sâmbătă, 26 noiembrie 2022
704/05.10.2022 Hotărâre privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pe...

H O T Ă R Â R E

privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate

energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru

achitarea facturilor la energie

 

nr. 704  din  05.10.2022

 

Monitorul Oficial nr.315-317/785 din 12.10.2022

 

* * *

În temeiul Legii nr.241/2022 privind Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.246-250, art.498), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUNatalia GAVRILIŢA

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeMarcel Spatari
Ministrul finanţelorDumitru Budianschi

 

Nr.704. Chişinău, 5 octombrie 2022.

 

 

Aprobat

prin Hotărârea Guvernului

nr.704 din 5 octombrie 2022

 

REGULAMENT

cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică

şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru

achitarea facturilor la energie

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament reglementează mecanismul de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică şi mecanismul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie.

2. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:

asociaţie de proprietari/locatari – gestionar al fondului locativ care intermediază servicii, inclusiv de utilităţi publice, cum ar fi alimentarea cu energie termică şi/sau gaze naturale şi/sau energie electrică în baza unui contract de furnizare cu furnizorii şi prestatorii de servicii intermediate;

cod de identificare a consumatorului casnic în factură – numărul locului de consum al consumatorului casnic de energie, format dintr-un cod numeric sau alfanumeric, utilizat de furnizori pentru identificarea consumatorului în sistemul informaţional al furnizorului de energie şi/sau al intermediarilor la decontări şi/sau al asociaţiilor de proprietari/locatari;

combustibil solid – material solid sau orice substanţă derivată din material solid folosit(ă) sau care urmează să fie folosit(ă) în scopul de a genera căldură utilă şi include, dar fără a se limita la, cărbune, lemn, biocombustibili solizi şi orice produs secundar solid al unui proces de fabricaţie care poate fi înlocuit cu oricare dintre combustibili;

compensaţie – sumă monetară, transferată furnizorilor din mijloacele Fondului de reducere a vulnerabilităţii energetice în numele consumatorilor casnici, reflectată în factură, având drept scop acoperirea unei părţi din cheltuielile pentru consumul de energie (gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică), în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită şi conform normelor stabilite;

consumator casnic – persoană fizică care procură gaze naturale sau energie electrică ori utilizează energia termică pentru propriile necesităţi casnice, excluzând utilizarea acestora în scopuri comerciale, pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător sau profesionale;

furnizor de gaze naturale – întreprindere de gaze naturale titular de licenţă pentru furnizarea gazelor naturale care furnizează gaze naturale în condiţiile Legii nr.108/2016 cu privire la gazele naturale;

furnizor de energie termică – agent economic care furnizează energie termică consumatorilor în condiţiile Legii nr.92/2014 cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării;

furnizor de energie electrică – întreprindere electroenergetică titular de licenţă pentru furnizarea energiei electrice care furnizează energie electrică consumatorilor casnici în condiţiile Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică;

intermediar la decontări – gestionar al fondului locativ, întovărăşire pomicolă, instituţie/autoritate publică/întreprindere de stat care gestionează cămine/locuinţe/încăperi sau firmă de construcţie care, în numele consumatorilor casnici, efectuează repartizarea pe locuinţe a volumelor de energie consumată, perceperea plăţilor de la consumatori şi transferul acestora către furnizori, precum şi persoană juridică care, în numele furnizorului sau al gestionarului fondului locativ, asigură, în bază de contract, distribuirea pe apartamente/locuinţe a volumelor de energie furnizată, emiterea şi expedierea bonurilor de plată, perceperea plăţilor de la consumatori şi transferul acestora către furnizori, informarea consumatorilor privind facturarea şi obligaţiile de achitare a plăţilor pentru energia consumată;

perioadă rece a anului – perioada cuprinsă între 1 noiembrie – 31 decembrie şi 1 ianuarie – 31 martie;

preţ reglementat la energia electrică – preţul aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul livrării energiei electrice consumatorilor casnici;

preţ reglementat pentru furnizarea gazelor naturale în contextul obligaţiei de serviciu public – preţul aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul furnizării gazelor naturale consumatorilor casnici;

servicii intermediate – servicii, inclusiv de utilităţi publice, cum ar fi alimentarea cu energie termică, alimentarea cu apă caldă menajeră, asigurarea cu apă potabilă, canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale, salubrizarea, de care se folosesc ori se pot folosi proprietarii unităţilor şi posesorii acestora, dar care, în funcţie de situaţia concretă, din motive tehnice sau legale, trebuie intermediate de către o asociaţie în temeiul contractului cu furnizorul şi nu pot fi contractate individual de către proprietarii sau posesorii unităţilor ori facturate individual acestora;

tarif reglementat la energia termică – tariful aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul furnizării energiei termice consumatorilor casnici.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

Capitolul II

ATRIBUIREA CATEGORIILOR DE VULNERABILITATE ENERGETICĂ

 

Secţiunea 1

Înregistrarea în Sistemul informaţional „Vulnerabilitatea energetică”

3. Pentru atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică, solicitantul poate opta pentru una dintre următoarele modalităţi de înregistrare în Sistemul informaţional „Vulnerabilitatea energetică” (în continuare – SIVE):

1) înregistrare individuală prin cerere pe platforma compensatii.gov.md;

2) înregistrare asistată pe platforma compensatii.gov.md, prin depunerea unei cereri, completate pe suport de hârtie, la registratori.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

4. La înregistrare, solicitantul declară pe propria răspundere că locuieşte în locuinţa indicată în cerere şi achită facturile pentru energia consumată la locurile de consum declarate în cererea pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md.

5. Solicitanţii au dreptul de a se înregistra în SIVE o singură dată pe an şi pot modifica datele declarate în SIVE timp de cel mult 5 zile de la înregistrare.

În cazurile motivate printr-o solicitare transmisă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sau depusă prin intermediul platformei compensatii.gov.md, solicitanţii şi, respectiv, registratorii – în cazul persoanelor care au fost asistate la înregistrare – pot cere modificarea înregistrării individuale/cererii în SIVE. În baza solicitării de modificare, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va permite, pentru o perioadă de 5 zile de la notificarea solicitantului/registratorului, modificarea datelor înregistrării individuale/cererii depuse anterior. Procedura de depunere/transmitere a solicitărilor de modificare a înregistrării individuale/cererii în SIVE se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.

[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

6. Pentru înregistrarea individuală pe platforma compensatii.gov.md, solicitanţii completează toate câmpurile obligatorii din cerere. Modelul cererii pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.

7. La completarea cererii, solicitantul include în componenţa gospodăriei casnice numai persoanele care locuiesc cel puţin 8 luni pe an sau cel puţin 4 luni pe durata perioadei reci a anului în locuinţa declarată.

8. O persoană fizică declarată în locuinţa indicată într-o cerere nu poate fi inclusă într-o altă cerere.

În cazul contestării includerii unei persoane fizice în locuinţa indicată în cerere, o comisie formată prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale poate decide excluderea persoanei din cerere în baza informaţiilor prezentate de contestatar.

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

9. La completarea cererii, solicitantul declară veniturile obţinute de către fiecare membru al gospodăriei casnice, estimate ca venitul mediu lunar pe ultimele 6 luni. În veniturile declarate se includ toate sursele, indiferent de provenienţa acestora: salariile, prestaţiile de asigurări sociale, dividendele, încasările din activitatea de antreprenoriat, ajutorul social, ajutorul pentru perioada rece a anului şi alte surse de venit.

În veniturile declarate nu se includ următoarele:

a) indemnizaţia unică la naşterea copilului;

b) ajutorul oferit la deces;

c) plăţile oferite la lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale sau situaţiilor excepţionale;

d) alocaţiile pentru îngrijire, însoţire şi supraveghere, stabilite conform Legii nr.499/1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.

Din veniturile declarate se exclude pensia de întreţinere plătită.

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

10. La completarea cererii, solicitanţii indică codul de identificare a consumatorului casnic în factură pentru fiecare loc de consum al energiei.

O cerere poate include un singur loc de consum pentru fiecare tip de energie.

Un cod de identificare a consumatorului casnic în factură indicat într-o cerere nu poate fi inclus într-o altă cerere.

11. Persoanele care solicită să le fie atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică vor indica în mod obligatoriu codurile de identificare a consumatorului casnic în factură pentru fiecare tip de energie şi opţional veniturile membrilor gospodăriei casnice.

12. Înregistrarea electronică a cererii depuse se validează numai în cazul în care toate câmpurile obligatorii sunt completate.

13. Solicitarea va fi înregistrată dacă a fost exprimat, în formă scrisă sau electronică, consimţământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, verificarea informaţiei furnizate, colectarea şi verificarea informaţiilor relevante pentru atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică.

14. Persoanele care nu dispun de echipament tehnic/acces la internet şi/sau nu au abilităţile necesare pentru înregistrare individuală pe platforma compensatii.gov.md sunt asistate la înregistrare în SIVE de către registratori.

15. Registratorii sunt asistenţii sociali comunitari şi bibliotecarii din raza teritoriului pe care îl deservesc, desemnaţi de către direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei şi direcţiile cultură din subordinea consiliilor raionale/municipale/Comitetului executiv al UTA Găgăuzia, precum şi alte persoane împuternicite prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.

16. În cazul înregistrării asistate, solicitanţii completează formularul cererii pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md, al căror model se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, iar registratorii completează cererea electronică şi creează contul personal al solicitantului în SIVE. După completare, registratorul imprimă cererea pe suport de hârtie, împreună cu datele pentru acces în contul personal al solicitantului din SIVE, care este semnată olograf de către solicitant.

17. La înregistrarea asistată, solicitantul prezintă actul de identitate şi datele despre membrii gospodăriei casnice confirmate prin acte de identitate.

18. Persoanele asistate la înregistrare în SIVE poartă răspundere pentru completitudinea şi veridicitatea informaţiei din formular.

19. Cererea pe suport de hârtie se consideră completă şi se acceptă pentru înregistrare în SIVE dacă toate datele obligatorii au fost oferite de către solicitant.

20. După înregistrare, parola de acces la contul de înregistrare se expediază prin sms/e-mail, iar în lipsa acestora se eliberează automat din SIVE pe suport de hârtie de către registratori.

21. Solicitantul şi registratorul poartă răspundere pentru păstrarea confidenţialităţii parolei de acces la contul personal de înregistrare.

22. Registratorii desemnaţi transmit lunar direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei lista solicitanţilor asistaţi la înregistrare şi cererile care au fost completate şi semnate de către aceştia, introduse în SIVE, pentru a fi păstrate în arhivă.

 

Secţiunea a 2-a

Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică prin metoda

directă pentru solicitanţii înregistraţi în SIVE

23. Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică în conformitate cu procedurile prevăzute în prezenta secţiune se face lunar, până la data de 15 a lunii următoare celei de gestiune, în baza datelor disponibile în SIVE la data de 25 a fiecărei luni:

1) pentru locurile de consum care sunt înregistrate de solicitanţi în SIVE şi cărora nu le-a fost încă atribuită o categorie de vulnerabilitate energetică pentru perioada rece a anului curentă;

2) pentru locurile de consum înregistrate în cererile în care au fost făcute modificări pe parcursul lunii în curs conform procedurii prevăzute la pct.5.

SIVE generează în mod automat decizia de atribuire a categoriei de vulnerabilitate energetică. Modelul deciziei se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

24. Solicitanţilor înregistraţi în SIVE le va fi atribuită o categorie de vulnerabilitate energetică în funcţie de informaţia indicată în cerere şi cea obţinută din sistemele şi resursele informaţionale de stat, prin parcurgerea următoarelor etape de procesare:

1) testul de nonvulnerabilitate;

2) stabilirea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice;

3) stabilirea venitului global lunar al gospodăriei casnice;

4) calculul venitului disponibil pentru achitarea energiei;

5) calculul costului energiei în perioada rece a anului pentru gospodăria casnică;

6) stabilirea raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei;

7) atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică.

25. Testul de nonvulnerabilitate

Gospodăriilor casnice, în baza informaţiei declarate şi/sau a celei extrase automat de SIVE prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect) din alte sisteme şi resurse informaţionale de stat, le va fi atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică în cazul prezenţei unuia dintre următoarele criterii:

1) membrii gospodăriei casnice deţin cote-părţi în 4 sau mai multe imobile cu destinaţie locativă diferite;

2) membrii gospodăriei casnice deţin cote-părţi în bunuri imobile în valoare cadastrală mai mare de 4 milioane de lei cumulativ;

3) solicitantul a cerut să-i fie atribuită categoria de consumator fără vulnerabilitate energetică.

26. Stabilirea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice

Minimul de cheltuieli al gospodăriei casnice reprezintă suma cuantumurilor cheltuielilor minime individuale.

Cuantumul cheltuielilor minime individuale pentru fiecare membru al gospodăriei casnice se stabileşte după cum urmează:

a) cheltuielile de consum pentru trimestrul IV al anului precedent, total pe ţară, publicate de Biroul Naţional de Statistică, cu excluderea cheltuielilor pentru locuinţă, apă, electricitate şi gaze, majorate cu rata creşterii preţurilor de consum în luna septembrie a anului în curs faţă de luna decembrie a anului precedent, publicată de Biroul Naţional de Statistică, pentru solicitant;

b) 70% din valoarea lit.a) pentru fiecare alt membru al gospodăriei casnice a solicitantului.

27. Calculul venitului global lunar al gospodăriei casnice

Venitul global lunar al gospodăriei casnice reprezintă valoarea mai mare dintre venitul global lunar al gospodăriei casnice declarat la înregistrarea în SIVE şi venitul global lunar al gospodăriei casnice estimat, calculat în baza datelor extrase în urma schimbului de date din sistemele şi resursele informaţionale de stat prin platforma de interoperabilitate (MConnect).

La calcularea venitului global lunar al gospodăriei casnice estimat sunt luate în considerare tipurile de venituri nete (după achitarea impozitului pe venit şi a altor taxe şi contribuţii obligatorii) prevăzute în pct.22 din Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1167/2008, precum şi ajutorul social şi ajutorul pentru perioada rece a anului.

Venitul global lunar al gospodăriei casnice estimat reprezintă:

a) în cazul veniturilor pentru care în sistemele şi resursele informaţionale de stat sunt date lunare – media valorii veniturilor globale lunare realizate în ultimele 6 luni;

b) în cazul veniturilor pentru care în sistemele şi resursele informaţionale de stat sunt date anuale – a douăsprezecea parte a veniturilor pentru anul precedent.

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

28. Calculul venitului disponibil pentru achitarea energiei

Suma rămasă după deducerea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice din venitul global lunar al gospodăriei casnice constituie valoarea din care urmează a fi achitat consumul de energie, calculată conform formulei:

 

VDAE = VGL – MCF – RLCI,

 

unde:

VDAE – venitul disponibil pentru achitarea energiei;

VGL – venitul global lunar al gospodăriei casnice;

MCF – nivelul minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice;

RLCI – rata lunară a creditului imobiliar al gospodăriei casnice.

Rata lunară a creditului imobiliar al gospodăriei casnice este considerată ultima rată plătită de gospodăria casnică pentru imobilul înregistrat în SIVE, dar nu mai mare decât jumătate din nivelul minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice respective.

29. Calculul costului energiei în perioada rece a anului pentru gospodăria casnică

Costul energiei în perioada rece a anului este costul cumulat al consumului lunar mediu de energie la locurile de consum declarate ale gospodăriei pentru următoarele tipuri de energie:

a) gazele naturale;

b) energia termică;

c) energia electrică;

d) combustibilii solizi, în cazul în care aceştia constituie sursa principală de încălzire.

Pentru calculul costului gazelor naturale, energiei termice şi energiei electrice în perioada rece a anului se vor lua în considerare media volumului lunar de energie consumat de gospodăria casnică în precedenta perioadă rece a anului, pentru lunile în care valoarea consumului este mai mare de zero, în limitele plafoanelor eligibile pentru fiecare tip de energie, şi tarifele/preţurile la energie aprobate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs.

Furnizorii de gaze naturale, energie termică şi energie electrică şi/sau asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări transmit Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, până la data de 15 noiembrie a anului în curs, istoricul consumului de energie pentru precedenta perioadă rece a anului pentru toţi consumatorii casnici, conform formularului aprobat prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.

Costul pentru fiecare loc de consum de gaze naturale, energie termică şi energie electrică se calculează după formula: volumul lunar mediu consumat în precedenta perioadă rece a anului în limitele plafonului eligibil × tariful/preţul în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs.

Pentru consumatorii casnici din asociaţii de proprietari/locatari pentru care nu sunt disponibile date privind consumul individual al gospodăriilor şi pentru locurile de consum neîncadrate în asociaţii de proprietari/locatari pentru care nu sunt disponibile date sau istoricul de consum, volumul consumat în precedenta perioadă rece a anului va fi considerat echivalent cu jumătate din plafonul eligibil pentru calculul cheltuielilor gospodăriei casnice în scopul stabilirii categoriei de vulnerabilitate energetică conform pct.30.

Costul estimat al combustibililor solizi, în cazul în care sursa principală de încălzire este soba pe lemne sau cărbune sau alţi combustibili solizi, este echivalent cu valoarea ajutorului pentru perioada rece a anului, prevăzut în Hotărârea Guvernului nr.1167/2008 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social, în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

30. Plafonul eligibil pentru calculul cheltuielilor gospodăriei casnice în scopul stabilirii categoriei de vulnerabilitate energetică este după cum urmează:

1) pentru gazele naturale: 250 m3/lună;

2) pentru energia termică: în cazul în care gospodăria poate regla consumul individual – 1,5 Gcal/lună;

3) pentru energia electrică: 2500 kWh/lună – dacă energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi 250 kWh/lună – dacă energia electrică nu constituie sursa principală de încălzire.

31. Stabilirea raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei

În cazul în care venitul disponibil pentru achitarea energiei este o valoare mai mare de zero, se va calcula raportul dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei conform formulei:

 

R (%) = CEPRA/VDAE,

 

unde:

R – raportul, exprimat în procente, dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei;

CEPRA – costul energiei în perioada rece a anului, calculat conform pct.29;

VDAE – venitul disponibil pentru achitarea energiei, calculat conform pct.28.

32. Atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică

Atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică consumatorilor casnici se efectuează după cum urmează:

1) consumatorilor casnici cu coeficientul R mai mare sau egal cu 90% li se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică foarte ridicată;

2) consumatorilor casnici cu coeficientul R mai mare sau egal cu 35%, dar mai mic decât 90% li se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică ridicată;

3) consumatorilor casnici cu coeficientul R mai mare sau egal cu 20%, dar mai mic decât 35% li se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică medie;

4) consumatorilor casnici cu coeficientul R mai mare sau egal cu 10%, dar mai mic decât 20% li se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică scăzută;

5) consumatorilor casnici cu coeficientul R mai mic de 10% li se atribuie categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică.

Dacă venitul disponibil pentru achitarea energiei este o valoare negativă sau egală cu zero, gospodăriei casnice îi este atribuită categoria de vulnerabilitate energetică foarte ridicată.

 

[Pct.33 abrogat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

Secţiunea a 3-a

Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică prin metoda indirectă

pentru locurile de consum neînregistrate de solicitanţi în SIVE

34. Categoria de vulnerabilitate energetică pentru locurile de consum neînregistrate de solicitanţi în SIVE se atribuie în baza datelor disponibile în SIVE pe data de 25 a fiecărei luni.

341. Furnizorii transmit lunar, până la data de 15 a fiecărei luni, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale listele consumatorilor noi cu care au fost încheiate contracte de furnizare a energiei.

[Pct.341 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

35. Pentru luna noiembrie 2022, locurilor de consum care nu au fost înregistrate de solicitanţi în SIVE li se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică medie. Începând cu luna decembrie 2022, pentru locurile de consum neînregistrate în SIVE se atribuie categoria de vulnerabilitate energetică scăzută.

[Pct.35 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

Capitolul III

DREPTUL LA COMPENSAŢII

36. Dreptul la compensaţii se acordă consumatorilor casnici:

1) care dispun de contracte directe cu furnizorii de energie şi/sau beneficiază în mod efectiv de resurse energetice compensate;

2) din asociaţiile de proprietari/locatari cu centrale termice de cartier, bloc sau scară;

3) din cămine şi blocuri de locuit, indiferent de gestiunea şi apartenenţa acestora, conform aceloraşi prevederi legale care se aplică consumatorilor casnici din asociaţiile de proprietari/locatari;

4) din cadrul întovărăşirilor pomicole;

5) pentru care companiile de construcţii intervin în calitate de intermediar la decontări.

[Pct.36 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

361. Consumatorul casnic, deţinător al centralei electrice, care produce energie electrică din surse regenerabile pentru uz propriu şi deţine un contract pentru aplicarea mecanismului de contorizare netă beneficiază de compensaţie doar pentru energia electrică înaintată spre achitare de furnizor corespunzător lunii de facturare.

[Pct.361 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

37. Consumatorii casnici cărora le este atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică nu beneficiază de compensaţii.

38. În cazul în care consumul lunar la locul de consum este mai mare decât plafonul eligibil, compensaţia se va acorda până la limita plafonului eligibil (volumul de energie compensat). Volumul de energie consumat supra va fi achitat integral la preţul deplin.

39. Cuantumul compensaţiilor nu poate fi mai mare decât valoarea consumului facturat.

40. Dreptul la compensaţii încetează dacă în urma reevaluării consumatorului casnic îi este atribuită categoria de consumator fără vulnerabilitate energetică.

 

Capitolul IV

MODUL DE ACORDARE A COMPENSAŢIILOR

41. SIVE generează lunar, până la data de 28, listele locurilor de consum cu indicarea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi a metodei de atribuire a categoriei (directă sau indirectă) pe fiecare loc de consum în parte şi pe fiecare furnizor de gaze naturale şi/sau furnizor de energie termică şi/sau furnizor de energie electrică pentru care acordă compensaţii pentru luna respectivă. Listele locurilor de consum se transmit furnizorilor/intermediarilor la decontări până la data de 1 a lunii de calcul imediat următoare.

[Pct.41 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

42. Conform informaţiei prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în fişiere în format Excel şi PDF semnate electronic, furnizorii calculează compensaţiile pentru fiecare consumator casnic şi le reflectă în factură, indicând volumul compensat, tariful compensat şi suma compensată, categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului casnic, precum şi metoda de stabilire (directă sau indirectă).

[Pct.42 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

43. Furnizorii calculează/estimează lunar valoarea mijloacelor financiare necesare pentru plata compensaţiei pentru toţi consumatorii casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite.

[Pct.43 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

44. După verificarea informaţiei privind suma compensaţiei calculate/estimate consumatorilor casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite, furnizorii întocmesc raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare necesare pentru compensaţii. Concilierea informaţiei estimate cu cea reală se va realiza în raportul generalizat din luna următoare.

[Pct.44 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

45. Până la data de 10 a lunii următoare celei de gestiune sau până la data de 25 a lunii următoare celei de gestiune – în cazul în care graficul de citire a indicaţiilor contoarelor practicat de furnizori depăşeşte data de 10 a lunii –, furnizorii prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare necesare pentru compensaţii, numărul de consumatori casnici, datele detaliate/estimate per consumator casnic şi volumul consumat de gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică, potrivit modelului stabilit în anexele nr.1-3, însoţit de o solicitare cu datele bancare ale furnizorilor la care urmează să fie efectuat transferul mijloacelor financiare. Anexele nr.1-3 se prezintă în format electronic (fişier în format Excel însoţit de fişier în format PDF semnat).

În cazul în care furnizorul nu dispune de informaţia reală privind consumul pentru întreaga lună calendaristică, se va prezenta Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare prognozate pentru compensaţii, corectarea rapoartelor fiind efectuată în luna următoare.

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, până la data de 28 a lunii următoare celei de gestiune, prezintă Biroului Naţional de Statistică informaţia generalizată conform anexelor nr.1-3, pentru poziţia „TOTAL”, în scopul efectuării calculelor indicelui preţurilor de consum.

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

46. În cazul consumatorilor casnici care nu au contracte directe cu furnizorii, stabilirea lunară a compensaţiilor este efectuată de către asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări în baza categoriei de vulnerabilitate energetică a fiecărui consumator. SIVE va transmite lunar informaţia privind categoria de vulnerabilitate energetică a fiecărui consumator membru către administraţia asociaţiilor de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări.

47. Asociaţiile de proprietari/locatari sau intermediarii la decontări, lunar, până la data de 4 a lunii următoare celei de consum, prezintă furnizorilor rapoartele privind volumul de energie consumat şi suma compensaţiilor calculate pentru fiecare consumator casnic, împreună cu datele de identificare şi codul personal al persoanei care reprezintă consumatorul casnic, în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită şi conform normelor stabilite, pentru a fi incluse în rapoartele generalizate.

48. Furnizorii reduc din suma facturată către asociaţia de proprietari/locatari valoarea compensaţiilor calculată în luna corespunzătoare lunii de facturare pentru consumatorii beneficiari de servicii intermediate de alimentare cu energie termică şi/sau gaze naturale şi/sau energie electrică.

49. În documentele de plată către consumatorii beneficiari de servicii intermediate, asociaţiile de proprietari/locatari sau intermediarii la decontări vor indica volumul compensat, tariful compensat şi suma compensată, categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului casnic şi metoda de atribuire a categoriei (directă sau indirectă).

50. În facturile eliberate consumatorilor casnici, furnizorii indică separat suma totală pentru serviciile prestate, categoria de vulnerabilitate energetică, metoda de atribuire a categoriei, mărimea compensaţiei şi suma care urmează să fie achitată de către fiecare consumator casnic după acordarea compensaţiei.

51. Furnizorii sting datoriile consumatorilor casnici la plata costului gazelor naturale şi/sau energiei termice şi/sau energiei electrice consumate de aceştia în luna pentru care este stabilită compensaţia.

Furnizorii de energie electrică care nu pot aplica prevederile alineatului întâi sting datoriile consumatorilor casnici la plata costului energiei electrice consumate de aceştia în luna următoare celei în care s-a stabilit compensaţia.

[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

511. Prin derogare de la pct.41, 43 şi 51, în cazul în care citirea indicaţiilor echipamentului de măsurare se face în alte perioade decât începutul şi sfârşitul lunii calendaristice, compensaţia se va acorda în baza consumului mediu zilnic al energiei electrice, calculat pentru perioada respectivă de facturare conform indicaţiilor echipamentelor de măsurare.

[Pct.511 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

52. Mijloacele băneşti acordate în calitate de compensaţie pentru achitarea facturilor la energie se transferă furnizorilor de energie din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice şi nu se eliberează consumatorilor vulnerabili.

 

Capitolul V

MODUL DE FINANŢARE

53. Finanţarea cheltuielilor pentru compensaţii se efectuează din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice.

54. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale întocmeşte, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii rapoartelor generalizate de la furnizori, documentele de plată pentru transferul mijloacelor financiare respective la conturile de decontare ale furnizorilor de gaze naturale şi/sau furnizorilor de energie termică şi/sau furnizorilor de energie electrică pentru plata compensaţiei.

55. Ministerul Finanţelor efectuează finanţarea conform documentelor de plată pe măsura prezentării acestora de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, conform priorităţilor stabilite la art.67 alin.(2) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

56. Sumele compensaţiilor care n-au fost solicitate sau au fost solicitate în mod eronat de către furnizori pe perioada gestionară pot fi restituite în următoarele perioade, în baza raportului pentru perioada respectivă, însă nu mai târziu de termenul-limită pentru transferul alocaţiilor bugetare în anul de gestiune.

 

Capitolul VI

RESPONSABILITĂŢI

57. Răspunderea pentru informaţia şi datele introduse în SIVE pentru solicitarea şi stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică o poartă consumatorii casnici care s-au înregistrat/au fost asistaţi la înregistrare. Responsabilitatea pentru corespunderea datelor din cerere cu datele introduse în SIVE o poartă registratorul.

58. Răspunderea pentru evidenţa consumatorilor casnici, valorii mijloacelor financiare solicitate pentru compensaţii, numărului de consumatori casnici, datelor detaliate per consumator casnic şi volumului consumat de gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică, precum şi pentru reflectarea în factură a compensaţiei o poartă furnizorii şi/sau asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări.

59. Asociaţiile de proprietari/locatari şi intermediarii la decontări poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiilor prezentate furnizorilor.

60. Controlul asupra corectitudinii informaţiilor şi datelor introduse în SIVE pentru solicitarea şi stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică de către consumatorii casnici care s-au înregistrat/au fost asistaţi la înregistrare îl exercită autorităţile administrative abilitate ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, instituţia responsabilă de inspectarea prestaţiilor sociale şi structurile teritoriale de asistenţă socială.

61. În cazul în care consumatorul casnic/solicitantul refuză să furnizeze informaţiile şi documentele necesare pentru efectuarea verificării/controlului, categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului se stabileşte prin metoda indirectă.

62. Sumele compensaţiilor achitate beneficiarilor neîntemeiat sau eronat din vina furnizorului sunt restituite de către furnizor concomitent cu reflectarea în facturile de plată a beneficiarului cu semnul minus.

63. Sumele compensaţiilor achitate neîntemeiat din cauza erorilor tehnice demonstrate ale SIVE care generează erori de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică nu se restituie, dar sunt reduse din compensaţiile următoare acordate aceloraşi consumatori.

Sumele compensaţiilor neachitate neîntemeiat din cauza erorilor tehnice demonstrate ale SIVE care generează erori de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică sunt adăugate în compensaţiile următoare acordate aceloraşi consumatori.

64. Controlul asupra corectitudinii finanţării compensaţiei îl exercită Inspecţia Financiară a Ministerului Finanţelor şi alte autorităţi administrative abilitate.

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE

65. Calcularea compensaţiei consumatorilor casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite se efectuează de către furnizori în baza valorii preţurilor/tarifelor reglementate.

66. Modificarea categoriei de vulnerabilitate energetică în SIVE nu are efect retroactiv asupra compensaţiilor acordate în perioadele precedente.

67. Furnizorii care au obţinut, în conformitate cu actele normative în domeniu, licenţa pentru furnizarea gazelor naturale şi/sau licenţa pentru furnizarea energiei termice şi/sau licenţa pentru furnizarea energiei electrice după data de 1 noiembrie sunt obligaţi să aplice prevederile prezentului Regulament începând cu luna în care li s-a acordat licenţa respectivă, pentru a asigura dreptul consumatorilor casnici de a beneficia de compensaţii pentru achitarea facturilor la energie.

68. Monitorizarea implementării prevederilor prezentului Regulament se efectuează de către autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate în domeniul protecţiei sociale şi de către structurile teritoriale de asistenţă socială.

69. Sumele cu titlu de compensaţii primite necuvenit din cauza declaraţiilor false depuse cu scopul intenţionat de a beneficia de compensaţii mai mari se restituie integral de către persoana care le-a primit. Pentru restituirea sumelor primite necuvenit, instituţia responsabilă de inspectarea prestaţiilor sociale emite decizia respectivă.

70. Deciziile privind acordarea, neacordarea sau încetarea plăţii compensaţiilor, privind modificarea categoriei de vulnerabilitate energetică, precum şi cele privind recuperarea sumelor încasate nejustificat pot fi contestate în instanţa de contencios administrativ după parcurgerea procedurii prealabile.

71. Verificarea informaţiilor prezentate pentru stabilirea compensaţiilor se efectuează prin intermediul schimbului de informaţii între sistemele informaţionale şi al confruntării datelor din certificatele prezentate, actele confirmative sau anchetele sociale, conform legislaţiei.

72. Controlul legalităţii operaţiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul procedurii de stabilire şi plată a compensaţiilor se efectuează de către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor

de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată

a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie

 

RAPORT

privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru gazele naturale

 livrate consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat pe lună conform

Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului

cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică

şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor

pentru achitarea facturilor la energie

 

Cine prezintă __________________

Cui prezintă __________________

pentru luna_____ anul________

 

Codul de identificare a consumatorului casnic în factură/NLC (inclusiv conform
datelor prezentate de intermediarii la decontări/asociaţiile de
proprietari/locatari)
Volumul total al gazelor
naturale livrate consumatorului
casnic (m3)
Volumul gazelor naturale
livrate în limitele
volumului maxim
compensat pe lună (m3)
Categoria de
vulnerabilitate
energetică conform SIVE
Cuantumul compensării
diferenţei de preţ
stabilit pentru volumul maxim
compensat pe lună,
cu TVA (lei pentru volumul
gazelor naturale consumate de
consumatorul casnic)
12 345
1. Codul de identificare/NLC ..........
2. Codul de identificare/NLC ..........
3. Codul de identificare/NLC ..........
TOTAL:
 
Director
Şef al serviciului de evidenţă a gazelor naturale
Contabil-şef

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor

de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată

a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie

 

RAPORT

privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru energia termică

livrată consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat pe lună şi cuantumul

compensaţiei conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului

cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire

şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie

 

Cine prezintă ____________

Cui prezintă _____________

pentru luna_____anul______

 

Codul de identificare a consumatorului casnic în factură/NLC
(inclusiv conform datelor prezentate de intermediarii
la decontări/asociaţiile de proprietari/locatari)
Volumul total al energiei termice livrate
consumatorului casnic (Gcal)
Volumul energiei termice livrate în limitele
volumului maxim
compensat (Gcal)
Categoria de
vulnerabilitate energetică
conform SIVE
Cuantumul compensării
diferenţei de preţ
stabilit pentru
volumul maxim
compensat
pe lună (lei)
12 345
1. Codul de identificare/NLC ..........
2. Codul de identificare/NLC ..........
3. Codul de identificare/NLC ..........
TOTAL:
 
Director
Şef al serviciului de evidenţă a energiei termice
Contabil-şef

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor

de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată

a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie

 

RAPORT

privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru energia

electrică livrată consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat majorat

pe lună – dacă energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi în limitele

volumului maxim compensat standard pe lună – dacă energia electrică nu constituie

sursa principală de încălzire, conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind

aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate

energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor

pentru achitarea facturilor la energie

 

Cine prezintă __________________

Cui prezintă __________________

pentru luna_____anul___________

 

Codul de identificare a consumatorului casnic în factură/NLC
(inclusiv conform datelor prezentate de intermediarii
la decontări/asociaţiile de proprietari/locatari)
Volumul total al
energiei electrice
livrate
consuma-
torului casnic (kWh)
Volumul energiei electrice
livrate în limitele
volumului maxim
compensat standard (kWh)
Volumul energiei electrice
livrate în limitele volumului maxim
compensat majorat (kWh)
Categoria de vulnera-
bilitate
energetică
conform SIVE
Cuantumul compensării
diferenţei de preţ
stabilit pentru
volumul maxim
compensat
pe lună (lei)
123456
1. Codul de identificare/NLC ..........
2. Codul de identificare/NLC ..........
3. Codul de identificare/NLC ..........
TOTAL:
 
Director
Şef al serviciului de evidenţă a energiei electrice
Contabil-şef

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor

de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată

a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie

 

RAPORT DETALIAT

privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru gazele naturale/

energia termică/energia electrică livrate consumatorilor casnici în limitele volumului consumat

de până la 250 m3 (inclusiv)/de până la 1,5 Gcal (inclusiv)/ de până la 2500 kWh – dacă

energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi 250 kWh – dacă

energia electrică nu constituie sursa principală de încălzire, pe lună, conform

Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului cu privire

la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire

şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie,

pe fiecare consumator casnic, pe localităţi

 

Cine prezintă____________________

Cui prezintă_____________________

pentru luna_________ anul________

 

Nr.
crt.
Contul personal al consumatorului casnic în
sistemul informaţional al furnizorului
Raionul/ municipiul, localitatea (oraş/ municipiu, sat)De indicat: furnizat direct sau prin asociaţiile de proprietari/ locatari/ intermediarii la decontăriConsumul total compensat de gaze naturale/ energie termică/ energie electrică per consumator casnic (m3/ Gcal/kWh) pe lunăMărimea compensaţiei per consumator casnic pe lună, lei Categoria de vulnerabilitate energetică conform SIVE
1234567
 
 
 
 
 
 
Director
Şef al serviciului de evidenţă a gazelor naturale/energiei termice/energiei electrice
Contabil-şef