclare şi recalificare a personalului educaţional, inclusiv a pedagogilor sociali, indiferent de apartenenţa departamentalăCatedra UNESCOUNESCO, Primăria municipiului Chişinău2004-2005În limita alocaţiilorBugetul UNESCO
3.3.2Crearea catedrei UNESCO în domeniul informaticii, tehnologiilor de comunicare şi învăţămîntului la distanţă în cadrul DESTSCatedra UNESCO creată în cadrul DESTSUNESCO, DESTSÎn limita alocaţiilorBugetul UNESCO
3.3.3Consolidarea colaborării internaţionale în scopul răspîndirii şi generalizării practicilor experienţei pozitive în domeniu(politici, experienţă, practici / metodologii educaţionale etc.)Numărul persoanelor antrenate în răspîndirea practicilor şi experienţei pozitive în domeniu
Total4557538,93909960,9647578,0
100%85,8%14,2%

 

GLOSAR
APL Administraţia Publică Locală
CES Cerinţe educaţionale speciale
CSDD Copii în situaţii deosebit de dificile
CNŞPMP Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă
DFID Fundaţia Marii Britanii pentru dezvoltare internaţionala
DRITS Direcţiile raionale învăţămînt, tineret şi sport
DESTS Departamentul Educaţie, Ştiinţă, Tineret şi Sport
EDT Educaţia şi dezvoltarea timpurie
EPT Educaţie pentru toţi
FISM Fondul Investiţiilor Sociale din Moldova
ONG Organizaţie nonguvernamentală
ONU Organizaţia Naţiunilor Unite
PIB Produs Intern Brut
PNUD Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare
TIC Tehnologii Informaţionale şi de Comunicare
UNESCO Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
UNICEF Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii

________________

Note:

1. Cheltuielile suplimentare de la buget pentru anii respectivi (coloana 6) sînt indicate (coloanele 7 şi 8) cu caracter cursiv.

2. Drept bază la calcularea costurilor pentru anii 2004-2008 au servit cheltuielile bugetare pentru anul 2003.