H O T Ă R Î R E

cu privire la Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

nr. 834  din  07.07.2008

 

Monitorul Oficial nr.125-126/841 din 15.07.2008

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele “Sistemul informaţional integrat al Serviciului Grăniceri”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele “Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar abrevierea “SIISG” se substituie prin abrevierea “SIIPF”, conform Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012

 

Pentru realizarea art.10 al Legii nr.162-XVI din 13 iulie 2007 cu privire la Serviciul Grăniceri (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.157-160, art.612), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Conceptul tehnic al Sistemului informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

2. Se desemnează Departamentul Poliţiei de Frontieră în calitate de deţinător al Sistemului informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

3. Departamentul Poliţiei de Frontieră va asigura elaborarea şi implementarea, în termen de trei luni, a produselor de program necesare pentru accesul organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice la Sistemului informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

PRIM-MINISTRUZinaida GRECEANÎI

 

Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării informaţionalePavel Buceaţchi

Chişinău, 7 iulie 2008.
Nr.834.

 

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.834 din 7 iulie 2008

 

CONCEPTUL TEHNIC

al Sistemului informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră

[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

INTRODUCERE

În ultimii ani Republica Moldova a întreprins paşi concreţi în vederea asigurării securităţii frontierei de stat, inclusiv cu asistenţa Uniunii Europene, prin lansarea activităţii Misiunii de asistenţă la frontiera Republicii Moldova şi Ucrainei. Graţie implicării experţilor europeni în dezvoltarea managementului integrat al frontierei de stat a Republicii Moldova, în comun cu organele competente în domeniul frontalier, s-a reuşit într-o perioadă scurtă optimizarea activităţii acestor organe. Totodată, se impune dezvoltarea de mai departe a managementului integrat al frontierei prin utilizarea tehnologiilor informaţionale moderne.

Crearea Sistemului informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră presupune nu numai formarea resurselor informaţionale cu referire la evenimentele ce au loc la frontieră, dar şi acumularea, stocarea şi prezentarea lor conform legislaţiei în vigoare, reieşind din competenţa funcţională.

[Introducere modificată prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

Capitolul I

GENERALITĂŢI

1. Definiţia sistemului

Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră (în continuare - SIIPF) reprezintă ansamblul datelor, informaţiilor, fluxurilor şi circuitelor informaţionale, al procedurilor şi mijloacelor de acumulare şi utilizare a informaţiei menite să contribuie la realizarea obiectivelor instituţiei. Ca rezultat al funcţionării sistemului, se formează resursa informaţională unică a Poliţiei de Frontieră.

SIIPF este parte componentă a Resurselor informaţionale de stat ale Republicii Moldova (fig.1).

 

 

Fig.1. Locul SIIPF în cadrul Resurselor informaţionale de stat ale Republicii Moldova

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

2. Destinaţia SIIPF

SIIPF este destinat pentru colectarea, prelucrarea, stocarea, actualizarea şi analiza datelor despre persoanele fizice şi mijloacele de transport care traversează frontiera de stat a Republicii Moldova, despre evenimentele ce au loc pe segmentul verde al frontierei, cu punerea acestor informaţii la dispoziţia autorităţilor publice competente, altor persoane fizice şi juridice, în conformitate cu Legea nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră şi Legea nr.215 din 4 noiembrie 2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, precum şi cu alte acte legislative şi normative în vigoare.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

3. Scopul creării SIIPF

Scopul de bază al creării SIIPF constă în realizarea unui management integrat, coerent şi eficace al frontierei de stat, pentru asigurarea nivelului adecvat de securitate pe toate sectoarele hotarului Republicii Moldova, aliniat la cerinţele comunitare, care să asigure sporirea gradului de securitate a persoanelor, respectînd drepturile şi libertăţile fundamentale ale acestora, fluidizarea traficului legal al persoanelor şi mărfurilor la frontieră. Scopul SIIPF poate fi atins prin realizarea următoarelor obiective:

a) asigurarea autorităţilor administraţiei publice competente cu informaţii veridice şi operative privind intrarea/ieşirea persoanelor şi mijloacelor de transport, necesare pentru luarea deciziilor judicioase la nivel de stat;

b) micşorarea timpului de staţionare în punctele de trecere a frontierei de stat a persoanelor şi a unităţilor de transport ce traversează frontiera de stat;

c) sporirea gradului de stabilitate internă a statului, exercitînd un control strict (filtru informaţional), prin intermediul înregistrării şi verificării persoanelor fizice şi a unităţilor de transport ce traversează frontiera de stat;

d) formarea unei bănci de date privind traversarea frontierei de către persoanele fizice şi unităţile de transport;

e) asigurarea interacţiunii efective între ministere şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale interesate;

f) depistarea persoanelor, mijloacelor de transport, documentelor anunţate în căutare, a cetăţenilor străini şi apatrizilor cărora intrarea în Republica Moldova le-a fost interzisă;

g) colectarea şi stocarea datelor privind starea criminogenă la frontieră, păstrarea acestor date într-un spaţiu unic;

h) elaborarea metodologiei şi a criteriilor de identificare a riscului, potenţialului risc, profilurilor de risc;

i) aprecierea pierderilor posibile în cazurile apariţiei potenţialului risc, precum şi pierderile cauzate de riscurile depistate;

j) identificarea măsurilor de prevenire a riscului, minimalizarea lui şi stabilirea resurselor necesare pentru aceasta;

k) elaborarea metodologiei de evaluare a eficacităţii resurselor şi de aplicare practică a măsurilor de prevenire şi combatere a delictelor frontaliere;

l) controlul practic al măsurilor aplicate pentru contracararea şi minimalizarea riscurilor la frontieră;

m) fixarea încălcărilor regimului frontierei de stat;

n) accesul rapid la resursele informaţionale ale Poliţiei de Frontieră;

o) fixarea rezultatelor supravegherii frontierei de stat pe sectorul verde.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

4. Principiile de bază ale creării SIIPF

SIIPF este creat în conformitate cu principiile generale de edificare a sistemelor informaţionale automatizate, cele de bază fiind:

principiul primei persoane/centrului unic, care semnifică existenţa unui conducător real de rang superior, cu abilităţi suficiente pentru luarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a sistemului;

principiul temeiniciei datelor SIIPF, care presupune introducerea datelor în sistem în baza documentelor autentice;

principul integrităţii, plenitudinii şi veridicităţii datelor;

principul confidenţialităţii informaţiei, care prevede răspunderea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a colaboratorilor responsabili de prelucrarea informaţiei în SIIPF pentru utilizarea şi difuzarea neregulamentară a informaţiei confidenţiale personificate;

principul securităţii informaţionale, care presupune asigurarea nivelului dorit al integrităţii, exclusivităţii, accesibilităţii şi eficienţei protecţiei datelor împotriva pierderii, denaturării, deteriorării şi utilizării neautorizate. Securitatea sistemului presupune rezistenţa la atacuri şi protecţia caracterului secret, a integrităţii şi pregătirea pentru lucru atît a sistemului, cît şi a datelor lui;

principiul compatibilităţii sistemului informaţional cu sistemele existente autohtone şi străine.

 

Capitolul II

CADRUL JURIDICO-NORMATIV AL SIIPF

5. Cadrul juridico-normativ al SIIPF

Cadrul juridico-normativ al SIIPF se bazează pe legislaţia naţională în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea SIIPF sînt reglementate de următoarele acte legislative şi normative:

a) Legea nr.59 din 29 martie 2012 privind activitatea specială de investigaţii;

b) Legea nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat;

c) Legea nr.215 din 4 noiembrie 2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova;

d) Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;

e) Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;

f) Legea nr.264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;

g) Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;

h) Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre;

i) Legea nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră;

j) Hotărîrea Guvernului nr.735 din 11 iunie 2002 “Cu privire la sistemele speciale de telecomunicaţii ale Republicii Moldova”;

k) Hotărîrea Guvernului nr.562 din 22 mai 2006 “Cu privire la crearea sistemelor şi resurselor informaţionale automatizate de stat”;

l) Hotărîrea Guvernului nr.1032 din 6 septembrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat”.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 06.08.2010, în vigoare 13.08.2010]

 

Capitolul III

SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIIPF

6. Funcţiile SIIPF

SIIPF urmează să îndeplinească, pe lîngă funcţiile specifice determinate de obiectivele, scopurile şi destinaţia prezentului Concept tehnic, şi funcţiile de bază ale sistemului informaţional tip, stabilite în concepţia sistemului informaţional integrat de stat, cele de bază fiind:

a) formarea băncii de date, care include funcţiile de introducere a datelor în evidenţa iniţială, actualizarea şi radierea lor din evidenţă. Aceste funcţii se realizează în cadrul colectării datelor despre obiectele de evidenţă, precum şi pe parcursul schimbului de informaţii cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale. Informaţiile privind obiectul de evidenţă se introduc în banca de date a SIIPF numai pe baza documentelor ce confirmă autenticitatea lor, cu referinţe stricte la documentul în baza căruia s-a efectuat actualizarea datelor;

b) organizarea asigurării informaţionale din banca de date;

c) asigurarea calităţii informaţiilor din contul creării şi menţinerii componentelor sistemului de calitate;

d) asigurarea multiaspectuală a funcţionării SIIPF;

e) asigurarea protecţiei informaţiei la toate etapele de colectare, stocare şi prezentare;

f) asigurarea cu informaţie statistică a autorităţilor publice competente şi a publicului;

g) asigurarea integrabilităţii cu alte sisteme informaţionale de stat.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

7. Contururile funcţionale ale SIIPF

SIIPF include următoarele contururi funcţionale:

a) conturul controlului de stat asupra acumulării, păstrării şi utilizării resurselor informaţionale privind persoanele şi mijloacele de transport care trec frontiera de stat (A);

b) conturul evidenţei şi controlului automatizat al persoanelor care trec frontiera de stat (B);

c) conturul evidenţei şi controlului automatizat al mijloacelor de transport ce trec frontiera de stat (C);

d) conturul evidenţei şi controlului automatizat al supravegherii frontierei de stat (D);

e) conturul evidenţei şi controlului automatizat al cazurilor de încălcare a legislaţiei privind frontiera de stat (E).

Fiecare dintre contururile funcţionale exercită mai multe funcţii specifice.

A. Conturul controlului de stat asupra acumulării, păstrării şi utilizării resurselor informaţionale privind persoanele şi mijloacele de transport care trec frontiera de stat reprezintă sistemul unic de stat care controlează resursele informaţionale privind obiectele evidenţei şi este inclus în sistemele informaţionale automatizate departamentale.

B. Conturul evidenţei şi controlului automatizat al persoanelor cuprinde datele privind evidenţa şi verificarea automatizată a persoanelor fizice care se deplasează peste frontiera de stat. El are următoarele funcţii:

a) înregistrarea şi controlul intrării şi ieşirii din ţară a persoanelor fizice, în special a:

cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi a apatrizilor cu domiciliul în Republica Moldova;

cetăţenilor străini şi a apatrizilor sosiţi în Republica Moldova pentru prima dată (în acest caz ei se iau în evidenţă iniţială în Registrul de stat al populaţiei, cu atribuirea numărului de stat de identificare a persoanei - IDNP, specificat conform uzanţelor internaţionale ca abreviere a sintagmei din limba engleză “Identification Number of Person”);

cetăţenilor străini şi a apatrizilor care trec repetat frontiera de stat;

persoanelor fizice care trec frontiera de stat însoţite de alte persoane (fără documente proprii);

b) controlul persoanelor fizice cărora le este interzisă intrarea în /ieşirea din Republica Moldova;

c) controlul actelor prezentate de persoanele fizice.

C. Conturul evidenţei şi controlului automatizat al mijloacelor de transport reflectă evidenţa automatizată a mijloacelor de transport ce trec frontiera de stat. El are următoarele funcţii:

a) evidenţa mijloacelor de transport şi a agregatelor numerotate introduse pentru prima dată în Republica Moldova;

b) evidenţa mijloacelor de transport scoase definitiv de pe teritoriul Republicii Moldova;

c) evidenţa mijloacelor de transport ce tranzitează frontiera pe rutele internaţionale;

d) controlul mijloacelor de transport cărora le este interzisă intrarea în/ieşirea din teritoriul Republicii Moldova;

e) controlul actelor privind mijloacele de transport:

certificatul de înregistrare al mijlocului de transport;

permisul de conducere.

D. Conturul evidenţei şi controlului automatizat al supravegherii frontierei de stat reflectă evidenţa automatizată a supravegherii frontierei de stat. El are următoarele funcţii:

a) colectarea, procesarea şi utilizarea datelor de natură generală, precum şi a datelor obţinute de Poliţia de Frontieră pe cazuri individuale;

b) fixarea şi controlul operativ al procesului de supraveghere a frontierei;

c) evidenţa colaboratorilor antrenaţi în supravegherea frontierei de stat;

d) planificarea serviciului în regim nonstop;

e) fixarea rezultatelor supravegherii frontierei de stat;

f) automatizarea proceselor în activitatea subdiviziunilor responsabile de supravegherea frontierei de stat.

E. Conturul evidenţei şi controlului automatizat al cazurilor de încălcare a legislaţiei privind frontiera de stat reflectă evidenţa automatizată a persoanelor şi mijloacelor de transport implicate în aceste cazuri, precum şi controlul riscurilor. El are următoarele funcţii:

a) evidenţa şi analiza datelor privind starea criminogenă la frontieră (persoanele, mijloacele de transport implicate, bunurile materiale), stocarea şi păstrarea acestor date într-un spaţiu unic;

b) elaborarea metodologiei de identificare a riscului, identificarea potenţialului risc şi fixarea acestuia;

c) identificarea şi evidenţa cauzelor ce contribuie la încălcarea legislaţiei frontaliere în vigoare;

d) aprecierea şi evidenţa pierderilor posibile în cazurile apariţiei potenţialului risc, precum şi pierderile cauzate de riscurile depistate;

e) identificarea şi evidenţa măsurilor de prevenire a riscului, minimalizarea lui şi resursele necesare pentru aceasta;

f) controlul practic şi evidenţa măsurilor aplicate în contracararea şi minimalizarea riscurilor la frontieră.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

Capitolul IV

STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIIPF

8. Deţinătorul SIIPF

Deţinătorul sistemului este Departamentul Poliţiei de Frontieră. SIIPF se înregistrează, în modul stabilit, în Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.1032 din 6 septembrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat”.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

9. Registratorii SIIPF

Funcţiile legate de formarea şi exploatarea SIIPF revin Departamentului Poliţiei de Frontieră. Registratori ai sistemului sînt inspectorii calificaţi numiţi în funcţie, cu drept de acces în sistem.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

10. Utilizatorii informaţiei SIIPF

Există două categorii de utilizatori ai sistemului:

a) interni, care vor fi desemnaţi prin ordinul şefului Departamentului Poliţiei de Frontieră;

b) externi - autorităţile administraţiei publice centrale competente şi structurile internaţionale de profil, care pot accesa informaţia din sistem numai în baza acordurilor interinstituţionale încheiate cu Departamentul Poliţiei de Frontieră.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

Capitolul V

DOCUMENTELE SIIPF

11. Documentele sistemului

Documentele sistemului se divizează în următoarele categorii:

a) documentele de identificare a persoanei (A);

b) documentele conducătorului de autovehicul (B);

c) documentele mijlocului de transport (C);

d) documentele tehnologice (D).

A. Documentele de identificare a persoanei

Din categoria documentelor de identificare a persoanei fac parte documentele sistemului naţional de paşapoarte:

a) paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;

b) paşaportul diplomatic;

c) paşaportul de serviciu;

d) paşaportul apatridului;

e) buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;

f) certificatul de naştere;

g) buletinul de identitate al apatridului;

h) permisul de şedere al cetăţeanului străin, domiciliat în Republica Moldova;

i) permisul de şedere provizorie al apatridului;

j) permisul de şedere provizorie al cetăţeanului străin;

k) paşaportul marinarului;

l) paşaportul naţional al cetăţenilor străini;

m) buletinul de identitate al cetăţeanului străin;

n) certificatul eliberat de ambasada statului străin în Moldova în schimbul documentului pierdut;

o) certificatul de întoarcere în Republica Moldova;

p) alte documente ce identifică persoana, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

B. Documentele conducătorului de autovehicul

La trecerea frontierei de stat conducătorul mijlocului de transport este obligat să prezinte permisul de conducere.

C. Documentele mijlocului de transport

În cazul trecerii frontierei de stat cu un mijloc de transport, pentru acesta se prezintă următoarele documente:

a) paşaportul tehnic al unităţii de transport;

b) mandatul, în caz de necesitate;

c) certificatul de înmatriculare a vehiculului, eliberat pe numele conducătorului.

D. Documentele tehnologice

a) certificate;

b) rapoarte analitice şi statistice;

c) procura pentru dreptul de însoţire a persoanei fizice.

 

Capitolul VI

SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SIIPF

12. Obiectele informaţionale

SIIPF este format dintr-un nucleu constituit din ansamblul indivizibil al obiectelor supuse evidenţei şi controlului în cadrul sistemului şi din scenariile după care acestea interacţionează. Cîmpurile de date se formează prin manifestarea atributelor obiectelor ca urmare a interacţiunii lor conform scenariilor ordinare, care au un caracter ciclic.

Obiectele de evidenţă şi control ale SIIPF sînt:

a) traversarea frontierei de stat, ce conţine:

trecerea frontierei de stat;

mijlocul de transport care a trecut frontiera;

persoana fizică ce conduce mijlocul respectiv de transport;

persoanele fizice pasageri ai acestui mijloc de transport.

Trecerea frontierei de către un pieton sau ciclist este considerată, de asemenea, o traversare separată;

b) persoana fizică ce traversează frontiera de stat;

c) mijlocul de transport;

d) documentul:

documentul de identificare a persoanei;

documentul conducătorului de vehicul;

documentul pentru mijlocul de transport;

e) contravenţia şi infracţiunea (tentativa) legată de încălcarea frontierei de stat:

încălcarea regimului de frontieră;

încălcarea regimului punctelor de trecere a frontierei de stat etc.

13. Identificarea obiectelor informaţionale

Obiectele de evidenţă şi control ale SIIPF se identifică prin intermediul următorilor indici de bază:

a) identificatorul traversării frontierei de stat - după un identificator intern;

b) numărul de stat de identificare a persoanei fizice (IDNP),

c) numărul de identificare a mijlocului de transport (codul VIN, conform uzanţelor internaţionale, ca abreviere a sintagmei din limba engleză “Vehicle Identification Number”);

d) identificarea documentelor - se efectuează după o cheie combinată ce include următoarele elemente: tipul documentului + seria documentului + numărul documentului;

e) identificarea contravenţiei şi a infracţiunii - se identifică după un identificator intern.

14. Scenarii de bază

Sînt considerate de bază scenariile prin intermediul cărora sistemul îşi realizează funcţiile. Realizarea funcţiilor SIIPF în timpul deplasării obiectelor de evidenţă şi control peste frontieră se efectuează conform următoarelor scenarii de bază:

a) traversarea frontierei de stat:

identificarea cursei;

determinarea elementelor cursei;

realizarea scenariilor pentru participanţii la cursă;

luarea deciziilor cu privire la traversare în baza deciziei adoptate referitor la participanţii la traversare;

introducerea informaţiilor în sistem;

b) persoana fizică:

identificarea persoanei fizice (dacă nu figurează în Registrul de stat al populaţiei - înregistrarea în acest registru cu atribuirea IDNP);

determinarea statutului persoanei în cursa respectivă;

stabilirea temeiului trecerii frontierei;

controlul documentelor prezentate;

verificarea prin masivele de filtrare;

luarea deciziilor privind persoana respectivă;

introducerea informaţiilor în baza de date;

c) mijlocul de transport:

identificarea (dacă nu figurează în Registrul de stat al transporturilor - înregistrarea în acest registru);

stabilirea temeiului trecerii frontierei;

controlul documentelor prezentate;

verificarea documentelor prin masivele de filtrare;

aplicarea diferitelor tipuri de control şi perfectarea documentelor corespunzătoare;

adoptarea deciziilor privind mijlocul de transport;

introducerea informaţiilor în baza de date;

d) documentul:

identificarea;

controlul;

ridicarea, în caz de necesitate;

menţiuni privind nevalabilitatea;

introducerea informaţiilor în baza de date;

e) contravenţia şi infracţiunea legată de încălcarea frontierei de stat:

identificarea;

stabilirea obiectelor participante;

luarea deciziei;

introducerea informaţiilor în baza de date.

Aplicarea practică a scenariilor se efectuează de către personalul Poliţiei de Frontieră în conformitate cu legislaţia în vigoare, ordinele şi instrucţiunile departamentale.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

15. Datele

Datele reprezintă totalitatea atributelor obiectelor informaţionale.

Datele stocate în sistem sînt:

a) date generale despre traversarea frontierei de stat;

b) date generale despre persoana ce traversează frontiera de stat, precum şi date despre unităţile de transport;

c) date generale cu privire la supravegherea frontierei de stat, informaţie de natură generală, date statistice, informaţii individuale, factori de presiune, precum şi informaţie despre infracţionalitate şi pericole, care constituie informaţie oficială cu accesibilitate limitată. Modalitatea de folosire a acestui gen de informaţie se stabileşte de către şeful Departamentului Poliţiei de Frontieră, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

16. Clasificatoare

Pentru asigurarea veridicităţii informaţiilor şi reducerea volumului de date păstrate în SIIPF, se utilizează un sistem de clasificatoare care pot fi grupate în trei categorii:

a) internaţionale;

b) naţionale:

CS – clasificatorul statelor;

CA – clasificatorul modelelor unităţilor de transport;

CUTAM – clasificatorul unităţilor administrativ-teritoriale;

c) interne.

Clasificatoarele interne se elaborează şi se utilizează în cadrul SIIPF numai în lipsa clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.

17. Sursele de informaţii ale SIIPF

Principala sursă de informaţii este Poliţia de Frontieră, care oferă date despre trecerea frontierei de stat de către persoane fizice şi mijloace de transport; date generale cu privire la supravegherea frontierei de stat; date statistice, informaţii individuale, factori de presiune, informaţii despre infracţionalitate şi informaţii referitoare la pericole.

Surse suplimentare de informaţii sînt:

a) Ministerul Dezvoltării Informaţionale, care oferă date privind persoanele fizice şi actele eliberate acestora, date privind mijloacele de transport;

b) Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, care oferă date privind acordarea vizelor de intrare cetăţenilor străini şi apatrizilor de către consulatele de peste hotare;

c) organele de drept, care oferă date privind persoanele fizice şi mijloacele de transport date în urmărire;

d) Ministerul Justiţiei, care furnizează date privind deciziile instanţelor judecătoreşti prin care se interzice anumitor persoane fizice trecerea frontierei Republicii Moldova.

SIIPF este unica sursă de informaţii privind trecerea frontierei de stat de către persoane fizice şi mijloace de transport pentru sistemele informaţionale automatizate de stat.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

18. Interacţiunea cu alte sisteme informaţionale

Pentru asigurarea formării corecte a resursei informaţionale a SIIPF, este necesară organizarea interacţiunii cu următoarele registre informaţionale, ce constituie resurse informaţionale de importanţă statală:

a) Registrul de stat al populaţiei, care conţine date privind persoanele fizice şi actele eliberate acestora;

b) Registrul de stat al transporturilor, ce cuprinde date privind mijloacele de transport (inclusiv agregatele numerotate) şi documentele de înmatriculare;

c) Registrul de stat al conducătorilor de vehicule, ce conţine date privind dreptul persoanei fizice de conducere a mijlocului respectiv de transport;

d) Sistemul informaţional integrat al organelor de drept;

e) Sistemul informaţional integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni;

f) Sistemul informaţional automatizat “Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice”;

g) Sistemul informaţional automatizat “Registrul armelor”;

h) Sistemul informaţional integrat vamal.

Interacţiunea cu registrele informaţionale internaţionale se va organiza în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Capitolul VII

SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIIPF

19. Nivelurile infrastructurii informaţionale

SIIPF este proiectat ca sistem modular, care asigură posibilitatea dezvoltării sale fără a afecta continuitatea funcţionării.

Arhitectura SIIPF este concepută după schema-tip a infrastructurii informaţionale a sistemului informaţional automatizat, în conformitate cu cerinţele expuse în Concepţia creării infrastructurii informaţionale de stat.

Infrastructura informaţională a SIIPF este amplasată în două niveluri:

a) central (A);

b) local (B).

A. Nivelul central este amplasat în municipiul Chişinău. Funcţia de bază a nivelului central al infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii este asigurarea păstrării informaţiei şi acordarea ei utilizatorilor prin portalul informaţional de stat. La nivelul central se află banca centrală de date a sistemului.

B. Nivelul local este amplasat în unităţile teritoriale ale Poliţiei de Frontieră. În fiecare dintre unităţile teritoriale ale Poliţiei de Frontieră de toate nivelurile sistemului se instalează module-tip. Accesul la informaţie pentru utilizatorii autorizaţi se efectuează prin portalul informaţional.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

20. Complexul software-hardware

Arhitectura complexului software-hardware, lista produselor software şi a mijloacelor tehnice utilizate la crearea infrastructurii informaţionale se determină de către elaboratorul sistemului în comun cu deţinătorul la etapele ulterioare de elaborare a sistemului.

Pentru comunicarea între nivelurile sistemului se utilizează sistemul de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice.

 

Capitolul VIII

ASIGURAREA SECURITĂŢII INFORMAŢIONALE A SIIPF

21. Securitatea informaţională

Securitatea informaţională trebuie să fie asigurată printr-un sistem complex de măsuri juridice, tehnico-organizatorice şi economice, cu utilizarea mijloacelor tehnologice, dispozitivelor software/hardware şi a mecanismelor criptografice de protecţie a informaţiei, orientate spre asigurarea nivelului necesar de integritate, confidenţialitate şi accesibilitate al resurselor informaţionale.

La elaborarea, susţinerea funcţionării şi administrarea SIIPF, Departamentul Poliţiei de Frontieră se va conduce de legislaţia în vigoare şi standardele naţionale în domeniul asigurării securităţii informaţionale şi protecţiei informaţiei.

Metodele de asigurare a securităţii informaţionale trebuie reexaminate şi ajustate periodic sub aspect juridic, tehnico-organizatoric şi economic.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

22. Sarcinile securităţii informaţionale

a) Crearea sistemului complex al securităţii informaţionale include o serie de etape consecutive:

determinarea profilurilor protecţiei;

clasificarea resurselor protejate;

analiza riscurilor;

elaborarea politicii securităţii;

elaborarea arhitecturii securităţii;

crearea şi implementarea sistemului securităţii informaţionale;

certificarea sistemului.

b) Componentele de bază ale sistemului securităţii informaţionale sînt:

protecţia informaţiei şi infrastructurii de suport la conectarea la reţelele externe;

protecţia informaţiei în procesul interacţiunii între reţele;

protecţia fluxurilor de date;

protecţia serviciilor sistemului;

protecţia antivirus;

asigurarea securităţii mediului software;

autentificarea;

protocolare şi audit.

c) Mecanismele tehnologice de bază de asigurare a protecţiei securităţii informaţiei sînt:

autentificarea şi autorizarea;

dirijarea accesului;

înregistrarea acţiunilor şi auditul;

criptarea informaţiei;

delimitarea accesului utilizatorilor la date, în conformitate cu rolurile acestora în SIIPF;

aplicarea mijloacelor bioidentificării utilizatorilor;

aplicarea semnăturii digitale;

accesul la date doar prin interfaţa unică de obiect;

dirijarea centralizată şi controlul accesului la date.

d) Sistemul complex al securităţii informaţionale asigură:

confidenţialitatea informaţiei;

integritatea logică a informaţiei;

integritatea fizică a informaţiei;

protecţia infrastructurii informaţionale în cazul tentativelor de deteriorare sau de modificare a funcţionării SIIPF.

Una dintre cele mai vulnerabile verigi în sistemul securităţii informaţionale este factorul uman. În legătură cu aceasta, un element important al securităţii informaţionale este instruirea personalului, familiarizîndu-l cu metodele şi procedeele de contracarare a pericolelor.

23. Pericolele securităţii informaţionale

Prin pericol se subînţelege un eveniment sau o acţiune potenţială, orientată spre cauzarea de prejudicii resurselor informaţionale sau infrastructurii informaţionale.

a) Pericolele de bază ale securităţii informaţionale sînt:

colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;

nimicirea, deteriorarea, suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi comunicaţii;

compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei.

b) Obiecte ale pericolelor sînt resursele informaţionale sau infrastructura informaţională de telecomunicaţii.

c) Surse ale pericolelor sînt infractorii, funcţionarii publici corupţi, precum şi utilizatorii de rea-credinţă.

24. Protecţia informaţiilor împotriva accesului neautorizat

a) Sistemul de protecţie a informaţiilor împotriva accesului neautorizat include măsuri organizaţionale, echipamente şi produse de program care asigură blocarea:

scurgerii informaţiilor prin canalele tehnice;

accesului neautorizat la resursele reţelei.

Măsurile organizatorice de protecţie sînt asigurate de către serviciile respective ale participanţilor la sistem şi exclud accesul necontrolat al persoanelor străine la mijloacele tehnice ale sistemului informaţional de telecomunicaţii, la purtătorii magnetici, mijloacele de eliberare a copiilor pe suporţi materiali şi la sistemele de cablu.

b) Echipamentele şi produsele de program de protecţie contra accesului neautorizat asigură:

identificarea resurselor aflate sub protecţie;

autentificarea resurselor şi utilizatorilor aflaţi sub protecţie;

confidenţialitatea informaţiei care circulă în sistem;

schimbul de date autentificat;

integritatea datelor la apariţia, transmiterea, utilizarea şi păstrarea informaţiei;

accesul autorizat al tuturor resurselor sistemului în condiţii de exploatare normală;

delimitarea accesului utilizatorilor la sistem;

delimitarea accesului utilizatorilor la resursele aflate sub protecţie;

administrarea (indicarea dreptului de acces la resursele aflate sub protecţie, prelucrarea informaţiei din registre, instalarea şi dezinstalarea sistemului de protecţie);

înregistrarea acţiunilor de intrare a utilizatorilor în sistem, ieşire din sistem, încălcare a dreptului de acces la resursele aflate sub protecţie; controlul integrităţii şi capacităţii de funcţionare a sistemului de protecţie;

securitatea în situaţii de forţă majoră.

 

Capitolul IX

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

25. Implementarea efectivă a SIIPF revine Departamentului Poliţiei de Frontieră, în comun cu alte organe competente.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]

 

26. La îndeplinirea obiectivelor SIIPF pot participa şi alte instituţii ale statului, precum şi organizaţii neguvernamentale, care cooperează potrivit competenţelor şi în condiţiile legii.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012]