L E G E
cu privire la serviciul de alternativă
Nr.633-XII din 09.07.91
* * *
Abrogat: 07.09.2007
Legea R.Moldova nr.156-XVI din 06.07.2007
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sarcinile Legii
Articolul 2. Legislaţia privind serviciul de alternativă
Articolul 3. Dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi obligaţia de a satisface serviciul de alternativă
Articolul 4. Noţiunea de serviciu de alternativă
Articolul 5. Persoanele care pot fi încorporate în serviciul de alternativă
Articolul 6. Durata serviciului de alternativă
Articolul 7. Locul satisfacerii serviciului de alternativă
Articolul 8. Sferele de satisfacere a serviciului de alternativă
Capitolul II
ORGANELE DE STAT ALE SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 9. Organele supreme şi împuterniciţii serviciului de alternativă
Articolul 10. Competenţa Direcţiei Serviciului de alternativă
Articolul 11. Componenţa Împuternicitului cu serviciul de alternativă în raion (oraş)
Articolul 12. Mijloacele pentru asigurarea activităţii organelor de conducere ale serviciului de alternativă
Capitolul III
ÎNCORPORAREA ÎN SERVICIUL DE ALTERNATIVĂ ŞI SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
Articolul 13. Perioada încorporării în serviciul de alternativă
Articolul 14. Cererea de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă
Articolul 15. Examenul medical
Articolul 16. Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare
Articolul 17. Amînarea încorporării cetăţeanului în serviciul de alternativă
Articolul 18. Soluţionarea litigiilor
Capitolul IV
SATISFACEREA SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 19. Îndreptarea la serviciul de alternativă
Articolul 20. Modul de satisfacere a serviciului de alternativă
Articolul 21. Îndătoririle administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, centrului de instrucţie, conducătorului de formaţiune
Articolul 22. Îndatoririle cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Articolul 23. Drepturile şi libertăţile cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Articolul 24. Garanţiile sociale şi înlesnirile pentru cetăţenii care satisfac serviciul de alternativă
Articolul 25. Retribuirea muncii cetăţenilor care satisfac serviciului de alternativă
Articolul 26. Mijloacele rezultate din munca cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Articolul 27. Încheierea serviciului de alternativă
Articolul 28. Încheierea anticipată a serviciului de alternativă
Articolul 29. Rezerva serviciului de alternativă
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 30. Evidenţa serviciului de alternativă
Articolul 31. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind serviciul de alternativă
Articolul 32. Răspunderea pentru eschivarea de la satisfacerea serviciului de alternativă
Articolul 33. Răspunderea cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Notă: În cuprinsul legii cuvintele "judeţ", "judeţean" se substituie prin cuvintele "raion", "raional" conform Legii nr.482-XV din 04.12.03, în vigoare 01.01.04
Notă: Vezi Hot. Parl. nr.634-XII din 09.07.91 "Despre punerea în aplicare a Legii Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă"
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sarcinile Legii
Legea Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă" stabileşte, în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu normele de drept internaţional, modul de înlocuire a serviciului militar cu serviciul de alternativă şi modul de satisfacere a serviciului de alternativă în scopul asigurării cadrului pentru manifestarea datoriei civice faţă de societate compatibil cu dreptul cetăţenilor la libertatea gîndirii, conştiinţei, religiei şi convingerilor.
Articolul 2. Legislaţia privind serviciul de alternativă
Legislaţia privind serviciul de alternativă constă din prezenta Lege din alte acte legislative ale Republicii Moldova şi din Regulamentul organizării şi satisfacerii serviciului de alternativă, apobat de Guvernul Republicii Moldova.
Articolul 3. Dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi obligaţia de a satisface serviciul de alternativă
Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
Cetăţenii scutiţi de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste sînt obligaţi să satisfacă serviciul de alternativă.
[Art.3 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 4. Noţiunea de serviciu de alternativă
Serviciul de alternativă este serviciul de stat, cu caracter civil şi social util, satisfăcut de cetăţenii care au refuzat satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
Serviciul de alternativă nu are caracter de pedeapsă.
Serviciul de alternativă este organizat, efectuat şi controlat de autorităţile publice.
[Art.4 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 5. Persoanele care pot fi încorporate în serviciul de alternativă
În serviciul de alternativă se încorporează cetăţeni ai Republicii Moldova de sex masculin în vîrstă de la 18 pînă la 27 de ani, înscrişi la evidenţa militară ca recruţi şi scutiţi de satisfacerea serviciului militar în modul stabilit de prezenta Lege.
În serviciul de alternativă nu se încorporează:
cetăţenii care au satisfăcut serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie);
cetăţenii ai căror fraţi drepţi au căzut sau au murit în timpul satisfacerii serviciului militar sau a serviciului de alternativă;
slujitorii cultelor, călugării şi elevii instituţiilor de învăţămînt teologic;
cetăţenii inapţi pe motive de sănătate pentru serviciul de alternativă în conformitate cu Legea afecţiunilor, aprobată de Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova;
persoanele care au ispăşit pedeapsa pentru săvîrşirea unor infracţiuni grave.
[Art.5 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 6. Durata serviciului de alternativă
Durata serviciului de alternativă este de 24 de luni.
[Art.6 modificat prin Legea nr.263-XIV din 24.12.98]
Articolul 7. Locul satisfacerii serviciului de alternativă
Cetăţenii Republicii Moldova satisfac serviciul de alternativă la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii din ţară, precum şi în formaţiuni speciale ale serviciului de alternativă dislocate pe teritoriul ei.
Serviciul de alternativă poate fi satisfăcut peste hotarele ţării numai cu consimţămîntul cetăţeanului, pe bază de contract, prin hotărîre a organului suprem de conducere al serviciului de alternativă în baza acordurilor interguvernamentale, la care Republica Moldova este parte.
[Art.7 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 8. Sferele de satisfacere a serviciului de alternativă
Serviciul de alternativă se satisface:
în formaţiuni speciale ale serviciului de alternativă (de salvare în caz de avarii, de pompieri, ecologiste, de construcţii, de reparare a drumurilor etc.) create de autorităţile administraţiei publice;
în instituţii şi organizaţii (ale ocrotirii sănătăţii, ale sferei sociale, ale gospodăriei comunale etc.);
în întreprinderi de stat şi întreprinderi municipale.
Cetăţenii aflaţi în rezerva serviciului de alternativă pot fi atraşi, prin hotărîre a Guvernului, la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale.
[Art.8 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
ORGANELE DE STAT ALE SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 9. Organele supreme şi împuterniciţii serviciului de alternativă
Organul suprem de conducere al serviciului de alternativă este Comisia Republicană de Recrutare.
Organul suprem executiv al serviciului de alternativă este Direcţia Serviciului de Alternativă. Structura, efectivul şi componenţa nominală ale Direcţiei Serviciului de Alternativă se aprobă de către Guvern.
În vederea organizării şi efectuării serviciului de alternativă în raioane şi în oraşe, şeful Direcţiei Serviciului de Alternativă numeşte împuterniciţii cu serviciul de alternativă în raioane şi în oraşe.
Modul de organizare şi de activitate a Direcţiei Serviciului de Alternativă şi a împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în raioane (oraşe) se stabileşte în Regulamentul privind modul de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă, aprobat de Guvern.
[Art.9 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 10. Competenţa Direcţiei Serviciului de alternativă
Direcţia Serviciului de alternativă:
elaborează programul republican de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă;
exercită pe întreg teritoriul Republicii Moldova conducerea împuterniciţilor cu serviciul de alternativă, dirijează, coordonează şi controlează activitatea lor;
stabileşte numărul cetăţenilor care urmează a fi încorporaţi în serviciul de alternativă şi numărul locurilor de muncă necesare organizării lui;
creează centre de instrucţie pentru pregătirea profesională specială a cetăţenilor care fac serviciul de alternativă;
încheie contracte cu întreprinderi, instituţii, organizaţii, centre de instrucţie privind satisfacerea serviciului de alternativă a cetăţenilor şi pregătirea lor profesională specială;
examinează plîngerile şi cererile cetăţenilor;
ia măsuri pentru ocrotirea drepturilor şi intereselor cetăţenilor care fac serviciul de alternativă;
lămureşte prevederile constituţionale şi alte prevederi legislative privind serviciul de alternativă;
adoptă hotărîri privind transferarea cetăţenilor în alt raion (oraş) pentru continuarea serviciului de alternativă;
adoptă hotărîri privind încheierea înainte de termen a serviciului de alternativă al cetăţenilor.
[Art.10 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 11. Componenţa Împuternicitului cu serviciul de alternativă în raion (oraş)
Împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş):
primeşte cererile motivate ale cetăţenilor de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă, verifică veridicitatea actelor prezentate şi înştiinţează despre aceasta organul administrativ militar respectiv;
organizează examenul medical al cetăţenilor care au depus cerere de încorporare în serviciul de alternativă;
prezintă actele cetăţenilor încorporaţi în serviciul de alternativă la comisia raională (orăşenească) de recrutare;
îndreaptă cetăţenii la locurile de satisfacere a serviciului de alternativă şi la centrele de instrucţie pentru pregătire profesională specială;
ţine evidenţa cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă şi face dări de seamă statistice în modul stabilit de organele statistice de stat; organizează controlul asupra satisfacerii serviciului de alternativă;
efectuează, împreună cu serviciul de plasare în cîmpul muncii atestarea locurilor de muncă pentru asigurarea satisfacerii serviciului de alternativă;
adoptă hotărîri privind transferarea cetăţenilor în alt loc din cadrul raionului (oraşului) pentru continuarea serviciului de alternativă;
remite organelor de urmărire penală materiale privind cetăţenii care se eschivează de la serviciul de alternativă.
[Art.11 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.03, în vigoare 18.07.03]
[Art.11 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 12. Mijloacele pentru asigurarea activităţii organelor de conducere ale serviciului de alternativă
Organele de conducere ale serviciului de alternativă sînt întreţinute din mijloacele încasate la buget din activitatea de muncă a cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă.
[Art.12 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
ÎNCORPORAREA ÎN SERVICIUL DE ALTERNATIVĂ
ŞI SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
Articolul 13. Perioada încorporării în serviciul de alternativă
Încorporarea în serviciul de alternativă se efectuează de către comisiile de recrutare respective concomitent cu încorporarea curentă în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
Din componenţa comisiei de recrutare face parte un reprezentant al serviciului de alternativă cu împuterniciri de vicepreşedinte al comisiei de recrutare.
[Art.13 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 14. Cererea de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă
Cetăţeanul care doreşte să fie scutit de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi să fie încorporat în serviciul de alternativă depune o cerere motivată împuternicitului cu serviciul de alternativă în raion (oraş) în decursul a două luni premergătoare încorporării curente în serviciul de alternativă.
La cerere se anexează actele care confirmă calitatea de membru al organizaţiei religioase sau pacifiste respective.
[Art.14 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 15. Examenul medical
În conformitate cu Regulamentul examenului medical, aprobat de Guvern, împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) organizează examenul medical al cetăţenilor care se încorporează în serviciul de alternativă în comisia medicală pe lîngă comisia raională (orăşenească) de recrutare.
[Art.15 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 16. Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare
Comisia raională (orăşenească) de recrutare, la şedinţa sa, în prezenţa cetăţeanului care a depus cererea de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă, ascultă împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) asupra temeiniciei motivelor din cerere şi, în conformitate cu rezultatele examinării cererii şi cu rezultatele examenului medical, adoptă una din următoarele hotărîri:
privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi încorporarea acestuia în serviciul de alternativă;
privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi amînarea încorporării acestuia în serviciul de alternativă;
privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie), confirmarea lui ca inapt pentru serviciul de alternativă şi luarea lui de la evidenţa militară şi evidenţa serviciului de alternativă;
privind respingerea cererii cetăţeanului de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare se adoptă cu votul majorităţii membrilor comisiei.
Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare cu privire la scutirea cetăţeanului de serviciul militar (pregătirea militară obligatorie) constituie temei pentru a fi luat de la evidenţa militară şi a fi pus la evidenţa serviciului de alternativă.
[Art.16 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 17. Amînarea încorporării cetăţeanului în serviciul de alternativă
Amînarea încorporării cetăţeanului în serviciul de alternativă se face pe motiv de sănătate, în legătură cu activitatea de deputat, pentru continuarea studiilor, pe motive familiale şi de altă natură.
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă pe motiv de sănătate se acordă cetăţenilor declaraţi de comisiile medicale inapţi provizoriu pentru serviciul de alternativă.
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă se acordă recruţilor aleşi în funcţii elective ale autorităţilor publice pe durata mandatului lor.
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă pentru continuarea studiilor se acordă recruţilor care învaţă în instituţii de învăţămînt de toate treptele şi formele de instruire pînă la absolvirea instituţiilor respective. Persoanele exmatriculate din instituţiile de învăţămînt pierd dreptul la amînarea încorporării în vederea continuării studiilor.
Persoanele exmatriculate din instituţii de învăţămînt mediu de specialitate şi din instituţii de învăţămînt superior pierd dreptul la amînarea încorporării pentru continuarea studiilor.
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă pe motive familiale se acordă în cazul în care cetăţeanul:
este unicul întreţinător al familiei;
are doi sau mai mulţi copii.
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă în baza unor alte circumstanţe se acordă prin hotărîre a Comisiei Republicane de Recrutare la demersul comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare.
Cetăţenii cărora li s-a acordat amînarea încorporării în serviciul de alternativă pe motivele arătate în prezentul articol nu pot fi încorporaţi în serviciul militar în perioada aflării în vigoare a amînării.
[Art.17 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 18. Soluţionarea litigiilor
În cazul în care cetăţeanul nu este de acord cu hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare, el este în drept să facă contestaţie la Comisia Republicană de Recrutare în termen de 7 zile de la data primirii copiei de pe hotărîre.
Acţiunile împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în raion (oraş) pot fi atacate în Direcţia Serviciului de Alternativă.
Comisia Republicană de Recrutare şi Direcţia Serviciului de Alternativă examinează plîngerea în termen de două săptămîni de la data primirii ei şi se pronunţă asupra hotărîrii comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare sau asupra acţiunilor împuternicitului cu serviciul de alternativă în raion (oraş).
Hotărîrea Comisiei Republicane de Recrutare sau a Direcţiei Serviciului de Alternativă poate fi atacată în instanţa de contencios administrativ competentă în modul stabilit.
Cetăţeanul se încorporează în serviciul de alternativă, în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) numai după soluţionarea definitivă a litigiului.
[Art.18 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.03, în vigoare 08.07.03]
[Art.18 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
SATISFACEREA SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 19. Îndreptarea la serviciul de alternativă
Împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş), în baza hotărîrii privind încorporarea cetăţeanului în serviciul de alternativă, eliberează acestuia un titlu nominativ în care se indică timpul sosirii şi locul de satisfacere a serviciului de alternativă.
Cetăţeanul încorporat în serviciul de alternativă poate fi trimis în centrul de instrucţie pentru a face pregătire profesională specială.
În baza înscrierii din titlul nominativ:
administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei încheie cu cetăţeanul un contract de muncă pe termenul stabilit. Refuzul de încadrare în muncă nu se admite în acest caz;
conducătorul formaţiunii emite un ordin privind încorporarea cetăţeanului în această formaţiune;
administraţia centrului de instrucţie emite un ordin de înscriere a cetăţeanului ca audient.
Serviciul de alternativă începe la data încheierii contractului de muncă sau emiterii ordinului respectiv.
[Art.19 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 20. Modul de satisfacere a serviciului de alternativă
Modul de satisfacere a serviciului de alternativă se stabileşte de prezenta Lege, de alte acte legislative ale Republicii Moldova şi de Regulamentul organizării şi satisfacerii serviciului de alternativă.
Articolul 21. Îndatoririle administraţiei întreprinderii,instituţiei, organizaţiei, centrului de instrucţie, conducătorului de formaţiune
Administraţia întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, centrului de instrucţie, conducătorul de formaţiune:
înştiinţează, în termen de o săptămînă, împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) despre încorporarea cetăţeanului în serviciul de alternativă;
aduce la cunoştinţa cetăţeanului statutul şi regulamentul de ordine interioară, condiţiile de muncă sau de instruire, îi lămureşte drepturile şi îndatoririle lui;
organizează instruirea cetăţeanului în materie de securitate a muncii:
înştiinţează în termen de o săptămînă împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) despre toate încălcările legislaţiei muncii comise de cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă, precum şi despre sancţiunile disciplinare ce i s-au aplicat;
în caz de lichidare a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, de reducere a statelor de personal, de dizolvare a formaţiunii comunică cu două luni în prealabil împuternicitului cu serviciul de alternativă în raion (oraş).
[Art.21 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 22. Îndatoririle cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Cetăţeanul încorporat în serviciul de alternativă, precum şi cel transferat în alt loc de serviciu, este obligat să se prezinte la timp la locul de serviciu sau de instrucţie, indicat în titlul nominativ.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă este obligat să respecte cu stricteţe cerinţele stabilite de prezenta Lege, de Regulamentul organizării şi satisfacerii serviciului de alternativă, statutele şi regulamentele de ordine interioară în vigoare la locul de serviciu sau de instrucţie.
Articolul 23. Drepturile şi libertăţile cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă beneficiază de drepturile şi libertăţile prevăzute în Constituţia şi în alte legi ale Republicii Moldova, luîndu-se în considerare particularităţile stabilite de legislaţia privind serviciul de alternativă.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă are dreptul să adreseze organelor de stat pentru serviciul de alternativă cereri motivate de:
transferare la alt loc de serviciu;
încheiere anticipată a serviciului;
altă natură, dacă există motive temeinice.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă nu are dreptul:
de a ocupa funcţii de conducere;
de a desfăşura activitate de antreprenor;
de a participa la greve;
de a părăsi locul de satisfacere a serviciului sau de instrucţie fără permisiunea persoanei oficiale respective.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă nu poate fi trecut în rezervă sau transferat la un alt loc de serviciu fără decizia împuternicitului respectiv cu serviciul de alternativă.
[Art.23 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 24. Garanţiile sociale şi înlesnirile pentru cetăţenii care satisfac serviciul de alternativă
Cetăţenii care sînt antrenaţi în îndeplinirea unor obligaţii, legate de evidenţa şi încorporarea în serviciul de alternativă, sînt scutiţi de muncă în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Cetăţenilor trimişi de comisiile raionale (orăşeneşti) de recrutare la examen medical în dispensare, ambulatorii sau clinici li se păstrează locul de muncă, postul ocupat şi salariul mediu pentru perioada aflării lui în instituţia medicală.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă:
se asigură la necesitate ci îmbrăcăminte specială sau cu uniformă, cu alimente şi cu locuinţă;
are dreptul la concediu anual neremunerat cu o durată de 14 zile.
Perioada serviciului de alternativă se include în vechimea în muncă generală şi specială.
În termenul serviciului de alternativă nu se include perioada pentru care nu au fost decontate defalcările respective din salariul cetăţeanului care satisface serviciul de alternativă.
Cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă li se păstrează spaţiul locativ sau rîndul la locuinţă.
Cetăţenilor care au satisfăcut serviciul de alternativă li se păstrează dreptul de reîncadrare la întreprinderea, instituţia, organizaţia în care au lucrat pînă la încorporare.
Cetăţenilor care au devenit inapţi pentru muncă şi familiile celor care şi-au pierdut viaţa în timpul satisfacerii serviciului de alternativă, persoanelor care erau întreţinute de aceştia li se asigură indemnizaţii sau pensii de stat, precum şi compensaţii unice, stabilite de legislaţie.
Cetăţenilor mobilizaţi la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale li se menţine salariul şi funcţia la locul de muncă permanent. În caz de deces, de căpătare a leziunilor corporale, de survenire a invalidităţii ca urmare a îndeplinirii sarcinilor indicate în hotărîrea respectivă a Guvernului, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile vor plăti cetăţenilor mobilizaţi sau membrilor familiilor lor o indemnizaţie unică prevăzută de legislaţie.
[Art.24 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 25. Retribuirea muncii cetăţenilor care satisfac serviciului de alternativă
Cetăţenilor care satisfac serviciului de alternativă li se plăteşte 75 de procente din salariu, impus de baze generale.
Articolul 26. Mijloacele rezultate din munca cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Sumele de bani reţinute din salariul cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă se transferă la bugetul republican şi se folosesc pentru organizarea serviciului de alternativă în modul stabilit de Guvernul Republicii Moldova.
Articolul 27. Încheierea serviciului de alternativă
Temei pentru încheierea serviciului de alternativă serveşte expirarea termenului serviciului de alternativă.
În conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) adoptă hotărîre privind încheierea serviciului de alternativă.
Prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova data încheierii serviciului de alternativă poate fi amînată în legătură cu circumstanţele excepţionale, însă cel mult pe două luni.
[Art.27 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 28. Încheierea anticipată a serviciului de alternativă
Temei pentru încheierea anticipată a serviciului de alternativă serveşte:
raportul Comisiei Republicane de Recrutare sau al consiliului raional (orăşenesc) de expertiză medicală a vitalităţii privind inaptitudinea cetăţeanului pentru satisfacerea în continuare a serviciului de alternativă;
naşterea în familia cetăţeanului a celui de-al doilea copil;
decesul ambilor părinţi;
schimbarea stării familiale a cetăţeanului, în urma cărui fapt el a devenit unicul întreţinător al familiei;
încorporarea cetăţeanului în serviciul militar;
tragerea la răspundere penală a cetăţeanului pentru săvîrşirea unei infracţiuni grave. În cazul în care infracţiunea săvîrşită de cetăţean nu este calificată ca "gravă", acesta continuă satisfacerea serviciului de alternativă după ispăşirea pedepsei.
Hotărîrea privind încheierea anticipată a serviciului de alternativă o adoptă Direcţia Serviciului de Alternativă.
[Art.28 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 29. Rezerva serviciului de alternativă
Cetăţenii care au satisfăcut termenul serviciului de alternativă, stabilit de prezenta Lege, sînt trecuţi în rezervă.
Cetăţenii aflaţi în rezerva Forţelor Armate au dreptul să fie trecuţi în rezerva serviciului de alternativă din motiv de convingeri religioase sau pacifiste în conformitate cu Regulamentul privind modul de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă.
Guvernul are dreptul de a-i mobiliza pe cetăţenii aflaţi în rezerva serviciului de alternativă în cantonamente de instrucţie sau speciale, dar cel mult de trei ori, pe un termen sumar de cel mult 6 luni pentru întreaga perioadă de aflare în rezerva serviciului de alternativă. Cetăţenii în cauză pot fi mobilizaţi şi la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale.
În timpul aflării în rezerva serviciului de alternativă cetăţenii trec periodic examene medicale.
Limita de vîrstă pentru aflarea cetăţenilor în rezerva serviciului de alternativă este de 50 de ani.
[Art.29 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 30. Evidenţa serviciului de alternativă
Evidenţa serviciului de alternativă se efectuează în modul stabilit de Guvernul Republicii Moldova.
Evidenţa nominală a cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă şi a celor din rezerva serviciului de alternativă se efectuează de împuterniciţii cu serviciul de alternativă în raion (oraş).
[Art.30 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 31. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind serviciul de alternativă
Membrii Comisiei Republicane de Recrutare şi ai comisiilor raionale (orăşeneşti) de recrutare, medicii care participă la examinarea medicală a cetăţenilor, precum şi alte persoane care au comis încălcări ale legislaţiei privind serviciul de alternativă, sînt traşi la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Art.31 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 32. Răspunderea pentru eschivarea de la satisfacerea serviciului de alternativă
Cetăţenii care se eschivează de la satisfacerea serviciului de alternativă poartă răspundere penală în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 33. Răspunderea cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă
Cetăţenii care au săvîrşit contravenţii disciplinare, administrative şi de altă natură în timpul satisfacerii serviciului de alternativă poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
PREŞEDINTELE | |
REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 9 iulie 1991. | |
Nr.633-XII. |
