L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 291 din 19.10.2023
Monitorul Oficial nr.414-417/718 din 08.11.2023
* * *
UE
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune parţial Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE (art.1 alin.(6), art.2 pct.12, art.4–6, art.8 alin.(1) lit.(b), art.17 alin.(1) şi (3), art.20 alin.(1) şi (2), art.21 lit.(c) (i), art.23, art.25 alin.(1) şi (2), art.26–28, art.34 alin.(1), art.35 alin.(1), art.40 alin.(1), (4) şi (5), art.41 alin.(2), art.45 alin.(2)–(4), art.51 alin.(1), art.62 alin.(1) şi (2), art.63 alin.(1), art.66 alin.(3), art.67 alin.(2), art.70 alin.(2), art.73, art.74 alin.(1), art.75 alin.(3), art.79 alin.(1), art.84 alin.(3), art.96 alin.(2), art.99 alin.(1)–(4), art.100, precum şi anexa VI partea A pct.20), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 94 din 28 martie 2014, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul delegat (UE) 2021/1953 al Comisiei din 10 noiembrie 2021.
Art.I. – Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.153–158, art.278), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În clauza de armonizare, cuvântul „parţial” se exclude.
2. Articolul 1 se completează cu alineatele (4)–(7) cu următorul cuprins:
„(4) Domeniul de aplicare a prezentei legi nu include serviciile de interes general fără caracter economic, care reprezintă servicii prestate fără contraprestaţie, precum cele care constituie prerogativele exclusive ale statului, respectiv poliţia, justiţia şi sistemul public de asigurări sociale şi alte servicii ce pot fi calificate ca fiind fără caracter economic.
(5) Guvernul evaluează, o dată la doi ani, necesitatea ajustării pragurilor prevăzute la alin.(1) şi, după caz, propune Parlamentului revizuirea lor.
(6) Pragurile valorice prevăzute la alin.(1) nu pot depăşi pragurile fixate în Acordul privind achiziţiile publice al Organizaţiei Mondiale a Comerţului.
(7) Agenţia Achiziţii Publice publică, pe pagina sa web oficială, pragurile fixate în Acordul privind achiziţiile publice al Organizaţiei Mondiale a Comerţului la data intrării în vigoare a acestora.”
3. La articolul 2:
noţiunea „autoritate centrală de achiziţie” va avea următorul cuprins:
„autoritate centrală de achiziţie – entitate contractantă care desfăşoară activităţi de achiziţie centralizate şi, după caz, activităţi de achiziţie auxiliare. Pentru achiziţiile desfăşurate de o autoritate centrală de achiziţie în vederea realizării activităţilor de achiziţie centralizate nu se aplică prevederile art.16;”
noţiunea „contract de achiziţii sectoriale” va avea următorul cuprins:
„contract de achiziţii sectoriale – contract cu titlu oneros, încheiat în scris între una sau mai multe entităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, care are ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii;”
după noţiunea „ofertant” se introduc trei noţiuni noi cu următorul cuprins:
„ofertă inacceptabilă – ofertă prezentată de către ofertantul care nu are calificările necesare indicate în documentaţia descriptivă sau în documentaţia de atribuire, precum şi ofertă al cărei preţ depăşeşte valoarea fondurilor alocate pentru îndeplinirea contractului de achiziţii, stabilit şi documentat înainte de iniţierea procedurii de achiziţie publică;
ofertă neadecvată – ofertă lipsită de relevanţă faţă de obiectul achiziţiei, care nu satisface, fără modificări substanţiale, necesităţile şi cerinţele indicate în documentaţia de atribuire;
ofertă neconformă – ofertă care nu corespunde cerinţelor indicate în documentaţia descriptivă sau în documentaţia de atribuire, care a fost primită cu întârziere, care a fost considerată de entitatea contractantă ca fiind anormal de scăzută sau care prezintă semne că rezultă din practici anticoncurenţiale, concurenţă neloială sau din săvârşirea unor acţiuni de corupţie ori există o bănuială rezonabilă în acest sens, fapt despre care a fost sesizat organul competent;”.
4. Articolul 4:
la alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) orice persoană juridică, alta decât cea prevăzută la lit.a), care desfăşoară una dintre activităţile menţionate la art.9–15 sau orice combinaţie a acestora şi care funcţionează în baza unor drepturi speciale sau exclusive, acordate conform legislaţiei de o autoritate competentă.”
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Drepturile care au fost acordate printr-o procedură în care a fost asigurată o publicitate adecvată şi în care acordarea acestor drepturi s-a bazat pe criterii obiective nu constituie drepturi speciale sau exclusive în sensul alin.(4). Astfel de proceduri includ proceduri de achiziţie cu publicare în conformitate cu Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, prezenta lege, Legea nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii şi cu alte acte normative de transpunere a directivelor Uniunii Europene, acte care se referă la acordarea autorizaţiilor în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale şi prin care se asigură un nivel adecvat de transparenţă prealabilă pentru acordarea de autorizaţii pe baza unor criterii obiective.”
alineatul (6) se abrogă.
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Articolul 6. Achiziţiile mixte care cuprind aceeaşi activitate
(1) În cazul contractelor care au ca obiect atât achiziţii reglementate de prezenta lege, cât şi achiziţii reglementate de alte acte normative, iar diferitele părţi ale contractului se pot separa obiectiv, entitatea contractantă are dreptul să aleagă între a atribui contracte distincte pentru părţi separate sau a atribui un singur contract.
(2) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie contracte distincte pentru părţile separate, decizia cu privire la regimul juridic care se aplică fiecăruia dintre aceste contracte distincte se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei părţi avute în vedere.
(3) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie un singur contract, cu excepţia cazurilor în care sunt aplicabile dispoziţiile art.23, atribuirea contractului mixt se realizează potrivit dispoziţiilor prezentei legi, indiferent de valoarea părţilor care, dacă ar fi cuprinse în contracte separate, ar fi supuse unui alt act normativ şi indiferent de actul normativ care s-ar aplica părţilor respective.
(4) În cazul contractelor mixte care au ca obiect atât elemente de achiziţie de bunuri, lucrări sau servicii, cât şi de concesiuni, dispoziţiile prezentei legi se aplică atribuirii contractului exclusiv în situaţiile în care valoarea estimată a părţii/părţilor din contract care reprezintă achiziţie sectorială, calculată potrivit dispoziţiilor art.7, este egală cu sau depăşeşte pragurile valorice corespunzătoare prevăzute la art.1.
(5) În cazul contractelor mixte care au ca obiect atât achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile prezentei legi, cât şi achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile altor acte normative, iar diferitele părţi ale unui anumit contract nu sunt în mod obiectiv separabile, contractul este atribuit potrivit actului normativ aplicabil în funcţie de obiectul său principal.
(6) Contractele care au ca obiect două sau mai multe tipuri de achiziţie (de bunuri, lucrări sau servicii), reglementate de prezenta lege, se atribuie în conformitate cu dispoziţiile aplicabile pentru tipul de achiziţie ce caracterizează obiectul principal al contractului în cauză.
(7) În cazul contractelor mixte care au ca obiect atât servicii sociale şi alte servicii specifice, cât şi alte servicii, precum şi în cazul contractelor mixte care au ca obiect atât servicii, cât şi bunuri, obiectul principal se determină în funcţie de cea mai mare valoare estimată a serviciilor sau a bunurilor respective.”
6. Legea se completează cu articolul 61 cu următorul cuprins:
„Articolul 61. Achiziţiile mixte care cuprind mai multe activităţi
(1) În cazul contractelor care acoperă mai multe activităţi, entităţile contractante pot alege să atribuie contracte distincte pentru fiecare activitate în parte sau să atribuie un singur contract.
(2) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie contracte distincte, decizia cu privire la regimul juridic care se aplică fiecăruia dintre aceste contracte distincte se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei activităţi avute în vedere.
(3) Prin derogare de la dispoziţiile art.6, în cazul în care entităţile contractante aleg să atribuie un singur contract, se aplică prevederile alin.(5) şi (6) din prezentul articol, cu excepţia situaţiei în care sunt aplicabile dispoziţiile art.231.
(4) Decizia de atribuire a unui singur contract sau de atribuire a mai multor contracte separate nu poate fi luată în scopul excluderii contractului sau a contractelor din domeniul de aplicare a prezentei legi sau, după caz, a Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, sau a Legii nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
(5) Un contract care are drept obiectiv includerea mai multor activităţi cade sub incidenţa regulilor aplicabile activităţii pentru care contractul este destinat în primul rând.
(6) În cazul contractelor în care, în mod obiectiv, este imposibil de determinat pentru care activitate este destinat contractul în primul rând se aplică următoarele reguli:
a) dacă una dintre activităţile pentru care este preconizat contractul cade sub incidenţa prezentei legi, iar celelalte cad sub incidenţa Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, contractul se atribuie în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2015;
b) dacă una dintre activităţile pentru care este preconizat contractul cade sub incidenţa prezentei legi, iar celelalte cad sub incidenţa Legii nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii sau a Legii nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat, contractul se atribuie în conformitate cu prezenta lege;
c) dacă una dintre activităţile pentru care este preconizat contractul cade sub incidenţa prezentei legi, iar celelalte nu cad nici sub incidenţa prezentei legi, nici a Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice sau a Legii nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, contractul se atribuie în conformitate cu prezenta lege.”
7. La articolul 7, alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „Se interzice divizarea achiziţiei dacă acest lucru are ca efect excluderea ei de sub incidenţa prezentei legi, cu excepţia cazurilor justificate de motive obiective.”
8. La articolul 18:
alineatul unic devine alineatul (1) şi se modifică după cum urmează:
în partea introductivă, cuvintele „atribuite sau organizate” se substituie cu cuvintele „pe care entitatea contractantă este obligată să le atribuie sau să le organizeze”;
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) în temeiul unui acord internaţional, încheiat între Republica Moldova şi unul sau mai multe state, pentru achiziţiile de bunuri, lucrări sau servicii destinate implementării sau exploatării în comun a unui proiect de către semnatari, cu condiţia respectării principiilor stabilite la art.28;”
articolul se completează cu alineatele (2)–(4) cu următorul cuprins:
„(2) Prezenta lege nu se aplică contractelor şi concursurilor de soluţii atribuite sau organizate conform normelor în materie de achiziţii publice specifice ale unei organizaţii internaţionale sau instituţii financiare internaţionale în cazul în care contractele sau concursurile de soluţii în cauză sunt finanţate integral de organizaţia sau instituţia respectivă.
(3) În cazul contractelor şi concursurilor de soluţii cofinanţate în cea mai mare parte de o organizaţie internaţională sau instituţie financiară internaţională, părţile convin asupra procedurilor de atribuire aplicabile.
(4) În cazul contractelor şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate şi care se atribuie conform unor norme internaţionale sunt aplicabile dispoziţiile art.232.”
9. La articolul 19 punctul 3) litera a), cuvintele „desfăşurată într-un alt stat” se substituie cu textul „desfăşurată în Republica Moldova sau într-un alt stat,”, iar cuvintele „a autorităţilor publice ale unui alt stat” – cu textul „a autorităţilor publice ale Republicii Moldova sau ale unui alt stat,”.
10. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Articolul 23. Achiziţiile mixte care se referă la activităţi identice şi implică aspecte de apărare sau de securitate
(1) În cazul contractelor care au ca obiect atât achiziţii reglementate de prezenta lege, cât şi achiziţii care implică aspecte de apărare sau de securitate, iar diferitele părţi ale contractului se pot separa obiectiv, entitatea contractantă are dreptul să aleagă între a atribui contracte distincte pentru părţi separate sau a atribui un singur contract.
(2) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie contracte distincte pentru părţile separate, decizia cu privire la regimul juridic care se aplică fiecăruia dintre aceste contracte distincte se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei părţi avute în vedere.
(3) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie un singur contract, iar o parte a contractului implică aspecte de apărare sau de securitate, contractul poate fi atribuit fără aplicarea prezentei legi, cu condiţia ca atribuirea unui singur contract să fie justificată de motive obiective.
(4) Decizia de atribuire a unui singur contract nu poate fi luată de entitatea contractantă în scopul excluderii unor contracte din domeniul de aplicare a prezentei legi.”
11. Legea se completează cu articolele 231–233 cu următorul cuprins:
„Articolul 231. Achiziţiile mixte care se referă la mai multe activităţi şi implică aspecte de apărare sau de securitate
(1) În cazul contractelor care vizează acoperirea mai multor activităţi şi implică aspecte de apărare sau de securitate, entităţile contractante pot alege să atribuie contracte distincte pentru fiecare activitate în parte sau să atribuie un singur contract.
(2) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie contracte distincte, decizia cu privire la regimul juridic care se aplică fiecăruia dintre aceste contracte distincte se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei activităţi avute în vedere.
(3) Decizia de atribuire a mai multor contracte separate trebuie să fie justificată şi nu poate fi luată în scopul excluderii unor contracte din domeniul de aplicare a prezentei legi.
(4) În cazul în care entitatea contractantă alege să atribuie un singur contract care vizează acoperirea mai multor activităţi şi implică aspecte de apărare sau de securitate, contractul poate fi atribuit fără aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, cu condiţia ca decizia de atribuire a unui singur contract să fie justificată şi să nu fie luată în scopul excluderii unor contracte din domeniul de aplicare a prezentei legi.
Articolul 232. Contractele şi concursurile de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate, atribuite sau organizate conform unor norme internaţionale
(1) Prezenta lege nu se aplică contractelor şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate, atribuite sau organizate conform unor proceduri de achiziţii stabilite de:
a) un acord internaţional, încheiat între Republica Moldova şi unul sau mai multe state, pentru achiziţiile de bunuri, lucrări sau servicii destinate implementării sau exploatării în comun a unui proiect de către semnatari, cu condiţia respectării principiilor stabilite la art.28;
b) un acord internaţional referitor la staţionarea trupelor şi la angajamentele Republicii Moldova sau ale unui stat terţ;
c) o organizaţie internaţională.
(2) Prezenta lege nu se aplică contractelor şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate, atribuite sau organizate conform procedurilor specifice ale unei organizaţii internaţionale sau instituţii financiare internaţionale, în cazul în care contractele sau concursurile de soluţii în cauză sunt finanţate integral de organizaţia sau instituţia respectivă.
(3) În cazul contractelor şi concursurilor de soluţii cofinanţate în cea mai mare parte de o organizaţie internaţională sau instituţie financiară internaţională, părţile convin asupra procedurilor de atribuire aplicabile.
Articolul 233. Contractele încheiate între autorităţi contractante
(1) Prezenta lege nu se aplică contractelor şi concursurilor de soluţii atribuite de o autoritate contractantă unei persoane juridice de drept public sau privat în cazul în care sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
a) autoritatea contractantă exercită asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor subdiviziuni sau servicii;
b) mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate sunt efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă;
c) nu există participare privată directă la capitalul social al persoanei juridice controlate, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.
(2) În sensul alin.(1) lit.a), se consideră că o autoritate contractantă exercită asupra unei persoane juridice un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor subdiviziuni sau servicii atunci când exercită o influenţă determinantă atât asupra obiectivelor strategice, cât şi asupra deciziilor importante ale persoanei juridice controlate. Un astfel de control poate fi exercitat şi de o altă persoană juridică, ea însăşi fiind controlată în acelaşi mod de către autoritatea contractantă.
(3) Prevederile alin.(1) se aplică şi în cazul în care o persoană juridică controlată care are calitatea de autoritate contractantă atribuie un contract autorităţii contractante care o controlează sau unei alte persoane juridice controlate de aceeaşi autoritate contractantă, cu condiţia să nu existe participare privată directă la capitalul social al persoanei juridice căreia i se atribuie contractul, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.
(4) Prezenta lege nu se aplică contractelor de achiziţii atribuite unei persoane juridice de drept privat sau de drept public de către o autoritate contractantă care nu exercită asupra acestei persoane juridice un control, conform alin.(1), dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) autoritatea contractantă exercită, de comun cu alte autorităţi contractante, asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor subdiviziuni sau servicii;
b) mai mult de 80% dintre activităţile persoanei juridice controlate sunt efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de către alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă;
c) nu există participare privată directă la capitalul social al persoanei juridice controlate, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.
(5) În sensul alin.(4) lit.a), autorităţile contractante exercită în comun controlul asupra unei persoane juridice dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) organele de decizie ale persoanei juridice controlate sunt compuse din reprezentanţii tuturor autorităţilor contractante participante, aceeaşi persoană având dreptul de a reprezenta mai multe sau toate autorităţile contractante participante;
b) autorităţile contractante sunt în măsură să exercite, în comun, o influenţă determinantă asupra obiectivelor strategice şi a deciziilor importante ale persoanei juridice controlate;
c) persoana juridică controlată nu urmăreşte interese contrare celor ale autorităţilor contractante care o controlează.
(6) Prezenta lege nu se aplică contractelor încheiate exclusiv între două sau mai multe autorităţi contractante în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) contractul instituie sau pune în aplicare o cooperare între autorităţile contractante participante, cu scopul de a asigura că prestarea serviciilor publice pe care trebuie să o efectueze se realizează în vederea îndeplinirii unor obiective comune;
b) punerea în aplicare a cooperării are la bază exclusiv consideraţii de interes public;
c) autorităţile contractante desfăşoară pe piaţa liberă mai puţin de 20% din activităţile vizate de cooperare.
(7) Procentele prevăzute la alin.(1) lit.b), alin.(4) lit.b) şi alin.(6) lit.c) se stabilesc pe baza cifrei medii de afaceri totale sau a unui indicator alternativ corespunzător bazat pe activitatea desfăşurată, cum ar fi costurile suportate de persoana juridică sau de autoritatea contractantă, după caz, în legătură cu bunuri, lucrări şi servicii din ultimii 3 ani anteriori atribuirii contractului.
(8) În situaţia în care, din cauza datei la care persoana juridică sau autoritatea contractantă, după caz, a fost înfiinţată sau şi-a început activitatea ori ca urmare a reorganizării activităţilor sale, cifra de afaceri sau un alt indicator alternativ corespunzător bazat pe activitatea desfăşurată, cum ar fi costurile, nu este disponibil pentru ultimii 3 ani sau nu mai este relevant, procentele prevăzute la alin.(1) lit.b), alin.(4) lit.b) şi alin.(6) lit.c) pot fi stabilite prin utilizarea unor metode estimative, în special prin utilizarea previziunilor de afaceri.”
12. La articolul 24 alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) este supusă, împreună cu entitatea contractantă, influenţei dominante a altei întreprinderi în virtutea dreptului de proprietate, a unei participări financiare sau a regulilor ce o guvernează, influenţa dominantă având acelaşi înţeles ca la art.4 alin.(3).”
13. Legea se completează cu articolul 261 cu următorul cuprins:
„Articolul 261. Activităţi expuse direct concurenţei
(1) Pentru contractele de achiziţii atribuite şi concursurile de soluţii organizate în scopul desfăşurării activităţilor prevăzute la art.9–15 nu se aplică prevederile prezentei legi în cazul în care activitatea este expusă direct concurenţei pe o piaţă la care accesul nu este restricţionat.
(2) În sensul prevederilor alin.(1), constatarea faptului că o anumită activitate este sau nu expusă direct concurenţei se stabileşte de către Guvern în baza unei notificări/cereri formulate în acest sens de către entitatea contractantă interesată, care cuprinde toate informaţiile necesare pentru adoptarea unei decizii pertinente.
(3) Înainte de a se adresa Guvernului, entitatea contractantă solicită în scris Consiliului Concurenţei punctul de vedere cu privire la faptul dacă o anumită activitate este sau nu expusă direct concurenţei. Autorităţile de reglementare în domeniu au obligaţia ca, în termenul stabilit de către Consiliul Concurenţei, dar nu mai puţin de 5 zile, să furnizeze informaţiile pe care acesta le consideră necesare pentru formularea punctului său de vedere.
(4) Consiliul Concurenţei va transmite punctul de vedere în termen de 30 de zile de la data recepţionării tuturor informaţiilor necesare pentru evaluarea expunerii directe la concurenţă a activităţii.
(5) Procedura privind elaborarea şi transmiterea notificării/cererii prevăzute la alin.(2) este stabilită de Guvern.”
14. La articolul 27, după textul „în acest sens,” se introduce textul „cu excepţia celor prevăzute la art.19 pct.6),”.
15. La articolul 30, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Dreptul de participare la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţii sectoriale poate fi rezervat de către Guvern unor ateliere protejate şi întreprinderi sociale de inserţie care au ca scop crearea locurilor de muncă şi încadrarea, în mod prioritar, a persoanelor din categoriile defavorizate ale populaţiei dacă cel puţin 30% din personalul angajat aparţin categoriilor defavorizate ale populaţiei, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor.”
16. Articolul 32:
se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Entitatea contractantă are obligaţia de a păstra, în dosarul achiziţiei, informaţia privind motivele pentru care au fost folosite alte mijloace de comunicare decât cele electronice în procesul de depunere.”
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Entitatea contractantă are dreptul, dacă este necesar, să impună utilizarea unor instrumente şi dispozitive care nu sunt disponibile în general, precum instrumentele de modelare electronică a informaţiilor de construcţii sau instrumente similare, cu condiţia să ofere mijloace alternative de acces în conformitate cu prevederile alin.(9).”
articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:
„(9) Entitatea contractantă oferă mijloace alternative de acces dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a) oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la instrumentele şi dispozitivele prevăzute la alin.(8) de la data publicării invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare/invitaţiei pentru confirmarea interesului; în cuprinsul invitaţiei se specifică adresa de internet la care sunt accesibile aceste instrumente şi dispozitive;
b) asigură ca operatorii economici care nu au acces la instrumentele şi dispozitivele prevăzute la alin.(8) şi nici posibilitatea de a le obţine în termenele stabilite, cu condiţia ca lipsa accesului să nu fie atribuită operatorului economic în cauză, să poată avea acces la procedura de atribuire prin utilizarea unor dispozitive provizorii, puse la dispoziţie online, cu titlu gratuit;
c) asigură disponibilitatea unei metode alternative pentru depunerea electronică a ofertelor.”
17. Articolul 33 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Guvernul are obligaţia să prezinte Parlamentului propuneri pentru a adapta codurile CPV, menţionate în prezenta lege, ori de câte ori modificările nomenclaturii CPV trebuie să se reflecte în prezenta lege şi nu implică o modificare a domeniului de aplicare a prezentei legi.”
18. Articolul 37:
se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Prin derogare de la prevederile alin.(2), perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare şi data-limită de depunere a ofertelor trebuie să fie de cel puţin 20 de zile pentru contractele de achiziţii sectoriale a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, este mai mică decât următoarele praguri:
a) pentru contractele de achiziţii de bunuri şi servicii, altele decât cele menţionate la lit.c) – 2300000 de lei;
b) pentru contractele de achiziţii de lucrări – 90000000 de lei;
c) pentru contractele de achiziţii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 – 7000000 de lei.”
la alineatul (3), textul „20 de zile” se substituie cu textul „15 zile”;
articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În cazul în care, din motive de urgenţă argumentate în mod corespunzător, nu poate fi respectat numărul de zile prevăzut la alin.(2), entitatea contractantă are dreptul de a accelera aplicarea procedurii prin reducerea perioadei respective, dar la nu mai puţin de 15 zile până la data-limită de depunere a ofertelor.”
la alineatul (5), textul „perioadele prevăzute la alin.(2) şi (3)” se substituie cu textul „perioada prevăzută la alin.(2) şi (21)”.
19. La articolul 38, alineatul (1) se completează cu textul „, fie prin intermediul unui anunţ de intenţie, conform anexei nr.3, valabil în mod continuu”.
20. La articolul 39, alineatul (1) se completează cu textul „, fie prin intermediul unui anunţ de intenţie, conform anexei nr.3, valabil în mod continuu”.
21. La articolul 40 alineatul (3) litera c), cuvintele „de materii prime” se substituie cu cuvintele „de mărfuri”.
22. La articolul 41, alineatul (5) se completează cu textul „sau cel mai bun raport calitate-cost”.
23. La articolul 43:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Entitatea contractantă încheie acordul-cadru prin aplicarea procedurilor prevăzute de prezenta lege la toate etapele, până la atribuirea contractelor subsecvente acordului-cadru respectiv.”
la alineatul (3), textul „4 ani” se substituie cu textul „8 ani”.
24. La articolul 45 alineatul (7), cuvântul „corespunzătoare” se substituie cu cuvintele „conforme în sensul art.75 alin.(51)”.
25. La articolul 47, alineatul (4) se abrogă.
26. La articolul 49:
alineatul unic devine alineatul (1), iar cuvintele „de la iniţierea procedurii de achiziţie sectorială” se substituie cu cuvintele „de la expirarea perioadei de valabilitate a contractului”;
articolul se completează cu alineatele (2)–(4) cu următorul cuprins:
„(2) Entităţile contractante asigură păstrarea copiilor ale tuturor contractelor de achiziţii/acordurilor-cadru încheiate şi a modificărilor acestora în dosarul achiziţiei sectoriale, care conţine şi informaţii suficiente pentru a permite, ulterior, entităţii contractante să justifice deciziile luate în legătură cu:
a) calificarea şi selectarea operatorilor economici şi atribuirea contractelor;
b) motivul aplicării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare;
c) informaţia privind motivul de neaplicare a prevederilor legii în temeiul derogărilor din cap.II şi III;
d) motivul pentru care au fost folosite alte mijloace de comunicare decât cele electronice în procesul de depunere.
(3) Entităţile contractante acordă acces la contractele din dosarul achiziţiei sectoriale, cu excepţia contractelor ce conţin informaţii referitoare la secretul comercial sau secretul de stat, conform prevederilor Codului civil sau ale Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, ori informaţii ce ar putea aduce atingere concurenţei loiale dintre operatorii economici, conform prevederilor Legii concurenţei nr.183/2012.
(4) Entitatea contractantă păstrează în dosarul achiziţiei sectoriale toată documentaţia necesară pentru a justifica deciziile luate la toate etapele procedurii de achiziţie, în special ce se referă la informaţiile privind comunicările cu operatorii economici şi deliberările interne, pregătirea documentaţiei de atribuire, precum şi etapele de selecţie şi de atribuire a contractului.”
27. La articolul 52:
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Entitatea contractantă are dreptul de a solicita operatorilor economici să furnizeze un raport de încercare/testare sau un certificat emis de un organism recunoscut, după caz, cum ar fi, un laborator neutru de încercări şi calibrare sau un organism de certificare şi inspecţie, drept mijloc de probă care să ateste conformitatea cu cerinţele sau criteriile stabilite în specificaţiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condiţiile de executare a contractului.
În cazul în care entităţile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de un organism recunoscut de evaluare a conformităţii, acestea acceptă şi certificatele emise de către alte organisme echivalente de evaluare a conformităţii.”
articolul se completează cu alineatele (81) şi (82) cu următorul cuprins:
„(81) Entitatea contractantă are obligaţia de a accepta certificate emise de organisme recunoscute în oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene.
(82) În cazul în care operatorul economic nu deţine rapoartele de încercare/testare sau certificatele prevăzute la alin.(8) ori nu are posibilitatea de a le obţine în termenele stabilite, din cauzele care nu îi sunt imputabile, entitatea contractantă acceptă, în sensul alin.(7), şi alte mijloace de probă adecvate, cum ar fi dosarul tehnic al producătorului, în măsura în care astfel de mijloace de probă atestă faptul că bunurile, lucrările sau serviciile furnizate/executate/prestate îndeplinesc cerinţele sau criteriile stabilite în specificaţiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condiţiile de executare a contractului.”
28. La articolul 54:
alineatul (1) se completează cu următorul text: „În cazul în care mijlocul de invitare la o procedură concurenţială de ofertare este un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, acest acces este oferit cât mai curând posibil şi cel târziu în momentul transmiterii invitaţiei de participare la procedura de ofertare sau la negociere. Textul anunţului sau al invitaţiei menţionate specifică adresa de internet la care este disponibilă documentaţia de atribuire.”
articolul se completează cu alineatele (5)–(7) cu următorul cuprins:
„(5) În cazul în care solicitarea informaţilor suplimentare privind specificaţiile tehnice şi orice alte documente suplimentare a fost în timp util, entitatea contractantă transmite informaţiile solicitate, cu cel puţin 6 zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor, fiecărui operator economic care a depus o cerere de participare. În caz de accelerare a aplicării procedurii de licitaţie deschisă prin reducerea perioadei de depunere conform art.37 alin.(41), termenul este de 4 zile.
(6) În cazul în care intenţia de a achiziţiona se face prin intermediul unui anunţ de intenţie valabil în mod continuu, entitatea contractantă, la cererea operatorilor economici interesaţi de obţinerea unui contract, pune la dispoziţie, prin mijloace electronice, cu acces liber, direct, total şi gratuit, documentaţia de atribuire la care se face trimitere, în mod regulat, în contractele lor de bunuri, lucrări sau servicii ori documentaţia de atribuire pe care intenţionează să o aplice contractelor în cauză.
(7) Prin derogare de la alin.(6) din prezentul articol, în cazul în care nu se oferă accesul liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la o parte din documentaţia de atribuire pe motivele prevăzute la art.31 alin.(2) şi art.32 alin.(2) şi (4), entitatea contractantă indică în anunţul de intenţie valabil în mod continuu măsurile necesare pentru asigurarea protecţiei caracterului confidenţial al informaţiilor, precum şi modalitatea de obţinere a accesului la documentele în cauză.”
29. La articolul 57, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazul în care înainte de expirarea termenului-limită de depunere a ofertelor apare necesitatea de modificare semnificativă a documentaţiei de atribuire sau atunci când, indiferent din ce motiv, informaţiile suplimentare nu se transmit cu cel puţin 6 zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor, deşi au fost solicitate de operatorul economic în timp util, entitatea contractantă va prelungi termenul de depunere a ofertelor pentru a permite potenţialilor ofertanţi să efectueze modificările necesare.”
30. Articolul 59 se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:
„(3) În cazul în care intenţia de a achiziţiona se face prin intermediul anunţului de intenţie valabil în mod continuu, anunţul trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să se refere în mod specific la bunurile, lucrările sau serviciile care vor face obiectul contractului ce urmează să fie atribuit;
b) să menţioneze că atribuirea contractului se va face prin procedură de licitaţie restrânsă sau de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, fără publicarea ulterioară a anunţului de participare, şi să invite operatorii economici interesaţi să-şi exprime interesul;
c) să conţină informaţiile suplimentare prevăzute în anexa nr.3;
d) să fie transmis spre publicare într-o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data la care este trimisă invitaţia de confirmare a interesului.
(4) Perioada acoperită de anunţul de intenţie valabil în mod continuu este de cel mult 12 luni de la data la care anunţul este transmis spre publicare, cu excepţia contractelor de achiziţii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, pentru care anunţul de intenţie poate acoperi o perioadă mai lungă de 12 luni.”
31. Articolul 60 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) În cazul lipsei pe piaţa internă din Republica Moldova a unor bunuri, lucrări şi servicii, entitatea contractantă, după publicarea anunţului de participare, va transmite acest anunţ la cel puţin 3 producători localizaţi cel mai aproape de Republica Moldova.”
32. Articolul 61 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) În cazul în care invitaţia la procedura concurenţială de ofertare pentru contractul în cauză a fost făcută sub forma unui anunţ de intenţie valabil în mod continuu şi entitatea contractantă a hotărât că nu va atribui alte contracte pe parcursul perioadei vizate de anunţul de intenţie valabil în mod continuu, anunţul de atribuire a contractului va conţine o menţiune specifică în acest sens.”
33. Articolul 63 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) În cazul în care se utilizează un anunţ de intenţie valabil în mod continuu ca invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu art.85 alin.(2) lit.a), entităţile contractante invită simultan, în scris, operatorii economici care au confirmat menţinerea în continuare a acestui interes.”
34. Articolul 64 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În cazul în care informaţiile privind atribuirea contractului de achiziţii, încheierea acordului-cadru sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, a căror comunicare este prevăzută la alin.(1) şi (4), se referă la secretul comercial sau secretul de stat, conform prevederilor Codului civil sau ale Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, ori ar putea aduce atingere concurenţei loiale dintre operatorii economici, conform prevederilor Legii concurenţei nr.183/2012, comunicarea acestor informaţii nu este obligatorie.”
35. Articolul 65:
se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Prin derogare de la prevederile alin.(1), termenul de aşteptare este de cel puţin 6 zile pentru contractele de achiziţii sectoriale a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, este mai mică decât următoarele praguri:
a) pentru contractele de achiziţii de bunuri şi servicii, altele decât cele menţionate la lit.c) – 2300000 de lei;
b) pentru contractele de achiziţii de lucrări – 90000000 de lei;
c) pentru contractele de achiziţii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 – 7000000 de lei.”
la alineatele (2) şi (3), după textul „alin.(1)” se introduce textul „şi (11)”.
36. Articolul 66 se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:
„(21) În cazul în care entitatea contractantă solicită demonstrarea capacităţii economice şi financiare, tehnice şi/sau profesionale, aceasta are obligaţia de a indica în anunţul privind existenţa unui sistem de calificare şi informaţiile pe care operatorii economici urmează să le prezinte în acest scop.
(22) Capacitatea economică şi financiară, tehnică şi/sau profesională a ofertantului/candidatului poate fi susţinută şi de alte persoane, în conformitate cu prevederile art.71 şi 72.”
37. Articolul 72 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) În aceleaşi condiţii prevăzute la alin.(2)–(4), o asociaţie de operatori economici are dreptul să se bazeze pe capacităţile membrilor asociaţiei sau ale altor persoane.”
38. Articolul 75 se completează cu alineatele (11), (12) şi (51) cu următorul cuprins:
„(11) Înainte de examinarea, evaluarea şi compararea ofertelor, în cazul stabilirii în documentaţia de atribuire a criteriilor de calificare şi selecţie, entitatea contractantă exclude ofertanţii/candidaţii care nu corespund criteriilor stabilite.
(12) În cazul licitaţiei deschise, entitatea contractantă poate decide să examineze, să evalueze şi să compare ofertele înainte de a verifica îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie de către ofertanţi, cu excepţia ofertelor depuse de către operatorii economici care sunt excluşi în conformitate cu art.68 sau care nu îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă, în conformitate cu art.67 alin.(1) şi art.80.”
„(51) O ofertă se consideră conformă dacă:
a) este depusă de un ofertant care nu a fost exclus în temeiul art.67 alin.(1) sau al art.68 alin.(1) şi (2) şi îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite în temeiul art.67 şi 68;
b) corespunde cu specificaţiile tehnice fără a fi neconformă sau inacceptabilă, sau neadecvată.”
39. Articolul 78 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Entitatea contractantă respinge oferta doar după evaluarea justificărilor primite de la ofertant, în cazul în care dovezile furnizate nu justifică nivelul scăzut al preţului sau al costurilor propuse, ţinând seama de prevederile menţionate la alin.(3) din prezentul articol. Entitatea contractantă respinge oferta când se constată că aceasta este anormal de scăzută deoarece nu respectă obligaţiile prevăzute la art.28 alin.(3).”
40. Articolul 81 se completează cu alineatul (15) cu următorul cuprins:
„(15) Pentru contractele de achiziţii de lucrări şi servicii, precum şi pentru contractele de achiziţii de bunuri care implică şi lucrări sau servicii de amplasare şi de instalare, entităţile contractante pot impune ca anumite sarcini critice să fie efectuate direct de către ofertant sau, în cazul unei oferte depuse de o asociaţie de operatori economici prevăzută la art.29 alin.(3), de către un participant din cadrul acestei asociaţii.”
41. La articolul 82 alineatul (2):
punctul 4) se completează cu textul „şi nu depăşesc 10% din valoarea contractului iniţial pentru contractele de achiziţii de servicii sau de produse şi 15% din valoarea contractului iniţial pentru contractele de achiziţii de lucrări”;
alineatul se completează cu punctul 5) cu următorul cuprins:
„5) atunci când modificările, indiferent de valoarea lor, au fost prevăzute în documentaţia de atribuire sub forma unor clauze sau opţiuni de revizuire clare, precise şi fără echivoc, printre care se pot număra clauzele de revizuire a preţurilor. Astfel de clauze precizează limitele şi natura posibilelor modificări sau opţiuni, precum şi condiţiile în care se poate recurge la acestea, şi nu prevăd modificări sau opţiuni care ar schimba caracterul general al contractului sau al acordului-cadru.”
42. La articolul 83, alineatul (1) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:
„c) contractul a făcut obiectul unei modificări substanţiale care ar necesita o nouă procedură de achiziţii publice în conformitate cu art.82.”
43. Articolul 86 se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:
„(22) În cazul în care informaţiile privind finalizarea concursului de soluţii, a căror comunicare este prevăzută la alin.(21), se referă la secretul comercial sau secretul de stat, conform prevederilor Codului civil sau ale Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, ori ar putea aduce atingere concurenţei loiale dintre operatorii economici, conform prevederilor Legii concurenţei nr.183/2012, comunicarea acestor informaţii nu este obligatorie.”
44. Denumirea capitolului XIII va avea următorul cuprins:
„Capitolul XIII
MONITORIZAREA, SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
ŞI RĂSPUNDEREA JURIDICĂ”.
45. Legea se completează cu articolul 871 cu următorul cuprins:
„Articolul 871. Agenţia Achiziţii Publice
(1) Agenţia Achiziţii Publice este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Finanţelor, fiind competentă de monitorizarea domeniului achiziţiilor sectoriale.
(2) Atribuţiile de bază ale Agenţiei Achiziţii Publice sunt următoarele:
a) elaborează şi înaintează Ministerului Finanţelor propuneri de modificare a actelor normative în domeniul achiziţiilor sectoriale;
b) monitorizează conformitatea desfăşurării procedurilor de achiziţii sectoriale şi efectuează analiza sistemului de achiziţii sectoriale;
c) acordă ajutor metodologic şi organizează seminare de instruire în domeniul achiziţiilor sectoriale;
d) editează Buletinul achiziţiilor publice;
e) elaborează trimestrial şi anual analize statistice privind achiziţiile sectoriale;
f) solicită şi obţine de la organele competente/entităţile contractante/operatorii economici orice informaţie necesară pentru exercitarea atribuţiilor;
g) organizează campanii de sensibilizare privind achiziţiile sectoriale;
h) emite rapoarte anuale privind sistemul de achiziţii sectoriale în baza monitorizării şi analizei statistice;
i) colaborează cu instituţii internaţionale şi agenţii similare din alte ţări în domeniul achiziţiilor sectoriale.
(3) În sensul alin.(2) lit.b), monitorizarea de către Agenţia Achiziţii Publice a conformităţii desfăşurării procedurilor de achiziţii sectoriale constă în:
a) identificarea cazurilor de neaplicare a prezentei legi de către entităţile contractante ce desfăşoară activităţile prevăzute în cap. II;
b) verificarea conformităţii cu prevederile actelor normative în domeniul achiziţiilor sectoriale, din punct de vedere al regularităţii şi calităţii, în baza indicatorilor de risc;
c) emiterea rapoartelor de monitorizare în cazul constatării abaterilor/neconformităţilor;
d) sesizarea autorităţilor competente în cazul identificării sau al constatării abaterilor grave de la prevederile legale, care afectează rezultatul procedurii de atribuire, ori în cazul unei bănuieli rezonabile cu privire la practici anticoncurenţiale, concurenţă neloială sau săvârşirea unor acţiuni de corupţie. Se consideră abatere gravă de la prevederile legale orice acţiune realizată în cadrul procedurii de atribuire care se referă la încălcarea principiilor generale, a normelor privind procedurile şi modalităţile speciale de atribuire a contractelor de achiziţii sectoriale, a cerinţelor obligatorii privind procedura de achiziţie sectorială, publicitatea şi transparenţa, calificarea şi selecţia calitativă.
(4) Rapoartele anuale privind sistemul de achiziţii sectoriale, în baza monitorizării şi analizei statistice, se publică pe pagina web oficială a Agenţiei Achiziţii Publice.
(5) Agenţia Achiziţii Publice asigură publicarea şi actualizarea, pe pagina sa web oficială, a actelor normative, a instrucţiunilor/ghidurilor de aplicare în domeniul achiziţiilor sectoriale.”
46. În anexa nr.3, compartimentul „Anunţul de intenţie” se completează cu următorul subcompartiment:
„Informaţii suplimentare pentru cazul în care anunţul
de intenţie este valabil în mod continuu
21. Denumirea, numărul de identificare de stat (IDNO), adresa, numărul de telefon, numărul de fax, adresa de e-mail şi cea de internet ale entităţii contractante şi, dacă sunt diferite, cele ale biroului de la care se pot obţine informaţii suplimentare.
22. Tipul entităţii contractante şi obiectul principal de activitate.
23. Codul (codurile) CPV.
24. Adresa de internet la care se va putea obţine accesul la documentaţia de atribuire şi, după caz, de depunere a ofertelor.
25. Data expedierii notificării privind publicarea anunţului de intenţie.”
Art.II. – La articolul 5 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424–429, art.666), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se completează cu litera y) cu următorul cuprins:
„y) contractelor de achiziţii publice atribuite de către autorităţile care efectuează activităţi speciale de investigaţii şi măsuri contrainformative şi informative externe, care se referă la achiziţionarea de programe informatice şi softuri, precum şi mijloace tehnice speciale, în scopul obţinerii în secret a informaţiei.”
Art.III. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 12 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor art.II, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Contractele în curs de executare şi procedurile de atribuire în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei legi se definitivează în baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii acestora.
(3) Guvernul, în termen de 12 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va asigura elaborarea şi aprobarea actelor normative necesare pentru implementarea prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.291. Chişinău, 19 octombrie 2023. |
