H O T Ă R Â R E
cu privire la prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale
compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu al persoanelor
înregistrate la medicul de familie
nr. 106 din 23.02.2022
Monitorul Oficial nr.61-67/153 din 04.03.2022
* * *
În temeiul art.5 alin.(5) şi art.71 alin.(2) din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu al persoanelor înregistrate la medicul de familie, conform anexei nr.1;
2) Criteriile de contractare a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.2;
3) Contractul-tip privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.3.
2. Compania Naţională de Asigurări în Medicină va asigura contractarea prestatorilor de servicii farmaceutice în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
3. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.1372/2005 cu privire la modul de compensare a medicamentelor în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176-181, art.1477), cu modificările ulterioare.
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA |
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii | Ala Nemerenco |
Ministrul finanţelor | Dumitru Budianschi |
Nr.106. Chişinău, 23 februarie 2022. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.106 din 23 februarie 2022
REGULAMENT
privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale
compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu
al persoanelor înregistrate la medicul de familie
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu al persoanelor înregistrate la medicul de familie (în continuare – Regulament) este elaborat în scopul stabilirii modului de prescriere şi eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate persoanelor înregistrate la medicul de familie în conformitate cu Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
2. Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Listă), inclusiv sumele fixe pentru compensarea acestora, se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
3. Compensarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale din Listă se efectuează în limitele mijloacelor financiare prevăzute în legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul de gestiune.
II. PRESCRIEREA MEDICAMENTELOR ŞI DISPOZITIVELOR MEDICALE COMPENSATE
4. Dreptul de a prescrie medicamente compensate îl au medicii de familie, medicii neurologi, medicii psihiatri, medicii endocrinologi şi medicii pediatri (în continuare – medici cu drept de prescriere) din cadrul prestatorilor de servicii medicale care au încheiat contracte cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
5. Dreptul de a prescrie dispozitive medicale compensate îl au medicii de familie (în continuare – medici cu drept de prescriere) din cadrul prestatorilor de servicii medicale care au încheiat contracte cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
6. Prestatorii de servicii medicale vor prezenta Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, în scopul includerii în baza de date a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, lista medicilor cu drept de prescriere a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, care va conţine următoarea informaţie: codul prestatorului medical, numele, prenumele, IDNP şi specialitatea medicului, data angajării.
7. Prestatorii de servicii medicale vor informa Compania Naţională de Asigurări în Medicină despre modificarea datelor din lista medicilor cu drept de prescriere ai prestatorului (modificare date personale, angajare, transfer, concediere ş.a.) în termen de trei zile lucrătoare de la data survenirii acestora.
8. Medicii cu drept de prescriere vor prescrie medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate doar dintre cele incluse în Listă la prezentarea actului de identitate al pacientului, cu verificarea, după caz, a statutului persoanei în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, prin interogarea Sistemului informaţional automatizat „Asigurarea obligatorie de asistenţă medicală” al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
9. Pentru persoanele înregistrate la medicul de familie, medicamentele compensate incluse în Listă se prescriu de către medicul de familie şi/sau medicul specialist:
1) pediatru (în cazul prescrierilor pentru copii);
2) psihiatru (în cazul medicamentelor psihotrope şi anticonvulsivante);
3) neurolog (în cazul medicamentelor anticonvulsivante);
4) endocrinolog (în cazul medicamentelor antidiabetice).
10. Prescrierea medicamentelor compensate se efectuează conform indicaţiilor medicale şi recomandărilor pentru tratament în condiţii de ambulatoriu al pacienţilor aflaţi în evidenţa medicului de familie, a medicului pediatru, medicului psihiatru, a medicului neurolog sau a medicului endocrinolog, în conformitate cu actele normative aprobate de ministrul sănătăţii şi directorul general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
11. După stabilirea diagnosticului şi a schemei de tratament, medicul cu drept de prescriere va verifica dacă medicamentele fac parte din Listă şi va asigura prescrierea acestora pe formularul de reţetă pentru compensare.
12. Dispozitivele medicale incluse în Listă se prescriu exclusiv de către medicul de familie persoanelor înregistrate la medicul de familie, conform indicaţiilor şi recomandărilor medicilor specialişti, după caz.
13. Medicamentele şi dispozitivele medicale compensate se prescriu pe formularul de reţetă de modelul aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii şi al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, recepţionate de către prestatorii de servicii medicale, în baza cererii, de la agenţia teritorială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
14. Medicamentele compensate se prescriu exclusiv conform denumirii comune internaţionale, iar dispozitivele medicale – conform denumirii, fără a menţiona producătorul, modelul sau alte specificaţii.
15. Reţetele se prescriu de către medicii cu drept de prescriere, care vor completa compartimentul lor citeţ, fără corectări, respectând prevederile Instrucţiunii de completare a reţetei pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nr.492/139-A din 22 aprilie 2013, asigurându-se că au fost completate toate cele trei exemplare ale reţetei.
16. Pe un formular de reţetă se va prescrie numai o denumire comună internaţională sau o denumire de dispozitiv medical compensat, ţinând cont de indicaţiile medicale, necesităţile de tratament şi norma de eliberare stabilită prin ordinul ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină. Cantitatea de medicamente prescrise pentru boli cronice nu va depăşi necesarul pentru trei luni de tratament. Cantitatea de dispozitive medicale prescrise nu va depăşi cantitatea de utilizare pentru trei luni, calculată din norma de eliberare a dispozitivului medical per pacient pentru un an.
17. Medicamentele ce se află în evidenţa cantitativă şi medicamentele cu conţinut de substanţe stupefiante, psihotrope şi precursorii lor, incluse în Listă, se prescriu şi pe formularele de reţetă nr.1 sau nr.2 (după caz), conform instrucţiunilor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, în cantităţi necesare pentru durata tratamentului de până la 30 de zile.
18. Medicul cu drept de prescriere va înregistra în fişa medicală de ambulatoriu (formular nr.025/e, nr.111/e, nr.112/e) a pacientului sau în altă documentaţie medicală de evidenţă utilizată în instituţiile de asistenţă medicală argumentarea indicaţiei, seria şi numărul reţetei, denumirea preparatului, doza, cantitatea şi durata tratamentului sau, după caz, denumirea şi cantitatea dispozitivului medical prescris conform normei aprobate şi utilizării raţionale a acestuia potrivit necesităţii pacientului.
19. La prezentarea repetată a pacientului, medicul cu drept de prescriere poate prescrie noi reţete compensate dacă:
1) la verificarea înscrierilor din fişa medicală de ambulatoriu (formular nr.025/e, nr.111/e, nr.112/e) sau în altă documentaţie medicală de evidenţă utilizată în cadrul prestatorului de servicii medicale se constată că pacientul aflat în evidenţă cu o maladie cronică dispune de rezerve de medicamente sau dispozitive medicale compensate prescrise anterior pentru cel mult şapte zile de tratament sau utilizare;
2) pacientul nu a recepţionat de la farmacie cantitatea de medicamente sau dispozitive medicale compensate prescrisă anterior şi confirmă acest fapt prin prezentarea reţetelor nevalorificate cantitativ (conform prevederilor pct.28 şi 29). În acest caz, medicul cu drept de prescriere eliberează o nouă reţetă cu cantitatea de medicament necesară pentru prelungirea tratamentului sau cantitatea de dispozitive medicale conform normelor de eliberare aprobate şi anexează exemplarul nr.2 de reţetă prezentat de pacient la fişa medicală de ambulatoriu (formular nr.025/e, nr.111/e, nr.112/e) sau în altă documentaţie medicală de evidenţă utilizată de către prestatorii de servicii medicale.
20. După completarea formularului reţetei, medicul cu drept de prescriere va detaşa exemplarele nr.1 şi nr.2 ale reţetei şi le va înmâna pacientului pentru prezentare la farmacie.
21. Exemplarul nr.3 al reţetelor rămâne la medicul cu drept de prescriere şi se transmite de către acesta săptămânal, prin act de predare-primire, persoanei responsabile de evidenţa acestora în cadrul prestatorului de servicii medicale.
22. Exemplarul nr.3 al reţetelor completate se păstrează la prestatorul de servicii medicale timp de şase ani.
III. ELIBERAREA MEDICAMENTELOR ŞI DISPOZITIVELOR MEDICALE
COMPENSATE PACIENŢILOR ŞI RAPORTAREA ACESTORA
COMPANIEI NAŢIONALE DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ
23. Dreptul de a elibera medicamente şi dispozitive medicale compensate persoanelor înregistrate la medicul de familie îl au doar prestatorii de servicii farmaceutice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care au încheiat cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină contracte privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
24. Medicamentele şi dispozitivele medicale compensate se eliberează pacientului sau reprezentantului legal al acestuia (părintelui, tutorelui, curatorului, ocrotitorului provizoriu, asistentului parental, membrilor de familie, în condiţiile cadrului normativ), sau reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar ori de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, sau persoanei care acţionează în interesul acestuia în condiţiile prevederilor legale, doar în baza reţetelor valabile, prescrise în strictă conformitate cu prezentul Regulament, la prezentarea actului de identitate al pacientului.
25. Farmacistul, după constatarea corectitudinii prescrierii reţetei, completează compartimentul său din formularul de reţetă, respectând prevederile Instrucţiunii de completare a reţetei pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nr.492/139-A din 22 aprilie 2013, şi eliberează pacientului medicamentul şi/sau dispozitivul medical prescris. Medicamentele care au fost prescrise şi pe formularul de reţetă nr.1 se supun evidenţei în modul stabilit de actele normative.
26. Se interzice înlocuirea medicamentului/dispozitivului medical prescris în reţetă cu alt medicament/dispozitiv medical.
27. Farmacistul eliberează cantitatea de medicamente şi dispozitive medicale în corespundere cu cantitatea prescrisă de medic, cu următoarele excepţii:
1) dacă divizarea/ambalajul primar al formelor farmaceutice solide perorale este mai mare sau mai mică decât cantitatea prescrisă, dar nu mai mult de 10 unităţi, se eliberează cantitatea conform ambalajului primar, fără a fi deteriorat;
2) în cazul medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate parţial, când pacientul solicită o cantitate mai mică de medicamente sau dispozitive medicale prescrise, se eliberează cantitatea solicitată de pacient, fără a deteriora ambalajul primar.
28. În cazurile menţionate la pct.27, se compensează suma conform cantităţii eliberate şi indicate în formularul de reţetă la compartimentul farmacistului. Farmacistul confirmă prin semnătura personală şi parafa prestatorului de servicii farmaceutice cantitatea eliberată, restituie pacientului formularul de reţetă nr.2 şi îi comunică despre necesitatea păstrării şi prezentării acestuia medicului cu drept de prescriere, în cazul solicitării unei noi prescrieri a medicamentului sau dispozitivului medical compensat.
29. Pacientul sau reprezentantul legal al acestuia confirmă prin semnătură pe formularul de reţetă primirea medicamentului sau dispozitivului medical compensat şi achitarea contribuţiei personale, care este diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul al medicamentelor şi dispozitivelor medicale şi suma fixă compensată de Compania Naţională de Asigurări în Medicină, stabilită pentru medicamente şi dispozitive medicale parţial compensate.
30. Prestatorul de servicii farmaceutice anexează exemplarul nr.1 al reţetelor la raportul prezentat lunar agenţiei teritoriale a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, iar exemplarul nr.2 îl înmânează pacientului odată cu eliberarea medicamentului/dispozitivului medical compensat.
31. Prestatorul de servicii farmaceutice raportează lunar Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, utilizând sistemul informaţional al Companiei, totalul medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate eliberate pacienţilor pe parcursul lunii precedente, cu prezentarea reţetelor în original, a raportului despre medicamente şi dispozitive medicale compensate eliberate, a facturii fiscale electronice şi asigură veridicitatea tuturor datelor raportate acesteia.
32. Prestatorul de servicii farmaceutice prezintă, la solicitarea Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, date privind disponibilitatea sortimentului şi preţurile la medicamente şi dispozitive medicale compensate în farmacie.
IV. DISPOZIŢII FINALE
33. Prestatorul de servicii medicale este obligat să organizeze prescrierea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate conform prevederilor actelor normative.
34. Prestatorul de servicii farmaceutice este obligat să organizeze eliberarea pentru pacienţi a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate şi raportarea acestora Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, conform prevederilor actelor normative.
35. Compania Naţională de Asigurări în Medicină informează lunar, până la data de 25 a lunii respective de gestiune, prestatorul de servicii medicale despre volumul medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate prescrise de către prestator şi eliberate de către farmacii, precum şi despre sumele financiare valorificate.
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.106 din 23 februarie 2022
CRITERII DE CONTRACTARE
a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul
asigurării obligatorii de asistenţă medicală
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Criteriile de contractare a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – criterii de contractare) au ca scop încadrarea în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală a prestatorilor de servicii farmaceutice (în continuare – prestatori) care întrunesc condiţiile reglementate pentru contractarea acestora de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
2. Aplicarea criteriilor de contractare a prestatorilor determină asigurarea prestării calitative a serviciilor farmaceutice şi garantarea accesibilităţii populaţiei la medicamente şi dispozitive medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală în condiţii de ambulatoriu.
3. Criteriile de contractare a prestatorilor în cadrul sistemului de asigurări obligatorii de asistenţă medicală se bazează pe următoarele principii:
1) obligativitatea respectării cadrului normativ în procesul aplicării criteriilor de contractare;
2) aplicarea echitabilă a criteriilor de contractare;
3) transparenţa rezultatelor aplicării criteriilor de contractare;
4) asigurarea egalităţii în drepturi a prestatorilor în procesul aplicării criteriilor de contractare.
II. CONDIŢII GENERALE DE CONTRACTARE A PRESTATORILOR
DE SERVICII FARMACEUTICE
4. Contractarea prestatorilor se efectuează de către agenţiile teritoriale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare – agenţii teritoriale) conform teritoriului arondat, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, conform prezentelor criterii de contractare.
5. Pentru a fi eligibil contractării de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prestatorii urmează să întrunească, concomitent, următoarele condiţii:
1) cererea depusă conform modelului aprobat prin Ordinul directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nr.18-A/2021;
2) actele de activitate/permisive prezentate de prestator – valabile, prevăzute în Nomenclatorul actelor permisive, aprobat prin Legea nr.160/2011.
6. Etapele de contractare a prestatorului sunt următoarele:
1) depunerea cererii şi a actelor de activitate/permisive (în continuare – dosar), conform listei aprobate prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
2) completarea şi depunerea chestionarului de autoevaluare a criteriilor de eligibilitate a prestatorului, conform modelului aprobat prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
3) examinarea dosarului de către agenţia teritorială;
4) examinarea chestionarului de autoevaluare a prestatorului şi atribuirea punctajului de către agenţia teritorială, conform procedurii aprobate prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
5) încheierea contractului între Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi prestator;
6) notificarea prestatorilor privind respingerea cererii de contractare.
7. După depunerea cererii şi a dosarului de către prestator, agenţia teritorială verifică prezenţa în dosarul depus a documentelor obligatorii pentru contractare, constată conformitatea şi valabilitatea actelor permisive şi verifică completarea formularelor din dosar.
8. În cazul în care se atestă lipsa unor acte sau necorespunderea acestora cerinţelor înaintate, agenţia teritorială informează prestatorul despre neconformităţile constatate, cu solicitarea prezentării actelor lipsă/remedierii neajunsurilor. Termenul-limită de prezentare de către prestator a informaţiei suplimentare/corectate este de cinci zile lucrătoare de la data notificării.
9. În cazul neprezentării de către prestator a informaţiei solicitate în termenele stabilite, agenţia teritorială notifică prestatorului respingerea cererii de contractare, cu indicarea motivului respingerii.
10. În urma verificării şi acceptării dosarului, agenţia teritorială examinează chestionarul (chestionarele) de autoevaluare a prestatorului, cu atribuirea punctajului corespunzător datelor din chestionar.
11. În cazul neacumulării punctajului pentru contractarea prestatorului, agenţia teritorială notifică prestatorului necesitatea remedierii neajunsurilor şi depunerii repetate a chestionarului de autoevaluare.
12. La întrunirea tuturor criteriilor de contractare, agenţia teritorială semnează cu prestatorul contractul privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală. În cazul neîntrunirii criteriilor de contractare, agenţia teritorială notifică prestatorului respingerea cererii de contractare, cu indicarea motivului respingerii.
13. Pe parcursul valabilităţii contractului, agenţia teritorială monitorizează valabilitatea actelor de activitate/permisive şi, cu 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate al acestora, informează prestatorul despre necesitatea actualizării actelor al căror termen urmează să expire şi notifică prestatorului rezoluţiunea contractului în cazul neprezentării actelor solicitate până la data expirării actelor incluse în dosar.
Anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.106 din 23 februarie 2022
CONTRACT-TIP privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
| |
_________________ |
„___” _______________ 20__ |
Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prin intermediul Agenţiei Teritoriale___________________________________________ (în continuare – CNAM), reprezentată de către________________________________________________________________________, (denumirea deplină, numărul licenţei, data eliberării şi termenul de valabilitate)
care acţionează în baza Statutului, şi Prestatorul de servicii farmaceutice _________________, reprezentat de către _____________________________________ (în continuare – Prestator), care acţionează în baza ______________________ (ambele în continuare – Părţi), au încheiat prezentul Contract, convenind asupra următoarelor:
1. Obiectul Contractului 1.1. Prezentul Contract stabileşte raportul juridic dintre CNAM şi Prestator în procesul eliberării pentru persoanele înregistrate la medicul de familie a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate). 1.2. În executarea clauzelor contractuale, Părţile aplică prevederile Regulamentului privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu al persoanelor înregistrate la medicul de familie (în continuare – Regulament) şi ale altor acte normative.
2. Drepturile şi obligaţiile Părţilor 2.1. Prestatorul are dreptul: a) să încaseze de la CNAM, în baza facturilor fiscale electronice emise şi documentelor însoţitoare, sumele pentru medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate conform Regulamentului; b) să fie informat despre lista denumirilor comerciale de medicamente compensate şi, respectiv, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate, precum şi despre lista furnizorilor de medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate contractaţi de CNAM; c) să cunoască condiţiile contractuale privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; d) să-şi organizeze activitatea în vederea eficientizării procesului de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, cu respectarea cadrului normativ; e) să încaseze de la persoanele înregistrate la medicul de familie contribuţia personală, în cazul medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale parţial compensate; f) să prezinte CNAM propuneri de perfecţionare a mecanismului de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate. 2.2. Prestatorul este obligat: a) să elibereze, prin intermediul farmaciilor şi filialelor acestora, medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate incluse în lista denumirilor comerciale de medicamente compensate şi, respectiv, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate, publicate de către CNAM, conform sumelor fixe compensate stabilite pentru denumirile comune internaţionale de medicamente şi denumirile de dispozitive medicale, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al CNAM; b) să asigure respectarea prevederilor actelor normative privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate în cadrul sistemului de asigurări obligatorii de asistenţă medicală; c) să informeze pacientul, la recepţionarea reţetei, despre prezenţa în farmacie a tuturor denumirilor comerciale de medicamente şi/sau dispozitive medicale ale aceleiaşi denumiri comune internaţionale de medicament sau denumiri de dispozitiv medical prescris, preţurile cu amănuntul al acestora, precum şi denumirile comerciale care se încadrează integral în suma fixă compensată şi care pot fi eliberate în mod gratuit; d) să aprovizioneze permanent farmacia şi toate filialele acesteia incluse în sistemul de compensare cu medicamentele şi dispozitivele medicale prevăzute în Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobată în modul stabilit, şi să asigure disponibilitatea în stoc a denumirilor comerciale de medicamente din cadrul aceleiaşi denumiri comune internaţionale şi a tuturor modelelor de dispozitive medicale compensate din denumirile compensate, pornind de la cele mai mici preţuri disponibile; e) să pună la dispoziţia pacientului medicamentul şi/sau dispozitivul medical prescris, în termen de până la 72 de ore de la adresarea cu reţeta compensată prescrisă în cadrul farmaciei sau filialei acesteia, inclusiv în localităţile rurale, în cazul lipsei în stocul farmaciei a medicamentului şi/sau dispozitivului medical respectiv în momentul solicitării; f) să elibereze persoanelor înregistrate la medicul de familie medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate numai în baza reţetelor de model stabilit, la prezentarea actului de identitate; g) să informeze pacientul despre drepturile şi obligaţiile privind medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate, precum şi despre modul de administrare şi/sau utilizare a acestora; h) să nu substituie denumirea comună internaţională a medicamentului sau denumirea dispozitivului medical prescris în reţetă cu o altă denumire comună internaţională de medicament sau altă denumire de dispozitiv medical; i) să nu elibereze medicamente şi dispozitive medicale în baza reţetelor cu termen de valabilitate expirat, falsificate, cu corectări sau care nu conţin datele obligatorii de prescriere şi eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate, stabilite în Regulament; j) să informeze în scris CNAM despre toate circumstanţele care pot influenţa executarea obligaţiilor conform prezentului Contract, inclusiv: - anularea, suspendarea sau expirarea acţiunii licenţei sau acreditării Prestatorului, inclusiv a filialelor acestuia – în ziua următoare survenirii faptelor indicate; - modificarea listei filialelor Prestatorului – cu cel puţin cinci zile calendaristice până la iniţierea procesului de eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate; - intentarea procedurii de insolvabilitate a Prestatorului – în termen de cinci zile calendaristice de la pronunţarea hotărârii de către instanţa de judecată; - modificarea datelor din licenţa Prestatorului sau modificarea altor date aferente documentaţiei prezentate CNAM de către Prestator pentru contractare – în termen de cinci zile calendaristice de la survenirea acestora; k) să practice o evidenţă cantitativ-valorică pentru fiecare tip de medicamente şi dispozitive medicale compensate, să ţină evidenţa medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate eliberate per filială şi să prezinte informaţia la solicitarea CNAM; l) să raporteze CNAM lunar în format electronic, prin intermediul sistemului informaţional, datele despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate în luna precedentă de gestiune, cu respectarea regulilor de raportare aprobate prin ordin al directorului general al CNAM; m) să prezinte agenţiei teritoriale a CNAM, în primele cinci zile lucrătoare ale fiecărei luni: - raportul despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate pe parcursul lunii precedente, conform modelului aprobat prin ordin al directorului general al CNAM, utilizând sistemul informaţional al CNAM; - factura fiscală electronică, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a facturilor fiscale electronice „e-Factura”, pentru achitarea sumelor compensate; - primul exemplar în original al tuturor reţetelor ce conţin medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate eliberate pacienţilor în luna de gestiune; n) să asigure corectitudinea introducerii în sistemul informaţional al CNAM a datelor din formularul de reţetă şi veridicitatea informaţiei introduse în raportul despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate şi în factura fiscală electronică care se prezintă CNAM; o) să verifice permanent respectarea ordinii de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate de către filialele sale; p) să aplice adaos comercial pentru medicamentele compensate în limitele aprobate de cadrul normativ, dar nu mai mult de 15% din preţul de achiziţie; q) să aplice pentru dispozitivele medicale compensate un adaos comercial de până la 15% din preţul de achiziţie; r) să asigure pe perioada activităţii respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite în Chestionarul de autoevaluare a Prestatorului, aprobat prin ordin al directorului general al CNAM; s) să accepte evaluarea din partea CNAM privind respectarea criteriilor de eligibilitate la extinderea cu o nouă filială, respectarea condiţiilor prezentului Contract, a regulilor de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, a actelor de achiziţie a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale şi a altor acte relevante pentru evidenţa, stocarea şi casarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; t) să informeze CNAM despre lipsa pe piaţă sau refuzul de livrare de către distribuitori a medicamentelor şi dispozitivelor medicale din Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală; u) să furnizeze, la solicitarea CNAM, în termenele stabilite, informaţii veridice privind medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate, în vederea executării obligaţiilor prevăzute în prezentul Contract şi alte acte normative; v) în termen de 15 zile calendaristice de la data recepţionării Raportului de evaluare al CNAM, să transfere pe contul CNAM, după caz: - suma primită nejustificat din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, împreună cu o penalitate de 10% din această sumă; - penalitatea în mărime de 10% din suma compensată per reţetă, în care s-a constatat introducerea eronată a datelor în sistemul informaţional al CNAM din formularul de reţetă respectivă. 2.3. CNAM are dreptul: a) să nu achite sumele compensate în baza reţetelor completate contrar prevederilor Instrucţiunii de completare a reţetei pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al directorului general al CNAM nr.492/139-A din 22 aprilie 2013, precum şi a reţetelor eliberate prin derogare de la prevederile prezentului Contract şi ale Regulamentului; b) să verifice respectarea clauzelor contractuale de către Prestator, corectitudinea completării facturilor fiscale electronice şi a rapoartelor; c) să ceară de la Prestator restituirea mijloacelor financiare obţinute nejustificat din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, împreună cu o penalitate de 10% din această sumă; d) să aplice penalitatea în mărime de 10% din suma compensată per reţetă, prin care s-a constatat introducerea eronată a datelor în sistemul informaţional al CNAM din formularul de reţetă respectiv; e) să acţioneze Prestatorul în judecată în caz de neîndeplinire de către acesta a obligaţiilor prevăzute la pct.2.2 lit.v), pentru încasarea sumelor şi penalităţilor calculate; f) să solicite Prestatorului prezentarea datelor cu privire la sortimentul, stocul şi preţurile de achiziţie şi cu amănuntul ale medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate, în vederea realizării analizei disponibilităţii economice şi fizice a produselor respective pe piaţa farmaceutică a Republicii Moldova. 2.4. CNAM este obligată: a) să încheie contracte de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală numai cu prestatorii de servicii farmaceutice, indiferent de forma de organizare, care activează în conformitate cu cadrul normativ şi corespund criteriilor de contractare aprobate de Guvern; b) să informeze, prin intermediul paginii web oficiale a CNAM, despre lista denumirilor comerciale de medicamente compensate, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate şi lista furnizorilor de medicamente şi/sau dispozitive medicale contractaţi de CNAM; c) să organizeze şedinţe comune cu Prestatorii în scopul examinării propunerilor de perfecţionare a mecanismului de eliberare şi raportare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; d) să acorde suport metodologic Prestatorului în aplicarea mecanismului de compensare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale; e) să asigure confidenţialitatea informaţiilor obţinute de la Prestator; f) să achite factura fiscală electronică emisă de Prestator timp de o lună de la data recepţionării ei. În cazul în care factura fiscală electronică prezentată necesită o verificare suplimentară şi în cazul necesităţii evaluării respectării de către Prestator a condiţiilor contractuale şi documentelor contabile, termenul de achitare a facturii poate fi prelungit, dar nu mai mult decât cu 15 zile calendaristice; g) în cazul nerespectării termenului de achitare prevăzut la lit.f), CNAM va achita o dobândă de întârziere în mărime de 0,01% din suma restantă pentru fiecare zi de întârziere.
3. Termenul Contractului şi încetarea lui 3.1. Contractul se încheie pentru o perioadă de trei ani şi este valabil începând cu data semnării lui de către Părţi. Acţiunea acestuia se va prelungi în mod automat pentru următorul termen consecutiv de trei ani, dacă Părţile nu vor conveni altfel. 3.2. Contractul poate fi modificat sau rezolvit numai cu acordul ambelor Părţi. 3.3. Contractul poate fi rezolvit din iniţiativa unei Părţi, prin notificarea scrisă cu 30 de zile calendaristice înainte de data la care se solicită rezilierea, în cazul în care cealaltă Parte nu-şi execută obligaţiile stabilite prin prezentul Contract. 3.4. Contractul îşi încetează acţiunea de drept în caz de faliment, dizolvare sau lichidare a uneia dintre Părţi, în caz de expirare a licenţei sau acreditării Prestatorului. Contractul se suspendă pe perioada de suspendare a activităţii sau licenţei Prestatorului.
4. Impediment care justifică neexecutarea obligaţiilor contractuale 4.1. În cazul intervenirii unui impediment în afara controlului Părţilor, care justifică neexecutarea obligaţiilor contractuale, care nu putea fi în mod rezonabil evitat sau depăşit, ale cărui consecinţe nu puteau fi în mod rezonabil evitate sau depăşite şi care era imprevizibil la momentul încheierii Contractului, Partea care îl invocă este exonerată de răspundere în baza prezentului Contract, dacă a notificat cealaltă Parte despre intervenirea impedimentului şi efectele acestuia asupra capacităţii sale de a-şi onora obligaţiile contractuale în termen de cinci zile lucrătoare după ce a cunoscut sau trebuia să cunoască aceste circumstanţe. 4.2. Neexecutarea obligaţiilor contractuale este justificată doar pe durata existenţei impedimentului. 4.3. Dacă una dintre Părţi nu a notificat celeilalte Părţi în termenele prevăzute mai sus intervenirea impedimentului, aceasta suportă toate daunele provocate celeilalte Părţi. 4.4. În cazul în care impedimentul se extinde pe o perioadă care depăşeşte şase luni, fiecare Parte poate cere rezoluţiunea Contractului.
5. Dispoziţii finale 5.1. Conform prezentului Contract, se consideră primire nejustificată a mijloacelor financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală cazurile când Prestatorul, încălcând prevederile prezentului Contract şi ale Regulamentului, a eliberat persoanelor înregistrate la medicul de familie medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate, le-a inclus în factura fiscală electronică prezentată CNAM şi a primit plata conform acestei facturi. 5.2. Dacă Prestatorul depistează în mod independent că a primit nejustificat mijloace financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi le returnează până la începerea evaluării de către CNAM, penalitatea nu se aplică. 5.3. Refuzul Prestatorului de a pune la dispoziţia CNAM actele de evidenţă a medicamentelor şi dispozitivelor medicale şi documentele în baza cărora se achită acestea de către CNAM conduce la sistarea plăţilor în curs către Prestator până la următoarea evaluare. 5.4. Litigiile apărute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea sau alte pretenţii ce decurg din prezentul Contract vor fi supuse în prealabil unei proceduri de soluţionare amiabilă. Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă ţin de competenţa instanţelor judecătoreşti abilitate conform legislaţiei. 5.5. Prezentul Contract este întocmit în două exemplare, câte unul pentru fiecare Parte, ambele cu aceeaşi putere juridică.
6. Adresele juridice şi datele de identificare ale Părţilor
| |
CNAM _____________________ _____________________ |
Prestatorul _____________________ _____________________ |
