joi, 28 aprilie 2022
Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova Dispoziţie nr.18 din 28.04.2022

COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

 

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 18  din  28.04.2022

 

www.gov.md

 

* * *

În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), Hotărârea Parlamentului nr.105 din 21 aprilie 2022, şi pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

DISPUNE:

1. Se scutesc de drepturile de import/export bunurile introduse/scoase în/din Republica Moldova, conform Acordului între Uniunea Europeană şi Republica Moldova privind activităţile operative desfăşurate de Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă în Republica Moldova, destinate Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă. Introducerea/scoaterea bunurilor în/din Republica Moldova se permite fără aplicarea interdicţiilor şi restricţiilor. Procedurile de vămuire şi recepţionare a bunurilor introduse/scoase în/din Republica Moldova, destinate Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă se vor efectua de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne.

2. Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne va întreprinde şi coordona măsurile necesare pentru realizarea prevederilor acordului menţionat, inclusiv va efectua procedurile de vămuire a bunurilor introduse/scoase în/din Republica Moldova, destinate Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă.

3. Prin derogare de la art.67 alin.(3) din Legea nr.300/2017 cu privire la sistemul administraţiei penitenciare, în perioada stării de urgenţă, se admite încetarea raporturilor de serviciu prin demisionare a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul sistemului administraţiei penitenciare, în baza acordului ambelor părţi.

4. Se modifică Dispoziţia nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, după cum urmează:

4.1. pct.16 lit.a) subpct.i se expune într-o nouă redacţie:

4.2. „i. încetarea raporturilor de serviciu a funcţionarilor publici cu statut special/militarilor din cadrul subdiviziunilor Aparatului Central, autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, în cazurile prevăzute la art.38 alin.(1) lit.a)-c) şi lit.i) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, precum şi la art.35 alin.(3) lit.b), l)-m) din Legea nr.162/2005 cu privire la statutul militarilor”.

4.3. Pct.16 lit.a) subpct.ii, se expune în redacţie nouă, cu următorul cuprins:

„ii. acordarea concediilor de odihnă anuale, suplimentare plătite şi neplătite funcţionarilor publici cu statut special/militarilor din cadrul subdiviziunilor Aparatului Central, autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.”

4.4. Pct.16 lit.a) se completează cu subpct.iii, iv şi v cu următorul conţinut:

„iii. prin derogare de la prevederile subpct.ii din prezentul punct, angajatorul sau persoana împuternicită poate acorda concedii de odihnă anuale, pe o perioadă de până la 10 zile calendaristice, dacă nu se prejudiciază interesul public sau nu se răsfrânge negativ asupra funcţionalităţii unităţii.

iv. prin derogare de la prevederile art.19 alin.(2), art.38 alin.(4) şi art.70 alin.(1) ale Legii nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, raportul de serviciu al funcţionarului public cu statut special poate fi prelungit prin acordul comun al părţilor pe perioadă stării de urgenţă.”;

v. în cazul neprelungirii raportului de serviciu în condiţiile subpct.iv din prezentul punct, acestea pot fi încetate în temeiul art.38 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

4.5. Pct.16 lit.b) subpct.i după textul „Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului facerilor Interne” se completează cu textul „şi a prevederilor Hotărârii Guvernului nr.460/2017 pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.288 din 16 decembrie 2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne”, iar după sintagma „fără organizarea concursului” se completează cu textul „iar pentru funcţionarii publici cu statut special din cadrul Biroului migraţie şi azil al MAI ale căror funcţii au fost reorganizate, exceptând şi alte reguli de evoluţie în carieră pentru funcţiile de nivelul B03 – B01, A03 – A02”.

5. Pct.1.9 din Dispoziţia nr.11 din 17 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică după cum urmează:

textul „24 aprilie 2022” se înlocuieşte cu textul „13 mai 2022”.

6. Pct.1.10 din Dispoziţia nr.11 din 17 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, se completează, după subpunctul p), cu următoarele subpuncte:

q) C-1072-Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase,

r) C1082-Fabricarea altor produse alimentare,

s) C1721-Fabricarea articolelor din hârtie şi carton;

7. Pct.1.11 din Dispoziţia nr.11 din 17 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, se expune în următoarea redacţie:

„IP CTIF va transmite informaţia colectată către Ministerul Economiei, pentru verificarea eligibilităţii în baza criteriilor specificate în prezenta Dispoziţie, în decurs de 1 zi lucrătoare în două etape după cum urmează:

- 1 etapă – informaţia colectată pînă la data de 26 aprilie 2022 inclusiv

- 2 etapă – informaţia colectată pînă la 13 mai 2022 inclusiv.”

8. În scopul acoperirii costurilor de funcţionare a Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi create de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale, altele decât Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, întreprinderile de stat, societăţile cu capital majoritar de stat şi organizaţiile necomerciale, în limita Normelor de cheltuieli şi în conformitate cu Mecanismul de finanţare, Muncii şi Protecţiei Sociale va achiziţiona servicii de asigurare a funcţionalităţii Centrelor de plasament pentru refugiaţi, prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, conform prevederilor art.56 alin.(1) lit.b) al Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

9. În scopul gestionării depozitelor de bunuri provenite din ajutoarele umanitare şi donaţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va achiziţiona servicii de broker vamal şi servicii de colectare şi depozitare a donaţiilor prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, conform prevederilor art.56 alin.(1) lit.b) al Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

10. Autoritatea contractantă va expedia imediat Agenţiei Achiziţii Publice darea de seama şi decizia de atribuire a contractului ca rezultat al procedurii prevăzute la pct.8 şi 9, cu includerea argumentării necesităţii procurării urgente, iar Agenţia Achiziţii Publice va examina documentele recepţionate nu mai târziu de 24 ore de la primirea acestora.

11. Trezoreria de stat va înregistra, în mod prioritar, contractele de achiziţii publice ce rezultă din procedurile prevăzute la pct.8, 9 şi 10.

12. Pct.13 din Dispoziţia nr.12 din 25 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se completează cu următorul text: „Sistarea sau încetarea se va efectua prin ordinul Agenţiei Naţională Asistenţă Socială, cu notificarea entităţilor sau structurilor care gestionează Centrale date, în unul din următoarele cazuri:

12.1. Sistarea activităţii:

a) lipsa beneficiarilor în centru mai mult de 5 zile consecutiv;

b) prezenţa numărului de beneficiari până la 10% din capacitatea centrului, mai mult de 7 zile;

c) lipsa specialiştilor pentru deservirea centrelor;

d) redirecţionarea beneficiarilor plasaţi în alte Centre de plasament temporar pentru refugiaţi din unitatea administrativ-teritorială în a cărei rază se află sau, după caz, din alte unităţi administrativ-teritoriale.

e) în alte cazuri, la solicitarea entităţilor altor structuri, inclusiv cele care gestionează activitatea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi.

12.2. Încetarea activităţii:

a) expirarea termenului de activitate a Centrului;

b) amplasarea Centrelor în incinta prestatorilor de servicii medicale şi Centrelor de asistenţă şi protecţie a victimelor violenţei în familie, inclusiv cele de reabilitare;

c) neîntrunirea condiţiilor minime pentru funcţionarea Centrului;

d) irelevanţa Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi;

e) restructurarea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi;

f) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

13. În scopul monitorizării eficiente a loturilor recepţionate şi distribuite, în punctul nr.21 al Dispoziţiei nr.2 din 25 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, se substituie sintagma „60 zile” cu sintagma „15 zile lucrătoare”. Informaţia prevăzută în punctul nr.21, menţionat anterior, se prezintă sub forma unui Raport privind distribuirea loturilor de ajutoare umanitare destinate gestionării crizei refugiaţilor, conform Anexei nr.3.

14. Prin derogare de la prevederile Legii nr.133/2008 cu privire la ajutorul social şi a Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1167/2008, pentru familiile beneficiare de ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului care cazează persoane refugiate din Ucraina, dreptul la ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului nu încetează şi nu se stopează. Astfel, familiile beneficiare de ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului nu sunt obligate să declare modificările intervenite în componenţa familiei şi nici veniturile şi bunurile refugiaţilor cazaţi temporar.

15. Dispoziţia nr.16 din 20 aprilie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică şi se completează după cum urmează:

15.1. Pct.2, textul „955,5 mii lei, conform Anexei nr.2” se înlocuieşte cu textul „978,9 mii lei, conform Anexei nr.1”, iar Anexa nr.1 a Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.16 din 20 aprilie 2022 Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică şi se înlocuieşte cu Anexa nr.1 a prezenţei Dispoziţii.

15.2. Pct.3, textul „conform Anexei nr.3” se înlocuieşte cu textul „conform Anexei nr.2”.

15.3. Pct.4, textul „conform Anexei nr.4” se înlocuieşte cu textul „conform Anexei nr.3”.

15.4. Pct.5, textul „în sumă de 6349,7 mii lei” se înlocuieşte cu textul „în sumă de 6027,5 mii lei”, iar textul „conform Anexei nr.5” se înlocuieşte cu textul „conform Anexei nr.4”.

15.5. Anexa nr.4 se înlocuieşte cu Anexa nr.2 a prezentei Dispoziţii.

15.6. După pct.5 se introduce, punctul 51 cu următorul cuprins:

51. Se alocă din fondul de intervenţie al Guvernului, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, mijloace financiare în sumă de 322,2 mii lei, pentru acoperirea costurilor de funcţionare ale centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi instituite de instituţiile publice bugetare din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării în limitele prevăzute în Normele de cheltuieli pentru Centrul de plasament temporar pentru refugiaţi, create de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale, întreprinderile de stat, societăţile cu capital majoritar de stat, organizaţiile necomerciale, conform Anexei nr.6”.

15.7. După Anexa nr.5 se introduce o nouă anexă, Anexa nr.6, cu următorul cuprins:

 

Anexa nr.6

 

Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru refugiaţi

instituite de instituţiile bugetare din subordinea Ministerului

Educaţiei şi Cercetării

 

Nr.
d/o
Entitatea ce gestionează Centrul de plasament pentru refugiaţi (CPTR)Capacitatea CPTR (numărul de locuri)Suma, mii lei
1Centrul Sportiv de Pregătire a Loturilor Naţionale a Ministerului Educaţiei şi Cercetării4065,9
2Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei176213,7
3Instituţia Publică Liceul Republican cu Profil Sportiv din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării3042,6
Total322,2

 

16. Pct.4 din Dispoziţia nr.14 din 14 aprilie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

sintagma „28 aprilie 2022” se înlocuieşte cu „29 aprilie 2022 inclusiv”.

17. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

18. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.

 

PRIM-MINISTRU,
PREŞEDINTE AL COMISIEINatalia GAVRILIŢA

 

 

Anexa nr.1

 

Spor de compensare pentru luna martie 2022, APL II

 

Nr.
d/o
Autoritatea administraţiei publice localeNumărul de persoane implicateTotal cheltuieli spor de compensare, mii lei
1Consiliul raional Hânceşti51115,6
2Consiliul raional Rîşcani915,1
3Consiliul raional Teleneşti40117,4
4Consiliul raional Soroca7180,2
5Consiliul raional Cimişlia5244,2
6Consiliul raional Criuleni3385,3
7Consiliul raional Dubăsari1132,1
8Consiliul raional Anenii Noi518,3
9Consiliul raional Taraclia2941,9
10Consiliul raional Briceni1450,8
11Consiliul raional Făleşti2997,3
12Consiliul raional Ştefan Vodă4466,3
13Consiliul raional Glodeni3793,8
14Consiliul raional Floreşti1035,5
15Consiliul raional Leova1349,0
16Consiliul raional Donduşeni1736,1
Total978,9

 

 

Anexa nr.2

 

Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru refugiaţi

instituite de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice

centrale, întreprinderile de stat, societăţile cu capital

majoritar de stat, organizaţiile necomerciale

 
Nr.
d/o
Entitatea ce gestionează Centrul de plasament pentru refugiaţi (CPTR)Capacitatea CPTR (numărul de locuri)Suma, mii lei
1IP Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie şi Reabilitare60552,2
2IP Universitatea de Stat din Moldova738402,6
3Academia de studii Economice din Moldova125295,5
4IP Universitatea Tehnică a Moldovei228280,3
5Universitatea Agrară de Stat din Moldova80166,7
6Colegiul Tehnologic din Chişinău3068,7
7IP Şcoala Profesională or.Criuleni67281,8
8Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.32031,5
9ÎS Sanatoriul preventiv de bază Constructorul (APP)100739,3
10ÎS Manejul de atletică uşoară (APP)8501016,2
11ÎS Hotelul Zarea (APP)100114,4
12ÎS Moldtelecom (APP)100219,5
13ÎS CIE Moldexpo SA470432,6
14CR BB Emanuel (Călăraşi) (ONG)3046,7
15Centrul Creştin „Sarepta”100477,8
16AO Centrul de Resurse pentru tineret Dacia (Pensiunea Zăvoiul Nistrului, Soroca)40263,6
17AO El-Sadai (tabara El-Sadai) Chişinău12049,3
18Asociaţia Utilizatorilor de Apă pentru Irigaţii Costeşti145490,2
19Fundaţia Internaţională din Moldova Calea fericirii4556,4
20Asociaţia Obştească „Pro valoare”4042,3
Total6027,5

 

 

Anexa nr.3

 

RAPORT

privind distribuirea loturilor de ajutoare umanitare destinate

gestionării crizei refugiaţilor conform avizului Nr.___/___,

de către ____________________________

 

1. Tabelul bunurilor recepţionate şi distribuite

 

Denumirea bunurilorCantitate recepţionatăValoare per unitate, în leiCantitate distribuităCantitate rămasă
 
 
 
 

2. Tabel de distribuţie

 

BeneficiariCantitate distribuităValoare, în lei
Centre pentru refugiaţiFamiliiAPL
 
 
     

 

Notă: actele confirmative distribuirii sunt anexate

 

3. Tabel analitic

 

LocalitateUnitate teritorial-administrativă
(raion, municipiu ...)
Cantitatea distribuităValoarea, în lei