joi, 25 aprilie 2024
95/25.04.2024 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 95  din  25.04.2024

 

Monitorul Oficial nr.195-197/257 din 03.05.2024

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – Articolul 35 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La cererea persoanelor fizice prevăzute la alin.(1), Banca Naţională suportă, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de reglementările Băncii Naţionale, cheltuielile ocazionate de participarea acestor persoane:

a) la proceduri penale, contravenţionale, administrative sau civile, desfăşurate în ţară sau peste hotare, iniţiate împotriva persoanelor fizice prevăzute la alin.(1) cu privire la acte sau fapte îndeplinite de către acestea ori omisiunea îndeplinirii a unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale, inclusiv cu privire la operaţiunile interne circumscrise exercitării acestor atribuţii;

b) la proceduri penale, contravenţionale, administrative sau civile, desfăşurate în ţară sau peste hotare, la care persoanele fizice prevăzute la alin.(1) participă în calitate de martor în legătură cu informaţiile care le-au devenit cunoscute în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale;

c) la proceduri penale, contravenţionale, administrative sau civile, desfăşurate în ţară sau peste hotare, care nu se încadrează în procedurile prevăzute la lit.a) şi b) şi la care persoanele fizice prevăzute la alin.(1) participă, inclusiv în calitate de martor, în legătură cu participarea anterioară la proceduri ce întrunesc condiţiile prevăzute la lit.b).”

la alineatul (21), cuvintele „definitivă şi” se exclud, iar după textul „care a cauzat prejudicii unor terţi,” se introduce textul „sau comiterea unei infracţiuni în exercitarea calităţii de martor în cadrul procedurilor prevăzute la alin.(2) lit.b) şi c),”;

articolul se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:

„(22) În sensul prezentului articol, prin cheltuieli ocazionate de procedurile penale, contravenţionale, administrative sau civile se înţeleg, cel puţin, cheltuielile de asistenţă juridică şi cheltuielile de expertiză, dacă reglementările Băncii Naţionale nu prevăd şi alte categorii de cheltuieli. În vederea stabilirii categoriilor de cheltuieli suportate, a cazurilor, condiţiilor şi a procedurii de suportare a acestor cheltuieli, Banca Naţională va emite reglementări.”

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Dispoziţia alin.(1) se aplică şi după încetarea mandatului sau a raporturilor de muncă ale persoanelor prevăzute la alin.(1), pentru acte sau fapte îndeplinite de către acestea ori omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor în perioada în care au deţinut statutul de angajat, lichidator sau membru al organului de conducere. Dispoziţiile alin.(2)–(22) se aplică şi după încetarea mandatului sau a raporturilor de muncă ale persoanelor fizice prevăzute la alin.(1), în legătură cu participarea acestora la procedurile prevăzute la alin.(2) lit.a)–c).”

 

Art.II. – La articolul 103 alineatul (1) punctul 271) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, poziţia tarifară „870195100” se substituie cu poziţiile tarifare „870195101, 870195109”.

 

Art.III.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 3502:

la alineatul (4), cuvintele „sau dispunerea de măsuri restrictive în mod nejustificat” se exclud;

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Dispunerea, în cadrul sau în urma controlului de stat, a unor măsuri restrictive ce nu sunt prevăzute expres de lege sau aplicarea acestora cu încălcarea limitelor prevăzute de lege

se sancţionează cu amendă de la 180 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

2. La articolul 405 alineatul (1):

textul „şi 182” se substituie cu textul „, 182 şi art.349 alin.(6)”;

alineatul se completează cu următorul enunţ: „Contravenţia prevăzută la art.349 alin.(6) se constată de către Inspectorat doar în domeniile de activitate din competenţa sa.”

3. Articolul 425 se completează cu alineatul (64) cu următorul cuprins:

„(64) Informaţiile şi elementele de fapt constatate şi documentate în cadrul controlului de stat, desfăşurat în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat, pot fi administrate în calitate de probe în conformitate cu prezentul cod.”

 

Art.IV. – La articolul 1 din Legea nr.26/2010 privind Zona Economică Liberă „Bălţi” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.39–40, art.105), cu modificările ulterioare, alineatul (2) se modifică după cum urmează:

la litera c), textul „un teren de 90,00 ha” se substituie cu textul „un teren de 85,00 ha”;

alineatul se completează cu literele s) şi t) cu următorul cuprins:

„s) un teren de 0,5 ha, cu numărul cadastral 8001103038, amplasat pe str. Alexei Mateevici nr.49, oraşul Străşeni;

t) un teren de 0,81 ha, cu numărul cadastral 01003020935, amplasat pe str. Lunca Bâcului nr.33/8, municipiul Chişinău.”

 

Art.V.Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.492), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 20 alineatul (1) litera i), cuvintele „conform unui regulament pe care îl elaborează şi îl aprobă” se exclud.

2. La articolul 21 alineatul (2), cuvintele „atribuţiilor de control” se substituie cu cuvintele „atribuţiilor de soluţionare a plângerilor”.

3. Articolul 26:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Controlul se efectuează în conformitate cu un regulament elaborat şi aprobat de Centru. La efectuarea controlului legalităţii prelucrării datelor cu caracter personal de către persoanele care practică o activitate de întreprinzător, Centrul aplică prevederile prezentei legi şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat în măsura în care aceasta nu contravine prezentei legi.”

alineatul (3) se abrogă;

alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „În cadrul controlului, Centrul poate decide suspendarea sau încetarea operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în privinţa persoanelor care practică activitate de întreprinzător în cazul în care încălcările constatate sunt „foarte grave”, în sensul prevăzut de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat.”

4. Articolul 27:

la alineatul (2), cuvintele „unui control inopinat” se substituie cu cuvintele „unei cercetări la faţa locului”;

alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „Dacă este cazul, instrucţiunile din decizie se includ în planul de remediere a contravenţiei.”

 

Art.VI.Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.661), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 17, alineatul (81) va avea următorul cuprins:

„(81) Societăţile de plată constituite şi licenţiate în statele membre ale Uniunii Europene pot desfăşura activitatea de prestare a serviciilor de plată în Republica Moldova în condiţiile prevăzute la art.17 alin.(1)–(6) şi (11), printr-o sucursală înfiinţată în Republica Moldova, licenţiată în condiţiile art.172.”

2. Legea se completează cu articolul 172 cu următorul cuprins:

Articolul 172. Solicitarea eliberării licenţei de către sucursalele înfiinţate în Republica Moldova de societăţile de plată constituite şi licenţiate în statele membre ale Uniunii Europene

(1) În scopul de obţinere a licenţei pentru activitatea de prestare a serviciilor de plată în sensul art.17 alin.(1) lit.b), sucursala înfiinţată în Republica Moldova de o societate de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene depune o cerere la Banca Naţională. Modul de prezentare a cererii, a documentelor şi a informaţiilor este stabilit de actele normative ale Băncii Naţionale.

(2) La cerere se anexează următoarele documente şi informaţii referitoare la sucursala înfiinţată în Republica Moldova de societatea de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene:

1) actul ce confirmă îndeplinirea condiţiei specificate la art.17 alin.(1) lit.c);

2) decizia organului împuternicit al societăţii de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene privind constituirea sucursalei cu sediul în Republica Moldova;

3) regulamentul sucursalei înfiinţate în Republica Moldova de societatea de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene, în care sunt specificate cel puţin denumirea, sediul, forma juridică de organizare, funcţiile şi atribuţiile organelor de conducere, cuantumul capitalului de dotare şi obiectul activităţii acesteia;

4) declaraţia societăţii de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene, semnată de organul de conducere/membrul organului de conducere al acesteia, precum că capitalul de dotare se pune la dispoziţia sucursalei din Republica Moldova în formă bănească, pe contul deschis la o bancă din Republica Moldova, în cuantumul şi în condiţiile prevăzute la art.12;

5) declaraţia privind provenienţa mijloacelor băneşti din contul cărora sunt făcute aporturile pentru acţiunile subscrise, respectiv, participaţiunile, sau din contul cărora acestea sunt achiziţionate;

6) situaţiile financiare anuale, depuse la organele fiscale, pe ultimii trei ani de activitate sau pentru perioada existenţei societăţii de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene (dacă această perioadă este mai mică de 3 ani), cu excepţia societăţii de plată în proces de constituire;

7) procedurile de desfăşurare a activităţii sucursalei înfiinţate în Republica Moldova de societatea de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene, aprobate de organul de conducere al acesteia, care să includă cel puţin următoarele:

a) sistemele şi procedurile de identificare, gestionare, monitorizare şi raportare a riscurilor la care aceasta este sau ar putea fi expusă;

b) sistemul şi procedurile de control intern privind respectarea obligaţiilor prevăzute de legislaţia Republicii Moldova în domeniul de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi cel privind aplicarea măsurilor restrictive internaţionale;

c) măsurile de asigurare a continuităţii activităţii şi a siguranţei la prestarea serviciilor de plată, care să cuprindă o identificare clară a operaţiunilor critice, planuri de continuitate şi o procedură pentru testarea şi reexaminarea periodică a caracterului adecvat şi a eficienţei acestor planuri;

d) organizarea şi gestionarea sistemelor informaţionale, inclusiv modul de protecţie a informaţiei şi a datelor cu caracter personal ale utilizatorilor de servicii de plată, precum şi o descriere a procesului de evidenţă, monitorizare, supraveghere şi restricţionare a accesului la datele sensibile privind plăţile;

e) procedurile pentru monitorizarea, tratarea şi urmărirea unui incident de securitate şi a plângerilor legate de securitate, formulate de clienţi, incluzând un mecanism de raportare care ţine cont de obligaţiile de notificare ale societăţii de plată prevăzute la art.322;

f) politica de securitate, inclusiv o evaluare detaliată a riscurilor în raport cu serviciile de plată şi o descriere a măsurilor de control al securităţii şi de atenuare a riscurilor întreprinse în vederea protejării adecvate a utilizatorilor serviciilor de plată, inclusiv împotriva fraudei şi a utilizării ilegale a datelor sensibile şi datelor cu caracter personal;

8) lista acţionarilor/asociaţilor şi acţiunile/participaţiunile deţinute de aceştia în capitalul societăţii de plată constituite şi licenţiate într-un stat membru al Uniunii Europene, precum şi datele şi documentele referitoare la persoanele care deţin participaţiunea calificată conform actelor normative ale Băncii Naţionale;

9) lista organelor de conducere şi a membrilor organelor de conducere ale sucursalei înfiinţate în Republica Moldova de societatea de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene, precum şi, după caz, lista persoanelor care deţin în cadrul acesteia funcţii-cheie, însoţite de date şi documente referitoare la persoanele respective, care să ateste că acestea se bucură de reputaţie bună, posedă cunoştinţele şi experienţa necesare pentru prestarea serviciilor de plată conform actelor normative ale Băncii Naţionale.

(3) Prevederile art.14 alin.(4)–(9) şi ale art.15 alin.(4) şi (41) se aplică în mod corespunzător şi sucursalelor înfiinţate în Republica Moldova de către societăţile de plată constituite şi licenţiate în statele membre ale Uniunii Europene.

(4) Banca Naţională eliberează licenţă sucursalei înfiinţate în Republica Moldova de societatea de plată constituită şi licenţiată într-un stat membru al Uniunii Europene numai dacă constată că sunt întrunite cumulativ condiţiile stabilite la art.15 alin.(1) pct.3), 6)–8) şi alin.(2).

(5) Prevederile art.171 se aplică în mod corespunzător şi sucursalelor înfiinţate în Republica Moldova de către societăţile de plată constituite şi licenţiate în statele membre ale Uniunii Europene.”

3. La articolul 84 alineatul (3), textul „prevăzute la art.17 şi 171” se substituie cu textul „prevăzute la art.17, 171 şi 172”.

 

Art.VII. Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181–184, art.595), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În denumirea legii, cuvintele „asupra activităţii de întreprinzător” se exclud.

2. La articolul 1:

alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „În măsura în care prevederile legilor de specialitate fac referinţă la prezenta lege, dispoziţiile prezentei legi se aplică activităţii organelor de control în privinţa persoanelor care nu practică activitatea de întreprinzător şi/sau a obiectelor utilizate de aceste persoane sau aflate în proprietatea acestora.”

la alineatul (11), litera a) se completează cu textul „, precum şi a drepturilor şi libertăţilor fundamentale care fac obiectivul prezentei legi”;

la alineatul (3), sintagma „Consiliului Coordonator al Audiovizualului” se substituie cu sintagma „Consiliului Audiovizualului, Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal”;

la alineatul (6), textul „precum şi pentru controlul privind respectarea legislaţiei din domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă, nu se aplică prevederile art.18 alin.(1) din prezenta lege” se substituie cu textul „pentru controlul privind respectarea legislaţiei din domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă şi pentru controlul în domeniul protecţiei mediului înconjurător şi folosirii raţionale a resurselor naturale, prevederile art.18 alin.(1) din prezenta lege se aplică la decizia conducerii organului de control. În condiţiile stabilite de legile care reglementează activitatea de control în domeniile indicate, prevederile art.18 alin.(1) nu vor fi aplicate, la decizia conducerii organului de control, dacă aceasta o impune metoda de control selectată, aspectele specifice ale produselor, serviciilor sau obiectelor verificate sau nivelul înalt de risc şi profilul/istoricul persoanei controlate, în scopul asigurării unui control mai eficient şi atingerii unui nivel mai înalt de conformare a persoanei controlate.”

3. Articolul 2:

după noţiunea „delegaţie de control” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

inspector – persoana împuternicită prin delegaţie de control să efectueze un control planificat şi/sau inopinat;”

la noţiunea „obiect al controlului”, cuvintele „care practică activitate de întreprinzător” se substituie cu cuvintele „supuse controlului”;

la noţiunea „persoană supusă controlului (persoană controlată)”, cuvintele „care practică activitate de întreprinzător şi este pasibilă controlului” se substituie cu cuvintele „supusă controlului”.

4. Articolul 31 va avea următorul cuprins:

„Articolul 31. Planul de gestionare a situaţiei de criză

(1) Ca răspuns la evenimente excepţionale cu caracter natural, tehnogen sau biologico-social, care creează riscuri majore sistemice, pentru societate la nivel naţional sau regional, şi care impun o intervenţie urgentă şi coordonată a mai multor autorităţi şi instituţii publice, dar care încă nu constituie un temei suficient pentru instituirea stării de urgenţă, se aprobă şi se publică pe portalul controale.gov.md planuri de gestionare a situaţiilor de criză. Planurile de gestionare a situaţiilor de criză se aprobă de Guvern, dacă legile de specialitate nu prevăd altfel.

(2) Organul de control, în limita competenţelor sale, este obligat să elaboreze şi să propună spre aprobare şi publicare un plan de gestionare a situaţiei de criză în vederea înlăturării sau diminuării pericolelor şi riscurilor identificate, asigurării şi restabilirii nivelului necesar de siguranţă, securitate şi inofensivitate ale produselor, serviciilor, construcţiilor sau ale altor bunuri (imobile sau mobile) care, datorită evenimentului excepţional, au fost identificate drept izvoare de risc sistemic major pentru mediu ori pentru viaţa, sănătatea sau proprietatea persoanelor.

(3) Planul de gestionare a situaţiei de criză va stabili în mod expres:

a) situaţia curentă privind identificarea pericolelor ce au creat situaţia de criză şi cauzele acestor pericole, precum şi nivelul de risc a cărui prevenire, înlăturare sau diminuare până la o limită acceptabilă este dificilă;

b) componenţa grupului de gestionare a situaţiei de criză, care va include reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor vizate, experţi, reprezentanţi ai mediului academic şi, după caz, reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai altor structuri sau entităţi relevante;

c) măsurile şi acţiunile necesare pentru gestionarea situaţiei de criză, cu identificarea termenelor de realizare şi estimarea rezultatelor scontate;

d) modul de informare a societăţii, agenţilor economici, consumatorilor sau a grupurilor de risc;

e) lista persoanelor şi a obiectelor ce trebuie supuse controlului în cadrul realizării planului, scopul controlului şi metoda de control. În situaţia în care nu poate fi identificată lista persoanelor, se vor prevedea, cu suficiente detalii, categoriile de obiecte la care urmează să se desfăşoare vizite de control, fiind specificate bunurile sau activităţile desfăşurate la aceste obiecte.

(4) Grupul de gestionare a situaţiei de criză, creat în conformitate cu planul prevăzut la alin.(3), va efectua încontinuu colectarea şi evaluarea informaţiei disponibile, identificarea variantelor posibile de acţiuni şi măsuri pentru înlăturarea şi/sau diminuarea efectivă şi oportună a riscurilor pentru mediu ori pentru sănătatea, viaţa şi proprietatea persoanelor. În funcţie de evoluţia crizei gestionate, grupul de gestionare a situaţiei de criză propune modificarea planului de gestionare a situaţiei de criză, dacă este cazul.”

5. La articolul 32 alineatul (2):

în partea introductivă, după cuvintele „realizarea funcţiei de consultare” se introduc cuvintele „şi de promovare a conformării voluntare”;

litera d) se completează cu următorul enunţ: „La identificarea recomandărilor de înlăturare a încălcărilor constatate, ce urmează a fi incluse în procesul-verbal de control, se vor selecta cele mai raţionale şi eficiente modalităţi de înlăturare şi prevenire a apariţiei acestor încălcări în viitor.”

6. La articolul 4:

alineatul (14) va avea următorul cuprins:

„(14) În cazul efectuării controlului prin solicitarea directă a documentaţiei şi a altei informaţii de la persoana controlată, aceasta este obligată să prezinte organului de control informaţia şi documentele specificate în solicitare în termenul corespunzător duratei controlului indicat în delegaţia de control aferentă. Neprezentarea informaţiei solicitate constituie temei pentru efectuarea unei vizite la faţa locului în cadrul termenului preconizat pentru controlul în cauză, prin solicitarea directă a informaţiei, inclusiv constituie temei de prelungire a duratei controlului, dacă este cazul.”

la alineatul (22), cuvintele „asupra activităţii de întreprinzător” se exclud;

articolul se completează cu alineatul (111) cu următorul cuprins:

„(111) La efectuarea controlului, organul de control va implica, în caz de necesitate, alte autorităţi şi instituţii publice ce nu se regăsesc în anexa la prezenta lege, în măsura în care acestea sunt necesare la desfăşurarea unor expertize, evaluări sau teste suplimentare ori dacă acestea au atribuţii de implementare a legislaţiei aferente domeniului de control în cauză.”

alineatul (12) va avea următorul cuprins:

„(12) În cadrul zonelor economice libere şi al parcurilor industriale se planifică şi se efectuează doar controale comune, în baza unui plan al controalelor distinct şi consolidat, corespunzător unei zone economice libere/unui parc industrial, aprobat în conformitate cu prevederile legii.”

7. Articolul 51:

alineatul (3):

la litera a), textul „pericol iminent pentru mediu, viaţa” se substituie cu textul „un pericol iminent pentru drepturile şi libertăţile fundamentale care fac obiectivul prezentei legi, pentru mediu ori pentru viaţa”;

la litera b), textul „şi care creează pericol iminent, dar nu imediat, pentru mediu, viaţa” se substituie cu textul „şi care creează un pericol iminent, dar nu imediat, pentru drepturile şi libertăţile fundamentale care fac obiectivul prezentei legi, pentru mediu ori pentru viaţa”;

la litera c), textul „şi care creează pericol iminent şi imediat pentru mediu, viaţa” se substituie cu textul „şi care creează un pericol iminent şi imediat pentru drepturile şi libertăţile fundamentale care fac obiectivul prezentei legi, pentru mediu ori pentru viaţă”;

la alineatul (4), cuvintele „se recomandă şi se indică” se substituie cu cuvintele „se indică ce încălcări trebuie înlăturate şi se recomandă”.

8. Articolul 8:

la alineatul (1), litera b) se completează cu textul „, iar în cazul unui control inopinat – data şi numărul notei de motivare”;

la alineatul (3), în primul enunţ, textul „, nota de motivare a controlului inopinat” se exclude.

9. Articolul 15:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În procesul de întocmire a planului anual de controale, organul de control verifică dacă în plan se regăsesc rezidenţi ai zonelor economice libere sau ai parcurilor industriale ori obiecte de control din zonele economice libere sau din parcurile industriale. Până la înregistrarea planului anual de controale, organul de control întocmeşte lista persoanelor/obiectelor menţionate şi o transmite autorităţii competente pentru a fi incluse în planul consolidat pentru fiecare zonă economică liberă sau parc industrial aferent.”

la alineatul (4), cuvintele „agenţii economici care sunt incluşi” se substituie cu cuvintele „persoanele/obiectele care sunt incluse”.

10. La articolul 18 alineatul (2), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „În acest caz, la începutul controlului, un exemplar al delegaţiei de control, semnată de persoana responsabilă a organului de control, se înmânează persoanei ce urmează a fi supusă controlului sau persoanei cu drept de reprezentare a acesteia.”

11. Articolul 19:

alineatul (1):

la punctul 2), după cuvintele „securitate ori siguranţă” se introduce textul „, precum şi de încălcare gravă a drepturilor şi libertăţilor fundamentale care fac obiectivul prezentei legi, situaţii”, iar după textul „proprietatea persoanelor,” se introduce textul „sau care lezează drepturile şi libertăţile fundamentale care fac obiectivul prezentei legi,”;

punctul 6) se abrogă;

alineatul se completează cu punctele 8) şi 9) cu următorul cuprins:

„8) eschivării vădite a persoanei ce urma să fie controlată de la controlul planificat, adică, fără coordonarea prealabilă cu organul de control, în perioada de la notificare şi până la iniţierea controlului, a creării intenţionate a unor circumstanţe ce fac imposibilă desfăşurarea controlului, inclusiv suspendarea propriei activităţi ori sistarea lucrărilor la obiectul ce urma a fi controlat;

9) în care persoana sau obiectul trebuie să fie controlate conform Planului de gestionare a situaţiei de criză, aprobat conform art.31 şi publicat pe portalul controale.gov.md.”

articolul se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:

„(22) În cazul obţinerii unor informaţii despre posibile încălcări, organul de control le analizează şi, până a purcede la analiza riscurilor şi motivarea necesităţii unui control inopinat, stabileşte dacă faptele examinate sunt prevăzute de legislaţia contravenţională sau penală. În cazul în care contravenţia poate fi constatată fără iniţierea unui control inopinat, în sensul art.4, organul de control poate iniţia imediat procedurile de cercetare şi colectare a probelor prevăzute de legea contravenţională sau, în cazul infracţiunilor, transmite materialele către organul de urmărire penală.”

12. La articolul 20 alineatul (1), cuvântul „conducătorul” se substituie cu cuvântul „conducerea”.

13. Articolul 21:

la alineatul (6), cuvântul „conducătorul” se substituie cu cuvântul „conducerea”;

articolul se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) În cazul în care, până la iniţierea controlului, se constată că obiectul ce urmează a fi supus controlului nu mai este deţinut de persoana inclusă în planul de control, se vor face modificările corespunzătoare în Registrul de stat al controalelor şi, dacă este cazul, se va emite o nouă delegaţie de control cu modificările corespunzătoare.”

14. Articolul 22:

la alineatul (1), cuvântul „calendaristice” se substituie cu cuvântul „lucrătoare”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Conducerea organului de control poate prelungi termenul prevăzut la alin.(1) cu încă 5 zile lucrătoare, în baza unei decizii motivate, care poate fi contestată de către persoana supusă controlului.”

articolul se completează cu alineatele (22)–(24) cu următorul cuprins:

„(22) Termenul stabilit pentru desfăşurarea controlului poate fi suspendat pe durata desfăşurării unor expertize suplimentare, evaluări/teste de laborator, în baza deciziei motivate a conducerii organului de control.

(23) Suspendarea termenului pentru desfăşurarea controlului poate fi dispusă dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:

a) expertiza suplimentară sau evaluarea/testul de laborator sunt indispensabile pentru a da răspunsuri la întrebările din lista de verificare aplicată în control;

b) durata necesară pentru obţinerea rezultatului expertizei suplimentare sau al evaluării/testului de laborator conform procedurilor oficial aprobate este mai mare decât termenul rămas până la finalizarea controlului.

(24) Suspendarea termenului pentru desfăşurarea controlului încetează din ziua obţinerii rezultatului expertizei suplimentare sau evaluării/testului de laborator. Termenul pentru desfăşurarea controlului va fi reluat din următoarea zi lucrătoare şi va expira în limita zilelor rămase din perioada stabilită iniţial pentru control. Pe durata suspendării, în contextul controlului al cărui termen a fost suspendat, vor înceta şi nu se vor desfăşura suplimentar vizite sau cercetări la obiectul sau persoana controlată.”

15. La articolul 24 alineatul (2) litera c), cuvântul „nejustificată” se substituie cu cuvântul „justificată”.

16. La articolul 26 alineatul (4), textul „2 martori” se substituie cu textul „un martor, indicându-se datele de identitate ale acestuia”, iar în final se completează cu următorul enunţ: „Calitatea de martor o poate avea orice persoană terţă care întruneşte condiţiile prevăzute de lege în acest sens, inclusiv funcţionarul public cu statut special din cadrul autorităţilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne, cu excepţia inspectorului sau a altui colaborator al organului de control ce desfăşoară controlul sau participă în comun la vizita de control.”

17. Articolul 28 se completează cu alineatele (11) şi (11) cu următorul cuprins:

„(11) Conducerea organului de control dispune, printr-o decizie motivată, încetarea imediată a controlului, cu menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal de control, în cazul în care constată că iniţierea şi/sau desfăşurarea controlului se efectuează cu încălcarea, din partea organului de control, a normelor procedurale stabilite de prezenta lege.”

„(11) Informaţiile şi elementele de fapt care au fost constatate şi documentate în cadrul controlului de stat sunt utilizate, dacă este cazul, la asigurarea probelor pentru constatarea contravenţiei şi pentru cunoaşterea altor circumstanţe necesare pentru justa soluţionare a contravenţiei. Odată cu încetarea controlului nu se mai admit vizite şi cercetări suplimentare la persoana sau obiectul care deja a fost supus controlului.”

18. Articolul 29:

la alineatul (2):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) indicaţii obligatorii, care prevăd măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor şi rezultatul scontat;”

alineatul se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a încălcărilor şi de prevenire a apariţiei acestor încălcări pe viitor, dacă este cazul;”

la litera c), cuvântul „recomandările” se substituie cu cuvintele „indicaţiile şi recomandările”;

la alineatul (4), enunţul: „Termenul de executare a prescripţiei nu poate fi mai mic de 30 de zile lucrătoare şi mai mare de 90 de zile lucrătoare.” se substituie cu textul: „Termenul minim pentru executarea prescripţiei este de cel puţin 30 de zile lucrătoare, dacă norma specială nu prevede un termen mai restrâns, iar termenul maxim pentru executarea prescripţiei este de până la 90 de zile lucrătoare, dacă persoana controlată nu solicită motivat un termen mai mare. În limita duratei stabilite pentru executare, orice termen încetează în ziua executării efective a prescripţiei.”

19. Articolul 291:

la alineatul (1), textul „pentru mediu,” se substituie cu textul „pentru drepturile şi libertăţile fundamentale care fac obiectivul prezentei legi, pentru mediu sau pentru”;

alineatul (2) se completează cu textul: „Măsurile restrictive nu pot fi impuse în exces. Organul de control este obligat, în limita prevederilor legii, să identifice măsura cea mai puţin împovărătoare şi costisitoare pentru persoana controlată, strict în limita necesităţii de a înlătura pericolul iminent, luând în considerare gravitatea încălcărilor şi mărimea potenţială a daunelor.”

la alineatul (8), sintagma „Legea nr.7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare” se substituie cu sintagma „Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor”.

20. Articolul 30:

la alineatul (1), primul enunţ se completează cu textul „, sau direct în instanţă, conform prevederilor alin.(12)”, iar al doilea enunţ se completează cu textul „ori dacă acesta nu a fost contestat direct în instanţă, în condiţiile alin.(12)”;

alineatul (12) va avea următorul cuprins:

„(12) Procesul-verbal de control sau orice alte acte administrative individuale ale organului de control, în temeiul cărora se impun măsuri restrictive ori sancţiuni ce au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, se contestă direct în instanţa de judecată, fără respectarea procedurii prealabile. Cererea de contestare se depune în termenul stabilit pentru executarea măsurii restrictive în cauză.”

la alineatul (5), în enunţul al doilea, cuvintele „cel puţin trei reprezentanţi ai asociaţiilor din mediul de afaceri” se substituie cu textul „cel puţin patru reprezentanţi ai asociaţiilor din mediul de afaceri”.

21. Anexa la lege va avea următorul cuprins:

 

„Anexă

 

1. Lista organelor de control şi domeniile aferente acestora

 

Nr.
crt.
Organul de controlDomeniul de control
1Agenţia Naţională pentru Siguranţa AlimentelorSanitar-veterinar, fitosanitar, siguranţa alimentelor şi a materialelor care vin în contact cu produsele alimentare aflate în uz pe întreg lanţul alimentar, producerea şi circulaţia vinului şi a produselor alcoolice, protecţia consumatorilor în domeniul alimentar, producţia agroalimentară ecologică.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
2Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia ConsumatorilorSupravegherea grupurilor/categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor, a pieţei biocombustibilului solid, supravegherea conformităţii serviciilor (inclusiv turistice), protecţia consumatorilor, inclusiv în domeniile jocurilor de noroc şi metrologiei.
Respectarea condiţiilor de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
3Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere TehnicăSiguranţa obiectivelor industriale şi a instalaţiilor tehnice potenţial periculoase, siguranţa antiincendiară şi protecţia civilă, construcţii şi urbanism, geodezie, cartografie şi geoinformatică, supravegherea grupurilor/categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor. Protecţia consumatorilor în domeniul securităţii industriale şi construcţiilor. Supravegherea circulaţiei, depozitării şi a folosirii materialelor şi articolelor explozive de uz civil.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
4Agenţia Naţională pentru Sănătate PublicăSupravegherea sănătăţii publice. Supravegherea grupurilor/ categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor, inclusiv a materialelor care vin în contact cu produsele alimentare plasate pe piaţă, cu excepţia celor aflate în uz pe întreg lanţul alimentar. Protecţia consumatorilor în domeniul serviciilor prestate de prestatorii de servicii medicale.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
5Inspectoratul pentru Protecţia MediuluiProtecţia mediului, a aerului atmosferic, a florei şi faunei, a resurselor forestiere, piscicole, acvatice, a solului, subsolului şi a resurselor naturale. Respectarea corectitudinii calculului şi a volumului plăţilor virate la buget pentru poluarea mediului, pentru depozitarea deşeurilor de producţie, pentru emisiile şi deversările de poluanţi. Gestionarea deşeurilor şi a substanţelor chimice. Supravegherea grupurilor/categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
6Serviciul VamalRespectarea măsurilor de politică economică, respectarea drepturilor de import şi de export la introducerea şi la scoaterea bunurilor în/de pe teritoriul Republicii Moldova. Respectarea legislaţiei vamale la introducerea şi la scoaterea bunurilor în/din destinaţia vamală.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
7Serviciul Fiscal de StatDomeniul fiscal, respectarea obligaţiilor pecuniare faţă de bugetul public naţional în limita competenţelor stabilite de lege, a obligaţiilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, calcularea corectă şi virarea în termen a primelor de asigurare obligatorii de asistenţă medicală.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
8Agenţia Naţională Transport AutoÎndeplinirea condiţiilor stipulate în acordurile internaţionale din domeniul transportului rutier. Protecţia consumatorilor în domeniul transportului rutier. Combaterea transportului rutier ilicit. Respectarea de către operatorii de transport rutier a cerinţelor de calitate şi securitate în cadrul prestării serviciilor de transport rutier de persoane şi de mărfuri. Respectarea procesului tehnologic de către operatorii de transport rutier, de autogări şi staţiile publice, de organismele de certificare. Respectarea cerinţelor referitoare la activităţile conexe transportului rutier.
Respectarea regulilor de exploatare a tractoarelor, a vehiculelor autopropulsate, ameliorative, de construcţie a drumurilor, a altor vehicule, a remorcilor. Supravegherea grupurilor/categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor.
Respectarea condiţiilor de înregistrare/de autorizare în domeniul aferent
9Autoritatea Aeronautică CivilăSiguranţa zborurilor. Calitatea serviciilor prestate de aviaţia civilă. Protecţia consumatorilor în domeniul transportului aeronautic. Securitatea aeronautică.
Respectarea condiţiilor de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
10Agenţia NavalăSecuritatea şi siguranţa navigaţiei pe căile navigabile interne şi în raza portuară. Calitatea şi inofensivitatea serviciilor de transport naval şi a navigaţiei în general. Protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval. Respectarea cerinţelor de securitate şi calitate a navelor, a mijloacelor tehnice plutitoare, a instalaţiilor şi mecanismelor navale. Supravegherea grupurilor/categoriilor de produse din domeniile de competenţă conform Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor.
Respectarea condiţiilor de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
11Inspectoratul de Stat al MunciiRespectarea prevederilor legale referitoare la raporturile de muncă, intermedierea muncii şi activitatea agenţiilor private şi a intermediarilor nelicenţiaţi care desfăşoară activităţi legate de plasarea în câmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova. Securitatea şi sănătatea în muncă, respectarea corectitudinii în stabilirea, calcularea şi plata indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă achitate de angajator.
Respectarea condiţiilor de licenţiere în domeniul aferent
12Agenţia Naţională de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi RadiologiceSecuritatea activităţilor nucleare şi radiologice. Protecţia personalului, populaţiei, bunurilor şi a mediului împotriva impactului negativ al radiaţiilor ionizante. Respectarea regulilor de evidenţă la nivel de stat a surselor de radiaţii ionizante, a materialului nuclear, a deşeurilor radioactive, a persoanelor fizice şi juridice, a dozelor individuale de radiaţii admisibile. Respectarea prevederilor legale privind condiţiile de securitate nucleară şi radiologică, de securitate fizică a obiectivelor nucleare şi radiologice, de neproliferare a armelor nucleare şi a domeniilor conexe acestora, în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Respectarea condiţiilor de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
13Agenţia FeroviarăSiguranţa transportului feroviar. Calitatea serviciilor de transport feroviar. Protecţia consumatorilor în domeniul transportului feroviar. Respectarea cerinţelor de siguranţă şi calitate a vehiculelor feroviare, a elementelor de infrastructură feroviară, a instalaţiilor şi echipamentelor feroviare. Supravegherea conformităţii constituenţilor de interoperabilitate cu cerinţele esenţiale.
Respectarea condiţiilor de autorizare sau de certificare în domeniul aferent
14Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor MedicaleSupravegherea şi controlul circulaţiei preparatelor medicamentoase, a produselor farmaceutice şi parafarmaceutice şi a dispozitivelor medicale. Supravegherea şi controlul activităţii farmaceutice. Protecţia consumatorilor în domeniul preparatelor medicamentoase, al produselor farmaceutice şi parafarmaceutice, precum şi al serviciilor puse la dispoziţia consumatorului de întreprinderile şi instituţiile farmaceutice. Circulaţia substanţelor stupefiante, psihotrope şi a precursorilor.
Respectarea condiţiilor de licenţiere, de autorizare sau de certificare în domeniul aferent.
 

2. Lista autorităţilor publice care aplică prezenta lege în măsura în care aceasta nu contravine prevederilor legale privind activitatea de control şi supraveghere a acestor autorităţi

1) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică;

2) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei;

3) Consiliul Audiovizualului;

4) Consiliul Concurenţei;

5) Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.”

 

Art.VIII. Legea nr.209/2022 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.246–250, art.480), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul V punctul 55:

articolul 524 :

se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Prestatorii de servicii de plată pot fi exceptaţi de la obligaţia aplicării autentificării stricte a clienţilor, sub rezerva unor condiţii specifice şi limitate în funcţie de nivelul de risc pe care îl implică serviciul de plată furnizat, de valoarea şi/sau frecvenţa operaţiunii de plată şi de canalul de plată utilizat pentru executarea acesteia, în condiţiile actelor normative ale Băncii Naţionale.”

la alineatul (7), după cuvintele „prestatorii de servicii de plată” se introduce textul „, precum şi privind exceptarea prestatorilor de servicii de plată de la obligaţia aplicării autentificării stricte a clienţilor în vederea punerii în aplicare a prevederilor alin.(31),”.

2. La articolul VII alineatul (3), textul „peste 2 ani de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova” se substituie cu textul „la data de 1 februarie 2025,”.

 

Art.IX. – (1) Prezenta lege intră în vigoare după cum urmează:

a) art.I, IV, VI şi VIII intră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;

b) art.II, prin derogare de la art.56 alin.(2) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, intră în vigoare din data de 12 ianuarie 2024;

c) art.V şi VII intră în vigoare la expirarea termenului de o lună de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;

d) art.III pct.1 intră în vigoare la expirarea termenului de 6 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Prevederile art.I (referitoare la modificarea art.35 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei) se aplică şi în privinţa cererilor de suportare/compensare a cheltuielilor, depuse la Banca Naţională a Moldovei şi nesoluţionate la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile acesteia.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.95. Chişinău, 25 aprilie 2024.