L E G E
pentru modificarea unor acte normative (ajustarea legislaţiei
în domeniul transporturilor rutiere)
nr. 423 din 22.12.2023
Monitorul Oficial nr.55-57/77 din 06.02.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Codul transporturilor rutiere nr.150/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247–248, art.568), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Prezentul cod stabileşte drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile organelor şi instituţiilor publice responsabile de organizarea şi controlul activităţilor de transport rutier şi activităţilor conexe transportului rutier, ale persoanelor care desfăşoară activităţi de transport rutier sau activităţi conexe transportului rutier, precum şi ale altor participanţi la aceste activităţi.”
2. La articolul 2, în partea introductivă, după cuvintele „care exercită ocupaţia de operator de transport rutier” se introduce textul „, care efectuează activităţi de transport rutier în cont propriu”.
3. La articolul 5 alineatul (1):
noţiunea „asociaţie profesională de profil reprezentativă” va avea următorul cuprins:
„asociaţie profesională de profil reprezentativă – asociaţie obştească formată din reprezentanţi ai persoanelor juridice ce activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri în trafic internaţional, ai cărei membri au un parc eligibil la efectuarea operaţiunilor de transport rutier de mărfuri în trafic internaţional mai mare de 20% din parcul înregistrat la Agenţia Naţională Transport Auto;”
la noţiunea „autorizaţie CEMT nevalabilă”, litera b) va avea următorul cuprins:
„b) a fost declarată pierdută, sustrasă, deteriorată sau retrasă;”
noţiunea „bunuri divizibile” va avea următorul cuprins:
„bunuri divizibile – materiale transportate cu sau fără ambalaj, în grămezi neordonate, sub formă de pulbere, granule sau bucăţi ori materiale fluide sau semifluide provenite din:
– producţia de metale feroase şi neferoase;
– recuperarea fierului vechi;
– deşeuri de orice tip rezultate din activitatea de construcţii;
– exploatări forestiere sau depozite de material lemnos;
– exploatări miniere, de carieră sau balastieră;
– staţii de betoane, mixturi asfaltice, aditivi şi lianţi în construcţii;
– exploatări agricole sau depozite de produse agricole;”
după noţiunea „cap de rută” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:
„capacitate maximă de îmbarcare a autobuzului/autocarului – numărul maxim permis de persoane care pot fi transportate cu un autobuz/autocar, pe scaune şi în picioare. Modul de stabilire a capacităţii maxime de îmbarcare a autobuzului/autocarului se stabileşte prin reglementările tehnice aprobate de organul central de specialitate;
capacitate minimă de îmbarcare a autobuzului/autocarului – numărul minim de persoane care trebuie să fie transportate într-un autobuz/autocar astfel încât acesta să poată fi utilizat pe o anumită rută;”
după noţiunea „certificat CEMT de conformitate de categoria B” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„conducător auto – orice persoană care conduce un vehicul rutier sau care este transportată într-un vehicul rutier ca parte a sarcinilor care îi revin în scopul de a fi disponibilă pentru a conduce vehiculul respectiv, dacă este necesar;”
noţiunea „foaie de parcurs” se exclude;
noţiunile „grafic de circulaţie” şi „itinerar” vor avea următorul cuprins:
„grafic de circulaţie – document care conţine informaţii cu privire la: denumirea rutei, capetele de rută, autogările, staţiile publice aflate pe traseu, distanţele dintre acestea, orele de plecare/sosire din/în capetele de rută şi din/în staţiile publice/autogările aflate pe traseu, capacitatea minimă de îmbarcare a autobuzului/autocarului, regimul de deservire;
itinerar – reprezentare schematică sau extras de hartă ce stabileşte traseul de deplasare pe drumurile publice pe care se desfăşoară operaţiunea de transport rutier şi include, în cazul serviciilor regulate de transport rutier în trafic internaţional, interraional şi raional, localităţile punctelor iniţiale, de tranzit şi terminus, iar în cazul serviciilor regulate de transport rutier în trafic local şi municipal – denumirile străzilor pe care se efectuează serviciul regulat şi/sau staţiile publice din interiorul localităţii;”
după noţiunea „întreprindere” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„leasing financiar – totalitatea raporturilor care iau naştere în scopul şi în cadrul realizării unui contract de leasing, încheiat între un operator de transport rutier şi instituţii bancare sau organizaţii de creditare nebancară, prin care se prevede expres transferul către locatar, la momentul expirării contractului, al dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului;”
după noţiunea „operator al sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„orar de circulaţie – informaţie care se conţine în programul de transport rutier şi în graficul de circulaţie ataşat la autorizaţia de transport rutier şi care indică capetele de rută, punctele intermediare de staţionare pentru îmbarcarea/debarcarea persoanelor, punctele de traversare a frontierei, distanţa dintre aceste puncte, orele de pornire/sosire din/în capetele de rută sau din/în punctele de tranzit, durata de staţionare în punctele intermediare;”
noţiunea „organizaţie patronală reprezentativă” va avea următorul cuprins:
„organizaţie patronală reprezentativă – asociaţie obştească înregistrată conform prevederilor Legii patronatelor nr.976/2000 ori federaţie corespunzătoare, formată din reprezentanţi ai persoanelor juridice ce activează în domeniul transporturilor rutiere, ai cărei membri au un parc eligibil la efectuarea operaţiunilor de transport rutier mai mare de 20% din parcul înregistrat la Agenţia Naţională Transport Auto sau asociaţie obştească înregistrată conform prevederilor Legii patronatelor nr.976/2000 ori federaţie corespunzătoare, formată din reprezentanţi ai persoanelor juridice ce activează în domeniul activităţilor conexe transportului rutier, ai cărei membri deţin cel puţin 20% din numărul de întreprinderi autorizate/înregistrate de Agenţia Naţională Transport Auto;”
după noţiunea „perioadă de repaus săptămânal redusă” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„prelată – foaie de pânză groasă, deasă şi impermeabilizată cu care se acoperă toată platforma vehiculului rutier antrenat la transportarea bunurilor divizibile pe drumurile publice, cu menirea de a stopa orice scurgere de bunuri divizibile ori de reziduuri rezultate din exploatarea acestora;”
noţiunea „program de transport rutier” va avea următorul cuprins:
„program de transport rutier – program aprobat de autoritatea competentă, care prevede rutele şi cursele necesare, graficele de circulaţie, capetele de rută, gările auto, staţiile publice, regimul de deservire, categoria de confort şi capacitatea minimă de îmbarcare a autobuzului/autocarului în vederea efectuării transportului rutier de persoane prin servicii regulate, de asemenea cuprinde informaţii despre operatorii de transport rutier autorizaţi pentru deservirea rutelor/curselor, inclusiv termenul de valabilitate a autorizaţiilor acestora;”
noţiunea „program unic computerizat” se exclude;
după noţiunea „program de transport rutier” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„regim de deservire – informaţie care se conţine în programul de transport rutier şi în graficul de circulaţie ataşat la autorizaţia de transport rutier şi care include perioadele/zilele de deservire a cursei;”
noţiunea „sistem informaţional „e-Autorizaţie transport”” va avea următorul cuprins:
„sistem informaţional „e-Autorizaţie transport” – sistem informaţional care permite solicitarea, repartizarea şi eliberarea autorizaţiilor pentru efectuarea transporturilor rutiere, precum şi procesarea datelor şi generarea rapoartelor;”
noţiunea „transport rutier în trafic local” se completează cu textul „sau a unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară ai cărei membri au teritorii învecinate”;
noţiunea „transport rutier de colete” se exclude.
4. La articolul 6:
alineatul (2) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:
„c1) respectarea cadrului normativ din domeniul muncii, al securităţii şi sănătăţii în muncă;”
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Anual, până la 31 martie, prin ordinul conducătorului organului central de specialitate, se formează Consiliul consultativ în domeniul transporturilor rutiere, care include câte un reprezentant delegat de la fiecare asociaţie profesională de profil reprezentativă, organizaţie patronală reprezentativă şi organizaţie sindicală reprezentativă din domeniul transporturilor rutiere şi din cel al activităţilor conexe transportului rutier, câte un reprezentant de la fiecare asociaţie reprezentativă a autorităţilor administraţiei publice locale, un colaborator al organului central de specialitate şi unul al Agenţiei Naţionale Transport Auto. Preşedintele şi secretarul Consiliului consultativ se aleg la prima şedinţă a Consiliului din rândul membrilor săi. Asociaţiile profesionale de profil reprezentative, organizaţiile patronale reprezentative şi organizaţiile sindicale reprezentative din domeniu, precum şi asociaţiile autorităţilor administraţiei publice locale prezintă anual, până la data de 15 martie, pe propria răspundere, lista membrilor organizaţiei, precum şi datele de contact ale reprezentanţilor delegaţi în Consiliul consultativ în domeniul transporturilor rutiere.”
5. La articolul 7:
alineatul (1):
la litera j), cuvintele „şi aprobă procesele-verbale ale şedinţelor comisiei” se exclud;
alineatul se completează cu litera l) cu următorul cuprins:
„l) elaborează şi prezintă spre aprobare Guvernului reglementări tehnice, instrucţiuni şi metodologii pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentului cod.”;
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
6. La articolul 9, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Agenţia are următoarele atribuţii principale:
a) monitorizează implementarea principiilor de formare şi modificare a programelor de transport rutier raionale;
b) elaborează şi aprobă programul de transport rutier interraional şi programul de transport rutier internaţional;
c) avizează, în termen de 20 de zile, modificările propuse la programele de transport rutier raionale în vederea asigurării corelării acestora cu programul de transport rutier interraional;
d) autorizează activităţile de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interraional şi internaţional, conform prevederilor legislaţiei naţionale, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
e) asigură realizarea unui sistem de acumulare a datelor şi informaţiilor privind transporturile rutiere de mărfuri şi de persoane;
f) aplică sancţiuni contravenţionale, în limitele competenţelor sale, conform prevederilor legii;
g) monitorizează corectitudinea aplicării tarifelor pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic naţional şi pentru activitatea de autogară;
h) asigură procesul de comandare, primire, perfectare şi eliberare a autorizaţiilor CEMT utilizate de către operatorii de transport rutier autohtoni şi perfectează dările de seamă pentru prezentarea acestora către Secretariatul CEMT;
i) organizează procesul de editare a autorizaţiilor unitare internaţionale, de efectuare a schimbului de autorizaţii de acest fel cu ţările străine în conformitate cu acordurile bilaterale şi de eliberare a acestor autorizaţii operatorilor de transport rutier din Republica Moldova;
j) sistematizează informaţia privind utilizarea autorizaţiilor de transport rutier în trafic naţional şi internaţional;
k) notifică operatorii de transport rutier autohtoni admişi la efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional, conform cerinţelor Acordului privind transportul internaţional ocazional de călători cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), eliberează carnetele INTERBUS şi ţine un registru pentru acestea;
l) eliberează carnetele foii de parcurs (CFP) pentru ţările străine care nu au aderat la Acordul INTERBUS;
m) participă, în limitele competenţei, la lucrările comisiilor mixte;
n) implementează prevederile protocoalelor şedinţelor comisiilor mixte desfăşurate şi monitorizează acest proces;
o) organizează procesul de eliberare, înlocuire, schimbare şi înnoire a cartelelor tahografice, de asemenea monitorizează procesul de descărcare şi stocare a datelor din tahografe şi de pe cartelele tahografice;
p) înregistrează operatorii de transport rutier, întreprinderile care prestează servicii de transport rutier în cont propriu şi întreprinderile care prestează activităţi conexe transportului rutier în registrele deţinute de Agenţie, prevăzute de prezentul cod;
q) asigură examinarea personalului din domeniul transporturilor rutiere şi al activităţilor conexe transportului rutier prin intermediul platformei digitale de atestare;
r) aprobă tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic interraional şi pentru activitatea de autogară, conform metodologiei aprobate de Guvern;
s) organizează procesul de perfectare şi eliberare a certificatelor de competenţă profesională pentru personalul din domeniul transporturilor rutiere;
t) perfectează şi eliberează actele permisive prevăzute de prezentul cod, dispune suspendarea sau retragerea, în condiţiile legii, a actelor permisive eliberate;
u) la solicitarea autorităţilor executive raionale, acordă asistenţă metodologică la stabilirea tarifelor pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic raional şi la elaborarea, aprobarea şi modificarea programelor de transport rutier raionale.”
7. La articolul 10, alineatul (1) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) să instituie restricţii temporare la modificarea programului de transport rutier interraional şi la modificarea programului de transport rutier internaţional.”
8. La articolul 11 alineatul (9), cuvintele „care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova” se substituie cu cuvintele „pe care îl publică pe pagina sa web oficială”.
9. Articolul 12:
la alineatul (1), textul „consiliile locale, municipale şi raionale vor crea,” se substituie cu textul „autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi şi cele de nivelul al doilea, după caz, vor crea,”, iar textul „aprobarea de către consilii, în dependenţă de atribuţiile delegate comisiilor respective de către consilii” – cu textul „aprobarea de către autorităţile administraţiei publice locale, în funcţie de atribuţiile delegate comisiilor de către autorităţile respective”;
la alineatul (3), cuvintele „Consiliile raionale cooperează cu consiliile locale şi municipale” se substituie cu cuvintele „Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi”;
la alineatul (4), textul „Consiliile locale, municipale şi raionale” se substituie cu cuvintele „Autorităţile administraţiei publice locale”.
10. Articolele 13 şi 14 vor avea următorul cuprins:
„Art.13. – (1) Consiliile raionale, în contextul necesităţii organizării transportului rutier contra cost în trafic raional:
a) elaborează, aprobă şi modifică programele de transport rutier raionale, după obţinerea avizului pozitiv al organului central de specialitate, în conformitate cu necesităţile de transport ale populaţiei;
b) au dreptul să instituie restricţii temporare la modificarea programelor de transport rutier raionale;
c) aprobă tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic raional conform metodologiei aprobate de Guvern;
d) au dreptul să stabilească subvenţii, acordate de la bugetul raional, pentru prestarea serviciului regulat de transport rutier de persoane în trafic raional;
e) au dreptul să acorde, în cadrul unităţii administrativ-teritoriale respective, facilităţi de transport pentru anumite categorii de persoane, asigurând totodată şi sursele de compensare a veniturilor ratate;
f) autorizează activitatea de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic raional şi monitorizează desfăşurarea acesteia;
g) notifică autorităţile administraţiei publice locale din raza unităţii administrativ-teritoriale, Agenţia, operatorii de transport rutier şi autogările despre modificările operate în programele de transport rutier raionale;
h) dispun retragerea autorizaţiilor eliberate pentru activitatea de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic raional, în conformitate cu prevederile Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
(2) În scopul organizării eficiente a transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic raional, consiliile raionale pot delega autorităţilor executive corespunzătoare competenţele stabilite la alin.(1) lit.f)–h).
Art.14. – (1) Consiliile locale şi municipale, în contextul necesităţii organizării transportului rutier contra cost în trafic local/municipal:
a) elaborează, aprobă şi modifică programele de transport rutier locale/municipale în conformitate cu necesităţile de transport ale populaţiei;
b) au dreptul să instituie restricţii temporare la modificarea programelor de transport rutier locale/municipale;
c) aprobă tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic local/municipal conform metodologiei proprii aprobate;
d) au dreptul să stabilească subvenţii, acordate de la bugetul local şi/sau municipal, după caz, pentru prestarea serviciului regulat de transport rutier de persoane în trafic local/municipal;
e) au dreptul să acorde, în cadrul unităţii administrativ-teritoriale respective, facilităţi de transport pentru anumite categorii de persoane, asigurând totodată sursele de compensare a veniturilor ratate;
f) autorizează activitatea de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local/municipal, după caz, şi monitorizează desfăşurarea acesteia;
g) pe teritoriul unei localităţi, stabilesc itinerarul rutelor interraionale şi raionale care tranzitează sau au localitatea dată drept cap de rută, precum şi staţiile publice unde este permisă îmbarcarea/debarcarea persoanelor pentru aceste rute;
h) avizează propunerile de modificare a programului de transport rutier interraional şi a programelor de transport rutier raionale;
i) dispun retragerea autorizaţiilor eliberate pentru activitatea de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local/municipal, în conformitate cu prevederile Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător;
j) elaborează şi aprobă planuri de mobilitate urbană.
(2) În scopul organizării eficiente a transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local/municipal, consiliile locale şi municipale pot delega autorităţilor executive corespunzătoare competenţele stabilite la alin.(1) lit.f), h) şi i).”
11. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
„Art.17. – Condiţia privind existenţa unei baze tehnico-materiale se consideră îndeplinită dacă întreprinderea întruneşte cumulativ următoarele cerinţe:
a) are un sediu, în incinta căruia poate avea acces la originalele principalelor sale documente de lucru, indiferent dacă acestea sunt în format electronic sau în orice alt format, în special contractele sale de transport, documentele referitoare la vehiculele rutiere aflate la dispoziţia întreprinderii, documentele contabile, documentele de gestionare a personalului, contractele de muncă, documentele privind asigurările sociale, documentele conţinând date referitoare la operaţiunile de transport rutier atribuite conducătorilor auto şi la detaşarea acestora, documentele conţinând date referitoare la cabotaj, la durata de conducere şi perioadele de repaus şi orice alte documente la care autoritatea competentă trebuie să aibă acces în scopul verificării respectării de către întreprindere a condiţiilor prevăzute de prezentul cod;
b) organizează activitatea parcului său de vehicule rutiere în aşa fel încât să asigure că vehiculele aflate la dispoziţia întreprinderii şi folosite în transportul internaţional se întorc la unul dintre centrele operaţionale;
c) dispune de unul sau mai multe vehicule rutiere care sunt înmatriculate sau puse în circulaţie şi înregistrate la Agenţie, indiferent dacă vehiculele respective se află în întregime în proprietatea sa ori sunt deţinute, de exemplu, în temeiul unui contract de cumpărare în rate, de închiriere sau de leasing financiar;
d) îşi desfăşoară efectiv şi în permanenţă activităţile administrative şi comerciale cu ajutorul echipamentelor şi instalaţiilor corespunzătoare la sediu, astfel cum este menţionat la lit.a), şi îşi gestionează operaţiunile de transport rutier efectiv şi permanent, utilizând vehiculele rutiere menţionate la lit.e), cu ajutorul echipamentelor tehnice corespunzătoare;
e) are la dispoziţie în permanenţă şi în mod obişnuit un număr de vehicule rutiere care respectă condiţiile stabilite la lit.c) şi de conducători auto al căror loc de staţionare obişnuit se află la un centru operaţional. Numărul vehiculelor rutiere şi cel al conducătorilor auto sunt proporţionale cu volumul operaţiunilor de transport efectuate de întreprindere;
f) pentru activitatea în regim de taxi, deţine în proprietate sau în leasing financiar cel puţin o treime din autoturismele de care dispune, dar nu mai puţin de o unitate, de asemenea asigură cel puţin un vehicul adaptat transportului persoanelor cu dizabilităţi şi persoanelor cu mobilitate redusă care utilizează fotoliul rulant.”
12. La articolul 18 alineatul (3):
litera c) va avea următorul cuprins:
„c) lipsa tahografului şi/sau a limitatorului de viteză sau utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările aparatului de înregistrare şi/sau ale dispozitivului de limitare a vitezei, falsificarea foilor de înregistrare ori a datelor descărcate de pe tahograf şi/sau de pe cartela tahografică a conducătorului auto, efectuarea transportului rutier cu un vehicul rutier condus de o persoană care utilizează o cartelă tahografică ce nu îi aparţine, o cartelă tahografică falsificată sau una obţinută în baza unor acte false;”
alineatul se completează cu litera h) cu următorul cuprins:
„h) efectuarea operaţiunii de transport rutier cu un vehicul rutier condus de o persoană care nu deţine permis de conducere valabil.”
13. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
„Art.19. – (1) Pentru a fi îndeplinită condiţia privind capacitatea financiară, o întreprindere trebuie să fie capabilă în permanenţă să îşi onoreze obligaţiile financiare pe parcursul exerciţiului financiar anual. Întreprinderea demonstrează, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor în mod corespunzător, că dispune, în fiecare an, de capital şi rezerve în valoare totală de cel puţin:
a) 9000 de euro pentru primul autovehicul utilizat;
b) 5000 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinaţie suplimentară de vehicule utilizată cu o masă maximă autorizată ce depăşeşte 3,5 tone; şi
c) 900 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinaţie suplimentară de vehicule utilizată cu o masă maximă autorizată ce depăşeşte 2,5 tone, dar nu depăşeşte 3,5 tone;
d) 3000 de euro pentru fiecare autoturism suplimentar utilizat la prestarea serviciilor de transport în regim de taxi;
e) cel puţin 9000 de euro pentru un singur vehicul rutier utilizat şi de cel puţin 5000 de euro pentru fiecare dintre vehiculele rutiere utilizate suplimentar, pentru care se solicită înregistrare corespunzătoare, confirmată prin extrasul din Registrul operatorilor de transport rutier – în cazul operatorilor de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier de mărfuri în trafic internaţional în baza autorizaţiilor CEMT şi al operatorilor de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional în baza carnetelor INTERBUS.
În cazul în care unitatea de transport este antrenată la efectuarea mai multor tipuri de transport, capacitatea financiară necesară se stabileşte la valoarea maximă necesară conform lit.a)–d).
(2) Prin derogare de la alin.(1), capacitatea financiară poate fi demonstrată printr-o garanţie bancară sau o asigurare, inclusiv o asigurare de răspundere profesională eliberată de una sau mai multe bănci ori alte instituţii financiare, inclusiv societăţi de asigurare, sau printr-un alt document obligatoriu, care asigură o garanţie personală şi solidară pentru întreprindere pentru sumele stabilite la alin.(1).
(3) Prin derogare de la alin.(1), în lipsa conturilor anuale certificate pentru anul înregistrării unei întreprinderi, autoritatea competentă acceptă ca o întreprindere să îşi demonstreze capacitatea financiară printr-un certificat, cum ar fi o garanţie bancară, un document eliberat de o instituţie financiară care stabileşte accesul la credit în numele întreprinderii, bilanţul contabil sau prin alt document obligatoriu, astfel cum este stabilit de autoritatea competentă, care atestă că întreprinderea are la dispoziţie sumele stabilite la alin.(1).
(4) Valoarea în valută naţională a sumelor indicate la alin.(1) se stabileşte în fiecare an conform cursului valutar publicat de Banca Naţională a Moldovei în prima zi lucrătoare din luna octombrie. Acest curs se aplică pe durata anului calendaristic următor începând cu data de 1 ianuarie.”
14. La articolul 20 alineatul (1), cuvintele „al acesteia este titular al unui certificat de competenţă profesională eliberat” se substituie cu cuvintele „şi conducătorii auto ai acesteia sunt titulari ai certificatelor de competenţă profesională eliberate”.
15. La articolul 21, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Managerul de transport rutier coordonează în mod efectiv şi permanent activitatea de transport rutier a întreprinderii, inclusiv gestionează întreţinerea vehiculelor rutiere, verifică contractele şi documentele de transport, atribuie sarcini pentru conducătorii auto şi vehiculele rutiere, de asemenea verifică aspectele ce ţin de siguranţă. Managerul de transport rutier trebuie să aibă domiciliul în Republica Moldova, să fie angajat al întreprinderii şi să fie remunerat de aceasta. În calitate de manager de transport, o persoană poate să coordoneze activităţile de transport rutier a cel mult 4 întreprinderi diferite, efectuate cu ajutorul unui parc cu o capacitate maximă combinată de 50 de vehicule rutiere.”
16. La articolul 22, alineatul (1) se completează cu textul „în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport””.
17. Articolul 23:
la alineatul (1), ultimul enunţ se exclude;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) La notificarea depusă la Agenţie prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport” se anexează următoarele documente scanate:
1) actele persoanei desemnate în calitate de manager de transport rutier, şi anume:
a) contractul individual de muncă, ce confirmă că persoana respectivă este angajată în funcţia de manager de transport rutier şi în care sunt stabilite obligaţiile acesteia;
b) declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie conform art.18;
2) declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiei de capacitate financiară, în cazurile aplicabile, pentru vehiculele rutiere pentru care se solicită extrase din Registrul operatorilor de transport rutier;
3) titlul de proprietate sau contractul de locaţiune a bunului imobil care serveşte drept sediu real şi efectiv conform art.17 lit.a);
4) certificatele de înmatriculare ale vehiculelor rutiere deţinute în proprietate, locaţiune sau în leasing financiar şi utilizate de întreprindere, pentru care se solicită extrase din Registrul operatorilor de transport rutier.”
18. Articolul 25:
se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Nu se permite înregistrarea concomitentă, în Registrul operatorilor de transport rutier, a aceluiaşi vehicul rutier de către mai mulţi operatori de transport rutier.”
alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „Înregistrarea şi/sau excluderea din Registrul operatorilor de transport rutier a vehiculului rutier se efectuează în termen de 3 zile lucrătoare din momentul depunerii cererii.”
19. La articolul 27 alineatul (2), literele c) şi d) se abrogă.
20. La articolul 28 alineatul (4), litera b) se abrogă.
21. Articolul 3117 se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:
„(3) În vederea utilizării eficiente a autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri, în situaţia în care, conform datelor analitice, se constată că stocul de autorizaţii nu va fi epuizat până la sfârşitul anului, începând cu data de 1 decembrie, dar nu mai târziu de 15 decembrie, prin ordinul conducătorului Agenţiei, autorizaţiile se trec dintr-o categorie în alta fără a ţine cont de criteriile de încadrare. Datele analitice şi proiectul ordinului se supun consultărilor publice şi se remit spre avizare organului central de specialitate şi asociaţiilor profesionale de profil reprezentative cu cel puţin 10 zile înainte de emiterea ordinului.
(4) Autorizaţiile unitare de transport rutier internaţional de mărfuri se eliberează cu sau fără indicarea denumirii operatorului de transport rutier. Lista autorizaţiilor eliberate fără indicarea denumirii operatorului de transport rutier se aprobă prin ordinul conducătorului Agenţiei, după consultarea asociaţiilor profesionale de profil reprezentative.”
22. La articolul 3120, litera b) se completează cu textul: „Se consideră dovezi concludente următoarele:
– în caz de pierdere – anunţul publicat într-o publicaţie periodică cu acoperire naţională;
– în caz de sustragere – dovada înregistrării cazului la organele de poliţie;
– în caz de distrugere – autorizaţia deteriorată sau o explicaţie în scris privind circumstanţele cazului.”
23. La articolul 3124:
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazul declarării repetate în decursul unui an calendaristic a pierderii, sustragerii sau a distrugerii autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri, unitare şi/sau multiple, parcul eligibil al operatorului de transport rutier, calculat la repartizare, se diminuează, pentru următoarele 12 luni din momentul constatării, cu 10% din numărul vehiculelor rutiere, pentru tipul dat de autorizaţii.”
articolul se completează cu alineatele (41)–(43) cu următorul cuprins:
„(41) În cazul utilizării autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri, unitare şi/sau multiple, false, declarate pierdute, sustrase, distruse sau a celor deteriorate şi/sau modificate, parcul eligibil al operatorului de transport rutier, calculat la repartizare, se diminuează, pentru următoarele 12 luni din momentul constatării, cu 10% din numărul vehiculelor rutiere, pentru tipul dat de autorizaţii, cu suspendarea pe un termen de o lună din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”.
(42) În cazul nerestituirii repetate în decursul unui an calendaristic a autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri, unitare şi/sau multiple, în termenul stabilit sau în cazul utilizării acestora cu depăşirea termenului stabilit, parcul eligibil al operatorului de transport rutier, calculat la repartizare, se diminuează cu 5% până la sfârşitul anului calendaristic, din momentul constatării, pentru tipul dat de autorizaţii.
(43) Pentru încălcările prevăzute la alin.(4)–(42), diminuarea parcului eligibil al operatorului de transport rutier, calculat la repartizare, se aplică în limita a cel mult 30% din numărul vehiculelor rutiere.”
alineatul (6) se abrogă;
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Se interzice restituirea autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri, unitare şi/sau multiple, neutilizate în termenul de valabilitate a acestora dacă în autorizaţie este indicat numele operatorului de transport rutier.”
24. La articolul 3130, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Comisia CEMT se constituie anual, până în ultima zi lucrătoare a decadei a doua a lunii septembrie, prin ordinul conducătorului organului central de specialitate, şi are următoarele atribuţii:
a) validează lista operatorilor de transport rutier care îndeplinesc condiţiile necesare acordării de autorizaţii CEMT;
b) examinează contestaţiile depuse de operatorii de transport rutier referitoare la îndeplinirea condiţiilor de admitere la repartizarea autorizaţiilor CEMT;
c) validează repartizarea electronică a autorizaţiilor CEMT;
d) aprobă condiţiile de utilizare eficientă a autorizaţiilor CEMT;
e) aprobă condiţiile de acces al operatorilor de transport rutier la repartizarea autorizaţiilor CEMT nerestricţionate;
f) decide asupra retragerii autorizaţiilor CEMT;
g) în cazul în care, pe parcursul anului în curs, intervin situaţii excepţionale din cauza cărora transporturile spre anumite state sunt limitate şi care pot influenţa utilizarea autorizaţiilor CEMT, decide, justificat, asupra aspectelor ce ţin de acordarea şi utilizarea autorizaţiilor CEMT pentru anul în curs.”
25. La articolul 3131 alineatul (2), literele c) şi e) vor avea următorul cuprins:
„c) deţin în proprietate, în leasing financiar sau în locaţiune cel puţin un autovehicul eligibil, care corespunde normelor tehnice şi de siguranţă pentru categoria de clasificare corespunzătoare categoriei respective de autorizaţii CEMT. Se admit la repartizarea autorizaţiilor CEMT doar autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova. Doar un singur autovehicul deţinut în locaţiune poate fi acceptat ca fiind eligibil;”
„e) au utilizat eficient autorizaţiile CEMT în perioada anului calendaristic în curs. Condiţiile de utilizare eficientă a autorizaţiilor CEMT se aprobă de Comisia CEMT cu cel puţin 3 luni înaintea termenului de depunere a cererilor pentru participare la repartizarea autorizaţiilor specificat la art.3132 alin.(1).”
26. Articolul 3133:
la alineatul (5), ultimul enunţ va avea următorul cuprins:
„Autorizaţiile CEMT nerestricţionate se repartizează operatorilor de transport rutier care au o activitate neîntreruptă în domeniul transporturilor rutiere internaţionale de mărfuri în ultimii doi ani şi întrunesc condiţiile de acces aprobate de Comisia CEMT cu cel puţin 3 luni înaintea termenului de depunere a cererilor pentru participare la repartizarea autorizaţiilor specificat la art.3132 alin.(1).”
la alineatul (6), după cuvintele „se alocă” se introduce textul „, în termen de o lună de la expirarea termenului de ridicare a autorizaţiilor CEMT,”.
27. La articolul 3134:
alineatul (2) se completează cu textul „, în termen de o lună de la expirarea termenului de ridicare a autorizaţiilor CEMT”;
la alineatul (3), după textul „în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”,” se introduce textul „în termen de o lună de la expirarea termenului de ridicare a autorizaţiilor CEMT,”;
articolul se completează cu alineatele (4) şi (5) cu următorul cuprins:
„(4) În cazul neridicării autorizaţiilor CEMT repartizate, operatorul de transport rutier se sancţionează conform prevederilor art.3136 alin.(11). Sancţiunile nu se aplică în cazul în care autorizaţiile neridicate prevăd restricţii nesolicitate de operatorul de transport rutier.
(5) În caz de pierdere, sustragere sau deteriorare a autorizaţiei CEMT, operatorul de transport rutier prezintă, în termen de 5 zile lucrătoare, la sediul Agenţiei, dovezi concludente în acest sens, iar autorizaţia respectivă este înlocuită cu o autorizaţie din contingentul celor de rezervă pentru perioada rămasă, cu achitarea costului acesteia. Actele care demonstrează pierderea, sustragerea sau deteriorarea autorizaţiei CEMT, eliberate de organele competente ale altor state, se prezintă după traducerea acestora în limba română de către un traducător autorizat.”
28. Articolul 3136:
la alineatul (1) litera b), cuvintele „Autorizaţiile se retrag proporţional cu numărul de autovehicule înregistrate” se substituie cu cuvintele „În acest caz se retrage doar autorizaţia la care au fost depistate neregulile”;
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) În cazul neridicării autorizaţiilor CEMT repartizate, parcul eligibil al operatorului de transport rutier, calculat la repartizare, se reduce, pentru anul în curs şi pentru anul viitor, proporţional numărului autorizaţiilor neridicate.”
29. La articolul 32 alineatul (1), cuvintele „de către Agenţie” se substituie cu cuvintele „de către autoritatea competentă”.
30. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
„Art.33. – (1) Există următoarele tipuri de programe de transport rutier:
a) program de transport rutier local;
b) program de transport rutier municipal;
c) program de transport rutier raional;
d) program de transport rutier interraional;
e) program de transport rutier internaţional.
(2) Programele de transport rutier se elaborează, se aprobă şi se modifică de către autorităţile competente, în condiţiile prezentului cod, ţinând cont de necesităţile de transport existente ale populaţiei şi de evoluţia acestora. Programele de transport rutier includ cursele ce acoperă necesităţile menţionate, cu respectarea criteriilor prevăzute în prezentul cod.
(3) Programele de transport rutier locale şi cele municipale se elaborează, se aprobă şi se modifică de către consiliile locale sau municipale, după caz, în condiţiile prezentului cod. Rutele incluse în programele de transport rutier locale/municipale nu depăşesc raza teritoriului localităţii/localităţilor administrate, cu excepţia asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ai căror membri au teritorii învecinate, unde rutele nu depăşesc raza teritorială a asociaţiei respective. Programele de transport rutier locale includ itinerarele, cu indicarea denumirii străzilor şi staţiilor publice, şi orarele de circulaţie. Programele de transport rutier locale/municipale nu necesită obţinerea avizului Agenţiei sau coordonarea lor cu Agenţia. Ele sunt aduse la cunoştinţa Agenţiei, care ţine evidenţa acestora. Programele de transport rutier locale şi municipale se publică pe pagina web oficială a autorităţii competente.
(4) Programele de transport rutier raionale se elaborează, se aprobă şi se modifică de către consiliile raionale, în condiţiile prezentului cod. Cursele incluse în programele de transport rutier raionale asigură legătura dintre localităţile raionului şi nu depăşesc raza teritoriului raionului. În vederea corelării programului de transport rutier interraional cu programele de transport rutier raionale, acestea din urmă se aprobă şi se modifică după obţinerea avizului pozitiv al Agenţiei. Agenţia ţine evidenţa programelor de transport rutier raionale. Programele de transport rutier raionale se publică pe pagina web oficială a autorităţii competente.
(5) Programul de transport rutier interraional se elaborează, se aprobă şi se modifică de către Agenţie la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi sau de nivelul al doilea ori la propunerea operatorilor de transport rutier, în condiţiile prezentului cod. Programul de transport rutier interraional se publică pe pagina web oficială a Agenţiei.
(6) Programul de transport rutier internaţional se elaborează, se aprobă şi se modifică de către Agenţie, în condiţiile prezentului cod, în baza cererilor operatorilor de transport rutier sau a demersurilor autorităţilor competente străine. Programul de transport rutier internaţional se publică pe pagina web oficială a Agenţiei.”
31. La articolul 34:
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„(1) Programele de transport rutier stabilesc, pentru fiecare rută, autogările şi staţiile publice utilizate pentru plecări şi opriri în tranzit, cu excepţia programului de transport rutier local/municipal, care include denumirea străzilor şi/sau denumirea staţiilor publice.
(2) Modul/locul de amplasare pe teritoriul unei localităţi a staţiilor publice destinate îmbarcării/debarcării persoanelor transportate se stabileşte de către autoritatea executivă a administraţiei publice locale sau, în cazul în care sectorul de drum este administrat de altă autoritate, de către administratorul drumului.”
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Dispoziţia autorităţii executive a administraţiei publice locale cu privire la amplasarea unei staţii publice noi se aprobă după consultarea cu administratorul drumului şi cu organele de poliţie responsabile de securitatea în trafic şi se comunică Agenţiei, prin notificare, în termen de 10 zile din momentul emiterii. În notificare se va indica în mod obligatoriu şi data de la care staţia poate fi utilizată.”
32. Articolul 35 se abrogă.
33. Articolele 36 şi 37 vor avea următorul cuprins:
„Art.36. – (1) Programul de transport rutier interraional şi programele de transport rutier raionale se elaborează, se aprobă şi se modifică în baza următoarelor principii de legătură a localităţilor:
a) din localităţi rurale spre localităţi urbane/centre raionale în a căror sferă imediată de interes administrativ, economic şi social intră acestea;
b) din localităţi rurale spre localităţi urbane/centre raionale, în cadrul raionului;
c) din localităţi rurale spre localităţi urbane/centre raionale, în afara raionului, atunci când localitatea urbană/centrul raional din alt raion se află mai aproape decât localitatea urbană/centrul raional în care se află localitatea rurală;
d) din localităţi urbane/centre raionale spre municipii;
e) între localităţi urbane/centre raionale;
f) din localităţi rurale spre municipii, în limita razei suburbane (50 km);
g) din localităţi rurale spre municipii, în afara razei de 50 km, atunci când localităţile urbane/centrele raionale se află în direcţie opusă faţă de municipii, iar până în municipiu nu este alt centru raional;
h) din localităţi rurale spre municipii, în afara razei de 50 km, atunci când localităţile rurale cuprind/reprezintă obiective turistice, economice (parcuri industriale sau zone economice libere), religioase (mănăstiri) de interes naţional sau puncte de frontieră;
i) din localităţi rurale spre municipii, în afara razei de 50 km, atunci când numărul populaţiei localităţii rurale este mai mare de 3500 de locuitori, conform ultimului recensământ.
(2) Cursele tur şi retur ale serviciului regulat de transport rutier de persoane au aceleaşi puncte intermediare de staţionare, durate de staţionare, itinerare şi regimuri de viteză.
(3) Puncte de tranzit ale serviciilor regulate de transport rutier de persoane în trafic raional şi interraional pot fi doar:
a) primele 10 puncte (autogări şi/sau staţii publice) din localităţile de pe itinerarul rutei/cursei cu o lungime mai mare de 100 km;
b) primele 5 puncte (autogări şi/sau staţii publice) din localităţile de pe itinerarul rutei/cursei cu o lungime mai mică sau egală cu 100 km.
Art.37. – (1) Programele de transport rutier pot fi modificate prin:
a) introducerea de noi rute;
b) prelungirea unei rute existente fără modificarea orelor de plecare existente;
c) excluderea rutelor, în cazul retragerii autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate şi al inoportunităţii scoaterii rutei respective la concurs;
d) modificarea numărului de curse;
e) modificarea graficelor de circulaţie şi/sau itinerarelor;
f) includerea/excluderea autogărilor şi/sau a staţiilor publice pe teritoriul unei localităţi;
g) modificarea regimului de deservire;
h) modificarea cerinţelor minime privind capacitatea de îmbarcare şi categoria de confort ale vehiculului rutier;
i) modificarea operatorului de transport rutier în urma desfăşurării concursului de atribuire a serviciului regulat de transport rutier de persoane în trafic interraional sau raional.
(2) Pe perioada de valabilitate a autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate, o rută poate fi prelungită cu maximum 30% din lungimea sa iniţială. Modalitatea de calcul al procentului de suprapunere a itinerarului se aprobă de organul central de specialitate.
(3) La modificarea programului de transport rutier interraional sau a celui raional, între plecările din localităţile cap de rută comune ale curselor incluse în aceste programe trebuie să se asigure un interval de 15 minute, fără a fi luate în considerare cursele intermediare.
(4) Modificarea programului de transport rutier interraional şi a celor raionale este condiţionată de respectarea intervalului menţionat la alin.(3).
(5) Modificarea programului de transport rutier interraional şi a celor raionale conform prevederilor alin.(1) lit.b) şi e) se iniţiază de autoritatea competentă, de autoritatea administraţiei publice locale sau la cererea operatorului de transport rutier şi se efectuează doar la expirarea termenului de 12 luni de la data autorizării serviciului regulat de transport rutier de persoane sau de la data operării ultimelor modificări privind serviciul respectiv.
(6) În situaţiile prevăzute la alin.(1), dacă modificarea programului de transport rutier interraional sau a celui raional este efectuată la cererea operatorului de transport rutier, autoritatea competentă va solicita avizul autorităţilor administraţiei publice locale din localităţile afectate de modificarea propusă. Avizul negativ al autorităţii administraţiei publice locale constituie temei de refuz doar dacă, în urma modificării, locuitorii localităţii nu mai au garantat accesul la serviciile de transport.
(7) În situaţiile prevăzute la alin.(1) lit.b), e), g) şi h), dacă modificarea este iniţiată de autoritatea competentă sau de autoritatea administraţiei publice locale, aceasta se efectuează doar cu acordul operatorului de transport rutier antrenat la deservirea serviciului regulat supus modificării.”
34. La articolul 38:
alineatele (11) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(11) Transportul rutier de persoane prin servicii regulate în trafic raional şi interraional se efectuează de către operatorii de transport rutier autohtoni în baza autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate, care se eliberează împreună cu graficele de circulaţie. În cazul programului de transport rutier interraional şi al celui raional, operatorii de transport rutier antrenaţi la deservirea rutei/cursei sunt desemnaţi doar în bază de concurs, cu excepţia cazurilor de reorganizare a operatorilor de transport rutier, efectuată în conformitate cu prevederile Legii nr.845/1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.”
„(3) Comisiile privind atribuirea prin concurs a serviciilor regulate de transport rutier de persoane sunt instituite de către autoritatea competentă. În componenţa comisiilor respective sunt incluşi, cu drept de vot consultativ, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, ai asociaţiilor profesionale, ai organizaţiilor patronale şi ai organizaţiilor sindicale din domeniul transportului rutier de persoane. La şedinţele comisiilor sunt invitaţi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale din localităţile rurale cap de rută.”
la alineatul (4), textul „Organul central de specialitate, consiliile locale, municipale şi/sau raionale, după caz, pot” se substituie cu cuvintele „Autoritatea competentă poate”;
la alineatul (8), textul „Agenţiei, a consiliilor locale, municipale şi/sau raionale, după caz” se substituie cu cuvintele „autorităţii competente”;
la alineatul (9), în partea introductivă, textul „organului central de specialitate, al consiliilor raionale, municipale şi/sau locale, după caz,” se substituie cu cuvintele „autorităţii competente”;
la alineatul (10), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) în cazul expirării autorizaţiei de transport rutier – cu cel puţin 6 luni înainte de data expirării autorizaţiei;”
la alineatul (11), textul „paginile web oficiale ale Agenţiei, consiliilor locale, municipale şi/sau raionale, după caz, precum şi prin afişare la sediul lor” se substituie cu textul „pagina web oficială a autorităţii competente, precum şi prin afişare la sediul acesteia”;
la alineatul (14), enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Autoritatea competentă, în urma şedinţelor de atribuire, va notifica operatorul de transport rutier cu privire la eliberarea autorizaţiei, acesta fiind obligat să o ridice în termen de 10 zile lucrătoare din momentul notificării şi să înceapă deservirea rutelor/curselor în termen de 20 de zile din momentul notificării, conform graficului de circulaţie aprobat.”
alineatele (15) şi (16) vor avea următorul cuprins:
„(15) Autorizaţiile de transport rutier şi duplicatele acestora se eliberează în formă de documente electronice, transmise la adresele electronice ale solicitanţilor. În situaţiile în care eliberarea originalului autorizaţiei de transport rutier pe suport de hârtie este cerută de solicitant sau impusă expres de legea care reglementează regimul juridic al actului permisiv respectiv, pe lângă actul în formă de document electronic se eliberează şi un exemplar pe suport de hârtie.”
„(16) Termenul de valabilitate a autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional şi interraional este de 8 ani. În cazul în care acest lucru este justificat de condiţiile de operare a serviciului regulat, autorizaţia poate fi prelungită cu cel mult jumătate din termenul iniţial. Condiţiile care justifică prelungirea autorizaţiei se aprobă de Guvern. La modificarea programului de transport rutier conform art.37 alin.(1) lit.b), e)–h), noile autorizaţii de transport rutier eliberate vor avea termenul de valabilitate identic cu cel al autorizaţiilor anterioare.”
la alineatul (21), în partea introductivă, cuvintele „de către Agenţie” se substituie cu cuvintele „de către autoritatea competentă”;
la alineatul (24), textul „Agenţiei sau al consiliilor locale, municipale sau raionale, după caz,” se substituie cu cuvintele „autorităţii competente”;
alineatul (26) se completează cu textul: „În cazul în care, până la desfăşurarea concursului, operatorul de transport rutier respectiv nu poate asigura deservirea rutei/cursei, autoritatea responsabilă de modificarea programului de transport rutier poate desemna în acest scop, după consultarea autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi, un alt operator de transport rutier. Termenul de valabilitate a autorizaţiei eliberate în aceste condiţii nu poate depăşi 3 luni de la data eliberării.”
35. La articolul 39:
alineatul (11) se completează cu următorul enunţ: „În cazul serviciilor de transport rutier internaţional de persoane în regim de tranzit pe teritoriul Republicii Moldova se interzice îmbarcarea/debarcarea pasagerilor pe teritoriul Republicii Moldova.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Termenul de valabilitate a autorizaţiilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional este de 5 ani, dacă acordurile bilaterale în domeniul transporturilor rutiere nu stabilesc un alt termen.”
la alineatul (7):
în partea introductivă, cuvintele „organul central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţie”;
la litera a), cuvintele „de organul central de specialitate” se exclud;
litera i) se abrogă;
articolul se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:
„(71) La autorizarea serviciilor regulate de transport rutier de persoane în trafic internaţional se va ţine cont de prevederile acordurilor bilaterale, precum şi se va asigura respectarea regimului de muncă şi de odihnă al conducătorilor auto.”
la alineatul (8), în partea introductivă, cuvintele „organului central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţiei”;
la alineatul (10), cuvintele „Organul central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţia”;
la alineatul (101), cuvintele „organul central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţia”;
alineatul (11) va avea următorul cuprins:
„(11) Agenţia respinge cererea depusă în vederea autorizării transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional dacă solicitantul nu poate oferi, cu vehiculele rutiere deţinute, confortul necesar sau dacă numărul acestor vehicule nu este suficient pentru deservirea serviciului care face obiectul cererii ori dacă nu se respectă prevederile alin.(71).”
la alineatul (13), textul „lit.a), c) şi d)” se substituie cu textul „lit.a), c)–f)”;
alineatul (15) se completează cu următorul enunţ: „Autorizaţiile pentru operatorii străini de transport rutier care activează în regim de paritate la efectuarea curselor, precum şi autorizaţiile de tip tranzit se eliberează la solicitarea autorităţilor competente din statele unde sunt situate capetele de rută.”
alineatul (151) se completează cu textul „, conform graficului de circulaţie aprobat. În cazul nerespectării acestor obligaţii, autorizaţiile sunt anulate, iar serviciul regulat este exclus din programul de transport rutier”.
alineatul (161) se abrogă;
la alineatul (18), cuvintele „organului central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţiei”;
alineatul (20) se abrogă;
la alineatul (21), cuvintele „organul central de specialitate” se substituie cu cuvântul „Agenţie”.
36. Articolul 40 se abrogă.
37. Articolul 41 va avea următorul cuprins:
„Art.41. – (1) Pierderea, sustragerea sau deteriorarea autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate se comunică autorităţii emitente în termen de 15 zile de la data constatării, urmând ca aceasta să elibereze un duplicat.
(2) Pierderea autorizaţiei se probează printr-un anunţ publicat într-o publicaţie periodică cu acoperire naţională.
(3) Sustragerea autorizaţiei se probează prin dovada înregistrării cazului de către organele de poliţie.
(4) Deteriorarea autorizaţiei se constată la prezentarea documentului deteriorat sau în baza unei explicaţii în scris privind circumstanţele cazului.
(5) Duplicatul autorizaţiei de transport rutier de persoane prin servicii regulate, în locul celei pierdute, sustrase sau deteriorate, se eliberează în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.
(6) Termenul de valabilitate a duplicatului actului permisiv nu poate depăşi termenul indicat în actul pierdut, sustras sau deteriorat eliberat anterior.”
38. La articolul 42:
alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:
„g) serviciile prestate au fost autorizate în conformitate cu prevederile Legii comunicaţiilor poştale nr.36/2016.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Transmiterea notificării şi a documentelor necesare pentru a beneficia de regimul de notificare simplificată se efectuează prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu utilizarea semnăturii electronice.”
39. Articolul 43:
la alineatul (2):
partea introductivă şi litera d) vor avea următorul cuprins:
„Pentru a putea practica activitatea de transport rutier, conducătorul auto trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:”
„d) să fie apt din punct de vedere medical (conform concluziei medicale şi narcologice, cuprinse în certificatul medical eliberat cu cel mult 12 luni înaintea depunerii solicitării pentru obţinerea certificatului de competenţă profesională, din care să rezulte că este apt din punct de vedere medical pentru a conduce vehicule rutiere).”
la alineatul (3), textul „o dată la 2 ani” se exclude;
la alineatul (4), textul „centrelor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditate şi înregistrate” se substituie cu cuvintele „unităţilor de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”, iar cuvintele „contra cost” se exclud;
la alineatul (5), cuvintele „cursuri de calificare periodică” se substituie cu cuvintele „cursuri de formare periodică”;
la alineatul (6), primul enunţ se completează cu textul „prin intermediul platformei digitale de atestare”;
la alineatul (7), cuvintele „cursului de calificare iniţială şi periodică” se substituie cu cuvintele „cursurilor de calificare iniţială şi de formare periodică”;
la alineatul (71), textul „centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditate şi înregistrate” se substituie cu cuvintele „unităţile de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”;
la alineatul (8), textul „centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională” se substituie cu cuvintele „unităţile de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”, iar cuvintele „programelor de instruire” – cu cuvintele „programelor de formare profesională”;
la alineatul (10), cuvântul „instruire” se substituie cu cuvântul „formare”;
articolul se completează cu alineatele (111) şi (112) cu următorul cuprins:
„(111) Certificatul de competenţă profesională al managerului de transport rutier se suspendă sau se retrage de către Agenţie dacă acţiunile acestuia au dus la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier. Decizia de suspendare sau de retragere a certificatului de competenţă profesională poate fi contestată de managerul de transport rutier la Agenţie, care va examina cazul în termen de 7 zile de la data depunerii contestaţiei. Decizia Agenţiei privind contestaţia depusă de managerul de transport rutier poate fi contestată de acesta în instanţa de judecată în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţie.
(112) În cazul anulării certificatului de competenţă profesională al managerului de transport rutier, acesta poate obţine un nou certificat doar după expirarea termenului de un an de la data anulării, după frecventarea repetată a cursurilor de formare profesională şi promovarea testelor.”
alineatul (12) va avea următorul cuprins:
„(12) Candidaţii la funcţia de manager în domeniul transporturilor rutiere sunt admişi la susţinerea testului-grilă sau la formarea profesională, după caz, dacă dispun de diplomă de studii superioare în domeniul juridic, economic sau tehnic ori diplomă de absolvire a unei instituţii de învăţământ profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar, cu specializarea în domeniul tehnic auto, sau fac dovada unui stagiu de conducere a unei întreprinderi de transport rutier de mărfuri sau de persoane de cel puţin 5 ani.”
40. Articolul 44:
la alineatul (1), cuvântul „instruire” se substituie cu cuvântul „formare”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Formarea profesională a managerilor de transport rutier şi a conducătorilor auto se asigură în unităţi de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere, în baza programelor de formare profesională autorizate provizoriu/acreditate, în condiţiile legii, sau, după caz, în baza programelor de formare profesională coordonate de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul transporturilor rutiere şi înregistrate la Agenţie, elaborate conform normelor metodologice aprobate de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul educaţiei. Tematica recomandată a cursurilor şi numărul minim de ore se stabilesc de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul transporturilor rutiere.”
41. La articolul 45 alineatul (2), textul „Centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională” se substituie cu cuvintele „Unităţile de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”, iar cuvintele „cursuri de instruire” – cu cuvintele „cursuri de formare profesională”.
42. Articolul 48:
la litera d), textul „documentul de plată, lista de control, în original, şi foile de parcurs,” se substituie cu textul „documentul de plată şi lista de control, în original,”;
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) adeverinţele medicale valabile ale conducătorilor auto angajaţi;”
la litera n), cuvintele „şi foile de parcurs” se exclud.
43. Articolul 49:
la litera b), cuvintele „să asigure prezenţa la bordul vehiculului rutier a documentelor” se substituie cu cuvintele „să pună la dispoziţia echipajului documentele”;
litera c) va avea următorul cuprins:
„c) să asigure prezentarea şi plecarea în cursă la timp a vehiculelor rutiere, starea tehnică şi sanitară corespunzătoare a vehiculelor rutiere în punctele de plecare iniţiale, de asemenea să asigure transportarea persoanelor în condiţii de siguranţă şi confort, conform graficului aprobat şi reglementărilor din domeniu;”
la litera g), cuvântul „instruirea” se substituie cu cuvântul „formarea”;
litera i) se abrogă;
litera m) se completează cu textul „, în cazul vehiculelor pentru care acestea sunt obligatorii”;
la litera p), cuvintele „standardele în vigoare” se substituie cu cuvintele „reglementările tehnice”;
litera s) va avea următorul cuprins:
„s) la efectuarea serviciilor regulate în trafic interraional şi raional, să asigure îmbarcarea/debarcarea persoanelor în localităţile unde există autogări numai de pe teritoriul autogărilor şi/sau în staţiile publice de pe teritoriul localităţii, stabilite de autoritatea executivă a administraţiei publice locale, conform orarului de circulaţie, respectând prevederile prezentului cod, iar în localităţile unde nu există autogări – numai în staţiile publice incluse în graficul de circulaţie;”
articolul se completează cu litera u) cu următorul cuprins:
„u) să respecte itinerarele stabilite de autoritatea executivă a administraţiei publice locale la deplasarea pe teritoriul localităţii în tranzit sau spre punctele de îmbarcare/debarcare a persoanelor.”
44. La titlul IV, în denumirea capitolului 2, cuvintele „ŞI COLETE” se exclud.
45. La articolul 58, literele a) şi d) se abrogă.
46. Articolul 63:
la alineatul (1), enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Vehiculele rutiere antrenate la efectuarea serviciilor regulate şi a serviciilor regulate speciale, precum şi cele antrenate la efectuarea transportului rutier în regim de taxi în trafic naţional vor asigura, pe toată durata prestării serviciilor, conectarea, prin sisteme de poziţionare globală, la sistemul de management integrat administrat de Agenţie.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) La efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional pe o distanţă mai mică sau egală cu 50 km se admite transportarea persoanelor fără depăşirea capacităţii maxime de îmbarcare prevăzute de reglementările tehnice aprobate. La efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional pe o distanţă mai mare de 50 km sau în trafic internaţional se admite transportarea persoanelor doar pe scaune.”
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Prin derogare de la alin.(3) se permite, până la 1 septembrie 2027, utilizarea vehiculelor rutiere destinate transporturilor de mărfuri reutilate în vederea efectuării transporturilor de persoane în cazul în care aceste vehicule erau incluse în licenţa de transport rutier contra cost de persoane a unui operator de transport rutier la data de 1 iunie 2017.”
47. La articolul 64, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(2) Biletele se vând, prin intermediul Sistemului informaţional „e-Bilet” sau al sistemelor de vânzare proprii interconectate cu Sistemul informaţional „e-Bilet”, după cum urmează:
a) de autogări;
b) de operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele;
c) de agenţiile de vânzare a biletelor şi/sau prin intermediul terminalelor speciale;
d) prin intermediul platformelor electronice.
Biletele se emit în formă de bon fiscal sau de document electronic.
(3) Pe teritoriul autogărilor, biletele se vând la casele de bilete, prin intermediul terminalelor speciale sau de către operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele, doar prin intermediul echipamentelor de casă şi de control cu memorie fiscală.”
48. Articolul 67:
la alineatul (6), cuvintele „pe motiv de handicap” se substituie cu cuvintele „pe motiv de dizabilitate”;
la alineatul (7), cuvintele „persoanelor cu handicap” se substituie cu cuvintele „persoanelor cu dizabilităţi”;
la alineatul (8):
în partea introductivă, cuvintele „pe motiv de handicap” se substituie cu cuvintele „pe motiv de dizabilitate”;
la litera b), cuvintele „persoanelor cu handicap” se substituie cu cuvintele „persoanelor cu dizabilităţi”;
la alineatul (9), cuvintele „pe motiv de handicap” se substituie cu cuvintele „pe motiv de dizabilitate”, iar cuvintele „persoana cu handicap” – cu cuvintele „persoana cu dizabilitate”.
49. La articolul 70:
litera a) se completează cu textul „, în cazul transporturilor rutiere în trafic internaţional”;
la litera d), textul „, de modelul prevăzut în Regulamentul transporturilor rutiere de persoane şi bagaje” se exclude;
litera e) se abrogă;
la litera f), textul „, de modelul prevăzut în Regulamentul transporturilor rutiere de persoane şi bagaje” se exclude.
50. La articolul 72:
litera a) se completează cu textul „, în cazul transporturilor rutiere în trafic internaţional”;
litera e) se abrogă.
51. La articolul 73:
literele a) şi b) se abrogă;
la litera c), textul „, de modelul prevăzut în Regulamentul transporturilor rutiere de persoane şi bagaje” se exclude;
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) copia contractului încheiat cu beneficiarul transportului respectiv.”
52. La articolul 78 alineatul (1), litera c) se abrogă.
53. Articolul 83 se abrogă.
54. La articolul 84:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Se interzice prestarea serviciilor de transport rutier în regim de taxi pe trasee fixe, prestabilite de taximetrist, precum şi staţionarea în vederea prestării permanente a unor astfel de servicii în interiorul unei localităţi, alta decât cea indicată în extrasul din Registru.”
articolul se completează cu alineatul (32) cu următorul cuprins:
„(32) Constatarea caracterului fix şi prestabilit al traseului pe care se efectuează serviciul de transport rutier în regim de taxi ce depăşeşte limitele localităţii indicate în extrasul din Registru se realizează prin acţiuni de monitorizare care trebuie să constate regularitatea serviciului efectuat între localitatea indicată în extras şi altă localitate.”
55. Articolul 85 se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) activitatea de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile.”
56. La articolul 86:
alineatul (3) se abrogă;
alineatul (8) se completează cu următorul enunţ: „Stabilirea direcţiilor prioritare nu limitează dreptul operatorilor de transport rutier de a alege autogările prin care să fie deservite rutele/cursele.”
articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:
„(9) Pe teritoriul autogărilor este interzisă îmbarcarea/debarcarea persoanelor transportate prin servicii ocazionale de transport rutier.”
57. Articolul 87 va avea următorul cuprins:
„Art.87. – Autogara trebuie amenajată şi dotată cel puţin cu următoarele:
a) casă de bilete;
b) birou de informaţii;
c) minimum două peroane pentru autobuzele care pleacă/sosesc în/din cursă;
d) grup sanitar propriu cu minimum două cabine;
e) sală de aşteptare, cu cel puţin 20 de locuri pe scaune şi o suprafaţă echivalentă de minimum 1 m2 pentru fiecare loc pe scaun;
f) spaţiu pentru depozitarea bagajelor, dotat cu rafturi pentru depozitarea în mod corespunzător şi suficient a bagajelor;
g) afişaj pentru informare, inclusiv la fiecare peron;
h) infrastructura necesară pentru conectarea la sistemul de management integrat.”
58. Articolul 88:
la alineatul (3):
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) copia deciziei autorităţii administraţiei publice locale cu privire la aprobarea amenajării autogării, în cazul autogărilor noi;”
litera g) se abrogă;
la alineatul (4), cuvântul „instruire” se substituie cu cuvântul „formare”.
59. Articolul 90:
la alineatul (1):
litera j) se abrogă;
litera k) va avea următorul cuprins:
„k) să admită la îmbarcarea/debarcarea persoanelor doar vehiculele rutiere care dispun de autorizaţii pentru efectuarea serviciului regulat respectiv şi de documentele obligatorii necesare pentru a fi prezente la bordul vehiculului rutier, prevăzute de prezentul cod;”
alineatul se completează cu literele l)–n) cu următorul cuprins:
„l) să transmită Agenţiei şi autorităţilor executive raionale informaţia privind regularitatea deservirii rutelor incluse în programele de transport rutier;
m) să asigure accesul persoanelor cu dizabilităţi la infrastructura autogării;
n) să nu utilizeze mijloacele financiare destinate operatorilor de transport rutier încasate din vânzarea biletelor în alte scopuri decât pentru achitarea obligaţiilor faţă de operatorii de transport rutier care au prestat serviciile respective. Aceste mijloace financiare nu pot fi sechestrate pentru creanţe ale autogării.”
la alineatul (4), cuvintele „de sărbători şi sfârşit de săptămână” se exclud.
60. Articolul 96 se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) de deţinere a certificatului ce atestă implementarea unui sistem de management al calităţii conform standardelor internaţionale ISO seria 9000, în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitatea specificată la art.94 alin.(1) lit.f), iar lucrările efectuate duc la modificarea categoriei vehiculului rutier.”
61. La articolul 98 alineatul (2), textul „3 ani” se substituie cu textul „5 ani”.
62. La articolul 99, cuvântul „instruire” se substituie cu cuvântul „formare”.
63. La articolul 111 litera c), cuvintele „curs de instruire” se substituie cu cuvintele „curs de formare”, iar textul „în centre de instruire, perfecţionare şi atestare profesională” – cu textul „, în unităţi de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere,”.
64. La articolul 120 litera c), cuvintele „curs de instruire” se substituie cu cuvintele „curs de formare”, iar textul „în centre de instruire, perfecţionare şi atestare profesională” – cu textul „, în unităţi de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere,”.
65. Articolul 125:
la alineatul (4), textul „centrelor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate de Agenţie” se substituie cu cuvintele „unităţilor de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”;
alineatul (7) va avea următorul cuprins:
„(7) Modelul raportului de inspecţie tehnică periodică este prevăzut în Regulamentul cu privire la inspecţia tehnică periodică a vehiculelor rutiere.”
66. Articolul 127:
la alineatul (1), textul „, în cadrul centrelor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate de Agenţie” se substituie cu textul „şi 44”;
la alineatul (2), cuvintele „de specialitate” se substituie cu cuvintele „de formare”, iar textul „centrelor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate de Agenţie” – cu cuvintele „unităţilor de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”;
la alineatul (4), cuvintele „de pregătire” se substituie cu cuvintele „de formare”;
la alineatul (5), textul „3 ani” se substituie cu textul „5 ani”.
67. La articolul 128 alineatul (3), cuvântul „Pregătirea” se substituie cu cuvântul „Formarea”, textul „centrelor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate de Agenţie” – cu cuvintele „unităţilor de formare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere”, iar cuvintele „programelor de instruire” – cu cuvintele „programelor de formare profesională”.
68. Titlul V se completează cu capitolul 7 cu următorul cuprins:
„Capitolul 7
ACTIVITATEA DE INSPECŢIE TEHNICĂ PERIODICĂ A VEHICULELOR
RUTIERE DESTINATE TRANSPORTULUI DE MĂRFURI PERISABILE
Art.1361. – (1) Certificatul de agreare pentru vehiculele rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se eliberează în conformitate cu prevederile Acordului cu privire la transporturile internaţionale de produse alimentare perisabile şi cu privire la mijloacele de transport speciale destinate acestor transporturi (ATP), adoptat la Geneva la 1 septembrie 1970, cu amendamentele respective, la care Republica Moldova a aderat prin Legea nr.173/2007.
(2) Certificatul de agreare se eliberează de către staţiile autorizate de Agenţie pentru efectuarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile, care dispun de materialele şi de instrumentele de măsurare necesare.
(3) Utilizarea certificatului de agreare de către operatorii de transport rutier este facultativă.
Art.1362. – Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se eliberează întreprinderilor care îndeplinesc cumulativ condiţiile:
a) de bună reputaţie şi de competenţă profesională;
b) de existenţă a spaţiilor şi a dotărilor tehnice necesare.
Art.1363. – În vederea obţinerii autorizaţiei, întreprinderea înregistrată în modul stabilit în Republica Moldova depune la Agenţie, pentru fiecare staţie, un set de documente care va cuprinde:
a) cererea, în forma stabilită de Agenţie;
b) declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie conform art.18;
c) copiile certificatelor de competenţă profesională ale managerului şi ale experţilor care efectuează inspecţia, ce confirmă că aceştia au urmat un curs de formare profesională pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile;
d) lista aparatelor şi utilajelor din dotarea staţiei;
e) copiile buletinelor valabile de verificare metrologică a echipamentului şi a mijloacelor de măsurare şi copiile certificatelor de atestare metrologică a utilajului de încercări;
f) copia schiţei staţiei, la scara 1:100, cu indicarea amplasării aparatelor şi utilajelor din dotare, a parcării şi căilor de acces.
Art.1364. – Cerinţele tehnice privind amenajarea şi dotarea minimă a staţiilor de inspecţie tehnică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se stabilesc în Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri perisabile şi uşor alterabile.
Art.1365. – (1) Agenţia examinează cererea de autorizare a activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile în termen de 15 zile lucrătoare şi, în funcţie de îndeplinirea condiţiilor necesare, eliberează autorizaţia sau comunică în scris refuzul motivat.
(2) În cazul în care se constată neregularităţi în documentaţia depusă, Agenţia informează despre acest fapt solicitantul în termen de o zi.
(3) Solicitantul are la dispoziţie 7 zile pentru înlăturarea neregularităţilor, din momentul informării conform alin.(2). În cazul în care neregularităţile nu sunt înlăturate în termenul indicat, cererea de autorizare se respinge.
(4) În caz de dezacord cu decizia Agenţiei, solicitantul, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei, este în drept să înainteze o cerere prealabilă, cu sesizarea ulterioară a instanţei de judecată.
(5) Cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei, întreprinderea va solicita Agenţiei prelungirea termenului de valabilitate a acesteia.
(6) După eliberarea autorizaţiei, Agenţia introduce întreprinderea autorizată în graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor în scopul verificării corespunderii condiţiilor de autorizare.
Art.1366. – (1) Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se eliberează pe un termen de 5 ani.
(2) Modelul autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se aprobă de organul central de specialitate.
(3) Pe durata termenului de valabilitate a autorizaţiei, titularul acesteia poate solicita încetarea activităţii, restrângerea sau extinderea domeniului de autorizare.
(4) Autorizaţia cu termenul de valabilitate expirat devine nulă.
Art.1367. – (1) Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile se suspendă de către Agenţie pe un termen de până la 30 de zile în cazul constatării repetate, în decurs de 12 luni consecutive, a încălcării condiţiilor care au stat la baza autorizării.
(2) Agenţia dispune retragerea autorizaţiei în cazul în care:
a) deficienţele semnalate, care au condus la suspendarea autorizaţiei, nu au fost înlăturate în termenele stabilite în decizia de suspendare;
b) întreprinderea a furnizat, la momentul solicitării autorizaţiei, documente false sau conţinând informaţii eronate;
c) certificatul de agreare eliberat pentru un vehicul rutier conţine date false;
d) întreprinderea a solicitat, prin cerere, încetarea desfăşurării activităţii;
e) întreprinderea a fost radiată din Registrul de stat al persoanelor juridice;
f) autorizaţia a fost suspendată de 3 ori în decurs de 12 luni consecutive.
(3) În cazul retragerii autorizaţiei, întreprinderea nu poate solicita o altă autorizaţie decât după 6 luni, perioadă în care de asemenea nu poate solicita autorizarea unei alte staţii.
(4) Agenţia dispune suspendarea sau retragerea autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile în conformitate cu prevederile Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
(5) În cazul situaţiilor prevăzute la alin.(2) lit.d) şi e), autorizaţia se retrage fără adresare în instanţa de judecată.”
69. Articolul 145 va avea următorul cuprins:
„Art.145. – (1) Tarifele pentru serviciile de transport rutier de mărfuri, pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic internaţional, pentru serviciile speciale şi ocazionale de transport rutier de persoane, precum şi tarifele pentru serviciile prestate de întreprinderile ce desfăşoară activităţi conexe transportului rutier, cu excepţia activităţii de autogară, se stabilesc liber, în baza cererii şi a ofertei.
(2) Tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic interraional şi pentru serviciile de autogară se aprobă de Agenţie, conform metodologiei aprobate de Guvern.
(3) Tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic raional se aprobă de consiliile raionale, conform metodologiei aprobate de Guvern.
(4) Tarifele pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic local/municipal se aprobă de consiliile locale/municipale, conform metodologiei aprobate de acestea.”
70. La articolul 148, alineatul (3) se completează cu textul „, precum şi să deţină sisteme de supraveghere video portabile, inclusiv alte echipamente necesare pentru facilitarea efectuării controlului”.
71. La articolul 151, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Pentru depăşirea masei totale maxime admise, a maselor maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise, inspectorul Agenţiei întocmeşte în privinţa posesorului vehiculului rutier un proces-verbal privind calculul taxei pentru folosirea drumurilor în cadrul controlului masei totale, al sarcinii masice pe axe şi al dimensiunilor şi calculează taxele în conformitate cu Codul fiscal.”
72. Articolul 152 se completează cu alineatele (3)–(5) cu următorul cuprins:
„(3) Controlul în trafic asupra respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto include următoarele aspecte:
a) durata de conducere zilnică şi săptămânală, pauzele şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal, foile de înregistrare pentru zilele precedente, care trebuie să fie la bordul vehiculului rutier, şi/sau datele stocate în aceeaşi perioadă pe cartela tahografică a conducătorului auto şi/sau în memoria tahografului, şi/sau datele imprimate ale tahografului;
b) cazurile în care viteza autorizată a vehiculului rutier este depăşită, ceea ce înseamnă orice perioade mai mari de un minut în timpul cărora viteza vehiculului rutier depăşeşte 90 km/h, pentru vehiculele din categoria N3;
c) dacă este cazul, vitezele momentane atinse de vehiculul rutier, astfel cum au fost înregistrate de tahograf, în cel mult 24 de ore de utilizare a vehiculului rutier;
d) funcţionarea tahografului (determinarea posibilei utilizări necorespunzătoare a echipamentului şi/sau a cartelei tahografice a conducătorului auto, şi/sau a foilor de înregistrare).
(4) În cazul controalelor la sediul întreprinderii, pe lângă cele menţionate la alin.(3), se vor verifica şi următoarele aspecte:
a) perioadele de repaus săptămânal şi perioadele de conducere între aceste perioade;
b) respectarea prevederilor art.139 alin.(3);
c) foile de înregistrare, datele vehiculului rutier, datele stocate pe cartela tahografică a conducătorului auto şi datele imprimate ale tahografului.
(5) Încălcările ce ţin de timpul de muncă şi de odihnă al conducătorilor auto se clasifică în minore, grave şi foarte grave, conform anexei nr.5.”
73. La articolul 1522:
alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(2) Serviciul Vamal realizează, la punctele de trecere a frontierei de stat, controlul privind:
a) prezenţa la bordul vehiculelor rutiere a autorizaţiilor de transport rutier de mărfuri, dacă acordurile bilaterale şi multilaterale prevăd obligativitatea acestora, precum şi privind corectitudinea utilizării acestora. Colaboratorul vamal înregistrează numărul şi seria autorizaţiei în sistemul informaţional al Serviciului Vamal. În cazul lipsei autorizaţiilor respective la bordul vehiculului rutier, colaboratorul vamal nu permite trecerea frontierei de stat;
b) achitarea pentru vehiculele rutiere destinate transportului de mărfuri a taxei pentru folosirea drumurilor (vinieta), la ieşirea din Republica Moldova, în cazul operatorilor de transport rutier străini;
c) respectarea, de către vehiculele rutiere, a limitelor admise pentru masa totală, sarcina masică pe axe şi/sau pentru dimensiuni, stabilite de legislaţie.
(3) Poliţia de Frontieră realizează, la punctele de trecere a frontierei de stat, controlul privind:
a) prezenţa la bordul vehiculelor rutiere a autorizaţiilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate sau ocazionale, dacă acordurile bilaterale şi multilaterale prevăd obligativitatea acestora. Colaboratorul Poliţiei de Frontieră înregistrează numărul şi seria autorizaţiei, precum şi lista persoanelor transportate în sistemul informaţional al Poliţiei de Frontieră. Informaţia privind actul permisiv şi persoanele transportate, înregistrată de Poliţia de Frontieră, se transmite Agenţiei. În cazul lipsei autorizaţiilor la bordul vehiculului rutier, colaboratorul Poliţiei de Frontieră permite trecerea frontierei de stat cu notificarea Agenţiei despre aceasta;
b) achitarea pentru vehiculele rutiere, cu excepţia celor menţionate la alin.(2), a taxei pentru folosirea drumurilor (vinieta), la ieşirea din Republica Moldova.”
articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Autorităţile menţionate la alin.(1)–(3) asigură un mecanism de schimb al informaţiei.”
74. La articolul 153, alineatul (1) se completează cu literele a1), b1) şi j1) cu următorul cuprins:
„a1) prevederile ce ţin de obligativitatea dotării cu limitatoare de viteză a vehiculelor rutiere înmatriculate pentru prima oară în Republica Moldova până la intrarea în vigoare a prezentului cod se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2025 – pentru vehiculele rutiere implicate în transporturi rutiere în trafic naţional;”
„b1) prevederile ce ţin de obligativitatea dotării cu tahografe a vehiculelor rutiere înmatriculate pentru prima oară în Republica Moldova până la intrarea în vigoare a prezentului cod se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2025;”
„j1) prevederile ce ţin de obligativitatea dotării cu sisteme de poziţionare globală (GPS) a vehiculelor antrenate la transportul rutier de persoane prin servicii regulate se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2025;”.
75. În cuprinsul codului, cuvintele „furt” şi „furat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „sustragere” şi, respectiv, „sustras” la forma gramaticală corespunzătoare.
76. Codul se completează cu anexa nr.5 cu următorul cuprins:
„Anexa nr.5
Lista încălcărilor privind regimul de muncă şi de odihnă al conducătorilor auto şi nivelul de gravitate a acestora
| |||||
Nr. crt. | Tipul de încălcare | Nivelul de gravitate | |||
FG1) | G2) | M3) | |||
A | Echipajul | ||||
A1 | Nerespectarea vârstei minime a conducătorilor auto | X | |||
B | Durata de conducere | ||||
B1 | Depăşirea duratei zilnice de conducere de 9 ore, dacă nu a fost permisă extinderea acesteia la 10 ore | 9 h<…<10 h | X | ||
B2 | 10 h<…<11 h | X | |||
B3 | 11 h<… | X | |||
B4 | Depăşirea duratei zilnice de conducere extinse până la 10 ore, dacă aceasta a fost permisă | 10 h<…<11 h | X | ||
B5 | 11 h<…<12 h | X | |||
B6 | 12 h<… | X | |||
B7 | Depăşirea duratei de conducere săptămânale | 56 h<…<60 h | X | ||
B8 | 60 h<…<70 h | X | |||
B9 | 70 h<… | X | |||
B10 | Depăşirea perioadei de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive | 90 h<…<100 h | X | ||
B11 | 100 h<…<112 h 30 | X | |||
B12 | 112 h 30<… | X | |||
C | Pauze | ||||
C1 | Depăşirea perioadei de conducere neîntrerupte | 4 h 30<…<5 h | X | ||
C2 | 5 h<…<6 h | X | |||
C3 | 6 h<… | X | |||
D | Perioadele de repaus | ||||
D1 | Perioada de repaus zilnic insuficientă – mai puţin de 11 ore, dacă nu a fost permisă perioada de repaus zilnic redusă | 10 h<…<11 h | X | ||
D2 | 8 h 30<…<10 h | X | |||
D3 | …<8 h 30 | X | |||
D4 | Perioada de repaus zilnic redusă insuficientă – mai puţin de 9 ore, dacă a fost permisă reducerea perioadei de repaus zilnic | 8 h<…<9 h | X | ||
D5 | 7 h<…<8 h | X | |||
D6 | …<7 h | X | |||
D7 | Fracţionarea insuficientă a perioadei de repaus zilnic: mai puţin de 3 ore + mai puţin de 9 ore | 3 h+(8 h<…<9 h) | X | ||
D8 | 3 h+(7 h<…<8 h) | X | |||
D9 | 3 h+(…<7 h) | X | |||
D10 | Perioada de repaus zilnic insuficientă – mai puţin de 9 ore, în cazul conducerii în echipaje din câteva persoane | 8 h<…<9 h | X | ||
D11 | 7 h<…<8 h | X | |||
D12 | …<7 h | X | |||
D13 | Perioada de repaus săptămânal redusă insuficientă – mai puţin de 24 de ore | 22 h<…<24 h | X | ||
D14 | 20 h<…<22 h | X | |||
D15 | …<20 h | X | |||
D16 | Perioada de repaus săptămânal insuficientă – mai puţin de 45 de ore, dacă nu a fost permisă perioada de repaus săptămânal redusă | 42 h<…<45 h | X | ||
D17 | 36 h<…<42 h | X | |||
D18 | …<36 h | X | |||
E | Tipuri de plată | ||||
E1 | Corelarea salariului cu distanţa parcursă sau cu volumul mărfurilor transportate | X | |||
F | Instalarea echipamentului de înregistrare | ||||
F1 | Instalarea şi utilizarea echipamentului de înregistrare de tip neaprobat | X | |||
G | Utilizarea echipamentului de înregistrare, a cartelei tahografice a conducătorului auto sau a foii de înregistrare | ||||
G1 | Echipamentul de înregistrare nu funcţionează corect (spre exemplu, echipamentul de înregistrare nu este controlat, calibrat sau sigilat corespunzător) | X | |||
G2 | Echipamentul de înregistrare este utilizat incorect (nu se utilizează o cartelă tahografică valabilă a conducătorului auto, intervenţie intenţionată în funcţionarea echipamentului etc.) | X | |||
G3 | Număr insuficient de foi de înregistrare la bord | X | |||
G4 | Foia de înregistrare nu este de modelul aprobat | X | |||
G5 | Cantitate insuficientă de hârtie pentru imprimare la bord | X | |||
G6 | Operatorul de transport rutier nu păstrează foile de înregistrare, imprimările şi datele descărcate | X | |||
G7 | Deţinerea de către conducătorul auto a mai mult de o cartelă tahografică valabilă | X | |||
G8 | Utilizarea de către conducătorul auto a altei cartele tahografice decât a celei eliberate lui | X | |||
G9 | Utilizarea unei cartele tahografice defecte sau expirate | X | |||
G10 | Lipsa datelor înregistrate şi păstrate pentru o perioadă de cel puţin 365 de zile | X | |||
G11 | Utilizarea unor foi de înregistrare sau a unei cartele tahografice a conducătorului auto murdare sau deteriorate, astfel încât datele sunt lizibile | X | |||
G12 | Utilizarea unor foi de înregistrare sau a unei cartele tahografice a conducătorului auto murdare sau deteriorate, astfel încât datele nu sunt lizibile | X | |||
G13 | Neglijarea înlocuirii, în termen de 7 zile calendaristice, a cartelei tahografice a conducătorului auto deteriorate, defecte, pierdute sau sustrase | X | |||
G14 | Utilizarea incorectă a foilor de înregistrare sau a cartelei tahografice a conducătorului auto | X | |||
G15 | Retragerea neautorizată a foilor de înregistrare sau a cartelei tahografice a conducătorului auto, care a influenţat înregistrarea datelor corespunzătoare | X | |||
G16 | Retragerea neautorizată a foilor de înregistrare sau a cartelei tahografice a conducătorului auto, care nu a influenţat înregistrarea datelor corespunzătoare | X | |||
G17 | Utilizarea foii de înregistrare sau a cartelei tahografice a conducătorului auto pentru o perioadă mai lungă decât cea prevăzută, dar fără pierderea datelor | X | |||
G18 | Utilizarea foii de înregistrare sau a cartelei tahografice a conducătorului auto pentru o perioadă mai lungă decât cea prevăzută, cu pierderea datelor | X | |||
G19 | Nu se introduc manual datele atunci când acest lucru se impune | X | |||
G20 | Nu se utilizează foaia de înregistrare corespunzătoare sau cartela tahografică a conducătorului auto este plasată în slotul greşit (în cazul conducerii în echipaj din câteva persoane) | X | |||
G21 | Ora înregistrată pe foaia de înregistrare nu corespunde cu ora oficială a statului de înmatriculare a vehiculului rutier | X | |||
G22 | Utilizarea incorectă a mecanismului de decuplare | X | |||
H | Completarea informaţiei | ||||
H1 | Pe foaia de înregistrare lipseşte numele | X | |||
H2 | Pe foaia de înregistrare lipseşte prenumele | X | |||
H3 | Pe foaia de înregistrare lipseşte data începerii sau a încetării utilizării acesteia | X | |||
H4 | Pe foaia de înregistrare lipseşte locul începerii sau al încetării utilizării acesteia | X | |||
H5 | Pe foaia de înregistrare lipseşte numărul de înregistrare | X | |||
H6 | Pe foaia de înregistrare lipseşte valoarea iniţială a indexului kilometric | X | |||
H7 | Pe foaia de înregistrare lipseşte valoarea finală a indexului kilometric | X | |||
H8 | Pe foaia de înregistrare lipseşte ora schimbării unităţii de transport | X | |||
H9 | Pe foaia de înregistrare nu este aplicat simbolul ţării | X | |||
I | Prezentarea informaţiei | ||||
I1 | Refuzul de a se supune controlului | X | |||
I2 | Lipsa înregistrărilor pentru ziua curentă | X | |||
I3 | Lipsa înregistrărilor pentru ultimele 28 de zile | X | |||
I4 | Lipsa înregistrărilor pe cartela tahografică a conducătorului auto, în cazul în care acesta o deţine | X | |||
I5 | Lipsa înregistrărilor manuale şi a rapoartelor imprimate pentru săptămâna în curs sau pentru ultimele 28 de zile | X | |||
I6 | Lipsa cartelei tahografice a conducătorului auto | X | |||
I7 | Lipsa rapoartelor imprimate pentru săptămâna în curs sau pentru ultimele 28 de zile | X | |||
J | Fraude | ||||
J1 | Falsificarea, ascunderea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare, stocate în echipamentul de înregistrare sau în cartela tahografică a conducătorului auto, sau în raportul imprimat al echipamentului de înregistrare | X | |||
J2 | Manipulări cu echipamentul de înregistrare, foile de înregistrare sau cu cartela tahografică a conducătorului auto, care pot duce la falsificarea datelor şi a informaţiei în rapoartele imprimate | X | |||
J3 | Prezenţa la bord a unui dispozitiv care poate fi folosit pentru manipulări cu scopul de a falsifica datele şi informaţia în rapoartele imprimate (aparate de decuplare, cabluri etc.) | X | |||
K | Defecţiuni | ||||
K1 | Defecţiunile nu sunt reparate de către un mecanic sau atelier autorizat | X | |||
K2 | Defecţiunile nu sunt reparate în timpul deplasării | X | |||
L | Introducerea manuală a informaţiilor în rapoartele imprimate | ||||
L1 | Conducătorul auto nu a introdus toată informaţia pentru perioadele de timp în care echipamentul de înregistrare a fost defectat sau nu a funcţionat corect defectuos | X | |||
L2 | Pe foaia de înregistrare temporară lipseşte numărul cartelei tahografice a conducătorului auto şi/sau numele conducătorului auto, şi/sau numărul permisului de conducere | X | |||
L3 | Pe foaia de înregistrare temporară lipseşte semnătura conducătorului auto | X | |||
L4 | Nu a fost anunţată oficial pierderea sau sustragerea cartelei tahografice a conducătorului auto autorităţilor competente ale statului pe al cărui teritoriu a avut loc sustragerea | X | |||
____________________ 1) FG – încălcări foarte grave. 2) G – încălcări grave. 3) M – încălcări minore.” |
Art.II. – Legea nr.131/2007 privind siguranţa traficului rutier (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.11–21, art.6), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2:
la noţiunea „inspecţie tehnică periodică”, cuvintele „şi prin ecusonul corespunzător” se exclud;
la noţiunea „staţie de inspecţie tehnică”, cuvintele „şi a ecusonului corespunzător” se exclud.
2. La articolul 38, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Reutilarea vehiculelor se efectuează de către întreprinderile autorizate de Agenţia Naţională Transport Auto, în conformitate cu documentaţia tehnică specifică a producătorului vehiculului ce urmează a fi modificat şi cu documentaţia tehnică specifică proprie, elaborată potrivit reglementărilor tehnice.”
3. Articolele 40–52 se abrogă.
Art.III. – Compartimentul II din anexa nr.1 la Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
poziţia 32 va avea următorul cuprins:
32 | Autorizaţie de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional | Agenţia Naţională Transport Auto | Gratuit | 5 ani, dacă acordurile bilaterale din domeniul transporturilor rutiere nu stabilesc un alt termen |
compartimentul se completează cu poziţiile 321–323 şi 341 cu următorul cuprins:
321 | Autorizaţie de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interraional | Agenţia Naţională Transport Auto | Gratuit | 8 ani | |
322 | Autorizaţie de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic raional | Autoritatea publică executivă raională | Gratuit | 8 ani | |
323 | Autorizaţie de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local/municipal | Autoritatea publică executivă locală/municipală | Gratuit | 8 ani |
341 | Autorizaţie pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri perisabile | Agenţia Naţională Transport Auto | Gratuit | 5 ani |
Art.IV. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia următoarelor prevederi ale art.I:
a) pct.6 în partea ce se referă la lit.r), pct.10 în partea ce se referă la art.13 alin.(1) lit.c) şi pct.69 în partea ce se referă la alin.(2) şi (3), care intră în vigoare la 1 iunie 2024;
b) pct.11, 13 şi 76, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2026;
c) pct.6 în partea ce se referă la lit.q), pct.15 şi pct.39 în partea ce se referă la modificarea alin.(6), care intră în vigoare la 1 ianuarie 2025;
d) pct.47 în partea ce se referă la alin.(2), care intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi;
e) pct.68, care intră în vigoare la expirarea a 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Până la lansarea Sistemului informaţional „e-Bilet”, vânzarea biletelor se va realiza la casele de bilete ale autogărilor, de către operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele, prin intermediul terminalelor speciale şi/sau al agenţiilor de vânzare a biletelor, iar în lipsa acestora – de către conducătorul auto sau de către taxator, cu eliberarea bonurilor fiscale.
(3) Autorizaţiile eliberate până la intrarea în vigoare a prezentei legi îşi păstrează valabilitatea până la expirarea termenului pentru care au fost eliberate. Autorizaţiile care expiră până la intrarea în vigoare a prezentei legi se prelungesc de drept până la 1 septembrie 2024, la cererea operatorului de transport rutier (depusă până la data expirării), fără desfăşurarea procedurilor de concurs.
(4) Guvernul:
1) în termen de 12 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va asigura elaborarea actelor normative pentru reglementarea aplicării prezentei legi;
2) va aproba, până la 1 septembrie 2024, condiţiile care justifică prelungirea autorizaţiei pentru transportul rutier de persoane prin servicii regulate.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.423. Chişinău, 22 decembrie 2023. |
