H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Statutului Băncii Naţionale a Moldovei
nr. 667-XII din 24.07.1991
Monitor nr.6, 1991
* * *
Abrogat: 12.10.1995
Legea Republicii Moldova nr.548-XIII din 21.07.1995
Parlamentul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Statutul Băncii Naţionale a Moldovei.
2. Capitalul statutar al Băncii Naţionale a Moldovei se stabileşte în sumă de 300 milioane de ruble.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | |
REPUBLICII MOLDOVA | Alexandru MOŞANU |
Chişinău, 24 iulie 1991. | |
Nr.667-XII. |
Aprobat
Prin Hotărîrea Parlamentului
Republicii Moldova
nr.667-XII din 24 iulie 1991
Notă: În cuprinsul statutului denumirea de "Comisia pentru problemele economiei şi ale bugetului a Parlamentului Republicii Moldova" se înlocuieşte cu aceea de "Comisia pentru buget şi finanţe a Parlamentului" la cazul respectiv, conform Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994
STATUTUL
BĂNCII NAŢIONALE DE STAT A MOLDOVEI
(Banca Naţională a Moldovei)
Banca Naţională de Stat a Moldovei (în continuare – Banca Naţională a Moldovei) este creată în conformitate cu Legea Republicii Moldova "Cu privire al Banca Naţională de Stat a Moldovei," şi funcţionează în baza legislaţiei Republicii Moldova, prezentului statut, precum şi a contractelor sau altor acorduri în domeniul relaţiilor creditare băneşti încheiate de Moldova cu alte state.
Principiile Legii Republicii Moldova "Cu privire la bănci şi activitatea bancară" se aplică la Banca Naţională a Moldovei numai în cazurile ce sînt prevăzute în această Lege.
Banca Naţională a Moldovei este banca centrală a Republicii Moldova şi este amplasată în capitala ţării. Adresa poştală: 277037, or.Chişinău, bd.Renaşterii nr.7.
[Preambulul modificat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Capitolul I
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1. Banca Naţională a Moldovei este persoană juridică, este subordonată Parlamentului Republicii Moldova şi independentă de organele executive şi de dispoziţie ale puterii de stat. Banca Naţională a Moldovei dispune de patrimoniul separat, poate în numele ei să obţină drepturi şi să aibă obligaţii, să fie reclamantă şi reclamată în organe de judecată, arbitraj şi să-şi rezolve litigiile pe cale arbitrală.
Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile ei au ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea ei.
Articolul 2. Banca Naţională a Moldovei asigură respectarea de către toate instituţiile ei, întreprinderile şi organizaţiile subordonate a legislaţiei Republicii Moldova, execută controlul asupra respectării legislaţiei bancare de către băncile comerciale şi alte instituţii creditare ale Republicii Moldova.
Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile ei nu au dreptul să execute indicaţii şi comenzi ce contravin legislaţiei în vigoare, prezentului statut şi actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.
Banca Naţională a Moldovei generalizează practica aplicării legislaţiei şi problemele ce intră în competenţa Băncii Naţionale a Moldovei şi sistemul bancar al republicii, elaborează propuneri privind perfecţionarea lui şi le înaintează în Parlament.
Capitolul II
SARCINILE ŞI FUNCŢIILE BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI
Articolul 3. Sarcinile principale ale Băncii Naţionale a Moldovei sînt:
1. Elaborarea unei politici unice de stat a Republicii Moldova în domeniul circulaţiei banilor, creditării, achitărilor şi relaţiilor valutare, precum şi transpunerea ei în viaţă în corespundere cu competenţa sa.
Proiectul politicii monetare şi de credit include:
- analiza şi pronosticul conjuncturii economice în concordanţă cu indicii de dezvoltare socială şi economică a republicii;
- metodele principale de reglare monetară şi de credit;
- politica procentuală şi valutară.
2. Conducerea sistemului monetar şi de credit al republicii.
3. Asigurarea stabilităţii valutei Republicii Moldova şi stabilirea cursului ei în raport cu valuta străină.
4. Apărarea intereselor deponenţilor şi creditorilor băncii prin elaborarea şi respectarea normelor generale de reglementare şi control de stat asupra activităţii băncilor comerciale şi altor instituţii creditare.
Articolul 4. Funcţiile principale ale Băncii Naţionale a Moldovei sînt:
1. Emisiunea banilor şi organizarea circulaţiei lor pe teritoriul republicii; stabilirea cursului unităţii monetare naţionale în raport cu valuta străină.
2. Creditarea în ultimă instanţă a băncilor comerciale şi altor instituţii creditare.
3. Efectuarea operaţiilor cu bugetele pe piaţă hîrtiilor de valoare, de vînzare şi cumpărare a valutei străine, altor valori pe piaţă liberă prevăzute de Legea "Cu privire la Banca Naţională de Stat a Moldovei (Banca Naţională a Moldovei)".
4. Deservirea împrumutului de Stat al republicii prin acordul Guvernului Republicii Moldova.
5. Organizarea achitărilor între bănci.
6. Eliberarea licenţelor pentru efectuarea operaţiilor bancare, inclusiv în valută străină, introducerea registrului unic republican de înregistrare a băncilor, sucursalelor lor, filialelor, reprezentanţelor şi altor instituţii creditare.
7. Efectuarea controlului şi supravegherii asupra activităţii sistemului bancar.
8. Prezentarea intereselor Republicii Moldova în relaţiile cu băncile centrale ale altor state, în băncile internaţionale, alte organizaţii financiare şi creditare.
9. Dirijarea cu rezervele valutare oficiale ale Republicii Moldova, efectuarea controlului valutar, reglarea utilizării creditelor externe, acordate Republicii Moldova.
Articolul 5. Banca Naţională a Moldovei poate să deschidă sucursale, filiale, agenţii şi întreprinderi pentru realizarea sarcinilor prevăzute în actualul statut, legislaţia Republicii Moldova, inclusiv şi cu dreptul de persoană juridică.
Capitolul III
MIJLOACELE PROPRII
Articolul 6. Capitalul statutar al Băncii Naţionale a Moldovei constituie 300 mln. ruble şi serveşte asigurarea obligaţiunilor lui. Modificările în capitalul statutar sînt efectuate de Parlamentul republicii. Capitalul statutar se formează pe baza încasărilor cu destinaţie specială, mijloacelor bugetului de stat şi altor surse.
Articolul 7. Patrimoniul Băncii Naţionale a Moldovei e constituit din fondurile fixe şi mijloacele circulante, alte valori, al căror preţ sînt reflectate în bilanţul independent.
Drept surse pentru formarea patrimoniului Băncii Naţionale a Moldovei este capitalul transmis de la stat, veniturile obţinute în urma activităţii bancare, prevăzută de Legea "Cu privire la Banca Naţională de Stat a Moldovei (Banca Naţională a Moldovei)", precum şi alte surse neinterzise de legislaţia Republicii Moldova.
Articolul 8. Veniturile Băncii Naţionale a Moldovei se formează pe baza acordării creditelor şi garanţiilor, rescontării cambiilor, vinderea hîrtiilor de valoare, valutei altor state, precum şi de la alte venituri în urma operaţiilor şi activităţii ce reies din realizarea drepturilor şi obligaţiunilor Băncii Naţionale a Moldovei.
Articolul 9. Cheltuielile Băncii Naţionale a Moldovei:
cheltuielile utilizate la procurarea resurselor de credit; cumpărarea hîrtiilor de valoare, valutei alte state şi a altor valori; întreţinerea aparatului; cheltuielile de reprezentanţă, precum şi alte cheltuieli legate de activitatea Băncii Naţionale a Moldovei şi a instituţiilor ei.
Articolul 10. Banca Naţională a Moldovei de sine stătător determină preţurile şi tarifurile la serviciile (operaţiile) acordate, dacă legislaţia Republicii Moldova nu stabileşte alte tarifuri, în ce priveşte unele servicii (operaţii), întreprinse de Banca Naţională a Moldovei.
Articolul 11. Banca Naţională a Moldovei în afară de capitalul (fondul) statutar mai formează fondul de rezervă, fondul mijloacelor fixe, fondul asigurării obligatoare a depunerilor populaţiei, fondul dezvoltării sferei de producţie şi sociale, fondul de stimulare materială etc.
Formarea fondurilor noi, ce nu-s prevăzute de actualul statut ce efectuează de Banca Naţională a Moldovei prin acordul Comisiei pentru buget şi finanţe a Parlamentului.
Articolul 12. Fondul de rezervă (asigurare) e destinat pentru acoperirea pierderilor posibile în operaţiile Băncii Naţionale a Moldovei. Defalcările în fondul de rezervă se fac anual pe seama profitului Băncii Naţionale a Moldovei în sumă de nu mai puţin de 10% din venitul real al fondului statutar.
Dacă fondul de rezervă va fi cheltuit parţial sau pe deplin pentru acoperirea pierderilor, atunci defalcările în acest fond în viitor se vor înnoi şi se vor produce pînă ele ating mărimea stabilită.
Articolul 13. Fondul mijloacelor fixe e constituit din edificiile, utilajul, mijloacele de transport, inventar, ce aparţin Băncii Naţionale a Moldovei, precum şi din alt patrimoniu ce se referă la mijloacele fixe.
Articolul 14. Fondul de asigurare obligatoare a depunerilor populaţiei se formează în conformitate cu Legea Republicii Moldova "Cu privire la bănci şi activitatea bancară".
Articolul 15. Fondul de reglementare valutară se crează în modul stabilit de legislaţia Moldovei şi este destinat pentru reglementarea pieţii de valută şi cursului unităţii monetare naţionale în raport cu valuta străină.
Articolul 16. Fondul de stimulare economică se formează pe contul venitului Băncii Naţionale a Moldovei. Suma totală a acestor fonduri nu poate prevala mai mult de jumătate din capitalul Băncii. Regulamentul cu privire la modul de formare şi utilizare a fondurilor stimulării economice a Băncii Naţionale a Moldovei este aprobat de către Consiliul de administraţie al Băncii.
Cheltuielile pentru întreţinerea aparatului şi normativele de formare a fondurilor de stimulare economică a Băncii Naţionale a Moldovei şi instituţiilor lui, inclusiv cheltuielile pentru remunerarea muncii se realizează în mărimea stabilită de Consiliul de administraţie al Băncii de comun acord cu Comisia pentru buget şi finanţe a Parlamentului.
[Art.16 modificat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Articolul 17. Venitul Băncii Naţionale a Moldovei e îndreptat la formarea fondurilor statutar şi de rezervă pînă la atingerea volumelor stabilite, precum şi la formarea fondului de stimulare economică şi alte fonduri. Partea rămasă a venitului se trece în buget. Distribuţia venitului este aprobată anual de Parlamentul Republicii Moldova la prezentarea Guvernatorului Băncii Naţionale a Moldovei. Mărimea venitului Băncii Naţionale a Moldovei, ce urmează să fie încasat în bugetul republican, se stabileşte anual de către Parlamentul Republicii Moldova concomitent cu adoptarea Legii cu privire la bugetul de stat.
Venitul asociaţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor, care funcţionează pe lîngă Banca Naţională a Moldovei şi au statut de persoană juridică, este supus impozitului de conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
[Art.17 modificat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Capitolul IV
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ ŞI CONDUCEREA
Articolul 18. Banca Naţională a Moldovei cu toate instituţiile ei constituie un sistem unic centralizat. Sucursalele, filialele, reprezentanţele create de Banca Naţională a Moldovei funcţionează din numele Băncii Naţionale, realizează funcţiile ce întră în competenţa lor prevăzute de legislaţia Republicii Moldova şi prezentului statut.
Cursalele, filialele, reprezentanţele în conformitate cu Regulamentul despre cursale, filiale şi reprezentanţe dispun de mijloacele şi patrimoniu şi încheie contracte din numele Băncii Naţionale cu alte organizaţii.
Banca Naţională poartă răspunderea faţă de obligaţiunile instituţiilor sale, precum şi instituţiile duc răspunderea faţă de obligaţiunile Băncii Naţionale a Moldovei.
Structura Băncii Naţionale constă din Consiliul de administraţie, direcţiile executive, secţii, organizaţii, Centrul de decontare, Direcţia Republicană de încasare şi organizaţia de auditing.
Banca Naţională a Moldovei are dreptul de sine stătător să formeze în sistemul său şi alte întreprinderi şi organizaţii, misiunea cărora e legată de realizarea sarcinilor trasate în prezentul statut.
[Art.18 modificat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Articolul 19. Organul suprem de conducere al Băncii Naţionale a Moldovei este Consiliul de administraţie – organ executiv permanent şi este condus de Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei.
Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei este numit de Parlamentul Republicii Moldova pe un termen de 7 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului Republicii Moldova.
Consiliul de administrare are următoarea componenţă: Guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii Băncii Naţionale a Moldovei, directorii executiv, care trebuie să posede calificare bancară. Prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii (cu excepţia unui viceguvernator) şi membrii Consiliului de administraţie (cu excepţia a doi membri ai Consiliului de administraţie) sînt prezentaţi Parlamentului de Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei pentru a fi numiţi pe un termen de 7 ani. Un viceguvernator şi doi membri nesalarizaţi ai Consiliului de administraţie sînt prezentaţi Parlamentului de către Prim-ministru pentru a fi numiţi pe acelaşi termen. În cazul formării unui nou guvern şi în alte cazuri prevăzute de legislaţia muncii un viceguvernator şi doi membri ai Consiliului de administraţie, numiţi la Propunerea Prim-ministrului, pot fi revocaţi de Parlament din iniţiativa lui sau la propunerea Prim-ministrului
Membrii Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei por fi revocaţi de către Parlamentul Moldovei la Propunerea Guvernatorului Băncii Naţionale a Moldovei în caz dacă membrul depune cerere din propria iniţiativă, din motive de boală, imposibilitatea îndeplinirii funcţiilor sale, încălcarea legislaţiei Republicii Moldova.
[Art.19 modificat prin Hot.Parl. nr.1235-XII din 15.12.1992, în vigoare 15.12.1992]
[Art.19 modificat prin Hot.Parl. nr.1201-XII din 19.11.1992, în vigoare 19.11.1992]
Articolul 20. Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei se întruneşte sub conducerea Guvernatorului sau a prim-vice guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei şi îşi realizează şedinţele nu mai rar de două ori pe trimestru.
Şedinţele Consiliului întră în vigoare, dacă asistă la ele nu mai puţin de 2/3 din numărul total de membri. Hotărîrile Consiliului de administraţie sînt adoptate prin simpla majoritate de voturi, afară de problemele de mare importanţă referitoare la activitatea sistemului bancar al Moldovei. În caz de egalitate de voturi, Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei are vot hotărîtor. În unanim Consiliul de administraţie adoptă hotărîrile cu privire la: aprobarea proiectului politicii unice de stat monetare, de credit, schimbarea normativelor economice, dirijarea activităţii băncilor comerciale.
În cazul adoptării hotărîrilor prin simpla majoritate şi apariţiei dezacordului dintre Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei şi membrii Consiliului de administraţie Guvernatorul Băncii traduce în viaţă hotărîrea sa informînd despre situaţia creată Comisia pentru buget şi finanţe a Parlamentului.
Hotărîrea Consiliului de administrare cu caracter nenormativ ce vin în contradicţie cu legislaţia în vigoare pot fi contestate în Judecătoria Economică a Republicii Moldova.
[Art.20 modificat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
[Art.20 completat prin Hot.Parl. nr.1201-XII din 19.11.1992, în vigoare 19.11.1992]
Articolul 21. Consiliul de administraţie, ca organ suprem de conducere al Băncii Naţionale a Moldovei rezolvă toate problemele principale legate de activitatea sistemului bancar al Republicii, inclusiv:
1. Pregăteşte proiectul politicii unice de stat monetare şi de credit şi îl prezintă Parlamentului Republicii Moldova.
2. Stabileşte normativele economice ce reglează activitatea băncilor comerciale.
3. Aprobă actele normative, obligatorii pentru toate băncile şi diverse instituţii de credit ale republicii, iar în alte cazuri conform legislaţiei Moldovei şi pentru alte întreprinderi, organizaţii şi instituţii amplasate pe teritoriul Moldovei.
4. Aplică măsuri temporare în ceea ce priveşte limitarea masei de bani, aflate în circulaţie, inclusiv antrenării creditelor străine.
5. Determină volumul de operaţii a Băncii Naţionale a Moldovei cu bugetul, băncile comerciale, pe pieţele de hîrtii de valoare, pe pieţele de valută liberă.
6. Stabileşte tipurile de vărsăminte în valută naţională şi străină, care circulă în Republica Moldova, determină sfera de circulaţie a valutei străine.
7. Asigură interacţiunea Băncii Naţionale a Moldovei cu organele puterii de Stat şi de conducere a Moldovei, băncile centrale din ţările străine şi organizaţiile valutare-financiare internaţionale.
8. Creează, reorganizează şi lichidează instituţiile Băncii Naţionale a Moldovei, precum şi întreprinderile şi organizaţiile subordonate.
9. Examinează darea de seamă anuală şi trimestrială cu privire la activitatea Băncii Naţionale a Moldovei, bilanţul centralizator al sistemului bancar Moldova, darea de seamă a beneficiului şi deficitului ascultă dările de seamă a direcţiilor executive, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor.
10. Organizează cercetări economice, elaborează îndrumări metodice în domeniul activităţii bancare, înaintează propuneri în ce priveşte perfecţionarea activităţii bancare în republică.
Banca Naţională a Moldovei prezintă lunar Comisiei pentru buget şi finanţe a Parlamentului informaţia privind problemele prevăzute la punctele 1-7 din alineatul întîi al prezentului articol.
[Art.21 completat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Articolul 22. Hotărîrile referitoare la chestiunile principiale cu privire la activitatea bancară, ce reflectă interesele economiei Republicii Moldova şi prevăzute în punctele 1, 2, 4 ale articolului 21 al prezentului statut adoptate de Consiliul de administraţie după o consultaţie prealabilă cu Consiliul bancar naţional al Republicii Moldova.
Articolul 23. Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei:
1. Conduce toată activitatea Băncii Naţionale a Moldovei, poartă răspundere personală în ce priveşte îndeplinirea funcţiilor încredinţate reprezintă Banca Naţională a Moldovei în republică, cît şi peste hotarele ei.
2. Este subordonat Parlamentului Moldovei, participă la activitatea Guvernului Moldovei cu dreptul de voce consultativă.
3. Prezintă Parlamentului Moldovei proiectul politicii unice de stat monetare şi de credit, şi darea de seamă anuală a Băncii Naţionale a Moldovei şi a sistemului bancar a republicii.
4. Prezidează şedinţele Consiliului de administraţie a Băncii Naţionale a Moldovei, semnează hotărîrile acestuia.
5. Decretează acte normative şi alte dispoziţii în vederea îndeplinirii legilor republicii, hotărîrilor Parlamentului, Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, îndreptate la asigurarea politicii unice de stat monetare şi de credit.
6. Dispune în conformitate cu legislaţia în vigoare cu tot patrimoniu şi mijloacele Băncii Naţionale a Moldovei, eliberează procuri, determină ordinea de semnare a angajamentelor din numele Băncii Naţionale a Moldovei.
7. Repartizează obligaţiile între vice-guvernatori, membrii Consiliului de administraţie, determină gradul de responsabilitate a membrilor Consiliului de administraţie, a conducătorilor subdiviziunilor structurale ale aparatului central al Băncii Naţionale a Moldovei şi instituţiilor ei.
8. Întăreşte statele de funcţiuni ale aparatului central al Băncii Naţionale a Moldovei, structura-model a instituţiilor subordonate Băncii, numeşte persoanele oficiale ale Băncii Naţionale a Moldovei conform nomenclaturii aprobate şi le eliberează din funcţii, stabileşte în corespundere cu legislaţia în acţiune salariile, sporurile şi primele.
9. Decretează ordine şi alte dispoziţii referitor la activitatea Băncii Naţionale a Moldovei.
10. Examinează şi hotărăşte diverse chestiuni ce apar pe parcursul activităţii Băncii Naţionale a Moldovei.
[Art.23 completat prin Hot.Parl. nr.281-XIII din 11.11.1994, în vigoare 11.11.1994]
Articolul 24. Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei recomandă băncilor regulamentul de lucru (orele de lucru, zilele de odihnă şi de sărbătoare) în conformitate cu legislaţia şi hotărîrile Guvernului Republicii Moldova.
Instituţiile bancare stabilesc la teren regulamentul de lucru, reieşind din recomandările Băncii Naţionale a Moldovei şi legislaţiei republicane.
Capitolul V
REVIZIA, CONTROLUL ŞI ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII
Articolul 25. Activitatea Băncii Naţionale a Moldovei poate fi controlată de Parlamentul Republicii Moldova, de comisia de auditing numită de Parlament.
Articolul 26. Banca Naţională a Moldovei efectuează revizii complexe a activităţii financiare şi gospodăreşti a organizaţiilor şi instituţiilor subordonate ei nu mai rar decît o dată în doi ani.
Asigurarea păstrării banilor în numerar şi a altor valori ce se află în fondurile de rezervă, în casă sau alte depozite ale subdiviziunilor Băncii Naţionale a Moldovei este controlată de comisia de revizie anual sau în caz de necesitate.
Articolul 27. Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei numeşte comisia de revizie în componenţa de 5 oameni, inclusiv Preşedintele comisiei.
Comisia de revizie controlează respectarea actelor normative referitor la patrimoniul Băncii, prezenţei hîrtiilor de valoare în case, fonduri şi depozite.
Comisia de revizie întocmeşte concluziile sale referitor la darea de seamă anuală a Băncii Naţionale a Moldovei, darea de seamă referitor la beneficiu şi deficit.
Articolul 28. Banca Naţională a Moldovei îşi întrerupe activitatea numai printr-o hotărîre a Parlamentului Republicii Moldova.
Parlamentul Republicii Moldova stabileşte ordinea şi termenul de lichidare a Băncii, termenul de examinare a pretenţiilor creditorilor, rezolvă alte chestiuni legate de lichidarea Băncii Naţionale a Moldovei.
