COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 12 din 25.03.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. Se aprobă instituirea în Republica Moldova a prezenţei Programului Alimentar Mondial (PAM) şi a Comitetului Internaţional al Crucii Roşii (CICR) în vederea susţinerii operaţiunilor de urgenţă pentru gestionarea crizei refugiaţilor din Ucraina.
2. Personalului, sediilor, bunurilor, fondurilor, altor proprietăţi şi activităţilor PAM şi CICR li se aplică prevederile Convenţiei asupra privilegiilor şi imunităţilor Naţiunilor Unite din 1946 şi ale Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la privilegiile şi imunităţile agenţiilor specializate din 1947.
3. Pe perioada stării de urgenţă, în scopul acoperirii materiale a procesului de gestionare a fluxului de refugiaţi din Ucraina şi pentru a facilita implicarea PAM şi a CICR, se instituie următoarea procedură simplificată de import a ajutoarelor umanitare destinate gestionării fluxului de refugiaţi din Ucraina:
3.1. Procedura simplificată se aplică doar în cazul ajutoarelor umanitare destinate procesului de gestionare a fluxului de refugiaţi din Ucraina ai căror recepţionări sunt PAM şi CICR.
3.2. Recepţionării, în colaborare cu instituţia donatoare, vor asigura pregătirea corespunzătoare a setului de acte pentru importul de ajutor umanitar, după cum urmează:
a) Lista mărfurilor donate, cu indicarea cantităţii şi a preţului acestora.
b) Factura/Proforma.
c) Scrisoarea prin care se indică originea mărfurilor donate şi destinaţia acestora.
3.3. Prin derogare de la Capitolul V al Legii nr.1491/2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, Serviciul Vamal va autoriza importul ajutoarelor umanitare destinate gestionării fluxului de refugiaţi ai căror recepţionării sunt PAM şi CICR fără avizul prealabil al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, dar şi fără aplicarea altor măsuri de politică economică.
3.4. PAM şi CICR vor notifica Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale despre lista şi cantitatea produselor primite sub formă de ajutor umanitar în termen de 3 zile de la data importului.
4. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va elaborat şi va prezenta Guvernului pentru semnare acorduri cu PAM şi CICR privind statutul şi activitatea permanentă a acestora în Republica Moldova.
5. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va informa prin canale diplomatice, PAM şi CICR despre deciziile indicate supra.
[Pct.6-9 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]
10. Pct.4 din Dispoziţia nr.3 din 27 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
Ultima frază se redă în următoarea redacţie:
„Pentru Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi create de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va acoperi costurile de funcţionare în limitele prevăzute în Normele de cheltuieli pentru Centrul de plasament temporar pentru refugiaţi, iar pentru Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi create de către autorităţile publice locale de nivelul I, Ministerul Finanţelor va aloca către autorităţile publice locale de nivelul I resursele necesare pentru adaptarea şi funcţionarea obiectivelor de cazare în centre de plasament temporar, în baza solicitărilor centralizate şi prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.”
11. Începând cu data de 29 martie, deschiderea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi într-o unitate administrativ-teritorială, va fi autorizată de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială doar la atingerea gradului de ocupare de 90% din capacitatea Centrelor deja create în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
12. Începând cu data de 30 martie, în scopul evitării riscurilor legate de traficul de fiinţe umane, nu este permisă cazarea organizată a refugiaţilor în centre fără înştiinţarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială. Pentru înştiinţarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, se va expedia o scrisoare la emailul info@anas.md sau la numărul de telefon 0800 800 11, cu informarea adresei centrului, numele şi telefonul de contact al persoanei responsabile de centru şi numărul de persoane cazate la data înştiinţării Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială. Centrele neaprobate care vor funcţiona fără înştiinţarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială vor fi închise din oficiu.
13. Încetarea sau sistarea activităţii Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi a căror creare a fost aprobată de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială se dispune prin act administrativ al conducătorilor entităţilor sau structurilor cu drept de creare, cu notificarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială. În cazul încetării sau sistării activităţii Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi, conducătorul entităţii sau structurii cu drept de creare va asigura identificarea locurilor necesare pentru redirecţionarea refugiaţilor plasaţi, în alte Centre de plasament pentru refugiaţi din unitatea administrativ-teritorială în a cărei rază se află sau, după caz, din alte unităţi administrativ-teritoriale, cu organizarea procesului de plasare în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi, aprobat prin Ordinul Ministrului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.21/2022.
Sistarea sau încetarea se va efectua prin ordinul Agenţiei Naţională Asistenţă Socială, cu notificarea entităţilor sau structurilor care gestionează Centrale date, în unul din următoarele cazuri:
13.1. Sistarea activităţii:
a) lipsa beneficiarilor în centru mai mult de 5 zile consecutiv;
b) prezenţa numărului de beneficiari până la 10% din capacitatea centrului, mai mult de 7 zile;
c) lipsa specialiştilor pentru deservirea centrelor;
d) redirecţionarea beneficiarilor plasaţi în alte Centre de plasament temporar pentru refugiaţi din unitatea administrativ-teritorială în a cărei rază se află sau, după caz, din alte unităţi administrativ-teritoriale.
e) în alte cazuri, la solicitarea entităţilor altor structuri, inclusiv cele care gestionează activitatea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi.
13.2. Încetarea activităţii:
a) expirarea termenului de activitate a Centrului;
b) amplasarea Centrelor în incinta prestatorilor de servicii medicale şi Centrelor de asistenţă şi protecţie a victimelor violenţei în familie, inclusiv cele de reabilitare;
c) neîntrunirea condiţiilor minime pentru funcţionarea Centrului;
d) irelevanţa Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi;
e) restructurarea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi;
f) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
[Pct.13 modificat prin Dispoziţia CSE nr.18 din 28.04.2022, în vigoare 28.04.2022]
14. Cetăţenii Republicii Moldova care au emigrat autorizat în Ucraina şi s-au reîntors în Republica Moldova din cauza războiului, dar nu au rude, bunuri şi proprietăţi în ţară, beneficiază de măsurile de suport şi asistenţă, inclusiv cazare temporară în centrele de plasament ale refugiaţilor. Documentele confirmative în acest sens sunt paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova cu menţiunea emigrării autorizate în Ucraina sau permisul de şedere permanent în Ucraina.
15. Se alocă din fondul de intervenţie al Guvernului suma de 1853,5 mii lei către Autorităţile Publice Locale de nivelul I şi II, conform Anexei nr.1.
16. Pe perioada stării de urgenţă, prin derogare de la prevederile Acordului privind Regulile de determinare a ţării de origine a mărfurilor în Comunitatea Statelor Independente din 20 noiembrie 2009 şi ale Legii nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal, certificatele de origine a mărfurilor forma CT-1 eliberate de autorităţile din Ucraina, prezentate în copii (pe hârtie sau în format electronic), au aceeaşi validitate ca şi originalele acestora.
[Pct.16 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.57 din 19.01.2023, în vigoare 19.01.2023]
17. Importatorul, urmează să prezinte organelor vamale originalele certificatelor de origine a mărfurilor forma CT-1, angajându-se în acest sens prin prezentarea la momentul importului a Declaraţiei-angajament a importatorului prezentată în Anexei 2.
18. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
19. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
Anexa nr.1 a Dispoziţiei nr.12 din 25 martie 2022
LISTA autorităţilor administraţiei publice locale cărora li se alocă mijloace financiare în vederea gestionării crizei refugiaţilor din Ucraina
| |||
Nr. | Autoritatea administraţiei publice locale | Capacitate centre de plasament (număr de locuri) | Total mijloace pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar al refugiaţilor, mii lei |
1. | Consiliul raional Criuleni | 130 | 796,5 |
2. | Primăria comunei Stăuceni, municipiul Chişinău | 25 | 114,1 |
3. | Primăria satului Crocmaz, raionul Ştefan Vodă | 100 | 111,7 |
4. | Primăria oraşului Anenii Noi | 30 | 149,6 |
5. | Primăria satului Copceac, UTA Găgăuzia | 30 | 137,5 |
6. | Primăria satului Ochiul Alb, raionul Drochia | 20 | 100 |
7. | Primăria satului Costeşti, raionul laloveni | 100 | 444,1 |
Anexa nr.2 a Dispoziţia CSE nr.12 din 25.03.2022
Declaraţie - angajament
_______________________________________________________________________, (denumirea întreprinderii, IDNO)
în persoana Directorului (administratorului)_____________________________________ _______________________________________________________________________ (numele, prenumele directorului întreprinderii)
declar că la declaraţia vamală în detaliu nr. _____________ din ___________________, tratamentul tarifar preferenţial a fost aplicat în baza copiei certificatului de origine forma CT-1 nr. _______________ din. ___________________. Totodată, mă oblig să prezint organului vamal originalul certificatului de origine forma CT-1 nr._____________ din ________________________ până la expirarea stării de urgenţă.
Importatorul/reprezentantul legal al importatorului
L.Ş.
________________________ (numele, prenumele) |
