L E G E
pentru modificarea unor acte normative (parteneriatul public-privat
şi administrarea proprietăţii publice)
nr. 193 din 14.07.2023
Monitorul Oficial nr.282-286/486 din 02.08.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.165–166, art.605), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării” la forma gramaticală corespunzătoare.
2. Preambulul legii va avea următorul cuprins:
„În vederea stimulării investiţiilor private pentru realizarea proiectelor de interes public, în vederea creşterii calităţii serviciilor, lucrărilor şi a altor activităţi de interes public, precum şi în vederea valorificării patrimoniului public,”.
3. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
Prezenta lege stabileşte principiile de bază ale parteneriatului public-privat, formele, modalităţile şi procedura de realizare a acestuia, drepturile şi obligaţiile partenerului public şi ale partenerului privat.”
4. Articolul 2:
după noţiunea „partener public” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„investitor privat – orice persoană juridică sau asociere de persoane juridice care şi-au manifestat interesul de a participa la procedura de atribuire a unui contract de parteneriat public-privat, cu condiţia să nu aparţină categoriei de parteneri publici;”
noţiunea „partener privat” va avea următorul cuprins:
„partener privat – investitorul privat/asocierea de investitori privaţi şi societatea de proiect care au devenit, în condiţiile legii, parte a unui parteneriat public-privat;”
la noţiunea „parteneriat public-privat”, cuvintele „desfăşurarea activităţilor de interes public” se substituie cu textul „realizarea unui proiect public, executarea de lucrări sau prestarea unui serviciu public”;
articolul se completează cu cinci noţiuni noi cu următorul cuprins:
„afiliat – orice persoană asupra căreia se poate exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă sau care poate exercita o influenţă dominantă, sau care, în urma asocierii cu o altă persoană, se află sub influenţa dominantă a acesteia, alte persoane stabilite la art.203 din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002. Influenţa dominantă se prezumă în cazul în care o persoană, în mod direct sau indirect, deţine majoritatea capitalului social subscris sau controlează majoritatea voturilor asociate acţiunilor/părţilor sociale emise, sau poate numi mai mult de o jumătate dintre membrii organului de administrare, de conducere ori de supraveghere;
societate de proiect – societate comercială care se instituie şi funcţionează în conformitate cu prevederile Codului civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, ale Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni sau ale Legii nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată, în scopul implementării unui contract de parteneriat public-privat;
finanţatori ai contractului de parteneriat public-privat – persoanele fizice sau juridice care pun la dispoziţia societăţii de proiect mijloacele financiare necesare îndeplinirii obligaţiilor asumate de partenerul privat, în baza unui contract de parteneriat public-privat;
finanţarea contractului de parteneriat public-privat – finanţarea investiţiilor realizate în cadrul unui contract de parteneriat public-privat şi finanţarea utilizării bunului/bunurilor sau a prestării serviciului public care formează obiectul acestui contract;
închidere financiară – o etapă definită în contractul de parteneriat public-privat, precum şi în contractul sau contractele de finanţare încheiate cu finanţatorii respectivului contract de parteneriat public-privat, care reprezintă data la care au fost îndeplinite toate condiţiile suspensive pentru intrarea în vigoare a obligaţiei finanţatorilor de a pune la dispoziţie fondurile necesare finanţării contractului de parteneriat public-privat.”
5. Articolul 3:
se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) bunei-credinţe;”
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) competitivităţii;”.
6. Legea se completează cu articolul 41 cu următorul cuprins:
„Articolul 41. Principiul bunei-credinţe
(1) Contractul de parteneriat public-privat este guvernat de principiul bunei-credinţe.
(2) Părţile contractului de parteneriat public-privat trebuie să îşi exercite drepturile şi să îşi execute obligaţiile asumate cu bună-credinţă.
(3) Este contrar bunei-credinţe ca o parte a contractului de parteneriat public-privat să acţioneze în contradicţie cu declaraţiile pe care le-a făcut anterior sau cu comportamentul pe care l-a avut anterior în cazul în care cealaltă parte, în detrimentul propriu, s-a bazat în mod rezonabil pe acele declaraţii sau pe acel comportament.”
7. Articolul 6:
alineatul (1):
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) vor avea drept rezultat realizarea obiectului parteneriatului public-privat sau executarea obligaţiilor asumate de partenerul privat;”
la litera d), cuvântul „negativ” se exclude;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul în care partenerul public încalcă unilateral obligaţiile asumate în cadrul parteneriatului public-privat, partenerul privat are dreptul să solicite repararea prejudiciilor cauzate, conform contractului de parteneriat public-privat.”
la alineatul (3), cuvintele „Reparaţia prejudiciilor” se substituie cu cuvintele „Repararea prejudiciilor”.
8. La articolul 8:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 8. Principiul competitivităţii”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) La procedura de selectare a partenerului privat se interzice participarea simultană şi independentă a persoanelor juridice, a sucursalelor persoanelor juridice respective, precum şi a companiilor afiliate acestora, în calitate de ofertanţi.”
9. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Articolul 9. Principiul libertăţii contractului
Părţile parteneriatului public-privat au dreptul să îşi determine în mod liber drepturile şi obligaţiile stabilite prin contract, în limitele impuse de lege, de ordinea publică şi de bunele moravuri.”
10. La articolul 10:
alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Asistenţa în obţinerea permisiunilor, autorizaţiilor şi a altor documente aferente realizării parteneriatului public-privat se acordă de partenerul public în limita competenţelor şi doar dacă partenerul privat s-a conformat cerinţelor legale pentru obţinerea documentelor respective.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Partenerul public nu are dreptul să refuze, fără un temei prevăzut de lege şi/sau prevăzut în contractul de parteneriat public-privat, eliberarea permisiunilor, autorizaţiilor şi a altor documente aferente realizării parteneriatului public-privat pe care l-a iniţiat dacă eliberarea documentelor respective se face conform legislaţiei.”
11. Articolul 11 se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:
„f) aprobarea studiului de fezabilitate, în cazul parteneriatelor public-private iniţiate de autorităţile administraţiei publice centrale;
g) aprobarea proiectelor contractelor de parteneriat public-privat ale autorităţilor administraţiei publice centrale, în forma negociată de partenerul public şi partenerul privat, precum şi a oricăror modificări ale prevederilor contractelor respective, asigurând păstrarea secretului comercial.”
12. Articolul 14 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) În cazul unor studii de fezabilitate complexe, termenul stabilit la alin.(3) poate fi prelungit cu încă cel mult 30 de zile, solicitantul fiind informat suplimentar.”
13. Legea se completează cu articolul 141 cu următorul cuprins:
„Articolul 141. Competenţa autorităţilor publice centrale care pot iniţia parteneriate public-private
De competenţa autorităţilor publice centrale care pot iniţia parteneriate public-private ţin:
a) identificarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse pentru parteneriatul public-privat şi înaintarea către Agenţie a propunerilor privind includerea acestora în lista bunurilor proprietate a statului şi/sau în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse pentru parteneriatul public-privat;
b) elaborarea studiilor de fezabilitate, după caz, cu suportul grupului de experţi sau al persoanei desemnate de aceştia;
c) aprobarea tarifelor la serviciile publice în condiţiile legislaţiei în vigoare;
d) semnarea contractelor de parteneriat public-privat şi expedierea copiilor de pe acestea în adresa Agenţiei pentru a fi luate la evidenţă;
e) asigurarea monitorizării privind realizarea proiectelor de parteneriat public-privat.”
14. Articolul 17:
la alineatul (1), textul „având ca scop sporirea eficienţei patrimoniului public,” se substituie cu textul „, având ca scop valorificarea patrimoniului public şi eficientizarea serviciilor de utilitate publică,”;
alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(2) Obiect al parteneriatului public-privat sunt toate lucrările/serviciile aferente activelor de infrastructură publică şi activele/bunurile destinate prestării unui serviciu public, cu excepţia celor interzise expres de cadrul normativ în vigoare, în condiţiile prezentei legi.
(3) Nu pot fi obiect al parteneriatului public-privat întreprinderile de stat/municipale ori societăţile comerciale în care statul/autoritatea publică locală deţine o cotă-parte din capitalul social, în cazul în care investiţiile planificate pentru realizarea contractului de parteneriat public-privat pot fi acoperite, în proporţie de cel puţin 30 la sută, din resurse financiare proprii, obţinute din profitul net pe parcursul ultimilor 3 ani calendaristici consecutivi.”
articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Obiect al parteneriatului public-privat poate fi construcţia unor imobile cu destinaţie de locuinţă de serviciu şi a obiectivelor de menire social-culturală.”
15. Articolele 18–20 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 18. Formele de parteneriat public-privat
(1) Formele de parteneriat public-privat sunt următoarele:
a) parteneriat public-privat contractual – parteneriatul public-privat realizat în baza unui contract pe termen lung, încheiat între partenerul public, partenerul privat şi o societate de proiect al cărei capital social este deţinut integral de către partenerul privat;
b) parteneriat public-privat instituţional – parteneriatul public-privat realizat în baza unui contract pe termen lung, încheiat între partenerul public şi partenerul privat, prin care cei doi parteneri instituie o societate nouă, deţinută de partenerul public şi partenerul privat, care va acţiona ca o societate de proiect şi care dobândeşte calitatea de parte la contractul de parteneriat public-privat respectiv;
c) concesiune – un contract între partenerul public şi partenerul privat, prin care acesta din urmă dobândeşte dreptul de a exploata, pe o perioadă determinată, anumite servicii publice sau anumite bunuri ale statului în schimbul obligaţiei de plată a unei redevenţe.
(2) Atât în cazul parteneriatului public-privat contractual, cât şi în cazul celui instituţional, în situaţia în care partenerul public este supus unei măsuri de reorganizare, reglementată prin act normativ, noua entitate care preia atribuţiile şi activitatea acestuia va prelua şi calitatea de partener public în contractul de parteneriat public-privat.
(3) În situaţia în care contractul de parteneriat public-privat ce urmează să fie atribuit este considerat contract de concesiune, acesta este realizat în condiţiile Legii nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
Articolul 19. Finanţarea investiţiilor în cadrul contractelor de parteneriat public-privat
(1) Finanţarea investiţiilor în cadrul contractelor de parteneriat public-privat se efectuează integral din resursele financiare asigurate de partenerul privat, din resursele financiare proprii sau din cele atrase de la finanţatori.
(2) Investiţiile finanţate din veniturile aferente gestionării patrimoniului public şi din amortizarea valorii patrimoniului public, incluse în tarifele serviciilor prestate, nu pot fi recunoscute ca investiţii din resursele financiare proprii ale partenerului privat, respectiv, acestea nu vor fi restituite partenerului privat în caz de rezoluţiune a contractului.
(3) Partenerul public poate contribui la realizarea proiectului de parteneriat public-privat prin una sau mai multe dintre următoarele modalităţi, în condiţiile specificate în documentaţia de atribuire şi în contractul de parteneriat public-privat:
a) constituirea unor anumite drepturi în favoarea partenerului privat (dreptul de superficie, de servitute sau dreptul de folosinţă asupra bunurilor proprietate a statului);
b) asumarea unor obligaţii privind etapele premergătoare realizării investiţiei, precum: cheltuielile pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, a altor studii aferente obiectivelor de investiţii, inclusiv cheltuielile necesare pentru obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor prevăzute de lege, cheltuielile de expertiză, de proiectare şi de asistenţă tehnică.
(4) În cazul în care partenerul public intenţionează recuperarea costurilor deja suportate conform alin.(3) lit.b), legate de pregătirea proiectului, acestea se includ în valoarea estimată a proiectului, partenerul public având obligaţia de a le evidenţia în mod distinct în documentaţia de atribuire.
(5) În cazul prevăzut la alin.(4), partenerul public precizează, în documentaţia de atribuire şi în contract, obligaţia viitorului partener privat de a rambursa costurile deja suportate de partenerul public, legate de pregătirea proiectului, precum şi condiţiile în care se va realiza această rambursare.
(6) În aplicarea prevederilor alin.(5), partenerul public poate condiţiona intrarea în vigoare a contractului de parteneriat public-privat de rambursarea de către partenerul privat a costurilor deja suportate de partenerul public, legate de pregătirea proiectului respectiv.
(7) Contribuţia partenerului public la proiectul de parteneriat public-privat se realizează în conformitate cu reglementările privind ajutorul de stat şi utilizarea finanţelor publice şi cu reglementările specifice domeniului de activitate al partenerului public privind finanţarea categoriilor de investiţii ce ar putea constitui obiectul unui contract de parteneriat public-privat.
Articolul 20. Condiţiile specifice înaintate formelor de parteneriat public-privat
(1) Contractul de parteneriat public-privat prevede/reglementează cel puţin următoarele:
a) părţile contractului de parteneriat public-privat;
b) obiectul proiectului realizat în parteneriat public-privat;
c) instituirea şi înregistrarea societăţii de proiect de către învingătorul concursului, după caz;
d) condiţiile de instituire şi de funcţionare a societăţii de proiect;
e) modalitatea sau instrumentele financiare prin care investitorul privat demonstrează, în perioada de realizare a investiţiei, capacitatea financiară suficientă pentru realizarea lucrărilor conform graficului de executare;
f) drepturile şi obligaţiile partenerului public, ale partenerului privat şi ale societăţii de proiect în cursul derulării proiectului de parteneriat public-privat, inclusiv obligaţiile partenerului privat şi ale societăţii de proiect menite să garanteze respectarea destinaţiei bunurilor implicate în proiect şi a condiţiilor de prestare a serviciului public;
g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiectul de parteneriat public-privat, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului, şi modalitatea de transfer al acestor bunuri la încetarea contractului de parteneriat public-privat, cu respectarea dispoziţiilor legale privind proprietatea publică şi în condiţiile prezentei legi;
h) durata contractului de parteneriat public-privat;
i) modalitatea de finanţare, etapele proiectului de parteneriat public-privat şi graficul de executare a obligaţiilor contractuale;
j) distribuirea riscurilor în cadrul proiectului de parteneriat public-privat;
k) caracteristicile şi obiectivele de performanţă ale bunului sau bunurilor ce urmează să fie realizate în cadrul proiectului de parteneriat public-privat, precum şi indicatorii de performanţă a serviciului public ce formează obiectul proiectului;
l) modalitatea şi procedura de monitorizare şi control din partea partenerului public cu privire la respectarea obligaţiilor de către partenerul privat;
m) garanţiile de bună execuţie ce vor fi asigurate de partenerul privat;
n) asigurările ce vor fi încheiate şi menţinute în cursul derulării proiectului de parteneriat public-privat;
o) răspunderea contractuală, inclusiv sancţiunile şi penalităţile aplicabile partenerului privat în cazul neexecutării obligaţiilor sale, în special în cazul în care nu vor fi atinse ori menţinute obiectivele sau indicatorii de performanţă, precum şi, după caz, posibilitatea compensării sumelor astfel datorate de partenerul privat cu plăţile datorate de partenerul public în temeiul contractului de parteneriat public-privat;
p) răspunderea partenerului privat, care este acţionar al societăţii de proiect, în solidar cu această societate, pentru orice obligaţie ori sumă datorată, conform obligaţiilor asumate prin contractul de parteneriat public-privat;
q) cazurile de răspundere contractuală potrivit prevederilor lit.o) şi p), care sunt notificate de către partenerul public partenerului privat, obligaţiile urmând a fi suportate de societatea de proiect, dacă aceasta are alocări pentru susţinerea cheltuielilor respective; în caz contrar, în termen de 30 de zile de la data notificării, acestea fac obiectul unei proceduri de executare silită, îndreptată inclusiv asupra partenerului privat;
r) modalitatea de modificare unilaterală a unei anumite părţi a contractului de parteneriat public-privat şi modalitatea de rezoluţiune unilaterală a acestuia de către partenerul public;
s) mecanisme de repartizare a profitului net, după caz;
t) procedura şi limitele subcontractării;
u) cauzele de încetare/rezoluţiune a contractului de parteneriat public-privat şi condiţiile în care se asigură continuitatea serviciului public realizat în cadrul contractului respectiv;
v) proceduri de soluţionare a litigiilor;
w) orice alte condiţii prevăzute de reglementările naţionale în domeniul ajutorului de stat în cazul în care, prin contractul de parteneriat public-privat, se implementează măsuri de natura ajutorului de stat;
x) procedurile de preluare a drepturilor şi obligaţiilor societăţii de proiect de către un nou partener privat în condiţiile în care acesta este înlocuit la propunerea finanţatorilor majoritari ai proiectului de parteneriat public-privat;
y) orice alte aspecte care, conform prevederilor prezentei legi, trebuie prevăzute în contractul de parteneriat public-privat;
z) procedura de transmitere/predare–preluare a activelor ce fac obiectul parteneriatului public-privat de la partenerul privat către partenerul public şi modalitatea de rambursare de către partenerul public a investiţiilor efectuate de partenerul privat în cadrul contractului de parteneriat public-privat.
(2) Contractul de parteneriat public-privat prevede, în anexă, cel puţin următoarele:
a) lista activelor care fac obiectul parteneriatului public-privat;
b) bunurile sau categoriile de bunuri care, în cursul derulării contractului de parteneriat public-privat sau la încetarea acestuia, urmează să intre în proprietatea partenerului public, respectiv, a partenerului privat, inclusiv, după caz:
– bunurile realizate pe parcursul executării contractului ca urmare a realizării investiţiilor asumate de către partenerul privat;
– bunurile pe care partenerul privat trebuie să le transfere partenerului public la încetarea, din orice motiv, a contractului;
– bunurile pe care partenerul public are opţiunea de a le cumpăra la încetarea, din orice motiv, a contractului;
– bunurile care rămân în proprietatea partenerului privat la încetarea, din orice motiv, a contractului, după caz;
c) copia contractului de societate de proiect şi, respectiv, copia statutului acesteia;
d) graficul de executare a lucrărilor.
(3) În funcţie de specificul obiectului parteneriatului public-privat, în contractul de parteneriat public-privat pot fi incluse şi alte clauze, convenite de părţi.
(4) Partenerul privat/societatea de proiect nu poate cesiona bunurile, lucrările ori serviciile care fac obiectul contractului de parteneriat public-privat şi nu poate încredinţa realizarea obiectului contractului unei alte persoane.
(5) Contractul de parteneriat public-privat nu poate prevedea scutirea de la plata redevenţei pe o anumită perioadă de timp ori stabilirea unei redevenţe derizorii, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.303 alin.(2).
(6) Partenerul privat are obligaţia de a demonstra, trimestrial, în perioada de realizare a investiţiei, faptul că dispune de resursele financiare necesare pentru realizarea contractului de parteneriat public-privat conform graficului de executare, prevăzut în anexa la contractul de parteneriat public-privat.”
16. Legea se completează cu articolul 201 cu următorul cuprins:
„Articolul 201. Durata contractului de parteneriat public-privat
(1) Durata contractului de parteneriat public-privat se calculează în baza studiului de fezabilitate şi se stabileşte atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul de parteneriat public-privat. Aceasta nu poate depăşi timpul estimat în mod rezonabil, necesar partenerului privat pentru a obţine un venit minim, care să-i permită recuperarea costurilor investiţiilor efectuate, costurilor legate de exploatarea lucrărilor ori serviciilor, precum şi un profit rezonabil. Durata maximă a contractului de parteneriat public-privat nu poate fi mai mare de 50 de ani, dacă legea specială nu prevede altfel.
(2) Profit rezonabil înseamnă o rată de rentabilitate a capitalului, raportată la nivelul optim pe sectorul de activitate, care ţine seama de nivelul de risc al serviciului public şi care este evaluată în momentul întocmirii studiului de fezabilitate.
(3) Durata contractului de parteneriat public-privat se stabileşte, în principiu, în funcţie de perioada de amortizare a investiţiilor ce urmează să fie realizate de către partenerul privat şi în funcţie de modalitatea de finanţare a acestor investiţii.
(4) La stabilirea duratei contractului de parteneriat public-privat se va ţine cont de următoarele aspecte:
a) la finalizarea duratei contractului, obiectivul (bunul) realizat în baza acestuia să fie într-o stare bună de funcţionare şi exploatabil conform standardelor aplicabile serviciului public şi/sau bunurilor similare, în condiţiile stabilite de documentaţia de atribuire şi de contractul propriu-zis;
b) să se evite restricţionarea concurenţei;
c) să se asigure un profit rezonabil pentru domeniul respectiv ca urmare a exploatării bunului/bunurilor şi prestării serviciului public ce formează obiectul proiectului;
d) să se asigure un nivel suportabil al preţurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor;
e) să se permită transferul optim al riscurilor către partenerul privat.
(5) La sfârşitul perioadei determinate în contractul de parteneriat public-privat, obiectivul (bunul) realizat în baza proiectului de parteneriat public-privat se transferă cu titlu gratuit partenerului public, într-o stare bună şi liber de orice sarcină sau obligaţie.”
17. La articolul 23 alineatul (2), cuvintele „rezilierea contractului” se substituie cu cuvintele „rezoluţiunea contractului”, iar textul „3 luni” – cu textul „30 de zile”.
18. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
„Articolul 25. Procedura de iniţiere a parteneriatului public-privat
(1) Iniţiativa realizării unui proiect în regim de parteneriat public-privat aparţine partenerului public.
(2) Procedura de iniţiere a parteneriatului public-privat şi procedura de selectare a partenerului privat includ următoarele etape:
a) identificarea obiectului parteneriatului public-privat, determinarea partenerului public şi înaintarea acestora Guvernului spre aprobare, prin includerea în lista proiectelor propuse pentru parteneriatul public-privat de către autorităţile publice centrale sau în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse pentru parteneriatului public-privat;
b) elaborarea, de către partenerul public, grupul de experţi sau de către persoana desemnată de aceştia, a unui studiu de fezabilitate;
c) avizarea studiului de fezabilitate de către Agenţie, după caz, şi de către alte părţi interesate şi prezentarea acestuia Guvernului spre aprobare;
d) elaborarea de către partenerul public a documentaţiei necesare concursului de selectare a partenerului privat, care include:
– scopul şi obiectivele implementării proiectului de parteneriat public-privat;
– perioada de implementare a proiectului de parteneriat public-privat sau procedura de determinare a acestei perioade;
– descrierea obiectului parteneriatului public-privat şi a etapelor de realizare a acestuia;
– condiţiile de realizare a parteneriatului public-privat;
– modelul contractului de parteneriat public-privat;
e) desemnarea de către partenerul public a membrilor comisiei de selectare a partenerului privat;
f) publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a unui comunicat informativ privind desfăşurarea concursului de selectare a partenerului privat;
g) transmiterea spre publicare sau publicarea pe pagina web oficială a Agenţiei a documentaţiei necesare concursului de selectare a partenerului privat;
h) primirea şi examinarea ofertelor;
i) adoptarea deciziei privind desemnarea partenerului privat sau privind respingerea tuturor ofertelor primite.”
19. Legea se completează cu articolul 251 cu următorul cuprins:
„Articolul 251. Studiul de fezabilitate
(1) Studiul de fezabilitate trebuie să evidenţieze următoarele elemente principale, care să justifice implementarea unui proiect de parteneriat public-privat:
a) oportunitatea proiectului şi comparaţia cu opţiuni/aranjamente contractuale alternative pentru implementarea acestuia, inclusiv posibilitatea finanţării proiectului din surse bugetare;
b) modul de distribuire a riscurilor pentru fiecare opţiune alternativă de implementare a proiectului, respectiv, în scenariul realizării acestuia prin achiziţie sau prin parteneriat public-privat;
c) evaluarea capacităţii partenerului public de a gestiona şi controla riscurile;
d) fezabilitatea financiară a proiectului;
e) eficienţa economică a proiectului;
f) opţiunile alternative de realizare a proiectului în afara sectorului public;
g) estimarea nivelului şi a structurii veniturilor realizate de partenerul privat pe durata contractului de parteneriat public-privat;
h) identificarea soluţiilor şi a opţiunilor de minimalizare a riscurilor.
(2) Studiul de fezabilitate este documentul care reflectă, pe lângă elementele menţionate la alin.(1), comparaţia între costurile estimate pe întreaga durată a proiectului de parteneriat public-privat, ajustate cu valoarea riscurilor, în scenariile realizării acestuia prin achiziţie sau prin parteneriat public-privat.
(3) Pentru analiza comparativă, prevăzută la alin.(2), se iau în considerare costurile nete actualizate, aferente realizării proiectului de parteneriat public-privat.
(4) Conţinutul şi procedura de realizare şi actualizare a studiului de fezabilitate se aprobă de Guvern.”
20. La articolul 26 alineatul (1), textul „dar nu mai mult de 90 de zile calendaristice” se substituie cu textul „dar nu mai mult de 6 luni (180 de zile calendaristice)”.
21. La articolul 29:
alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Prin decizia comisiei, acest termen poate fi prelungit cu încă cel mult 30 de zile calendaristice, ofertanţii fiind informaţi suplimentar.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Dacă în concursul de selectare a partenerului privat se înregistrează un singur ofertant, comisia de selectare a partenerului privat prelungeşte concursul cu 30 de zile calendaristice, iar oferta depusă nu se deschide. În acest caz, comisia are obligaţia de a asigura informarea publicului cu privire la prelungirea termenului de depunere a ofertelor. Dacă, după expirarea termenului suplimentar de depunere a ofertelor, nu se înregistrează alţi ofertanţi, comisia deschide şi evaluează oferta înregistrată.”
la alineatul (2), cuvintele „potrivit criteriilor stabilite în comunicatul informativ” se substituie cu cuvintele „în scopul determinării eficacităţii fiecărui proiect de parteneriat public-privat şi al determinării avantajului său comparativ”;
articolul se completează cu alineatele (31), (32), (41) şi (42) cu următorul cuprins:
„(31) Evaluarea proiectului de parteneriat public-privat pentru determinarea avantajului său comparativ se efectuează în cazul în care proiectul este recunoscut ca fiind eficient în conformitate cu fiecare dintre criteriile specificate la alin.(3).
(32) Avantajul comparativ al proiectului de parteneriat public-privat este determinat pe baza raportului dintre următorii indicatori:
a) cheltuielile nete ale bugetului de stat în implementarea unui proiect de parteneriat public-privat şi cheltuielile nete în implementarea unui contract de achiziţii;
b) cheltuielile nete ale bugetului de stat în implementarea unui proiect de parteneriat public-privat şi veniturile nete realizate din gestiunea patrimoniului public transmis în parteneriat public-privat;
c) volumul obligaţiilor asumate de partenerul public în cazul riscurilor apărute în timpul implementării unui proiect de parteneriat public-privat şi volumul obligaţiilor asumate de partenerul public în cazul implementării unui contract de achiziţii.”
„(41) Dacă în cadrul procedurii de selectare a partenerului privat nu poate fi semnat, în condiţiile legii, un contract de parteneriat public-privat cu niciunul dintre ofertanţi, partenerul public are dreptul de a lansa un nou concurs, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(42) Decizia privind respingerea ofertelor trebuie să fie motivată şi poate avea la bază următoarele motive:
a) oferta depusă nu corespunde principiilor de parteneriat public-privat;
b) oferta nu corespunde cerinţelor prevăzute la art.25 alin.(2) lit.c) şi d);
c) obiectul specificat în ofertă nu necesită reconstrucţie sau nu este necesară crearea obiectului specificat în ofertă;
d) obiectul specificat în ofertă nu este liber de drepturile unor terţi;
e) oferta a fost depusă după termenul-limită de depunere;
f) oferta a fost depusă de un ofertant care nu îndeplineşte una sau mai multe dintre cerinţele stabilite la art.81;
g) oferta nu satisface în mod corespunzător cerinţele documentului de concurs;
h) oferta conţine propuneri de modificare a clauzelor contractuale stabilite de partenerul public şi care sunt în mod evident dezavantajoase pentru acesta din urmă, iar investitorul privat, deşi a fost informat cu privire la respectiva situaţie, nu acceptă renunţarea la clauzele respective;
i) oferta conţine, în cadrul propunerii financiare, preţuri care nu sunt rezultatul liberei concurenţe şi care nu pot fi justificate.”
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Documentele aferente concursului de selectare a partenerului privat, inclusiv ofertele depuse şi documentele anexate, se păstrează timp de 5 ani în arhiva partenerului public, după care se nimicesc.”
articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
„(6) Participanţii la concurs ale căror oferte au fost respinse au dreptul să conteste decizia comisiei de selectare a partenerului privat în termen de 15 zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(7) Contestaţia prevăzută la alin.(6) este examinată în termen de 30 de zile lucrătoare de către comisia de selectare a partenerului privat, fapt adus la cunoştinţa solicitantului. Decizia comisiei de selectare a partenerului privat de a respinge contestaţia menţionată sau neinformarea în termen a solicitantului nu îl privează pe acesta de dreptul de a se adresa în instanţa de contencios administrativ.”
22. Articolul 30:
la alineatele (1) şi (2), textul „30 de zile” se substituie cu textul „60 de zile”;
articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Investitorul privat desemnat învingător al procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat, care negociază un contract de parteneriat public-privat, dobândeşte calitatea de partener privat. Contractul de parteneriat public-privat în forma negociată este semnat de către investitor şi de societatea de proiect, instituită în scopul realizării acestuia.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazul proiectelor autorităţilor administraţiei publice centrale, proiectul contractului de parteneriat public-privat în forma negociată de partenerul public şi de partenerul privat se aprobă de Guvern, după care este semnat de autoritatea publică abilitată.”
articolul se completează cu alineatele (5)–(8) cu următorul cuprins:
„(5) Dacă Guvernul nu aprobă proiectul contractului de parteneriat public-privat în forma negociată de partenerul public şi de partenerul privat, proiectul de contract se renegociază în termen de 30 de zile lucrătoare, luându-se în considerare recomandările Guvernului, şi se prezintă spre aprobare în mod repetat.
(6) Dacă, la expirarea termenului prevăzut la alin.(5), ofertantul desemnat învingător refuză renegocierea contractului de parteneriat public-privat sau dacă Guvernul nu aprobă contractul renegociat, comisia de selectare a partenerului privat îl desemnează, în calitate de învingător, pe ofertantul clasat pe locul imediat următor conform rezultatelor evaluării şi îl invită să negocieze contractul.
(7) Indiferent de obiectul contractului de parteneriat public-privat, se interzice încheierea contractului dacă, în perioada de la desemnarea învingătorului concursului de selectare a partenerului privat şi până la data încheierii contractului, a avut loc o substituire a investitorului partenerului privat desemnat drept învingător al concursului menţionat.
(8) Până la încheierea contractului de parteneriat public-privat, sub sancţiunea nulităţii acestuia, învingătorul concursului de selectare a partenerului privat depune o declaraţie privind lipsa calităţii de fidejusor.”
23. Legea se completează cu articolele 302–304 cu următorul cuprins:
„Articolul 302. Modificarea contractului de parteneriat public-privat
(1) Orice modificare a contractului de parteneriat public-privat pe durata realizării acestuia se face cu aprobarea Guvernului.
(2) În cazul în care parteneriatul public-privat prevede repartizarea profitului pentru partenerul public, acesta are dreptul să solicite modificarea contractului în partea ce ţine de repartizarea profitului dacă, în urma desfăşurării activităţilor, partenerul public obţine un profit cu 25 la sută mai mic faţă de profitul repartizat partenerului privat. Refuzul partenerului privat de a renegocia repartizarea profitului poate constitui temei de rezoluţiune a contractului de către partenerul public.
(3) Pentru orice modificare privind majorarea valorii contractului de parteneriat public-privat, obligaţia de asigurare a finanţării suplimentare cade în sarcina partenerului privat.
(4) Orice modificare a contractului de parteneriat public-privat se efectuează prin semnarea de către părţi a unui acord adiţional, a cărui copie se transmite Agenţiei.
Articolul 303. Modificarea şi/sau rezoluţiunea unilaterală a contractului de parteneriat public-privat în cazuri excepţionale
(1) Fără a fi afectate prevederile art.302, în cazuri excepţionale, legate de interesul public, partenerul public poate modifica unilateral sau, după caz, rezolvi unilateral contractul de parteneriat public-privat, respectând cumulativ următoarele condiţii:
a) posibilitatea modificării sau rezoluţiunii unilaterale a contractului, inclusiv categoriile de motive excepţionale legate de interesul public, a fost inclusă în documentaţia de atribuire într-un mod clar, precis şi neechivoc, precum şi în contractul propriu-zis;
b) modificarea contractului nu alterează natura generică a contractului iniţial;
c) modificarea sau rezoluţiunea contractului s-a făcut cu notificarea prealabilă a partenerului privat, conform prevederilor contractului.
(2) În sensul prezentei legi, pot fi considerate motive excepţionale, legate de interesul public, situaţiile ce ţin de sănătatea publică, de protecţia mediului, de standardele de siguranţă şi calitate, necesitatea de a asigura accesul neîngrădit la un anumit serviciu public.
(3) În cazul în care modificarea sau rezoluţiunea unilaterală a contractului de parteneriat public-privat de către partenerul public generează partenerului privat costuri ce decurg din aplicarea clauzelor contractului respectiv, acesta poate beneficia de plata unor sume din partea partenerului public.
(4) Categoriile de costuri menţionate la alin.(3) şi modalitatea de determinare a acestora sunt prevăzute în documentaţia de atribuire şi în contractul de parteneriat public-privat.
Articolul 304. Monitorizarea contractului de parteneriat public-privat
(1) În scopul monitorizării contractului de parteneriat public-privat, partenerul public instituie o comisie de monitorizare. Componenţa numerică şi cea nominală a comisiei de monitorizare se aprobă prin ordinul partenerului public. Regulamentul-model de activitate al comisiei de monitorizare se aprobă de Guvern. Comisia trebuie să includă cel puţin un specialist în economie, un specialist în finanţe/în domeniul fiscal , un specialist în jurisprudenţă şi un specialist în domeniul în care a fost încheiat parteneriatul public-privat.
(2) Comisia de monitorizare poate atrage la lucrările sale specialişti din diferite domenii, ale căror opinii au un caracter de recomandare pentru membrii comisiei.
(3) Comisia de monitorizare se întruneşte ori de câte ori este necesar, dar nu mai rar decât o dată pe an.
(4) În procesul monitorizării contractului de parteneriat public-privat, comisia de monitorizare poate decide iniţierea unui control financiar, fiscal, tehnic sau a altor controale necesare pentru supravegherea corectitudinii privind executarea contractului de parteneriat public-privat.
(5) Refuzul partenerului privat de a permite accesul instituţiilor competente la documentaţia necesară pentru efectuarea controalelor prevăzute la alin.(4) serveşte ca temei pentru rezoluţiunea contractului de parteneriat public-privat.”
24. Legea se completează cu articolul 311 cu următorul cuprins:
„Articolul 311. Rezoluţiunea contractului de parteneriat public-privat
(1) În cazul în care contractul de parteneriat public-privat încetează în perioada realizării investiţiei la iniţiativa partenerului public, se aplică mecanismele de stingere a obligaţiilor financiare conform termenelor de plată şi condiţiilor prevăzute în documentaţia de atribuire şi în contractul de parteneriat public-privat, conform prevederilor alin.(2) sau (3), după caz.
(2) Dacă rezoluţiunea contractului de parteneriat public-privat are loc în perioada realizării investiţiei, sumele datorate de partenerul public partenerului privat se calculează luând în considerare următoarele:
a) se stabileşte minimumul dintre valoarea de piaţă, stabilită de un evaluator independent, şi valoarea stabilită în funcţie de cheltuielile de capital suportate de partenerul privat până în acel moment, fără costurile de finanţare aferente;
b) sumele datorate cu titlu de penalităţi nu trebuie să depăşească valoarea lucrărilor executate până la momentul rezoluţiunii contractului.
(3) Dacă rezoluţiunea contractului de parteneriat public-privat are loc ulterior realizării investiţiei, sumele datorate de partenerul public partenerului privat se calculează luând în considerare următoarele:
a) raportul dintre valoarea de piaţă a bunului realizat în baza contractului, stabilită de un evaluator independent, şi valoarea cheltuielilor capitale, suportate de partenerul privat până în acel moment, fără costurile de finanţare aferente, din care se scad cheltuielile de amortizare a bunului, componenta aferentă cheltuielilor de investiţie pentru realizarea bunului din plăţile brute efectuate până în momentul rezoluţiunii, sumele aferente obligaţiilor exigibile şi neîndeplinite privind reparaţia şi întreţinerea bunului ce face obiectul contractului de parteneriat public-privat până în momentul rezoluţiunii contractului şi profitul aferent;
b) din valoarea stabilită conform lit.a) se deduc sumele cu titlu de penalităţi aferente consecinţelor negative ale rezoluţiunii, raportate la valoarea contractului;
c) sumele datorate cu titlu de penalităţi, în condiţiile prevăzute la lit.b), nu trebuie să depăşească valoarea neamortizată a bunului, la care se adaugă cheltuieli cu investiţiile aferente lucrărilor de reparaţii efectuate pe durata de operare.
(4) În oricare dintre situaţiile prevăzute la alin.(2) şi (3), drepturile constituite de partenerul public în favoarea partenerului privat încetează, iar bunurile realizate sau dobândite de partenerul privat, reprezentând obiectul contractului de parteneriat public-privat, precum şi cele necesare prestării serviciului public se transmit de drept partenerului public, libere de sarcini, într-o stare bună de funcţionare şi exploatabile conform standardelor aplicabile serviciului public şi/sau bunurilor similare, în condiţiile stabilite de documentaţia de atribuire şi contractul propriu-zis.
(5) În situaţia în care partenerul privat este supus procedurii de insolvabilitate pe o perioadă mai mare de 3 luni de la data deschiderii procedurii, partenerul public iniţiază procedura de rezoluţiune a contractului de parteneriat public-privat din vina partenerului privat.”
25. Denumirea capitolului VII şi denumirea articolului 33 vor avea următorul cuprins:
„Capitolul VII
GARANŢIILE, RISCURILE ŞI MODUL DE EFECTUARE
A PLĂŢILOR ŞI DE SOLUŢIONARE A LITIGIILOR
Articolul 33. Garanţiile pentru partenerul privat”.
26. Articolul 34 se completează cu alineatele (11), (12), (4)–(7) cu următorul cuprins:
„(11) Orice garanţie bancară se consideră depusă de partenerul privat doar dacă aceasta a fost eliberată de o instituţie financiară din Republica Moldova.
(12) Garanţia de bună execuţie se încasează în baza deciziei comisiei de monitorizare şi în conformitate cu art.351 alin.(2).”
„(4) Partenerul privat, pe perioada realizării investiţiilor, nu are dreptul să încheie contracte de fidejusiune sau să acorde împrumuturi unor persoane terţe, fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare.
(5) Partenerul privat poate constitui garanţii privind creanţele şi drepturile deţinute în temeiul contractului de parteneriat public-privat, exclusiv în favoarea finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat, valabile pe perioada în care finanţatorul proiectului de parteneriat public-privat deţine această calitate.
(6) Garanţiile prevăzute la alin.(5) sunt strict legate de obiectul contractului de parteneriat public-privat, fiind valabile exclusiv pe durata contractului.
(7) În cazul încetării contractului de parteneriat public-privat înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat, garanţiile prevăzute la alin.(5) îşi pierd valabilitatea.”
27. La articolul 35:
alineatul (1) se completează cu cuvintele „şi să identifice soluţii de minimizare a acestora”;
alineatul (2) se abrogă.
28. Legea se completează cu articolul 351 cu următorul cuprins:
„Articolul 351. Efectuarea plăţilor
(1) Plata redevenţei contractului de parteneriat public-privat se face anual, din momentul semnării contractului. Redevenţa se plăteşte din veniturile obţinute în anul de raportare precedent, până la finele primului semestru al anului curent.
(2) Plata redevenţei şi toate celelalte plăţi se efectuează conform condiţiilor prevăzute de contractul de parteneriat public-privat, potrivit cu prevederile Codului fiscal nr.1163/1997 referitoare la încasarea obligaţiilor fiscale.
(3) Decizia comisiei de monitorizare privind plăţile prevăzute în contractul de parteneriat public-privat poartă un caracter obligatoriu pentru partenerul privat. Neexecutarea în termen a deciziei menţionate de către partenerul privat constituie temei de rezoluţiune a contractului de către partenerul public.”
29. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
„Articolul 36. Modul de soluţionare a litigiilor
(1) În caz de litigiu, părţile parteneriatului public-privat vor întreprinde toate măsurile de soluţionare a acestuia pe cale amiabilă, prin tratative directe sau prin mediere.
(2) Părţile parteneriatului public-privat pot conveni ca litigiile cu privire la orice aspect decurgând din sau apărut în cadrul contractelor de parteneriat public-privat să fie soluţionate de către instanţele de judecată competente sau prin arbitraj.”
Art.II. – Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90–93, art.401), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 13, alineatul (1) se completează cu litera f1) cu următorul cuprins:
„f1) terenurile proprietate publică, date în arendă/în superficie;”.
2. Articolul 171:
la alineatul (4), cuvintele „sau în superficie” se exclud, iar cuvintele „a unor construcţii” se substituie cu cuvintele „a unor construcţii capitale”;
articolul se completează cu alineatele (6)–(10) cu următorul cuprins:
„(6) Pot fi date în superficie terenurile delimitate pentru edificarea unor construcţii cu destinaţie de producere, depozitare, administrative sau cu destinaţie specială, în condiţiile şi forma aprobate prin hotărâre de Guvern.
(7) Contractul de superficie va fi semnat doar după ce solicitantul contractului de superficie va prezenta proiectul investiţional, care va fi anexat la contract.
(8) Contractul de superficie va cuprinde obligatoriu prevederi cu privire la:
a) categoria, destinaţia, suprafaţa şi locul amplasării terenului;
b) termenul contractului;
c) cuantumul, modul şi termenul de achitare a redevenţei;
d) lista construcţiilor ce urmează a fi construite, indicând destinaţia acestora;
e) drepturile şi obligaţiile părţilor;
f) modificarea contractului;
g) încetarea contractului;
h) acordul privind edificarea construcţiilor conform proiectului investiţional şi conform prevederilor alin.(6);
i) interdicţii:
– interzicerea privatizării terenului dat în superficie;
– interzicerea transmiterii terenului în proprietate cu titlu gratuit;
j) altele.
(9) Semnarea contractului de superficie cu încălcarea prevederilor alin.(6)–(8) atrage nulitatea absolută a contractului.
(10) Edificarea unei construcţii cu o altă destinaţie decât cea prevăzută de lege sau de contract constituie temei de rezoluţiune a contractului, construcţia respectivă devenind de drept parte componentă a terenului, conform art.460 din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, aparţinând proprietarului terenului, iar dreptul superficiarului asupra terenului şi asupra construcţiei se radiază.”
3. La articolul 53, alineatul (5) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:
„c1) terenurile proprietate publică, date în arendă/în superficie;”.
Art.III. – La articolul 2 din Legea insolvabilităţii nr.149/2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.663), cu modificările ulterioare, noţiunea „masă debitoare” se completează cu următorul enunţ: „Nu pot fi incluse în masa debitoare bunurile proprietate publică din domeniul public şi drepturile asupra acestora, bunurile proprietate publică atribuite domeniilor public şi privat ale statului, ale unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, transmise partenerului privat în cadrul contractelor de parteneriat public-privat, precum şi bunurile transmise debitorului cu drept de locaţiune/arendă/superficie.”
Art.IV. – Legea nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309– 320, art.470), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1) litera d), cuvântul „concurenţei” se substituie cu cuvântul „competitivităţii”.
2. La articolul 4, alineatele (8)–(10) se abrogă.
3. La articolul 5:
alineatul (1) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) aprobarea proiectelor contractelor de concesiune ale administraţiei publice centrale, în forma negociată de partenerul public şi de partenerul privat, precum şi a oricăror modificări ale prevederilor contractelor respective, asigurându-se păstrarea secretului comercial.”
la alineatul (4):
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) elaborarea, negocierea şi prezentarea spre aprobare Guvernului a proiectelor contractelor de concesiune;”
alineatul se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) semnarea contractelor de concesiune aprobate de Guvern în condiţiile prezentei legi şi ale actelor normative necesare pentru implementarea acesteia, prezentând Agenţiei copiile de pe acestea pentru ţinerea evidenţei;”.
4. La articolul 7, alineatul (4) se completează cu textul „, ţinându-se cont de prevederile art.351 din Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat”.
5. La articolul 8 alineatul (3), cuvântul „rezilierii” se substituie cu cuvântul „rezoluţiunii”.
6. La articolul 23 alineatul (4), cuvintele „ori rezilierii” se exclud.
7. Articolul 36:
la alineatul (1) partea introductivă, cuvintele „a rezilia” se substituie cu cuvintele „a rezolvi”;
la alineatul (2), cuvântul „reziliere” se substituie cu cuvântul „rezoluţiune”.
8. Articolul 43 va avea următorul cuprins:
„Articolul 43. Examinarea litigiilor
Litigiile privind executarea, nulitatea, anularea, rezoluţiunea sau denunţarea unilaterală a contractelor de concesiune se examinează în instanţele judecătoreşti competente ale Republicii Moldova.”
Art.V. – La articolul 88 din Legea nr.187/2022 cu privire la condominiu (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.238-244, art.467), alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) La data intrării în vigoare a prezentului capitol, părţile comune din condominiul declarat prin alin.(1) trec, cu titlu gratuit, în proprietatea comună pe cote-părţi a proprietarilor de unităţi, cu excepţia construcţiilor şi a terenurilor aflate în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, în privinţa cărora există contract de arendă, de concesiune sau de superficie.”
Art.VI. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul şi autorităţile administraţiei publice locale, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor aduce în concordanţă actele lor normative cu prezenta lege.
(3) În cazul procedurilor de atribuire a parteneriatelor public-private în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei legi, acestora li se aplică Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat în vigoare la data iniţierii procedurii de atribuire.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.193. Chişinău, 14 iulie 2023. |
