H O T Ă R Â R E
cu privire la prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale
compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
nr. 106 din 23.02.2022
Monitorul Oficial nr.61-67/153 din 04.03.2022
* * *
În temeiul art.5 alin.(5) şi art.71 alin.(2) din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.1;
2) Criteriile de contractare a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.2;
3) Contractul-tip privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.3.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
2. Compania Naţională de Asigurări în Medicină va asigura contractarea prestatorilor de servicii farmaceutice în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
3. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.1372/2005 cu privire la modul de compensare a medicamentelor în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176-181, art.1477), cu modificările ulterioare.
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA |
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii | Ala Nemerenco |
Ministrul finanţelor | Dumitru Budianschi |
Nr.106. Chişinău, 23 februarie 2022. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.106 din 23 februarie 2022
REGULAMENT
privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor
medicale compensate din fondurile asigurării
obligatorii de asistenţă medicală
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Regulament) stabileşte modul de prescriere şi eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulatoriu al persoanelor înregistrate la medicul de familie în conformitate cu Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
2. Prescrierea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate se efectuează în format electronic, conform prezentului Regulament, prin intermediul Sistemului informaţional „eReţeta pentru medicamente şi dispozitive medicale compensate” (în continuare – SI „eReţeta”), care constituie un modul/subsistem în cadrul Sistemului informaţional integrat „Asigurarea obligatorie de asistenţă medicală”.
3. SI „eReţeta” este gestionat de Compania Naţională de Asigurări în Medicină, al cărui obiectiv principal constă în digitalizarea procesului de prescriere a reţetei pentru medicamente şi dispozitive medicale compensate şi de eliberare a acestora.
4. Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Listă), inclusiv sumele fixe pentru compensarea acestora, se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
5. Compensarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale din Listă se efectuează în limitele mijloacelor financiare prevăzute în legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul de gestiune.
II. PRESCRIEREA MEDICAMENTELOR ŞI DISPOZITIVELOR
MEDICALE COMPENSATE
6. Medicamentele şi dispozitivele medicale compensate se prescriu persoanelor înregistrate la medicul de familie pentru a fi utilizate în condiţii de ambulatoriu.
7. Dreptul de prescriere a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate îl au:
1) medicii de familie şi medicii specialişti, pentru persoanele înregistrate în cadrul prestatorului de asistenţă medicală primară;
2) medicii specialişti din cadrul asistenţei medicale specializate de ambulatoriu, cu condiţia înregistrării vizitei pacientului în Sistemul informaţional „Asistenţa Medicală Primară”;
3) medicii specialişti din cadrul unităţilor de primiri urgenţe (UPU) care deţin sistem informaţional de evidenţă a serviciilor medicale, ca urmare a consultării persoanelor asigurate, fără indicaţie pentru spitalizare;
4) medicii care prestează servicii de îngrijiri medicale comunitare şi la domiciliu, îngrijiri paliative la domiciliu (în continuare – medici cu drept de prescriere) din instituţiile medicale care au încheiat contract cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină pentru prestarea serviciilor în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – prestatori de servicii medicale).
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]
8. Medicii de familie au dreptul să prescrie toată gama de medicamente conform Clasificatorului Internaţional al Maladiilor (CIM-10), iar medicii specialişti, numai conform codurilor CIM-10 caracteristice profilului.
9. Prestatorii de servicii medicale numesc, prin ordin intern, un administrator din cadrul instituţiei care gestionează lista utilizatorilor SI „eReţeta” şi este responsabil de actualizarea datelor cu privire la angajarea, transferul, demisia/concedierea etc. a acestora în termen de 3 zile de la survenirea modificărilor.
10. După stabilirea diagnosticului şi a schemei de tratament, medicul cu drept de prescriere verifică dacă medicamentele fac parte din Listă şi corespund indicaţiei terapeutice compensate. Ulterior, acesta asigură prescrierea medicamentelor în SI „eReţeta” şi aplică semnătura electronică calificată.
11. În cazul vizitei la domiciliu, medicul prescrie medicamentele şi dispozitivele medicale compensate pe formularul de reţetă, extras în prealabil din SI „eReţeta” în două exemplare, pe care aplică semnătura olografă şi parafa personală.
12. În cazul copiilor până la vârsta de 16 ani sau la solicitarea pacientului, medicul cu drept de prescriere indică, suplimentar, în formularul de reţetă IDNP-ul reprezentantului legal sau al persoanei nominalizate de către pacient să ridice medicamentele/dispozitivele medicale din farmacie, cu condiţia prezentării acordului în scris pentru prelucrarea datelor cu caracter personal al persoanei nominalizate de către pacient.
13. Medicamentele compensate se prescriu exclusiv conform denumirii comune internaţionale, iar dispozitivele medicale – conform denumirii comune din Listă, fără a menţiona producătorul, modelul sau alte specificaţii.
14. Formularul de reţetă electronică se generează conform CIM-10. Pe un formular de reţetă pot fi prescrise atât medicamente, cât şi dispozitive medicale compensate doar pentru un singur diagnostic. La prescrierea medicamentelor se ţine cont de schema de tratament, iar în cazul dispozitivelor medicale – de norma de prescriere stabilită prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină cu privire la aprobarea listelor de medicamente şi dispozitive medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
15. Pe un formular de reţetă completată olograf în timpul vizitei la domiciliu, se admite prescrierea unui singur medicament sau dispozitiv medical compensat.
16. Datele din reţeta prescrisă în timpul vizitei la domiciliu se introduc în SI „eReţeta” de către prestatorul de servicii farmaceutice, iar medicul este obligat să verifice corectitudinea completării formularului electronic şi să semneze reţeta valorificată prin aplicarea semnăturii electronice calificate în termen de maximum 7 zile de la data introducerii acesteia în sistem.
17. La prescrierea medicamentelor compensate, medicul ţine cont de schemele de tratament din protocoalele clinice naţionale, standardele medicale de diagnostic şi tratament, precum şi de informaţia din rezumatul caracteristicilor produsului, aprobat de Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.
18. Pentru tratamentul de durată, se prescriu medicamente în cantităţi necesare pentru cel mult trei luni.
19. Dispozitivele medicale compensate se prescriu în cantităţi ce nu depăşesc necesarul pentru utilizare pe parcursul a trei luni, ţinând cont de norma de eliberare per pacient, aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
20. Prescripţia medicamentului indicat pentru tratamentul de durată este valabilă timp de 60 de zile, iar cea pentru tratamentul episodic – timp de 10 zile.
21. Medicamentele cu conţinut de substanţe psihotrope şi precursorii lor, care fac parte din Listă, se prescriu inclusiv pe formularele de reţetă nr.1 pentru prescrierea şi eliberarea medicamentelor cu conţinut de stupefiante şi psihotrope, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii. Medicamentele din această categorie se prescriu pentru o perioadă de 30 de zile de tratament. Termenul de valabilitate al prescripţiei este de 30 de zile.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]
22. Medicul cu drept de prescriere va înregistra în Sistemul informaţional automatizat „Asistenţa Medicală Primară” sau la nivelul UPU şi în fişa medicală de ambulatoriu a pacientului (formularul nr.025/e, nr.111/e, nr.112/e) sau în altă documentaţie medicală de evidenţă utilizată în instituţiile de asistenţă medicală (formularul nr.027/e, fişa UPU) argumentarea indicaţiei, seria şi numărul reţetei, denumirea preparatului, doza, cantitatea şi durata tratamentului sau, după caz, denumirea şi cantitatea dispozitivului medical prescris conform normei aprobate şi utilizării raţionale a acestuia potrivit necesităţii pacientului.
23. Medicul poate prescrie o altă reţetă pentru medicamentul/dispozitivul medical prescris anterior, dacă:
1) pacientul aflat în evidenţă cu o maladie cronică nu a beneficiat de medicamentul/dispozitivul medical prescris anterior, acest fapt fiind verificat în SI „eReţeta”;
2) pacientul dispune de rezerve de medicament/dispozitiv medical compensat pentru cel mult 7 zile de tratament;
3) termenul de valabilitate al reţetei a expirat şi pacientul nu a valorificat cantitatea de medicamente/dispozitive medicale compensate prescrisă anterior.
24. Medicii de familie monitorizează evoluţia stării de sănătate a pacienţilor aflaţi în evidenţă cu boli cronice şi asigură continuitatea tratamentului cu medicamente şi dispozitive medicale compensate în conformitate cu prevederile Programului unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală. În cazul în care pacientul nu se prezintă pentru o nouă prescripţie după o perioadă de trei luni, medicul de familie are obligaţia de a contacta pacientul pentru supravegherea continuităţii tratamentului în condiţii de ambulatoriu.
III. ELIBERAREA MEDICAMENTELOR ŞI DISPOZITIVELOR
MEDICALE COMPENSATE
25. Dreptul de a elibera medicamente şi dispozitive medicale compensate îl au farmaciile şi filialele acestora care au încheiat contract cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină pentru prestarea serviciilor farmaceutice în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – prestatori de servicii farmaceutice).
26. Prestatorii de servicii farmaceutice numesc, prin ordin intern, un administrator din cadrul instituţiei care gestionează lista utilizatorilor SI „eReţeta” şi este responsabil de actualizarea datelor cu privire la angajarea, transferul, demisia/concedierea etc. a acestora în termen de 3 zile de la survenirea modificărilor.
27. Medicamentele şi dispozitivele medicale compensate se eliberează prin intermediul SI „eReţeta” de către specialiştii prevăzuţi în Legea nr.1456/1993 cu privire la activitatea farmaceutică.
28. Medicamentele şi dispozitivele medicale compensate se eliberează pacientului/reprezentantului legal/persoanei nominalizate de pacient în baza prescripţiilor cu termenele de valabilitate prevăzute în pct.20 şi 21, la prezentarea actului de identitate, după verificarea IDNP-ului şi/sau scanarea codului de bare din reţeta electronică.
29. După constatarea corectitudinii prescripţiei, specialistul din cadrul farmaciei completează în SI „eReţeta” informaţia despre medicamentul selectat de către pacient din lista denumirilor comerciale în cadrul denumirilor comune internaţionale prescrise, explică modul de administrare şi eliberează medicamentele/dispozitivele medicale compensate.
30. Medicamentul eliberat trebuie să corespundă dozei, formei farmaceutice a denumirilor comune internaţionale prescrise. Se interzice înlocuirea medicamentului/dispozitivului medical prescris în reţetă cu alt medicament/dispozitiv medical.
31. La prezentarea de către beneficiar a reţetei completate olograf, specialistul din cadrul farmaciei este obligat să introducă datele în SI „eReţeta” în strictă conformitate cu prescripţia medicului şi să asigure eliberarea medicamentului/dispozitivului medical prescris. Formularul de reţetă completat olograf se păstrează în farmacie timp de 45 de zile după semnarea de către medic a reţetei electronice introduse în SI „eReţeta”.
32. Medicamentele care au fost prescrise şi pe formularul de reţetă nr.1 pentru prescrierea şi eliberarea medicamentelor cu conţinut de stupefiante şi psihotrope se supun evidenţei în modul stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]
33. În cazul depistării neconformităţilor de prescriere a medicamentului (depăşirea dozei, cantităţii, necorespunderea vârstei pacientului cu cea eligibilă pentru administrarea denumirilor comune internaţionale, interacţiuni inadmisibile ş.a.), specialistul din cadrul farmaciei informează medicul la numărul de telefon indicat în reţetă despre eroare şi solicită corectarea prescripţiei.
34. Valorificarea reţetei electronice are loc per poziţie de medicament sau dispozitiv medical şi cantitatea acestuia, fapt consemnat prin semnătura electronică calificată a specialistului din cadrul farmaciei.
35. Cantitatea de medicament sau dispozitiv medical prescrisă poate fi diminuată la solicitarea pacientului sau în cazul lipsei în farmacie a cantităţii necesare, cu ulterioara valorificare a prescripţiei pe parcursul a maximum trei vizite la farmacie.
36. În cazul formelor farmaceutice solide perorale, dacă cantitatea de medicament prescrisă diferă de numărul de unităţi din ambalajul primar, dar nu mai mult decât cu 10 unităţi, specialistul din cadrul farmaciei eliberează ambalajul integru. Preţul se compensează conform cantităţii eliberate.
37. La denumirile comerciale de medicamente şi dispozitive medicale compensate pentru care au fost negociate cu furnizorii preţurile de achiziţie şi semnate contracte cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină privind livrarea produsului către prestatorii de servicii farmaceutice la preţul negociat, preţul cu amănuntul nu va depăşi preţul maxim cu amănuntul inclus în Lista denumirilor comerciale ale medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate.
IV. RAPORTAREA CĂTRE COMPANIA NAŢIONALĂ
DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ
38. Prestatorul de servicii farmaceutice prezintă lunar Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, prin intermediul sistemului „e-Factura”, factura fiscală lunară privind medicamentele şi dispozitivele medicale compensate eliberate pe parcursul lunii precedente şi validate de SI „eReţeta”.
39. Prestatorul de servicii farmaceutice prezintă, la solicitarea Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, date privind disponibilitatea sortimentului şi preţurile la medicamentele şi dispozitivele medicale compensate în farmacie.
V. DISPOZIŢII SPECIALE
40. Prestatorul de servicii medicale este obligat să organizeze prescrierea, iar prestatorul de servicii farmaceutice – eliberarea către pacienţi a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate conform prevederilor prezentului Regulament şi ordinului ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină cu privire la aprobarea listelor de medicamente şi dispozitive medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
41. Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prin intermediul SI „eReţeta”, asigură accesul prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice la rapoartele privind volumul medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate prescrise şi eliberate, sumele financiare valorificate per prestator, inclusiv filialele acestora, precum şi per medic/farmacist.”;
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.106 din 23 februarie 2022
CRITERII DE CONTRACTARE
a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul
asigurării obligatorii de asistenţă medicală
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Criteriile de contractare a prestatorilor de servicii farmaceutice în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – criterii de contractare) au ca scop încadrarea în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală a prestatorilor de servicii farmaceutice (în continuare – prestatori) care întrunesc condiţiile reglementate pentru contractarea acestora de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
2. Aplicarea criteriilor de contractare a prestatorilor determină asigurarea prestării calitative a serviciilor farmaceutice şi garantarea accesibilităţii populaţiei la medicamente şi dispozitive medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală în condiţii de ambulatoriu.
3. Criteriile de contractare a prestatorilor în cadrul sistemului de asigurări obligatorii de asistenţă medicală se bazează pe următoarele principii:
1) obligativitatea respectării cadrului normativ în procesul aplicării criteriilor de contractare;
2) aplicarea echitabilă a criteriilor de contractare;
3) transparenţa rezultatelor aplicării criteriilor de contractare;
4) asigurarea egalităţii în drepturi a prestatorilor în procesul aplicării criteriilor de contractare.
II. CONDIŢII GENERALE DE CONTRACTARE A PRESTATORILOR
DE SERVICII FARMACEUTICE
4. Contractarea prestatorilor se efectuează de către agenţiile teritoriale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare – agenţii teritoriale) conform teritoriului arondat, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, conform prezentelor criterii de contractare.
5. Pentru a fi eligibil contractării de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prestatorii urmează să întrunească, concomitent, următoarele condiţii:
1) cererea depusă conform modelului aprobat prin Ordinul directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nr.18-A/2021;
2) actele de activitate/permisive prezentate de prestator – valabile, prevăzute în Nomenclatorul actelor permisive, aprobat prin Legea nr.160/2011.
6. Etapele de contractare a prestatorului sunt următoarele:
1) depunerea cererii şi a actelor de activitate/permisive (în continuare – dosar), conform listei aprobate prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
2) completarea şi depunerea chestionarului de autoevaluare a criteriilor de eligibilitate a prestatorului, conform modelului aprobat prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
3) examinarea dosarului de către agenţia teritorială;
4) examinarea chestionarului de autoevaluare a prestatorului şi atribuirea punctajului de către agenţia teritorială, conform procedurii aprobate prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, publicat pe pagina web oficială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării/modificării;
5) încheierea contractului între Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi prestator;
6) notificarea prestatorilor privind respingerea cererii de contractare.
7. După depunerea cererii şi a dosarului de către prestator, agenţia teritorială verifică prezenţa în dosarul depus a documentelor obligatorii pentru contractare, constată conformitatea şi valabilitatea actelor permisive şi verifică completarea formularelor din dosar.
8. În cazul în care se atestă lipsa unor acte sau necorespunderea acestora cerinţelor înaintate, agenţia teritorială informează prestatorul despre neconformităţile constatate, cu solicitarea prezentării actelor lipsă/remedierii neajunsurilor. Termenul-limită de prezentare de către prestator a informaţiei suplimentare/corectate este de cinci zile lucrătoare de la data notificării.
9. În cazul neprezentării de către prestator a informaţiei solicitate în termenele stabilite, agenţia teritorială notifică prestatorului respingerea cererii de contractare, cu indicarea motivului respingerii.
10. În urma verificării şi acceptării dosarului, agenţia teritorială examinează chestionarul (chestionarele) de autoevaluare a prestatorului, cu atribuirea punctajului corespunzător datelor din chestionar.
11. În cazul neacumulării punctajului pentru contractarea prestatorului, agenţia teritorială notifică prestatorului necesitatea remedierii neajunsurilor şi depunerii repetate a chestionarului de autoevaluare.
12. La întrunirea tuturor criteriilor de contractare, agenţia teritorială semnează cu prestatorul contractul privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală. În cazul neîntrunirii criteriilor de contractare, agenţia teritorială notifică prestatorului respingerea cererii de contractare, cu indicarea motivului respingerii.
13. Pe parcursul valabilităţii contractului, agenţia teritorială monitorizează valabilitatea actelor de activitate/permisive şi, cu 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate al acestora, informează prestatorul despre necesitatea actualizării actelor al căror termen urmează să expire şi notifică prestatorului rezoluţiunea contractului în cazul neprezentării actelor solicitate până la data expirării actelor incluse în dosar.
Anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.106 din 23 februarie 2022
CONTRACT-TIP privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
| |
_________________ |
„___” _______________ 20__ |
Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prin intermediul Agenţiei Teritoriale___________________________________________ (în continuare – CNAM), reprezentată de către________________________________________________________________________, (denumirea deplină, numărul licenţei, data eliberării şi termenul de valabilitate)
care acţionează în baza Statutului, şi Prestatorul de servicii farmaceutice _________________, reprezentat de către _____________________________________ (în continuare – Prestator), care acţionează în baza ______________________ (ambele în continuare – Părţi), au încheiat prezentul Contract, convenind asupra următoarelor:
1. Obiectul Contractului 1.1. Prezentul Contract stabileşte raportul juridic dintre CNAM şi Prestator în procesul eliberării pentru persoanele înregistrate la medicul de familie a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate). 1.2. În executarea clauzelor contractuale, Părţile aplică prevederile Regulamentului privind prescrierea şi eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Regulament) şi ale altor acte normative.
2. Drepturile şi obligaţiile Părţilor 2.1. Prestatorul are dreptul: a) să încaseze de la CNAM, în baza facturilor fiscale electronice emise şi documentelor însoţitoare, sumele pentru medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate; b) să fie informat despre lista denumirilor comerciale de medicamente compensate şi, respectiv, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate, despre lista furnizorilor de medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate contractaţi de CNAM, precum şi preţurile maxime cu amănuntul negociate la medicamentele şi dispozitivele medicale compensate; c) să cunoască condiţiile contractuale privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; c1) să utilizeze podurile de acces către SI „eReţeta” pentru a asigura interconectarea cu softul intern; d) să-şi organizeze activitatea în vederea eficientizării procesului de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, cu respectarea cadrului normativ; e) să încaseze de la beneficiarii de medicamente şi/sau dispozitive medicale parţial compensate contribuţia personală; f) să prezinte către CNAM propuneri cu privire la îmbunătăţirea mecanismului de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, de funcţionare a SI „eReţeta”, de semnalare a eventualelor probleme, erori aferente funcţionării sistemului; g) la instruire pentru a utiliza corect SI „eReţeta”. 2.2. Prestatorul este obligat: a) să elibereze, prin intermediul SI „eReţeta”, medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate incluse în lista denumirilor comerciale de medicamente compensate şi, respectiv, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate, publicate de către CNAM, conform sumelor fixe compensate stabilite pentru denumirile comune internaţionale de medicamente şi denumirile de dispozitive medicale, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al CNAM; a1) în cazul denumirilor comerciale negociate, să nu elibereze medicamente şi dispozitive medicale parţial compensate conform preţurilor cu amănuntul ce depăşesc preţul maxim cu amănuntul negociat şi contractat de către CNAM; a2) să verifice autenticitatea reţetelor completate olograf, identitatea pacientului şi a persoanei nominalizate înainte de a iniţia eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate; b) să asigure respectarea prevederilor actelor normative privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate în cadrul sistemului de asigurări obligatorii de asistenţă medicală; b1) la executarea drepturilor şi obligaţiilor contractuale, să asigure protecţia datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile actelor normative; c) să informeze pacientul, la recepţionarea reţetei, despre prezenţa în farmacie a tuturor denumirilor comerciale de medicamente şi/sau dispozitive medicale ale aceleiaşi denumiri comune internaţionale de medicament sau denumiri de dispozitiv medical prescris, preţurile cu amănuntul al acestora, precum şi denumirile comerciale care se încadrează integral în suma fixă compensată şi care pot fi eliberate în mod gratuit; d) să aprovizioneze permanent farmacia şi toate filialele acesteia incluse în sistemul de compensare cu medicamentele şi dispozitivele medicale prevăzute în Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobată în modul stabilit, şi să asigure disponibilitatea în stoc a denumirilor comerciale de medicamente din cadrul aceleiaşi denumiri comune internaţionale şi a tuturor modelelor de dispozitive medicale compensate din denumirile compensate, pornind de la cele mai mici preţuri disponibile; e) să pună la dispoziţia pacientului medicamentul şi/sau dispozitivul medical prescris, în termen de până la 72 de ore de la adresarea cu reţeta compensată prescrisă în cadrul farmaciei sau filialei acesteia, inclusiv în localităţile rurale, în cazul lipsei în stocul farmaciei a medicamentului şi/sau dispozitivului medical respectiv în momentul solicitării; f) să elibereze persoanelor înregistrate la medicul de familie medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate numai la prezentarea actului de identitate; g) să informeze pacientul despre drepturile şi obligaţiile privind medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate, precum şi despre modul de administrare şi/sau utilizare a acestora; h) să nu substituie denumirea comună internaţională a medicamentului sau denumirea dispozitivului medical prescris în reţetă cu o altă denumire comună internaţională de medicament sau altă denumire de dispozitiv medical; i) să nu elibereze medicamente şi dispozitive medicale în baza reţetei electronice cu termenul de valabilitate expirat sau care nu conţine datele obligatorii de prescriere şi eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate, stabilite în Regulament; j) să informeze în scris CNAM despre toate circumstanţele care pot influenţa executarea obligaţiilor conform prezentului Contract, inclusiv: - anularea, suspendarea sau expirarea termenului de valabilitate al actelor permisive, prevăzute în anexa nr.1 la Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, pentru desfăşurarea activităţii farmaceutice a Prestatorului, inclusiv a filialelor acestuia – în ziua următoare survenirii faptelor indicate; - modificarea listei filialelor Prestatorului – cu cel puţin cinci zile calendaristice până la iniţierea procesului de eliberare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate; - intentarea procedurii de insolvabilitate a Prestatorului – în termen de cinci zile calendaristice de la pronunţarea hotărârii de către instanţa de judecată; - modificarea datelor din licenţa Prestatorului sau modificarea altor date aferente documentaţiei prezentate CNAM de către Prestator pentru contractare – în termen de cinci zile calendaristice de la survenirea acestora; j1) să gestioneze lista utilizatorilor SI „eReţeta” din cadrul Prestatorului şi să asigure actualizarea acesteia în termen de 3 zile de la data survenirii modificărilor; j2) să asigure cu dispozitive de creare a semnăturilor electronice utilizatorii SI „eReţeta” din cadrul Prestatorului; k) să practice o evidenţă cantitativ-valorică pentru fiecare tip de medicamente şi dispozitive medicale compensate, să ţină evidenţa medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate eliberate per filială şi să prezinte informaţia la solicitarea CNAM; l) să raporteze CNAM lunar în format electronic, prin intermediul sistemului informaţional, datele despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate în luna precedentă de gestiune, cu respectarea regulilor de raportare aprobate prin ordin al directorului general al CNAM; m) să prezinte agenţiei teritoriale a CNAM, în primele cinci zile lucrătoare ale fiecărei luni: - raportul despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate pe parcursul lunii precedente, conform modelului aprobat prin ordin al directorului general al CNAM, utilizând sistemul informaţional al CNAM; - factura fiscală electronică, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a facturilor fiscale electronice „e-Factura”, pentru achitarea sumelor compensate; n) să asigure corectitudinea introducerii în SI „eReţeta” a datelor din formularul de reţetă completat olograf, veridicitatea informaţiei raportate despre medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate eliberate şi a datelor din factura fiscală electronică care se prezintă către CNAM; o) să verifice permanent respectarea ordinii de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate de către filialele sale; p) să aplice adaos comercial pentru medicamentele compensate în limitele aprobate de cadrul normativ, dar nu mai mult de 15% din preţul de achiziţie; q) să aplice pentru dispozitivele medicale compensate un adaos comercial de până la 15% din preţul de achiziţie; q1) să înregistreze toate tranzacţiile legate de eliberarea medicamentelor şi dispozitivelor medicale în aparatul de casă şi să prezinte pacientului bonul de casă pentru fiecare tranzacţie efectuată; r) să asigure pe perioada activităţii respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite în Chestionarul de autoevaluare a Prestatorului, aprobat prin ordin al directorului general al CNAM; s) să accepte evaluarea din partea CNAM privind respectarea criteriilor de eligibilitate la extinderea cu o nouă filială, respectarea condiţiilor prezentului Contract, a regulilor de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate, a actelor de achiziţie a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale şi a altor acte relevante pentru evidenţa, stocarea şi casarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; t) să informeze CNAM despre lipsa pe piaţă sau refuzul de livrare de către distribuitori a medicamentelor şi dispozitivelor medicale din Lista medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală; u) să furnizeze, la solicitarea CNAM, în termenele stabilite, informaţii veridice privind medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate, în vederea executării obligaţiilor prevăzute în prezentul Contract şi alte acte normative;
[Lit.v) abrogată prin Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
2.3. CNAM are dreptul: a) să nu achite sumele compensate în baza reţetelor completate cu încălcarea cerinţelor Regulamentului şi ordinului ministrului sănătăţii şi directorului general al CNAM cu privire la aprobarea listelor de medicamente şi dispozitive medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală; b) să verifice respectarea clauzelor contractuale de către Prestator, corectitudinea completării facturilor fiscale electronice şi a rapoartelor; c) să reţină din contul transferurilor ulterioare către Prestator: - suma primită nejustificat din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi penalitatea de 10% din această sumă; - penalitatea în mărime de 10% din suma compensată per reţetă, în cazul în care s-a constatat introducerea eronată de către Prestator a datelor în SI „eReţeta”;
[Lit.d)-e) abrogate prin Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
f) să solicite Prestatorului prezentarea datelor cu privire la sortimentul, stocul şi preţurile de achiziţie şi cu amănuntul ale medicamentelor şi dispozitivelor medicale compensate, în vederea realizării analizei disponibilităţii economice şi fizice a produselor respective pe piaţa farmaceutică a Republicii Moldova. 2.4. CNAM este obligată: a) să încheie contracte de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală numai cu prestatorii de servicii farmaceutice, indiferent de forma de organizare, care activează în conformitate cu cadrul normativ şi corespund criteriilor de contractare aprobate de Guvern; b) să informeze, prin intermediul paginii web oficiale a CNAM, despre lista denumirilor comerciale de medicamente compensate, lista denumirilor de modele ale dispozitivelor medicale compensate şi lista furnizorilor de medicamente şi/sau dispozitive medicale contractaţi de CNAM; b1) să implementeze, să dezvolte şi să menţină în funcţiune SI „eReţeta”, asigurând securitatea şi confidenţialitatea datelor şi informaţiilor medicale, precum şi a datelor cu caracter personal ale utilizatorilor şi pacienţilor; b2) să ofere acces Prestatorului la SI „eReţeta” pentru a asigura interconectarea cu softul intern al farmaciilor; c) să organizeze şedinţe comune cu Prestatorii în scopul examinării propunerilor de perfecţionare a mecanismului de eliberare şi raportare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate; d) să acorde suport metodologic Prestatorului în aplicarea mecanismului de compensare a medicamentelor şi dispozitivelor medicale; e) să asigure confidenţialitatea informaţiilor obţinute de la Prestator; f) să achite factura fiscală electronică emisă de Prestator timp de o lună de la data recepţionării ei. În cazul în care factura fiscală electronică prezentată necesită o verificare suplimentară şi în cazul necesităţii evaluării respectării de către Prestator a condiţiilor contractuale şi documentelor contabile, termenul de achitare a facturii poate fi prelungit, dar nu mai mult decât cu 15 zile calendaristice; g) în cazul nerespectării termenului de achitare prevăzut la lit.f), CNAM va achita o dobândă de întârziere în mărime de 0,01% din suma restantă pentru fiecare zi de întârziere.
3. Termenul Contractului şi încetarea lui 3.1. Contractul se încheie pentru o perioadă de trei ani şi este valabil începând cu data semnării lui de către Părţi. Acţiunea acestuia se va prelungi în mod automat pentru următorul termen consecutiv de trei ani, dacă Părţile nu vor conveni altfel. 3.2. Contractul poate fi modificat sau rezolvit numai cu acordul ambelor Părţi. 3.3. Contractul poate fi rezolvit din iniţiativa unei Părţi, prin notificarea scrisă cu 30 de zile calendaristice înainte de data la care se solicită rezoluţiunea, în cazul în care cealaltă Parte nu-şi execută obligaţiile stabilite prin prezentul Contract. 3.4. Contractul îşi încetează acţiunea de drept în caz de faliment, dizolvare sau lichidare a uneia dintre Părţi, în caz de expirare a actelor permisive ale Prestatorului. Contractul se suspendă pe perioada de suspendare a activităţii sau licenţei Prestatorului.
4. Impediment care justifică neexecutarea obligaţiilor contractuale 4.1. În cazul intervenirii unui impediment în afara controlului Părţilor, care justifică neexecutarea obligaţiilor contractuale, care nu putea fi în mod rezonabil evitat sau depăşit, ale cărui consecinţe nu puteau fi în mod rezonabil evitate sau depăşite şi care era imprevizibil la momentul încheierii Contractului, Partea care îl invocă este exonerată de răspundere în baza prezentului Contract, dacă a notificat cealaltă Parte despre intervenirea impedimentului şi efectele acestuia asupra capacităţii sale de a-şi onora obligaţiile contractuale în termen de cinci zile lucrătoare după ce a cunoscut sau trebuia să cunoască aceste circumstanţe. 4.2. Neexecutarea obligaţiilor contractuale este justificată doar pe durata existenţei impedimentului. 4.3. Dacă una dintre Părţi nu a notificat celeilalte Părţi în termenele prevăzute mai sus intervenirea impedimentului, aceasta suportă toate daunele provocate celeilalte Părţi. 4.4. În cazul în care impedimentul se extinde pe o perioadă care depăşeşte şase luni, fiecare Parte poate cere rezoluţiunea Contractului.
5. Dispoziţii finale 5.1. Conform prezentului Contract, se consideră primire nejustificată a mijloacelor financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală cazurile când Prestatorul, încălcând prevederile prezentului Contract şi ale Regulamentului, a eliberat persoanelor înregistrate la medicul de familie medicamente şi/sau dispozitive medicale compensate, le-a inclus în factura fiscală electronică prezentată CNAM şi a primit plata conform acestei facturi. 5.2. Dacă Prestatorul depistează în mod independent că a primit nejustificat mijloace financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi le returnează până la începerea evaluării de către CNAM, penalitatea nu se aplică. 5.3. Refuzul Prestatorului de a pune la dispoziţia CNAM actele de evidenţă a medicamentelor şi dispozitivelor medicale şi documentele în baza cărora se achită acestea de către CNAM conduce la sistarea plăţilor în curs către Prestator până la următoarea evaluare. 5.4. Litigiile apărute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea sau alte pretenţii ce decurg din prezentul Contract vor fi supuse în prealabil unei proceduri de soluţionare amiabilă. Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă ţin de competenţa instanţelor judecătoreşti abilitate conform legislaţiei. 5.5. Prezentul Contract este întocmit în două exemplare, câte unul pentru fiecare Parte, ambele cu aceeaşi putere juridică.
6. Adresele juridice şi datele de identificare ale Părţilor
| |
CNAM _____________________ _____________________ |
Prestatorul _____________________ _____________________
|
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.8 din 10.01.2024, în vigoare 01.04.2024]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.213 din 12.04.2023, în vigoare 20.04.2023]
