vineri, 29 iulie 2022
250/29.07.2022 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 250  din  29.07.2022

 

Monitorul Oficial nr.267-273/568 din 26.08.2022

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.230–237, art.262), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Legea se completează cu o clauză de armonizare cu următorul cuprins:

„Prezenta lege transpune parţial prevederile Directivei 2019/633 a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 111 din 25 aprilie 2019.”

2. Articolul 211 se abrogă.

3. Legea se completează cu capitolul V2 cu următorul cuprins:

„Capitolul V2

RELAŢIILE CONTRACTUALE DINTRE FURNIZOR ŞI

CUMPĂRĂTOR PRIVIND LIVRAREA DE PRODUSE

AGRICOLE ŞI ALIMENTARE

Articolul 2114. Domeniul de aplicare şi noţiunile utilizate în sensul prezentului capitol

(1) Prevederile prezentului capitol referitoare la practicile comerciale neloiale se aplică, în legătură cu vânzarea de produse agricole şi alimentare, de către:

a) furnizorii din categoria întreprinderilor micro – oricărui cumpărător, cu excepţia cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro, precum şi în cazul excepţiilor prevăzute la alin.(2);

b) furnizorii din categoria întreprinderilor mici – oricărui cumpărător, cu excepţia cumpărătorilor din categoria întreprinderilor micro şi mici, precum şi în cazul excepţiilor prevăzute la alin.(2);

c) furnizorii din categoria întreprinderilor mijlocii – oricărui cumpărător, cu excepţia cumpărătorilor din categoriile întreprinderilor micro, mici şi mijlocii precum şi în cazul excepţiilor prevăzute la alin.(2).

(2) Prevederile prezentului capitol referitoare la practicile comerciale neloiale, în legătură cu vânzarea de produse agricole şi alimentare, nu se aplică:

a) comerţului ambulant, cu excepţia cazului în care venitul din vânzări al comerciantului ambulant pentru o perioadă fiscală depăşeşte 1200000 de lei;

b) comerţului în magazinele de fabrică prevăzute în anexa nr.5 poziţia 31 cu mărfuri ale producătorului/procesatorului;

c) unităţilor comerciale cu o suprafaţă comercială de tipul A conform anexei nr.5 poziţia 1, în cazul în care acestea se încadrează în categoria întreprinderilor micro.

(3) În sensul alin.(1) şi (2) ale prezentului articol, întreprinderile micro, mici şi mijlocii se clasifică conform art.5 alin.(1) din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii.

(4) În sensul prezentului capitol, următoarele noţiuni principale semnifică:

contract comercial – contract care cuprinde condiţiile comerciale efective definite ca însumare a tuturor condiţiilor comerciale, exprimate în procente din valoarea estimată a vânzărilor, însumând toate costurile comerciale percepute în legătură cu vânzarea produselor, valoarea absolută sau procentuală din cifra de afaceri;

cost de achiziţie al produselor – preţ plătit de cumpărător pentru produsele furnizate în condiţiile contractului;

cost al produsului – (i) în cazul furnizorului – cost al produsului final care include profitul furnizorului, costurile de producţie, inclusiv impozitele şi taxele nerecuperabile, drepturile de import/export, costurile suportate pentru livrare, prelucrare, sortare, împachetare sau alte cheltuieli în vederea aducerii lor în forma şi la locul predării către cumpărător; (ii) în cazul furnizorului intermediar – cost al produsului final care include costul de achiziţie al produselor, profitul furnizorului intermediar şi costurile suplimentare de achiziţie a produselor;

costuri suplimentare de achiziţie a produselor (servicii de logistică) – costuri suportate de către cumpărător din momentul recepţionării mărfii în condiţiile contractuale, în vederea aducerii produselor în forma ori la condiţia necesară plasării acestora pe piaţă, pentru recepţionarea, transportarea, încărcarea, descărcarea, impozitele şi taxele nerecuperabile sau alte costuri necesare;

cumpărător – orice persoană fizică sau juridică ori grup, uniuni/asociaţii ale acestora, care cumpără produse agricole şi alimentare, cu excepţia consumatorului final;

furnizor – orice producător agricol, persoană fizică sau juridică ori grup, uniuni/asociaţii ale acestora, care vinde produse agricole şi alimentare;

furnizor intermediar – orice persoană fizică sau juridică care nu este producătorul/procesatorul sau importatorul produsului vândut unui cumpărător; în sensul prezentei noţiuni, grupurile, uniunile/asociaţiile de producători agricoli nu sunt consideraţi intermediari;

listare – acţiune de includere în oferta cumpărătorului (comerciantului) a produselor agricole şi alimentare;

practici comerciale neloiale – practici care contravin bunei conduite comerciale, bunei-credinţe şi corectitudinii, care sunt impuse unilateral de un partener comercial altui partener, chiar şi atunci când acestea rezultă în urma înţelegerii între părţi;

produse agricole şi alimentare – listă de produse agricole şi alimentare stabilită de Guvern;

produse agricole şi alimentare perisabile – produse agricole şi alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile să devină improprii pentru vânzare în termen de 30 de zile după recoltare, producere sau procesare;

reduceri comerciale – reduceri de la costul produsului (discount, rabat, bonus, retrobonus);

represalii comerciale – acţiuni înfăptuite de către un cumpărător asupra furnizorului sau de către furnizor asupra cumpărătorului, cu scop de intimidare pentru a influenţa comportamentul acestora, în sensul acceptării condiţiilor contractuale ale cumpărătorului sau ale furnizorului ori a unor condiţii comerciale defavorabile furnizorului, respectiv, cumpărătorului, inclusiv ameninţarea cu excluderea din oferta cumpărătorului.

 

Articolul 2115. Relaţiile contractuale dintre furnizor şi cumpărător şi termenele de plată

(1) Relaţiile contractuale dintre furnizorul şi cumpărătorul de produse agricole şi alimentare se stabilesc prin contracte încheiate în scris, inclusiv în formă electronică sau prin mijloace electronice, negociate în prealabil de către părţi.

(2) Termenul de plată pentru produsele agricole şi alimentare furnizate se stabileşte în contract prin negocieri şi nu poate fi mai mare de 45 de zile calendaristice de la data recepţionării produselor de către cumpărător, cu excepţiile prevăzute la alin.(3) şi (4).

(3) Termenul de plată pentru produsele agricole şi alimentare furnizate a căror dată a durabilităţii minimale/dată-limită de consum este de până la 7 zile inclusiv constituie 7 zile din momentul recepţionării produselor de către cumpărător.

(4) Termenul de plată pentru produsele agricole şi alimentare furnizate a căror dată a durabilităţii minimale/dată-limită de consum este între 8 şi 30 de zile inclusiv constituie 30 de zile din momentul recepţionării produselor de către cumpărător.

(5) Prevederile alin.(3) şi (4) ale prezentului articol nu se aplică în cazul furnizării de produse agricole şi alimentare către:

a) instituţiile publice de învăţământ menţionate la art.12 lit.a)–f) din Codul educaţiei nr.152/2014;

b) instituţiile medico-sanitare publice menţionate la art.4 alin.(2) din Legea ocrotirii sănătăţii nr.411/1995.

(6) Încălcarea termenelor de plată stabilite la alin.(2)–(4) ale prezentului articol este considerată practică comercială neloială interzisă conform art.2116 alin.(1).

(7) Cumpărătorul este obligat să informeze furnizorul privind acceptarea, în totalitate sau în parte, ori privind refuzul, în totalitate sau în parte, al ofertei furnizorului în cel mult 14 zile calendaristice. Precizările asupra ofertei urmare a solicitării cumpărătorului nu sunt limitate în timp. Furnizorul nu poate prezenta o ofertă identică aceluiaşi cumpărător timp de 14 zile calendaristice de la prezentarea ofertei iniţiale, cu excepţia cazului când o ofertă similară este solicitată expres sau public de către cumpărător. Neinformarea furnizorului în sensul prezentului alineat constituie practică comercială neloială conform art.2116 alin.(1).

(8) Prevederile alin.(2)–(4) ale prezentului articol, precum şi ale art.2116 alin.(1) lit.p) şi alin.(3) se aplică oricăror produse agricole şi alimentare, indiferent de lista acestor produse care este stabilită de Guvern în sensul prezentului capitol.

 

Articolul 2116. Practici comerciale neloiale

(1) Sunt interzise următoarele practici comerciale neloiale:

a) stabilirea de clauze contractuale prin care părţile îşi stabilesc interdicţii, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terţ. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2), precum şi oricăror tipuri de mărfuri în comerţul interior;

b) solicitarea şi oferirea de reduceri comerciale pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de către Guvern. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2);

c) solicitarea şi oferirea de reduceri comerciale în afara negocierii unui contract sau a unei oferte anunţate în formă scrisă, inclusiv în formă electronică. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2), precum şi oricăror tipuri de mărfuri în comerţul interior;

d) condiţionarea impusă furnizorului să nu vândă produsul altor comercianţi la un preţ mai mic decât cel la care i-l vinde lui. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2), precum şi oricăror tipuri de mărfuri în comerţul interior;

e) condiţionarea impusă comerciantului privind păstrarea unui anumit preţ de raft. Astfel de clauze sunt lovite de nulitate. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2), precum şi oricăror tipuri de mărfuri în comerţul interior;

f) anularea comenzii de produse agricole şi alimentare prevăzute la art.2115 alin.(3). Astfel de clauze contractuale sau acţiuni sunt lovite de nulitate;

g) anularea sau înlocuirea de către cumpărător a comenzilor de produse agricole şi alimentare perisabile într-un termen de preaviz scurt în care furnizorul nu are posibilităţi rezonabile de a găsi o alternativă pentru comercializarea sau utilizarea produselor respective. Un termen de preaviz mai scurt de 30 de zile este întotdeauna considerat un termen de preaviz scurt;

h) modificarea de către cumpărător, în mod unilateral, a clauzelor contractului comercial privind produsele agricole şi alimentare, care se referă la frecvenţa, metoda, locul, calendarul (termenii sau periodicitatea) sau volumul furnizării ori livrării produselor agricole şi alimentare, standardele de calitate, condiţiile de plată sau preţurile, sau a clauzelor în ceea ce priveşte furnizarea de servicii, în măsura în care acestea sunt menţionate explicit în contract;

i) cumpărătorul solicită furnizorului plăţi care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole şi alimentare ale furnizorului sau pentru compensarea costurilor suplimentare de achiziţie a produselor;

j) cumpărătorul solicită furnizorului înlocuirea sau plăţi pentru deteriorarea ori pierderea de produse agricole şi alimentare sau pentru ambele, survenite în spaţiile cumpărătorului sau după ce marfa devine proprietatea cumpărătorului, sau din momentul recepţionării mărfii, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijenţa sau din culpa furnizorului;

k) cumpărătorul refuză confirmarea în scris a clauzelor contractului comercial între cumpărător şi furnizor în legătură cu care furnizorul a solicitat o astfel de confirmare;

l) cumpărătorul dobândeşte, utilizează sau divulgă, în mod ilegal, secrete comerciale ale furnizorului;

m) cumpărătorul ameninţă cu efectuarea sau efectuează represalii comerciale împotriva furnizorului, în cazul în care furnizorul îşi exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei plângeri la autoritatea competentă sau prin cooperarea cu această autoritate în timpul unei investigaţii;

n) cumpărătorul solicită furnizorului compensarea costurilor aferente examinării plângerilor clienţilor referitoare la vânzarea produselor furnizorului, în pofida absenţei unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului;

o) refuzul repetat al furnizorului sau al cumpărătorului de a utiliza, în procesul de negocieri ale unui contract sau ale unei modificări la contract, mijloace de comunicare electronice, în vederea respectării prevederilor art.2115 alin.(1);

p) returnarea furnizorului a produselor agricole şi alimentare care au fost achiziţionate cu respectarea cerinţelor cantitative şi calitative stipulate în contractele de livrare a produselor, dar care au devenit neconforme reglementărilor aplicabile în domeniul alimentar, inclusiv prin expirarea datei durabilităţii minimale/datei-limită de consum a acestora. În funcţie de natura neconformităţii, comerciantul este obligat să distrugă sau să utilizeze condiţionat întregul lot de produse agricole şi alimentare neconforme. Această practică se aplică prin derogare de la art.2114 alin.(1) şi (2);

q) neexecutarea de către cumpărător a clauzelor contractuale stabilite în conformitate cu alin.(2);

r) cumpărătorul condiţionează cumpărarea prin livrarea în mai mult decât una dintre unităţile comerciale de care dispune. Se va acorda prioritate unităţii comerciale celei mai apropiate de furnizor sau oricăreia dintre unităţile negociate;

s) cumpărătorul refuză listarea prevăzută la alin.(8), cu excepţia prevăzută la alin.(9);

t) furnizarea (vânzarea) produselor agricole şi alimentare sub costul produsului, neluând în considerare profitul furnizorului, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(2) lit.c) şi a termenelor prevăzute la alin.(6). Cumpărătorul nu poate solicita plăţile prevăzute la alin.(2) sub limita stabilită la prezenta literă.

(2) Sunt interzise următoarele practici comerciale neloiale, cu excepţia cazului în care acestea au fost convenite anterior prin clauze clare şi lipsite de ambiguitate în contractul comercial sau într-un alt contract încheiat între furnizor şi cumpărător sau modificare ulterioară:

a) cumpărătorul returnează furnizorului produsele agricole şi alimentare nevândute, fără să achite pentru respectivele produse nevândute sau pentru eliminarea acestora, sau ambele;

b) furnizorului i se impune o plată de care este condiţionată stocarea, afişarea, inclusiv pe raft sau pe o porţiune a acestuia, listarea produselor agricole şi alimentare sau plasarea pe piaţă a respectivelor produse;

c) cumpărătorul solicită furnizorului să suporte, integral sau parţial, costul oricăror reduceri pentru produsele agricole şi alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoţional;

d) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru publicitatea făcută de către cumpărător produselor agricole şi alimentare;

e) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător privind produsele agricole şi alimentare;

f) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească personalul care se ocupă de amenajarea spaţiilor utilizate pentru vânzarea produselor agricole şi alimentare ale furnizorului.

(3) În cazul în care produsele alimentare au fost achiziţionate cu respectarea cerinţelor cantitative şi calitative stipulate în contract şi data durabilităţii minimale/data-limită de consum a acestora depăşeşte 180 de zile, comerciantul le poate returna furnizorului cu acceptul acestuia şi cu condiţia că produsele sunt conforme cerinţelor privind siguranţa alimentelor şi că a rămas cel puţin 1/3 din termenul de valabilitate a acestora.

(4) Plăţile şi costurile stipulate la alin.(2) lit.b)–f), precum şi orice reduceri comerciale solicitate de cumpărător ulterior contractului comercial, inclusiv urmare a reuşitei de pe urma vânzării, fac obiectul unor contracte separate sau anexe distincte a contractelor comerciale, se înregistrează separat în evidenţele contabile ale furnizorului şi se reflectă în factura fiscală (cu anexarea actului justificativ). Reducerile obţinute conform prevederilor prezentului alineat se exclud din costul de achiziţie al produselor.

(5) În cazul în care cumpărătorul solicită o plată pentru situaţiile menţionate la alin.(2) lit.b)–e) sau f), acesta îi prezintă furnizorului, la cererea acestuia, o estimare în scris a plăţilor unitare sau totale, în funcţie de cea mai adecvată informaţie, şi, în măsura în care se referă la situaţiile menţionate la alin.(2) lit.b), d), e) sau f), o estimare a costurilor şi fundamentul estimării respective. Plăţile efectuate în baza prevederilor prezentului alineat se înregistrează separat în evidenţele contabile ale furnizorului şi se reflectă în factura fiscală (cu anexarea actului justificativ).

(6) În cazul prevăzut la alin.(2) lit.c), o reducere comercială poate fi solicitată de către cumpărător înaintea demarării unei acţiuni de promovare, iniţiată de cumpărător, în care se precizează perioada promoţiei şi cantitatea de produse agricole şi alimentare pe care preconizează să le comande la preţ redus. Termenul acţiunilor de promovare efectuate în baza prezentului alineat nu poate depăşi 60 de zile per an şi per produs.

(7) Comerciantul poate aranja, la propria discreţie, sau poate oferi, prin înţelegerea părţilor, spaţii distincte de expunere şi semnalizări la raft pentru orice produs în funcţie de ţara de origine, producător, regiune geografică, consumator-ţintă final sau de alte caracteristici specifice ale produsului.

(8) Cumpărătorii nu pot refuza listarea produselor agricole şi alimentare, prezentate în forma şi conform condiţiilor minime cerute de cumpărător, în cazul în care astfel de cerinţe există. Forma şi condiţiile minime cerute de cumpărător privind modul de prezentare a produselor agricole şi alimentare se fac publice şi urmează să fie conforme practicilor comerciale şi de producţie în domeniu corespunzătoare categoriei (tipului) de produs. Cerinţele privind forma şi condiţiile minime se aplică uniform categoriei (tipului) de produs agricol sau alimentar, indiferent de furnizor. Listarea va cuprinde întreaga gamă de produse agricole şi alimentare din ofertă. În cazul ofertelor de produse agricole şi alimentare identice sau similare, la listare se va acorda prioritate producătorilor/procesatorilor din categoria întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite şi clasificate la art.4 şi 5 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii.

(9) Pentru întreprinderile micro, mici şi mijlocii cu oferte similare în calitate de criterii de prioritare vor servi:

a) prezentarea mărfii preambalate corespunzător categoriei de produs;

b) periodicitatea şi volumul livrărilor. Prezentul criteriu nu se aplică în perioada de sezon/recoltare a anumitor produse agricole şi alimentare, cu condiţia respectării lit.a).

(10) Comercianţii nu pot întrerupe listarea produselor agricole şi alimentare furnizate de către întreprinderile micro, mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite şi clasificate la art.4 şi 5 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii, timp de 60 de zile de la data iniţierii listării în cazul în care sunt incidente cerinţelor stabilite la alin.(8) al prezentului articol.

(11) Refuzul listării poate fi întemeiat pe:

a) nerespectarea condiţiilor prevăzute la alin.(8);

b) nerespectarea criteriilor prevăzute la alin.(9);

c) lipsa spaţiului de listare urmare aplicării prevederilor alin.(10).

(12) Refuzul listării prevăzut la alin.(11) sau orice excludere nemotivată din oferta furnizorului urmează a fi notificată de către furnizor şi/sau cumpărător autorităţii competente cel târziu în următoarea zi lucrătoare din data refuzului în formă scrisă (contrasemnat), la sediul autorităţii sau pe adresa electronică oficială a acesteia. Notificarea va conţine datele de identificare ale cumpărătorului şi ale furnizorului, produsul din oferta furnizorului şi alte date relevante.

Verificarea condiţiilor refuzului listării se va efectua de către autoritatea competentă în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea acestui refuz, cu întocmirea unui proces-verbal de constatare.

Neverificarea condiţiilor refuzului de listare nu constituie temei de apreciere a acţiunilor cumpărătorului ca practică comercială neloială.

Autoritatea competentă are dreptul de a verifica cazurile de refuz de listare sau de excludere din oferta furnizorului, în baza notificării sau a unei sesizări scrise (inclusiv pe adresa electronică oficială a autorităţii) a cumpărătorului sau furnizorului, maxim o dată la 15 zile pe parcursul a 60 de zile consecutive din data notificării refuzului listării. Verificările efectuate în baza prezentului alineat sunt exceptate de la prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. Refuzul neîntemeiat de listare sau excluderea neîntemeiată din oferta cumpărătorului constituie practică comercială neloială în sensul alin.(1) al prezentului articol.

(13) Comercianţii pot comercializa produsele perisabile sub costul de achiziţie, în vederea asigurării rulajului necesar pe raft şi respectării cerinţelor de inofensivitate, precum şi în cazurile prevăzute la capitolul V1. Comercializarea produselor sub costul de achiziţie nu poate servi temei pentru micşorarea costului de achiziţie sub orice formă (reduceri comerciale). Solicitarea de reduceri comerciale de către cumpărător furnizorului, urmare a comercializării produselor sub preţul de achiziţie, constituie practică comercială neloială în sensul alin.(1).

 

Articolul 2117. Autorităţile competente

(1) Consiliul Concurenţei se desemnează în calitate de autoritate competentă cu atribuţii de stabilire, examinare, asigurare a aplicării interdicţiilor şi sancţionare a practicilor comerciale neloiale.

(2) Ministerul Economiei se desemnează în calitate de autoritate cu atribuţii de monitorizare şi generalizare a informaţiilor privind practicile comerciale neloiale.

(3) Autoritatea competentă va generaliza informaţiile privind practicile comerciale neloiale examinate şi cele refuzate pentru examinare şi, la cerere, va furniza informaţiile autorităţii cu atribuţii de monitorizare şi generalizare.

 

Articolul 2118. Plângerile şi procedurile privind practicile comerciale neloiale

(1) Furnizorii adresează plângeri privind practicile comerciale neloiale Consiliului Concurenţei. În cazul grupurilor de persoane juridice, al uniunilor/asociaţiilor acestor persoane care au acţionat în calitate de furnizor, plângerea poate fi adresată inclusiv de un membru al acesteia în cazul în care practica comercială neloială vizează produsul furnizat de către acest membru.

(2) Pentru examinarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor menţionate la alin.(1) nu se percep taxe.

(3) Furnizorul şi cumpărătorul au dreptul să utilizeze în procesul de negocieri mijloace de înregistrare în formă scrisă, astfel cum este prevăzut la art.2115 alin.(1), sau mijloace de comunicare electronice care vor putea fi folosite ca probe privind practicile comerciale neloiale.

(4) Litigiile privind practicile comerciale neloiale pot fi soluţionate, înainte de fi adresate Consiliului Concurentei, pe cale amiabilă, conform Legii nr.137/2015 cu privire la mediere sau în arbitraj, conform Legii nr.23/2008 cu privire la arbitraj.”

 

Art.II.Legea concurenţei nr.183/2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.667), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 32, alineatul (1) se completează cu textul „ , precum şi din domeniul practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi la furnizarea de produse agricole şi alimentare”.

2. La articolul 39, litera j) se completează cu textul „ , precum şi din domeniul practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi la furnizarea de produse agricole şi alimentare”.

3. Legea se completează cu articolul 801 cu următorul cuprins:

Articolul 801. Răspunderea pentru înfăptuirea practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi la furnizarea de produse agricole şi alimentare

Examinarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute la art.273 pct.55) din Codul contravenţional nr.218/2008 se efectuează conform procedurilor şi atribuţiilor stabilite în cod, dacă aceste fapte nu constituie infracţiuni sau încălcări ale prezentei legi.”

 

Art.III. Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 273:

punctele 5)–54) se abrogă;

articolul se completează cu punctul 55) cu următorul cuprins:

„55) înfăptuirea de practici comerciale neloiale prevăzute la art.2115 alin.(2)–(4) şi la art.2116 alin.(1) şi (2) din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior

se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”

2. La articolul 402 alineatul (1), textul „art.273 pct.5) şi 51),” se exclude.

3. Articolul 4041:

la alineatul (1), textul „la art.3301” se substituie cu textul „la art.273 pct.55), art.3301”;

articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Consiliul Concurenţei examinează procesele-verbale cu privire la contravenţiile prevăzute la art.273 pct.55) şi aplică sancţiuni.”

4. Articolul 414:

la alineatul (1), textul „art.273 pct.1), 2), 4), 52), 53), 54), 6), 10), 12), 13),” se substituie cu textul „art.273 pct.1), 2), 4), 6), 10), 12), 13),”;

la alineatul (2), textul „art.273 pct.1), 2), 4), 52), 53), 54), 6), 10), 12), 13),” se substituie cu textul „art.273 pct.1), 2), 4), 6), 10), 12), 13),”.

 

Art.IV. – Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Contractele comerciale (de furnizare, livrare etc.) incidente prevederilor prezentei legi, încheiate înainte de data intrării în vigoare a acesteia, urmează a fi aduse în corespundere cu aceste prevederi în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) va asigura elaborarea şi aprobarea listei de produse agricole şi alimentare;

c) va asigura, de comun acord cu Consiliul Concurenţei, identificarea mijloacelor bugetare necesare pentru suplinirea cu personal a Consiliul Concurenţei, în vederea asigurării implementării coerente a prezentei legi. Consiliul Concurenţei va efectua evaluarea necesară şi va elabora proiectele de acte normative ce se impun.

(4) Autorităţile publice competente, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu prevederile acesteia.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Igor GROSU

 

Nr.250. Chişinău, 29 iulie 2022.