H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea Regulamentului privind modul de acordare şi
plată a concediului suplimentar pentru unele categorii de persoane,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1419/2006
nr. 675 din 02.10.2024
Monitorul Oficial nr.414-417/788 din 03.10.2024
* * *
În temeiul art.7 alin.14) din Legea nr.909/1992 privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.80-82, art.413), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Regulamentul privind modul de acordare şi plată a concediului suplimentar pentru unele categorii de persoane, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1419/2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.195-198, art.1518), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.1. la punctul 1, după textul „14 zile calendaristice” se introduce textul „(în continuare – concediu suplimentar)”;
1.2. punctul 3 va avea următorul cuprins:
„3. Plata pentru concediul suplimentar se calculează de către angajator pe baza cererii depuse de către solicitant, cu condiţia prezentării copiilor documentelor stabilite la pct.4. În cazul în care persoana activează în mai multe unităţi, plata pentru concediul suplimentar se calculează de către fiecare angajator pentru aceeaşi perioadă a concediului suplimentar.”;
1.3. punctele 5, 6 şi 7 vor avea următorul cuprins:
„5. Cererea, împreună cu documentele menţionate la pct.4, se depune de către solicitant la toate unităţile în care desfăşoară activitatea până la 31 decembrie al anului respectiv.
6. Suma pentru plata concediului suplimentar se calculează de către angajator/angajatori, în termen de 3 zile de la data depunerii cererii, conform Modului de calculare a salariului mediu, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.426/2004. Informaţia privind suma calculată pentru plata concediului suplimentar şi perioada de acordare a concediului suplimentar se declară de către angajator/angajatori conform modului de raportare electronică stabilit de legislaţie.
7. Plata pentru concediul suplimentar se acordă din oficiu, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale privind suma calculată şi perioada acordării concediului suplimentar, declarată de către angajator/angajatori. Casa Naţională de Asigurări Sociale informează beneficiarii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, despre plata efectuată pentru concediul suplimentar.”;
1.4. se completează cu punctul 71 cu următorul cuprins:
„71. Plata concediului suplimentar se realizează prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay).”;
1.5. punctul 8 va avea următorul cuprins:
„8. Decizia privind acordarea plăţii pentru concediul suplimentar se aprobă de către conducătorul casei teritoriale de asigurări sociale. Decizia privind acordarea plăţii pentru concediul suplimentar, precum şi extrasul din contul personal de asigurări sociale al persoanei asigurate se păstrează în dosarul personal al beneficiarului.”;
1.6. la punctul 10, enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Cheltuielile legate de plata concediului suplimentar se efectuează din contul mijloacelor bugetului de stat, prin intermediul bugetului asigurărilor sociale de stat.”;
1.7. se completează cu punctele 101, 102 şi 103 cu următorul cuprins:
„101. Plata pentru concediul suplimentar se efectuează conform deciziilor aprobate privind acordarea plăţii pentru concediul suplimentar.
102. Suma pentru plata concediului suplimentar stabilită şi neprimită de beneficiar în decurs de 12 luni consecutive se suspendă. Plata se reia în baza cererii depuse la casa teritorială de asigurări sociale, cu prezentarea actului de identitate al solicitantului sau a cererii transmise în format electronic, pe care a fost aplicată semnătura electronică a solicitantului, depusă prin adresa de poştă electronică a Casei Naţionale de Asigurări Sociale, şi se achită retroactiv pentru o perioadă de 3 ani premergători datei adresării.
La alegerea solicitantului, cererea poate fi depusă/transmisă în numele său de către reprezentantul legal ori de către reprezentantul desemnat fie prin procură, fie prin împuternicire de reprezentare ce se conţine în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice. La depunerea/transmiterea cererii de către reprezentatul solicitantului desemnat prin procură se anexează copia procurii.
103. Suma pentru plata concediului suplimentar stabilită şi neprimită în legătură cu decesul beneficiarului se achită, inclusiv pentru anul decesului, soţului/soţiei care nu s-a recăsătorit, copiilor acestuia, iar în cazul lipsei acestora – persoanei care demonstrează că a suportat cheltuielile de deces.”;
1.8. punctul 11 se abrogă;
1.9. punctul 14 va avea următorul cuprins:
„14. Responsabilitatea pentru corectitudinea calculării sumei pentru plata concediului suplimentar, precum şi a reflectării datelor în Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale privind suma calculată pentru plata concediului suplimentar şi perioada acordării acestuia se pune în sarcina persoanei cu funcţie de răspundere desemnate de către angajator.”;
1.10. anexa nr.1 se abrogă.
PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN
|
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Alexei Buzu
|
Nr.675. Chişinău, 2 octombrie 2024. |
