joi, 17 august 2023
259/17.08.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 259  din  17.08.2023

 

Monitorul Oficial nr.341-342/605 din 06.09.2023

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.440/1995 cu privire la zonele şi fâşiile de protecţie a apelor râurilor şi bazinelor de apă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.43, art.482), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 6:

alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „În zonele de protecţie respective este permisă amenajarea cheiurilor temporare în scopul acostării navelor, al îmbarcării şi debarcării persoanelor, al încărcării, descărcării şi depozitării mărfurilor, al desfăşurării activităţilor economice şi al efectuării operaţiunilor de vămuire.”

articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) În zonele de protecţie a apelor ale râurilor Nistru, Prut şi Dunăre este permisă construcţia şi amenajarea drumurilor care să asigure legătura dintre cheiurile temporare şi drumurile publice.”

2. La articolul 12:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) Pe râurile Nistru şi Prut, fâşia de teren de 30 de metri de la linia apei în interiorul zonei de protecţie a apelor poate fi utilizată în scopul asigurării navigaţiei în siguranţă şi al amenajării cheiurilor temporare.”

3. La articolul 13:

alineatul (1):

la litera e), după textul „de igienă,” se introduce textul „de asigurare a navigaţiei în siguranţă şi/sau a vizibilităţii semnalelor navigabile terestre,”;

litera f) se completează cu textul „, cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil”;

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În scopul amenajării cheiurilor temporare este permisă extragerea nisipului şi prundişului din albia minoră a râului.”

alineatul (2):

la litera c), după cuvintele „a cursului râului” se introduce textul „(cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil)”;

litera d) se completează cu textul „, cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare”.

4. Articolul 14:

la alineatul (1), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „În interiorul fâşiilor respective pot fi construite numai construcţii hidrotehnice de protecţie şi de consolidare a malurilor, pot fi amenajate locuri de trecere a peştelui (diguri, pereuri, pereţi de sprijin, ecluze şi altele), construcţii şi instalaţii provizorii pentru creşterea şi prinsul peştelui şi animalelor de apă, prize de apă şi instalaţii mobile în scopul alimentării cu apă a populaţiei şi al irigării terenurilor agricole, instalaţii provizorii în vederea amenajării cheiurilor temporare în scopul îmbarcării şi debarcării persoanelor, al descărcării, încărcării şi depozitării mărfurilor, al desfăşurării activităţilor economice şi al efectuării operaţiunilor de vămuire, cu notificarea prealabilă a autorităţii administrative de gestionare a apelor.”

articolul se completează cu alineatele (9) şi (10) cu următorul cuprins:

„(9) Pe râurile Nistru şi Prut, fâşia de teren de 30 de metri de la linia apei în interiorul zonei de protecţie a apelor poate fi utilizată de autoritatea administrativă din subordinea organului central de specialitate în domeniul transportului naval în scopul asigurării navigaţiei în siguranţă şi al amenajării cheiurilor temporare. Amenajarea cheiurilor temporare pe fâşia respectivă se efectuează în conformitate cu prevederile art.8 din Legea nr.176/2013 privind transportul naval intern al Republicii Moldova, cu acordul organelor de specialitate interesate.

(10) Supravegherea utilizării fâşiei indicate la alin.(9) în scopul asigurării navigaţiei în siguranţă şi al amenajării cheiurilor temporare este efectuată de organul central de specialitate în domeniul transportului naval şi de organul central de specialitate în domeniul mediului.”

 

Art.II.Legea nr.149/2006 privind fondul piscicol, pescuitul şi piscicultura (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126–130, art.597), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 33 alineatul (1) litera g), după textul „extragere a nisipului,” se introduce textul „cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare,”.

2. La articolul 38:

alineatul (1):

la litera b), cuvintele „pentru menţinerea nivelului navigabil şi” se exclude;

la litera d), după textul „din malurile obiectivelor acvatice,” se introduce textul „cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare,”;

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) Prin derogare, prevederile alin.(1) lit.e) şi w) nu se aplică în cazul fluviilor Nistru şi Dunăre şi al râului Prut.”

3. La articolul 41 alineatul (1), după textul „în zonele aferente,” se introduce textul „cu excepţia lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare,”.

 

Art.III. – Articolul 2 din Codul subsolului nr.3/2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.75–77, art.197), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) Prevederile prezentului cod nu se extind asupra lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare.”

 

Art.IV. – Articolul 25 din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.76–80, art.243), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Pe apele de frontieră navigabile, navele au dreptul să navigheze, să acosteze, să îmbarce şi să debarce persoane, să încarce, să descarce şi să depoziteze mărfuri, să desfăşoare activităţi economice în modul stabilit de lege şi să supună mărfurile operaţiunilor de vămuire, indiferent de traseul frontierei de stat. Navigarea navelor are loc fără restricţii pe şenalul navigabil. Acostarea, îmbarcarea şi debarcarea persoanelor, încărcarea, descărcarea şi depozitarea mărfurilor, desfăşurarea activităţilor economice şi efectuarea operaţiunilor de vămuire au loc în porturi şi la cheiurile temporare.

Navigarea navelor militare pe apele de frontieră se efectuează în baza principiilor unanim admise în practica internaţională şi conform legislaţiei în vigoare.

Navigarea navelor de agrement pe apele de frontieră este permisă doar până la frontiera de stat şi doar pe timp de zi. Pe timp de noapte şi în condiţii de vizibilitate redusă, navele de agrement trebuie să fie acostate la malul care aparţine Republicii Moldova.”

articolul se completează cu alineatele (41) şi (7) cu următorul cuprins:

„(41) Cheiurile temporare amenajate în zonele şi fâşiile riverane de protecţie a apelor râurilor şi bazinelor de apă sunt îngrădite pe perimetrul acestora şi sunt asigurate cu mijloace de supraveghere video a perimetrului terestru şi a celui acvatic ale cheiului temporar, în conformitate cu prescripţiile Poliţiei de Frontieră. Cheltuielile privind îngrădirea şi instalarea mijloacelor de supraveghere video a perimetrelor cheiurilor temporare sunt acoperite de gestionarii cheiurilor respective.”

„(7) Cheiurile temporare pot fi amenajate în zonele şi fâşiile riverane de protecţie a apelor râurilor şi bazinelor de apă în conformitate cu condiţiile de amplasare, înfiinţare, desfiinţare şi dotare tehnică a cheiurilor temporare şi a construcţiilor aferente, care sunt stabilite de către Guvern.”

 

Art.V.Legea nr.176/2013 privind transportul naval intern al Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.238–242, art.672), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 2:

după noţiunea „căi navigabile interne ale Republicii Moldova” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

certificat de navigaţie interioară – certificat, eliberat navei supuse inspecţiei, care atestă că construcţia navală corespunde cerinţelor tehnice;”

noţiunea „chei” va avea următorul cuprins:

chei – segment al liniei malului unui obiectiv acvatic, parte din port ori obiect plutitor, destinat acostării obiectelor plutitoare pentru îmbarcarea şi debarcarea persoanelor şi/sau pentru încărcarea şi descărcarea mărfurilor, precum şi pentru staţionarea în siguranţă a obiectelor plutitoare. Cheiurile se divizează în cheiuri permanente şi cheiuri temporare;”

după noţiunea „chei” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

chei permanent – construcţie hidrotehnică capitală de întărire a unui segment al malului unui obiectiv acvatic, care serveşte pentru staţionarea în siguranţă a obiectelor plutitoare şi pentru îmbarcarea şi debarcarea persoanelor şi/sau pentru încărcarea şi descărcarea mărfurilor obiectelor plutitoare;

chei temporar – obiect plutitor sau segment al malului unui obiectiv acvatic amenajat cu instalaţii provizorii, cu sau fără debarcader plutitor/ponton, care permite acostarea (legarea) în siguranţă a obiectelor plutitoare şi care serveşte pentru staţionarea acestora în siguranţă şi pentru îmbarcarea şi debarcarea persoanelor şi/sau pentru încărcarea şi descărcarea mărfurilor obiectelor plutitoare;”.

2. La articolul 3 alineatul (3), după textul „înregistrării de stat a navelor şi a drepturilor asupra acestora,” se introduce textul „supravegherii tehnice,”.

3. Articolul 6 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) Se interzice comercializarea sedimentelor solide (nisip, prundiş, pietriş, pietre) obţinute în urma efectuării lucrărilor de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor temporare, cu restituirea acestora în amontele ori în avalul fluviilor sau râurilor din care au fost extrase sedimentele solide respective.”

4. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Terenurile din zonele şi fâşiile riverane de protecţie a apelor râurilor şi bazinelor de apă pot fi utilizate, în conformitate cu condiţiile de amplasare, înfiinţare, desfiinţare şi dotare tehnică a cheiurilor temporare şi a construcţiilor aferente şi cu regulile de navigaţie pe căile navigabile interne ale Republicii Moldova, care sunt stabilite de către Guvern:

a) în calitate de cheiuri temporare, în scopul acostării navelor, al îmbarcării şi debarcării persoanelor, al încărcării, descărcării şi păstrării mărfurilor, al desfăşurării activităţilor economice şi al efectuării operaţiunilor de vămuire – pentru o perioadă ce nu depăşeşte 60 de zile şi fără edificarea construcţiilor capitale;

b) pentru amenajarea construcţiilor temporare şi efectuarea altor lucrări, necesare iernării neprevăzute a navelor sau în cazul accidentelor în care navele pot fi implicate.”

5. La articolul 12, alineatul (1) se completează cu litera m) cu următorul cuprins:

„m) certificat de navigaţie interioară.”

6. La articolul 37:

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Toate lucrările de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor pe căile navigabile interne sunt efectuate în afara perioadei de prohibiţie a pescuitului.”

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Prin derogare de la prevederile alin.(5), în urma calamitaţilor naturale, accidentelor, incidentelor şi în scopul asigurării navigaţiei în siguranţă, lucrările de menţinere a şenalului navigabil şi de amenajare a cheiurilor pe căile navigabile interne pot fi efectuate cu acordul organului de specialitate în domeniul mediului.”

 

Art.VI. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul:

a) va întreprinde măsurile periodice corespunzătoare, anuale şi după necesitate, pentru aducerea parametrilor şenalelor navigabile ale fluviului Nistru şi râului Prut în concordanţă cu cerinţele Acordului European privind principalele căi navale interne de importanţă internaţională, încheiat la Geneva la 19 ianuarie 1996, ratificat prin Hotărârea Parlamentului nr.1431/1997;

b) în termen de o lună de la data publicării prezentei legi, va asigura aprobarea actelor normative necesare pentru implementarea acesteia.

 

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMihail POPŞOI

 

Nr.259. Chişinău, 17 august 2023.