COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 10 din 15.03.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. În temeiul prevederilor art.36 (3) al Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014, se suplimentează volumul fondului de intervenţie al Guvernului pentru anul 2022 cu suma de 25000 mii lei din contul donaţiilor umanitare acumulate suplimentar la situaţia din 11 martie 2022 în contul trezorerial deschis în susţinerea poporului ucrainean.
2. Pct.19 litera b. al Dispoziţiei nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, va avea următorul cuprins:
„b. Ministerul Finanţelor va aloca către autorităţile publice locale de nivelul I şi II şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale resursele necesare pentru adaptarea şi funcţionarea obiectivelor de cazare în centre de plasament temporar, în baza solicitărilor structurilor teritoriale de asistenţă socială, centralizate şi prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.”
3. Se alocă din fondul de intervenţie a Guvernului suma de 20871,7 mii lei, către autorităţile publice locale de nivelul II pentru gestionarea crizei refugiaţilor din Ucraina, conform anexei nr.1.
[Pct.3 modificat prin Dispoziţia CSE nr.13 din 31.03.2022, în vigoare 31.03.2022]
4. Pe perioada stării de urgenţă, prin derogare de la art.11 alin.(7) al Legii nr.1456-XII/1993, Agenţia Medicamentului şi Dispozitive Medicale este în drept să permită distribuitorilor din regiunea transnistreană, deţinători ai licenţei privind desfăşurarea activităţii farmaceutice, înregistraţi în Republica Moldova, importul, distribuirea şi folosirea în practica medicală a medicamentelor neautorizate în Republica Moldova, dar care fac parte din Lista Naţională a Medicamentelor Esenţiale, aprobată prin ordinul Ministerului Sănătăţii nr.1033/2021, destinate locuitorilor din regiunea transnistreană.
5. Pct.6 al Dispoziţiei nr.9 din 10 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, se completează cu următorul alineat:
„Tariful (comisionul) pentru serviciile de autogară, pe perioada stării de urgenţă, se va calcula din valoarea tarifelor plafon aprobate prin ordinul Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale nr.19/2022 cu privire la stabilirea tarifelor pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic raional şi interraional, inclusiv în cazul majorărilor aplicate de operatorii de transport rutier.”
6. Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.2 din 25 februarie 2022 cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
6.1. Pct.18, subpunctul 9, se redă în următoarea redacţie:
„Pentru luna martie 2022 furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune vor achiziţiona energie electrică de la Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” la preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA). Diferenţa de 2,01 lei/kWh (fără TVA) dintre acest preţ de achiziţie de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi 3,24 lei/kWh (fără TVA) preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va fi subvenţionat Furnizorului central de energie electrică SA „Energocom” de către Guvern.”
6.2. Pct.18, subpunctul 10, se redă în următoarea redacţie:
„Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” calculează valoarea mijloacelor financiare necesare pentru plata diferenţei, pentru luna martie 2022, dintre preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi 3,24 lei/kWh (fără TVA) preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică şi prezintă informaţia respectivă Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale. Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale transmite în adresa Ministerului Finanţelor documentele de plată pentru finanţare.”
6.3. Pct.18, se completează cu subpunctul 11:
„Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” poartă răspundere pentru veridicitatea şi corectitudinea evidenţei consumului de energie electrică şi efectuarea calculelor pentru achitarea subvenţiilor. În cazul în care, suma mijloacelor transferate către Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” va depăşi suma calculată în baza consumului real al cantităţii de energie electrică, soldul va fi restituit de S.A. „ENERGOCOM” în bugetul de stat.”
7. Prin derogare de la prevederile art.60 alin.(1) lit.a) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014, se redistribuie 225000,0 mii lei de la programul Dezvoltarea drumurilor (cod 6402) pentru programul Reţele electrice (cod 5803) în cadrul bugetului Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale aprobat prin Legea bugetului de stat pentru anul 2022 nr.205/2021.
8. În scopul executării prevederilor Pct.18, subpunctul 9 şi 10 din Dispoziţia nr.2 din 25.02.2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale va efectua plata către S.A. „ENERGOCOM” a subvenţiilor în sumă de 225000000 lei.
9. La elaborarea proiectului de lege pentru modificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2022 nr.205/2021, Ministerul Finanţelor va înainta propuneri de restabilire a alocaţiilor la programul Dezvoltarea drumurilor (cod 6402).
10. Pct.6 al Dispoziţiei nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, se redă în următoarea redacţie:
„Pe perioada stării de urgenţă personalul antrenat direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi de refugiaţi şi asigurarea ordinii şi securităţii publice conexe acestuia, personalul trecut la un regim special de activitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi din cadrul autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestora, precum şi personalul din cadrul structurilor teritoriale de asistenţă socială, asistenţii sociali şi lucrătorii sociali antrenaţi în acest proces, beneficiază de sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, în corespundere cu art.1391 al Codului muncii.”
11. Dispoziţia nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
La pct.16:
• lit.a) subpct. „i.”, se expune în următoarea redacţie:
„i. încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne în cazurile prevăzute la art.38 alin.(1) lit.a)-c) şi lit.i) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne”;
• lit.b) subpct. „i.”, se expune în următoarea redacţie:
„i. prin derogare de la art.14 alin.(1) lit.a) şi art.15 alin.(4) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, angajarea şi promovarea în funcţiile publice cu statut special de nivel de C01-03 şi B01-03 se va efectua fără organizarea concursului, în baza avizului pozitiv al Comisiei medicale speciale din cadrul MAI (la angajare) şi perfectarea dreptului de acces la secretul de stat şi a cazierului de integritate, în termen de 5 zile de către organele abilitate, pentru candidaţii la angajare în funcţii publice cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.”
12. Se pune în sarcina Ministerului Educaţiei şi Cercetării, elaborarea şi aprobarea:
12.1. Instrucţiunii privind încadrarea în instituţiile de învăţământ general din Republica Moldova a copiilor din familii refugiate din Ucraina. Se stabileşte pentru toţi copiii din familiile refugiate din Ucraina, indiferent de statutul de solicitant de azil, oportunitatea de a frecventa instituţia de învăţământ în calitate de audient, ceea ce presupune participarea la activităţile educaţionale fără obligativitatea şcolarizării, cu înregistrarea solicitantului într-un registru provizoriu. Instituţionalizarea în instituţia de învăţământ preşcolar a copilului din familiile refugiate din Ucraina poate fi admisă în funcţie de sursele financiare bugetare alocate pentru anul 2022.
12.2. Ordinului cu privire la înscrierea în anul de studii 2021-2022 la mobilităţi de studii a studenţilor refugiaţi din Ucraina. Prin derogare de la art.150 din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 şi Regulamentul cu privire la studiile străinilor în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.504/2017, mobilităţile de studii oferite studenţilor refugiaţi din Ucraina, cetăţeni ai Ucrainei, se pot organiza fără taxă în limitele bugetelor instituţionale, studenţii refugiaţi din Ucraina vor putea fi înscrişi în mobilitate în lipsa actelor confirmative privind studiile parcurse în instituţiile de învăţământ superior frecventate anterior în Ucraina şi fără de prezentarea scrisorii de accept a Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
12.3. Insuficienţa mijloacelor financiare necesare în scopul punerii în aplicare a actelor menţionate va fi acoperită, la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, din bugetul de stat, surse externe disponibile, donaţii sau alte surse legal constituite.
13. În scopul conjugării eforturilor privind implementarea Planului Operaţional ONU pentru Refugiaţi şi prestării serviciilor de asistenţă refugiaţilor cu implicarea personalului, prin derogare de la prevederile Hotărârii de Guvern nr.715 din 23.09.2020 cu privire la transmiterea în folosinţă a unor bunuri imobile, încetează prevederile contractului de comodat Nr.3009-20, din 30.09.2020 încheiat între S.A. „Moldexpo” şi Instituţia medico-sanitară publică Spitalul Clinic Municipal „Sfânta Treime”. Gestiunea bunurilor prevăzute în contractul de comodat va fi asigurată de către S.A „Moldexpo”. Consiliul municipal Chişinău, IMSP Spitalul Clinic Municipal „Sfânta Treime”, cu implicarea Agenţiei Proprietăţii Publice va asigura transmiterea către S.A. „Moldexpo” bunurile imobile şi mobile preluate în administrarea sa şi aflate în gestiunea I.M.S.P. Spitalul Clinic Municipal „Sfânta Treime” conform actelor de primire-predare.
14. Agenţia Proprietăţii Publice, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii va revizui prevederile Hotărârii de Guvern nr.715 din 23 septembrie 2020 şi Hotărârea de Guvern nr.315 din 20 mai 2020 şi va înainta guvernului, în termen de 14 zile, propuneri de modificare sau abrogare a hotărârilor menţionate.
15. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
16. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
Anexa nr.1 a Dispoziţiei nr.10 din 15 martie 2022
LISTA autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea cărora se alocă mijloace financiare în vederea gestionarii crizei refugiaţilor din Ucraina
| |||
Nr. crt. | Autorităţile administraţiei publice locale | Capacitate (număr de locuri) | Total mijloace pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar al refugiaţilor, mii lei |
1 | Consiliul municipal Chişinău | 2450 | 9555,0 |
2 | Consiliul municipal Bălţi | 292 | 1265,4 |
3 | Consiliul raional Anenii Noi | 60 | 195,5 |
4 | Consiliul raional Basarabeasca | 85 | 233,9 |
5 | Consiliul raional Briceni | 60 | 264,7 |
6 | Consiliul raional Cahul | 266 | 576,4 |
7 | Consiliul raional Călăraşi | 70 | 312,1 |
8 | Consiliul raional Cimişlia | 80 | 406,0 |
9 | Consiliul raional Donduşeni | 53 | 258,2 |
10 | Consiliul raional Drochia | 20 | 78,0 |
11 | Consiliul raional Dubăsari | 228 | 619,5 |
12 | Consiliul raional Edineţ | 110 | 429,0 |
13 | Consiliul raional Făleşti | 80 | 393,3 |
14 | Consiliul raional Floreşti | 40 | 185,3 |
15 | Consiliul raional Glodeni | 102 | 476,0 |
16 | Consiliul raional Hînceşti | 170 | 585,5 |
[Pct.17 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.13 din 31.03.2022, în vigoare 31.03.2022]
| |||
18 | Consiliul raional Leova | 115 | 176,5 |
19 | Consiliul raional Nisporeni | 80 | 281,8 |
20 | Consiliul raional Ocniţa | 60 | 240,2 |
21 | Consiliul raional Orhei | 100 | 199,7 |
22 | Consiliul raional Rîşcani | 30 | 117,0 |
23 | Consiliul raional Rezina | 44 | 129,7 |
24 | Consiliul raional Sîngerei | 120 | 303,7 |
25 | Consiliul raional Soroca | 80 | 308,3 |
26 | Consiliul raional Ştefan Vodă | 115 | 331,2 |
27 | Consiliul raional Străşeni | 230 | 1011,4 |
28 | Consiliul raional Taraclia | 55 | 202,8 |
29 | Consiliul raional Teleneşti | 108 | 421,2 |
30 | Consiliul raional Ungheni | 70 | 288,3 |
31 | UTA Găgăuzia | 160 | 1026,1 |
Total | 5633 | 21315,8 |
