H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din

salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum

şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate

de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

nr. 697  din  22.08.2014

 

Monitorul Oficial nr.256-260/745 din 29.08.2014

 

* * *

În scopul executării prevederilor art.151, art.88 şi art.92 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 septembrie 2014.

3. Se abrogă:

Hotărîrea Guvernului nr.10 din 19 ianuarie 2010 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului şi a formularelor ce atestă reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.53), cu modificările ulterioare.

PRIM-MINISTRUIurie LEANCĂ

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Anatol Arapu

 

Nr.697. Chişinău, 22 august 2014.

 

 

Aprobat

la Hotărîrea Guvernului

nr.697 din 22 august 2014

 

Notă: În denumirea Regulamentului, precum şi pe tot parcursul textului, cuvîntul „patron”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „angajator”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017

 

Notă: Pe tot parcursul textului, dar şi în anexele la Regulament, cuvintele „organ fiscal”, „organ fiscal teritorial” şi „Inspectoratul Fiscal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017

 

REGULAMENT

cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate

de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate  în folosul

persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător

pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Obiectivul Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări (în continuare – Regulament) constă în reglementarea modului de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.

2. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată, conform art.88 din Codul fiscal, sînt:

1) angajaţii care prestează o muncă conform unei anumite specialităţi, calificări sau într-o anumită funcţie în schimbul unui salariu, pe bază de contract individual de muncă;

2) persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări.

3. Obiect al impunerii este:

1) pentru angajaţi – venitul sub formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă de salarii (inclusiv primele şi facilităţile), exceptînd scutirile şi deducerile la care au dreptul angajaţii, precum şi venitul îndreptat spre achitare sub formă de alte surse de venit impozabile, indicate la art.18 din Codul fiscal;

2) pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări – venitul în formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare de către angajator în folosul acestora pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor în baza convenţiilor civile, precum şi facilităţile acordate, exceptînd deducerile la care au dreptul acestea.

4. Angajatorul care plăteşte angajatului salariu (inclusiv prime şi facilităţi) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deducerile la care are dreptul acesta, să reţină din aceste plăţi şi să transfere la buget un impozit conform modului stabilit.

5. Agenţii economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespunde activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, la achitarea salariului angajaţilor care activează conform specialităţilor indicate în anexa nr.2 la legea menţionată, calculează şi reţin impozitul pe venit în modul stabilit la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

6. Impozitul pe venit se reţine din veniturile angajaţilor, ale altor persoane fizice terţe care nu practică activitate de întreprinzător, calculate şi îndreptate spre achitare sub orice formă: salarii, sporuri la salariu, prime (inclusiv cu ocazia jubileelor, sărbătorilor etc.), recompense, onorarii, comisioane, ajutoare materiale, plăţi achitate pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări şi alte venituri, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor, cu excepţia surselor de venit calificate ca neimpozabile de legislaţia fiscală.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Capitolul II

FACILITĂŢILE ACORDATE DE ANGAJATOR

7. Facilităţile acordate de angajator care reprezintă surse de venit impozabile sînt expuse la art.19 din Codul fiscal.

8. În componenţa facilităţilor acordate angajatului de către angajator se includ:

1) plăţile acordate angajatului de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale şi plăţile în favoarea angajatului efectuate altor persoane, cu excepţia plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, a plăţilor menţionate la art.24 alin.(20) din Codul fiscal, precum şi a plăţilor aferente cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului, conform modului stabilit de Guvern.

Ca plăţi acordate angajatului de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale sînt considerate plăţile pentru tratamentul angajatului, soţiei (soţului) acestuia (acesteia) sau a rudei sale, întreţinerea copiilor angajatului într-o instituţie preşcolară sau şcolară, compensarea cheltuielilor pentru procurarea sau întreţinerea de către angajator a locuinţei, automobilului şi a altor bunuri ale acestuia etc.

Nu se consideră facilităţi impozabile acordate angajatului cheltuielile suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului, conform modului stabilit prin Hotărîrea Guvernului nr.144 din 26 februarie 2014, precum şi cheltuielile anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale angajatului, în mărime de pînă la 50% din prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculată ca sumă fixă în valoare absolută, stabilită pe anul respectiv, potrivit art.19 lit.a) din Codul fiscal;

2) suma anulată a datoriei angajatului faţă de angajator.

La aceste venituri se atribuie anularea sumelor nerambursate de angajat ale creditelor sau împrumuturilor, a dobînzilor pentru credite şi împrumuturi, precum şi a altor datorii ale angajatului;

3) suma plătită suplimentar de către angajator la orice plată a angajatului pentru locuinţa acordată de către angajator;

4) suma dobînzii obţinută ca rezultat al depăşirii ratei de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg) stabilite de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune faţă de rata dobînzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator angajatului, în funcţie de termenul lor de acordare.

Pentru împrumuturile acordate pe un termen de pînă la 5 ani, rata dobînzii stabilită de Banca Naţională a Moldovei reprezintă rata dobînzii aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, iar pentru împrumuturile acordate pe un termen mai mare de 5 ani – rata dobînzii la creditele pe termen lung.

Venitul de la acordarea împrumutului se determină lunar. După rambursarea unei părţi a împrumutului, suma facilităţii se calculează, în mod analogic, conform formulei, ţinînd cont de sumele rambursate în contul stingerii împrumutului.

Venitul de la acordarea împrumutului se calculează conform următoarei formule:

 

NRb – Rp
F = S × –––× ––––
365100

 

unde:

F – suma facilităţii acordată de către angajator;

S – suma împrumutului;

N – numărul de zile în luna pe parcursul căreia angajatul s-a folosit de împrumut;

Rb – rata de bază a dobînzii respective (rotunjită pînă la următorul procent întreg) stabilită de Banca Naţională a Moldovei;

Rp – rata dobînzii calculată pentru împrumutul acordat de către angajator;

5) cheltuielile angajatorului pentru darea proprietăţii în folosinţă angajatului în scopuri personale:

în cazul în care bunurile sînt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia, determinate în procente din baza valorică pentru fiecare bun transmis în folosinţă, în funcţie de categoria de proprietate prevăzută la art.26 alin.(6) din Codul fiscal, după cum urmează:

 

Categoria de proprietate I II III IV V
Procente din baza valorică a proprietăţii pentru fiecare zi de folosinţă 0,0082 0,0137 0,0274 0,0548 0,0822

 

în cazul în care bunurile nu sînt proprietate a angajatorului, facilitatea acordată angajatului reprezintă cheltuielile suportate de angajator pentru obţinerea dreptului de folosinţă asupra bunurilor, pentru fiecare zi de folosinţă;

în cazul în care angajatorul transmite în folosinţă angajaţilor săi proprietatea contra plată, care este mai mică decît suma cheltuielilor angajatorului de la darea în folosinţă a acesteia, diferenţa dintre suma plăţii şi suma cheltuielilor se consideră, de asemenea, facilitate acordată de angajator.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Capitolul III

SCUTIRILE

9. Scutirile la care are dreptul contribuabilul rezident al Republicii Moldova se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul.

Locul de muncă de bază se consideră întreprinderea (inclusiv întreprinderea individuală şi gospodăria ţărănească (de fermier)), instituţia, organizaţia la care, conform legislaţiei în vigoare, se ţine în evidenţă carnetul de muncă al angajatului.

Munca prin cumul reprezintă îndeplinirea de către salariat, pe lîngă munca de bază, a unei alte munci, permanente sau temporare, în afara orelor de program, pe baza unui contract individual de muncă distinct.

10. Fiecare angajat are dreptul la una din scutirile personale prevăzute la art.33 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal.

11. Persoana fizică rezidentă aflată în relaţii de căsătorie are dreptul la o scutire suplimentară în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(1) sau (2) din Codul fiscal pentru perioada fiscală respectivă, cu condiţia că soţul (soţia) nu beneficiază de scutire personală şi este rezident al Republicii Moldova.

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

12. Suma scutirilor personale anuale prevăzute la art.33 alin.(1) sau (2) din Codul fiscal se transmit în cuantum întreg, fără a fi divizate între contribuabil şi soţia (soţul) acestuia.

13. Dacă pe parcursul anului fiscal soţii întrerup relaţiile de căsătorie, în cazul în care unul dintre ei a beneficiat de scutirea soţului (soţiei), la prezentarea declaraţiei, fiecare dintre ei se va folosi numai de scutirea personală, cu recalcularea respectivă a obligaţiei privind impozitul pe venit.

14. Angajatul are dreptul la scutirea care constituie indicatorul expus la art.35 alin.(1) din Codul fiscal pentru fiecare persoană întreţinută, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, pentru care scutirea constituie indicatorul prevăzut la art.33 alin.(1) din Codul fiscal.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

15. Persoana întreţinută se consideră persoana care întruneşte toate cerinţele stipulate la art.35 alin.(2) din Codul fiscal, indiferent de vîrsta acesteia.

În scopul aplicării prevederilor art.35 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, rudele de gradul al doilea, în linie colaterală, sînt fraţii şi surorile persoanei întreţinute-invalid din copilărie.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

16. Indiferent de faptul dacă contribuabilul beneficiază de scutirea personală sau o transmite soţului (soţiei), acesta continuă să beneficieze de scutirea pentru persoanele întreţinute în condiţiile prevăzute la art.35 alin.(2) din Codul fiscal.

17. În scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată angajatului, ultimul, nu mai tîrziu de data stabilită pentru începerea lucrului în calitate de angajat, trebuie să prezinte angajatorului cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu la care are dreptul (în continuare – cerere), anexînd la ea documentele certificatoare ale acestui drept.

Modelul cererii e prezentat în anexa nr.6 la prezentul Regulament.

18. Scutirile la care are dreptul angajatul se acordă sau se anulează începînd cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea.

19. În cazul decesului angajatului, scutirea personală sau scutirea personală majoră, după caz, se acordă pentru lunile în care contribuabilul a fost în viaţă, inclusiv pentru luna în care a avut loc decesul.

20. Angajatul care nu-şi schimbă locul de muncă nu este obligat să prezinte angajatorului anual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care angajatul obţine dreptul la scutiri suplimentare sau pierde dreptul la anumite scutiri. Copiile (extrasele) documentelor angajatului prezentate anterior se compară de către angajator pînă la începutul fiecărui an fiscal cu originalele pentru a verifica dacă nu intervenit unele schimbări în acestea.

Fără a depune cererea, angajatul trebuie să prezinte, anual, documentele cu termen de valabilitate limitat (de exemplu, confirmarea soţiei (soţului) privind transmiterea scutirii), conform art.34 din Codul fiscal, etc.

21. În cazurile în care angajatul n-a prezentat cererea, n-a indicat corect în cerere scutirile la care pretinde sau n-a anexat la cerere documentele justificative, precum şi în cazurile în care îşi retrage cererea, se consideră că angajatul nu pretinde la scutiri, iar angajatorul calculează şi reţine impozitul din veniturile îndreptate spre achitare, fără acordarea scutirilor.

22. Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul angajatul sau intervin anumite modificări în datele generale privind angajatul (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), acesta este obligat să prezinte angajatorului, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexînd documentele justificative corespunzătoare.

Noua cerere se prezintă pe parcursul anului fiscal în cazurile în care angajatul:

1) obţine dreptul la scutiri sau a decis să beneficieze de scutirile la care are dreptul, însă de care nu a beneficiat pînă la prezentarea cererii noi;

2) pierde dreptul sau renunţă benevol la scutirea pentru soţ (soţie) ori la scutirile pentru persoanele întreţinute;

3) obţine sau pierde dreptul la scutirea personală majoră prevăzută la art.33 alin.(2) din Codul fiscal;

4) îşi schimbă numele şi/sau Codul fiscal.

23. Noua cerere depusă de angajat trebuie să conţină informaţia privind scutirile la care i s-a păstrat dreptul şi scutirile suplimentare la care a obţinut dreptul.

24. Dacă angajatul pe parcursul anului fiscal obţine dreptul la scutiri ca urmare a dobîndirii statutului de rezident în scopuri fiscale, acesta prezintă angajatorului o cerere, în forma stabilită la anexa nr.6. În cazul dat, angajatorul nu efectuează recalcularea impozitului pe venit de la începutul anului. Angajatul poate să utilizeze toată scutirea anuală la impozitul pe venit prin prezentarea Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.

În cazul în care, pe parcursul anului, angajatul renunţă benevol la scutirile la impozitul pe venit, acesta prezintă angajatorului o cerere în formă liberă, în care va solicita neacordarea scutirilor respective pînă la finele anului de gestiune.

[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

25. Angajatul pierde dreptul la scutire pentru persoanele întreţinute dacă acestea au obţinut venit în perioada anului fiscal în valoare ce depăşeşte scutirea personală privind impozitul pe venit, stabilită la art.33 alin.(1) din Codul fiscal. În acest caz, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reţinut, exceptînd din calcul sumele scutirilor pentru persoanele întreţinute care au fost prezentate angajatului pentru perioada fiscală de gestiune.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

26. Prezentarea de către angajat, cu bună ştiinţă, în cerere şi în documentele care confirmă dreptul la scutiri a unor informaţii false sau care induc în eroare atrage după sine răspunderea în conformitate cu Codul fiscal.

27. Scutirile stipulate la art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal care nu au fost folosite de către angajat în anul fiscal precedent ca rezultat al neachitării de către angajator a salariului se acordă la data achitării restanţelor la salariu.

Suma scutirilor nefolosite pe parcursul anului fiscal se trece în contul scutirilor pentru următorul an fiscal după cum urmează:

1) dacă suma scutirilor nefolosite este mai mare decît suma salariului calculat şi neachitat – în limitele ce nu depăşesc mărimea salariului neachitat;

2) dacă suma scutirilor nefolosite este mai mică decît suma salariului calculat şi neachitat – în limitele sumei totale a scutirilor nefolosite.

Trecerea scutirilor nefolosite dintr-un an în altul se efectuează numai pe baza cererii angajatului prezentate angajatorului, care confirmă că scutirea nu a fost utilizată la obţinerea altor venituri. Modelul cererii este prezentat în anexa nr.9.

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

28. În cazul în care suma totală a scutirilor folosite pe parcursul anului fiscal de gestiune şi a celor trecute, în baza cererii salariatului, în contul anului fiscal următor celui de gestiune este mai mică decît suma scutirilor la care contribuabilul are dreptul conform legislaţiei, atunci acesta poate beneficia de restul sumei scutirii pe baza declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit depuse pentru anul respectiv, dacă obţine alte venituri decît cele primite la locurile de muncă de bază sau prin cumul.

29. Salariul pentru luna decembrie a anului fiscal de gestiune achitat în luna ianuarie a anului care urmează după anul de gestiune, în conformitate cu prevederile art.44 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, se impozitează la cotele impozitului valabile la data achitării salariului, acordînd scutirile care sînt în vigoare la data achitării salariului.

[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Confirmarea drepturilor la scutiri

30. Statutul de rezident al Republicii Moldova se confirmă prin următoarele documente:

1) copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie: buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, permisele de şedere, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naştere al copilului; sau

2) copia paşaportului cetăţeanului străin sau al apatridului;

3) Certificatul de rezidenţă.

La calculul perioadei de 183 de zile se vor include următoarele zile:

1) toate zilele prezenţei fizice, inclusiv zilele de sosire şi de plecare; şi

2) zilele petrecute în afara statului de activitate, precum şi zilele de sîmbătă şi duminică, sărbătorile naţionale, sărbătorile şi deplasările de serviciu legate direct cu activitatea destinatarului în acest stat, după care a fost reîncepută activitatea pe teritoriul statului respectiv.

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

31. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(1) din Codul fiscal se justifică prin documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova.

32. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(2) din Codul fiscal se justifică prin:

1) documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova; şi

2) unul dintre documentele corespunzătoare categoriei cetăţeanului, indicate în coloana 1 din tabelul 1.

 

Tabelul 1

 

Categoriile de cetăţeni care au dreptul la scutirea personală
în mărimea stabilită în art.33 alin.(2) din Codul fiscal
Documentele care servesc drept temei
pentru acordarea scutirii
1 2
Persoanele care au contactat boala actinică în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl- legitimaţia participantului la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi certificatul Consiliului de expertiză medicală a vitalităţii
Persoanele a căror dizabilitate este cauzată de avaria de la C.A.E. Cernobîl;

invalizii de război;

invalizii din copilărie;

invalizii de gradul I şi II (persoanele cu dizabilitate severă sau accentuată);

persoanele cu dizabilităţi survenite ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi la acţiunile de luptă din Republica Afganistan

- legitimaţia de pensionar cu indicarea cauzei invalidităţii;

- certificatul privind dizabilitatea şi capacitatea de muncă, eliberat de Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale

Părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova sau în acţiunile de luptă din Republica Afganistan- legitimaţia care confirmă dreptul la înlesniri
Pensionarii-victime ale represiunilor politice, ulterior reabilitate- legitimaţia de pensionar şi certificatul de reabilitare

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

33. Dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului) se confirmă prin:

1) documentele indicate la pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilii (soţul şi soţia) sînt rezidenţi ai Republicii Moldova;

2) copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;

3) confirmarea transmiterii scutirii personale către soţ (soţie), conform anexei nr.7 la prezentul Regulament.

34. Dreptul la scutire pentru persoanele întreţinute se confirmă prin documentele prezentate în tabelul 2.

 

Tabelul 2

 

Categoria persoanei întreţinuteDocumentele care confirmă dreptul la scutirea
pentru persoana întreţinută
12
Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al contribuabilului sau un ascendent (inclusiv şi înfietor) al contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) sau copia certificatului de naştere (înfiere) al contribuabilului (în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent al contribuabilului);

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute;

- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului (în cazul în care acesta are un alt nume de familie decît cel indicat în certificatul de naştere);

- copia legitimaţiei de pensionar sau a documentului care confirmă mărimea bursei (în cazul în care persoana întreţinută este student învaţă peste hotarele Republicii Moldova)

Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al soţiei (soţului) contribuabilului, precum şi un ascendent (inclusiv şi înfietor) al soţiei (soţului) contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) al soţiei (soţului) a contribuabilului sau copia certificatului de naştere (înfiere) al soţiei (soţului) contribuabilului, în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent;

- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute

Persoana întreţinută-invalid din copilărie- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care confirmă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere al persoanei întreţinute, iar în cazul în care persoana întreţinută este o rudă a contribuabilului în linie colaterală, de gradul al doilea inclusiv copia certificatului de naştere al contribuabilului;

- copia certificatului eliberat de către Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale;

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute

Persoana întreţinută se află sub tutela (curatela) contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia documentului care atestă că contribuabilul are statut de tutore sau de curator (hotărîrea autorităţii administraţiei publice locale aferentă instituirii tutelei sau curatelei).

 

35. Fiecărui angajat care a depus cererea privind acordarea scutirilor i se atribuie categoria corespunzătoare scutirilor solicitate, conform tabelului 3.

 

Tabelul 3

 

Modul de determinare a categoriei scutirilor acordate

 

Tipul scutiriiCodul
scutirii
Mărimea scutirii
anualelunare
Scutirea nefolosită în anul precedent ca rezultat al neachitării salariului de către angajator şi trecută în anul de gestiuneAArt.24 alin.(11) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal 
Scutirea personalăPIndicatorul din art.33 alin.(1) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din alin.(1) art.33 din Codul fiscal
Scutirea personală majoratăMIndicatorul din art.33 alin.(2) din Codul fiscal 1/12 a indicatorului din alin.(2) art.33 din Codul fiscal
Scutirea pentru soţ (soţie)SIndicatorul din art.34 alin.(1) din Codul fiscal 1/12 a indicatorului din alin.(1) art.34 din Codul fiscal
Scutirea pentru soţ (soţie) majoratăSmIndicatorul din art.34 alin.(2) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din alin.(2) art.34 din Codul fiscal
Scutirea pentru persoanele întreţinute, cu excepţia invalizilor din copilărieNxIndicatorul din art.35 din Codul fiscal 1/12 a indicatorului din art.35 din Codul fiscal
Scutirea pentru persoanele întreţinute-invalizi din copilărieHxIndicatorul din art.33 alin.(1) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din alin.(1) art.33 din Codul fiscal

 

Notă: x – numărul de persoane întreţinute (spre exemplu, N2 – scutirea pentru două persoane întreţinute, cu excepţia invalizilor din copilărie).

Categoria scutirii se obţine prin îmbinarea tuturor codurilor scutirilor acordate angajatului.

 

Capitolul IV

MODUL DE CALCULARE ŞI REŢINERE A IMPOZITULUI

36. Impozitul pe venit se calculează şi se reţine de către angajator la momentul îndreptării venitului impozabil spre plată, determinat ca diferenţa dintre venitul obţinut de angajat sub formă de salarii (inclusiv prime, facilităţi etc.) şi suma deducerilor permise de legislaţie (prime de asigurări obligatorii de asistenţă medicală şi contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii), precum şi a scutirilor la care are dreptul angajatul, conform legislaţiei fiscale.

37. Cotele impozitului pe venit sînt stabilite la art.15 lit.a) din Codul fiscal.

Angajatul are dreptul să ceară ca angajatorul să reţină din plăţile achitate în folosul acestuia impozitul la cota maximă, stabilită la art.15 lit.a) din Codul fiscal. Această cerinţă trebuie să fie confirmată prin cererea angajatului, perfectată pe numele angajatorului în formă arbitrară, în care se indică perioada pe parcursul căreia se solicită reţinerea impozitului pe venit la cota maximă (de la data angajării la serviciu, în cazul în care angajatul este angajat pe parcursul anului în care se efectuează reţinerea corespunzătoare, de la începutul anului fiscal, de la data prezentării cererii sau de la altă dată indicată în cerere). În cazul în care cererea prin care se solicită reţinerea impozitului pe venit la cota maximă şi de la începutul perioadei fiscale se depune de către angajat pe parcursul anului fiscal, angajatorul efectuează un recalcul corespunzător al impozitului pe venit pentru toată perioada indicată.

Dreptul de a solicita reţinerea impozitului pe venit la cota maximă îl au, de asemenea, persoanele menţionate la art.88 alin.(5) din Codul fiscal.

38. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care angajatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării.

Determinarea scutirilor acordate angajatului se efectuează, prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care angajatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, din luna următoare celei în care a fost depusă cererea privind acordarea scutirilor.

39. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit al angajaţilor ale căror funcţii corespund ocupaţiilor prevăzute în anexa nr.2 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

40. Numărul de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică se consideră angajat, în scopul impozitării, se determină:

1) în cazurile în care persoana fizică este angajată din anul fiscal precedent – începînd cu luna ianuarie;

2) în cazurile în care persoana fizică s-a angajat pe parcursul anului fiscal – începînd cu luna în care el s-a angajat.

Luna pe parcursul căreia angajatul se eliberează se ia în considerare la determinarea numărului de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică este angajată.

41. În scopul determinării impozitului pe venit din toate sursele de venit impozabile, angajatorul completează pentru fiecare angajat fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi (în continuare – fişa personală).

Fişa personală se completează de către angajator anual, de la începutul fiecărui an fiscal, sau, în cazul în care persoana fizică s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la data angajării.

Modelul fişei personale este prezentat în anexa nr.8 la prezentul Regulament.

În cazul în care angajaţii cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul tehnologiilor informaţionale, angajatorul urmează să completeze două fişe personale:

1) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute din activitatea în calitate de programator sau în alte funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale, funcţii specificate în anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007);

2) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute ca urmare a exercitării altei funcţii decît cea de programator sau altor funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

42. Venitul impozabil şi suma impozitului calculat pe parcursul anului fiscal gestionar se indică în fişa personală, în coloanele respective, numai cu valori întregi, iar ultima înscriere în aceste coloane se efectuează cu zecimale.

Dacă entitatea utilizează sisteme automatizate de ţinere a evidenţei contabile, calculul indicatorilor menţionaţi se admite de a fi efectuat cu zecimale.

43. În cazul în care pe parcursul lunii sau în aceeaşi zi angajatorul achită angajatului cîteva tipuri de plăţi salariale, inclusiv plăţi în avans, fiecare plată se indică în fişa personală separat, cu calcularea, prin metoda cumulativă, a scutirii care revine lunii respective.

44. Acordarea scutirilor şi calcularea impozitului pe venit se efectuează de către angajator lunar, prin metoda cumulativă, cu excepţia salariilor angajaţilor a căror impozitare se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, indiferent de faptul dacă a fost sau nu achitat venitul în luna gestionară.

45. La efectuarea plăţilor angajatului după încetarea contractului individual de muncă, pe parcursul anului fiscal în care au fost încetate raporturile de muncă, indiferent pentru ce perioadă are loc calcularea acestora (pînă sau după încetarea contractului individual de muncă), suma impozitului pe venit se calculează, prin metoda cumulativă, ţinînd cont atît de numărul de luni pe parcursul cărora acesta s-a considerat angajat, cît şi de suma totală a scutirilor care urmau a fi acordate pînă la data încetării contractului individual de muncă.

46. În cazul în care angajatului, cu care a fost încetat contractul individual de muncă, i se achită restanţa la plăţile salariale în anul fiscal următor celui în care au fost încetate raporturile de muncă, impozitul pe venit se calculează şi se reţine în funcţie de suma scutirilor nefolosite pe parcursul perioadei în care acesta se considera angajat (dacă acestea există). Scutirile nefolosite se trec în anul următor doar în baza confirmării depuse de angajat şi în modul stabilit în pct.27 din prezentul Regulament. Impozitul pe venit se calculează reieşind din cotele de impozitare stabilite pentru perioada în care are loc achitarea venitului (fără repartizarea la numărul de luni). În scopul determinării venitului impozabil şi, respectiv, a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată, angajatorul trebuie să completeze fişa personală a angajatului la începutul anului următor celui în care a fost încetat contractul individual de muncă cu acesta.

47. La efectuarea achitărilor în urma eliberării nelegitime a angajatului din serviciu şi a restabilirii lui ulterioare la serviciu, conform hotărîrii instanţei de judecată prin care angajatorul este obligat să achite angajatului plăţi pentru perioada unei astfel de concedieri, angajatul este în drept să beneficieze de scutirile solicitate pînă la concediere, fără prezentarea cererii/cererilor respective, cu condiţia că pe parcursul perioadei respective el nu a beneficiat de scutiri în baza declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit sau în alt mod şi nu a transmis scutirea soţului (soţiei). În cazul dat, persoana fizică prezintă angajatorului o confirmare în formă liberă, prin care se va informa că scutirile solicitate pînă la concediere nu au fost utilizate.

În cazul în care, în conformitate cu decizia instanţei de judecată, executorul judecătoresc a extras de la contul bancar al agentului economic suma salariului, care urmează să fie plătită în folosul angajatului eliberat nelegitim din serviciu, fără reţinerea impozitului pe venit, agentul economic este obligat să reflecte sumele achitate angajatului în cauză în darea de seamă fiscală lunară şi, respectiv, în darea de seamă fiscală anuală, specificate la art.92 din Codul fiscal, fără reflectarea sumei impozitului pe venit.

În temeiul prevederilor art.92 alin.(41) din Codul fiscal, în cazul efectuării corectărilor în informaţia prezentată conform alin.(3), persoanele indicate la acest alineat sînt obligate să informeze beneficiarul plăţilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la data efectuării modificării sau emiterii deciziei, asupra cazului de încălcare fiscală.

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

48. La efectuarea ultimei plăţi impozabile (salariu, premiu etc.) către angajata care pleacă în concediu de maternitate (graviditate şi naştere), reţinerea impozitului pe venit se efectuează cu acordarea scutirilor solicitate:

1) dacă persoana se consideră angajat de la începutul anului fiscal – pentru 12 luni;

2) dacă persoana s-a angajat pe parcursul anului fiscal – pentru numărul de luni pe perioada cărora se considera angajat, începînd cu luna următoare celei în care acesta s-a angajat şi a depus cererea privind acordarea scutirilor şi pînă la sfîrşitul anului fiscal.

În cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plăţile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plăţile achitate ulterior se reţine reieşind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăţilor pentru concediul de maternitate.

În cazul în care persoana care se află în concediu de maternitate îşi retrage cererea privind acordarea scutirilor pînă la sfîrşitul anului fiscal, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reţinut, acordînd persoanei respective numai suma scutirii la care ea are dreptul de facto.

 

481. În cazurile în care impozitul pe venit la momentul îndreptării venitului spre plată nu a fost reţinut în urma efectuării plăţilor sub formă de avans, eliberării de bunuri materiale şi altele, pentru determinarea sumei venitului îndreptat spre plată şi în scopul calculării corecte a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut din aceste plăţi, se aplică următoarele formule:

 

unde:

Vt – venitul total îndreptat spre achitare de la începutul anului, inclusiv venitul plăţii curente (în lei);

Va – suma salariului achitat în luna curentă, fără reţinerea impozitului pe venit (în lei);

R – suma diverselor reţineri în luna curentă, cu excepţia impozitului pe venit şi altor deduceri la care are dreptul contribuabilul (în lei);

Vîn an – suma venitului îndreptat spre achitare de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

St – suma totală a scutirilor, inclusiv scutirile pentru luna curentă (în lei);

Iîn an – suma impozitului reţinut de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

U1 – mărimea-limită a venitului impozabil, impozitat la prima cotă, stabilită în art.15 din Codul fiscal;

U2 – mărimea-limită a venitului impozabil, impozitat la a doua cotă, stabilită în art.15 din Codul fiscal;

N – numărul de luni care se iau în considerare la calcularea impozitului, inclusiv luna curentă;

K1 – mărimea defalcărilor în fondul de pensii, împărţită la 100;

K2 – mărimea defalcărilor în organizaţiile sindicale, împărţită la 100;

K3 – mărimea reţinerilor (în procente), conform titlurilor executorii, împărţită la 100;

P1 – prima cotă a impozitului, împărţită la 100;

P2 – a doua cotă a impozitului, împărţită la 100.

În funcţie de cotele stabilite la art.15 din Codul fiscal:

H1 – valoare calculată care se determină ca produsul dintre U1 şi P1.”;

[Pct.481 introdus prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

49. La restituirea de către angajat a sumelor plăţilor salariale calculate şi achitate eronat, precum şi la recalcularea spre micşorare a sumelor facilităţilor acordate de angajator ca rezultat al calculării lor greşite se efectuează recalculul impozitului pe venit, iar suma venitului calculată eronat se marchează în fişa personală a angajatului cu semnul “–”. Ca rezultat, angajatul restituie angajatorului, doar suma diminuată cu impozitul pe venit reţinut în plus, dar nu toată suma plăţilor calculată eronat.

50. În cazul în care serviciile sînt prestate de către persoana fizică în baza unei convenţii civile, fără a fi încheiat cu angajatorul un contract individual de muncă, plăţile achitate acesteia se consideră plăţi salariale, din care se reţine impozitul pe venit conform art.88 din Codul fiscal şi cotelor stabilite la art.15 lit.a) din Codul fiscal, fără a fi divizat la numărul de luni în care se achită pentru serviciile respective.

51. Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată, precum şi prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat şi contribuabili a documentelor privind plăţile şi/sau impozitele reţinute se efectuează conform prevederilor art.92 din Codul fiscal.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator

în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în

folosul persoanelor fizice care nu practică activitate

de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau

efectuarea de lucrări

 

Приложение № 1

к Положению об удержании

подоходного налога с заработной платы и других

выплат, осуществленных работодателем в пользу

работника, а также выплат в пользу физических лиц,

не осуществляющих предпринимательскую

деятельность, предоставляющих услуги

и/или выполняющих работы

 

Forma/Форма IRV14

 

DAREA DE SEAMĂ

privind suma venitului achitat şi impozitul pe venit reţinut din acesta

 

ОТЧЕТ

о сумме выплаченного дохода и о подоходном налоге, удержанном из этого дохода

 

Perioada fiscală _________________________

Налоговый период

 

 

Pentru uz intern SFS/

Для внутреннего использования
ГНС

 

 

 

 

 

 

Codul fiscal ____________________________

Фискальный код  

 

Serviciul Fiscal de Stat _______________

Государственная налоговая служба

 

Codul localităţii (CUATM)_________________

Код местности (КАТЕМ)

 

 

Denumirea contribuabilului __________________

Наименование налогоплательщика  

 

Data prezentării____________________________

Дата представления

 

Codul genului principal de activitate __________

Код  основного вида деятельности

 

Cod
Код
Tipul sursei de venit
Вид источника дохода
Codul sursei de venit
Код источника дохода
Venitul calculat şi îndreptat
spre achitare,
(lei)
Доход, начисленный и
направленный на выплату
(в леях)
Impozitul pe venit reţinut, (lei)
Удержанный подоходный
налог (в леях)
12345
11Plăţi salariale, art.88 din Codul fiscal
Заработная плата, ст.88 Налогового кодекса
SAL  
11aPlăţi salariale, art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997
Заработная плата, ст.24 ч.(21) Закона № 1164-XIII от 24 апреля 1997 г.
SAL a)  
21Dobînzi, art.89 din Codul fiscal
Процентные начисления, ст.89 Налогового кодекса
DOB    
31Veniturile din care se reţine impozit, art.90 din Codul fiscal
Доходы, из которых удерживается налог, ст.90 Налогового кодекса
SER  
 Veniturile din care se efectuează reţinerea finală a impozitului, art.901 din Codul fiscal
Доходы, из которых производится окончательное удержание налога, ст.901 Налогового кодекса
41- veniturile obţinute de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător de la transmiterea în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare, cu excepţia terenurilor agricole
- доходы, полученные физическими лицами, не занимающимися предпринимательской деятельностью, от сдачи во владение и/или пользование (в имущественный наем, аренду, узуфрукт) движимой и недвижимой собственности, за исключением аренды сельскохозяйственных земель
FOL  
42- dividendele
дивиденды
DIV a)  
43- suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social
- выведенная из уставного капитала сумма, соответствующая увеличению уставного капитала от распределения чистой прибыли и/или иных источников, определенных в собственном капитале, между акционерами (пайщиками) в периоды 2010-2011 годов включительно, в соответствии с долей в уставном капитале
RCS а)  
44- royalty achitate în folosul persoanelor fizice
- роялти, выплаченные в пользу физических лиц
ROY  
45- cîştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia cîştigurilor de la companiile promoţionale şi/sau din loterii
- выигрыши от азартных игр, за исключением выигрышей от рекламных компаний и/или лотерей
NOR  
46- cîştigurile de la companiile promoţionale şi loterii
- выигрыши от рекламных кампаний и лотерей
PUB  
47- plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea, aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural
- выплаты, осуществленные в пользу физического лица, за исключением индивидуальных предпринимателей и крестьянских (фермерских) хозяйств, по доходам, полученным ими от поставки продукции растениеводства и садоводства в натуральном виде, включая плоды грецкого ореха и производную продукцию, и продукции животноводства в натуральном виде, живом и убойном весе, за исключением натурального молока
LIV  
  Veniturile nerezidentului, art.91 din Codul fiscal
Доходы нерезидента, ст.91 Налогового кодекса
51- plăţile direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art.71, cu excepţia dividendelor şi a sumelor specificate la art.901 alin.(31) liniuţa a treia din Codul fiscal
- платежи, направленные на выплату нерезиденту, соответствующие доходам, предусмотренным в ст.71, за исключением дивидендов и сумм, указанных в подабзаце третьем части (31) ст.901
PLT  
52- dividendele achitate în folosul nerezidentului
- дивиденды, выплаченные в пользу нерезидента
DIV b)  
53- suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social
- выведенная из уставного капитала сумма, соответствующая увеличению уставного капитала от распределения чистой прибыли и/или иных источников, определенных в собственном капитале, между акционерами (пайщиками) в налоговые периоды 2010-2011 годов включительно в соответствии с долей в уставном капитале
RCS b)  
61Alte venituri
Другие доходы
ALT  
71TOTAL
ВСЕГО ПО ОТЧЕТУ
X  

 

Suma de control/ Контрольная сумма __________________________________

_________________________________________________________________________

(col.5 codul 71 – col.5 (codul 41 + codul 42 + codul 43 + codul 44 + codul 45 + codul 46+ codul 47))

(гр.5 код 71 – гр.5 (код 41 + код 42 + код 43 + код 44 + код 45 + код 46+ код 47))

 

Conducător/ Руководитель

_______________________

(semnătura/подпись)

 

L.Ş./М.П.

 

Contabil-şef/ Главный бухгалтер

________________

(semnăturа/подпись)

 

 

Anexă

la forma IRV14

 

Приложение

к форме IRV14

 

ANEXA LA DAREA DE SEAMĂ

privind suma venitului achitat şi impozitul pe venit reţinut din acesta, repartizat pe subdiviziuni

 

ПРИЛОЖЕНИЕ К ОТЧЕТУ

о сумме выплаченного дохода и о подоходном налоге, удержанном из этого дохода,

распределенном по подразделениям  

 

Codul fiscal/Фискальный код _____________________________

 

Denumirea contribuabilului/ ______________________________

Наименование налогоплательщика  

 

Nr.
d/o


п/п
Codul
subdivi-
ziunii
/
Код
подразде-
ления
Codul
localităţii
/
Код
мест-
ности
Suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată, lei
Сумма подоходного налога, удержанного
за декларируемый период (в леях)
TOTAL, lei
ВСЕГО
(в леях)
SALSAL a)DOBSERFOL DIV a)RCS a)ROYNORPUBLIVPLTDIV b)RCS b)ALT
12345678910111213141516171819
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
 TOTAL
ВСЕГО
                

 

Notă/Примечание:

Numărul de ordine se indică în mod consecutiv pe toată anexa, indiferent de numărul de pagini.

Порядковый номер указывается нарастающим итогом по всей информации, независимо от количества страниц.

 

Conducător/Руководитель __________________________

 

Contabil-şef/Главный бухгалтер ______________________

 

L.Ş./ М.П.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului

pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate

de către angajator în folosul angajatului, precum

şi din plăţile achitate în folosul persoanelor

fizice care nu practică activitate de întreprinzător

pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

Приложение № 2

к Положению об удержании подоходного налога

с заработной платы и других выплат, осуществленных

работодателем в пользу работника, а также выплат

в пользу физических лиц,не осуществляющих

предпринимательскую деятельность, предоставляющих

услуги и/или выполняющих работы

 

Forma/Форма IALS14

 

NOTA DE INFORMARE

privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor,

precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decît

salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi

 

ИНФОРМАЦИЯ

о заработной плате и других выплатах, осуществленных работодателем в пользу работников, а также о выплатах, произведенных резидентам из источников дохода, отличных от заработной платы, и о подоходном налоге, удержанном из этих выплат

 

 

Pentru uz intern SFS/

Для внутреннего использования
ГНС

 

 

 

 

Codul fiscal ______________________

Фискальный код

 

Serviciul Fiscal de Stat ________

Государственная налоговая служба

 

Codul localităţii (CUATM)___________

Код местности (КАТЕМ)

 

Codul genului principal de activitate___

Код основного вида деятельности

Denumirea contribuabilului ________

Наименование налогоплательщика

 

Perioada fiscală __________________

Налоговый период

 

Data prezentării __________________

Дата представления

 

Numărul de înscrieri_______________

Количество записей

 

Nr.
d/o


п/п
Codul
fiscal al
anga-
jatului
sau al altui
beneficiar-
rezident
Фис- кальный
код работ- ника либо
иного получателя-резидента
Numele şi
prenumele
angajatului
sau al altui
beneficiar

Фамилия
и имя
работника
либо иного
получателя-
резидента
Codul
fiscal al
soţului
(soţiei)
anga-
jatului*
/
Фискальный
код супруга
(супруги)
работника*
Codul
sursei
de
venit

Код
источ-
ника
дохода
Suma
totală a
venitului
îndreptat
spre
achitare
în
perioada
fiscală,

(lei)
Общая
сумма
дохода, направ-
ленная на выплату в отчетном периоде (в леях)

Numărul
de luni
pentru care
venitul
a fost
îndreptat
spre
achitare
**
Количество
месяцев,
за которые
доход был
направлен
на
выплату**

Suma scutirilor acordate pentru perioada fiscală conform codului scutirii,( lei)
Сумма
освобождений,
предоставленных
за отчетный год
согласно коду
освобождений
(в леях)
Suma totală
a scutirilor
acordate în
perioada
fiscală
curentă,(lei)
(col.8+9+10+
11+12 +13+14)

Общая сумма освобождений, предоставленных
в отчетном
налоговом году(в леях)
(гр.8+9+10+11+
12+13+14)
Suma deducerilor
conform art.36
din Codul fiscal,( lei)

Сумма вычетов
согласно ст.36
Налогового кодекса
(в леях)
Suma
impozitului
pe venit
reţinut
(lei)

Сумма
удержанного
налога
(в леях)
APMSSmNHPrime de
asigurare
obligatorie
de asistenţă
medicală

Взносы обяза- тельного медицинского страхования
Contribuţia
individuală de
asigurări sociale
de stat obligatorii

Индивидуа-
льный взнос
обязательного
государственного социального
страхования
123456789101112131415161718
 
 
 
 
 
 
 
 TOTAL ИТОГО

X

 

Suma de control

Контрольная сумма

 

_______________________________________________

(Suma totală pe notă, col.18) (Итого по Информации, гр.18)

 

Numărul de ordine se indică în mod consecutiv pe toată nota, indiferent de numărul de pagini./

Порядковый номер указывается нарастающим итогом по всей информации, независимо от количества страниц.

* Codul fiscal al soţului (soţiei) se indică numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie)./

Фискальный код супруга (супруги) отражается только в случае, когда работник пользуется освобождением супруга (супруги).

** Col.7 se completează  în cazul achitării salariului./

Гр.7 заполняется только в случае выплаты заработной платы

 

Conducător/ Руководитель ____________________________

 

Contabil-şef/ Главный бухгалтер _______________________

 

L.Ş./ М.П.

 

 

Anexă

la forma IALS14

 

Приложение

к форме IALS14

 

Informaţia privind persoanele întreţinute

Информация об иждивенцах

 

Nr.
d/o*


п/п
Codul fiscal al angajatului
Фискальный код работника
Codul fiscal al persoanelor întreţinute
Фискальный код иждивенца
123
 
 
 
 
 
 

 

* Numărul de ordine al angajatului în anexă urmează să corespundă numărului de ordine a acestuia din nota de informare IALS14.

Порядковый номер работника в приложении должен соответствовать его порядковому номеру согласно Информации IALS14

 

În cazul în care angajatul a solicitat două sau mai multe scutiri pentru persoanele întreţinute, datele reflectate în col.1 şi 2 ale anexei (numărul de ordine  şi codul fiscal al angajatului) se repetă pentru fiecare persoană întreţinută.

В случае, если работник затребовал два или более освобождений на иждивенцев, данные, отраженные в гр.1 и гр.2 приложения (порядковый номер и фискальный код работника), повторяются для каждого иждивенца.

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu

şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului

precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice

care nu practică activitate de întreprinzător pentru

serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

Приложение № 3

к Положению об удержании подоходного налога с заработной платы

и других выплат, осуществленных работодателем в пользу

работника а также выплат в пользу физических лиц,

не осуществляющих предпринимательскую деятельность,

предоставляющих услуги и/или выполняющих работы

 

Forma/Форма INR14

 

NOTA DE INFORMARE

privind impozitul reţinut din alte surse de venit decît salariul

achitate persoanelor nerezidente

 

ИНФОРМАЦИЯ

о подоходном налоге, удержанном из источников дохода, отличных

от заработной платы, выплаченного нерезидентам

 

 

 

 

Pentru uz intern SFS/

Для внутреннего использования
ГНС

 

 

 

 

Codul fiscal

__________________________________

Фискальный код

 

Serviciul Fiscal de Stat _____________

Государственная налоговая служба

 

Codul localităţii (CUATM)______________________

Код местности (КАТЕМ)

 

Codul genului principal de activitate_______________

Код основного вида деятельности

Denumirea contribuabilului _______________________

Наименование налогоплательщика

 

Perioada fiscală _________________________________

Налоговый период

 

Data prezentării ________________________________

Дата представления

 

Numărul de înscrieri _____________________________

Количество записей

 

Nr.
d/o


п/п
Codul fiscal
al beneficiarului
plăţii

Фискальный
код получателя
выплаты
Denumirea sau
numele, prenumele
beneficiarului plăţii

Наименование
или фамилия и имя
получателя выплаты
Tipul
persoanei
(JUR sau FIZ)

Категория
лица
(JUR или
FIZ)
Denumirea
ţării

Наименование
страны
Adresa juridică
sau a domiciliului
beneficiarului plăţii

Юридический адрес
или адрес постоянного
местожительства
получателя выплаты
Codul
sursei
de venit

Код
источника
дохода
Suma venitului
îndreptat spre
achitare, (lei)

Сумма дохода,
направленная
на выплату
(в леях)
Suma
impozitului
pe venit
reţinut,
(lei)

Сумма
удержанного
налога
(в леях)
123456 789
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
 TOTAL
ИТОГО
  

 

Suma de control

Контрольная сумма

 

__________________________________________

(Suma totală pe notă, col.9) (Итого по Информации, гр.9)

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator

în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate

în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate

de întreprinzător pentru serviciile prestate

şi/sau efectuarea de lucrări

 

NOTA EXPLICATIVĂ

privind completarea anexelor nr.1, 2 şi 3

 

1. În dările de seamă (anexele nr.1, 2 şi 3) se reflectă:

în rubrica “Codul fiscal” – Codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

în rubrica “Denumirea contribuabilului” – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;

în rubrica “Serviciul Fiscal de Stat” – denumirea organului fiscal la care se prezintă darea de seamă (nota de informare). Darea de seamă (nota de informare) se prezintă la Serviciul Fiscal de Stat în a cărui rază se deserveşte contribuabilul;

în rubrica “Perioada fiscală” – perioada fiscală pentru care se prezintă darea de seamă respectivă. Rubrica data se completează sub formă de cod cu următorul format:

 

P/NN/AAAA,

 

unde:

P – indică periodicitatea prezentării dării de seamă şi poate primi valorile “L” – pentru perioada fiscală lunară şi “A” – pentru perioada fiscală respectivă (art.121 din Codul fiscal);

NN – indică numărul de luni pentru perioada lunară (L): de la 1 pînă la 12;

AAAA – indică anul gestionar;

în rubrica “Codul localităţii (CUATM)” – codul localităţii unde este înregistrat sediul central al contribuabilului – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărîrea Departamentului “Moldova-Standard” nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;

în rubrica “Data prezentării” – data la care a fost prezentată darea de seamă respectivă;

în rubrica “Numărul de înscrieri” – numărul total de înscrieri incluse în nota de informare, fără a lua în calcul informaţia de la rîndul “Total”;

în rubrica “Codul genului principal de activitate” – codul genului principal de activitate, determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, care corespunde codului din patru cifre.

Darea de seamă (nota de informare) se prezintă de către întreprindere Serviciului Fiscal de Stat în a cărui rază se deserveşte aceasta, dar nu de către subdiviziunile acesteia.

Semnăturile pe darea de seamă (anexele nr.1 şi nr.2) se confirmă, opţional, prin aplicarea ştampilei contribuabilului respectiv.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

2. În darea de seamă privind suma venitului achitat şi impozitul pe venit reţinut din acesta (forma IRV14, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament,) se completează următorii indicatori:

în coloana 4 – suma venitului calculat şi îndreptat spre achitare în luna gestionară (suma respectivă se reflectă fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi fără deducerea contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii);

în coloana 5 – suma impozitului pe venit reţinut din suma venitului indicat în coloana 4. În cazul în care în coloana 8.12 „Impozitul pe venit aferent reţinerii/restituirii” din fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului a fost generalizată suma negativă, în darea de seamă fiscală lunară (forma IRV14), în coloana 5, se reflectă suma corespunzătoare cu semnul „-” (minus);

la codul 11 “Plăţi salariale, art.88 din Codul fiscal – inclusiv veniturile specificate la art.71 lit.n) şi o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenţilor, precum şi impozitul reţinut din aceste venituri, conform art.88 din Codul fiscal;

la codul 11a “Plăţi salariale, art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII – venitul impozabil lunar, a cărui mărime nu depăşeşte 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv pentru angajaţii agenţilor economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespunde activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII, precum şi impozitul reţinut din acest venit;

la codul 61 “Alte venituri” suma veniturilor nespecificate la alte poziţii.

În cazul în care contribuabilul pe parcursul lunii gestionare nu a efectuat nici o plată, darea de seamă nu se prezintă Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

3. În anexa la darea de seamă privind suma venitului achitat şi impozitul pe venit reţinut din acesta, repartizat pe subdiviziuni, se reflectă următorii indicatori:

în coloana 1 – numărul de ordine al înscrierii curente, care se indică cumulativ pe toată anexa, indiferent de numărul de pagini;

în coloana 2 – codul subdiviziunii atribuit de către Serviciul Fiscal de Stat (conform Ordinului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.222 din 13 decembrie 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233-236, art.491);

în coloana 3 – codul localităţii în care este amplasată subdiviziunea (codul unic de identificare), care este atribuit conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova, elaborat în conformitate cu Legea nr.764-XV din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.16, art.53), cu modificările şi completările ulterioare;

în coloanele 4-18 – suma impozitului pe venit reţinut în luna gestionară (pentru fiecare subdiviziune separat) aferentă codului sursei de venit respectiv din darea de seamă;

în coloana 19 – totalul pentru fiecare subdiviziune.

4. În nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decît salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (forma IALS14, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament) se indică:

în coloana 1 – numărul de ordine al înscrierii curente, cumulativ pe toată nota, indiferent de numărul de pagini;

în coloana 2 – Codul fiscal al angajatului;

în coloana 3 – numele şi prenumele angajatului;

în coloana 4 – Codul fiscal al soţului (soţiei) (se indică numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie));

în coloana 5 – codul sursei de venit, preluat din darea de seamă IRV14 (col.3);

în coloana 6 – suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală, inclusiv suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent;

în coloana 7 – numărul de luni în care venitul a fost îndreptat spre achitare (se completează numai în cazul achitării salariului);

în coloana 8 – (A) – suma scutirii nefolosită în anul precedent ca rezultat al neachitării salariului de către angajator şi trecută în anul de gestiune, art.24 alin.(11) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal;

în coloana 9 – (P) – suma scutirii personale, art.33 alin.(1) din Codul fiscal;

în coloana 10 – (M) – suma scutirii majore, art.33 alin.(2) din Codul fiscal;

în coloana 11 – (S) – suma scutirii acordate soţului (soţiei), art.34 alin.(1) din Codul fiscal;

în coloana 12 – (Sm) – suma scutirii majore acordată soţiei (soţului), art.34 alin.(2) din Codul fiscal;

în coloana 13 – (N) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute, cu excepţia invalizilor din copilărie, art.35 din Codul fiscal;

în coloana 14 – (H) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute – invalizi din copilărie, art.35 din Codul fiscal;

în coloana 15 – suma totală a scutirilor acordate angajatului pentru perioada fiscală respectivă;

în coloana 16 – suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă deducerii, art.36 alin.(6) din Codul fiscal;

în coloana 17 – suma contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii permisă deducerii, art.36 alin.(7) din Codul fiscal;

în coloana 18 – suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată;

Coloanele 8-17, în cazul angajaţilor din domeniul tehnologiilor informaţionale care se impozitează în modul stabilit prin art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu se completează.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

5. În anexa “Informaţia privind persoanele întreţinute” se indică:

în coloana 1 – numărul de ordine a angajatului, care trebuie să corespundă numărului de ordine a acestuia, conform notei de informare IALS14.

În cazul în care angajatul a solicitat două sau mai multe scutiri pentru persoanele întreţinute, datele reflectate în col.1 şi 2 ale anexei (numărul de ordine şi Codul fiscal al angajatului) se repetă pentru fiecare persoana întreţinută;

în coloana 2 – Codul fiscal al angajatului;

în coloana 3 – Codul fiscal al persoanei întreţinute.

6. În nota de informare privind impozitul reţinut din alte surse de venit decît salariul achitate persoanelor nerezidente (forma INR14, conform anexei nr.3 la prezentul Regulament) se indică:

în coloana 1 – numărul de ordine al înscrierii curente, cumulativ pe toată nota, indiferent de numărul de pagini;

în coloana 2 – Codul fiscal al beneficiarului plăţii;

în coloana 3 – denumirea sau numele, prenumele beneficiarului plăţii;

în coloana 4 – tipul persoanei (care poate fi doar JUR sau FIZ);

în coloana 5 – denumirea ţării;

în coloana 6 – adresa juridică sau domiciliul beneficiarului plăţii;

în coloana 7 – codul sursei de venit preluat din darea de seamă IRV14 (col.3);

în coloana 8 – suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală respectivă;

în coloana 9 – suma impozitului pe venit reţinut în perioada fiscală respectivă.

 

[Pct.7 abrogat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

8. Corectarea erorilor în informaţia prezentată către Serviciul Fiscal de Stat se efectuează în conformitate cu Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.194 din 29 octombrie 2004.

În cazul depistării unor greşeli după prezentarea notelor de informare IALS14 şi INR14, contribuabil are dreptul să prezinte o informaţie corectată. În informaţia corectată se indică numai rîndurile în care au fost corectate greşelile, urmărind ca numărul de ordin al rîndului din nota de informare în care a fost depistată greşeala să coincidă cu numărul de ordin al rîndului din nota de informare corectată.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului

pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către

angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile

achitate în folosul persoanelor fizice care nu

practică activitate de întreprinzător pentru

serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

Приложение № 5

к Положению об удержании подоходногоналога с

заработной платы и другихвыплат, осуществленных

работодателемв пользу работника а также выплат

в пользуфизических лиц, не осуществляющих

предпринимательскую деятельность,предоставляющих

услуги и/иливыполняющих работы

 

 Atenţie!

Conform prevederilor art.83 din Codul fiscal, 

termenul prezentării declaraţiei cu privire la impozitul

pe venit este 30 aprilie a anului următor anului fiscal

de gestiune

 

Внимание!

В соответствии с положениями ст.83 Налогового кодекса, сроком

представления Декларации о подоходном налоге является

30 апреля года, следующего за отчетным налоговым годом

 

INFORMAŢIA

nr.____ din “____”_____________20____

privind veniturile calculate şi achitate în folosul persoanei fizice (juridice)

şi impozitul pe venit reţinut din aceste venituri

 

ИНФОРМАЦИЯ

№ ____ от “____”_____________20____

о доходах, начисленных и выплаченных в пользу физического (юридического)

лица, и о подоходном налоге, удержанном из этих доходов

 

Prin prezenta/Настоящим, _____________________________________________________________________________

(denumirea persoanei responsabile de reţinerea impozitului, codul fiscal)

(наименование лица, ответственного за удержание налога, фискальный код)

se confirmă că/подтверждает, что ______________________________________________________________________

(numele, prenumele persoanei fizice sau denumirea agentului economic

în folosul căruia a fost efectuată plata şi codul fiscal)

(фамилия и имя физического лица или наименование экономического агента,
в пользу которого была произведена выплата, и фискальный код)

 

pe parcursul anului 20____ i-au fost achitate venituri sub formă de:

в течение 20____ года были выплачены доходы в виде:

 

Codul
sursei
de venit

Код
источника
дохода
Suma venitului
îndreptată spre
achitare, lei

Сумма дохода,
направленного
на выплату (в леях)
Suma deducerilor conform art.36 din Codul fiscal, lei
Сумма вычетов согласно ст.36 Налогового кодекса (в леях)
Suma impozitului
pe venit reţinut, lei

Сумма удержанного
подоходного налога
(в леях)
primele de
asigurare obligatorie
de asistenţă medicală

взносы обязательного
медицинского страхования
contribuţia individuală de
asigurări sociale de stat
obligatorii

индивидуальный взнос
обязательного государственного
 социального страхования
12345
     
     
     

 

Conducătorul/Руководитель

 

Contabil-şef/Главный бухгалтер

 

_____________________________________

(numele, prenumele) (фамилия, имя)

_____________________________________

(numele, prenumele) (фамилия, имя)

 

 

________________________________

(semnătura) (подпись)

________________________________

(semnătura) (подпись)

 

Notă/Примечания:

În prezenta informaţie se indică suma venitului obţinut conform art.88, 89, 90 şi 91 din Codul fiscal. Persoana care este obligată să prezinte informaţia respectivă trebuie să păstreze confirmarea precum că a remis sau a înmînat informaţia persoanei în folosul căreia au fost efectuate plăţile.

* Codul sursei de venit indicat în coloana respectivă trebuie să coincidă cu codul sursei de venit indicat în notele de informare pentru perioada fiscală respectivă.

В настоящей информации указываются доходы, полученные в соответствии со ст.88, 89, 90 и 91 Налогового кодекса. У лица, обязанного представить информацию, должно остаться подтверждение о том, что данная информация отправлена или вручена лицу, в пользу которого произведена выплата.

* код источника дохода, указанный в данной графе, должен соответствовать коду источника доходов, указанного в информации за соответствующий налоговый период. 

[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu

şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului,

precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor

fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru

serviciile prestate şi/sau  efectuarea de lucrări

 

 

CEREREA

angajatului privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit

reţinut din salariu pe anul ____________

 

PARTEA I. Se completează de către angajat

 

Numele, prenumele _____________________________________________________

Codul fiscal ___________________________________________________________

Domiciliu _____________________________________________________________

 

SOLICIT URMĂTOARELE SCUTIRI:

 

 PScutirea personală
 MScutirea personală majorată
 SScutirea pentru soţ/soţie
 SmScutirea pentru soţ/soţie majorată
 Nx  Scutirea pentru persoana întreţinută, cu excepţia persoanelor întreţinute-invalizi din copilărie
Numărul persoanelor întreţinute
 HxScutirea pentru persoana întreţinută-invalid din copilărie
 

În pătrăţelul scutirii alese se pune semnul “v”.

 

Informaţia despre soţ (soţie):

Numele, prenumele ______________________________________

Codul fiscal ____________________________________________

Domiciliu ______________________________________________

 

Informaţia despre persoane întreţinute

 

Numele, prenumeleCodul fiscal
 
 
 

 

În tabelul ce urmează se indică documentele, copiile sau extrasele din acestea care se anexează la cerere.

 

Denumirea documentuluiDenumirea organizaţiei care
a eliberat documentul
Seria, numărul şi data eliberării
documentului
   
   
   
   

______________________

(data)

____________________

(semnătura)

 

PARTEA II. Se completează de către angajator

 

Denumirea angajatorului___________________________________________________________

 

Codul fiscal __________________________________________________________________

 

Numele, prenumele, codul fiscal al angajatului şi suma anuală a scutirii care corespunde categoriei scutirilor ________ sînt verificate.

 

Cererea este înregistrată în registru sub numărul_____________________________________

 

______________________

(data)

____________________

(semnătura)

 

================================================================================================================

 

Se înmînează persoanei care a depus cererea

 

Serveşte drept confirmare a faptului că lucrătorul a cerut scutirile corespunzătoare.

 

Denumirea angajatorului __________________________________________________________________

 

Codul fiscal __________________________________________________________________________

 

Numele, prenumele persoanei care a depus cererea _________________________________________

 

Codul fiscal al persoanei care a depus cererea _____________________________________________

 

Suma totală a scutirilor cerute _________________________________________________________lei

(scris cu litere)

Categoria scutirii acordate ______________________________________________________________

 

___________________

(data)

_________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.7

Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul

angajatului precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor

fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru

serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

Приложение № 7

к Положению об удержании подоходного налога с

заработной платы и других выплат, осуществленных

работодателем в пользу работника а также выплат

в пользу физических лиц, не осуществляющих

предпринимательскую деятельность, предоставляющих

услуги и/или выполняющих работы

 

 

CONFIRMAREA

transmiterii scutirii personale către soţ (soţie) pentru anul ________________

 

ПОТВЕРЖДЕНИЕ

передачи личного освобождения супругу/супруге за ____________ год

 

Prin prezenta, subsemnata (ul), __________________________________________________________________________________

Настоящим я,

(numele, prenumele/ фамилия, имя)

 

______________________________________________________________________________________________________________ transmit

(codul fiscal/ фискальнный код)

 

передаю

scutirea mea personală soţului (soţiei)_____________________________________________________________________________

свое личное освобождение супругу/супруге

_______________________________________________________________________________________________________________

(numele, prenumele/ фамилия, имя)

_______________________________________________________________________________________________________________.

(codul fiscal/ фискальнный код)

 

Confirm că nu voi utiliza scutirea mea personală pe parcursul perioadei menţionate.

Подтверждаю, что не буду пользоваться своим личным освобождением в течение указанного периода

 

Data ____________________

Дата

 

Semnătura ___________________

Подпись

 

 

Anexa nr.8

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator

în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în

folosul persoanelor fizice care nu practică activitate

de întreprinzător pentru serviciile prestate

şi/sau efectuarea de lucrări

 

Model

 

FIŞA PERSONALĂ

de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul

angajatului pe anul ________, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi

 


1. Date generale privind
angajatorul

1.1. Denumirea angajatorului  
1.2. Codul fiscal al angajatorului  
1.3. Denumirea angajatorului reorganizat  
1.4. Codul fiscal al angajatorului reorganizat  


2. Date generale privind angajatul

2.1. Numele şi prenumele  
2.2. Codul fiscal  
2.3. Domiciliul  
2.4. Codul fiscal al soţului (soţiei)  
2.5. Data angajării la serviciu  
2.6. Data concedierii din serviciu  
2.7. Data restabilirii la serviciu  


3. Informaţia privind scutirile nefolosite în anul precedent şi trecute în contul anului curent

3.1. Suma totală a scutirilor nefolosite în anul precedent  
3.2. Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent  
3.3. Suma scutirilor nefolosite în anul precedent şi trecute în anul curent  
3.4. Suma scutirilor neacordate pe perioadele fiscale precedente ca rezultat al concedierii nelegitime a angajatului şi al restabilirii acestuia în baza hotărîrii instanţei de judecată  


4. Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent

Data prezentării cererii privind acordarea scutirii            
Suma scutirii  


5. Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent

Lunile anului fiscal I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
scutirea nefolosită
în anul precedent
scutirea pentru
prima lună a
anului curent
total
Suma lunară a scutirilor


6. Suma totală a scutirilor pentru anul curent

 


7. Informaţia privind scutirile nefolosite în anul curent

7.1. Suma totală a scutirilor nefolosite în anul curent  
7.2. Suma restanţei la plăţile salariale la finele anului curent  
7.3. Suma scutirilor nefolosite în anul curent care urmează a fi trecute în contul scutirilor anului viitor  

 

Data efectuării plăţii în folosul angajatului Suma venitului îndreptat
spre achitare sau plăţii efectuate în folosul
angajatului
Numărul
de luni
Suma
scutirilor
Suma
venitului
cumulativ
de la
care se
determină
primele de
asigurare
obligatorie
de asistenţă
medicală
Primele de
asigurare
obligatorie
de asistenţă
medicală
Suma venitului
cumulativ de
la care se
determină
contribuţiile
individuale
de asigurări sociale
de stat
obligatorii
Contribuţiile
individuale
de asigurări
sociale
de stat
obligatorii
Venitul
impozabil
Impozitul
calculat
din
venitul
impozabil
Impozitul
pe venit
aferent
reţinerii/
restituirii
(+/-)
curentăcumulativ de
la începutul
perioadei
fiscale
8.18.28.38.48.58.68.78.88.98.108.118.12
            
            

 

 

ÎNDRUMARUL DE COMPLETARE A FIŞEI PERSONALE

 

Fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi se completează de către angajator pentru fiecare angajat. În ea se duce evidenţa veniturilor sub formă de salariu (inclusiv prime, facilităţi etc.) îndreptate spre achitare angajatului, se calculează şi se duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa personală se întocmeşte anual, de la începutul fiecărui an fiscal sau, în cazul în care angajatul s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la data angajării.

 

Nr.
pct.

Modul de completare

Se indică:
1.1.Denumirea completă a angajatorului
1.2.Codul fiscal al angajatorului
1.3.Denumirea angajatorului reorganizat, adică a întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) căreia, în rezultatul reorganizării, i-au fost acordate toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii (instituţiei, organizaţii etc.) supuse reorganizării
1.4.Codul fiscal al angajatorului reorganizat
2.1.Numele şi prenumele angajatului
2.2.Codul fiscal al angajatului
2.3.Domiciliul permanent al angajatului
2.4.Codul fiscal al soţului (soţiei) (Acest rînd se completează numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie))
2.5.Data angajării angajatului la serviciu (Dacă angajatul se consideră angajat din anul precedent, se înscrie data de 1 ianuarie, iar dacă acesta s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent – data angajării)
2.6.Data concedierii angajatului
2.7.Data restabilirii la serviciu a angajatului (Acest rînd se completează numai în cazul restabilirii la serviciu, în baza hotărîrii instanţei de judecată, a angajatului care a fost concediat nelegitim)
3.1.Suma totală a scutirilor nefolosite în anul precedent, care reprezintă diferenţa dintre indicatorii ultimei înscrieri din col.8.5 şi 8.3 din fişa personală a angajatului pe anul precedent
3.2.Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent, care reprezintă datoria neachitată faţă de salariat la sfîrşitul anului precedent
3.3.Suma scutirilor nefolosite în anul precedent şi trecute, în baza cererii angajatului, în anul curent, care se determină în următorul mod: dacă suma scutirilor nefolosite depăşeşte suma restanţei la plăţile salariale, scutirile se trec în mărimea ce nu depăşeşte această sumă, iar dacă suma scutirilor este mai mică decît restanţa la plăţile salariale, scutirile se trec în mărimea sumei totale a scutirilor nefolosite
3.4.Suma scutirilor neacordate pe perioadele fiscale precedente ca rezultat al concedierii nelegitime a angajatului restabilit ulterior la serviciu în baza hotărîrii instanţei de judecată
4.Suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent, care se determină conform cererii salariatului privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu: scutirile se acordă (se anulează) începînd cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea
5.Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent. La transmiterea în anul curent a scutirilor nefolosite în anul precedent, precum şi a scutirilor neacordate pe perioadele fiscale precedente ca rezultat al concedierii nelegitime a angajatului restabilit ulterior la serviciu în baza hotărîrii instanţei de judecată, acestea se reflectă în prima lună a anului curent, în coloana “scutirea nefolosită în anul precedent”, iar indicatorul “total” se determină prin adunarea sumelor acestor scutiri şi a scutirilor pentru prima lună a anului gestionar
6.Suma totală a scutirilor acordate în anul curent, care se determină ca suma datelor din pct.5
7.1.Suma totală a scutirilor nefolosite în anul curent, care reprezintă diferenţa dintre indicatorii ultimei înscrieri din col.8.5 şi 8.3
7.2.Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul curent, care reprezintă datoria neachitată faţă de salariat la sfîrşitul anului de gestiune
7.3.Suma scutirilor nefolosite în anul curent şi trecute conform cererii angajatului în anul viitor (modul de trecere a acestor scutiri este identic celui indicat la pct.3.3)
8.1.Data şi luna efectuării plăţii curente în folosul angajatului (În lipsa plăţilor într-o oarecare lună, se indică numai luna)
8.2.Suma venitului îndreptat spre achitare sau a plăţii efectuate în folosul angajatului în luna curentă (Sursele neimpozabile nu se reflectă)
8.3.Suma venitului îndreptat spre plată angajatului de la data angajării lui şi pînă la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ de la începutul anului, care se determină ca suma tuturor veniturilor din col.8.2
8.4.Numărul de luni de la data angajării salariatului şi pînă la momentul plăţii curente inclusiv:
- dacă angajatul este angajat din anul fiscal precedent, numărul de luni se determină începînd cu luna ianuarie a anului fiscal curent;
- dacă angajatul a fost angajat pe parcursul anului fiscal curent, numărul de luni se determină începînd cu luna în care el a fost angajat.
Particularităţile completării fişei personale în cazul angajaţilor din domeniul tehnologiilor informaţionale, al căror venit se impozitează în modul stabilit prin art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal:
- coloana 8.5 din fişa personală nu se completează;
- indicatorii din coloana 8.7 şi coloana 8.9 din fişa personală nu se iau în considerare la determinarea impozitului pe venit ce urmează a fi reflectat în coloana 8.11;
- în coloana 8.10 se reflectă venitul impozabil, a cărui mărime nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv;
- în coloana 8.11 se reflectă impozitul calculat de la venitul impozabil lunar, a cărui mărime nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv.
8.5.Suma scutirilor care se acordă angajatului de la data angajării şi pînă la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ, care se determină prin sumarea scutirilor lunare corespunzătoare lunilor pe parcursul cărora salariatul se consideră angajat
8.6.Suma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
8.7.Suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă deducerii conform art.36 alin.(6) din Codul fiscal, care se determină prin înmulţirea cotei primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la indicatorul indicat la col.8.6
8.8.Suma venitului cumulativ de la care se determină contribuţiile individuale de asigurări sociale de stat obligatorii
8.9.Suma contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii permisă deducerii conform art.36 alin.(7) din Codul fiscal, care se determină prin înmulţirea cotei contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii la indicatorul indicat la col.8.8
8.10.Suma venitului impozabil de la data angajării şi pînă la momentul achitării curente inclusiv, calculat prin metoda calculului cumulativ: col.8.10 = col.8.3 – (col.8.5+ сol.8.7+ col.8.9) (În cazul în care venitul impozabil este mai mic decît zero, se înscrie “0”)
8.11.Suma impozitului calculat din venitul impozabil de la data angajării şi pînă la momentul achitării curente, indicat în col.8.10 cu repartizarea pe luni
8.12.Suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la) plata curentă a venitului angajatului, care se determină ca diferenţa dintre indicatorii ultimei şi penultimei înscrieri din col.8.11

[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.9

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul

angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor

fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru

serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

 

 

CERERE

privind reportarea scutirilor nefolosite pe parcursul anului _______

Заявление а переносе неиспользованных освобождений за _______ год

 

Prin prezenta, subsemnatul(a)  ___________________________________________________________________

Настоящим я, (numele, prenumele/ ФИО)

 

rog să reportaţi scutirile aferente impozitului pe venit nefolosite în anul ________ pentru anul________.

прошу перенести освобождения по подоходному налогу, не использованные в____ году, на ______ год.

 

Confirm că nu am utilizat scutirile nominalizate la obţinerea altor venituri şi nici la declararea

veniturilor, precum şi faptul că acestea nu au fost transmise soţului (soţiei).

Подтверждаю, что не использовал(а) указанные освобождения при получении других доходов и при их

декларировании, а также не передавал(а) супругу (супруге).

 
 

Data ____________________

 

Semnătura ___________________

Подпись

[Anexa nr.9 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]