L E G E
cu privire la privatizare
nr. 627-XII din 04.07.1991
* * *
C U P R I N S
Titlul I
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1. Noţiunea de privatizare
Articolul 2. Principiile privatizării
Articolul 3. Domeniul şi obiectele privatizării
Articolul 4. Subiectele, care procură bunuri ale statului
Articolul 5. Mijloacele pentru procurarea obiectelor avuţiei statului
Articolul 6. Utilizarea mijloacelor obţinute în urma privatizării
Titlul II
ORGANIZAREA PROCESULUI DE PRIVATIZARE
Articolul 7. Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova
Articolul 8. Modul şi condiţiile privatizării
Articolul 9. Iniţiatorii efectuării privatizării şi modul de examinare a cererilor
Articolul 10. Pregătirea obiectului avuţiei statului pentru privatizare
Articolul 11. Modalităţile de efectuare a privatizării
Titlul III
MIJLOACELE PENTRU PROCURAREA AVUŢIEI STATULUI ŞI FOLOSIREA LOR
Articolul 12. Bonurile patrimoniale şi înstrăinarea prin intermediul lor a avuţiei statului
Articolul 13. Alte mijloace folosite pentru procurarea bunurilor statului
Titlul IV
PARTICULARITĂŢILE PRIVATIZĂRII ÎN UNELE RAMURI ALE ECONOMIEI NAŢIONALE
Articolul 14. Privatizarea în sectorul agricol
Articolul 15. Privatizarea fondului locativ
Articolul 16. Privatizarea obiectelor de cultură şi din sfera socială
Titlul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 17. Garanţiile pentru lucrătorii obiectelor supuse privatizării
Articolul 18. Omologarea şi protecţia drepturilor de proprietate
Prin prezenta Lege se stabilesc noţiunile de bază, conţinutul şi modul transformării proprietăţii de stat în proprietate privată a cetăţenilor.
Scopul Legii constă în reglementarea procesului de modificare a raporturilor de proprietate, în transformarea reală a cetăţenilor în proprietari ai mijloacelor de producţie şi ai produselor muncii pe baza egalităţii în drepturi ale diferitelor forme de proprietate.
Titlul I
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1. Noţiunea de privatizare
1. Privatizarea este un proces, efectuat de către organele puterii de stat, de înstrăinare a bunurilor statului în proprietatea cetăţenilor şi asociaţiilor lor (societăţi pe acţiuni şi economice, întreprinderi colective, cooperatiste,particulare şi alte tipuri de întreprinderi bazate pe proprietatea privată a cetăţenilor Republicii Moldova).
Sînt supuse privatizării bunurile organizaţiilor obşteşti, asupra cărora statul şi-a confirmat dreptul său de proprietate.
Cetăţenii Republicii Moldova participă la procesul de privatizare pe baza liberului consimţămînt.
2. Ca urmare a privatizării bunurilor statului, acesta îşi pierde drepturile de posedare, folosire şi de dispunere de bunuri, iar achizitorii îşi asumă toate obligaţiile, ce derivă din transmiterea dreptului de proprietate.
Articolul 2. Principiile privatizării
Principiile de bază ale privatizării sînt următoarele:
asigurarea protecţiei sociale a populaţiei;
luarea în considerare a părerii colectivului de muncă al obiectului supus privatizării;
egalitatea drepturilor cetăţenilor la primirea unei cote din bunurile statului, ce urmează a fi privatizate;
înstrăinarea bunurilor statului atît cu plată, cît şi în mod gratuit;
asigurarea publicităţii largi şi a unui înalt grad de informare a populaţiei asupra procesului de privatizare.
Articolul 3. Domeniul şi obiectele privatizării
1. Privatizarea se admite în toate ramurile economiei, culturii şi ale sferei sociale a republicii şi se extinde asupra obiectelor avuţiei statului şi asupra resurselor naturale de pe teritoriul ei.
2. Obiecte ale privatizării sînt:
întreprinderile (asociaţiile), instituţiile, organizaţiile unităţile structurale ale asociaţiilor, atelierele, alte subdiviziuni ale întreprinderilor, organizaţiilor ce constituie complexe patrimoniale unice;
partea proprietăţii întreprinderilor, aflate în proprietatea statului, investită în acţiuni şi transmisă în posesie cetăţenilor;
locuinţele;
celelalte mijloace tehnico-materiale, cu excepţia obiectelor arătate la punctul 3 al prezentului articol.
Modul de privatizare a resurselor naturale este stabilit de o legislaţie specială.
3. Obiectele avuţiei statului nu pot fi privatizate dacă acestea:
asigură capacitatea de apărare şi securitatea statului;
constituie patrimoniul culturii naţionale;
asigură minimul garantat de către stat al serviciilor sociale gratuite pentru populaţie;
activitatea lor constituie monopolul statului.
Nu sînt supuse privatizării terenurile de pămînt atribuite fondului funciar de stat, precum şi terenurile transmise mănăstirilor în modul stabilit de lege.
Lista obiectelor care nu pot fi supuse privatizării se adoptă de către Parlamentul republicii.
Articolul 4. Subiectele, care procură bunuri ale statului
1. Subiecte care procură bunuri ale statului pot fi:
cetăţeni ai Republicii Moldova;
persoane juridice ale Republicii Moldova, dacă bunurile lor nu constituie proprietatea statului;
persoane juridice străine şi cetăţeni străini, care pot procura obiecte ale avuţiei statului pe valută convertibilă. Lista acestor obiecte se aprobă de către Parlamentul Republicii Moldova.
2. Subiectele care procură bunuri ale statului pot solicita serviciile agenţilor de mediere cu titlu de organizaţii statale şi nestatale (firme de consultaţie, de mediere, de auditori-financiari etc.).
Articolul 5. Mijloacele pentru procurarea obiectelor avuţiei statului
Drept mijloace pentru procurarea obiectelor avuţiei statului servesc:
bonurile patrimoniale (BP) ale Republicii Moldova;
economiile personale ale cetăţenilor;
mijloacele proprii ale asociaţiilor de cetăţeni, înregistrate pe teritoriul Republicii Moldova;
creditele bancare;
mijloacele investitorilor străini şi ale persoanelor fără cetăţenie.
Articolul 6. Utilizarea mijloacelor obţinute în urma privatizării
1. Mijloacele obţinute prin înstrăinarea obiectelor privatizării se acumulează în fondul republican al privatizării ce constituie proprietate de stat a Republicii Moldova. Aceste mijloace pot fi folosite pentru acordarea de credite cetăţenilor, ca aceştia să procure bunuri ale statului, în vederea susţinerii micului business, reciclării şi plasării în cîmpul muncii a lucrătorilor disponibilizaţi în procesul privatizării.
2. Direcţiile de utilizare a mijloacelor obţinute în urma privatizării sînt stabilite anual de către Parlamentul Republicii Moldova.
Titlul II
ORGANIZAREA PROCESULUI DE PRIVATIZARE
Articolul 7. Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova
1. Organul care promovează o politică unică de privatizare a avuţiei statului în Republica Moldova este Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova (în continuare Departamentul de Stat pentru Privatizare).
2. Departamentul de Stat pentru Privatizare activează conform legislaţiei Republicii Moldova, înfiinţează organe locale de privatizare a avuţiei statului şi este răspunzător în faţa Parlamentului Republicii Moldova.
3. Departamentul de Stat pentru Privatizare şi organele lui organizează procesul de privatizare în Republica Moldova, elaborează Programul de stat de privatizare, creează comisii speciale, care elaborează planuri de privatizare a obiectelor concrete din avuţia statului.
4. Competenţa Departamentului de Stat pentru Privatizare şi a organelor lui este stabilită de Regulamentul privind Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova, aprobat de Parlamentul Republicii Moldova.
Articolul 8. Modul şi condiţiile privatizării
1. Toate actele privind privatizarea avuţiei statului, adoptate pînă la intrarea în vigoare a prezentei Legi, vor fi puse în concordanţă cu ea, iar cele ce vin în contradicţie cu ea, vor fi abrogate.
2. Decizia privind privatizarea obiectului avuţiei statului pe teritoriul Republicii Moldova o adoptă Departamentul de Stat pentru Privatizare sau organele lui locale, luîndu-se în consideraţie:
propunerile organelor autoadministrării locale;
opinia colectivului de muncă al obiectului supus privatizării;
propunerile cumpărătorilor şi beneficiarilor, înaintate la Departamentul de Stat pentru Privatizare şi la organele lui;
specificul zonal şi ramural al privatizării, costul avuţiei supuse privatizării;
importanţa social-economică şi ecologică a întreprinderii pentru unitatea administrativ-teritorială.
3. Condiţiile privatizării sînt:
gradul înalt de informare a populaţiei asupra obiectelor supuse privatizării;
controlul asupra efectuării privatizării din partea organelor autoadministrării locale şi a colectivelor de lucrători din întreprinderile supuse privatizării;
dreptul de a ataca deciziile privind privatizarea în arbitraj şi în instanţa judecătorească, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Cu acordul Departamentului de Stat pentru Privatizare organele autoadministrării locale pot stabili condiţii suplimentare pentru efectuarea privatizării.
4. Privatizarea proprietăţii municipale o efectuează organele autoadministrării locale în conformitate cu prezenta Lege şi sub controlul Departamentului de Stat pentru Privatizare.
5. Privatizarea proprietăţii Republicii Moldova, care se află în afara teritoriului ei, se efectuează în modul stabilit de acordurile interstatale.
Articolul 9. Iniţiatorii efectuării privatizării şi modul de examinare a cererilor
1. Iniţiatorii efectuării privatizării obiectului avuţiei statului pot fi subiectele care procură acest obiect, organele autoadministrării locale, Departamentul de Stat pentru Privatizare şi organele lui.
2. Cererile şi propunerile referitoare la privatizarea obiectului avuţiei statului se examinează în termen de o lună din momentul primirii lor. Decizia Departamentului de Stat pentru Privatizare sau a organelor lui este comunicată în scris, în acelaşi termen, persoanelor interesate.
Articolul 10. Pregătirea obiectului avuţiei statului pentru privatizare
1. Pregătirea obiectului avuţiei statului pentru privatizare constă în inventarierea fondului lui productiv, a acelui neproductiv şi a altor tipuri de avuţie, în determinarea şi estimarea complexului patrimonial sau a altui tip de avere ce urmează să fie privatizat.
2. Întreprinderile ce deţin monopolul pe piaţa de producere a mărfurilor şi de prestare a serviciilor se demonopolizează în procesul privatizării prin divizarea lor în obiecte de sine stătătoare. În cazul în care divizarea întreprinderilor monopoliste e imposibilă din cauza necesităţii păstrării procesului tehnologic unic, modul de privatizare a acestora se stabileşte de către Departamentul de Stat pentru Privatizare.
3. În procesul privatizării întreprinderilor sau a subdiviziunilor care sînt complexe unice de producere, în componenţa bunurilor evaluate se includ fondurile fixe productive şi neproductive, activele financiare, mijloacele materiale circulante, construcţiile nefinisate.
4. Evaluarea proprietăţii supuse privatizării se face pornind de la starea ei de facto, stabilită conform bilanţului inventarierii.
5. Metodica stabilirii preţurilor obiectelor supuse privatizării se aprobă de către Departamentul de Stat pentru Privatizare. Preţul iniţial al bunurilor supuse privatizării se stabileşte de către Comisia pentru privatizarea obiectului. Preţurile stabilite sînt supuse expertizei de către organizaţii dezinteresate şi se publică în presă. Preţul definitiv se stabileşte în contractul dintre părţi.
La procurarea bunurilor statului, inclusiv a acţiunilor, se stabileşte impozit privat.
6. Înstrăinarea se efectuează nu mai devreme decît după o lună de la data publicării preţurilor şi a altor condiţii de realizare a bunurilor statului.
Articolul 11. Modalităţile de efectuare a privatizării
1. Modalităţile de efectuare a privatizării sînt următoarele:
înstrăinarea prin licitaţie şi prin concurs a bunurilor supuse privatizării;
vînzarea la licitaţie a acţiunilor bunurilor supuse privatizării.
2. Modul de desfăşurare a licitaţiilor şi a concursurilor de privatizare, condiţiile participării la ele a cumpărătorilor, modul de achitare, precum şi procedura de legalizare a drepturilor de proprietate se stabileşte prin Regulamentul desfăşurării licitaţiilor şi concursurilor de procurare a bunurilor statului în Republica Moldova.
3. Colectivul obiectului supus privatizării participă la concursul (licitaţia) de procurare a acestuia în aceleaşi condiţii ca şi ceilalţi cumpărători, cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 4 al prezentului articol. În cazul în care colectivul şi ceilalţi cumpărători propun la concurs condiţii echivalente de privatizare, prioritate i se acordă colectivului.
4. Lucrătorii din întreprinderile supuse privatizării, precum şi din cele care rămîn în afara privatizării, au dreptul de a procura cu preţuri nominale pînă la 20 la sută din acţiunile întreprinderii. În limitele cotei stabilite de acest drept se bucură şi foştii lucrători ai întreprinderii respective, care au lucrat la ea cel puţin 10 ani.
Titlul III
MIJLOACELE PENTRU PROCURAREA AVUŢIEI STATULUI ŞI FOLOSIREA LOR
Articolul 12. Bonurile patrimoniale şi înstrăinarea prin intermediul lor a avuţiei statului
1. BP reprezintă hîrtii speciale de valoare, emise de stat, care se eliberează cetăţenilor Republicii Moldova pentru procurarea de bunuri ale statului în procesul privatizării. BP sînt hîrtii de valoare nominală şi nu pot fi înstrăinate decît în cazul transmiterii lor către rudele de gradul întîi. După schimbul lor pe bunurile statului, BP urmează a fi stinse în modul stabilit.
2. Suma mijloacelor, pentru care sînt emise BP, se determină conform costului acelei părţi a avuţiei statului care trebuie supusă repartizării gratuite. Partea din avuţia statului, repartizată pe BP (inclusiv separat pentru fiecare din părţile componente arătate la punctul 3 al prezentului articol), se aprobă de către Parlamentul Republicii Moldova.
3. Suma costului BP, eliberate fiecărui cetăţean al Republicii Moldova, se compune din două părţi:
costul BP, eliberate tuturor cetăţenilor Republicii Moldova (inclusiv copiilor, născuţi la data începerii repartizării BP);
costul BP, eliberate cetăţenilor Republicii Moldova în funcţie de vechimea în muncă la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile Republicii Moldova.
4. Vechimea totală în muncă se calculează în modul prevăzut pentru calcularea vechimii în muncă la stabilirea pensiei de bătrîneţe pentru timpul cît a lucrat în Republica Moldova. În ea se includ de asemenea anii serviciului militar în termen în rîndurile Forţelor Armate ale U.R.S.S. anii de studii la aspirantură şi în instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate, situate dincolo de hotarele republicii, iar pentru persoanele ce au suferit din cauza represaliilor neîntemeiate – timpul executării pedepsei.
5. Modul de eliberare a BP în funcţie de vechimea în muncă în afara republicii se stabileşte prin acorduri interstatale.
6. La evaluarea costului BP, repartizate cetăţenilor în funcţie de vechimea lor în muncă, în Republica Moldova de anumite înlesniri se bucură invalizii, persoanele care au suferit din cauza represaliilor neîntemeiate, familiile slab asigurate şi alte categorii de cetăţeni, conform listei elaborate şi aprobate de către Parlamentul Republicii Moldova.
7. Durata procurării bunurilor statului de BP este limitată la doi ani de la data eliberării lor. În cazul în care există motive întemeiate, valabilitatea BP se prelungeşte de către Departamentul de Stat pentru Privatizare.
8. Bunurile statului, inclusiv acţiunile, procurate pe BP, nu se supun înstrăinării în decurs de doi ani. În cazul în care există motive întemeiate, permisiunea pentru înstrăinarea acestor bunuri pînă la expirarea termenului de doi ani este în drept s-o acorde Departamentul de Stat pentru Privatizare.
Pentru a primi BP cetăţenii plătesc taxă de stat.
Articolul 13. Alte mijloace folosite pentru procurarea bunurilor statului
1. Economiile băneşti personale ale cetăţenilor Republicii Moldova, mijloacele proprii ale asociaţiilor de cetăţeni, care nu constituie proprietatea de stat, şi creditele bancare pot fi folosite în diferite combinări şi proporţii la procurarea bunurilor statului.
2. Mijloacele investitorilor străini şi a persoanelor fără cetăţenie pot fi folosite pentru procurarea bunurilor statului, inclusiv în scopul înfiinţării pe teritoriul republicii a unor întreprinderi străine şi mixte, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
3. Asociaţiile cetăţenilor pot folosi mijloacele proprii pentru procurarea bunurilor statului cu permisiunea specială a Guvernului Republicii Moldova.
Participarea acestora la procurarea bunurilor statului este admisă după privatizarea obiectelor prin BP.
4. Modul de folosire a mijloacelor băneşti în procesul privatizării se stabileşte în Programul de stat pentru privatizare.
5. În scopul preîntîmpinării concentrării excesive de capital şi a monopolizării producţiei, Departamentul de Stat pentru Privatizare stabileşte cotele de procurare de către persoanele juridice a acţiunilor, a cotelor de participaţie şi a altor bunuri.
6. Lista obiectelor supuse privatizării prin mijloacele băneşti şi prin BP se întocmeşte de către Departamentul de Stat pentru Privatizare şi se aprobă anual de către Parlamentul Republicii Moldova.
7. Pentru a exercita controlul asupra circulaţiei mijloacelor de privatizare, Departamentul de Stat pentru Privatizare stabileşte modul de ţinere la evidenţă a acestora.
Titlul IV
PARTICULARITĂŢILE PRIVATIZĂRII ÎN UNELE RAMURI
ALE ECONOMIEI NAŢIONALE
Articolul 14. Privatizarea în sectorul agricol
1. Înzestrarea cu pămînt a cetăţenilor se efectuează conform Codului funciar al Republicii Moldova.
2. În colhozuri şi sovhozuri se emit acţiuni pentru suma fondurilor fixe de producţie şi a mijloacelor circulante, care se vor repartiza lucrătorilor şi pensionarilor din aceste gospodării, în funcţie de contribuţia fiecăruia la crearea acestor bunuri.
La o parte de acţiuni au dreptul foştii membri ai acestor gospodării, învăţătorii, personalul medical, lucrătorii din instituţiile de cultură şi din sfera socială care locuiesc pe teritoriul gospodăriilor respective. Cota acestor acţiuni se stabileşte prin hotărîrea colectivului.
3. Pămîntul nu poate fi obiect de vînzare-cumpărare pînă la 1 ianuarie 2001.
Articolul 15. Privatizarea fondului locativ
1. Locuinţele de stat, aflate în exploatare, se înstrăinează în favoarea locatarilor atît pe BP, cît şi pe alte mijloace ale cetăţenilor aşa precum urmează: spaţiul locativ normativ – la preţuri de stat, iar spaţiul supranormă – la preţuri comerciale.
2. Spaţiul locativ normativ, în procesul privatizării, se consideră 18 metri pătraţi de spaţiu total de persoană şi 9 metri pătraţi suplimentar de familie.
3. Preţurile de stat şi comerciale pentru spaţiul locativ supus privatizării le stabilesc comisiile de privatizare a fondului locativ conform modalităţii prevăzute de Departamentul de Stat pentru Privatizare, în funcţie de raionul unde se află locuinţa, de etaj şi de calitatea ei.
4. Apartamentele cooperativelor pentru construirea locuinţelor, achitate pe deplin de către locatari, se consideră proprietate privată a lor. Acestor locatari li se eliberează acte de stat, ce legalizează dreptul de proprietate.
5. Pentru achitarea costului apartamentelor cooperatiste, în limitele asigurării normative cu spaţiu locativ, locatarii pot folosi ca mijloace de plată BP.
6. Apartamentele nou-construite de stat se vînd conform rîndului existent la ele şi în corespundere cu legislaţia în vigoare.
7. Modul de privatizare a locuinţelor de stat se stabileşte prin Legea Republicii Moldova "Cu privire la privatizarea fondului locativ".
Articolul 16. Privatizarea obiectelor de cultură şi din sfera socială
1. Obiectele de cultură şi din sfera socială ce urmează a fi privatizate se stabilesc, ţinîndu-se seama de necesitatea păstrării bazei tehnico-materiale pentru asigurarea populaţiei cu servicii gratuite garantate, în proporţiile prevăzute de actele legislative şi normative respective ale Republicii Moldova.
2. Modul şi particularităţile privatizării obiectelor de cultură şi din sfera socială se stabilesc prin legislaţia respectivă.
Titlul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 17. Garanţiile pentru lucrătorii obiectelor supuse privatizării
1. În termen de 6 luni de la data trecerii dreptului de proprietate către noul proprietar între acesta şi organizaţia sindicală a întreprinderii se încheie un nou contract colectiv. Pînă la încheierea lui se respectă toate condiţiile contractului colectiv anterior.
2. În contractele colective nu se admite reducerea gradului de asigurare a lucrătorilor cu servicii sociale, existent la întreprinderea respectivă.
3. Plasarea în cîmpul muncii a lucrătorilor disponibilizaţi şi acordarea de garanţii sociale pentru aceştia se efectuează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Articolul 18. Omologarea şi protecţia drepturilor de proprietate
1. Între proprietarul obiectului privatizat şi Departamentul de Stat pentru Privatizare sau organele lui se încheie un contract care determină drepturile părţilor, precum şi obligaţiile privind exploatarea în continuare a obiectului. În contract se indică de asemenea componentele obiectului procurat, costul lui, sursele mijloacelor, modul şi termenele de achitare pentru obiectul procurat. Proprietarul obiectului privatizat devine succesor al drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale, al obligaţiilor financiare şi de altă natură ale întreprinderii de stat din momentul primirii adeverinţei privind procurarea obiectului privatizării.
2. Dacă proprietarul obiectului privatizat nu a achitat pe deplin suma stabilită sau nu a îndeplinit alte condiţii ale contractului în termenele stabilite, acesta, cu acordul părţilor participante ori prin hotărîrea arbitrajului sau a instanţei judecătoreşti, poate fi privat de dreptul de proprietate asupra acestui obiect. Într-un astfel de caz proprietarului i se restituie suma plătită de el şi i se recuperează cheltuielile suportate, reţinîndu-se costul pagubei pricinuite obiectului privatizat.
3. În caz de imposibilitate de a exploata obiectul privatizării, în legătură cu neveridicitatea informaţiei prezentate de Departamentul de Stat pentru Privatizare, de organele lui sau de Comisia pentru privatizarea obiectului, posesorul, cu acordul părţilor participante sau prin hotărîrea arbitrajului sau a instanţei judecătoreşti, are dreptul de a rezilia contractul şi a-şi recupera pagubele. În cazul descoperirii incoincidenţei dintre starea obiectului privatizării şi datele informative, prezentate de Departamentul de Stat pentru Privatizare, de organele lui sau de Comisia pentru privatizare, proprietarul are dreptul la recuperarea pagubei ce ţine de lichidarea incoincidenţelor descoperite.
4. Persoanele vinovate de încălcarea prevederilor prezentei Legi poartă răspundere penală, administrativă, materială şi de altă natură conform legislaţiei Republicii Moldova.
5. Relaţiile de proprietate în cazurile neprevăzute de prezenta Lege sînt reglementate de Legea Republicii Moldova "Cu privire la proprietate" şi de legislaţia civilă a Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 4 iulie 1991. | |
Nr.627-XII. |
