vineri, 6 mai 2022
130/07.10.2021 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 130  din  07.10.2021

 

Monitorul Oficial nr.264-265/332 din 29.10.2021

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.245–246, art.511), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 7:

alineatul (1):

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) efectuează controlul averii deţinute de subiecţii declarării, constată dacă există o diferenţă substanţială între veniturile obţinute şi cheltuielile realizate, pe de o parte, şi averea dobândită, pe de altă parte, în timpul exercitării mandatelor sau a funcţiilor publice ori de demnitate publică, constată averea nejustificată şi adresează instanţei de judecată cereri în vederea dispunerii confiscării averii nejustificate;”

alineatul se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:

„e1) solicită, în condiţiile legii, conducerii organizaţiei publice sau a autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale acestuia;”

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Atribuţiile Autorităţii sunt exercitate, în condiţiile legii, de către preşedintele sau vicepreşedintele Autorităţii, de inspectorii de integritate şi de alt personal al Autorităţii.”

2. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Structura şi efectivul-limită ale Autorităţii sunt stabilite printr-o hotărâre a Parlamentului, la propunerea Consiliului de Integritate.”

3. La articolul 9, alineatul (2) se completează cu enunţul: „Mandatul vicepreşedintelui Autorităţii se încheie odată cu mandatul preşedintelui Autorităţii, însă acesta continuă să-şi exercite atribuţiile până la numirea unui nou vicepreşedinte.”

4. Articolul 10 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Preşedintele Autorităţii este selectat de Consiliul de Integritate, prin concurs. Vicepreşedintele Autorităţii este propus de către preşedintele Autorităţii. Prevederile art.11 alin.(3), în partea ce ţine de actele doveditoare şi declaraţia de avere şi interese personale, şi ale art.11 alin.(4) se aplică candidatului propus la funcţia de vicepreşedinte al Autorităţii.”

5. Articolul 11 va avea următorul cuprins:

„Articolul 11. Concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii

(1) Condiţiile şi procedura de desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii se stabilesc printr-un regulament aprobat de Consiliul de Integritate şi publicat pe pagina web oficială a Autorităţii.

(2) Anunţul privind data şi locul organizării concursului pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii se publică pe pagina web oficială a Autorităţii şi se difuzează de către Autoritate prin intermediul altor mijloace de informare cu cel puţin 45 de zile înainte de data concursului.

(3) Cererea de participare la concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii, însoţită de actele doveditoare şi declaraţia de avere şi interese personale pentru anul fiscal precedent şi la data depunerii dosarului, se depune la Autoritate în termen de 20 de zile de la data publicării anunţului.

(4) Candidaţii admişi la concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii sunt supuşi verificării conform Legii nr.271/2008 privind verificarea titularilor şi a candidaţilor la funcţii publice.

(5) În cel mult 10 zile după expirarea termenului de depunere a cererilor de concurs, Consiliul de Integritate verifică respectarea condiţiilor prevăzute la art.10 alin.(1) şi stabileşte lista candidaţilor admişi la concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii.

(6) În termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la stabilirea listei candidaţilor admişi la concurs se organizează concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii.

(7) Concursul pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii constă dintr-o probă scrisă şi un interviu, cu acordarea unui punctaj pentru fiecare probă.

(8) Subiectele de concurs la proba scrisă se stabilesc pe baza tematicii de concurs, astfel încât să se determine atât cunoştinţele de specialitate ale candidaţilor, cât şi calităţile manageriale ale acestora.

(9) Rezultatele probei scrise pot fi contestate în termen de 2 zile lucrătoare de la data publicării acestora pe pagina web oficială a Autorităţii, contestaţiile fiind soluţionate de către Consiliul de Integritate în termen de 2 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere.

(10) Rezultatele concursului pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii sunt validate de Consiliul de Integritate într-un termen de 15 zile.

(11) Câştigător al concursului pentru suplinirea funcţiei de preşedinte al Autorităţii va fi desemnat candidatul cu cel mai mare punctaj în concurs.”

6. Articolul 12:

alineatul (1):

în partea introductivă, textul „7 membri” se substituie cu textul „9 membri”;

alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) un reprezentant desemnat de Preşedintele Republicii Moldova;”

litera f) va avea următorul cuprins:

„f) trei reprezentanţi ai societăţii civile.”

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) Cu 3 luni înainte de expirarea mandatului unui membru al Consiliului, autoritatea responsabilă va începe procedura de selecţie a noului membru al Consiliului, care va fi desemnat cu cel puţin o lună înainte de expirarea mandatului membrului aflat în funcţie.”

alineatul (7):

la literele a)–c), cuvintele „funcţiilor de preşedinte şi vicepreşedinte” se substituie cu cuvintele „funcţiei de preşedinte”;

litera d) se completează în final cu textul „ , care include şi obiectivele de performanţă”;

alineatul se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) în baza propunerii preşedintelui Autorităţii, aprobă structura organizatorică şi regulamentul intern al Autorităţii;”

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) până în data de 25 martie, aprobă raportul de activitate al Autorităţii pentru anul precedent;”

alineatul se completează cu litera g1) cu următorul cuprins:

„g1) constată temeiul de eliberare din funcţie a inspectorului de integritate, prevăzut la art.24 alin.(2) lit.e), şi solicită preşedintelui Autorităţii eliberarea acestuia din funcţie;”

litera m) va avea următorul cuprins:

„m) constată contravenţiile comise de preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii, precum şi de inspectorii de integritate privind încălcarea regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale, al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor şi încheie procese-verbale cu privire la acestea, aplicând sancţiunile contravenţionale corespunzătoare.”

alineatele (9) şi (12) vor avea următorul cuprins:

„(9) Şedinţele Consiliului sunt publice şi sunt prezidate de un preşedinte al şedinţei, ales cu majoritatea voturilor membrilor desemnaţi. Şedinţele sunt deliberative dacă la acestea participă 2/3 din numărul membrilor desemnaţi. Hotărârile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi în şedinţă, cu excepţia celor pentru care prezenta lege prevede o altă majoritate, şi sunt semnate de preşedintele şedinţei. Prima şedinţă a Consiliului este convocată de preşedintele Autorităţii în cel mult o lună de la numirea celui de-al cincilea membru al Consiliului.”

„(12) Membrii Consiliului beneficiază, pentru fiecare şedinţă la care participă, de o indemnizaţie echivalentă cu a zecea parte (1/10) din salariul preşedintelui Autorităţii, dar nu mai mult decât pentru 2 şedinţe pe lună.”

7. Articolul 13:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii sunt numiţi în funcţii prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova, în termen de 15 zile de la recepţionarea unei propuneri din partea Consiliului.”

la alineatul (4), textul „cu votul a 4 membri” se substituie cu textul „cu votul a 2/3 din membrii săi”.

8. Articolul 14:

alineatul (1):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) numeşte în funcţii inspectorii de integritate, modifică, suspendă şi dispune încetarea raporturilor de serviciu ale acestora, în condiţiile legii;”

alineatul se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) numeşte în funcţii funcţionarii publici şi personalul contractual din aparatul Autorităţii, modifică, suspendă şi dispune încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă ale acestora, în condiţiile legii;”

literele d) şi e) se abrogă;

alineatul se completează cu litera g1) cu următorul cuprins:

„g1) generalizează practica inspectorilor de integritate de verificare şi control, întreprinde măsuri privind unificarea acesteia;”

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Vicepreşedintele Autorităţii monitorizează inspectorii de integritate privind exercitarea conformă a atribuţiilor de serviciu, de asemenea supraveghează modul în care inspectorii de integritate respectă metodologia de efectuare a verificării şi a controlului averii şi al intereselor personale şi privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, aprobată de preşedintele Autorităţii.”

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Vicepreşedintele Autorităţii exercită şi alte atribuţii prevăzute la alin.(1), stabilite de Consiliul de Integritate la propunerea preşedintelui Autorităţii. În cazul absenţei preşedintelui Autorităţii, al vacanţei funcţiei acestuia sau al suspendării mandatului acestuia, toate atribuţiile lui sunt exercitate de vicepreşedintele Autorităţii.”

9. La articolul 15, alineatul (2) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) Consiliul constată neîndeplinirea de către acesta a obiectivelor de performanţă stabilite în strategia şi planul de activitate ale Autorităţii sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor prevăzute la art.14;”.

10. Articolul 18:

la alineatul (1), litera e) se abrogă;

alineatul (21) va avea următorul cuprins:

„(21) Dosarul de concurs pentru suplinirea funcţiei de inspector de integritate include şi declaraţia de avere şi interese personale pentru anul fiscal precedent şi la data depunerii dosarului. Prin depunerea dosarului, candidaţii acceptă să fie supuşi verificării conform Legii nr.271/2008 privind verificarea titularilor şi a candidaţilor la funcţii publice.”

11. Articolul 19:

la litera a), cuvintele „cu privire la situaţia averilor deţinute” se substituie cu textul „cu privire la situaţia averilor deţinute, a veniturilor dobândite şi a cheltuielilor realizate”;

la litera d), textul „mandatului, a funcţiei” se substituie cu textul „mandatelor, a funcţiilor”, iar cuvintele „şi în veniturile obţinute” – cu textul „ , precum şi în veniturile dobândite şi cheltuielile realizate”;

literele e) şi g) vor avea următorul cuprins:

„e) examinează şi soluţionează conflictele de interese ale persoanelor prevăzute de Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, cu excepţia celor prevăzute la art.12 alin.(7) lit.l) din prezenta lege;”

„g) emit procese-verbale şi acte de constatare în condiţiile legii;”.

12. Articolul 20:

alineatul (1):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) să solicite şi să obţină gratuit informaţiile necesare de la orice persoană fizică sau juridică, de drept public sau privat, pe suport de hârtie şi/sau în format electronic, pentru realizarea atribuţiilor de verificare şi/sau control al averilor şi intereselor personale, precum şi pentru verificarea şi/sau controlul respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor;”

alineatul se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) să solicite, în cadrul procedurilor de control iniţiate, de la autorităţile anticorupţie (Centrul Naţional Anticorupţie, Procuratura Anticorupţie, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne) şi de la alte instituţii (Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale, Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal) efectuarea unor verificări de specialitate sau prezentarea unor informaţii relevante pentru obiectul controalelor efectuate, inclusiv despre bunurile mobile sau imobile aflate peste hotare;”

la literele c) şi d), cuvântul „verificarea” se substituie cu cuvintele „verificarea şi controlul”;

alineatul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:

„e) să efectueze sau să solicite efectuarea evaluărilor pentru determinarea valorii de piaţă a bunurilor în procedurile de control.”

alineatul (2) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) să respecte metodologia de efectuare a verificării şi a controlului averii şi al intereselor personale şi privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, să nu emită, fără motive convingătoare, acte care se abat de la practica generalizată de verificare şi control a inspectorilor de integritate;”

la alineatul (3), cuvântul „controalele” se substituie cu cuvintele „controalele aflate în derulare”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Nu constituie imixtiune în activitatea inspectorilor de integritate şi sunt permise acţiunile de control privind exercitarea conformă a atribuţiilor de serviciu de către inspectorii de integritate, precum şi privind modul în care inspectorii de integritate respectă practica generalizată de verificare şi control, cu condiţia ca acţiunile respective să nu vizeze controalele aflate în derulare.”

13. La articolul 22, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Inspectorul de integritate este responsabil de legalitatea acţiunilor realizate în cadrul procedurilor de verificare şi control, precum şi de calitatea controalelor efectuate şi a actelor emise.”

14. La articolul 24 alineatul (2), litera e) va avea următorul cuprins:

„e) în cazul constatării, ulterior angajării, că acesta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.18 alin.(1);”.

15. La capitolul IV, secţiunea 1 va avea următorul cuprins:

 

„Secţiunea 1

Controlul averii şi al intereselor personale

Articolul 26. Etapele controlului averii şi al intereselor personale

Inspectorii de integritate verifică declaraţiile de avere şi interese personale, iar în cazurile prevăzute de prezenta lege, iniţiază controlul averii şi al intereselor personale, de asemenea verifică în prealabil sesizările depuse de persoanele fizice sau persoanele juridice, precum şi sesizările din oficiu, şi efectuează controlul averii şi al intereselor personale ale persoanelor vizate de aceste sesizări.

 

Articolul 27. Verificarea declaraţiilor de avere şi interese personale

(1) Verificarea declaraţiilor de avere şi interese personale constă în verificarea depunerii în termen a declaraţiilor de către subiecţii declarării, verificarea respectării cerinţelor de formă a declaraţiilor şi verificarea existenţei aparenţei de încălcare a regimului juridic de declarare a averii şi a intereselor personale.

(2) Verificarea declaraţiilor de avere şi interese personale este iniţiată după expirarea termenului de depunere a declaraţiilor. Declaraţiile de avere şi interese personale verificate anual sunt identificate aleatoriu, în funcţie de factorii de risc, factorii de corupţie, de vulnerabilitatea subiecţilor declarării şi de criteriile aprobate de Consiliul de Integritate.

(3) Cel puţin 30% dintre declaraţiile de avere şi interese personale verificate în decursul unui an calendaristic vor viza Preşedintele ţării, deputaţi, miniştri, secretari de stat, judecători, procurori, conducători ai instituţiilor/autorităţilor publice autonome.

(4) Declaraţiile de avere şi interese personale supuse verificării se repartizează inspectorilor de integritate aleatoriu, prin sistemul electronic de distribuire. Fişa de repartizare şi de redistribuire aleatorie se anexează în mod obligatoriu la dosar.

(5) Verificarea declaraţiilor de avere şi interese personale se efectuează în cel mult două luni din momentul distribuirii/redistribuirii acestora. Ţinând cont de complexitatea cauzei, de volumul de informaţii ce trebuie obţinute şi analizate, de comportamentul participanţilor vizaţi şi a autorităţilor relevante, în baza unei solicitări motivate a inspectorului de integritate, preşedintele sau vicepreşedintele Autorităţii poate prelungi termenul de verificare a declaraţiei de avere şi interese personale cu încă o lună.

(6) Redistribuirea declaraţiilor de avere şi interese personale repartizate spre verificare se face în modul prevăzut la alin.(4), în următoarele cazuri:

a) imposibilitatea inspectorului de integritate de a-şi exercita atribuţiile timp de cel puţin 30 de zile;

b) admiterea de către preşedintele sau vicepreşedintele Autorităţii a abţinerii motivate a inspectorului de integritate căruia i-au fost repartizate declaraţiile de avere şi interese personale;

c) suspendarea din funcţie a inspectorului de integritate în condiţiile legii;

d) conflictul de interese al inspectorului de integritate;

e) neverificarea declaraţiei de avere şi interese personale pe o durată mai mare de 30 de zile, din motive nejustificate;

f) eliberarea din funcţie a inspectorului de integritate.

(7) Despre redistribuirea declaraţiilor de avere şi interese personale în temeiul alin.(6) lit.a), b), e)–f) este informat Consiliul de Integritate în cel mult 3 zile de la redistribuire.

(8) După finalizarea verificării, inspectorul de integritate emite un proces-verbal cu privire la:

a) constatarea depunerii în termen a declaraţiilor de avere şi interese personale, întrunirea condiţiilor de formă a acestora şi lipsa aparenţei de încălcare a regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale;

b) constatarea nedepunerii în termen a declaraţiilor de avere şi interese personale;

c) constatarea aparenţei de nedeclarare a tuturor bunurilor sau intereselor personale de către subiectul declarării ori de declarare eronată sau incompletă a acestora;

d) constatarea aparenţei de existenţă a unei diferenţe substanţiale între veniturile obţinute şi cheltuielile realizate, pe de o parte, şi averea dobândită, pe de altă parte;

e) constatarea aparenţei de nedeclarare a unor conflicte de interese, incompatibilităţi, restricţii şi limitări.

(9) Dacă, în urma verificării declaraţiilor de avere şi interese personale, se constată că un subiect al declarării nu a depus sau a depus tardiv declaraţia de avere şi interese personale, inspectorul de integritate îi aplică acestuia sancţiunea contravenţională corespunzătoare.

(10) În cazul în care un subiect al declarării nu depune declaraţia de avere şi interese personale, inspectorul de integritate îi transmite acestuia un demers pentru depunerea declaraţiei de avere şi interese personale în termen de 30 de zile.

(11) Nedepunerea declaraţiei de avere şi interese personale în termen de 30 de zile de la recepţionarea demersului inspectorului de integritate constituie temei de încetare a mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale subiectului declarării. Inspectorul de integritate notifică imediat în acest sens conducerea organizaţiei publice sau a autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării şi preşedintele Autorităţii. Conducătorul organizaţiei publice sau al autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării este obligat să emită decizia privind încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale subiectului declarării şi să informeze Autoritatea în termen de 15 zile de la data recepţionării notificării inspectorului de integritate.

(12) Dacă, în procesul verificării declaraţiilor de avere şi interese personale, există bănuieli rezonabile privind săvârşirea unei infracţiuni sau încălcarea legislaţiei fiscale, inspectorul de integritate sesizează organul de urmărire penală sau, după caz, Serviciul Fiscal de Stat şi informează preşedintele Autorităţii. În acest caz, inspectorul de integritate va continua procedura de verificare. Organul de urmărire penală şi Serviciul Fiscal de Stat au obligaţia să informeze Autoritatea cu privire la decizia luată. Autoritatea are dreptul să conteste acţiunile şi actele organului de urmărire penală şi ale Serviciului Fiscal de Stat.

(13) Dacă, în urma verificării unei declaraţii de avere şi interese personale, inspectorul de integritate constată aparenţa de încălcare a regimului juridic al declarării averii şi a intereselor personale, de nedeclarare a tuturor bunurilor şi intereselor personale ori de declarare eronată sau incompletă a acestora, ori aparenţa unei diferenţe substanţiale între veniturile obţinute, cheltuielile realizate şi averea dobândită ale subiectului declarării, inspectorul de integritate face o sesizare privind efectuarea controlului averii şi al intereselor personale ale subiectului vizat.

(14) Dacă, în urma verificării unei declaraţii de avere şi interese personale, inspectorul de integritate constată aparenţa de încălcare a regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, acesta face o sesizare privind efectuarea controlului cu privire la respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.

 

Articolul 28. Iniţierea controlului averii şi al intereselor personale

(1) Autoritatea iniţiază controlul averii şi al intereselor personale din oficiu ori la sesizarea unor persoane fizice sau persoane juridice, în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale metodologiei de efectuare a verificării şi a controlului averii şi al intereselor personale şi privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.

(2) Controlul din oficiu se iniţiază printr-o sesizare făcută de preşedintele ori vicepreşedintele Autorităţii sau de inspectorul de integritate. Controlul din oficiu se iniţiază în cazurile prevăzute la art.27 alin.(13) şi (14), precum şi în baza informaţiilor publice sau a unor sesizări anonime. Sesizarea privind iniţierea controlului din oficiu se distribuie conform art.30, care se aplică în modul corespunzător.

 

Articolul 29. Depunerea sesizărilor

(1) Persoanele fizice sau persoanele juridice pot depune, în condiţiile legii, sesizări în adresa Autorităţii în formă scrisă, prin poştă, prin fax sau în format electronic ori în mod verbal, sesizarea fiind consemnată într-un proces-verbal.

(2) Autoritatea este obligată să primească sesizarea şi să o examineze în condiţiile legii.

 

Articolul 30. Distribuirea aleatorie a sesizărilor

(1) Sesizările depuse de persoanele fizice sau persoanele juridice, precum şi cele din oficiu se înregistrează în termen de cel mult o zi lucrătoare şi se repartizează aleatoriu, în ziua înregistrării, prin sistemul electronic de distribuire a sesizărilor.

(2) Redistribuirea sesizărilor repartizate inspectorilor de integritate se face în condiţiile art.27 alin.(6).

 

Articolul 31. Verificarea prealabilă a sesizărilor depuse de persoanele fizice sau persoanele juridice

(1) În termen de 30 de zile de la data repartizării sesizării depuse de o persoană fizică sau persoană juridică, inspectorul de integritate efectuează verificarea prealabilă a acesteia. În cadrul verificării prealabile, inspectorul de integritate verifică existenţa aparenţei de încălcare a regimului juridic al declarării averii şi a intereselor personale. Verificarea prealabilă se finalizează cu emiterea de către inspector a unui proces-verbal în care se indică motivele şi temeiurile de iniţiere sau de refuz al iniţierii controlului averii şi al intereselor personale.

(2) Procesul-verbal prevăzut la alin.(1) se publică pe pagina web oficială a Autorităţii în cel mult 7 zile de la emitere şi se comunică subiectului vizat.

 

Articolul 32. Drepturile persoanei supuse controlului averii şi al intereselor personale

Persoana supusă controlului averii şi al intereselor personale are dreptul:

a) să fie informată despre iniţierea controlului prevăzut la art.33;

b) să fie asistată de un avocat sau un avocat stagiar;

c) să ia cunoştinţă de sesizarea depersonalizată şi de celelalte materiale ale controlului după finalizarea acestuia, însă până la emiterea actului de constatare;

d) să prezinte date şi informaţii suplimentare, pe care le consideră necesare, inclusiv evaluarea proprie a valorii reale a bunurilor;

e) să conteste, în condiţiile legii, procesul-verbal menţionat la art.27 alin.(8) şi actul de constatare emis de către inspectorul de integritate.

 

Articolul 33. Controlul averii şi al intereselor personale

(1) Controlul sesizărilor depuse conform art.28 alin.(2), precum şi al celor pe marginea cărora a fost emis un proces-verbal de iniţiere a controlului conform art.31 alin.(1), se efectuează conform prezentului articol.

(2) Cel puţin 20% dintre controalele de avere şi interese personale finalizate în decursul unui an calendaristic vor viza persoanele cu funcţii de demnitate publică.

(3) În procesul de control al averii şi al intereselor personale, inspectorul de integritate verifică datele şi informaţiile privind averea deţinută a persoanei supuse controlului, precum şi modificările patrimoniale intervenite pe durata exercitării mandatelor, a funcţiilor publice sau de demnitate publică. Controlul poate fi iniţiat pe durata exercitării mandatului, a funcţiei publice sau de demnitate publică, precum şi în decurs de trei ani după încetarea exercitării acestora.

(4) Controlul averii şi al intereselor personale se extinde asupra membrilor de familie, părinţilor/socrilor şi copiilor majori ai persoanei supuse controlului. Dacă persoana supusă controlului se află în concubinaj cu o altă persoană, verificarea se va extinde şi asupra averii acestei persoane.

(5) Dacă există aparenţa că bunurile persoanei supuse controlului au fost înscrise pe numele altor persoane, controlul se va extinde şi asupra acestor bunuri şi persoane. Dacă subiectul declarării a indicat venituri şi bunuri obţinute din donaţii sau deţine bunuri în comodat, controlul se va extinde şi asupra donatorului şi comodantului. Acestora li se pot cere clarificări privind originea veniturilor utilizate pentru achiziţia şi întreţinerea respectivelor bunuri. Pentru clarificarea acestor aspecte, inspectorul de integritate poate solicita informaţii relevante de la orice persoană fizică sau juridică.

(6) În procesul de control al averii şi al intereselor personale, inspectorul de integritate are dreptul să întreprindă orice măsuri permise de lege şi să solicite oricăror persoane fizice sau persoane juridice de drept public ori de drept privat, inclusiv instituţiilor financiare, cu titlu gratuit, documente şi informaţii necesare pentru efectuarea controlului.

(7) La solicitarea inspectorului de integritate, subiecţii menţionaţi la alin.(4)–(6) sunt obligaţi să prezinte Autorităţii, în termen de 15 zile de la recepţionarea solicitării, datele, informaţiile, înscrisurile şi documentele justificative solicitate. În cazul în care inspectorul de integritate constată că subiecţii menţionaţi la alin.(4)–(6) nu i-au furnizat în termen informaţia solicitată privind averea şi veniturile persoanei supuse controlului sau i-au furnizat date neautentice, acesta le va aplica sancţiunea prevăzută de Codului contravenţional al Republicii Moldova.

(8) Inspectorul de integritate poate solicita informaţiile necesare pentru efectuarea controlului şi de la autorităţile competente ale altor state, precum şi de la organizaţii şi asociaţii internaţionale, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(9) Dacă persoana supusă controlului, precum şi persoanele menţionate la alin.(4) şi (5) nu prezintă documentele şi informaţiile solicitate, inspectorul de integritate constată, în cazul în care alte documente sau informaţii nu sugerează contrariul, că suspiciunile sale cu privire la încălcarea regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale sunt întemeiate.

(10) În cazul în care inspectorul de integritate are bănuieli rezonabile că persoana supusă controlului deţine şi alte bunuri decât cele înscrise în declaraţia de avere şi interese personale sau există aparenţa de diferenţă substanţială între veniturile obţinute, cheltuielile realizate şi averea deţinută, acesta îi solicită persoanei supuse controlului informaţii şi dovezi privind justificarea acestei diferenţe şi punctul său de vedere. Punctul de vedere al persoanei supuse controlului urmează a fi prezentat în termen de 15 zile de la solicitare. În caz de neprezentare a informaţiilor sau dovezilor privind justificarea diferenţei între veniturile obţinute, cheltuielile realizate şi averea deţinută de subiectul declarării personal sau prin intermediul unor terţi, inspectorul de integritate constată, dacă alte documente sau informaţii nu sugerează contrariul, că persoana verificată nu a declarat toată averea sau că există o diferenţă substanţială între veniturile obţinute, cheltuielile realizate şi averea dobândită.

(11) Pentru clarificarea tuturor neconcordanţelor dintre valoarea declarată şi valoarea reală a bunurilor menţionate în declaraţia de avere şi interese personale, inspectorul de integritate poate dispune evaluarea acestora.

(12) În cazul în care se constată existenţa unei bănuieli rezonabile privind săvârşirea unei infracţiuni sau privind încălcarea legislaţiei fiscale, la orice etapă a controlului, inspectorul de integritate sesizează organul de urmărire penală sau, după caz, Serviciul Fiscal de Stat şi informează preşedintele Autorităţii. Organul de urmărire penală şi Serviciul Fiscal de Stat au obligaţia să informeze Autoritatea cu privire la decizia luată. Autoritatea are dreptul să conteste acţiunile şi actele organului de urmărire penală şi ale Serviciului Fiscal de Stat.

(13) În cazurile menţionate la alin.(12), inspectorul de integritate continuă procedura de control.

(14) Controlul averii şi al intereselor personale se efectuează în cel mult 9 luni de la repartizarea sesizării. Ţinând cont de complexitatea controlului, de comportamentul participanţilor vizaţi şi a autorităţilor relevante, în baza unei solicitări motivate a inspectorului de integritate, preşedintele sau vicepreşedintele Autorităţii poate prelungi termenul de efectuare a controlului până la cel mult 18 luni.

 

Articolul 34. Rezultatele controlului averii şi al intereselor personale

(1) Dacă inspectorul de integritate constată că averea şi interesele personale nu au fost declarate în mod corespunzător sau că între averea dobândită în timpul exercitării mandatelor, a funcţiei publice sau de demnitate publică şi veniturile obţinute şi cheltuielile realizate în aceeaşi perioadă există o diferenţă substanţială, acesta emite un act prin care constată încălcarea regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale, aplică sancţiunea contravenţională şi alte măsuri prevăzute de lege.

(2) Dacă nu constată una dintre situaţiile prevăzute la alin.(1), inspectorul de integritate emite un act privind lipsa încălcării regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale.

(3) Dacă constată o diferenţă substanţială între veniturile obţinute, cheltuielile realizate şi averea dobândită a persoanei supuse controlului, inspectorul de integritate dispune încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale acesteia şi aplică interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică. Autoritatea sesizează, în termen de cel mult 5 zile din momentul în care actul de constatare rămâne definitiv, conducerea organizaţiei publice sau a autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării în vederea încetării mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale acestuia.

(4) Acţiunile efectuate şi actele emise de inspectorul de integritate în cadrul controlului averii nu sunt publice, cu excepţia actelor menţionate la art.27 alin.(8), art.31 alin.(3) şi art.34 alin.(1) şi (2), care se publică pe pagina web oficială a Autorităţii cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal. Numele şi prenumele persoanei supuse controlului se păstrează în actul publicat pe pagina web oficială. Datele de identificare ale persoanelor care depun sesizări în adresa Autorităţii sunt confidenţiale, cu excepţia cazului în care persoana care depune sesizarea acceptă în mod expres ori solicită ca datele sale să fie făcute publice.

(5) În situaţia prevăzută la alin.(3), Autoritatea aplică orice măsuri de asigurare necesare şi se adresează în instanţa de judecată de la sediul Autorităţii în vederea încasării în folosul statului a valorii averii nejustificate sau a confiscării acesteia. Acţiunea respectivă se depune la Judecătoria Chişinău în termen de un an din momentul în care actul de constatare rămâne definitiv.

(6) În cazul contestării actului prin care se constată încălcarea regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale, Autoritatea poate solicita confiscarea averii nejustificate în cadrul procedurilor de contestare a actului de constatare.

 

Articolul 35. Actul de constatare

(1) Actul de constatare va cuprinde următoarele:

a) partea introductivă, în care se indică data şi locul emiterii actului, numele şi prenumele inspectorului de integritate, funcţia şi datele privind persoana supusă controlului, motivul controlului;

b) partea descriptivă, care cuprinde poziţia persoanei supuse controlului şi constatările inspectorului;

c) decizia luată;

d) măsurile ce urmează a fi întreprinse de către organizaţia publică sau autoritatea responsabilă de numirea în funcţie a subiectului declarării;

e) informaţia privind exercitarea căilor de atac.

(2) Actul de constatare se emite prin publicarea acestuia pe pagina web oficială a Autorităţii. Inspectorul de integritate, în termen de 5 zile de la emiterea actului de constatare, îl transmite în formă scrisă persoanei supuse controlului şi, după caz, organului de urmărire penală sau Serviciului Fiscal de Stat.

(3) Actul de constatare transmis organului de urmărire penală sau Serviciului Fiscal de Stat este examinat în mod obligatoriu de către aceste instituţii. Ele urmează să întreprindă de urgenţă măsurile care se impun potrivit competenţelor lor legale şi să informeze Autoritatea cu privire la măsurile întreprinse. Autoritatea are dreptul să conteste acţiunile şi actele organului de urmărire penală şi ale Serviciului Fiscal de Stat.

(4) Actul de constatare rămâne definitiv la expirarea termenului de contestare menţionat la art.36 alin.(1) sau, dacă este contestat, în momentul în care hotărârea judecătorească devine irevocabilă.

(5) Dacă actul de constatare a rămas definitiv, Autoritatea îl expediază, în termen de 15 zile, organelor competente în vederea executării acestuia şi luării altor măsuri legale care se impun. Conducătorul organizaţiei publice sau al autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării este obligat, în termen de o lună, să informeze Autoritatea cu privire la măsurile întreprinse.

 

Articolul 36. Contestarea actului de constatare

(1) Actele de constatare menţionate la art.34 alin.(1) şi (2) pot fi contestate la Curtea de Apel Chişinău, în termen de 30 de zile de la emitere, de către persoana supusă controlului, de către autorul sesizării sau de către persoanele menţionate la art.33 alin.(4) şi (5), afectate nemijlocit de acesta.

(2) Dacă admite recursul împotriva hotărârii Curţii de Apel Chişinău, Curtea Supremă de Justiţie nu poate trimite cauza la rejudecare.”

 

16. Articolele 37–39 vor avea următorul cuprins:

„Articolul 37. Controlul privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor

(1) Autoritatea efectuează controlul privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor din oficiu ori la sesizarea unor persoane fizice sau persoane juridice, în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale metodologiei de efectuare a verificării şi a controlului averii şi al intereselor personale şi privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.

(2) Controlul din oficiu se iniţiază printr-o sesizare făcută de preşedintele ori vicepreşedintele Autorităţii sau de inspectorul de integritate. Controlul din oficiu este iniţiat în cazul prevăzut la art.27 alin.(14), precum şi în baza unor informaţii publice sau al unor sesizări anonime. Sesizarea privind efectuarea controlului din oficiu se distribuie conform art.30, care se aplică în modul corespunzător.

(3) După repartizarea aleatorie a sesizărilor de efectuare a controlului privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, inspectorul de integritate iniţiază verificarea prealabilă a acestora.

(4) Prevederile art.30, 31, 32, ale art.33 alin.(6)–(8), (12) şi (13), ale art.35 şi 36 se aplică în modul corespunzător.

(5) Controlul nu poate fi iniţiat în cazul în care de la admiterea conflictului de interese sau de la apariţia stării de incompatibilitate, de restricţie sau de limitare au trecut mai mult de trei ani.

(6) Controlul privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor se efectuează în cel mult 3 luni de la repartizarea sesizării. Ţinând cont de complexitatea controlului, de comportamentul participanţilor vizaţi şi a autorităţilor relevante, în baza unei solicitări motivate a inspectorului de integritate, preşedintele sau vicepreşedintele Autorităţii poate prelungi termenul de efectuare a controlului până la cel mult 6 luni.

 

Articolul 38. Rezultatele controlului privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor

(1) În urma controlului privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, inspectorul de integritate emite un act de constatare în cazul în care stabileşte că:

a) persoana supusă controlului nu a declarat şi nu a soluţionat conflictul de interese sau a emis/adoptat un act administrativ, sau a încheiat direct ori prin intermediul unei persoane terţe un act juridic, sau a luat personal o decizie ori a participat la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;

b) persoana supusă controlului s-a aflat ori se află în stare de incompatibilitate;

c) persoana supusă controlului a încălcat restricţiile şi limitările prevăzute de lege.

(2) În cazul în care nu constată una dintre situaţiile prevăzute la alin.(1), inspectorul de integritate emite un act privind lipsa încălcării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.

(3) Acţiunile efectuate şi actele emise de inspectorul de integritate în cadrul controlului privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor nu sunt publice, cu excepţia actelor menţionate la alin.(1) şi (2) din prezentul articol şi la art.27 alin.(8).

 

Articolul 39. Efectele constatării încălcării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor

(1) În cazul în care se constată nedeclararea sau nesoluţionarea unui conflict de interese ori încălcarea regimului juridic al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor, inspectorul de integritate:

a) încheie un proces-verbal cu privire la contravenţie şi aplică sancţiunea contravenţională. Termenul de prescripţie a răspunderii contravenţionale nu se aplică;

b) după caz, emite un act de constatare în care solicită încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale subiectului declarării şi aplică pentru acesta interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică.

(2) Inspectorul de integritate decide dacă dispune măsurile menţionate la alin.(1) lit.b) în funcţie de gradul de vinovăţie al subiectului declarării, de natura abaterii, de numărul şi durata abaterilor, de comiterea unor abateri similare anterior, de prejudiciul adus interesului public şi de funcţia publică deţinută.

(3) Dacă actul de constatare rămâne definitiv, Autoritatea sesizează, în termen de cel mult 5 zile, conducerea organizaţiei publice sau a autorităţii responsabile de numirea în funcţie a subiectului declarării în vederea încetării mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu ale acestuia.

(4) Din momentul în care actul de constatare rămâne definitiv, Autoritatea se adresează în instanţa de judecată pentru:

a) încasarea în folosul statului a prejudiciilor cauzate şi a beneficiilor obţinute în urma actului administrativ, actului juridic sau a deciziei luate cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictele de interese, incompatibilităţile, restricţiile şi limitările; sau

b) declararea nulităţii actului administrativ, a actului juridic sau a deciziei luate cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictele de interese, incompatibilităţile restricţiile şi limitările, dacă anularea acestora nu aduce daune interesului public.

(5) La aprecierea faptului dacă sunt aduse daune interesului public se va ţine cont în principal de caracterul sistematic sau unitar al abaterii, de numărul de persoane afectate, de mărimea prejudiciului material cauzat, de consecinţele abaterii la nivel local, naţional sau internaţional, de afectarea reputaţiei autorităţii/instituţiei publice sau a bunei funcţionări a acesteia, precum şi de alte circumstanţe care ar afecta interesul public.

(6) Acţiunea menţionată la alin.(4) se depune la Judecătoria Chişinău în termen de un an din momentul în care actul de constatare rămâne definitiv.

(7) Prevederile secţiunii 1 din prezentul capitol cu privire la efectele actului de constatare se aplică în mod corespunzător actelor privind încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor.”

17. Articolele 40, 41 şi 411 se abrogă.

18. La articolul 42 alineatul (1), sintagma „Ministerului Finanţelor” se substituie cu sintagma „Serviciului Fiscal de Stat”.

 

Art.II.Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.245–246, art.513), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 2:

noţiunea „diferenţă substanţială” va avea următorul cuprins:

diferenţă substanţială – diferenţă care depăşeşte 20 de salarii medii lunare pe economie dintre averea subiectului declarării deţinută la începutul perioadei în care acesta a devenit subiect al declarării, cumulată cu veniturile obţinute în această perioadă, inclusiv veniturile membrilor de familie sau al concubinului/concubinei, pe de o parte, şi averea deţinută la începutul verificării, inclusiv cheltuielile realizate în această perioadă, pe de altă parte;”

după noţiunea „persoană apropiată” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

servicii procurate – cheltuieli realizate de către subiectul declarării, membrii de familie, concubin/concubină pentru acelaşi serviciu sau pentru acelaşi tip de servicii, în ţară şi în străinătate, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie;”.

2. La articolul 3 alineatul (1) litera b), cuvintele „membrii Consiliului de observatori” se substituie cu cuvintele „membrii Consiliului de supraveghere”.

3. La articolul 4:

alineatul (1) se completează cu literele n) şi o) cu următorul cuprins:

„n) serviciile sau tipul de servicii procurate de către subiectul declarării şi membrii de familie, concubin/concubină, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie;

o) bunurile virtuale, inclusiv valuta virtuală, a căror valoare depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) La anexa nr.1 secţiunea III şi secţiunea IV litera A, subiecţii prevăzuţi la art.3 alin.(1) vor declara valoarea reală a bunurilor imobile şi mobile, aceasta reprezentând preţul real plătit pentru respectivele bunuri şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestora.”

la alineatul (3), cuvântul „individuală” se substituie cu cuvintele „cumulativă pe parcursul unui an”.

4. La articolul 7, alineatul (6) se abrogă.

5. La articolul 9, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Nu se publică pe pagina web oficială şi constituie informaţii cu acces limitat următoarele date conţinute în declaraţii: anul naşterii, numărul de identificare, domiciliul şi numărul de telefon ale subiectului declarării, anii de naştere, adresele şi numerele de identificare ale membrilor de familie şi ale concubinului/concubinei lui, adresele şi numerele cadastrale ale bunurilor imobile, numerele de înmatriculare ale bunurilor mobile, numerarul în monedă naţională sau în valută străină care nu face obiectul depunerilor financiare, numerele conturilor bancare, bunurile sub formă de metale sau pietre preţioase, obiectele de artă şi de cult, obiectele ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, colecţiile de artă, de numismatică, de filatelie, de arme, valoarea serviciilor procurate, semnătura subiectului declarării.”

6. În denumirea şi în cuprinsul articolului 10, după textul „Controlul averii şi al intereselor personale” se introduce textul „ , al respectării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor”.

7. La articolul 14:

alineatul (4) se completează cu enunţul: „În cazul soluţionării conflictului de interese real prin abţinere, prevederile art.12 alin.(4)–(9) nu se aplică, subiectul declarării fiind obligat să informeze cu privire la soluţionarea prin abţinere şeful ierarhic, organul ierarhic superior, Autoritatea Naţională de Integritate sau Consiliul de Integritate, după caz.”

la alineatul (5):

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) redistribuirea sarcinilor şi atribuţiilor subiectului declarării sau delegarea responsabilităţii de emitere/adoptare a actului administrativ, de încheiere a actului juridic, de participare la luarea deciziei sau de luare a deciziei către o altă persoană cu competenţe decizionale, inclusiv în cazul în care conflictul de interese real se poate repeta;”

alineatul se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) acceptarea emiterii/adoptării actului administrativ, încheierii actului juridic, participării la luarea deciziei sau luării deciziei, dacă opţiunile de soluţionare specificate la lit.a), b) şi c) nu pot fi aplicate.”

articolul se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:

„(51) La aplicarea opţiunii de soluţionare specificate la alin.(5) lit.d), conducătorul organizaţiei publice informează, în termen de 3 zile lucrătoare de la aplicarea respectivei opţiuni, Autoritatea Naţională de Integritate cu privire la conflictul de interese real soluţionat.”

la alineatul (8), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) recomandarea de a accepta emiterea/adoptarea actului administrativ, încheierea actului juridic, participarea la luarea deciziei sau luarea deciziei, dacă opţiunea de soluţionare specificată la lit.a) nu poate fi aplicată.”

articolul se completează cu alineatele (81) şi (10) cu următorul cuprins:

„(81) În cazul în care subiecţii menţionaţi la art.12 alin.(7) au informat, în condiţiile legii, Autoritatea Naţională de Integritate cu privire la existenţa conflictului de interese, iar Autoritatea nu a soluţionat conflictul de interese în termenul prevăzut de lege, subiecţii menţionaţi la art.12 alin.(7) nu vor putea fi sancţionaţi pentru încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese.”

„(10) Dacă conflictul de interese real a fost declarat de subiecţii enumeraţi la art.12 alin.(7) şi a fost soluţionat de Autoritatea Naţională de Integritate, iar acesta se repetă având acelaşi subiect, obiect şi conţinut, conflictul de interese nu se mai declară, considerându-se soluţionat.”

8. Legea se completează cu articolul 191 cu următorul cuprins:

„Articolul 191. Restricţii la primirea, folosirea, înstrăinarea şi transmiterea în folosinţă a bunurilor

(1) Subiectul declarării nu poate folosi mai mult de 30 de zile în decursul unui an, cu titlu gratuit sau la un preţ considerabil mai mic decât cel de piaţă, mijloace de transport şi bunuri imobile, cu excepţia celor care aparţin companiilor sale, copiilor, părinţilor, buneilor sau fraţilor/surorilor.

(2) Subiectul declarării nu poate folosi în Republica Moldova mijloace de transport care nu îi aparţin şi sunt înregistrate în străinătate.”

9. La articolul 23:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat starea de incompatibilitate nesoluţionată în termenul legal constituie temei pentru tragere la răspundere disciplinară, contravenţională şi/sau, după caz, pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale acestuia.”

la alineatul (4), textul „constituie temei pentru răspunderea contravenţională sau penală şi pentru revocarea, destituirea sau, după caz, încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale subiectului în cauză” se substituie cu textul „constituie temei pentru tragere la răspundere contravenţională, penală şi/sau, după caz, pentru revocarea, destituirea sau încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale subiectului în cauză”;

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) Fapta subiectului declarării în privinţa căruia s-a constatat încălcarea regimului juridic al restricţiilor şi limitărilor constituie temei pentru tragere la răspundere contravenţională şi/sau, după caz, pentru încetarea mandatului, a raporturilor de muncă ori de serviciu ale acestuia.”

la alineatul (6), cuvântul „electorale” se substituie cu cuvântul „eligibile”.

10. Anexa nr.1 va avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.1

 

DECLARAŢIE DE AVERE ŞI INTERESE PERSONALE

 

I. INFORMAŢII GENERALE PRIVIND SUBIECTUL DECLARĂRII
 
1. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

2. Domiciliul, numărul de telefon şi adresa electronică:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

3. Funcţia ocupată (organizaţia publică în care activează, tipul şi numărul actului de numire/angajare/eliberare):

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

4. Tipul declaraţiei:

 

Anuală □La angajare/numire □ La eliberarea/încetarea mandatului □
5. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale soţului/soţiei sau ale concubinului/concubinei:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

6. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale copiilor minori:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

7. Numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii şi numărul de identificare ale persoanelor aflate la întreţinere:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

 

II. VENITURILE OBŢINUTE DE SUBIECTUL DECLARĂRII, MEMBRII DE FAMILIE, CONCUBIN/CONCUBINĂ, ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE, PE PARCURSUL ANULUI 20___
Nr.
crt.
Cine a obţinut venitulSursa venitului:
(numele/denumirea
persoanei fizice/
juridice)
Serviciul prestat/
obiectul generator
de venit
Suma venitului
1. Venitul obţinut la locul de muncă de bază
1.1Subiectul declarării
1.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
1.3Copiii minori
1.4Persoanele aflate la întreţinere
2. Venitul obţinut din activităţi didactice, ştiinţifice şi de creaţie
2.1Subiectul declarării
2.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
2.3Copiii minori
2.4Persoanele aflate la întreţinere
3. Venitul obţinut din depuneri la instituţiile financiare
3.1Subiectul declarării
3.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
3.3Copiii minori
3.4Persoanele aflate la întreţinere
4. Venitul obţinut din activitatea de reprezentant al statului în societăţi comerciale
4.1Subiectul declarării
4.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
4.3Copiii minori
4.4Persoanele aflate la întreţinere
5. Venitul obţinut din donaţii şi moşteniri
5.1Subiectul declarării
5.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
5.3Copiii minori
5.4Persoanele aflate la întreţinere
6. Venitul obţinut din înstrăinarea şi/sau deţinerea valorilor mobiliare şi/sau a cotelor-părţi în capitalul social al societăţilor comerciale
6.1Subiectul declarării
6.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
6.3Copiii minori
6.4Persoanele aflate la întreţinere
7. Venitul obţinut din înstrăinarea bunurilor mobile sau imobile
7.1Subiectul declarării
7.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
7.3Copiii minori
7.4Persoanele aflate la întreţinere
8. Venitul obţinut din alte surse (pensii, burse, indemnizaţii, premii, drepturi de proprietate intelectuală etc.)
8.1Subiectul declarării
8.2Soţul/soţia sau concubinul/concubina
8.3Copiii minori
8.4Persoanele aflate la întreţinere

 

III. BUNURI IMOBILE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Terenuri
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Numă-
rul ca-
das-
tral/
locali-
tatea
Ca-
te-
go-
ria
Mo-
dul
de
do-
bân-
dire
Anul
do-
bând-
dirii
Su-
pra-
faţa
Co-
ta-
par-
te
Actul
care
con-
firmă
prove-
nienţa
bunu-
lui
Va-
loa-
rea
bu-
nu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunu-
lui
Motivul
dife-
renţei
dintre
valorea
bunului şi va-
loarea
de piaţă
a bunului
Titu-
larul
bu-
nu-
lui
Tipul
titula-
rului
Infor-
maţii
de identi-
ficare a
titularu-
lui altul
decât
bene-
ficia-
rul efectiv
 
  
  
  
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) agricol; (2) forestier; (3) intravilan; (4) extravilan; (5) alte categorii de terenuri aflate în circuitul civil.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua procurării bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate vor indica următoarele informaţii: localitatea (fără număr cadastral); categoria bunului; modul de dobândire; anul dobândirii; suprafaţa şi titularul bunului.

 

B. Clădiri şi construcţii
Nu-
mele
bene-
ficia-
rului
efec-tiv
Adre-
sa/
numă-
rul
cadas-
tral
Ca-
te-
go-
ria
Mo-
dul
de do-
bân-
dire
Anul
do-
bân-
dirii
Su-
pra-
faţa
Co-ta-
par-
te
Actul
care
con-
firmă
prove-
nienţa
bunu-
lui
Valoa-
rea
bu-
nului
Valoa-
rea de
piaţă
a bu-
nului
Motivul
dife-
renţei
dintre
valoa-
rea
bunu-
lui şi valoa-
rea de
piaţă
a bu-
nului
Titu-
larul
bunu-
lui
Tipul
titu-
laru-
lui
Infor-
maţii
de
identi-
ficare a
 titula-
rului
altul
decât
bene-
ficiarul efectiv
 
 
 
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) apartament; (2) casă de locuit; (3) vilă; (4) spaţiu comercial sau de producţie; (5) garaj; (6) alte bunuri imobile, inclusiv cele nefinalizate.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) uzufruct; (4) uz; (5) abitaţie; (6) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua procurării bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

Subiecţii declarării care nu deţin bunurile în proprietate vor indica următoarele informaţii: adresa (fără număr cadastral); categoria bunului; modul de dobândire; anul dobândirii; suprafaţa şi titularul bunului.

 

IV. BUNURI MOBILE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Autoturisme, camioane, remorci, vehicule motorizate, maşini agricole, mijloace de transport naval/aerian, alte mijloace de transport supuse înmatriculării
Nume-
le be-
neficia-
rului
efectiv
Tipul/
mode-
lul
Anul
de
fabri-
caţie
Locul
înre-
gis-
trării/
numă-
rul de înma-
tricu-
lare
Anul
do-
bân-
dirii
Mo-
dul
de do-
bân-
dire
Valoa-
rea a
bunu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă
a bunului
Titu-
larul
bunu-
lui
Ti
pul
titu-
laru-
lui
Informaţii
de identi-
ficare a
titularu-
lui altul
decât
benefi-
ciarul
 efectiv
 
 
 
 
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Modul de dobândire: (1) proprietate; (2) posesie; (3) alte contracte translative de posesie şi de folosinţă.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia lui.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua procurării bunului.

 

Titularul: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

B. Bunuri sub formă de metale şi/sau pietre preţioase, obiecte de artă şi de cult, obiecte ce fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare unitară depăşeşte suma a 15 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciaru-
lui
efectiv
Des-
criere
suma-
Anul
dobân-
dirii
Valoa-
rea
bunu-
lui
Valoarea
de piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă
a bunului
Titularul
bunului
Tipul
titularului
Informaţii de
identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua procurării bunului.

 

Titularul bunului: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

C. Colecţii de artă, de numismatică, de filatelie, de arme sau de alte bunuri, a căror valoare depăşeşte suma a 20 de salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Descri-
ere
sumară
Anul
dobân-
dirii
Valoarea
de
cumpărare
a bunului
Valoarea
de piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
de cumpărare
şi valoarea
de piaţă a
bunului
Titula-
rul
bunu-
lui
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3
 

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea de cumpărare a bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute în ziua procurării bunului.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

D. Bunuri transmise cu titlu oneros sau gratuit, personal sau de către membrii familiei, concubin/concubină, unor persoane fizice sau juridice în perioada declarării, dacă valoarea fiecărui bun depăşeşte suma a 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Descrierea
bunului
transmis
Modul de
transmitere
Data
transmiterii
bunului
Persoana
căreia i-a
 fost
transmis
Valoarea
bunului
Titularul
bunului
transmis
1
2
3

 

Titularul bunului transmis: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

E. Alte bunuri mobile a căror valoare unitară depăşeşte suma a 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
benefi-
ciarului
efectiv
Descri-
erea
bunului
Modul
de
dobân-
dire
Data
dobân-
dirii
Valoa-
rea
bunului
Valoa-
rea de
piaţă a
bunului
Motivul
diferenţei dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă a
bunului
Titularul
bunului
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identi-
ficare a
titula-
rului
altul
decât
benefi-
ciarul efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru bun şi cheltuielile pentru îmbunătăţirea sau reparaţia acestuia.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care bunuri similare erau vândute la ziua procurării bunului.

 

Titularul bunului: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

V. ACTIVE FINANCIARE ÎN ŢARĂ ŞI ÎN STRĂINĂTATE
A. Conturi bancare, plasamente în fonduri de investiţii şi/sau în alte forme echivalente de economisire şi investire în ţară şi în străinătate
Nr.
crt.
Numele
benefici-
arului
efectiv
Denumirea instituţiei care administrează
contul bancar, a fondului de investiţii etc./adresa
Numărul contului bancar/ date privind fondul de investiţii/alte forme echivalente de economisireCate-
goria
Suma
şi
valuta
Dobân-
dă/
divi-
dende
Titu-
larul
bunului
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de iden-
tifica-
re a ti-
tularului
altul
decât
benefi-
ciarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) cont curent sau forme echivalente (inclusiv card de credit, menţionându-se tipul acestuia); (2) depozit bancar sau forme echivalente; (3) fond de investiţii sau forme echivalente, inclusiv fonduri private de pensii sau alte sisteme cu acumulare.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

B. Plasamente, obligaţiuni, cecuri, cambii, certificate de împrumut, investiţii directe în monedă naţională sau în valută străină
Nr.
crt.
Numele
benefici-
arului
efectiv
Emitentul titlului/ societatea la care persoana este acţionar, fondator sau asociat/ beneficiar
de împrumut
CategoriaNumărul
de titluri/
cota-
parte
DobândaTitula-
rul
bunu-
lui
Tipul
titula-
rului
Informaţii de
identificare
a titularului
altul decât beneficiarul efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Categoria: (1) hârtii de valoare (titluri de stat, certificate, obligaţiuni); (2) cecuri; (3) cambii; (4) certificate de împrumut; (5) alte forme de investiţii directe.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

C. Numerar în monedă naţională şi/sau în valută străină care depăşeşte suma a 15 salarii medii lunare pe economie şi care nu face obiectul unor depuneri în instituţii financiare şi alte documente care încorporează drepturi patrimoniale
Nr.
crt.
Numele beneficiarului efectivSumaValutaTitularul
bunului
Tipul
 titularului
Informaţii de
identificare a
 titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă numerarul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

D. Bunuri virtuale, inclusiv valută virtuală, a căror valoare depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Numele
beneficiarului
efectiv
Denumirea
bunului
Data
dobândirii
CantitateaValoarea de
cumpărare a bunului
Titularul
bunului
Informaţii de identificare
a titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
1
2
3

 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă bunul.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

VI. COTE-PĂRŢI/ACŢIUNI ÎN CAPITALUL SOCIAL AL UNUI AGENT ECONOMIC
Numele
benefici-
arului
efectiv
Denu-
mirea
agentu-
lui
econo-
mic
Sediul,
adresa
juridi-
Tipul
de
activi-
tate
Valoa-
rea
bunu-
lui
Valoa-
rea de
piaţă a
bunu-
lui
Diferenţa
dintre
valoarea
bunului şi
valoarea
de piaţă a
bunului
Cota
de
parti-
cipare
Titula-
rul
Tipul
titula-
rului
Informaţii
de identi-
ficare a
titularului
altul decât
beneficiarul
efectiv
 
 
 
 
 

Numele beneficiarului efectiv: numele subiectului declarării, al membrului de familie sau al concubinului/concubinei acestuia.

 

Valoarea bunului: preţul real plătit pentru cote-părţi/acţiuni.

 

Valoarea de piaţă a bunului: valoarea la care cote-părţi/acţiuni erau vândute în ziua procurării lor.

 

Titularul bunului: numele persoanei fizice sau juridice care posedă cote-părţi/acţiuni.

 

Tipul titularului: (1) persoană fizică rezidentă; (2) persoană fizică nerezidentă; (3) persoană juridică rezidentă; (4) persoană juridică nerezidentă. Acest câmp se completează doar în cazul în care titularul este altul decât beneficiarul efectiv.

 

Informaţii de identificare a titularului altul decât beneficiarul efectiv: în cazul persoanei fizice rezidente în Republica Moldova se indică numărul de identificare personal. În cazul persoanei fizice nerezidente se indică ţara de reşedinţă şi numărul de identificare naţional (dacă numărul de identificare nu este aplicabil, se indică numărul de identificare fiscal).

În cazul persoanei juridice rezidente se indică codul de identificare. În cazul persoanei juridice nerezidente se indică ţara sau jurisdicţia în care este înregistrată persoana juridică şi numărul de înregistrare în registrul comerţului din ţara/jurisdicţia respectivă.

 

VII. DATORII
Debite (inclusiv taxe) neachitate, ipoteci, garanţii emise în beneficiul unor terţi, împrumuturi şi credite
CreditorulAnul contractăriiScadent laRata dobânziiSuma iniţialăValutaDebitorul
 
 
 
 

 

 

VII1. Servicii procurate în perioada de declarare, în ţară şi în străinătate, a căror valoare cumulativă pe parcursul unui an depăşeşte 10 salarii medii lunare pe economie
Nr.
crt.
Descrierea
serviciului
Numele sau
denumirea
prestatorului
serviciului
Valoarea
serviciului
Valoarea
de piaţă a
serviciului
Motivul
diferenţei
dintre
valoarea
serviciului
şi valoarea
de piaţă a
serviciului
Data
procurării
Numele
beneficiaru-
lui efectiv
1
2
3
4
5
6

 

Valoarea serviciului: preţul real plătit pentru serviciu.

 

Valoarea de piaţă a serviciului: valoarea la care servicii similare erau vândute în ziua procurării serviciului.

 

VIII. INTERESE PERSONALE
A. Calitatea de asociat, de acţionar sau de membru al unui agent economic, de membru al organelor de conducere, de administrare, de revizie sau de control în cadrul unor organizaţii necomerciale sau societăţi comerciale ori calitatea de membru al unor organizaţii necomerciale sau internaţionale
Denumirea şi adresa
organizaţiei/societăţii
Calitatea deţinutăDocumentul care certifică
calitatea respectivă
 
 

 

B. Contracte, încheiate sau aflate în derulare de către subiectul declarării, soţul/soţia sau concubinul/concubina acestuia, inclusiv persoanele juridice în care aceştia sunt beneficiari efectivi, care sunt finanţate de la bugetul de stat, din bugetul local şi/sau din fonduri externe ori încheiate cu societăţi comerciale cu capital de stat
Nr.
crt.
Beneficiarul contractuluiInstituţia/ organizaţiaTipul contractuluiData încheierii contractuluiDurata contractuluiValoarea totală a contractului
Subiectul declarării
1
2
Soţul/soţia sau concubinul/concubina subiectului declarării
1
2
Persoanele juridice în care subiectul declarării sau soţul/soţia ori concubinul/concubina acestuia sunt beneficiari efectivi
1
2

 

Prezenta declaraţie este un act public şi răspund potrivit legii pentru caracterul inexact sau incomplet al datelor prezentate.

 

 

Data completării ____________________ Semnătura_____________________

 

Art.III. – La articolul 5 din Legea nr.989/2002 cu privire la activitatea de evaluare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.102, art.773), cu modificările ulterioare, alineatul (4) se completează cu litera l1) cu următorul cuprins:

„l1) solicitării inspectorului de integritate;”.

 

Art.IV.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3132, în sancţiunea alineatelor (1) şi (2), textul „cu privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an” se exclude.

2. Sancţiunea articolului 3134 va avea următorul cuprins:

„se sancţionează cu amendă de la 50 la 60 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 120 la 250 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

3. La articolul 3135, textul „ , cu sau fără privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate, inclusiv de a ocupa funcţii publice şi funcţii de demnitate publică, pe un termen de la 6 luni pînă la un an” se exclude.

4. Articolul 3136:

la alineatul (1), sancţiunea va avea următorul cuprins:

„se sancţionează cu amendă de la 50 la 80 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 120 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

la alineatul (2), sancţiunea va avea următorul cuprins:

„se sancţionează cu amendă de la 50 la 80 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 120 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

5. Articolul 4233 va avea următorul cuprins:

„Articolul 4233. Autoritatea Naţională de Integritate

(1) Contravenţiile prevăzute la art.3132, 3134, 3135, 3136, 3191 şi 3302 se examinează de către Autoritatea Naţională de Integritate, ţinându-se cont de prevederile art.4239 alin.(1).

(2) Sunt în drept să constate contravenţii, să examineze cauze contravenţionale şi să aplice sancţiuni inspectorii de integritate ai Autorităţii Naţionale de Integritate.”

 

Art.V.Legea nr.269/2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.57–58, art.161), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3 alineatul (4), textul „Autorităţii Naţionale de Integritate,” se exclude.

2. Articolul 4:

la litera a), textul „Autorităţii Naţionale de Integritate,” se exclude;

litera a2) se abrogă.

 

Art.VI. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

(3) În termen de o lună de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Preşedintele Republicii Moldova şi Ministerul Justiţiei îşi vor desemna reprezentanţii în Consiliul de Integritate.

(4) Autoritatea Naţională de Integritate, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

 

[Alin.(5) art.VI abrogat prin Legea nr.96 din 14.04.2022, în vigoare 06.05.2022]

 

(6) Prezenta lege nu constituie temei pentru revizuirea sancţiunilor contravenţionale aplicate conform legislaţiei în vigoare până la intrarea în vigoare a prezentei legi. Inspectorii de integritate vor putea aplica sancţiunile contravenţionale în dosarele transmise în judecată şi în care instanţa de judecată nu a aplicat sancţiunea contravenţională până la data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Igor GROSU
 
Nr.130. Chişinău, 7 octombrie 2021.