joi, 18 iulie 2002
317/13.12.94 Lege cu privire la Curtea Constituţională

L E G E

cu privire la Curtea Constituţională

 

nr. 317-XIII  din  13.12.1994

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.8/86 din 07.02.1995

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Curtea Constituţională – autoritate de jurisdicţie constituţională

Articolul 2. Legislaţia privind Curtea Constituţională

Articolul 3. Principiile de activitate

Articolul 4. Atribuţiile

Articolul 5. Durata mandatului

Articolul 6. Structura

Articolul 7. Preşedintele Curţii Constituţionale

Articolul 8. Atribuţiile Preşedintelui Curţii Constituţionale

Articolul 9. Obligativitatea executării cererilor Curţii Constituţionale

Articolul 10. Rapoartele Curţii Constituţionale

 

Capitolul II

STATUTUL DE JUDECĂTOR AL CURŢII CONSTITUŢIONALE

Articolul 11. Numirea

Articolul 12. Jurămîntul

Articolul 13. Independenţa

Articolul 14. Inamovibilitatea

Articolul 15. Incompatibilităţi

Articolul 16. Imunitatea

Articolul 17. Obligaţii

Articolul 18. Vacanţa funcţiei

Articolul 19. Ridicarea mandatului

Articolul 20. Completarea vacanţei

Articolul 21. Gradul de calificare, salariul, indemnizaţiile, pensiile

Articolul 22. Garanţiile de executare a mandatului

 

Capitolul III

EXERCITAREA JURISDICŢIEI

Articolul 23. Plenul Curţii Constituţionale

Articolul 24. Sesizarea Curţii Constituţionale

Articolul 25. Subiecţii cu drept de sesizare

Articolul 26. Actele Curţii Constituţionale

Articolul 27. Votarea

Articolul 28. Acţiunea actelor Curţii Constituţionale

Articolul 281. Obligaţia autorităţilor publice privind executarea actelor Curţii Constituţionale

Articolul 282. Neexecutarea actelor Curţii Constituţionale

Articolul 29. Publicitatea dezbaterilor

Articolul 30. Limba de procedură

Articolul 31. Limitele de competenţă

Articolul 32. Termenul de soluţionare a sesizării

Articolul 33. Legislaţia privind procedura jurisdicţională

 

Capitolul IV

PERSONALUL DE SPECIALITATE ŞI ADMINISTRATIV

Articolul 34. Secretariatul Curţii Constituţionale

Articolul 35. Judecătorii-asistenţi

Articolul 36. Consiliul ştiinţific consultativ

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 37. Finanţarea activităţii

Articolul 38. Simbolurile puterii

Articolul 39. Sigiliul

Articolul 40. Sediul

Articolul 41. Paza

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII TRANZITORII

Articolul 42. Dispoziţii tranzitorii

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Curtea Constituţională – autoritate de jurisdicţie constituţională

(1) Curtea Constituţională este unica autoritate de jurisdicţie constituţională în Republica Moldova.

(2) Curtea Constituţională este independentă şi se supune numai Constituţiei.

(3) Curtea Constituţională:

a) garantează supremaţia Constituţiei;

b) asigură realizarea principiului separării puterii de stat în putere legislativă, putere executivă şi putere judecătorească;

c) garantează responsabilitatea statului faţă de cetăţean şi a cetăţeanului faţă de stat.

 

Articolul 2. Legislaţia privind Curtea Constituţională

Curtea Constituţională se conduce în activitatea sa de Constituţie, de prezenta lege, de Codul Jurisdicţiei Constituţionale.

 

Articolul 3. Principiile de activitate

Curtea Constituţională activează în baza principiilor:

a) independenţei;

b) colegialităţii;

c) legalităţii;

d) publicităţii.

 

Articolul 4. Atribuţiile

(1) Curtea Constituţională:

a) exercită la sesizare controlul constituţionalităţii legilor, regulamentelor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

b) interpretează Constituţia;

c) se pronunţă asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;

d) confirmă rezultatele referendumurilor republicane;

e) confirmă rezultatele alegerii Parlamentului şi a Preşedintelui Republicii Moldova, validează mandatele deputaţilor şi al Preşedintelui Republicii Moldova;

f) constată circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului, demiterea Preşedintelui Republicii Moldova, interimatul funcţiei de Preşedinte, imposibilitatea Preşedintelui Republicii Moldova de a-şi exercita atribuţiile mai mult de 60 de zile, precum şi constată circumstanţele care conduc la ridicarea mandatului de deputat, dispune ridicarea acestuia şi declară vacant mandatul de deputat;

g) rezolvă excepţiile de neconstituţionalitate a actelor juridice, sesizate de Curtea Supremă de Justiţie;

h) hotărăşte asupra chestiunilor care au ca obiect constituţionalitatea unui partid.

(2) Competenţa Curţii Constituţionale este prevăzută de Constituţie şi nu poate fi contestată de nici o autoritate publică.

[Art.4 modificat prin Legea nr.1157-XV din 21.06.2002, în vigoare 16.07.2002]

 

Articolul 5. Durata mandatului

(1) Durata mandatului Curţii Constituţionale nu este limitată.

(2) Judecătorul Curţii Constituţionale poate deţine această funcţie pe durata a două mandate.

 

Articolul 6. Structura

(1) Curtea Constituţională se compune din 6 judecători, numiţi pentru un mandat de 6 ani.

(2) Doi judecători sînt numiţi de Parlament, doi de Preşedintele Republicii Moldova şi doi de Consiliul Superior al Magistraturii.

(3) Pe lîngă Curtea Constituţională se formează Secretariatul, care are sarcina de asigurare a activităţii Curţii.

(4) Pe lîngă Curtea Constituţională poate funcţiona un Consiliu ştiinţific consultativ.

 

Articolul 7. Preşedintele Curţii Constituţionale

(1) Preşedintele Curţii Constituţionale este ales prin vot secret, pentru un termen de 3 ani, cu majoritatea de voturi ale judecătorilor Curţii.

(2) Numărul de candidaţi la funcţia de Preşedinte al Curţii Constituţionale este nelimitat.

(3) Dacă la primul tur de scrutin candidaţii nu întrunesc majoritatea de voturi, se va proceda la al doilea tur de scrutin şi va fi ales preşedinte judecătorul care a obţinut cel mai mare număr de voturi.

(4) Dacă la cel de-al doilea tur de scrutin candidaţii întrunesc acelaşi număr de voturi, preşedintele va fi ales prin tragerea la sorţi între candidaţi.

(5) Curtea Constituţională alege un judecător care va exercita funcţiile Preşedintelui în timpul absenţei acestuia.

 

Articolul 8. Atribuţiile Preşedintelui Curţii Constituţionale

(1) Preşedintele Curţii Constituţionale are următoarele atribuţii:

a) convoacă Curtea Constituţională şi prezidează şedinţele acesteia;

b) coordonează activitatea Curţii Constituţionale şi repartizează cauzele spre soluţionare;

c) reprezintă Curtea Constituţională în faţa autorităţilor publice din ţară şi străinătate;

d) constată cazurile de încetare a mandatului judecătorului, prevăzute în prezenta lege, şi sesizează autoritatea publică ce l-a numit ca să numească un judecător pentru postul devenit vacant;

e) exercită conducerea generală a Secretariatului Curţii Constituţionale, angajează şi eliberează din funcţie lucrătorii Secretariatului, în condiţiile acordului de muncă;

f) depune spre aprobare la Curtea Constituţională regulamentul Secretariatului Curţii, organigrama, statul lui de funcţii, regulamentul Consiliului ştiinţific-consultativ de pe lîngă Curtea Constituţională, aprobă regulamentul compartimentelor Secretariatului;

g) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de prezenta lege şi de Codul Jurisdicţiei Constituţionale, de alte acte legislative.

(2) Preşedintele Curţii Constituţionale este ordonatorul mijloacelor financiare ale Curţii, în limita bugetului aprobat.

(3) Preşedintele Curţii Constituţionale emite ordine şi dispoziţii.

 

Articolul 9. Obligativitatea executării cererilor Curţii Constituţionale

(1) Autorităţile publice, alte persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, sînt obligate să comunice informaţiile, să prezinte, în termen de 15 zile, documentele şi actele pe care le deţin, cerute de Curtea Constituţională pentru exercitarea atribuţiilor sale.

(2) Neexecutarea alin.(1) sau executarea lui necorespunzătoare, precum şi neprezentarea la şedinţele plenare din motive considerate de Curte ca fiind neîntemeiate, se sancţionează în conformitate cu Codul Jurisdicţiei Constituţionale.

 

Articolul 10. Rapoartele Curţii Constituţionale

Curtea Constituţională prezintă anual autorităţilor competente de a numi judecători rapoarte privind exercitarea jurisdicţiei.

 

Capitolul II

STATUTUL DE JUDECĂTOR AL CURŢII CONSTITUŢIONALE

Articolul 11. Numirea

(1) Judecător al Curţii Constituţionale poate fi cetăţeanul Republicii Moldova care are pregătire juridică superioară, înaltă competenţă profesională şi o vechime de cel puţin 15 ani în activitatea juridică, în învăţămîntul juridic superior sau în activitatea ştiinţifică.

(2) Limita de vîrstă pentru numire în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale este de 65 de ani.

(3) Numirea se poate face numai cu acordul prealabil, exprimat în scris, al candidatului. În cazul în care candidatul ocupă o funcţie incompatibilă cu aceea de judecător al Curţii Constituţionale sau este membru al unui partid sau al unei alte organizaţii politice, acordul trebuie să cuprindă angajamentul candidatului de a demisiona, la data depunerii jurămîntului, din funcţia pe care o ocupă şi de a-şi suspenda activitatea în partid sau în o altă organizaţie politică.

 

Articolul 12. Jurămîntul

(1) La intrare în exercitarea funcţiei, judecătorul Curţii Constituţionale depune în faţa Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Consiliului Superior al Magistraturii următorul jurămînt:

“Jur să îndeplinesc cinstit şi conştiincios obligaţiile de judecător al Curţii Constituţionale, să apăr orînduirea constituţională a Republicii Moldova, să mă supun în exercitarea funcţiei numai şi numai Constituţiei”.

(2) Judecătorul îşi exercită funcţia de la data depunerii jurămîntului.

 

Articolul 13. Independenţa

(1) Judecătorii Curţii Constituţionale sînt independenţi în exercitarea mandatului şi se supun numai Constituţiei.

(2) Judecătorii Curţii Constituţionale nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau opiniile exprimate în exercitarea mandatului.

 

Articolul 14. Inamovibilitatea

(1) Judecătorul Curţii Constituţionale este inamovibil pe durata mandatului.

(2) Mandatul de judecător al Curţii Constituţionale se suspendă şi se ridică numai în cazul stabilit de prezenta lege.

(3) În caz de ridicare a mandatului, judecătorul este eliberat din funcţie, în condiţiile prezentei legi.

(4) Judecătorul Curţii Constituţionale poate demisiona din proprie iniţiativă.

 

Articolul 15. Incompatibilităţi

Funcţia de judecător al Curţii Constituţionale este incompatibilă cu oricare altă funcţie publică sau privată retribuită, cu excepţia activităţii didactice şi ştiinţifice.

 

Articolul 16. Imunitatea

(1) Judecătorul Curţii Constituţionale nu poate fi reţinut, arestat, percheziţionat, cu excepţia cazurilor de infracţiune flagrantă, trimis în judecată contravenţională sau penală fără încuviinţarea prealabilă a Curţii Constituţionale.

(2) Competenţa de judecată pentru infracţiunile şi delictele administrative săvîrşite de judecătorul Curţii Constituţionale aparţine Curţii Supreme de Justiţie.

(3) Intentarea de acţiune penală şi cererea încuviinţării trimiterii în judecată ţin de competenţa Procurorului General.

(4) De la data încuviinţării trimiterii în judecată, judecătorul Curţii Constituţionale este suspendat de drept din funcţie. În caz de condamnare definitivă, mandatul judecătorului este ridicat, în condiţiile prezentei legi.

 

Articolul 17. Obligaţii

Judecătorul Curţii Constituţionale este obligat:

a) să-şi îndeplinească atribuţiile cu imparţialitate şi în respectul Constituţiei;

b) să păstreze secretul deliberărilor şi al voturilor şi să nu ia poziţie publică sau să dea consultaţii în probleme de competenţa Curţii Constituţionale;

c) la adoptarea actelor Curţii Constituţionale să-şi exprime votul afirmativ sau negativ;

d) să comunice Preşedintelui Curţii Constituţionale activitatea incompatibilă cu atribuţiile pe care le exercită;

e) să nu permită folosirea funcţiei sale în scop de propagandă de orice fel;

f) să se abţină de la orice acţiune contrară statutului de judecător.

 

Articolul 18. Vacanţa funcţiei

(1) Mandatul de judecător al Curţii Constituţionale încetează şi se declară vacanţa funcţiei în caz de:

a) expirare a mandatului;

b) demisie;

c) ridicare a mandatului;

d) deces.

(2) Încetarea mandatului şi vacanţa funcţiei în cazurile prevăzute la alin.(1) lit.a), b), d) se declară prin dispoziţie a Preşedintelui Curţii Constituţionale, iar în cazul prevăzut la lit.c) de către Curtea Constituţională.

 

Articolul 19. Ridicarea mandatului

(1) Mandatul judecătorului Curţii Constituţionale încetează prin ridicarea imunităţii judecătorului în caz de:

a) imposibilitate a exercitării funcţiei de judecător din motive de sănătate timp îndelungat şi neîntrerupt (mai mult de 4 luni);

b) încălcare a jurămîntului şi a obligaţiilor funcţiei;

c) condamnare de către instanţa judecătorească pentru săvîrşirea unei infracţiuni;

d) incompatibilitate.

(2) Asupra ridicării imunităţii judecătorului şi încetării exercitării funcţiei în cazurile prevăzute în alin.(1) decide Curtea Constituţională.

(3) Controlul asupra semnalelor de încălcare a jurămîntului sau a obligaţiunilor funcţionale de către judecători se efectuează de un complet din 2 judecători, numiţi prin dispoziţie a Preşedintelui Curţii Constituţionale.

 

Articolul 20. Completarea vacanţei

(1) În cazul încetării mandatului judecătorului conform art.18, Preşedintele Curţii sesizează autoritatea competentă în termen de cel mult 3 zile de la data declarării vacanţei funcţiei, solicitîndu-i să numească un nou judecător.

(2) Autoritatea competentă numeşte judecătorul în termen de 15 zile de la data sesizării Preşedintelui Curţii Constituţionale.

 

Articolul 21. Gradul de calificare, salariul, indemnizaţiile, pensiile

(1) Judecătorii Curţii Constituţionale, specialişti cu o pregătire juridică superioară şi o înaltă competenţă profesională, beneficiază, pe viaţă, din momentul desemnării în această funcţie, de gradul superior de calificare a judecătorilor.

(2) Preşedintele Curţii Constituţionale este asimilat cu Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie în salariu, indemnizaţii şi pensie.

(3) Judecătorii Curţii Constituţionale sînt asimilaţi cu vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie în salariu, indemnizaţii şi pensie.

(4) Salariul şi indemnizaţiile Preşedintelui şi ale judecătorilor Curţii Constituţionale sînt stabilite prin hotărîre a Curţii Constituţionale şi prevăzute la bugetul ei.

(5) Judecătorul Curţii Constituţionale care s-a retras din componenţa ei după atingerea limitei de vîrstă pentru această funcţie sau din cauza imposibilităţii îndelungate şi neîntrerupte (mai mult de 4 luni) din motive de sănătate de a-şi exercita atribuţiile are dreptul la o indemnizaţie de concediere egală cu un salariu anual al funcţiei. Curtea Constituţională are dreptul de a acorda judecătorului care demisionează o indemnizaţie de concediere egală cu cel mult 3 salarii lunare ale funcţiei.

(6) Modul de asigurare cu pensii a judecătorului Curţii Constituţionale se stabileşte în condiţiile legii.

[Art.21 modificat prin Legea nr.1221-XIII din 26.06.1997, în vigoare 07.08.1997]

 

Articolul 22. Garanţiile de executare a mandatului

(1) Pe perioada de executare a mandatului de judecător al Curţii Constituţionale contractul de muncă la serviciul anterior se suspendă.

(2) După expirarea mandatului, judecătorului Curţii Constituţionale i se rezervă funcţia anterioară, iar dacă ea este lichidată i se oferă o funcţie echivalentă la aceeaşi unitate sau la alta.

(3) Cu persoana care urmează să exercite funcţia anterioară a judecătorului se încheie un contract de muncă pe un termen anumit, care se reziliază la revenirea judecătorului. Astfel se va proceda şi în cazul în care funcţia anterioară a judecătorului este ocupată prin alegere sau concurs.

(4) Durata de executare a mandatului de judecător se include în vechimea în muncă totală şi neîntreruptă, în specialitatea precedentă.

(5) Judecătorul care la data expirării mandatului a atins limita de vîrstă şi are vechimea în muncă necesară pensionării este pensionat din funcţia de judecător, în condiţiile legii.

(6) Judecătorul are dreptul la concediu anual plătit pe o durată de 36 de zile lucrătoare (luîndu-se drept bază săptămîna de muncă de 6 zile), la concediu neplătit pentru interesele personale.

(7) Judecătorul neasigurat cu spaţiu locativ are dreptul, conform legislaţiei, să i se îmbunătăţească condiţiile de trai în cel mult 6 luni de la data numirii în funcţie.

 

Capitolul III

EXERCITAREA JURISDICŢIEI

Articolul 23. Plenul Curţii Constituţionale

(1) Curtea Constituţională exercită jurisdicţia în şedinţe plenare (plen).

(2) Plenul Curţii Constituţionale, pe lîngă exercitarea jurisdicţiei, conduce activitatea Curţii în ansamblu.

(3) Cvorumul pentru plenul Curţii Constituţionale este de două treimi din numărul judecătorilor Curţii.

(4) Curtea Constituţională este în drept să se convoace în plen numai după ce au fost numiţi cel puţin 4 judecători din partea tuturor autorităţilor competente.

 

Articolul 24. Sesizarea Curţii Constituţionale

(1) Curtea Constituţională exercită jurisdicţia la sesizarea făcută de subiecţii stabiliţi de prezenta lege, în condiţiile Codului Jurisdicţiei Constituţionale.

(2) Sesizarea trebuie să fie motivată şi să corespundă cerinţelor prevăzute în Codul Jurisdicţiei Constituţionale.

(3) Sesizarea este semnată de şeful organului în al cărui nume este făcută.

(4) Modelul sesizării şi modul depunerii ei sînt prevăzute de Codul Jurisdicţiei Constituţionale.

 

Articolul 25. Subiecţii cu drept de sesizare

Dreptul de sesizare îl au:

a) Preşedintele Republicii Moldova;

b) Guvernul;

c) ministrul justiţiei;

d) Curtea Supremă de Justiţie;

e) Judecătoria Economică;

f) Procurorul General;

g) deputatul în Parlament;

h) fracţiunea parlamentară;

i) avocatul parlamentar;

j) Adunarea Populară a Găgăuziei (Gagauz-Yeri) - în cazurile supunerii controlului constituţionalităţii legilor, regulamentelor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, ce îngrădesc împuternicirile Găgăuziei.

[Art.25 completat prin Legea nr.18-XIV din 14.05.1998, în vigoare 02.07.1998]

[Art.25 completat prin Legea nr.917-XIII din 11.07.1996, în vigoare 15.08.1996]

 

Articolul 26. Actele Curţii Constituţionale

(1) Curtea Constituţională adoptă hotărîri, decizii şi emite avize.

(2) Hotărîrile şi avizele se adoptă în numele Republicii Moldova.

(3) După adoptare, actele Curţii Constituţionale se pronunţă în plen.

(4) Hotărîrile şi avizele Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în decursul a 10 zile de la data adoptării.

(5) Actele Curţii Constituţionale nu sînt supuse nici unei căi de atac, sînt definitive şi intră în vigoare la data adoptării. La decizia Curţii, unele acte intră în vigoare la data publicării sau la data indicată în ele.

(6) Actele Curţii Constituţionale sînt semnate de Preşedintele Curţii sau de judecătorul care îl înlocuieşte.

(7) Hotărîrile Curţii Constituţionale produc efect numai pentru viitor.

 

Articolul 27. Votarea

(1) Actele Curţii se adoptă cu votul majorităţii judecătorilor.

(2) În cazul parităţii de voturi, cel al Preşedintelui sau al judecătorului care îl înlocuieşte este hotărîtor.

(3) Votarea se face deschis. La decizia plenului Curţii Constituţionale, unele acte pot fi votate în mod secret.

(4) Judecătorul nu este în drept să se eschiveze sau să se abţină de la votare.

(5) Opinia separată a judecătorului poate fi anexată, la cerere, la actul adoptat.

 

Articolul 28. Acţiunea actelor Curţii Constituţionale

(1) Actele Curţii Constituţionale sînt acte oficiale şi executorii, pe întreg teritoriul ţării, pentru toate autorităţile publice şi pentru toate persoanele juridice şi fizice.

(2) Actele normative sau unele părţi ale acestora declarate neconstituţionale devin nule şi nu se aplică din momentul adoptării hotărîrii respective a Curţii Constituţionale.

(3) Consecinţele juridice ale actului normativ sau ale unor părţi ale acestuia declarate neconstituţionale sînt înlăturate conform legislaţiei în vigoare.

[Art.28 în redacţia Legii nr.1137-XV din 14.06.2002, în vigoare 18.07.2002]

 

Articolul 281. Obligaţia autorităţilor publice privind executarea actelor Curţii Constituţionale

(1) Guvernul, în termen de cel mult 3 luni de la data publicării hotărîrii Curţii Constituţionale, prezintă Parlamentului proiectul de lege cu privire la modificarea şi completarea sau abrogarea actului normativ sau a unor părţi ale acestuia declarate neconstituţionale. Proiectul de lege respectiv va fi examinat de Parlament în mod prioritar.

(2) Preşedintele Republicii Moldova sau Guvernul, în termen de 2 luni de la data publicării hotărîrii Curţii Constituţionale, modifică şi completează sau abrogă actul sau unele părţi ale acestuia declarate neconstituţionale şi, după caz, emite sau adoptă un act nou.

(3) Actele emise întru executarea actelor normative sau a unor părţi ale acestora declarate neconstituţionale devin nule şi se abrogă.

(4) Observaţiile (constatările) Curţii Constituţionale privind lacunele (omisiunile) reglementărilor normative, datorate nerealizării unor prevederi constituţionale, indicate în adresă, urmează să fie examinate de instanţa vizată, care în termen de cel mult 3 luni, va informa Curtea Constituţională despre rezultatele examinării.

[Art.281 introdus prin Legea nr.1137-XV din 14.06.2002, în vigoare 18.07.2002]

 

Articolul 282. Neexecutarea actelor Curţii Constituţionale

Neexecutarea, executarea necorespunzătoare, împiedicarea executării actelor Curţii Constituţionale atrag după sine răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.

[Art.282 introdus prin Legea nr.1137-XV din 14.06.2002, în vigoare 18.07.2002]

 

Articolul 29. Publicitatea dezbaterilor

Şedinţele Curţii Constituţionale sînt publice, dar Preşedintele poate dispune şedinţă secretă în cazul în care publicitatea poate dăuna securităţii statului şi ordinii publice.

 

Articolul 30. Limba de procedură

(1) Procedura şi lucrările de secretariat în Curtea Constituţională se efectuează în limba de stat. Documentele prezentate într-o altă limbă se traduc în limba de stat şi se aduc la cunoştinţă publică.

(2) Participanţii la şedinţă alolingvi pot să vorbească, să dea explicaţii prin interpret.

 

Articolul 31. Limitele de competenţă

(1) Curtea Constituţională examinează numai chestiuni ce ţin de competenţa ei.

(2) Sînt supuse controlului constituţionalităţii numai actele normative adoptate după intrarea în vigoare a Constituţiei adoptate la 29 iulie 1994.

(3) Curtea Constituţională examinează în exclusivitate probleme de drept.

 

Articolul 32. Termenul de soluţionare a sesizării

Curtea Constituţională trebuie să soluţioneze sesizarea în termen de 6 luni de la data primirii materialelor.

 

Articolul 33. Legislaţia privind procedura jurisdicţională

Procedura de jurisdicţie Constituţională este stabilită în Codul Jurisdicţiei Constituţionale.

 

Capitolul IV

PERSONALUL DE SPECIALITATE ŞI ADMINISTRATIV

Articolul 34. Secretariatul Curţii Constituţionale

(1) Secretariatul Curţii Constituţionale acordă Curţii asistenţă informaţională, organizatorică, ştiinţifică şi de altă natură, organizează audienţa cetăţenilor, examinează în prealabil sesizările Curţii Constituţionale a căror soluţionare de către judecătorii Curţii nu este neapărată, acordă ajutor judecătorilor la pregătirea dosarelor pentru examinare.

(2) Secretariatul Curţii Constituţionale este condus de un şef.

(3) Regulamentul Secretariatului Curţii Constituţionale, organigrama şi statul lui de funcţii se aprobă de Curtea Constituţională.

(4) Personalul de specialitate şi administrativ cad sub incidenţa legislaţiei muncii, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege.

 

Articolul 35. Judecătorii-asistenţi

(1) Preşedintele şi judecătorii Curţii Constituţionale sînt asistaţi în activitatea lor de 6 judecători-asistenţi.

(2) Judecătorii-asistenţi trebuie să aibă pregătire juridică superioară şi o vechime de cel puţin 10 ani în activitatea juridică sau în învăţămîntul juridic superior. Ei sînt angajaţi prin concurs. Comisia de examinare se numeşte de Preşedintele Curţii Constituţionale, din 3 judecători, şeful Secretariatului şi alţi funcţionari ai Curţii.

(3) Judecătorii-asistenţi sînt asimilaţi cu judecătorii Curţii de Apel şi au acelaşi statut ca şi judecătorii din alte instanţe judecătoreşti.

(4) Judecătorii-asistenţi depun jurămîntul în faţa plenului Curţii Constituţionale în condiţiile prevăzute la articolul 12 alineatele (1), (4) şi (6) din Legea cu privire la statutul judecătorului. Depunerea jurămîntului se consemnează într-un proces-verbal,semnat de Preşedintele Curţii Constituţionale şi de persoana care a depus jurămîntul.

(5) Judecătorilor-asistenţi, în funcţie de vechimea în muncă şi de experienţa profesională, li se conferă, pe viaţă, gradul II şi gradul I de calificare a judecătorilor. Gradele de calificare se conferă judecătorilor-asistenţi la şedinţa plenară a Curţii Constituţionale, după atestarea lor în modul stabilit.

(6) Judecătorii-asistenţi beneficiază de imunitate. Lor li se aplică prevederile articolului 16.

[Art.35 completat prin Legea nr.1221-XIII din 26.06.1997, în vigoare 07.08.1997]

 

Articolul 36. Consiliul ştiinţific consultativ

(1) Pe lîngă Curtea Constituţională poate fi format un consiliu ştiinţific-consultativ din savanţi şi specialişti practicieni în domeniul dreptului.

(2) Regulamentul Consiliului se aprobă de Curtea Constituţională.

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 37. Finanţarea activităţii

(1) Curtea Constituţională are un buget propriu, care face parte integrantă din bugetul de stat.

(2) Proiectul de buget, cu avizul prealabil al Ministerului finanţelor, se aprobă de Parlament concomitent cu bugetul de stat.

 

Articolul 38. Simbolurile puterii

(1) În sala de şedinţe a Curţii Constituţionale se află Stema de Stat, Drapelul de Stat şi Constituţia Republicii Moldova.

(2) Judecătorii Curţii Constituţionale la şedinţe poartă robă, al cărui model este aprobat de Curtea Constituţională.

(3) Judecătorilor Curţii Constituţionale şi personalului de specialitate şi administrativ li se înmînează legitimaţie. Modelul legitimaţiei şi modul de înmînare sînt prevăzute de Regulamentul Secretariatului. Legitimaţia judecătorilor Curţii Constituţionale este înmînată de Preşedintele Republicii Moldova.

 

Articolul 39. Sigiliul

Curtea Constituţională are sigiliu cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa.

 

Articolul 40. Sediul

(1) Sediul Curţii Constituţionale este în municipiul Chişinău.

(2) Şedinţele în plen ale Curţii Constituţionale au loc la sediul ei.

 

Articolul 41. Paza

Paza sediului Curţii Constituţionale, iar după caz şi a Preşedintelui Curţii, este asigurată în condiţiile legii.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII TRANZITORII

Articolul 42.

(1) Curtea Constituţională se constituie în cel mult 30 de zile de la data publicării prezentei legi.

(2) În decursul a 5 zile de la constituire Curtea Constituţională îşi alege preşedintele.

(3) În prima componenţă a Curţii Constituţionale judecătorii din partea Consiliului superior al Magistraturii sînt numiţi în funcţie de adunarea generală a judecătorilor populari şi a membrilor Judecătoriei Supreme.

(4) Sesizarea Curţii Constituţionale din partea Curţii Supreme de Justiţie pînă la formarea acesteia este făcută de Judecătoria Supremă, iar din partea Judecătoriei Economice – de către Arbitrajul Republicii Moldova.

(5) Pînă la formarea Consiliului Superior al Magistraturii, judecătorii Curţii Constituţionale depun jurămîntul în faţa Parlamentului şi a Preşedintelui Republicii Moldova.

(6) Pînă la alegerea Preşedintelui Curţii Constituţionale, şedinţele Curţii sînt convocate şi prezidate de judecătorul cel mai în vîrstă.

(7) Pînă la formarea Curţii Supreme de Justiţie şi Curţii de Apel, salariile şi indemnizaţiile Preşedintelui, judecătorilor şi judecătorilor-asistenţi ai Curţii sînt stabilite de Parlament.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

 

Chişinău, 13 decembrie 1994.
Nr.317-XIII.