marți, 26 mai 1992
1040/26.05.92 Lege cu privire la referendum

L E G E

cu privire la referendum

 

nr. 1040-XII  din  26.05.1992

 

Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.5/108 din 1992

 

* * *

Abrogat: 01.01.1999

Legea R.Moldova nr.1381-XIII din 21.11.1997

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunea de referendum

Articolul 2. Tipurile de referendum

Articolul 3. Referendumul republican

Articolul 4. Problemele supuse referendumului republican

Articolul 5. Participarea cetăţenilor Republicii Moldova la referendum

Articolul 6. Comisiile pentru efectuarea referendumului

Articolul 7. Publicitatea în timpul pregătirii şi efectuării referendumului

Articolul 8. Cheltuielile legate de pregătirea şi efectuarea referendumului

Articolul 9. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind referendumul

 

Capitolul II

FIXAREA DATEI REFERENDUMULUI

REPUBLICAN ŞI EFECTUAREA LUI

Articolul 10. Fixarea datei referendumului

Articolul 11. Comisiile pentru efectuarea referendumului

Articolul 12. Comisia republicană

Articolul 13. Comisiile teritoriale

Articolul 14. Comisiile de sector

Articolul 15. Organizarea activităţii comisiilor pentru efectuarea referendumului

Articolul 16. Acordarea de sprijin comisiilor pentru efectuarea referendumului

Articolul 17. Listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum

Articolul 18. Consultarea listelor

Articolul 19. Participarea la referendum în cazul schimbării locului de aflare

Articolul 20. Munca de agitaţie şi de lămurire

Articolul 21. Timpul şi locul votării

Articolul 22. Buletinul de vot

Articolul 23. Organizarea votării

Articolul 24. Efectuarea votării

Articolul 25. Numărarea voturilor

Articolul 26. Stabilirea rezultatelor referendumului

Articolul 27. Publicarea şi intrarea în vigoare a hotărîrii adoptate prin referendum

Articolul 28. Anularea sau modificarea hotărîrii adoptate prin referendum

Articolul 29. Documentele referendumului

 

 

Dezvoltarea şi adîncirea procesului de democratizare presupune crearea de garanţii reale pentru exercitarea de către cetăţenii Republicii Moldova a dreptului de a participa la conducerea treburilor de stat şi obşteşti.

Prezenta Lege este menită să asigure cetăţenilor Republicii Moldova realizarea instituţiei referendumului (votul poporului), prevăzută de Constituţie.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunea de referendum

Referendumul este votul poporului privind cele mai importante probleme ale vieţii statului şi a societăţii. Hotărîrile adoptate prin referendum republican au putere juridică supremă, nu necesită confirmare şi se aplică în mod obligatoriu pe întreg teritoriul Moldovei.

Referendumul nu se efectuează în teritoriile în care este instituită starea de război, starea de necesitate ori forma specială de administrare şi nici în decurs de 90 de zile după ridicarea lor. Dacă referendumul a fost stabilit pentru ziua decretării sau instituirii stărilor menţionate, el se contramandează sau se amînă pentru o altă zi, cu respectarea procedurii şi termenelor de efectuare, stabilite de prezenta Lege.

Referendumul de asemenea nu poate avea loc cu 90 de zile înainte şi cu 90 de zile după ziua efectuării, în acelaşi teritoriu, a alegerilor generale de deputaţi ai poporului din Republica Moldova şi de consilieri în oraşele de autoadministrare locală sau a altui referendum. Dacă referendumul este stabilit pentru această perioadă, el se contramandează sau se amînă pentru o altă zi, cu respectarea procedurii şi termenelor de efectuare, stabilite de prezenta Lege.

Hotărîrea privind contramandarea sau amînarea referendumului în cazurile prevăzute de alineatele 2 şi 3 se adoptă de Parlament.

 

Articolul 2. Tipurile de referendum

Referendumului pot fi supuse probleme ce ţin de competenţa organului suprem al puterii de stat şi organelor respective de autoadministrare locală.

În funcţie de importanţa şi caracterul problemelor supuse votului întregului popor se efectuează referendumuri republicane şi referendumuri locale.

Procedura şi specificul desfăşurării referendumului local se stabilesc de Legea cu privire la referendumul local.

 

Articolul 3. Referendumul republican

Referendumul republican se efectuează pe baza hotărîrii Parlamentului adoptate din iniţiativa lui ori la propunerea organelor şi factorilor decizionali investite cu drept de iniţiativă legislativă în conformitate cu Constituţia.

Propunerile privind efectuarea referendumului republican se depun, de către organele şi factorii decizionali respectivi, în Parlament, la care se anexează argumentarea şi textul problemei, preconizate de a fi supusă referendumului. Parlamentul examinează propunerile într-un termen de cel mult 60 de zile de la data primirii lor şi adoptă o hotărîre motivată privind acceptarea sau respingerea propunerilor.

 

Articolul 4. Problemele supuse referendumului republican

Referendumului republican pot fi supuse probleme pe care Constituţia le atribuie competenţei Republicii Moldova.

Problema intrării Republicii Moldova în formaţiuni politico-statale sau a ieşirii din ele se soluţionează în exclusivitate prin referendum republican.

Nu pot fi supuse referendumului republican probleme privind impozitul bugetul, diviziunea teritorial-administrativă, amnistierea, graţierea, măsuri extraordinare sau de urgenţă pentru asigurarea ordinii publice, sănătăţii şi securităţii populaţiei, şi nici alegerea, numirea sau demiterea factorilor decizionali, probleme ce ţin de competenţa Parlamentului, a Preşedintelui Republicii Moldova şi a Guvernului.

 

Articolul 5. Participarea cetăţenilor Republicii Moldova la referendum

Participarea cetăţenilor Republicii Moldova la referendum este benevolă şi se bazează pe principiile democratice ale dreptului electoral (universal, egal, direct, secret şi liber exprimat).

La referendum participă cetăţenii Republicii Moldova care au împlinit vîrsta de 18 ani, cu excepţia cetăţenilor bolnavi psihic, declaraţi incapabili pe cale judiciară, precum şi a persoanelor aflate în locurile de recluziune în baza unei hotărîri judecătoreşti sau fără de care, în modul stabilit de legislaţia privind procedura penală, a fost aleasă drept măsură de reprimare ţinerea sub arest.

Cetăţenii participă la referendum pe baze egale. Fiecare cetăţean are un singur vot.

Referendumul este direct. Cetăţenii participă la referendum nemijlocit şi personal.

Votarea în cadrul referendumului este secretă şi liberă. Influenţarea asupra voinţei cetăţenilor prin violenţă, înşelăciune, ameninţare sau prin alte metode nelegitime, precum şi exercitarea controlului asupra exprimării voinţei votanţilor, nu se admite.

 

Articolul 6. Comisiile pentru efectuarea referendumului

Efectuarea referendumului este asigurată de comisii, care se formează în modul stabilit de prezenta Lege.

 

Articolul 7. Publicitatea în timpul pregătirii şi efectuării referendumului

Pregătirea şi efectuarea referendumului le realizează organele de stat şi comisiile pentru efectuarea referendumului, în mod deschis şi public.

Problemele supuse referendumului se dau publicităţii în presă, la televiziune şi radiodifuziune.

Despre locul şi timpul lor de lucru comisiile pentru efectuarea referendumului informează cetăţenii şi le asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de listele celor care au dreptul să participe la votare.

La şedinţele comisiilor pentru efectuarea referendumului, inclusiv la bilanţul votării, au dreptul să asiste reprezentanţi ai colectivelor de muncă, ai adunărilor cetăţenilor la locul de trai, ai partidelor şi ai altor organizaţii social-politice. Împuternicirile reprezentanţilor menţionaţi trebuie să fie dovedite prin documentul respectiv sau prin hotărîrea colectivului, a adunării cetăţenilor la locul de trai, a organelor partidelor şi ale altor organizaţii social-politice. Intenţia reprezentanţilor de a asista în ziua referendumului în localul destinat votării sau la şedinţele comisiei pentru efectuarea referendumului trebuie să fie adusă la cunoştinţa comisiilor respective pentru efectuarea referendumului cel tîrziu cu trei zile înainte de referendum.

 

Articolul 8. Cheltuielile legate de pregătirea şi efectuarea referendumului

Cheltuielile legate de pregătirea şi efectuarea referendumului republican se fac numai pe contul mijloacelor statului, alocate pentru efectuarea lui. Finanţarea referendumului de la alte surse nu se admite.

Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, organele de stat şi obşteşti pun la dispoziţia comisiilor pentru efectuarea referendumului localuri, utilaje şi alte mijloace necesare.

 

Articolul 9. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind referendumul

Persoanele care împiedică prin violenţă, înşelăciune, ameninţare sau prin alte metode nelegitime exercitarea liberă de către cetăţeni a dreptului de a participa la referendum, de a face agitaţie în perioada care precede votarea, precum şi membrii comisiilor pentru efectuarea referendumului, factorii decizionali din organele de stat, reprezentanţii partidelor şi ai altor organizaţii social-politice care au falsificat documentele pentru efectuarea referendumului, care au comis în mod premeditat greşeli la numărarea voturilor, care au încălcat procedura de vot secret ori au comis alte încălcări ale prezentei Legi poartă răspunderea stabilită de legislaţie.

 

Capitolul II

FIXAREA DATEI REFERENDUMULUI

REPUBLICAN ŞI EFECTUAREA LUI

Articolul 10. Fixarea datei referendumului

Data referendumului o stabileşte Parlamentul. Hotărîrea Parlamentului privind efectuarea referendumului, împreună cu problemele ce urmează să fie supuse votării, se publică cel tîrziu cu 60 de zile înainte de data referendumului în organele de presă ale Parlamentului, în alte ziare republicane, raionale şi orăşeneşti, se dau publicării la televiziune şi radiodifuziune. În cazul în care în problemele supuse referendumului se fac modificări şi completări, ele trebuie date publicităţii cel tîrziu cu zece zile înainte de data efectuării referendumului.

 

Articolul 11. Comisiile pentru efectuarea referendumului

Pentru efectuarea referendumului se formează:

Comisia republicană;

comisii teritoriale: raionale, orăşeneşti, iar după caz, de orăşel şi săteşti;

comisii de sector.

 

Articolul 12. Comisia republicană

Comisia republicană se formează de către Parlament, pentru perioada efectuării referendumului, cel tîrziu cu 60 de zile înainte de data efectuării lui, în următoarea componenţă: preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi 18 membri.

Comisia republicană pentru efectuarea referendumului:

a) exercită funcţii de control asupra executării prezentei Legi, asigură aplicarea ei uniformă pe întreg teritoriul Moldovei, lămurirea oficială a modului de aplicare a normelor ei, în caz de necesitate depune în Parlament propuneri privind interpretarea prevederilor Legii;

b) dirijează activitatea comisiilor teritoriale, acordîndu-le ajutor metodic şi organizatoric;

c) distribuie mijloace băneşti comisiilor teritoriale, controlează asigurarea lor cu localuri, cu mijloace de transport, de telecomunicaţii examinează alte chestiuni ale asigurării tehnico-materiale a referendumului; d) examinează sesizările comisiilor teritoriale, ale ministerelor, comitetelor de stat şi departamentelor, ale altor organe de stat şi obşteşti în problemele pregătirii şi efectuării referendumului;

e) face bilanţul referendumului în ansamblu pe republică şi îl prezintă Parlamentului;

f) remite Parlamentului documentaţia necesară pentru verificarea autenticităţii rezultatelor referendumului;

g) examinează cererile şi plîngerile privind deciziile şi acţiunile comisiilor teritoriale şi de sector, adoptă hotărîri asupra lor;

h) rezolvă chestiuni ale organizării şi desfăşurării referendumului repetat;

i) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta Lege.

Hotărîrile Comisiei republicane în problemele expuse la literele a) – d) din alineatul doi pot fi atacate în Prezidiul Parlamentului, iar la cele expuse la litera e) – în Parlament.

Hotărîrile Comisiei republicane în problemele expuse la litera g) din alineatul doi pot fi atacate în Judecătoria Supremă în termen de cel mult cinci zile de la data primirii răspunsului Comisiei republicane.

Dreptul de a ataca în Judecătoria Supremă hotărîrile Comisiei republicane în problemele arătate la litera g) îl are cetăţeanul a cărui plîngere este sprijinită de cel puţin 100 de cetăţeni înscrişi în liste pentru a participa la referendum în teritoriul respectiv (raion, oraş, orăşel, sat). Semnăturile persoanelor care sprijină plîngerea reclamantului trebuie să fie autentificate de comitetul executiv al organului respectiv de autoadministrare locală sau în mod notarial.

 

Articolul 13. Comisiile teritoriale

Comisiile teritoriale se formează prin hotărîri ale organelor de autoadministrare locală raionale şi orăşeneşti (cu excepţia oraşelor de subordonare raională) după principiul teritorial-administrativ în fiecare raion, oraş, independent de numărul populaţiei, pentru perioada efectuării referendumului, cel tîrziu cu 45 de zile înainte de data efectuării lui, în următoarea componenţă: preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi 12 - 16 membri.

Reprezentanţii în componenţa comisiilor teritoriale pentru efectuarea referendumului sînt propuşi de organele raionale, orăşeneşti sau de organizaţiile de bază ale partidelor şi ale altor organizaţii social-politice, de adunările cetăţenilor la locul de trai. Adunarea cetăţenilor la locul de trai are dreptul să propună reprezentanţi în componenţa comisiei teritoriale, dacă la adunare participă cel puţin 100 de persoane.

Comisia teritorială pentru efectuarea referendumului:

a) exercită controlul asupra exercitării prezentei Legi pe teritoriul raionului, oraşului respectiv;

b) dirijează activitatea comisiilor de sector, acordîndu-le ajutor metodic şi organizatoric:

c) examinează sesizările comitetelor executive ale organelor de autoadministrare locală, ale conducătorilor de întreprinderi, de instituţii şi de organizaţii asupra chestiunilor pregătirii şi desfăşurării referendumului;

d) exercită controlul asupra modului în care comisiile de sector întocmesc listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum şi le expun pentru a fi aduse la cunoştinţă publică;

e) asigură comisiile de sector cu formulare de modelul stabilit pentru listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum, pentru procese-verbale şi pentru buletine;

f) face bilanţul şi prezintă Comisiei republicane documentaţia referendumului, publică rezultatele lui în presa locală;

g) examinează cererile şi plîngerile asupra deciziilor şi acţiunilor comisiilor de sector, adoptă hotărîri pe marginea lor;

h) organizează efectuarea referendumului repetat;

i) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta Lege;

Hotărîrile comisiei teritoriale pot fi atacate în Comisia republicană.

 

Articolul 14. Comisiile de sector

Comisiile de sector se formează prin hotărîri ale organelor de autoadministrare locală, pentru perioada efectuării referendumului, cel tîrziu cu 30 de zile înainte de data efectuării lui în următoarea componenţă: preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi 6-10 membri.

Comisiile de sector se formează după principiul teritorial-administrativ în localitatea (oraşul, orăşelul, satul) ce ţine de comisia teritorială respectivă, în sectoare cu un număr de cel puţin 50 şi de cel mult 3000 de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum.

Reprezentanţii în componenţa comisiilor de sector pentru efectuarea referendumului sînt propuşi de către organizaţiile de bază ale partidelor şi ale altor organizaţii social-politice sau de către organele lor, de către organele de iniţiativă publică a populaţiei, de către adunările cetăţenilor la locul de trai. Adunarea cetăţenilor la locul de trai are dreptul să propună reprezentanţi în componenţa comisiei de sector, dacă la ea participă cel puţin 50 de persoane.

Comisia de sector pentru efectuarea referendumului:

a) întocmeşte listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum;

b) face cunoscută cetăţenilor lista de persoane care au dreptul să participe la referendum, primeşte şi examinează cererile privind inexactităţile constatate în listă, rezolvă chestiunea modificării ei;

c) aduce la cunoştinţa populaţiei ziua referendumului şi locul de votare;

d) asigură pregătirea localului pentru votare şi a urnelor pentru buletine;

e) organizează în sector votarea în ziua referendumului;

f) eliberează cetăţenilor buletine de vot;

g) face bilanţul din sector al referendumului şi îl prezintă comisiei teritoriale;

h) examinează cererile şi plîngerile vizînd pregătirea şi desfăşurarea referendumului, adoptă asupra lor hotărîri;

i) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta Lege.

Hotărîrile comisiei de sector por fi atacate în comisia teritorială şi în Comisia republicană.

 

Articolul 15. Organizarea activităţii comisiilor pentru efectuarea referendumului

Şedinţele comisiilor pentru efectuarea referendumului sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţin două treimi din componenţa lor. Hotărîrile comisiilor se adoptă prin votul deschis al majorităţii membrilor lor. Membrii comisiei care nu sînt de acord cu hotărîrile ei au dreptul să facă opinie separată, care se anexează în formă scrisă la procesul-verbal şi se trimite împreună cu el comisiei ierarhic superioare şi organului respectiv de autoadministrare locală.

Hotărîrile comisiilor pentru efectuarea referendumului, luate în limitele împuternicirilor lor, sînt obligatorii pentru toate organele de stat, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, pentru toţi factorii decizionali şi cetăţenii, pentru toate partidele şi alte organizaţii social-politice şi pentru organele lor.

Hotărîrile şi acţiunile comisiilor de sector şi teritoriale pentru efectuarea referendumului pot fi atacate respectiv în comisia teritorială sau în Comisia republicană, iar hotărîrile şi acţiunile Comisiei republicane, în cazurile prevăzute de prezenta Lege, în Prezidiul Parlamentului, în Parlament şi în Judecătoria Supremă.

Preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii şi membrii comisiilor pot fi scutiţi de obligaţiile de producţie sau de serviciu pentru perioada de pregătire şi de efectuare a referendumului, păstrîndu-li-se salariul mediu, plătit din contul mijloacelor alocate pentru referendum.

 

Articolul 16. Acordarea de sprijin comisiilor pentru efectuarea referendumului

Organele de stat, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, factorii decizionali, partidele şi alte organizaţii social-politice şi organele lor sînt obligate să sprijine comisiile pentru efectuarea referendumului în exercitarea împuternicirilor lor, să le furnizeze informaţii şi materiale necesare.

În problemele pregătirii şi efectuării referendumului comisiile pentru efectuarea referendumului au dreptul să se adreseze organelor de stat, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, factorilor decizionali, partidelor şi altor organizaţii social-politice şi organelor lor, care sînt obligate să examineze problema şi să dea răspuns în termen de trei zile.

 

Articolul 17. Listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum

Organele de autoadministrare locală asigură organizarea evidenţei cetăţenilor care au dreptul să participe la referendum şi transmiterea datelor respective comisiilor de sector.

Listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum se întocmesc de către comisia de sector pentru fiecare sector de votare şi se semnează de preşedintele şi de secretarul comisiei de sector. Comisia de sector poate antrena la întocmirea listelor reprezentanţi ai opiniei publice.

Listele militarilor şi membrilor familiilor acestora, care sînt cetăţeni ai Republicii Moldova şi locuiesc permanent în perimetrul unităţilor militare, se întocmesc pe baza datelor prezentate de comandanţii unităţilor militare. Militarii care sînt cetăţeni ai Republicii Moldova şi locuiesc în afara unităţilor militare se includ în listele de la domiciliu pe baze generale.

Listele de cetăţeni din sectoarele de votare înfiinţate în spitale şi în alte instituţii de tratament staţionar se întocmesc pe baza datelor prezentate de conducătorii instituţiilor respective.

Listele de cetăţeni care au plecat temporar în alte ţări se întocmesc la sectoarele de votare de pe lîngă reprezentanţele Republicii Moldova în străinătate pe baza datelor furnizate de conducătorii instituţiilor respective.

În listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum se înscriu cetăţenii Republicii Moldova care pînă în ziua referendumului inclusiv au împlinit vîrsta de 18 ani, locuiesc în momentul întocmirii listei, pe teritoriul sectorului de votare respectiv şi au dreptul de a participa la votare.

Cetăţeanul nu poate fi înscris în liste similare în alte sectoare de votare.

Cetăţenii care locuiesc pe teritoriul sectorului de votare respectiv şi care, din anumite cauze, nu au fost înscrişi în liste cînd ele se întocmeau se înscriu prin decizia comisiei de sector.

 

Articolul 18. Consultarea listelor

Listele de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum se afişează pentru a fi aduse la cunoştinţa publică cu zece zile înainte de data votării în localul comisiei de sector. Cetăţenilor li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de aceste liste şi de a verifica corectitudinea întocmirii lor.

Fiecare cetăţean are dreptul să depună o declaraţie privind neincluderea în listă sau eliminarea din listă, precum şi privind inexactităţile din listă.

Comisia de sector este obligată să examineze neîntîrziat declaraţia primită.

Cetăţeanul care nu este de acord cu hotărîrea comisiei de sector asupra declaraţiei lui privind erorile din listă are dreptul să o atace în instanţa de judecată de la locul de aflare a comisiei de sector respective.

 

Articolul 19. Participarea la referendum în cazul schimbării locului de aflare

În cazul schimbării locului de aflare a cetăţeanului în perioada de după afişarea listelor pentru a fi aduse la cunoştinţă publică şi pînă în ziua referendumului, el are dreptul să remită personal comisiei de sector hotărîrea sa sigilată în plic privind opţiunea pe care a făcut-o în problema supusă referendumului. Remiterea plicului şi înregistrarea lui se efectuează în localul comisiei de sector în prezenţa a cel puţin trei membri ai acesteia, lucru pe care ultimii îl confirmă prin semnăturile lor în lista de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum, făcînd totodată şi însemnele necesare.

Comisia de sector poartă răspundere pentru integritatea plicului şi pentru asigurarea secretului voinţei exprimate de cetăţean în problemele supuse referendumului.

 

Articolul 20. Munca de agitaţie şi de lămurire

Organele de stat, partidele şi alte organizaţii social-politice şi organele lor, colectivele de muncă, cetăţenii au dreptul să-şi exprime nestingherit opinia şi să facă agitaţie în rîndul populaţiei pe marginea problemelor supuse referendumului. Munca de agitaţie şi acţiunile de masă corespunzătoare trebuie să aibă loc în condiţiile respectării prevederilor legislaţiei.

În ziua efectuării referendumului agitaţia este interzisă.

 

Articolul 21. Timpul şi locul votării

Votarea se face de la ora 7 pînă la ora 22 în locul comisiei de sector. Ea aduce la cunoştinţa cetăţenilor timpul şi locul votării cel tîrziu cu şapte zile înainte de referendum.

 

Articolul 22. Buletinul de vot

În buletinul de vot se include textul problemei supuse referendumului. Cetăţeanului i se propune să răspundă “da" sau “nu" la problema supusă referendumului.

Comisia de sector eliberează fiecărui votant un singur buletin de vot.

În cazul în care referendumului se supun cîteva probleme, pentru fiecare din ele se întocmeşte cîte un buletin.

În cazul efectuării concomitente a cîtorva referendumuri, buletinele de vot trebuie să se deosebească după culoare.

Buletinele de vot se tipăresc în limba oficială şi, după caz, şi în limbile ce funcţionează pe teritoriul sectorului de votare respectiv.

Conţinutul şi forma buletinului de vot, modul de executare a acestuia se stabilesc de către Prezidiul Parlamentului, la propunerea Comisiei republicane pentru efectuarea referendumului.

Buletinele de vot se transmit comisiilor de sector cel tîrziu cu zece zile înainte de referendum.

 

Articolul 23. Organizarea votării

Votarea se face în localuri repartizate special, în care se stabilesc locurile de eliberare a buletinelor de vot, se instalează urne de vot, se amenajează cabine sau camere de vot secret, unde se expun problemele supuse referendumului. Urnele se instalează astfel, încît votanţii să fie nevoiţi să treacă prin cabina sau camera de vot secret.

Răspunderea pentru organizarea votării, pentru asigurarea secretului exprimării voinţei votanţilor, pentru amenajarea localurilor şi menţinerea în ele a ordinii cuvenite o poartă comisia de sector.

În ziua referendumului, înainte de a se începe votarea, urnele se verifică, se plumbuiesc sau se sigilează de către preşedintele comisiei de sector în prezenţa tuturor membrilor ei.

Cetăţenii care participă la referendum votează personal. Nu se admite să se voteze pentru alte persoane. Buletinele de vot le eliberează comisia de sector conform listei de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum în baza buletinului de identitate sau altei legitimaţii. Cînd primeşte buletinul de vot, cetăţeanul semnează în listă în dreptul numelui său cu cerneală sau cu un substituent al ei.

Dacă cetăţeanul care are dreptul de a participa la referendum nu poate veni din motive de sănătate sau din alte cauze în localul pentru votare, comisia de sector, la rugămintea lui, dă membrilor comisiei însărcinarea de a organiza votarea la locul de aflare a acestei persoane.

 

Articolul 24. Efectuarea votării

Buletinul de vot este completat de votant în cabina sau în camera pentru vot secret cu cerneală sau cu un substituent al ei. În timpul completării buletinului de vot este interzisă prezenţa altei persoane. Cetăţeanul care nu are posibilitatea de a completa personal buletinul este în drept să invite în cabina sau în camera pentru vot secret o altă persoană, după cum va găsi de cuviinţă, în afară de membrii comisiei de sector.

Votantul introduce buletinul completat în urna de vot în prezenţa unui membru al comisiei.

Votantul îşi exprimă voinţa, ştergînd din buletinul de vot una dintre variantele de răspuns la problema supusă referendumului.

 

Articolul 25. Numărarea voturilor

După ce preşedintele comisiei declară închisă votarea, comisia de sector numără şi anulează toate buletinele de vot nefolosite, deschide urnele cu buletinele de vot şi plicurile sigilate, remise de cetăţeni comisiei de sector la schimbarea locurilor lor de aflare. Este interzisă deschiderea urnelor înainte de închiderea votării.

Numărarea şi anularea buletinelor nefolosite, deschiderea urnelor cu buletine de vot şi a plicurilor sigilate, stabilirea numărului de cetăţeni care au participat la votare, numărarea voturilor “pentru” sau “contra”, numărarea buletinelor declarate nevalabile şi stabilirea rezultatelor referendumului în sector se efectuează de către comisie în mod deschis şi public, astfel încît să asigure reprezentanţilor enumeraţi în alineatul patru al articolului 7 posibilităţi reale pentru a supraveghea şi a exercita controlul asupra acţiunilor comisiei.

Comisia de sector stabileşte după lista de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum numărul lor total în sector, precum şi numărul cetăţenilor care au primit buletine de vot. Pe baza buletinelor din urnele de vot comisia stabileşte:

numărul cetăţenilor care au participat la votare;

numărul voturilor “pentru” şi numărul voturilor “contra”;

numărul buletinelor de vot, declarate nevalabile.

Sînt declarate nevalabile buletinele ce nu corespund modelului stabilit, precum şi cele care nu au fost completate în timpul votării. Dacă apar îndoieli în legătură cu valabilitatea buletinelor de vot, problema este soluţionată de comisia de sector.

Rezultatele numărării voturilor se examinează la şedinţa comisiei de sector şi se fixează într-un proces-verbal. Procesul-verbal al numărării voturilor este semnat de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei şi este prezentat comisiei teritoriale respective în modul stabilit de Comisia republicană.

 

Articolul 26. Stabilirea rezultatelor referendumului

Pe baza proceselor-verbale ale comisiilor de sector comisia teritorială stabileşte:

numărul cetăţenilor înscrişi în liste pentru a participa la referendum pe teritoriul respectiv;

numărul cetăţenilor care au primit buletine de vot;

numărul cetăţenilor care au participat la votare;

numărul voturilor “pentru” şi numărul voturilor “contra”.

Rezultatele numărării voturilor se examinează la şedinţa comisiei teritoriale şi se fixează în procesul-verbal. Procesul-verbal este semnat de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi de membrii comisiei teritoriale şi este prezentat Comisiei republicane în modul stabilit de ea.

Pe baza proceselor-verbale ale comisiilor teritoriale Comisia republicană stabileşte:

numărul total al cetăţenilor Republicii Moldova, înscrişi în liste pentru a participa la referendum;

numărul cetăţenilor care au primit buletinele de vot;

numărul cetăţenilor care au participat la votare;

numărul de voturi “pentru” şi numărul de voturi “contra”.

Rezultatele referendumului se examinează la şedinţa Comisiei republicane şi se fixează în procesul-verbal. Procesul-verbal este semnat de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi de membrii Comisiei republicane.

Se consideră că referendumul nu a avut loc, dacă la el au participat mai puţin de trei cincimi din numărul cetăţenilor înscrişi în liste pentru a participa la referendum.

Hotărîrea se consideră adoptată prin referendum dacă pentru ea au votat majoritatea cetăţenilor care au participat la votare.

În cazul în care referendumul este supus unui proiect de lege privind modificarea sau completarea unor prevederi din Constituţie acesta se consideră adoptat prin referendum, dacă pentru el au votat cel puţin jumătate din numărul total al cetăţenilor înscrişi în liste pentru a participa la referendum.

Comisia republicană pentru efectuarea referendumului are dreptul să ridice în faţa Parlamentului problema declarării nevalabile a votării pe un anumit teritoriu, dacă în timpul votării sau la numărarea voturilor au fost încălcate prevederile prezentei Legi. În funcţie de hotărîrea adoptată de Parlament, Comisia republicană rezolvă problema efectuării în termen de o lună a referendumului repetat pe întreg teritoriul Republicii, într-o unitate teritorial-administrativă sau în o parte a ei. Referendumul repetat se efectuează în condiţiile respectării prevederilor prezentei Legi.

Referendumul republican în aceeaşi problemă poate fi efectuat cel puţin peste doi ani.

 

Articolul 27. Publicarea şi intrarea în vigoare a hotărîrii adoptate prin referendum

Comisia republicană informează Parlamentul despre rezultatele referendumului şi le dă publicităţii în termen de 3 zile după efectuarea lui.

Hotărîrea adoptată prin referendum este dată publicităţii de către Parlament în modul stabilit pentru publicarea actelor Parlamentului. Drept dată a adoptării hotărîrii este considerată ziua efectuării referendumului.

Hotărîrea adoptată prin referendum intră în vigoare la data publicării rezultatelor referendumului, dacă ea nu prevede altfel.

 

Articolul 28. Anularea sau modificarea hotărîrii adoptate prin referendum

Anularea sau modificarea hotărîrii adoptate prin referendum se face, de asemenea, prin referendum.

 

Articolul 29. Documentele referendumului

Modelele listelor de cetăţeni care au dreptul să participe la referendum şi ale proceselor-verbale ale comisiilor sînt stabilite de Prezidiul Parlamentului.

După încheierea activităţii comisiile transmit documentele lor de secretariat organelor care au aprobat comisiile respective.

Modul de păstrare a documentelor referendumului este stabilit de Prezidiul Parlamentului.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAMircea SNEGUR

Chişinău, 26 mai 1992.
Nr.1040-XII.