H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de demolare a construcţiilor
neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
nr. 582 din 03.08.2022
Monitorul Oficial nr.274-277/682 din 02.09.2022
* * *
În temeiul art.4396 alin.(5) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78-84, art.100), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor (se anexează).
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul infrastructurii şi dezvoltării regionale | Andrei Spînu |
Ministrul justiţiei | Sergiu Litvinenco |
Ministrul mediului | Iuliana Cantaragiu
|
Nr.582. Chişinău, 3 august 2022. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.582 din 3 august 2022
Notă: În tot textul Regulamentului cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023
REGULAMENT
cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate
şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor (în continuare – Regulament) stabileşte cadrul juridic unitar şi condiţiile în care se desfăşoară activităţile de demolare (desfiinţare) a construcţiilor executate ilegal, precum şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor (în continuare – lucrări de demolare/defrişare), prevăzute la art.4396 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.
Prezentul Regulament stabileşte competenţele, condiţiile şi modul de executare a lucrărilor de demolare (desfiinţare) a construcţiilor executate în mod neautorizat şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor, evaluarea cheltuielilor necesare pentru executarea lucrărilor menţionate şi criteriile de recuperare a acestor cheltuieli din contul contravenienţilor în privinţa cărora au fost aplicate sancţiunile prevăzute la art.116, 134, 1341, 168, art.177 alin.(3), alin.(4) lit.c) şi d), art.178, 179 şi 226 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, cu remedierea, după caz, a construcţiilor afectate în urma intervenţiilor neautorizate.
2. În sensul prezentului Regulament, următoarele noţiuni semnifică:
autoritate publică responsabilă – autoritatea executivă a administraţiei publice locale/autoritatea responsabilă de gestionarea fondului forestier care, în cazul neexecutării dispoziţiilor corespunzătoare de către contravenient, iniţiază procedura de executare a lucrărilor de demolare (desfiinţare) a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor, supraveghează activitatea executantului pe parcursul executării lucrărilor solicitate şi întreprinde măsurile de recuperare a prejudiciului material calculat pentru executarea lucrărilor de demolare/defrişare;
reprezentant public interesat – agentul care constată contravenţia prevăzută la art.116, 134, 1341, 168, art.177 alin.(3), alin.(4) lit.c) şi d), art.178, 179 şi 226 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, întocmeşte procesul-verbal contravenţional şi transmite materialele dosarului contravenţional în instanţa de judecată pentru adoptarea hotărârii de demolare/defrişare, în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, şi prezintă autorităţii publice responsabile hotărârea definitivă şi irevocabilă pentru executare;
construcţie neautorizată – construcţiile de orice categorie, lucrările de modificare, reamenajare, consolidare şi reparaţie capitală a clădirilor şi edificiilor, indiferent de tipul de proprietate şi de destinaţie, executate ilegal, fără autorizaţie de construire sau cu încălcarea condiţiilor prevăzute în aceasta;
contravenient – persoana care a comis una dintre contravenţiile menţionate la art.4396 alin.(1) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 şi în privinţa căreia este adoptată o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă;
document executoriu de demolare/defrişare – hotărârea judecătorească contravenţională definitivă şi irevocabilă sau, după caz, titlul executoriu eliberat de către instanţa judecătorească, prin care sunt dispuse lucrările de demolare a construcţiilor neautorizate în cazul faptelor prevăzute la art.116, 134, 1341, art.177 alin.(3), alin.(4) lit.c) şi d), art.178, 179 şi 226 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, cu remedierea construcţiilor afectate în urma intervenţiilor neautorizate, precum şi demolarea construcţiilor neautorizate şi defrişarea arborilor şi arbuştilor în cazul faptelor prevăzute la art.168 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, chiar şi în cazurile când este înlăturată răspunderea contravenţională în temeiul art.26 sau procesul contravenţional a încetat în temeiul art.441 alin.(1) lit.f) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008;
executant – operatorul economic contractat în condiţiile legislaţiei privind achiziţiile publice de lucrări, pe termenul de executare a lucrărilor de demolare/defrişare, în vederea executării lucrărilor respective sau, după caz, întreprinderea municipală căreia i-a fost delegată sarcina respectivă, prin dispoziţia primarului, ţinând cont de tipul, natura şi complexitatea lucrărilor dispuse în documentul executoriu;
materiale rezultate în urma demolării – deşeurile rezultate în urma distrugerii totale sau parţiale a clădirilor sau altor construcţii, structuri. Acestea pot fi beton, produse din lemn, ţiglă, cărămidă, oţel, ghips-carton sau alte materiale. Destinaţia acestora se prevede în dispoziţia referitoare la executarea silită a lucrărilor de demolare, ţinându-se cont de prevederile stabilite în CP A.09.04-2014 „Gestionarea deşeurilor din construcţii şi demolări”;
proprietar – persoana care deţine dreptul de proprietate asupra bunurilor şi/sau materialelor rezultate în urma executării lucrărilor de demolare/defrişare, care poate sau nu să fie simultan şi contravenient;
termen de executare a lucrărilor de demolare/defrişare – termen stabilit în proiectul de demolare şi autorizaţia de desfiinţare, dar care nu poate depăşi 12 luni – în cazul demolării, şi 6 luni – în cazul defrişării. Prelungirea termenului poate fi solicitată doar din motive tehnologice prevăzute în documentaţia de proiect.
3. Documentul executoriu de demolare/defrişare se prezintă cu menţiunea certificată de către organul emitent despre data intrării în vigoare şi prevede, în mod obligatoriu, caracteristica lucrărilor care urmează a fi executate, locul desfăşurării lucrărilor, adresa, datele de contact ale contravenientului/proprietarului.
II. MODUL ŞI PARTICULARITĂŢILE DE EXECUTARE
A LUCRĂRILOR DE DEMOLARE/DEFRIŞARE
4. În urma dispunerii de către instanţa de judecată a demolării construcţiilor neautorizate/a defrişării arborilor şi arbuştilor, în conformitate cu prevederile art.4396 alin.(3) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, şi a notificării acestui fapt de către reprezentantul public interesat, instanţa de judecată sau alte persoane interesate către autoritatea publică responsabilă, aceasta are obligaţia să comunice contravenientului o prescripţie, în termen de trei zile, privind conformarea şi executarea benevolă a dispoziţiilor documentului executoriu de demolare/defrişare, suspendarea lucrărilor neautorizate, demolarea/demontarea/defrişarea, evacuarea şi aducerea terenului la starea iniţială (în continuare – prescripţie), conform modelului prevăzut în anexa nr.1. În cazul în care procesul contravenţional a încetat în temeiul art.441 alin.(1) lit.f) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, autoritatea publică responsabilă emite direct dispoziţia referitoare la executarea silită a lucrărilor de demolare/defrişare, prevăzută la pct.8. În cazul dispunerii de către instanţa de judecată a măsurii de demolare a construcţiilor neautorizate pe terenul monumentelor istorice, al monumentelor de for public sau pe teren cu patrimoniu arheologic, precum şi în zonele lor de protecţie, autoritatea publică responsabilă va emite autorizaţia de demolare a construcţiilor neautorizate sau construite cu încălcarea autorizaţiei de construire, cu respectarea avizului pozitiv al autorităţii competente în domeniul protejării monumentelor istorice, de for public, patrimoniului arheologic. În cazul dispunerii de către instanţa de judecată a măsurii de defrişare a arborilor şi arbuştilor, autoritatea publică responsabilă urmează să înainteze autorităţilor de mediu o cerere, în temeiul documentului executoriu de defrişare, pentru emiterea autorizaţiei pentru tăierile în fondul forestier şi vegetaţia forestieră din afara fondului forestier.
5. Termenul de prezentare a răspunsului la prescripţie este de trei zile din momentul confirmării recepţionării prescripţiei de către contravenient sau, după caz, din momentul publicării prescripţiei la sediul autorităţii publice responsabile şi pe pagina web oficială a acesteia. În lipsa recepţionării răspunsului în termen, autoritatea publică responsabilă emite dispoziţia de executare silită.
6. Autoritatea publică responsabilă asigură evidenţa strictă a prescripţiilor eliberate într-un registru de evidenţă, care se completează pentru perioada anului calendaristic respectiv, conform modelului prevăzut în anexa nr.2. Înscrierile într-un nou registru de evidenţă a prescripţiilor eliberate pot fi realizate doar după numerotarea filelor acestuia şi indicarea numărului de file pe coperta registrului, cu semnătura conducătorului autorităţii publice responsabile şi ştampila autorităţii. La sfârşitul anului respectiv, numărul total de prescripţii eliberate se indică pe copertă, cu semnătura conducătorului autorităţii publice responsabile şi ştampila autorităţii.
7. Verificarea lucrărilor executate conform prescripţiei se face de către reprezentantul de specialitate al autorităţii publice responsabile în comun cu reprezentantul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, precum şi cu reprezentanţi ai Agenţiei de Inspectare a Monumentelor şi ai Agenţiei Naţionale Arheologice, în cazul intervenţiilor de demolare/defrişare pe terenurile monumentelor istorice, ale monumentelor de for public şi ale siturilor arheologice sau în zonele lor de protecţie, care vor urmări respectarea prevederilor documentului executoriu de demolare/defrişare şi a prescripţiei, precum şi a prevederilor legale din domeniile construcţiilor, ocrotirii monumentelor, protejării patrimoniului arheologic şi protecţiei mediului/spaţiilor verzi. În cazul constatării faptului tergiversării executării lucrărilor de demolare/defrişare, prin încălcarea intenţionată a graficului lucrărilor respective, sau a unor alte abateri, aceştia vor atrage atenţia contravenientului asupra înlăturării acestora, iar în situaţia în care acesta nu se conformează sau nu doreşte să execute documentul executoriu de demolare/defrişare, vor informa autoritatea publică responsabilă şi vor propune emiterea dispoziţiei referitoare la executarea silită a lucrărilor de demolare/defrişare (în continuare – dispoziţie de executare silită), cu aducerea terenului/construcţiei la forma iniţială de către autoritatea publică responsabilă.
8. Dispoziţia de executare silită urmează să cuprindă, în mod obligatoriu, informaţia din documentul executoriu de demolare/defrişare, prevăzută la pct.3, precum şi:
1) circumstanţele care au impus desfăşurarea lucrărilor de demolare/defrişare de către autoritatea publică responsabilă în locul contravenientului, termenele concrete şi devizul de cheltuieli, stabilite în funcţie de volumul lucrărilor preconizate;
2) sursa de finanţare a lucrărilor de demolare/defrişare (conform capitolului IV);
3) solicitarea sprijinului subdiviziunilor teritoriale ale Poliţiei, în caz de necesitate, în vederea asigurării ordinii şi securităţii publice;
4) concluziile examinării posibilităţii extragerii vegetaţiei şi a replantării acesteia în spaţiile verzi, dacă nu este ridicată de către proprietar;
5) destinaţia materialelor rezultate în urma demolării;
6) alte aspecte particulare legate de procedura de executare a lucrărilor de demolare/defrişare în cazul respectiv, care sunt considerate necesare a fi stabilite în prealabil.
9. Dispoziţia de executare silită se comunică reprezentantului public interesat şi contravenientului în termen de trei zile lucrătoare de la data emiterii acesteia.
10. Executarea silită a lucrărilor de demolare/defrişare se realizează de către executant, la cererea autorităţii publice responsabile, în baza documentului executoriu de demolare/defrişare, a dispoziţiei de executare silită emisă de către autoritatea publică competentă şi a contractului de achiziţie publică încheiat de către executant cu autoritatea publică competentă, după caz, în baza dispoziţiei primarului de delegare a sarcinilor respective unei întreprinderi municipale. Lucrările de executare silită urmează să înceapă nu mai târziu de 15 zile de la data recepţionării de către executant a cererii autorităţii publice competente.
11. Lucrările de demolare/defrişare, în funcţie de tipul şi natura acestora, cuprind următoarele acţiuni:
1) cercetarea de către executant, în comun cu un expert tehnic atestat, reprezentanţii autorităţii publice responsabile şi ai Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică şi reprezentantul public interesat, a stării tehnice a construcţiei neautorizate supuse demolării parţiale sau definitive cu restabilirea stării iniţiale a terenului aferent, cu consemnarea datelor constatate într-un proces-verbal (conform anexei nr.3);
2) debranşarea construcţiilor de la alimentarea cu energie electrică, apă, gaze naturale şi alte reţele tehnico-edilitare de către serviciile de profil, la solicitarea executantului, cu avizul favorabil al autorităţii competente;
3) executarea lucrărilor de demolare a construcţiei, de demontare a instalaţiilor şi utilajelor tehnologice, de extragere a vegetaţiei sau de eliminare a arborilor şi arbuştilor, trunchiurilor şi rădăcinilor acestora, aducerea terenului la starea iniţială;
4) recuperarea bunurilor care pot fi reutilizate (masă lemnoasă, dispozitive, utilaje).
După executarea lucrărilor de demolare/defrişare urmează a fi realizate următoarele acţiuni în conformitate cu pct.15 şi 16:
5) transportarea şi depozitarea materialelor rezultate în urma activităţii de demolare/defrişare;
6) eliberarea terenului de materialele rezultate în urma activităţii de demolare/defrişare şi aducerea terenului la starea iniţială.
12. În situaţia în care, cu ocazia cercetării construcţiei neautorizate supuse demolării, sunt depistate persoane care ocupă spaţiul respectiv şi nu permit accesul reprezentanţilor autorităţii publice responsabile şi/sau reprezentantului public interesat sau nu acceptă să îl părăsească benevol la solicitarea legitimă a acestora, fără a invoca un titlu legal în baza căruia ocupă spaţiile respective, autoritatea publică responsabilă urmează să recurgă la evacuarea silită a persoanelor ce ocupă construcţia supusă demolării, cu antrenarea reprezentanţilor subdiviziunilor teritoriale ale Poliţiei, în vederea asigurării ordinii şi securităţii publice. În cazul în care persoanele respective invocă un titlu legal în baza căruia ocupă spaţiul din cadrul construcţiei ce urmează a fi demolată, autoritatea publică responsabilă suspendă procedura şi întreprinde măsurile necesare în vederea elucidării situaţiei, cu sesizarea instanţei de judecată în vederea obţinerii unui document executoriu prin care se va dispune evacuarea persoanelor ce ocupă spaţiul respectiv. În urma emiterii documentului executoriu prin care se dispune evacuarea persoanelor din construcţie, executarea acestuia se realizează în conformitate cu prevederile referitoare la evacuare din Codul de executare al Republicii Moldova nr.443/2004.
13. Verificarea executării lucrărilor de demolare/defrişare se realizează de către reprezentantul de specialitate din cadrul autorităţii publice responsabile în comun cu reprezentantul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, precum şi cu reprezentanţi ai Agenţiei de Inspectare a Monumentelor şi ai Agenţiei Naţionale Arheologice, în cazul intervenţiilor de demolare/defrişare pe terenurile monumentelor istorice, ale monumentelor de for public şi ale siturilor arheologice sau în zonele lor de protecţie, care vor urmări respectarea prevederilor documentului executoriu de demolare/defrişare şi a prevederilor legale din domeniile construcţiilor, ocrotirii monumentelor, protejării patrimoniului arheologic şi protecţiei mediului/spaţiilor verzi.
14. La efectuarea lucrărilor de demolare/defrişare, participanţii la lucrări pot efectua înregistrări audio, foto şi video. Despre efectuarea înregistrărilor sunt informate celelalte persoane care participă la lucrările de demolare/defrişare şi se fac menţiunile respective în procesul-verbal de executare a lucrărilor de demolare/defrişare conform modelului prevăzut în anexa nr.4. Înregistrările făcute de către executant în procesul de executare se anexează la materialele acumulate.
15. Serviciile de transportare şi depozitare a materialelor rezultate în urma activităţii de demolare/defrişare se atribuie de către autoritatea publică responsabilă conform cerinţelor stabilite în Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice.
16. Cheltuielile pentru demolare, obţinerea actelor permisive, serviciile de transportare şi depozitare a bunurilor/materialelor rezultate în urma demolării/defrişării, alte cheltuieli prevăzute în modul de gestionare a deşeurilor generate de demolări, conform Ordinului ministrului dezvoltării regionale şi construcţiilor nr.107/2014 cu privire la aprobarea documentului normativ CP A.09.04-2014 „Gestionarea deşeurilor din construcţii şi demolări”, precum şi cele neprevăzute urmează a fi suportate de către proprietar. Plăţile se achită doar pentru serviciile efectiv prestate, în baza calculelor prezentate de către agentul economic care a prestat serviciul în cauză.
17. Actele administrative întocmite în procedura de executare a lucrărilor de demolare/defrişare se comunică în conformitate cu prevederile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.
III. ATRIBUŢIILE, OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE PERSOANELOR IMPLICATE
ÎN PROCEDURA DE EXECUTARE A LUCRĂRILOR
DE DEMOLARE/DEFRIŞARE
18. Autorităţile publice acţionează în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă şi răspund în faţa acestora pentru modul în care îşi exercită atribuţiile de supraveghere a construcţiilor şi protecţie a mediului în domeniul public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale.
19. Autoritatea publică responsabilă iniţiază procedura de executare silită a lucrărilor de demolare/defrişare la cererea reprezentantului public interesat. În acest sens, autoritatea publică responsabilă realizează următoarele atribuţii:
1) informează contravenientul despre prescripţie prin orice mijloc care să asigure transmiterea textului cuprins în act şi confirmarea primirii acestuia sau, dacă acest fapt nu este posibil, prin publicarea prescripţiei la sediul autorităţii publice responsabile şi pe pagina web oficială a acesteia, după caz;
2) emite dispoziţia de executare silită a lucrărilor de demolare/defrişare;
3) contractează, în condiţiile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, operatorul economic pe termenul de executare a lucrărilor de demolare/defrişare în vederea executării lucrărilor respective, precum şi operatorul economic care prestează serviciile de transportare şi depozitare a materialelor rezultate în urma activităţii de demolare/defrişare;
4) stabileşte devizul de cheltuieli, în baza proiectului elaborat şi verificat conform legislaţiei, şi termenele pentru executarea lucrărilor de demolare/defrişare;
5) întreprinde măsurile de recuperare a prejudiciului material cauzat în urma lucrărilor de demolare/defrişare şi a cheltuielilor suportate în legătură cu desfăşurarea lucrărilor respective, prin emiterea unui mandat de executare a creanţelor băneşti bazate pe dispoziţii de drept public, în baza procesului-verbal de executare a lucrărilor de demolare/defrişare şi a altor acte doveditoare.
20. Autoritatea publică responsabilă are obligaţia:
1) să emită autorizaţia de desfiinţare în cazul construcţiilor neautorizate de pe terenurile monumentelor istorice, ale monumentelor de for public şi ale siturilor arheologice sau în zonele lor de protecţie, cu respectarea avizului pozitiv al Ministerului Culturii, conform prevederilor art.17 alin.(1) lit.f) din Legea nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie;
2) să delege un reprezentant propriu şi să solicite delegarea unui reprezentant de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică, precum şi a unor reprezentanţi de către Agenţia de Inspectare a Monumentelor şi Agenţia Naţională Arheologică, în cazul intervenţiilor de demolare/defrişare pe terenurile monumentelor istorice, ale monumentelor de for public şi ale siturilor arheologice sau în zonele lor de protecţie, pentru asistarea la executarea lucrărilor de demolare/defrişare;
3) să achite serviciile prestate de către executant, în cazul în care acestea nu au fost achitate benevol de către contravenient sau proprietar, cu condiţia ca sumele solicitate de către executant să fie facturate numai după confirmarea cantitativă şi calitativă de către reprezentantul de specialitate din cadrul autorităţii publice responsabile de lucrările desfăşurate.
21. Autoritatea publică responsabilă este în drept:
1) să solicite de la executant informaţii şi explicaţii cu referire la etapa procedurii de executare a lucrărilor de demolare/defrişare;
2) să verifice respectarea condiţiilor de executare a lucrărilor de demolare/defrişare.
22. Reprezentantul public interesat informează autoritatea publică responsabilă despre documentul executoriu de demolare/defrişare şi solicită informarea sa despre iniţierea lucrărilor de demolare/defrişare pentru a decide privind participarea la aceste lucrări.
23. Reprezentantul public interesat are obligaţia:
1) să întreprindă, în termen de trei zile lucrătoare de la recepţionarea dispoziţiei de executare silită, măsurile de preîntâmpinare a proprietarului/contravenientului despre necesitatea evacuării inventarului şi a bunurilor din interiorul şi împrejurimile construcţiei supuse demolării până la data începerii lucrărilor de demolare, iar în cazul în care proprietarul/contravenientul nu asigură acest lucru – să recurgă la procedura evacuării silite;
2) să prezinte autorităţii publice responsabile, în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data emiterii, documentul executoriu de demolare/defrişare;
3) să prezinte, la solicitarea autorităţii publice responsabile, informaţii relevante de care dispune pentru desfăşurarea eficientă a procedurii de executare a lucrărilor de demolare/defrişare.
24. Reprezentantul public interesat este în drept:
1) să participe personal sau prin reprezentantul său la procedura de executare silită a lucrărilor de demolare/defrişare;
2) să solicite de la executant informaţia despre executarea lucrărilor de demolare/defrişare.
25. Executantul îşi exercită atribuţiile de executare a lucrărilor de demolare/defrişare cu respectarea prevederilor conţinute în documentul executoriu de demolare/defrişare, dispoziţia de executare silită, precum şi în conformitate cu prevederile pct.11.
26. Executantul are obligaţia:
1) să solicite eliberarea autorizaţiei de desfiinţare în cazul construcţiilor neautorizate care au fost înregistrate în Registrul bunurilor imobile;
2) să elaboreze proiectul de organizare a executării lucrărilor de demolare;
3) să elaboreze expertiza tehnică în cazul demolării parţiale a construcţiei;
4) să înştiinţeze ceilalţi participanţi la procedura de executare a lucrărilor de demolare/defrişare despre locul, data şi ora desfăşurării acestor lucrări. Proprietarul este înştiinţat printr-o notificare scrisă, remisă la adresa sa, dacă aceasta se cunoaşte;
5) să asigure respectarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă în procesul de executare a lucrărilor de demolare/defrişare;
6) să solicite consultarea specialistului tehnic atestat în domeniul construcţiilor pentru soluţionarea problemelor care apar în cadrul actelor de executare. În calitate de specialist poate fi persoana care este imparţială şi nu se află în raporturi de rudenie cu participanţii la procesul de executare a lucrărilor de demolare/defrişare. Specialistul face concluzii verbale sau scrise;
7) să stabilească ordinea operaţiilor necesare pentru procesul de demolare/defrişare;
8) să asigure antrenarea personalului calificat în ceea ce priveşte procedura de lucru şi să asigure materialele, uneltele şi utilajele necesare pentru executarea lucrărilor de demolare/defrişare;
9) să execute lucrările de remediere a construcţiilor afectate în urma lucrărilor de demolare/defrişare;
10) să asigure evacuarea deşeurilor rezultate în urma demolării/defrişării;
11) să întocmească procesul-verbal privind constatarea stării tehnice a construcţiei neautorizate supuse demolării parţiale şi a terenului aferent şi procesul-verbal de executare a lucrărilor de demolare/defrişare;
12) să prezinte autorităţii publice responsabile materialele necesare pentru achitarea serviciilor prestate în cadrul executării lucrărilor de demolare/defrişare în termen de trei zile lucrătoare de la data încheierii acestor lucrări.
27. Executantul este în drept să propună autorităţilor administraţiei publice locale modificarea contractelor de achiziţii publice, în condiţiile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.
28. Proprietarul are obligaţia:
1) în cazul în care întruneşte şi calitatea de contravenient, să comunice autorităţii publice responsabile, în termenul prevăzut la pct.5, despre conformarea benevolă pentru executarea demolării conform documentului executoriu de demolare/defrişare. În cazul neprezentării în termen a răspunsului, autoritatea interesată emite dispoziţia de executare silită;
2) să achite serviciile prestate de către executant în cadrul lucrărilor de demolare/defrişare, după caz, de remediere a construcţiilor afectate în urma lucrărilor de demolare/defrişare, să acopere cheltuielile privind eliberarea actelor permisive, expertiza tehnică şi alte cheltuieli aferente acestora.
29. Proprietarul este în drept să negocieze şi să încheie de sine stătător un contract cu executantul pentru prestarea serviciilor de demolare/defrişare, de depozitare şi păstrare contra plată a bunurilor şi/sau a materialelor rezultate în urma lucrărilor de demolare/defrişare pe teritoriul gestionat de către executant până în momentul în care s-a dispus executarea demolării silite.
IV. FINANŢAREA LUCRĂRILOR DE DEMOLARE/DEFRIŞARE
ŞI VALORIFICAREA ALOCAŢIILOR
30. Alocaţiile bugetare pentru finanţarea lucrărilor de demolare/defrişare silită se aprobă anual de către consiliul local. Lucrările de demolare/defrişare se contractează în limitele alocaţiilor bugetare aprobate.
31. Autoritatea publică responsabilă are obligaţia să asigure valorificarea judicioasă a alocaţiilor aprobate pentru finanţarea lucrărilor de demolare/defrişare, în conformitate cu prevederile legislaţiei şi ale prezentului Regulament, şi să prezinte, semestrial, direcţiei generale finanţe a consiliului local, raportul privind utilizarea alocaţiilor aprobate, care va include, în mod obligatoriu, informaţia despre recuperarea cheltuielilor suportate şi resursele financiare restituite.
32. Pentru recuperarea cheltuielilor legate de desfăşurarea lucrărilor de demolare/defrişare, precum şi pentru prestarea serviciilor de încărcare, transportare, depozitare şi restituire a materialelor rezultate în urma activităţii de demolare/defrişare de la persoana responsabilă, autoritatea publică responsabilă emite un mandat de executare a creanţelor băneşti bazate pe dispoziţii de drept public, în conformitate cu prevederile art.177 din Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
PRESCRIPŢIE | |
Nr. _________________ ___ ___________20___ |
___________________ (localitatea) |
Către __________________________________________________________________ (adresa, denumirea agentului economic/numele, prenumele persoanei fizice – contravenient)
Ca urmare a emiterii documentului executoriu de demolare/defrişare _______________ ____________________________________________________________________________ (denumirea actului, data emiterii)
de către _____________________________________, atragem atenţia asupra obligaţiei de a (instanţa de judecată emitentă)
suspenda necondiţionat lucrările neautorizate la obiectivul menţionat în documentul executoriu de demolare/defrişare, de a demola construcţia neautorizată/a defrişa arborii şi arbuştii pe cont propriu, cu aducerea terenului la forma iniţială, în termen de până la _________________. În caz de neconformare, construcţia neautorizată/arborii şi arbuştii va fi demolată/vor fi defrişaţi în mod forţat de către autoritatea publică responsabilă, conform dispoziţiei de executare silită emise în acest sens. Restituirea materialelor rezultate în urma demolării/defrişării forţate, la solicitarea contravenientului/proprietarului, poate fi efectuată doar după achitarea integrală a cheltuielilor suportate pentru lucrările de demolare/defrişare forţată, transportul materialelor la locul depozitării şi păstrarea acestora. La expirarea termenelor de păstrare, acestea sunt comercializate în modul stabilit de legislaţie. În caz de neconformare cu prescripţia respectivă, după demolarea/defrişarea forţată, toate prejudiciile materiale suportate în urma demolării/defrişării, de a căror recuperare sunteţi responsabil, conform legislaţiei, vor fi încasate din contul dvs.
Autoritatea publică responsabilă:_______________________________________ (numele şi prenumele persoanei responsabile, funcţia deţinută, semnătura)
Proprietarul/contravenientul: __________________________________________ (numele şi prenumele, semnătura) |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
REGISTRUL DE EVIDENŢĂ
a prescripţiilor eliberate de către __________________________ (denumirea autorităţii publice responsabile) în anul ____________________________________________________ în vederea informării contravenientului privind executarea benevolă a dispoziţiilor documentului executoriu de demolare/defrişare
| ||||||
Numărul de înregistrare | Data întocmirii prescripţiei | Denumirea documentului executoriu de demolare/ defrişare* | Numele, prenumele contravenientului | Adresa contravenientului şi adresa unde urmează a fi desfăşurate lucrările de demolare/ defrişare | Data înmâ- nării pres- cripţiei | Men- ţiuni |
* Se completează în conformitate cu noţiunea „document executoriu de demolare/defrişare”, prevăzută la pct.2 din Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor, cu indicarea tipului actului judecătoresc (hotărâre/titlu executoriu), a instanţei judecătoreşti emitente, a normei legale în temeiul căruia a fost emis (articolul corespunzător din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008) şi a măsurii de siguranţă dispuse de către instanţă (demolarea construcţiei neautorizate/defrişarea arborilor şi arbuştilor). |
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
PROCES-VERBAL privind constatarea stării tehnice a construcţiei neautorizate supuse demolării parţiale şi a terenului aferent | |||
____ ________ 20____ |
____________________ (localitatea) | ||
În urma executării controlului de verificare a construcţiei neautorizate _______________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________, amplasată în localitatea _________________, la adresa ___________________, supusă demolării în baza documentului executoriu de demolare ___________________, s-au constatat următoarele: caracteristica construcţiei (denumirea, dimensiunile, materialele din care este executată, stadiul executării lucrărilor, aspectul exterior, dacă este sau nu încorporată/conexată cu o altă construcţie, bunurile amplasate în interiorul obiectivului sau pe teren etc.): ________________ ____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________; conectarea construcţiei la sursele de energie electrică, gaz, apă, canalizare, energie termică, telefon: ______________________________________________________________; alte aspecte: ____________________________________________________________. Starea construcţiei şi terenului aferent este confirmată prin imaginile foto, video anexate: __________________________________________________________________________. Examinarea obiectivului a fost efectuată cu participarea reprezentanţilor autorităţii publice responsabile, a reprezentantului public interesat şi a executantului lucrărilor de demolare etc.: ________________________________________________________________
| |||
_______________________
(funcţia reprezentantului) |
_____________________
(numele, prenumele) |
___________________
(semnătura)
| |
Proprietarul/contravenientul: | _____________________ (numele, prenumele) |
___________________ (semnătura) | |
Prezentul proces-verbal se întocmeşte la faţa locului. Originalul se păstrează la executantul lucrărilor de demolare, iar copiile se înmânează contravenientului şi autorităţii publice responsabile. |
Anexa nr.4 la Regulamentul cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor
PROCES-VERBAL de executare a lucrărilor de demolare/defrişare | |||
____ ______________ 20____ |
_____________________ (localitatea) | ||
Lucrările de demolare a construcţiei neautorizate/de defrişare a arborilor şi arbuştilor __ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________, (denumirea construcţiei/arborilor/arbuştilor)
amplasată/amplasaţi în localitatea_________________________________________, la adresa ___________________, supusă demolării/supuşi defrişării în baza documentului executoriu de demolare/ defrişare_______________________, începute la _______________ 20_______ şi finalizate la _________________ 20______.
Au fost prezenţi: | |||
reprezentantul autorităţii publice responsabile: _________________________________; (funcţia, numele şi prenumele)
reprezentantul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică:___________________________; (funcţia, numele şi prenumele)
reprezentantul Agenţiei de Inspectare a Monumentelor/Agenţiei Naţionale Arheologice*: ______________________________________________________________________; (funcţia, numele şi prenumele)
reprezentantul executantului lucrărilor de demolare/defrişare: _____________________; (funcţia, numele şi prenumele)
reprezentantul public interesat: _____________________________________________; (funcţia, numele şi prenumele)
reprezentantul subdiviziunii teritoriale a Poliţiei**: _______________________________. (funcţia, numele şi prenumele)
Demolarea/defrişarea a fost efectuată în prezenţa proprietarului/contravenientului sau a reprezentantului acestuia: ______________________________________________________. (funcţia, numele şi prenumele)
Lucrările de demolare/defrişare au fost executate cu implicarea: - unităţii tehnice: _________________________________________________________; - uneltelor şi utilajelor: _____________________________________________________; - forţei de muncă: ________________________________________________________. Demolarea/defrişarea a decurs în mod paşnic/cu opunerea rezistenţei din partea proprietarului/contravenientului: __________________________________________________. Construcţia a fost demolată (cu/fără dezmembrare)/arborii şi arbuştii au fost defrişaţi cu evacuarea materialelor obţinute în urma demolării/defrişării la locul depozitării şi păstrării din: ____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________. (adresa)
Nomenclatorul materialelor evacuate şi depozitate: ______________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________.
Responsabil de păstrarea şi depozitarea materialelor, conform unui proces-verbal de predare-primire, este numit _____________________________________________________. (funcţia, numele şi prenumele)
Procesul-verbal se semnează de către reprezentanţii instituţiilor implicate, prezenţi în teren şi sus-menţionaţi: _________________________________________________________
| |||
______________________ ______________________ ______________________ (semnătura) |
______________________ ______________________ ______________________ (numele şi prenumele) | ||
Proprietarul/contravenientul: | |||
|
______________________ (semnătura) |
______________________ (numele şi prenumele) | |
Prezentul proces-verbal se întocmeşte la faţa locului. Originalul se păstrează la executantul lucrărilor de demolare/defrişare, iar copiile se înmânează contravenientului şi autorităţii publice responsabile.
* În cazul intervenţiilor de demolare/defrişare pe terenurile monumentelor istorice, ale monumentelor de for public şi ale siturilor arheologice sau în zonele lor de protecţie. ** Atunci când a fost solicitată prezenţa reprezentantului în vederea asigurării ordinii şi securităţii publice. |
