vineri, 19 aprilie 2024
955/06.12.2023 Hotărâre cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă şi reorganizarea unor instituţii publi...

H O T Ă R Â R E

cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea

Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă şi reorganizarea unor

instituţii publice aflate în gestiunea acesteia

 

nr. 955  din  06.12.2023

 

Monitorul Oficial nr.472-473/1156 din 08.12.2023

 

* * *

În temeiul art.121 din Legea asistenţei sociale nr.547/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42-44, art.249), cu modificările ulterioare, al art.14 alin.(1) şi art.15 alin.(1) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările ulterioare, şi al art.7 lit.b) şi e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Agenţia Naţională Asistenţă Socială, autoritate administrativă în subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, îşi modifică denumirea în Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, autoritate administrativă în subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

2. Se aprobă:

1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, conform anexei nr.1;

2) Structura Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, conform anexei nr.2;

3) Organigrama Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, conform anexei nr.3;

4) Lista instituţiilor publice gestionate de Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator, conform anexei nr.4.

3. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă în număr de 2202 unităţi.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.271 din 17.04.2024, în vigoare 19.04.2024]

 

4. Disponibilizarea personalului Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială în legătură cu reducerea efectivului-limită de personal şi lichidarea funcţiilor, în cazul imposibilităţii transferului acestuia, se va efectua în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public sau ale Codului muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, după caz. Cheltuielile de disponibilizare a personalului vor fi asigurate din contul şi în limitele mijloacelor financiare aprobate în bugetul Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială.

5. Hotărârea Guvernului nr.1263/2016 cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, a structurii şi efectivului-limită ale acesteia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.405-414, art.1361), cu modificările ulterioare, se abrogă.

6. Centrul de Plasament pentru Persoane Vârstnice şi Persoane cu Dizabilităţi din comuna Cocieri, raionul Dubăsari, se reorganizează prin fuziune (absorbţie) cu Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi (adulte) din comuna Cocieri, raionul Dubăsari (persoană juridică absorbită).

7. Bunurile persoanei juridice absorbite se transmit Centrului de Plasament pentru Persoane Vârstnice şi Persoane cu Dizabilităţi din comuna Cocieri, raionul Dubăsari, în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015.

8. Disponibilizarea personalului în legătură cu reorganizarea persoanelor juridice menţionate la pct.6 se va efectua în conformitate cu legislaţia muncii, în cazul imposibilităţii transferului acestuia. Cheltuielile de disponibilizare a personalului vor fi asigurate din contul şi în limitele mijloacelor financiare ale Centrului de Plasament pentru Persoane Vârstnice şi Persoane cu Dizabilităţi din comuna Cocieri, raionul Dubăsari.

9. Centrul de Plasament Temporar pentru Copii cu Dizabilităţi, mun.Hînceşti, se redenumeşte în Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi, mun.Hînceşti.

10. Centrul de Plasament Temporar pentru Copii cu Dizabilităţi, mun.Orhei, se redenumeşte în Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi, mun.Orhei.

11. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeAlexei Buzu
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.955. Chişinău, 6 decembrie 2023.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

REGULAMENT

privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea

Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, domeniile de activitate, funcţiile, atribuţiile şi drepturile Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă (în continuare – Agenţie), precum şi modul de organizare şi funcţionare a acesteia.

2. Agenţia este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale responsabilă de gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă şi de implementarea politicii statului în domeniile de activitate ce îi sunt încredinţate.

3. Agenţia este persoană juridică de drept public, dispune de conturi trezoreriale, de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite de legislaţie. Sediul Agenţiei se află în municipiul Chişinău.

4. În procesul implementării politicilor statului, conform domeniilor de activitate, Agenţia colaborează cu organele centrale de specialitate şi cele locale.

5. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei se efectuează din contul bugetului de stat şi din alte mijloace neinterzise de lege.

 

II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE,

ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI

6. Misiunea Agenţiei este gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă în vederea sporirii calităţii acestora şi implementarea politicilor statului în domeniile de activitate ce îi sunt încredinţate.

7. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii de activitate:

1) asigurarea accesului beneficiarilor la servicii sociale cu specializare înaltă;

2) prevenirea instituţionalizării şi dezinstituţionalizarea beneficiarilor de servicii sociale cu specializare înaltă;

3) gestionarea mijloacelor Fondului de susţinere a populaţiei.

8. Agenţia realizează următoarele funcţii:

1) coordonează activitatea instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator, enumerate în anexa nr.4;

2) implementează măsuri necesare pentru asigurarea beneficiarilor cu servicii sociale cu specializare înaltă care nu sunt oferite de instituţiile publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă a căror activitate o coordonează;

3) gestionează mijloacele financiare pentru compensarea parţială a cheltuielilor de transportare de peste hotare a cadavrelor persoanelor decedate, cetăţeni ai Republicii Moldova;

4) organizează Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă şi prestează serviciul social de asistenţă personală, în cazul în care un asemenea serviciu nu poate fi organizat şi gestionat de către autorităţile administraţiei publice locale, în raza administrativ-teritorială stabilită de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.271 din 17.04.2024, în vigoare 19.04.2024]

 

9. Agenţia exercită următoarele atribuţii:

1) în scopul coordonării activităţii instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator:

a) realizează planificarea bugetară, recepţionează şi analizează rapoartele instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă şi prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale rapoarte generalizate şi dări de seamă privind activitatea economico-financiară a acestora;

b) evaluează, conform metodologiei aprobate de ministrul muncii şi protecţiei sociale, activitatea instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă, inclusiv sub aspectul respectării drepturilor beneficiarilor, şi formulează propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor prestate;

c) distribuie şi ţine evidenţa biletelor de reabilitare/recuperare eliberate persoanelor în vârstă şi celor cu dizabilităţi de către agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială din municipiul Chişinău şi unitatea teritorială autonomă Găgăuzia;

d) solicită de la managerii instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă rapoarte de activitate şi efectuează analiza acestora, pe care o prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;

e) colectează, analizează şi sistematizează datele statistice în domeniile de activitate ce îi sunt încredinţate;

f) implementează politicile de dezinstituţionalizare a beneficiarilor de servicii sociale cu specializare înaltă şi, după caz, a politicilor de reorganizare a instituţiilor publice respective, inclusiv:

- întreprinde, în cooperare cu autorităţile şi instituţiile de resort, după caz, acţiunile necesare pentru dezinstituţionalizarea beneficiarilor plasaţi în instituţiile publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă;

- ţine evidenţa beneficiarilor admişi în centrele de plasament şi plasament temporar aflate în gestiune şi a beneficiarilor dezinstituţionalizaţi în servicii comunitare, familiile biologice/extinse sau trai independent;

- acordă suport metodologic în procesul de reorganizare a instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă;

- înaintează propuneri Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în procesul de elaborare şi modificare a politicilor publice cu privire la dezinstituţionalizarea beneficiarilor de servicii sociale cu specializare înaltă şi, după caz, a politicilor de reorganizare a instituţiilor publice respective;

g) asigură implementarea măsurilor de prevenire a instituţionalizării persoanelor în cadrul instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator, inclusiv:

- asigură secretariatul şi funcţionalitatea grupurilor de lucru intersectoriale, constituite pe lângă Agenţie prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, pentru examinarea solicitărilor de plasament în instituţiile publice de asistenţă socială cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator;

- examinează cererile şi dosarele solicitanţilor de plasament în cadrul instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă în baza criteriilor de eligibilitate stabilite în regulamentele-cadru şi standardele minime de calitate pentru fiecare serviciu;

- în baza avizului pozitiv al grupurilor de lucru intersectoriale, Agenţia prezintă spre aprobare şi semnare ministrului muncii şi protecţiei sociale îndreptările pentru plasament;

- întreprinde, în cooperare cu autorităţile şi instituţiile de resort, acţiunile necesare pentru prevenirea instituţionalizării solicitanţilor de plasament în instituţiile publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă;

- ţine evidenţa cererilor şi copiile dosarelor solicitanţilor de plasament în instituţiile publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă;

2) în scopul implementării măsurilor necesare pentru asigurarea beneficiarilor cu servicii sociale cu specializare înaltă, care nu sunt oferite de instituţiile publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă a căror activitate este coordonată de Agenţie:

a) asigură, la solicitarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, contractarea prestatorilor de servicii sociale publici şi privaţi acreditaţi în funcţie de nevoile stabilite şi în condiţiile legii;

b) monitorizează prestarea serviciilor de către prestatorii publici şi privaţi contractaţi şi conformitatea cu prevederile contractuale;

c) planifică şi asigură gestionarea mijloacelor financiare necesare pentru procurarea serviciilor sociale cu specializare înaltă;

d) solicită de la prestatorii de servicii publici şi privaţi contractaţi rapoarte şi efectuează analiza lor, pe care o prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;

3) în scopul gestionării mijloacelor financiare pentru compensarea parţială a cheltuielilor de transportare de peste hotare a cadavrelor persoanelor decedate, cetăţeni ai Republicii Moldova:

a) asigură aplicarea procedurilor şi a cerinţelor privind stabilirea şi modalitatea de plată a compensaţiilor parţiale a cheltuielilor prevăzute de Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material anual, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.159/2018;

b) emite decizii privind acordarea sau neacordarea dreptului la compensarea parţială a cheltuielilor şi înştiinţează solicitanţii privind decizia emisă;

c) prin intermediul prestatorului de servicii de plată, asigură plata compensaţiilor parţiale a cheltuielilor;

d) prezintă, trimestrial, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Finanţelor rapoarte cu privire la utilizarea mijloacelor pentru finanţarea compensării parţiale a cheltuielilor.

4) în scopul organizării Serviciului social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă şi prestării serviciului social de asistenţă personală:

a) examinează cererea solicitantului privind admiterea în Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă, în scopul prestării acestuia conform prevederilor actelor normative;

b) stabileşte, după caz, termenul de admitere a beneficiarului în Serviciu, în funcţie de necesităţile de îngrijire şi de suport special ale acestuia;

c) evaluează beneficiarii, cu implicarea echipei multidisciplinare de specialişti din teritoriul respectiv/de la locul de trai al beneficiarului şi aprobă planul individualizat de asistenţă a beneficiarului;

d) organizează cursul de instruire iniţială a candidaţilor pentru funcţia de asistent personal şi instruiri specializate pentru asistenţii personali angajaţi, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare;

e) prestează serviciul în conformitate cu standardele minime de calitate şi potrivit prevederilor legislaţiei;

f) asigură angajarea personalului în Serviciu conform actelor normative, în cazul în care asemenea servicii nu pot fi organizate şi gestionate de către autorităţile administraţiei publice locale în raza administrativ-teritorială stabilită de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale;

g) respectă drepturile beneficiarilor în procesul de prestare a serviciului;

h) respectă procedura de înregistrare şi de soluţionare a plângerilor privind Serviciul, în conformitate cu prevederile legale;

i) decide asupra suspendării sau încetării prestării serviciului pentru beneficiar, în cazurile prevăzute de actele normative

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.271 din 17.04.2024, în vigoare 19.04.2024]

 

10. Agenţia, în limitele competenţei sale, are următoarele drepturi:

1) să solicite şi să primească, în condiţiile legii şi în scopul exercitării atribuţiilor sale, informaţii de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii, agenţi economici care activează în domenii ce ţin de competenţa sa;

2) să beneficieze de acces, în condiţiile cadrului normativ, la resursele informaţionale de stat, ale altor autorităţi publice şi/sau ale deţinătorilor de baze de date privaţi şi să utilizeze, în conformitate cu cerinţele legislaţiei, toate tipurile de resurse informaţionale, pentru a asigura funcţionarea eficientă a Agenţiei;

3) să recepţioneze asistenţă tehnică şi financiară de la partenerii de dezvoltare şi din alte surse neinterzise de cadrul normativ şi să o utilizeze în scopul realizării funcţiilor sale, conform prevederilor legislaţiei;

4) să emită, în limitele competenţelor sale, acte metodologice, precum şi alte acte privind domeniul său de activitate;

5) să colaboreze cu autorităţile publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale şi cu organizaţiile internaţionale.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

11. Agenţia este condusă de director, numit în funcţie publică şi eliberat sau destituit din funcţia publică de către ministrul muncii şi protecţiei sociale, în condiţiile legii.

12. Directorul exercită următoarele atribuţii:

1) organizează, conduce şi coordonează activitatea Agenţiei în conformitate cu legislaţia;

2) asigură supervizarea de către Agenţie a activităţii instituţiilor publice prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă aflate în gestiunea acesteia şi luarea măsurilor necesare pentru asigurarea bunei lor administrări;

3) poartă răspundere personală în faţa ministrului muncii şi protecţiei sociale pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Agenţiei;

4) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului şi a bunurilor publice aflate în gestiune;

5) stabileşte atribuţiile şefilor subdiviziunilor structurale ale Agenţiei;

6) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din Agenţie în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

7) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;

8) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare personalului Agenţiei în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

9) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;

10) aprobă regulamentele subdiviziunilor interne ale Agenţiei;

11) semnează actele ce ţin de competenţa Agenţiei;

12) exercită alte atribuţii corespunzător cu funcţiile atribuite Agenţiei, în conformitate cu prevederile actelor legislative speciale ce reglementează relaţiile în subdomeniile sau în sferele de activitate încredinţate acesteia.

13. În absenţa directorului, funcţiile acestuia sunt exercitate de un conducător al unei subdiviziuni din cadrul Agenţiei, conform ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale.

14. Şefii subdiviziunilor Agenţiei (secţiilor şi serviciilor) poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă.

15. Dreptul de primă semnătură pe actele Agenţiei îl are directorul Agenţiei, iar în lipsa acestuia – persoana care îl substituie.

16. Pe actele oficiale ale Agenţiei se aplică semnătura electronică sau, în cazul imposibilităţii aplicării acesteia, se aplică semnătura olografă.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

STRUCTURA

Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă

 

Director

Director adjunct

Direcţia generală asistenţă personală

Direcţia financiară

Direcţia resurse umane şi suport juridic

Secţia gestionarea activităţilor de asistenţă socială

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.271 din 17.04.2024, în vigoare 19.04.2024]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

ORGANIGRAMA

Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă

 

 

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.271 din 17.04.2024, în vigoare 19.04.2024]

 

Anexa nr.4

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

LISTA

instituţiilor publice gestionate de Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale

cu Specializare Înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale

exercită calitatea de fondator

 

1. Centrul de Plasament pentru Persoane Vârstnice şi Persoane cu Dizabilităţi, com.Cocieri, r-nul Dubăsari

2. Centrul de Reabilitare a Invalizilor şi Pensionarilor „Victoria” al Republicii Moldova, or.Sergheevca, Ucraina

3. Centrul de Reabilitare a Persoanelor Vârstnice şi Persoanelor cu Dizabilităţi (Adulte) „Speranţa”, or.Vadul lui Vodă

4. Centrul de Plasament pentru Persoane Vârstnice şi Persoane cu Dizabilităţi, mun.Chişinău

5. Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi (Adulte), com.Bădiceni, mun.Soroca

6. Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi (Adulte), com.Brînzeni, mun.Edineţ

7. Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi (Adulte), mun.Bălţi

8. Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi, mun.Hînceşti

9. Centrul de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilităţi, mun.Orhei

10. Centrul de Plasament Temporar pentru Copii Separaţi de Părinţi, mun.Soroca

11. Centrul de Reabilitare de Zi pentru Copii cu Dizabilităţi, or.Criuleni

12. Centrul de Reabilitare şi Protecţie Socială a Copiilor în Situaţie de Risc „Пламъче”, or.Taraclia

13. Centrul de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor şi Potenţialelor Victime ale Traficului de Fiinţe Umane, mun.Chişinău

14. Centrul de Plasament şi Reabilitare pentru Copii de Vârstă Fragedă, mun.Chişinău

15. Centrul de Plasament Temporar şi Reabilitare pentru Copii, mun.Bălţi