L E G E
cu privire la apărare
nr. 964-XII din 17.03.1992
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.3/68 din 1992
* * *
Abrogat: 19.09.2003
Legea R.Moldova nr.345-XV din 25.07.2003
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Bazele apărării
Articolul 2. Organizarea apărării
Articolul 3. Legislaţia privind apărarea
Capitolul II
ÎMPUTERNICIRILE ORGANELOR PUTERII DE STAT ŞI ALE ADMINISTRAŢIEI
DE STAT, OBLIGAŢIILE ÎNTREPRINDERILOR, INSTITUŢIILOR ŞI
ORGANIZAŢIILOR ÎN DOMENIUL APĂRĂRII
Articolul 4. Împuternicirile Parlamentului
Articolul 5. Împuternicirile Preşedintelui Republicii Moldova
Articolul 6. Consiliul Suprem de Securitate
Articolul 7. Împuternicirile Guvernului
Articolul 8. Împuternicirile Ministerului Apărării
Articolul 9. Împuternicirile altor ministere şi departamente
Articolul 10. Împuternicirile autorităţilor administraţiei publice locale
Articolul 11. Obligaţiile întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor
Articolul 12. Drepturile şi obligaţiile cetăţenilor
Capitolul III
FORŢELE ARMATE
Articolul 13. Forţele Armate
Capitolul IV
STAREA DE BELIGERANŢĂ. STAREA DE RĂZBOI.
MOBILIZAREA. APĂRAREA TERITORIALĂ
Articolul 14. Starea de beligeranţă. Timpul de război
Articolul 15. Starea de război
Articolul 16. Mobilizarea
Articolul 17. Apărarea teritorială
Capitolul V
ASIGURAREA ECONOMICĂ A APĂRĂRII
Articolul 18. Finanţarea apărării
Articolul 19. Asigurarea tehnico-materială a apărării
Capitolul VI
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI PRIVIND APĂRAREA
Articolul 20. Răspunderea cetăţenilor şi factorilor de decizie
Apărarea Republicii Moldova se atribuie la funcţiile cele mai importante ale statului, iar în caz de agresiune armată constituie cauza întregului popor.
Potenţialul defensiv al Moldovei, efectivul, structura, dotarea, orientarea instruirii Forţelor Armate se află în raport cu caracterul pericolului militar exterior, se organizează în conformitate cu doctrina militară a statului.
Prezenta Lege stabileşte bazele organizării şi asigurării apărării Republicii, împuternicirile organelor puterii de stat şi ale administraţiei de stat, precum şi obligaţiile cetăţenilor, factorilor de decizie de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii în vederea întăririi capacităţii de apărare a Moldovei.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Bazele apărării
Apărarea Republicii Moldova constituie totalitatea măsurilor şi acţiunilor politice, economice şi militare orientate spre asigurarea suveranităţii, independenţei, integrităţii teritoriale a Republicii, spre apărarea intereselor statului şi asigurarea unei vieţi paşnice poporului.
La baza apărării Republicii Moldova se află pregătirea populaţiei, economiei Republicii, a Forţelor ei Armate pentru apărarea armată a statului.
Articolul 2. Organizarea apărării
Organizarea apărării include:
- elaborarea politicii militare, doctrinei militare şi dezvoltarea ştiinţei militare;
- coordonarea cu alte state a eforturilor în domeniul militar, politic pentru prevenirea agresiunii armate şi reducerea gradului unui posibil pericol armat din afară;
- pregătirea, asigurarea structurii şi efectivului necesar al Forţelor Armate, menţinerea înaltului lor grad de pregătire de luptă şi de mobilizare;
- dotarea Forţelor Armate cu armament şi tehnică militară,asigurarea lor cu provizii şi cu alte resurse tehnico-materiale în volumul necesar;
- acumularea rezervelor umane de mobilizare pentru timp de război;
- pregătirea de mobilizare a economiei, a organelor puterii de stat şi ale administraţiei de stat în vederea trecerii în regim de lucru pentru timp de război, pregătirea populaţiei şi a teritoriului statului pentru posibile acţiuni militare.
Articolul 3. Legislaţia privind apărarea
Legislaţia privind apărarea cuprinde prezenta Lege, alte acte legislative şi normative, decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, decizii ale Guvernului care determină, în conformitate cu Constituţia, direcţiile principale ale activităţii statului în domeniul construcţiei militare şi asigurării apărării.
ÎMPUTERNICIRILE ORGANELOR PUTERII DE STAT ŞI ALE
ADMINISTRAŢIEI DE STAT, OBLIGAŢIILE ÎNTREPRINDERILOR,
INSTITUŢIILOR ŞI ORGANIZAŢIILOR ÎN DOMENIUL APĂRĂRII
Articolul 4. Împuternicirile Parlamentului
Parlamentul poartă răspunderea pentru asigurarea apărării statului, elaborează direcţiile principale ale politicii militare, efectuează reglementarea legislativă în domeniul construcţiei militare şi asigurării apărării.
Parlamentul aprobă:
- doctrina militară şi concepţia construcţiei militare;
- structura generală şi efectivul Forţelor Armate;
- volumul alocaţiilor bugetare pentru necesităţile apărării;
- direcţiile principale ale cooperării Republicii cu alte state în domeniul militar;
- decretele Preşedintelui Republicii Moldova privind mobilizarea, demobilizarea, instituirea stării de război.
Parlamentul hotărăşte:
- declararea stării de beligeranţă în caz de agresiune armată şi încheierea păcii după încetarea acţiunilor militare;
- instituirea stării de război şi anularea ei;
- utilizarea Forţelor Armate în cazul necesităţii îndeplinirii obligaţiilor asumate în tratatele internaţionale privind menţinerea păcii şi securităţii;
- declararea mobilizării şi demobilizării parţiale sau generale;
- acordarea de grade militare Comandantului Suprem al Forţelor Armate.
[Art.4 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 5. Împuternicirile Preşedintelui Republicii Moldova
Preşedintele Republicii Moldova este Comandantul Suprem al Forţelor Armate şi poartă răspundere personală pentru capacitatea de apărare a statului şi capacitatea de luptă a Forţelor Armate.
Preşedintele Republicii Moldova:
- coordonează activitatea puterii de stat şi ale administraţiei de stat în domeniul apărării;
- depune în Parlament spre aprobare proiectul doctrinei militare, concepţia construcţiei militare, volumul alocărilor bugetare pentru necesităţile apărării, inclusiv pentru finanţarea unor programe şi comenzi militare;
- aprobă planul construcţiei Forţelor Armate în perioada respectivă, planul de mobilizare a Forţelor Armate şi planul de folosire a acestora;
- cu aprobarea prealabilă a Parlamentului declară mobilizarea şi demobilizarea parţială sau generală;
- în caz de agresiune armată ia măsuri pentru respingerea ei, instituie starea de război şi informează imediat Parlamentul;
- emite decrete privind încorporarea în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi eliberarea din acest serviciu;
- la propunerea Primului-ministru numeşte şi eliberează din funcţie ministrul apărării;
- dă ordin Forţelor Armate în vederea desfăşurării acţiunilor militare;
- duce tratative şi semnează acorduri internaţionale de colaborare în domeniul militar;
- numeşte şi destituie din funcţie comandamentul suprem al Forţelor Armate (cu excepţia ministrului apărării), acordă grade militare supreme retrogradează şi restabileşte în aceste grade;
- la demersul ministrului respectiv, prelungeşte pentru ofiţerii supremi termenul serviciului în organele şi formaţiunile care asigură securitatea naţională pînă la 5 ani după atingerea limitei de aflare în serviciu prin contract, suplimentar la termenul stabilit în art.35 alin.4 din Legea despre obligaţiunea militară şi serviciul militar al cetăţenilor Republicii Moldova.
[Art.5 completat prin Legea nr.269-XIV din 10.02.99]
[Art.5 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 6. Consiliul Suprem de Securitate
Consiliul Suprem de Securitate, organ consultativ pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova, elaborează măsuri în vederea realizării direcţiilor principale în organizarea şi asigurarea apărării şi a construcţiei militare. Consiliul Suprem de Securitate îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Regulamentul său, aprobat de Preşedintele Republicii Moldova.
[Art.6 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 7. Împuternicirile Guvernului
Guvernul, organ central al puterii executive, poartă răspundere pentru apărarea statului în limitele împuternicirilor sale.
Guvernul:
- conduce activitatea organelor puterii de stat, ale administraţiei de stat din subordine în scopul asigurării apărării, dotării Forţelor Armate cu armament, tehnică militară şi cu alte mijloace materiale;
- efectuează conducerea generală a acumulării rezervelor umane de mobilizare, determină efectivul de cetăţeni care necesită pregătire şi reciclare militară, emite hotărîri privind chemarea la concentrare a rezerviştilor, recrutarea cetăţenilor în vederea mobilizării în timp de război, modul de demobilizare;
- stabileşte volumul alocaţiilor bugetare, proviziilor, echipamentelor şi altor resurse tehnico-materiale pentru apărare şi întreţinerea Forţelor Armate;
- aprobă planurile acumulărilor de resurse tehnico-materiale ale rezervelor de mobilizare, conduce pregătirea de mobilizare a economiei şi de trecere a ei în regim de lucru pentru timp de război;
- asigură îndeplinirea acordurilor internaţionale privind apărarea în comun;
- creează şi lichidează instituţii de învăţămînt militar superior şi mediu, alte instituţii de învăţămînt cu profil militar-profesional;
- ia hotărîri în problemele asigurării cu pensii a persoanelor eliberate din serviciu militar, protecţiei sociale şi juridice a militarilor şi a membrilor familiilor lor, a cetăţenilor care trec pregătirea militară, precum şi a membrilor familiilor militarilor care şi-au pierdut viaţa (au decedat) în timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
Articolul 8. Împuternicirile Ministerului Apărării
Ministerul Apărării, organ central de specialitate al administraţiei publice a Armatei Naţionale, exercită conducerea generală a formaţiunilor militare şi speciale ale armatei, poartă răspundere deplină pentru pregătirea lor de luptă, specială şi de mobilizare şi pentru capacitatea de îndeplinire a sarcinilor ce le revin.
Ministerul Apărării:
- studiază şi apreciază situaţia politico-militară, determină gradul pericolului militar şi suficienţă de apărare;
- participă la elaborarea doctrinei militare, a direcţiilor principale ale politicii militare, la formarea bugetului militar;
- elaborează şi prezintă Preşedintelui Republicii Moldova spre aprobare proiectele planului de construcţie a Armatei Naţionale, planului de mobilizare a Forţelor Armate, planului de dotare a armatei cu armament şi tehnică militară şi de perfecţionare a lor, regulamentului cu privire la alocările bugetare pentru necesităţile apărării;
- stabileşte efectivul formaţiunilor Armatei Naţionale şi al rezervei ei, efectuează pregătirea şi repartizarea cadrelor în limita competenţei sale;
- promovează o politică tehnico-militară coerentă, este beneficiar de stat pentru achiziţionarea, crearea, fabricarea şi repararea armamentului, tehnicii militare şi a altor bunuri militare;
- participa la organizarea pregătirii de mobilizare a economiei;
- planifică şi efectuează pregătirea şi reciclarea rezervei de militari instruiţi, încorporarea cetăţenilor pentru pregătire militară; trecerea lor în rezervă, chemarea rezerviştilor la concentrare, mobilizarea cetăţenilor în timp de război şi demobilizarea lor;
- conduce activitatea de cercetări ştiinţifice în domeniul organizării apărării ţării;
- asigură promovarea unei politici militare coerente, cooperează cu forţele armate ale altor state;
- exercită educaţia morală şi militaro-patriotică a efectivului Armatei Naţionale;
- asigură plata pensiilor persoanelor eliberate din serviciul militar din Ministerul Apărării şi din formaţiunile Armatei Naţionale, protecţia socială şi juridică a militarilor şi a membrilor familiilor lor, a cetăţenilor care trec pregătirea militară, precum şi a membrilor familiilor militarilor Armatei Naţionale careşi-au pierdut viaţa (au decedat) în exerciţiul funcţiunii, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Art.8 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 9. Împuternicirile altor ministere şi departamente
Ministerele şi departamentele, antrenate în asigurarea apărării Republicii, poartă răspundere în ramurile încredinţate pentru livrarea producţiei necesare apărării, pentru pregătirea de mobilizare a ramurii respective, iau măsuri în vederea asigurării funcţionării ei stabile în timp de război, în conformitate cu planul pregătirii de mobilizare a economiei.
[Art.9 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 10. Împuternicirile autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale poartă răspundere, în limitele competenţei lor, pentru îndeplinirea de către întreprinderi, instituţii, organizaţii, factori de decizie şi cetăţeni a legislaţiei privind asigurarea apărării, pregătirii pentru mobilizare şi funcţionare a Forţelor Armate.
Autorităţile administraţiei publice locale:
- asigură, pe bază de contract, livrarea producţiei locale,necesare unităţilor şi instituţiilor militare, aprovizionarea lor cu apă, căldură şi energie electrică, le oferă mijloace de comunicaţii, servicii, comunale şi de altă natură;
- repartizează terenuri pentru necesităţile apărării,în conformitate cu legislaţia, şi exercită controlul asupra folosirii lor;
- atribuie, pe bază de contract, încăperi de serviciu şi locuinţe pentru necesităţile unităţilor şi instituţiilor militare, instituţiilor de învăţămînt militar, întreprinderilor şi organizaţiilor Forţelor Armate, iau măsuri pentru prevenirea acţiunilor ilegale faţă de obiectivele militare, de militari, de membrii familiilor lor şi faţă de locurile în care trăiesc.
[Art.10 modificat prin Legea nr.1336-XIII din 01.10.97]
Articolul 11. Obligaţiile întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor
Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile poată răspundere pentru îndeplinirea comenzii de stat şi a obligaţiilor contractuale în vederea creării, producerii, furnizării şi reparării armamentului, tehnicii militare şi altor bunuri, furnizării mărfurilor alimentare pentru necesităţile apărării. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile creează capacităţile şi rezervele de mobilizare necesare, îndeplinesc sarcinile de mobilizare în conformitate cu planurile de mobilizare ale statului, creează lucrătorilor condiţii necesare pentru îndeplinirea obligaţiunii militare, plasează în cîmpul muncii persoanele eliberate din serviciu militar şi membrii familiilor acestora.
Articolul 12. Drepturile şi obligaţiile cetăţenilor
Apărarea Republicii Moldova, a integrităţii teritoriale, a independenţei şi orînduirii ei constituţionale este o datorie constituţională a cetăţenilor Republicii.
Cetăţenii Republicii Moldova care participă la asigurarea apărării beneficiază de drepturi şi libertăţi social-economice, politice şi personale, prevăzute de legislaţie, cu restricţiile condiţionate de îndeplinirea obligaţiunii militare.
Statul garantează militarilor condiţii necesare îndeplinirii datoriei lor obşteşti şi satisfacerii serviciului militar, le acordă drepturi suplimentare, stabilite de legislaţie.
Cetăţenii altor state şi apatrizii cu sediu permanent sau temporar în Moldova nu sînt obligaţi să satisfacă serviciul militar şi nici să treacă pregătirea militară în Republica Moldova.
FORŢELE ARMATE
Articolul 13. Forţele Armate
Principiile construcţiei militare, structura şi efectivul Forţelor Armate, modul de completare şi dislocare al lor, de mobilizare a rezervei lor se stabilesc de Legea cu privire la Forţele Armate şi de alte acte legislative.
STAREA DE BELIGERANŢĂ. STAREA DE RĂZBOI.
MOBILIZAREA. APĂRAREA TERITORIALĂ
Articolul 14. Starea de beligeranţă.
Timpul de război Starea de beligeranţă se declară în cazul agresiunii armate împotriva Moldovei şi se anulează după semnarea tratatului de pace cu partea beligerantă.
Timpul de război începe din momentul declarării stării de beligeranţă sau odată cu începerea de facto a acţiunilor militare şi se sfîrşesc în ziua şi ora încetării de facto a acţiunilor militare.
În cazul în care trupe sau grupe înarmate atacă sau invadează prin surprindere teritoriul Moldovei, organele locale ale administraţiei militare sînt obligate să ia toate măsurile pentru respingerea atacurilor, fără a aştepta declararea războiului.
Articolul 15. Starea de război
Starea de război se instituie în unele localităţi sau pe întreg teritoriul statului odată cu declararea stării de beligeranţă sau dacă există pericolul de agresiune armată.
Regimul stării de război se stabileşte de legislaţie.
Articolul 16. Mobilizarea
Din momentul declarării stării de beligeranţă sau al instituirii stării de război se declară mobilizarea generală sau parţială în scopul desfăşurării mobilizatoare a Forţelor Armate şi trecerii economiei în regim de lucru pentru timp de război.
Modul de desfăşurare a mobilizării se stabileşte de legislaţie.
Articolul 17. Apărarea teritorială
Apărarea teritorială se organizează şi se înfăptuieşte în scopul acoperirii şi apărării frontierei de stat, a obiectelor şi comunicaţiilor militare de atacul inamicului, în scopul luptei împotriva desantului şi forţelor de diversiune, precum şi pentru menţinerea regimului stării de război.
Sarcinile, organizarea şi modul de cooperare a forţelor, antrenate la asigurarea apărării teritoriale, se determină în planul de mobilizare al Forţelor Armate.
ASIGURAREA ECONOMICĂ A APĂRĂRII
Articolul 18. Finanţarea apărării
Apărarea se finanţează de la bugetul de stat, în modul stabilit de legislaţie.
Articolul 19. Asigurarea tehnico-materială a apărării
Asigurarea tehnico-materială a apărării se efectuează din contul mijloacelor alocate de Guvern pentru necesităţile apărării.
Modul şi normele de asigurare tehnico-materiale a apărării se stabilesc de Guvern.
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA
LEGISLAŢIEI PRIVIND APĂRAREA
Articolul 20. Răspunderea cetăţenilor şi factorilor de decizie
Neexecutarea de către cetăţeni şi factori de decizie a legislaţiei privind apărarea atrage după sine sancţiuni în conformitate cu legislaţia.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | M. SNEGUR
|
or. Chişinău, 17 martie 1992. | |
Nr.964-XII |
.
