H O T Ă R Î R E
cu privire la implementarea Ghişeului unic
de documentare a străinilor
nr. 1187 din 22.12.2010
Monitorul Oficial nr.259-263/1318 din 31.12.2010
* * *
În scopul eficientizării mecanismului de documentare a străinilor care imigrează în Republica Moldova, precum şi în conformitate cu prevederile art.72 alin.(3) din Legea nr.200 din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.179-181, art.610), art.6 din Legea nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.162-164, art.598), cu modificările ulterioare, şi art.3 din Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie, în cadrul Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne, Ghişeul unic de documentare a străinilor.
2. Se aprobă Regulamentul privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor (se anexează).
3. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor:
îşi vor organiza activitatea de examinare a cererilor şi de documentare a străinilor care imigrează în Republica Moldova în baza Regulamentului privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor, conform competenţelor funcţionale atribuite prin lege;
vor asigura, în termen de o lună, integrarea sistemelor informaţionale şi conectarea acestora la Ghişeul unic de documentare a străinilor;
vor asigura, în limita competenţelor, respectarea drepturilor şi intereselor cetăţenilor şi a prevederilor legislaţiei în vigoare cu privire la termenele de examinare a cererilor de acordare a unui drept de şedere şi de eliberare a permisului de şedere, buletinului de identitate pentru apatrizi sau paşaportului pentru apatrizi.
4. Ministerul Afacerilor Interne, în vederea bunei desfăşurări a activităţii Ghişeului unic de documentare a străinilor:
va identifica spaţiul necesar în cadrul Biroului migraţie şi azil şi va asigura dotarea Ghişeului unic;
va asigura completarea Biroului migraţie şi azil cu personal în limita numărului de unităţi de personal stabilit şi a cheltuielilor de personal prevăzute anual pentru Minister.
5. Acoperirea financiară a funcţionării Ghişeului unic de documentare a străinilor se va efectua din contul şi în limita alocaţiilor aprobate în bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
6. Executarea prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor | |
externe şi integrării europene | Iurie Leancă |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor | Alexandru Oleinic |
Ministrul afacerilor interne | Victor Catan |
Chişinău, 22 decembrie 2010. | |
Nr.1187. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1187 din 22 decembrie 2010
REGULAMENT
privind funcţionarea Ghişeului unic de documentare a străinilor
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în vederea simplificării mecanismului de legalizare a şederii şi de documentare a străinilor care solicită acordarea unui drept de şedere pe teritoriul Republicii Moldova. Regulamentul stabileşte o procedură unică de recepţionare a cererilor solicitanţilor prin adresarea acestora la Ghişeul unic de documentare a străinilor.
2. În sensul prezentului Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni:
Ghişeu unic de documentare a străinilor (în continuare – Ghişeu unic) – punct unic de acces şi mecanism ce permite solicitantului să se adreseze la o singură autoritate publică, abilitată conform legii, care este obligată să asigure coordonarea cu celelalte autorităţi publice a respectării de către solicitant a prevederilor legii şi altor acte normative în domeniul imigrării, conform competenţelor atribuite în acest sens Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor;
solicitant – străin care se adresează la Ghişeul unic pentru legalizarea şederii în Republica Moldova şi obţinerea permisului de şedere, buletinului de identitate pentru apatrizi sau paşaportul pentru apatrizi;
funcţionar al Ghişeului unic – angajat al Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne care activează la Ghişeul unic şi exercită funcţiile prevăzute de prezentul Regulament.
3. Programul de activitate a Ghişeului unic va fi stabilit în comun cu instituţiile implicate, aprobat prin ordinul directorului Biroului migraţie şi azil şi plasat în incinta Ghişeului unic, precum şi pe paginile electronice oficiale ale instituţiilor vizate.
Capitolul II
FUNCŢIILE GHIŞEULUI UNIC
4. Ghişeul unic are următoarele funcţii:
a) acordă consultanţă persoanelor fizice şi juridice şi informează solicitanţii cu privire la procedura de adresare şi recepţionare a cererilor, actele ce urmează a fi prezentate, termenele de examinare, taxele de stat şi serviciile acordate, modul de eliberare/primire a actelor de identitate solicitate;
b) recepţionează cererea solicitantului cu actele anexate, în două exemplare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c) asigură verificarea corectitudinii şi completitudinii cererilor;
d) verifică autenticitatea şi legalitatea actelor şi a documentelor prezentate;
e) asigură înregistrarea dactiloscopică a străinului solicitant al unui drept de şedere;
f) asigură fotografierea digitală a solicitantului;
g) asigură transmiterea către Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă a Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare – Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă) şi Direcţia documentarea populaţiei a Î.S.“CRIS REGISTRU” a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor (în continuare – Direcţia documentarea populaţiei) a cererilor însoţite de copiile actelor stabilite, în funcţie de dreptul de şedere şi actul de identitate solicitat;
h) asigură procesarea şi transmiterea informaţiei în sistemele informaţionale ale Agenţiei naţionale pentru ocuparea forţei de muncă şi Direcţiei documentarea populaţiei;
i) eliberează permisul de şedere, buletinul de identitate pentru apatrizi şi paşaportul pentru apatrizi.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GHIŞEULUI UNIC
5. Activitatea Ghişeului unic este organizată conform programului de activitate stabilit şi asigurată de către angajaţii Biroului migraţie şi azil.
6. Cererile de acordare a unui drept de şedere şi de eliberare a permisului de şedere, a buletinului de identitate pentru apatrizi sau a paşaportului pentru apatrizi, însoţite de actele prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de dreptul de şedere şi actul de identitate solicitat, se depun la Ghişeul unic.
7. Funcţionarul de la Ghişeul unic verifică corectitudinea şi completitudinea cererilor şi actelor prezentate, stabileşte autenticitatea şi legalitatea acestora, acceptă sau restituie cererea.
8. În cazul acceptării cererii, solicitantul este informat despre termenul de examinare a cererii, taxele ce urmează a fi încasate, precum şi despre modul de înştiinţare a acestuia privind rezultatul examinării cererii şi decizia luată.
9. Cererea nu este acceptată spre examinare şi este restituită în cazul în care:
a) cererea nu este semnată sau este întocmită incorect;
b) actele prezentate nu sînt întocmite în conformitate cu legislaţia în vigoare sau nu sînt respectate condiţiile legale;
c) setul de acte prezentat nu este complet;
d) persoana nu are dreptul şi calitatea legală de a depune cererea însoţită de actele necesare.
În situaţiile date, funcţionarul de la Ghişeul unic cere solicitantului să înlăture neregulile stabilite sau să prezinte actele ce lipsesc.
10. După acceptarea cererii, solicitantul achită taxele şi plăţile pentru serviciile prestate, prevăzute de legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, şi prezintă bonurile de plată funcţionarului de la Ghişeul unic, care asigură înregistrarea dactiloscopică şi fotografierea solicitantului.
11. Cererea acceptată şi actele de însoţire sînt remise în aceeaşi zi prin curier special Agenţiei naţionale pentru ocuparea forţei de muncă şi Direcţiei documentarea populaţiei.
12. Funcţionarul procesează în aceeaşi zi cererea şi informaţia despre solicitant în subsistemul informaţional şi asigură transmiterea acesteia în sistemele informaţionale ale Agenţiei naţionale pentru ocuparea forţei de muncă şi Direcţiei documentarea populaţiei.
13. Funcţionarul de la Ghişeul unic asigură corectitudinea, plenitudinea şi protecţia informaţiei procesate/transmise şi poartă răspundere personală în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament.
14. Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă examinează cererea privind acordarea/prelungirea dreptului la muncă, în conformitate cu prevederile Legii nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă, şi emite, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, decizia privind acordarea/prelungirea/refuzul dreptului la muncă, care este transmisă în aceeaşi zi Biroului migraţie şi azil. Decizia privind refuzul de acordare a dreptului la muncă este însoţită de motivarea scrisă.
15. Biroul migraţie şi azil examinează cererea privind acordarea/prelungirea dreptului de şedere provizorie în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi emite, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice din data depunerii cererii, o decizie de acordare sau de refuz.
16. Cererea privind acordarea dreptului de şedere permanentă se depune personal de solicitant la Ghişeul unic. Biroul migraţie şi azil emite, în termen de cel mult 90 de zile calendaristice din data înregistrării cererii, decizia de acordare sau de refuz al dreptului de şedere permanentă.
17. Direcţia documentarea populaţiei perfectează:
a) în baza deciziei privind acordarea dreptului la muncă, emise de Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă, şi a deciziei privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă, emise de Biroul migraţie şi azil – permisul de şedere provizorie în scop de muncă sau buletinul de identitate pentru apatrizi;
b) în baza deciziei privind acordarea dreptului de şedere provizorie pentru studii, reîntregirea familiei, activităţi umanitare sau religioase, tratament medical, alte cazuri cînd activitatea străinului nu contravine legislaţiei Republicii Moldova şi prezenţa acestuia pe teritoriul Republicii Moldova este necesară din interese publice sau de securitate naţională, emise de Biroul migraţie şi azil – permisul de şedere provizorie, buletinul de identitate pentru apatrizi sau paşaportul pentru apatrizi;
c) în baza deciziei privind acordarea dreptului de şedere permanentă, emise de Biroul migraţie şi azil – permisul de şedere permanentă, buletinul de identitate pentru apatrizi sau paşaportul pentru apatrizi.
18. În cazul în care cererea de acordare a unui drept de şedere a fost acceptată sau respinsă, funcţionarul Ghişeului unic informează despre acest fapt solicitantul prin scrisoare, în termen de 3 zile din momentul adoptării deciziei.
19. În cazul deciziei pozitive, funcţionarul Ghişeului unic informează solicitantul prin scrisoare despre obligativitatea perfectării permisului de şedere sau a buletinului de identitate pentru apatrizi, taxele de stat şi serviciile acordate. Achitarea taxelor şi plăţilor pentru serviciile în cauză poate fi efectuată la ghişeul băncii amplasat în incinta Biroului migraţie şi azil.
20. În funcţie de actul de identitate solicitat, Direcţia documentarea populaţiei perfectează permisul de şedere, buletinul de identitate pentru apatrizi şi paşaportul pentru apatrizi, care este transmis Biroului migraţie şi azil prin curieri speciali.
21. Funcţionarul Ghişeului unic informează solicitantul despre obligativitatea de a ridica permisul de şedere, buletinul de identitate pentru apatrizi şi paşaportul pentru apatrizi la ora şi data stabilite.
22. Depunerea cererilor de prelungire a unui drept de şedere şi de eliberare a permisului de şedere, a buletinului de identitate pentru apatrizi sau a paşaportului pentru apatrizi se efectuează în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
Capitolul IV
RESPONSABILITĂŢI
23. Pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament, inclusiv înregistrarea şi transmiterea datelor cu caracter personal, corectitudinea şi plenitudinea informaţiei şi a actelor primite, funcţionarii antrenaţi în activitatea Ghişeului unic poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
24. Biroul migraţie şi azil, Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă şi Direcţia documentarea populaţiei asigură, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectarea termenelor de examinare şi soluţionare a cererilor solicitanţilor, procesarea şi transmiterea informaţiei în termenul prevăzut de prezentul Regulament, precum şi protecţia datelor cu caracter personal.
25. În cazul în care încălcarea a fost comisă de către unul dintre funcţionarii autorităţilor vizate, aceasta informează în scris, în regim de urgenţă, celelalte părţi, iar în caz de necesitate, acoperă cheltuielile şi prejudiciul cauzat. În aceste situaţii, funcţionarul autorităţii poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi actelor normative departamentale.