H O T Ă R Î R E
cu privire la implementarea Ghişeului unic
de documentare a străinilor
nr. 1187 din 22.12.2010
Monitorul Oficial nr.259-263/1318 din 31.12.2010
* * *
Notă: În tot textul hotărîrii şi al Regulamentului, cuvintele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la cazul gramatical corespunzător, iar cuvintele „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Agenţia Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017
Notă: În tot textul hotărîrii şi Regulamentului sintagma “Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor” se substituie cu sintagma “Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”; sintagma “paşaport pentru apatrizi” se substituie cu sintagma “document de călătorie (Convenţia din 28 septembrie 1954)” conform prin Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013
În scopul eficientizării mecanismului de documentare a străinilor care imigrează în Republica Moldova, precum şi în conformitate cu prevederile art.72 alin.(3) din Legea nr.200 din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.179-181, art.610), art.6 din Legea nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.162-164, art.598), cu modificările ulterioare, şi art.3 din Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie, în cadrul Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne, Ghişeul unic de documentare a străinilor.
2. Se aprobă Regulamentul privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor (se anexează).
3. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţia Servicii Publice:
îşi vor organiza activitatea de examinare a cererilor şi de documentare a străinilor care imigrează în Republica Moldova în baza Regulamentului privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor, conform competenţelor funcţionale atribuite prin lege;
vor asigura, în termen de o lună, integrarea sistemelor informaţionale şi conectarea acestora la Ghişeul unic de documentare a străinilor;
vor asigura, în limita competenţelor, respectarea drepturilor şi intereselor cetăţenilor şi a prevederilor legislaţiei în vigoare cu privire la termenele de examinare a cererilor de acordare a unui drept de şedere şi de eliberare a permisului de şedere, buletinului de identitate pentru apatrizi sau documentului de călătorie (Convenţia din 28 septembrie 1954).
4. Ministerul Afacerilor Interne, în vederea bunei desfăşurări a activităţii Ghişeului unic de documentare a străinilor:
va identifica spaţiul necesar în cadrul Biroului migraţie şi azil şi va asigura dotarea Ghişeului unic;
va asigura completarea Biroului migraţie şi azil cu personal în limita numărului de unităţi de personal stabilit şi a cheltuielilor de personal prevăzute anual pentru Minister.
5. Acoperirea financiară a funcţionării Ghişeului unic de documentare a străinilor se va efectua din contul şi în limita alocaţiilor aprobate în bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
6. Executarea prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţiei Servicii Publice.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor | |
externe şi integrării europene | Iurie Leancă |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor | Alexandru Oleinic |
Ministrul afacerilor interne | Victor Catan |
Chişinău, 22 decembrie 2010. | |
Nr.1187. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1187 din 22 decembrie 2010
Notă: În tot textul, cuvintele „Departamentul documentare”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Agenţia Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017
Notă: În tot textul Regulamentului, sintagma “Direcţia documentarea populaţiei” se substituie cu sintagma “Departamentul documentare” conform Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013
REGULAMENT
privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în vederea simplificării mecanismului de legalizare a şederii şi de documentare a străinilor care solicită acordarea unui drept de şedere pe teritoriul Republicii Moldova. Regulamentul stabileşte o procedură unică de recepţionare a cererilor solicitanţilor prin adresarea acestora la Ghişeul unic de documentare a străinilor în municipiile Chişinău, Bălţi, Comrat şi Cahul.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
2. În sensul prezentului Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni:
Ghişeu unic de documentare a străinilor (în continuare – Ghişeu unic) – punct unic de acces şi mecanism ce permite solicitantului să se adreseze la o singură autoritate publică, abilitată conform legii, care este obligată să asigure coordonarea cu celelalte autorităţi publice a respectării de către solicitant a prevederilor legii şi altor acte normative în domeniul imigrării, conform competenţelor atribuite în acest sens Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţiei Servicii Publice;
solicitant – persoana fizică sau juridică care se adresează la Ghişeul unic de documentare a străinilor pentru obţinerea unui serviciu de documentare a străinilor;
funcţionar al Ghişeului unic – angajat al Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne care activează la Ghişeul unic şi exercită funcţiile prevăzute de prezentul Regulament;
serviciu de documentare – activităţi de informare, recepţionare, examinare şi acordare a unui drept, cu eliberarea actului decizional şi/sau a documentului care confirmă dreptul respectiv.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
3. Activitatea Ghişeului unic este organizată conform programului de activitate aprobat prin ordinul directorului Biroului migraţie şi azil şi plasat în incinta Ghişeului unic, precum şi pe pagina web oficială a autorităţii competente pentru străini.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
Capitolul II
FUNCŢIILE GHIŞEULUI UNIC ŞI SERVICIILE PRESTATE
[Titlul capitolului II completat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
4. Ghişeul unic are următoarele funcţii:
a) acordă consultanţă persoanelor fizice şi juridice şi informează solicitanţii cu privire la procedura de adresare şi recepţionare a cererilor, actele ce urmează a fi prezentate, termenele de examinare, taxele de stat şi serviciile acordate, modul de eliberare/primire a actelor;
b) recepţionează cererea solicitantului cu actele anexate, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c) asigură verificarea corectitudinii şi completitudinii cererilor;
d) verifică conformitatea copiei cu originalul actelor prezentate;
e) asigură înregistrarea dactiloscopică a străinului solicitant al unui drept de şedere;
f) asigură preluarea imaginii faciale, prelevarea amprentelor digitale şi semnăturii solicitantului;
g) asigură transmiterea către Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă a Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale (în continuare – Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă) a cererilor însoţite de copiile actelor stabilite, în funcţie de dreptul de şedere;
g1) asigură transmiterea, în format electronic, la Agenţia Servicii Publice a formularelor privind eliberarea actului de identitate solicitat în scopul confecţionării şi/sau personalizării actelor de identitate;
h) asigură procesarea şi transmiterea informaţiei în sistemele informaţionale ale Agenţiei naţionale pentru ocuparea forţei de muncă Serviciului de Informaţii şi Securitate şi Agenţiei Servicii Publice;
i) eliberează permisul de şedere, buletinul de identitate pentru apatrizi, buletinul de identitate pentru refugiaţi, buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară, documentul de călătorie pentru apatrizi, documentul de călătorie pentru refugiaţi, documentul de călătorie pentru beneficiarii de protecţie umanitară;
j) recepţionează cererile de solicitare a activităţilor de integrare prevăzute de Legea nr.274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova;
k) eliberează, la solicitare, adeverinţa de confirmare a statutului juridic al străinului, a dreptului de şedere şi/sau a perioadei de aflare a acestuia pe teritoriul Republicii Moldova.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 02.04.2013, în vigoare 05.04.2013]
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GHIŞEULUI UNIC
[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
6. Cererile de acordare a unui drept de şedere şi de eliberare a actului de identitate, însoţite de actele prevăzute de legislaţia în vigoare în funcţie de dreptul de şedere, se depun la Ghişeul unic personal de către străin în condiţiile art.4 alin.(11) din Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte.
[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
61. Străinul care solicită acordarea sau prelungirea dreptului de şedere prezintă paşaportul naţional sau documentul de călătorie, în al cărui temei s-a permis trecerea frontierei de stat, cu menţiunea privind ultima intrare în Republica Moldova.
[Pct.61 introdus prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
7. Funcţionarul de la Ghişeul unic verifică corectitudinea şi completitudinea cererilor şi actelor prezentate, acceptă sau restituie cererea.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
8. În cazul acceptării cererii, solicitantul este informat despre termenul de examinare a cererii, taxele ce urmează a fi încasate, precum şi despre modul de înştiinţare a acestuia privind rezultatul examinării cererii şi decizia luată.
9. Cererea nu este acceptată spre examinare şi este restituită în cazul în care:
a) cererea nu este semnată sau este întocmită incorect;
b) actele prezentate nu sînt întocmite în conformitate cu legislaţia în vigoare sau nu sînt respectate condiţiile legale;
c) setul de acte prezentat nu este complet;
d) persoana nu are dreptul şi calitatea legală de a depune cererea însoţită de actele necesare.
În situaţiile date, funcţionarul de la Ghişeul unic cere solicitantului să înlăture neregulile stabilite sau să prezinte actele ce lipsesc.
10. După acceptarea cererii, solicitantul achită taxele şi plăţile pentru serviciile prestate, prevăzute de legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, şi prezintă bonurile de plată funcţionarului de la Ghişeul unic, care asigură înregistrarea dactiloscopică şi fotografierea solicitantului.
11. În cazul acceptării cererii privind acordarea/prelungirea dreptului de şedere în scop de muncă, cererea şi actele de însoţire sînt transmise Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
12. Funcţionarul procesează în aceeaşi zi cererea şi informaţia despre solicitant în subsistemul informaţional şi asigură transmiterea acesteia în sistemele informaţionale ale Agenţiei naţionale pentru ocuparea forţei de muncă, Serviciului de Informaţii şi Securitate şi Agenţiei Servicii Publice.
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
13. Funcţionarul de la Ghişeul unic asigură corectitudinea, plenitudinea şi protecţia informaţiei procesate/transmise şi poartă răspundere personală în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament.
[Pct.14 abrogat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
15. Biroul migraţie şi azil examinează cererea privind acordarea/prelungirea dreptului de şedere provizorie în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi emite, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice din data depunerii cererii, o decizie de acordare sau de refuz.
16. Cererea privind acordarea dreptului de şedere permanentă se depune personal de solicitant la Ghişeul unic. Biroul migraţie şi azil emite, în termen de cel mult 90 de zile calendaristice din data înregistrării cererii, decizia de acordare sau de refuz al dreptului de şedere permanentă.
161. Declaraţia pe proprie răspundere privind detaşarea străinilor la muncă pentru o perioadă de pînă la 90 de zile se depune de către angajator sau reprezentantul împuternicit al acestuia în 2 exemplare, în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării străinului în ţară, cu anexarea actelor prevăzute în art.9 alin.(5) lit.d) şi e) şi alin.(61) din Legea nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă.
[Pct.161 introdus prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
[Pct.17 abrogat prin Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013]
18. În cazul în care cererea de acordare a unui drept de şedere a fost respinsă, funcţionarul Ghişeului unic informează despre acest fapt solicitantul prin scrisoare, în termen de 3 zile din momentul adoptării deciziei.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
[Pct.19 abrogat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
[Pct.20 abrogat prin Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013]
21. Funcţionarul de la Ghişeul unic eliberează solicitantului actul de identitate confecţionat, asigură actualizarea statutului actului de identitate în Registrul de stat al populaţiei şi înmînează solicitantului informaţia despre obligaţiile fiscale pe care urmează să le onoreze pe teritoriul Republicii Moldova.
[Pct.21 în redacţia Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
22. Depunerea cererilor de prelungire a unui drept de şedere şi de eliberare actului de identitate (Convenţia din 28 septembrie 1954) se efectuează în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
Capitolul IV
RESPONSABILITĂŢI
23. Pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament, inclusiv înregistrarea şi transmiterea datelor cu caracter personal, corectitudinea şi plenitudinea informaţiei şi a actelor primite, funcţionarii antrenaţi în activitatea Ghişeului unic poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
24. Biroul migraţie şi azil, Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă, Serviciul de Informaţii şi Securitate şi Agenţia Servicii Publice asigură, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectarea termenelor de examinare şi soluţionare a cererilor solicitanţilor, procesarea şi transmiterea informaţiei în termenul prevăzut de prezentul Regulament, precum şi protecţia datelor cu caracter personal.
[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]
[Pct.25 abrogat prin Hot.Guv. nr.710 din 06.09.2017, în vigoare 08.09.2017]