joi, 26 august 2021
Hotărâre nr.162 din 26.08.2021 pentru modificarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei

H O T Ă R Â R E

pentru modificarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei

 

nr. 162  din  26.08.2021

 

Monitorul Oficial nr.212-218/1123 din 10.09.2021

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

nr.1660 din 06.09.2021

Ministru __________ Sergiu LITVINENCO

 

În temeiul art.5 alin.(1) lit.d), f) şi m), art.11 alin.(1), 44 şi 47 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare, art.94 alin.(1) lit.c), 96 alin.(1) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.661), cu modificările ulterioare, art.84 şi 86 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare, Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Instrucţiunea cu privire la raportarea datelor aferente utilizării instrumentelor şi serviciilor de plată, aprobată prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.211/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.325-332, art.1531), înregistrată la Ministerul Justiţiei cu nr.1241 din 31.07.2017, se modifică după cum urmează:

1) pct.1 va avea următorul cuprins:

1. Prezenta Instrucţiune reglementează modalitatea de raportare de către băncile licenţiate şi prestatorii de servicii de plată nebancari (în continuare – prestatori de servicii de plată) a datelor aferente utilizării instrumentelor de plată (carduri de plată, transfer de credit, debitarea directă), sistemelor automatizate de deservire la distanţă, serviciilor de remitere de bani, precum şi a altor servicii de plată.”;

2) pct.3 şi 4 vor avea următorul cuprins:

3. În sensul prezentei Instrucţiuni, sunt utilizate următoarele noţiuni:

1) card activ – card de plată cu care s-a efectuat cel puţin o operaţiune de plată (reflectată pe debitul contului de plăţi la care este ataşat) pe parcursul perioadei gestionare;

2) cont activ – cont de plăţi prin utilizarea căruia s-a efectuat cel puţin o operaţiune de plată pe parcursul perioadei gestionare;

3) deţinător activ – deţinător care a efectuat cel puţin o operaţiune de plată pe parcursul perioadei gestionare printr-un sistem automatizat de deservire la distanţă (SADD);

4) operaţiune MO/TO (Mail Order/Telephone Order) – tranzacţii de plată efectuate de la distanţă prin poştă (inclusiv e-mail) sau telefonic, fără prezenţa fizică a cardului de plată;

5) persoană juridică – persoana definită astfel conform Codului Civil al Republicii Moldova, precum şi persoana fizică care practică activitate de întreprinzător, persoana care desfăşoară servicii profesionale, persoana care practică activitate profesională în sectorul justiţiei sau în domeniul sănătăţii;

6) platformă de comerţ electronic (e-commerce) – soluţie software ce permite acceptarea cardurilor de plată în mediul online;

7) prestatori de servicii de plată nebancari – societăţile de plată, furnizorii de servicii poştale în calitate de prestatori de servicii de plată, societăţile emitente de monedă electronică;

8) soluţii – soluţii software digitale utilizate pentru efectuarea plăţilor cu cardul de la distanţă;

9) serviciu comercial intern de remitere de bani – produs comercial din portofoliul prestatorului de servicii de plată, în care serviciile de remitere de bani, realizate în cadrul reţelei interne a acestuia, sunt oferite sub numele unui produs comercial distinct;

10) serviciu Transfer to Card (transfer T2C) – serviciu de remiteri de bani ce permite primirea transferurilor internaţionale de mijloace băneşti direct la conturile de card deschise în băncile licenţiate prin intermediul soluţiilor;

11) serviciu de transfer Person to Person (transfer P2P) – serviciu care oferă posibilitatea de a transfera mijloacele băneşti de pe card pe card prin intermediul soluţiilor sau bancomatelor gestionate de către băncile licenţiate;

12) terminal mPOS (terminal de plată mobil) – dispozitiv conectat la un echipament mobil (smartphone, tabletă etc.) cu funcţiile unui POS terminal, ce permite preluarea, prelucrarea, stocarea şi transmiterea de informaţii privind plata efectuată cu cardul de plată la punctele de vânzare la comercianţi;

13) terminal de plată de autodeservire – dispozitiv automatizat, altul decât ATM cash-in, ce permite depunerea mijloacelor băneşti în conturi şi efectuarea plăţilor în favoarea furnizorilor de bunuri şi servicii cu/fără utilizarea unui card de plată;

14) Fraudă de tip „social engineering” – manipularea plătitorului de către autorul fraudei, în scopul obţinerii unor informaţii confidenţiale sau determinării acestuia de a emite cu bună-credinţă un ordin de plată/a da instrucţiuni prestatorului său de servicii de plată să îl emită către un cont de plăţi despre care crede că aparţine beneficiarului legitim al plăţii.

Noţiunile „card personalizat”, „card preplătit”, „card personificat”, „dispozitive speciale”, „bancomat”, „imprinter”, „POS terminal” sunt utilizate în conformitate cu pct.2 din Regulamentul cu privire la cardurile de plată, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.157/2013, alte noţiuni utilizate au sensul definit la art.3 din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi monedă electronică.

4. În sensul prezentei Instrucţiuni, la identificarea şi raportarea fraudelor se va ţine cont de următoarele:

1) frauda reprezintă:

a) operaţiunile de plată neautorizate efectuate ca urmare a pierderii, furtului, deturnării datelor sensibile privind plăţile sau a instrumentului de plată, indiferent dacă au fost cauzate de neglijenţa plătitorului sau în absenţa consimţământului acestuia;

b) operaţiunile de plată efectuate în urma manipulării plătitorului de către autorul fraudei.

2) operaţiunile indicate la sbp.1) se vor include în rapoarte, indiferent dacă valoarea operaţiunilor de plată frauduloase a fost recuperată;

3) nu vor fi incluse în rapoarte operaţiunile care, deşi intră în categoria celor indicate în sbp.1), nu au fost executate sau au fost blocate înainte de a fi executate (nu au dus la un transfer de fonduri).”;

3) la pct.5:

a) sbp.1), cuvântul „financiare” se substituie cu cuvintele „de plată”;

b) sbp.4) va avea următorul cuprins:

„4) Raportul ORD 5.4 Dispozitive speciale şi soluţii utilizate conţine date aferente dispozitivelor speciale instalate de prestatorul raportor şi aflate în gestiunea acestuia, numărul soluţiilor puse la dispoziţie de prestatorul de servicii de plată raportor, precum şi amplasarea geografică a bancomatelor (ATM), POS terminalelor, terminalelor de plată de autodeservire instalate, conform situaţiei la sfârşitul perioadei gestionare (Anexa nr.4);”;

c) sbp.10) se abrogă;

d) sbp.11), după cuvântul „conturile” se completează cu cuvintele „de monedă electronică şi cele”;

e) sbp.12) şi 13) vor avea următorul cuprins:

„12) Raportul ORD 5.12 Dispozitive speciale ale prestatorilor de servicii de plată şi ale agenţilor săi conţine date aferente operaţiunilor efectuate prin intermediul dispozitivelor de comunicaţie electronică, digitale sau informatice, inclusiv prin intermediul terminalelor de plată în numerar (terminale cash-in), precum şi amplasarea geografică a dispozitivelor speciale (Anexa nr.13);

13) Raportul ORD 5.13 Informaţia despre fraudele înregistrate de către prestatorii de servicii de plată conţine date despre fraudele identificate aferente utilizării monedei electronice şi serviciilor de plată, altele decât cele aferente utilizării cardurilor de plată (se raportează în ORD 5.1C), cele aferente utilizării SADD (se raportează în ORD 5.7B) şi cele aferente utilizării serviciilor de remitere de bani (se raportează în ORD 5.8B) (Anexa nr.14);”;

f) la sbp.14) cuvintele „în monedă electronică” se substituie cu cuvintele „de monedă electronică şi de plăţi”;

g) se completează cu sbp.15) cu următorul cuprins:

„15) Raportul ORD 5.21 Pierderi financiare cauzate de fraudele aferente utilizării serviciilor de plată conţine date despre pierderile financiare cauzate prestatorilor de servicii de plată, utilizatorilor de servicii de plată sau altor părţi (Anexa nr.16).”;

4) pct.51 va avea următorul cuprins:

51. Rapoartele se întocmesc şi se prezintă după cum urmează:

a) rapoartele ORD 5.1 – ORD 5.8, ORD 5.13 şi ORD 5.21 – de către toţi prestatorii de servicii de plată;

b) rapoartele ORD 5.9, ORD 5.11.A şi B, ORD 5.12 şi ORD 5.14 – de către prestatorii de servicii de plată nebancari;

c) raportul ORD 5.11C – de către băncile licenţiate.

Prestatorii de servicii de plată nebancari au obligaţia de a prezenta rapoartele menţionate la alineatul unu lit.a) şi b) doar în cazul în care aceştia dispun de licenţă pentru prestarea serviciilor respective.”;

5) se completează cu pct.52 şi 53 cu următorul cuprins:

52. În rapoartele ORD 5.8, ORD 5.9, ORD 5.11 A şi B, ORD 5.12B, ORD 5.13, ORD 5.14 şi ORD 5.21 se indică informaţia aferentă activităţii prestatorului de servicii de plată nebancar şi a agenţilor săi de plată, cu excepţia agenţilor de plată care acţionează şi în calitate de prestatori de servicii de plată.

53. În raportul ORD 5.12A se indică informaţia aferentă activităţii prestatorului de servicii de plată raportor pentru operaţiunile de plată şi numărul dispozitivelor acestuia şi al agenţilor săi de plată, inclusiv al acelor agenţi care acţionează şi în calitate de prestatori de servicii de plată licenţiaţi de către Banca Naţională a Moldovei (în continuare BNM).”;

6) la pct.7, textul „Operaţiunile financiare, definite de prestatorul de servicii de plată raportor ca operaţiuni de plată şi efectuate” se substituie cu cuvintele „Operaţiunile de plată”;

7) pct.8 şi 9 vor avea următorul cuprins:

8. În Rapoartele ORD 5.1, ORD 5.6, ORD 5.7, ORD 5.9, ORD 5.11 – ORD 5.14 şi ORD 5.21 sumele se indică în moneda naţională, cu rotunjire până la întregi. Operaţiunile de plată efectuate în valută se recalculează în moneda naţională la cursul oficial al leului moldovenesc faţă de valuta respectivă valabil în ziua în care s-a efectuat operaţiunea.

9. În Raportul ORD 5.5 Utilizarea transferului de credit se reflectă operaţiunile de plată care s-au efectuat în moneda naţională, sumele fiind rotunjite până la întregi.”;

8) pct.11 va avea următorul cuprins:

11. În cazul raportului ORD 5.1 pentru caracteristica „tipul dispozitivului special/soluţiei utilizate” se va reflecta codul dispozitivului în funcţie de soluţia tehnică utilizată la efectuarea operaţiunii de plată şi nu în funcţie de soluţia tehnică maximă de care dispune dispozitivul. De exemplu, la efectuarea unei operaţiuni printr-un terminal POS ce dispune de soluţia de proximitate, dacă tranzacţia s-a efectuat cu utilizarea microprocesorului, se va indica codul corespunzător terminalului POS cu microprocesor şi nu cel corespunzător terminalului POS de proximitate.”;

9) pct.12 se abrogă;

10) pct.15 va avea următorul cuprins:

15. Rapoartele menţionate la pct.5 sbp.1) – 8) se prezintă la BNM în decurs de cel mult 12 zile lucrătoare după sfârşitul perioadei gestionare, cu excepţia tabelului lunar ORD 5.8A care se prezintă cel târziu la data de 15 a lunii care urmează după perioada gestionară. Rapoartele menţionate la pct.5 sbp.9) – 14) se prezintă la BNM cel târziu în ultima zi lucrătoare a lunii care urmează după perioada gestionară. Raportul menţionat la pct.5 sbp.15) se prezintă la BNM cel târziu până în ultima zi lucrătoare a lunii care urmează după perioada gestionară.”;

11) în anexa nr.1:

a) formularul raportului ORD 5.1A Cardurile de plată eliberate, retrase şi deţinute de prestatorul de servicii de plată, după coloana G, se completează cu coloana H cu următorul cuprins:

 

„Sexul deţinătorului
H
 
 

 

b) formularul raportului ORD 5.1B Operaţiunile financiare efectuate cu cardurile de plată emise/acceptate de prestatorul de servicii de plată:

în denumirea raportului cuvântul „financiare” se substituie cu cuvintele „de plată”;

după coloana L, se completează cu coloana M cu următorul cuprins:

 

„Sexul deţinătorului
M
 
 

 

c) formularul raportului 5.1.D Tentativele de fraudă înregistrate aferente utilizării cardurilor de plată se abrogă;

d) în modul de întocmire a Raportului ORD 5.1 Carduri de plată:

pct.1 va avea următorul cuprins:

1. Raportul este format din 4 table numerotate A, B, C şi E;”;

pct.4 se completează cu litera g1), cu următorul cuprins:

„g1) în coloana H se indică codul corespunzător caracteristicii „sexul persoanei fizice”, în conformitate cu pct.21 din anexa nr.9. Pentru cardurile preplătite şi pentru cardurile deţinute de către persoane juridice se va indica codul „n/a”;”;

la lit.h) – k), textul „B-G” se substituie cu textul „B-H”;

la pct.5:

lit.a), după textul „E-H” se completează cu textul „şi M”;

lit.j), a doua propoziţie va avea următorul cuprins:

„Pentru operaţiunile efectuate în reţeaua de acceptare a prestatorului de servicii de plată raportor cu cardurile/tichetele de masă emise de alţi prestatori de servicii de plată decât prestatorul de servicii de plată raportor se va indica codul 115 sau 118, după caz;”;

se completează cu lit.m1), cu următorul cuprins:

„m1) în coloana M se indică codul corespunzător caracteristicii „sexul persoanei fizice”, în conformitate cu pct.21 din anexa nr.9. Pentru cardurile preplătite şi pentru cardurile deţinute de către persoane juridice se va indica codul „n/a”;”;

la lit.n) şi o), textul „B-L” se substituie cu textul „B-M”;

pct.6:

după prima propoziţie se completează cu două propoziţii cu următorul cuprins „Prestatorul de servicii de plată raportor va reflecta toate operaţiunile de plată frauduloase efectuate cu cardul de plată din momentul detectării fraudei (de ex. recepţionarea reclamaţiei clientului sau prin alte mijloace), indiferent dacă dosarul privitor la operaţiunea de plată frauduloasă a fost soluţionat până la momentul raportării datelor. În acest raport nu se reflectă fraudele efectuate cu carduri care au doar funcţie de monedă electronică (de exemplu, carduri preplătite).”;

la lit.c), textul „/tentativa de fraudă” se exclude;

la lit.i), a doua propoziţie va avea următorul cuprins:

„Pentru operaţiunile efectuate în reţeaua de acceptare a prestatorului de servicii de plată raportor cu cardurile/tichetele de masă emise de alţi prestatori de servicii de plată decât prestatorul de servicii de plată raportor se va indica codul 115 sau 118, după caz;”;

pct.7 se abrogă;

la pct.9, textul „ORD 5.1A – ORD 5.E” se substituie cu textul „ORD 5.1A, ORD 5.1B, ORD 5.1C şi ORD 5.1E”;

12) anexa nr.4 va avea următorul cuprins:

 

„Anexa 4

la Instrucţiunea cu privire la raportarea

datelor aferente utilizării instrumentelor

şi serviciilor de plată

 

RAPORT

ORD 5.4 Dispozitive speciale şi soluţii utilizate

 

   ORD0504A
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.4A Dispozitive speciale şi soluţii utilizate

la sfârşitul trimestrului ____20__

 

Nr.
d/o
Tipul dispozitivului special/ soluţiei utilizate Numărul unităţilor
amplasat la
prestatorul
de servicii
de plată
amplasat
la comerciant
AB12
1bancomate (ATM):x
1.1cu suport carduri cu bandă magneticăx
1.2cu suport carduri cu microprocesorx
1.3cu suport carduri de proximitate (contactless)x
1.4din care: ATM-uri cu funcţie de transfer de creditx
1.5din care: ATM-uri cu funcţie de depunere de numerar x
2terminale POS
2.1cu suport carduri cu bandă magnetică
2.2cu suport carduri cu microprocesor
2.3cu suport carduri de proximitate (contactless)
3terminale mPOS
3.1cu suport carduri cu bandă magnetică
3.2cu suport carduri cu microprocesor
3.3cu suport carduri de proximitate (contactless)
4imprintere
5terminale de plată de autodeservire
6alte dispozitive
6.1cu suport carduri cu bandă magnetică
6.2cu suport carduri cu microprocesor
6.3cu suport carduri de proximitate (contactless)
7platforme de comerţ electronic (e‑commerce)x

 

 

   ORD0504B
Codul prestatorului Codul formularului

 

 

ORD 5.4B Informaţia privind amplasarea geografică a bancomatelor (ATM),

a POS-terminalelor, terminalelor de plată de autodeservire instalate

la sfârşitul trimestrului ____20__

 

Nr.
d/o
Unitatea administrativ-teritorială a amplasăriiNumărul bancomatelor
(ATM)
Numărul POS-terminalelorNumărul terminalelor de plată de autodeservire
AB123
 
 
 
     

 

Data întocmirii „__” ____________ 20__

Executorul şi numărul de telefon ________________”

 

 

Modul de întocmire a Raportului

ORD 5.4 Dispozitive speciale şi soluţii utilizate

 

1. Raportul este format din 2 tabele numerotate A şi B.

2. Tabelul ORD 5.4A este destinat pentru reflectarea numărului de dispozitive speciale instalate de prestatorul de servicii de plată raportor şi numărul soluţiilor implementate şi destinate utilizatorilor, aflate în gestiunea acestuia la sfârşitul perioadei de gestiune.

3. Informaţia se indică separat pentru dispozitivele speciale amplasate la prestatorul de servicii de plată (coloana 1) şi pentru dispozitivele speciale şi soluţiile amplasate la comerciant (coloana 2). Pentru dispozitivele speciale se indică numărul dispozitivelor speciale instalate, aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor, iar pentru platformele de comerţ electronic se indică numărul comercianţilor electronici deserviţi de către prestatorul de servicii de plată raportor.

4. În cazul în care este necesară distribuirea dispozitivelor speciale, în funcţie de suportul carduri pe care acestea îl oferă, dispozitivul se include la categoria ce corespunde cu dotările maxime de care acesta dispune. În acest context, dotarea maximă este considerat suportul pentru carduri de proximitate, iar cea minimă suportul pentru carduri cu bandă magnetică.

5. În rândul „1. bancomate (ATM)” se reflectă numărul total de bancomate aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată. Un dispozitiv care permite doar obţinerea de informaţii privind soldurile conturilor de card nu poate fi inclus în categoria ATM-urilor. Numărul unităţilor indicat în acest rând trebuie să fie egal cu suma unităţilor indicate în rândurile 1.1 – 1.3.

6. În rândurile 1.1 – 1.3 se reflectă numărul de bancomate, distribuite în funcţie de suportul carduri cu care acestea sunt dotate, ţinând cont de prevederile pct.4.

7. În rândul „1.4 din care: ATM-uri cu funcţie de transfer credit” se reflectă numărul total de ATM-uri ce permit utilizatorilor autorizaţi să efectueze transferuri de credit utilizând un card de plată.

8. În rândul „1.5 din care: ATM-uri cu funcţie de depunere de numerar” se reflectă numărul total de ATM-uri ce permit utilizatorilor autorizaţi să depună numerar (pentru alimentarea contului, plata serviciilor etc.).

9. În cazul în care un bancomat dispune de funcţie de transfer credit, precum şi funcţie de depunere de numerar, acesta se va include în ambele rânduri.

10. În rândul „2. terminale POS” se reflectă numărul total de terminale POS aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor. Acesta trebuie să corespundă cu suma rândurilor 2.1 – 2.3.

11. În rândurile 2.1 – 2.3 se reflectă numărul de terminale POS, distribuite în funcţie de suportul carduri cu care acestea sunt dotate, ţinând cont de prevederile pct.4.

12. În rândul „3. terminale mPOS” se reflectă numărul total de terminale mPOS aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor. Acesta trebuie să corespundă cu suma rândurilor 3.1 – 3.3.

13. În rândurile 3.1 – 3.3 se reflectă numărul de terminale mPOS, distribuite în funcţie de suportul carduri cu care acestea sunt dotate, ţinând cont de prevederile pct.4.

14. În rândul „4. imprintere” se reflectă numărul total de imprintere aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor.

15. În rândul „5. Terminale de plată de autodeservire” se reflectă numărul total de terminale de plată de autodeservire aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor.

16. În rândul „6. alte dispozitive” se reflectă numărul total de dispozitive speciale, altele decât bancomatele, terminalele POS, terminalele mPOS, imprinterele şi terminalele de plată în numerar (terminalele cash-in), terminalele de plată de autodeservire, aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor.

17. În rândurile 6.1 – 6.3 se reflectă numărul altor dispozitive, distribuite în funcţie de suportul carduri cu care acestea sunt dotate, ţinând cont de prevederile pct.4.

18. În rândul „7. platforme de comerţ electronic (e-commerce)” se reflectă numărul total al platformelor de comerţ electronic furnizate de prestatorul de servicii de plată raportor.

19. Tabelul ORD 5.4B este destinat reflectării repartizării după unităţi administrativ-teritoriale a bancomatelor (ATM), POS terminalelor şi terminalelor de plată de autodeservire aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată raportor la situaţia de la sfârşitul perioadei gestionare.

20. În coloana A se indică numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul raportului.

21. În coloana B se indică unitatea administrativ-teritorială (municipiile Chişinău şi Bălţi, UTA Găgăuzia sau raionul în conformitate cu anexa nr.1 din Legea nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova) în care este amplasat dispozitivul.

22. În coloanele 1-3 se indică numărul bancomatelor (ATM), a POS-terminalelor, terminalelor de plată de autodeservire ce corespund caracteristicii coloanei B.

23. Tabelele ORD 5.4A şi ORD 5.4B se prezintă trimestrial.”;

 

13) anexa nr.5, la modul de întocmire a raportului ORD 5.5 Utilizarea transferului de credit:

a) pct.3 va avea următorul cuprins:

3. Raportul va conţine toate operaţiunile de plată definite ca transfer de credit, iniţiate şi executate în baza unui ordin de plată explicit. Operaţiunile de plată, iniţiate de prestatorul de servicii de plată în nume propriu şi executate prin creditarea contului beneficiarului prin notă contabilă (simplă înregistrare în conturi), fără utilizarea tradiţională a transferului de credit, inclusiv a celui programat, nu se vor include în raport. În acest tip de operaţiuni se încadrează:

1) plata dobânzilor de către prestatorul de servicii de plată;

2) plata dividendelor de către prestatorul de servicii de plată;

3) achitarea sumei unui împrumut în contul clientului;

4) alte operaţiuni de creditare transferate în contul clientului cu utilizarea unei simple note contabile.”;

b) pct.5 lit.e) se completează cu o propoziţie cu următorul cuprins: „Suportul ordinului de plată în contextul executării operaţiunii de transfer de credit se consideră a fi „ordin de plată electronic”, în cazul în care plătitorul îl transmite fără utilizarea formularelor pe hârtie, adică pe cale electronică, prin intermediul sistemelor automatizate de deservire la distanţă sau în cazul comenzii permanente/ repetitive, depuse iniţial spre executare în baza unui ordin de plată pe suport hârtie, dar apoi executate periodic în mod electronic;”;

14) anexa nr.6, la modul de întocmire a raportului ORD 5.6 Utilizarea debitării directe, pct.2 va avea următorul cuprins:

2. Raportul conţine date privind operaţiunile de plată efectuate de către prestatorul de servicii de plată plătitor aferente debitării directe şi se completează de prestatorul de servicii de plată care efectuează plata iniţiată de beneficiarul plăţii pe baza consimţământului acordat de către plătitor beneficiarului plăţii, prestatorului de servicii de plată al beneficiarului sau prestatorului de servicii de plată al plătitorului. În sensul prezentei Instrucţiuni, prestatorul de servicii de plată al plătitorului, în calitate de iniţiere a operaţiunii de plată de către beneficiar, va considera:

a) primirea documentelor de plată de la beneficiar;

b) primirea altor date relevante (inclusiv datele aferente facturilor emise şi alte informaţii) de la beneficiar;

c) interogarea bazei de date a beneficiarului, ce conţine informaţia relevantă pentru iniţierea operaţiunii de plată.

Operaţiunile de debitare a contului clientului, iniţiate şi executate de prestatorul de servicii de plată în baza unei note contabile de debitare, fără utilizarea tradiţională a debitării directe, nu se vor include în raport. În acest tip de operaţiuni se încadrează:

a) perceperea dobânzilor de către prestatorul de servicii de plată;

b) deducerea comisioanelor;

c) plata taxelor conexe serviciilor financiare;

d) rambursări ale sumei creditului;

e) alte operaţiuni de debitare din contul clientului prin utilizarea unei simple note contabile.”;

15) anexa nr.7:

a) în formularul raportului ORD 5.7A Utilizarea sistemelor automatizate de deservire la distanţă:

cuvintele „valută naţională” se substituie cu cuvintele „moneda naţională”;

după coloana C, se completează cu coloana D cu următorul cuprins:

 

„Sexul deţinătorului
D
 
 

 

b) formularul raportului ORD 5.7C Tentativele de fraudă înregistrate, aferente utilizării SADD se abrogă;

c) modul de întocmire a Raportului ORD 5.7 Utilizarea sistemelor automatizate de deservire la distanţă va avea următorul cuprins:

1. Raportul este format din două tabele numerotate A şi B.

2. În sensul prezentului raport, se definesc următoarele noţiuni:

1) hacking – accesarea datelor stocate pe dispozitivul de comunicaţii electronice, digitale sau informatice (computer, smartphone, tabletă etc.) al utilizatorului SADD, fără autorizarea acestuia şi captarea informaţiilor confidenţiale ale utilizatorului;

2) pharming – instalarea unui program executabil pe calculatorul utilizatorului SADD, care la accesarea de către acesta a paginilor de Internet îl redirecţionează către pagini de Internet false cu scopul de a obţine informaţii confidenţiale ale acestuia;

3) phishing – crearea paginilor de Internet false în vederea captării informaţiei confidenţiale ale utilizatorului SADD;

4) refuz de serviciu (denial of service) – acţiunea de a indisponibiliza sau bloca resursele unui calculator, de a suprasatura un server cu cereri, astfel încât acesta să nu mai poată răspunde traficului legitim, în vederea coruperii datelor transmise şi introducerea de noi informaţii în sesiunile de reţea;

5) sniffing – instalarea unui program executabil pe dispozitivul de comunicaţii electronice, digitale sau informatice (computer, smartphone, tabletă etc.) al utilizatorului SADD, care la accesarea de către acesta a paginilor de Internet captează informaţiile confidenţiale ale utilizatorului SADD;

6) spoofing – transmiterea mesajelor electronice, de pe adrese false, cu solicitarea expedierii informaţiei confidenţiale ale utilizatorului SADD.

3. Alte definiţii şi noţiuni utilizate în raport sunt prevăzute în Regulamentul privind prestarea serviciilor de plată prin intermediul sistemelor automatizate de deservire la distanţă, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.62/2017.

4. Tabelul ORD 5.7A este destinat indicării numărului deţinătorilor înregistraţi (coloana 1) şi numărului deţinătorilor activi (coloana 2) ai SADD al căror contract este în vigoare la sfârşitul perioadei gestionare, numărului şi valorii operaţiunilor de plată în moneda naţională (coloanele 3 şi 4) şi operaţiunilor de plată în valută (coloanele 5 şi 6) efectuate (cu excepţia operaţiunilor de vânzare-cumpărare a valutelor) de către deţinătorii SADD pe parcursul perioadei gestionare. Coloanele A-D se vor completa în felul următor:

1) În coloana A se va indica numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul raportului;

2) În coloana B se va indica codul caracteristicii „tipul SADD”, în conformitate cu pct.18 din anexa nr.9;

3) În coloana C se va indica codul caracteristicii „tipul deţinătorului”, în conformitate cu pct.13 din anexa nr.9 (se va indica doar codul 141 şi codul 143).

4) În coloana D se va indica codul corespunzător caracteristicii „sexul persoanei fizice”, în conformitate cu pct.21 din anexa 9 (doar în cazul în care se va indica codul 141 în coloana C). În cazul în care nu este posibilă identificarea sexului utilizatorului SADD, se va indica codul „n/a”.

5. Tabelul ORD 5.7B este destinat indicării numărului (coloana 1) şi valorii (coloana 2) fraudelor aferente utilizării SADD, înregistrate de prestatorul de servicii de plată pe parcursul perioadei gestionare. Prestatorul de servicii de plată va raporta toate operaţiunile de plată frauduloase din momentul detectării fraudei, de exemplu printr-o reclamaţie a clientului sau prin alte mijloace, indiferent dacă dosarul privitor la operaţiunea de plată frauduloasă a fost soluţionat până la momentul raportării datelor. Coloanele A-D se vor completa în felul următor:

a) în coloana A se va indica numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul raportului;

b) în coloana B se va indica codul caracteristicii „tipul SADD”, în conformitate cu pct.18 din anexa nr.9;

c) în coloana C se va indica codul caracteristicii „tipul deţinătorului”, în conformitate cu pct.13 din anexa nr.9 (se va indica doar codul 141 şi codul 143);

d) în coloana D se va indica codul caracteristicii „tipul fraudei”, în conformitate cu pct.19 din anexa nr.9.

6. Tabelele ORD 5.7A şi ORD 5.7B se prezintă trimestrial.”;

16) anexa nr.8:

a) în formularul raportului ORD 5.8A Utilizarea serviciilor de remitere de bani, după coloana D, se completează cu coloana E cu următorul cuprins:

 

„Modul de iniţiere/
eliberare a transferului
E
 
 

 

b) formularul raportului ORD 5.8C Tentativele de fraudă înregistrate, aferente utilizării serviciilor de remitere de bani se abrogă;

c) la modul de întocmire a Raportului ORD 5.8 Utilizarea de către persoanele fizice a serviciilor de remitere de bani:

pct.1 va avea următorul cuprins:

1. Raportul este format din două tabele numerotate A şi B.”;

pct.3 va avea următorul cuprins:

3. În prezentul raport se reflectă informaţiile privind utilizarea de către persoanele fizice a serviciilor de remitere de bani, care includ transferurile de mijloace băneşti între persoane fizice (atât expeditorul, cât şi beneficiarul sunt persoane fizice), efectuate prin intermediul:

a) sistemelor de remitere de bani;

b) serviciile de remitere de bani furnizate de prestatorii de servicii de plată, în baza acordurilor bilaterale cu alţi prestatori de servicii de plată (locali sau străini);

c) serviciilor comerciale interne de remitere de bani;

d) transferurilor prin reţeaua SWIFT.”;

pct.4 se completează cu o propoziţie cu următorul cuprins: „În cazul remiterilor de bani locale se vor raporta doar remiterile de bani efectuate la ordinul persoanelor fizice.”;

se completează cu pct.41 cu următorul cuprins:

41. Remiterile de bani menţionate la pct.3 lit.a), b) şi c) se includ în raport dacă întrunesc una din condiţiile următoare:

1) sunt efectuate fără utilizarea conturilor de plăţi;

2) sunt iniţiate dintr-un cont de plăţi sau eliberate într-un cont de plăţi, însă utilizarea contului de plăţi nu este o precondiţie pentru efectuarea remiterii, dar este o opţiune pusă la dispoziţie de prestatorii de servicii de plată clienţilor săi.”;

la pct.5:

lit.a) se completează cu textul „ , cu excepţia transferurilor efectuate prin servicii comerciale interne de remitere de bani”;

lit.c) se abrogă;

pct.7 va avea următorul cuprins:

7. În sensul prezentului raport, moneda originală este considerată moneda în care prestatorul de servicii de plată ţine evidenţa sumelor remise/primite în cadrul serviciului de remitere de bani, indiferent de moneda în care se efectuează decontările între prestatorul de servicii de plată raportor şi prestatorul de servicii de plată din străinătate sau organizatorul serviciului de remitere de bani sau moneda în care mijloacele băneşti au fost efectiv eliberate către/încasate de la persoanele fizice (la cererea acestora).”;

pct.9:

se completează cu lit.d1) cu următorul cuprins:

„d1) Coloana E se completează după cum urmează:

„N” – pentru remiterile de bani efectuate sau eliberate în numerar;

„C” – pentru remiterile de bani efectuate printr-un cont de plăţi al clientului/primite într-un cont de plăţi al clientului prin intermediul unor servicii cum ar fi T2C.”;

la lit.e) şi f), cuvintele „în perioada de raportare” se substituie cu cuvintele „pe parcursul perioadei gestionare”;

la pct.10:

după prima propoziţie se completează cu o propoziţie cu următorul cuprins:

„Prestatorul de servicii de plată va raporta toate operaţiunile de plată frauduloase din momentul detectării fraudei, de exemplu printr-o reclamaţie a clientului sau prin alte mijloace, indiferent dacă dosarul privitor la operaţiunea de plată frauduloasă a fost soluţionat până la momentul raportării datelor.”;

cuvântul „valuta” se substituie cu cuvântul „moneda”;

pct.11 se abrogă;

la pct.12, textul „tabelele ORD 5.8B şi ORD 5.8C” se substituie cu textul „tabelul ORD 5.8B”;

17) anexa nr.9:

a) la pct.1 cuvintele „alt prestator din străinătate” se substituie cu cuvintele „alt prestator de servicii de plată din străinătate”;

b) la pct.2, textul „/tentativa de fraudă” se exclude;

c) pct.5 poziţiile 1-4 vor avea următorul cuprins:

 

„1.card de plată personal emis în baza contului de plăţi al cărui titular este un rezident*041
2.card de plată personal emis în baza contului de plăţi al cărui titular este un nerezident*042
3.card de plată de afaceri (business) emis în baza contului de plăţi al cărui titular este un rezident*043
4.card de plată de afaceri (business) emis în baza contului de plăţi al cărui titular este un nerezident*044”

 

d) pct.8 se completează cu poziţiile 21 şi 22 cu următorul cuprins:

 

„21.bancomat (ATM)1 cu suport carduri de proximitate (contactless)0713
22.terminale de plată de autodeservire0714”

 

e) pct.9:

poziţia 3 se completează cu textul „ , altele decât transferuri P2P şi T2C”;

se completează cu poziţiile 5 şi 6 cu următorul cuprins:

 

„5.transferuri P2P (doar operaţiuni reflectate pe debitul contului de plăţi la care este ataşat cardul de plată)085
6.transferuri T2C (doar operaţiuni reflectate pe creditul contului de plăţi la care este ataşat cardul de plată)086”

 

f) pct.11:

textul „şi „tipul tentativei de fraudă”” şi textul „/tentative de fraudă” se exclude;

poziţia 4 va avea următorul cuprins:

 

„4.Fraudă de tip „Social engineering”105”

 

se completează cu poziţia 5 cu următorul cuprins:

 

„5.alte tipuri de fraude106”

 

g) pct.12 se completează cu poziţia 6 cu următorul cuprins:

 

„6.tichet de masă electronic118”

 

h) pct.19:

textul „şi tipul tentativei de fraudă (SADD)” se exclude;

poziţia 7 va avea următorul cuprins:

 

„7.Social engineering218”

 

se completează cu poziţia 8 cu următorul cuprins:

 

„8.Alte fraude (SADD)219”

 

i) se completează cu pct.21 şi 22 cu următorul cuprins:

 

21. Codurile pentru caracteristica „sexul persoanei fizice”:

 

Nr.
d/o
SemnificaţiaCodul
12
1.bărbat221
2.femeie222
3.neidentificat/neaplicabiln/a

 

 

22. Codurile pentru caracteristica „purtătorul responsabilităţii”

 

Nr.
d/o
SemnificaţiaCodul
12
1.Prestatorul de servicii de plată231
2.Utilizatorul serviciului/ instrumentului de plată232
3.Altele (ex. comerciant, altă parte terţă)233

 

18) în anexa nr.10, modul de întocmire a Raportului ORD 5.9 Operaţiunile de încasare şi eliberare a numerarului, la pct.1, după cuvintele „eliberările de numerar” se completează cu cuvântul „executate”;

19) anexa nr.11 se abrogă;

20) în anexa nr.12:

a) formularul ORD 5.11A va avea următorul cuprins:

 

   ORD0511A
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.11A Efectuarea operaţiunilor de plată din conturile de

monedă electronică şi cele de plăţi

în trimestrul ___ 20__

 

Nr. d/o Tipul operaţiunii Conturi de monedă electronică Conturi de plăţi
NumărulValoareaNumărulValoarea
AB1234
1Din contul de plăţi, inclusiv pentru
1.1servicii comunale şi necomunale
1.2servicii de telefonie, internet
1.3reţele de socializare
1.4jocuri şi divertisment
1.5completare de conturi deschise la alţi PSP nebancari (monedă electronică)
1.6completare de conturi deschise la băncile licenţiate
1.7taxe şi impozite
1.8acceptare către plată de o parte terţă (monedă electronică)
1.9bilete de transport
1.10credite şi împrumuturi
1.11livrare bunuri şi produse
1.12alte scopuri

 

b) formularul raportului ORD 5.11B Efectuarea operaţiunilor de plată prin intermediere:

rândul 1.8 va avea următorul cuprins:

 

„1.8comercianţii electronicixx

 

se completează cu rândurile 1.9 – 1.12 cu următorul cuprins:

 

„1.9bilete de transport
1.10credite şi împrumuturi
1.11livrare bunuri şi produse
1.12alte scopuri

 

c) se completează cu formularul tabelului ORD 5.11C cu următorul cuprins:

 

   ORD0511C
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.11C Efectuarea unor operaţiuni de plată prin

intermediul băncilor licenţiate

în trimestrul ___ 20__

 

Nr.
d/o
Indicator În numerar Fără numerar (din conturile de plăţi)
numărulvaloareanumărulvaloarea
AB1234
1Intermediere, inclusiv pentru
1.1servicii comunale şi necomunale
1.2servicii de telefonie, internet
1.3reţele de socializare
1.4jocuri şi divertisment
1.5completare de conturi deschise la PSP nebancari (monedă electronică)
1.6completare de conturi deschise în alte bănci licenţiate
1.7taxe şi impozite
1.8bilete de transport
1.9livrare bunuri şi produse
1.10alte scopuri

 

d) la modul de întocmire a Raportului ORD 5.11 Efectuarea operaţiunilor de plată:

pct.1 va avea următorul cuprins:

1. Raportul este format din trei tabele A, B şi C.”;

pct.2, după cuvintele „de către prestatorul” se completează cu cuvintele „de servicii de plată”;

pct.3, după cuvintele „din conturile” se completează cu textul „de monedă electronică şi numărului (coloana 3) şi valorii (coloana 4) operaţiunilor de plată executate din conturile de”;

pct.7 va avea următorul cuprins:

7. În rândul 1.8 se indică numărul şi valoarea operaţiunilor de plată în care prestatorul de servicii de plată nebancar acţionează în calitate de intermediar între comerciantul electronic (care vinde bunuri şi servicii pe pagina web proprie) şi banca sa acceptantă (la acceptarea cardurilor de plată, portmoneelor electronice deschise la alt prestator de servicii de plată etc.).”;

se completează cu pct.8 – 12 cu următorul cuprins:

8.Tabelul ORD 5.11C este destinat reflectării numărului şi valorii operaţiunilor de plată executate de persoanele fizice, în cadrul serviciului de intermediere oferit de către banca raportoare, cu divizarea pe tipul destinaţiei plăţii.

9. În coloanele 1 şi 2 se indică numărul şi valoarea operaţiunilor de plată executate în numerar prin intermediul băncii raportoare.

10. În coloanele 3 şi 4 se indică numărul şi valoarea operaţiunilor de plată executate din conturile de plăţi ale deţinătorilor deschise la banca raportoare.

11. În rândul 1.6 se indică numărul şi valoarea operaţiunilor de plată în care plătitorul şi beneficiarul este aceeaşi persoană.

12. Tabelele ORD 5.11A, ORD 5.11B şi ORD 5.11C se prezintă trimestrial.”;

21) anexele nr.13, 14 şi 15 vor avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.13

la Instrucţiunea cu privire la raportarea

datelor aferente utilizării instrumentelor

şi serviciilor de plată

 

RAPORT

ORD 5.12 Dispozitive speciale ale prestatorilor de

servicii de plată şi ale agenţilor săi

 

   ORD0512A
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.12A Operaţiunile de plată efectuate prin dispozitive ale

prestatorilor de servicii de plată şi ale agenţilor

în trimestrul ___ 20__

 

Com-
parti-
ment
Nr.
d/o
Denumirea Dispozitive Cash-in Dispozitive, altele decât cash-in
Numărul
dispozi-
tivelor
Numărul
operaţi-
unilor
Valoarea
operaţi-
unilor
Numărul
dispozi-
tivelor
Numărul
operaţi-
unilor
Valoarea
operaţi-
unilor
ABC123456
10Prestatorul de servicii de plată raportor
20Agenţi
1Agent 1
2Agent 2
3Agent 3
nAgent n

 

 

   ORD0512B
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.12B Amplasarea geografică a dispozitivelor speciale

situaţia la sfârşitul trimestrului__ 20__

 

Nr.
d/o
Ampla-
sarea
Denumirea prestatorului
de servicii de plată/
sucursală/agent
Tipul
dispozi-
tivului
ID-ul
dispozi-
tivului
Unitatea
administrativ-
teritorială a
amplasării
Adresa
amplasării
Comentariu
ABC12345
1
2
3
...
n

 

Data întocmirii „__” ___________ 20__

Executorul şi numărul de telefon__________________

 

Modul de întocmire

a Raportului ORD 5.12 Dispozitive speciale ale prestatorilor de

servicii de plată şi ale agenţilor săi

 

1. Raportul ORD 5.12 se completează de către prestatorul de servicii de plată raportor şi reflectă operaţiunile efectuate prin intermediul dispozitivelor de comunicaţie electronică, digitale sau informatice, inclusiv prin intermediul terminalelor de plată în numerar (terminale cash-in), precum şi informaţii privind amplasarea geografică a dispozitivelor menţionate.

2. Raportul ORD 5.12A este destinat indicării numărului dispozitivelor cash-in (coloana 1) şi altor dispozitive de comunicaţie electronică, digitale sau informatice (coloana 4) aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată şi agenţilor, precum şi numărului (coloanele 2, 5) şi valorii (coloanele 3, 6) operaţiunilor executate prin intermediul dispozitivelor menţionate.

3. Pentru compartimentul 2 „Agenţi”, coloanele B şi C se vor completa în felul următor:

1) În coloana B se indică numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul compartimentului respectiv al raportului;

2) În coloana C se indică denumirea/numele agentului, înregistrat la BNM, prin intermediul căruia s-au executat operaţiunile de plată. Pentru agenţii persoane juridice se indică denumirea conform extrasului din Registrul de stat eliberat de organul abilitat cu dreptul de înregistrare de stat, iar pentru agenţii persoane fizice se indică numele şi prenumele conform actului de identitate;

4. Raportul 5.12B este destinat repartizării după localităţi a dispozitivelor de comunicaţie electronică, digitale sau informatice aflate în gestiunea prestatorului de servicii de plată şi a agenţilor săi de plată.

5. Informaţiile indicate în raport prezintă situaţia la sfârşitul perioadei gestionare.

6. În coloana A se indică numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul raportului.

7. În coloana B se indică la cine este amplasat dispozitivul prin care s-a efectuat operaţiunea de plată, după cum urmează:

„P” pentru dispozitivele amplasate la prestatorul de servicii de plată;

„S” pentru dispozitivele amplasate la sucursala prestatorului de servicii de plată;

„A” pentru dispozitivele amplasate la agentul de plată al prestatorului de servicii de plată.

8. În coloana C se indică denumirea prestatorului de servicii de plată, denumirea sucursalei sau denumirea/numele agentului de plată al prestatorului de servicii de plată, înregistrat la BNM. Pentru prestator, sucursale şi agenţii persoane juridice se indică denumirea acestora conform extrasului din Registrul de stat eliberat de organul abilitat cu dreptul de înregistrare de stat, iar pentru agenţii persoane fizice se indică numele şi prenumele conform actului de identitate.

9. În coloana 1 se indică tipul dispozitivului după cum urmează:

„cash-in” pentru dispozitivele cu funcţie cash-in;

„altele” pentru alte tipuri de dispozitive decât cele cu funcţia cash-in.

10. În coloana 2 se indică ID-ul dispozitivului.

11. În coloana 3 se indică unitatea teritorial-administrativă (municipiile Chişinău şi Bălţi, UTA Găgăuzia sau raionul în conformitate cu anexa nr.1 din Legea nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova) în care este amplasat dispozitivul.

12. În coloana 4 se indică adresa exactă a amplasării dispozitivului (ex. comuna Stăuceni, str.Mateevici nr.13).

13. În coloana 5 se indică date aferente modificărilor survenite faţă de situaţia din perioada gestionară precedentă (de ex. modificarea adresei amplasării, instalarea dispozitivului nou etc.);

14. Tabelele ORD 5.12A şi ORD 5.12B se prezintă trimestrial.

 

 

Anexa nr.14

la Instrucţiunea cu privire la raportarea

datelor aferente utilizării instrumentelor

şi serviciilor de plată

 

RAPORT

ORD 5.13 Informaţia despre fraudele înregistrate de

către prestatorii de servicii de plată

 

   ORD0513A
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.13A Fraudele aferente utilizării monedei

electronice şi altor servicii de plată

în trimestrul ___ 20__

 

Nr.
d/o
Descrierea fraudeiNumărulValoarea
AB12
1
...
n

 

Modul de întocmire

a Raportului ORD 5.13 Informaţia despre fraudele înregistrate

de către prestatorii de servicii de plată

 

1. Tabelul ORD 5.13A este destinat reflectării numărului (coloana 1) şi valorii (coloana 2) fraudelor (ex. fraude informatice, furturi ş.a.) înregistrate de către prestatorii de servicii de plată.

2. În raport se va include informaţia despre fraudele aferente utilizării monedei electronice şi informaţia despre fraudele aferente utilizării serviciilor de plată, altele decât cele aferente utilizării cardurilor de plată (se raportează în ORD 5.1C), cele aferente utilizării SADD (se raportează în ORD 5.7B) şi cele aferente utilizării serviciilor de remitere de bani (se raportează în ORD 5.8B), astfel:

a) băncile vor raporta doar fraudele legate de moneda electronică stocată pe cardurile preplătite emise de acestea;

b) prestatorii de servicii de plată nebancari vor raporta toate fraudele înregistrate (inclusiv de către agenţii săi de plată) legate de operaţiunile de plată cu moneda electronică (conturi de plăţi, carduri preplătite), fraudele aferente altor operaţiuni de plată prin dispozitivele de comunicaţie electronică, digitală sau informatică şi alte fraude.

3. Prestatorul de servicii de plată va raporta toate operaţiunile de plată frauduloase din momentul detectării fraudei, de exemplu printr-o reclamaţie a clientului sau prin alte mijloace, indiferent dacă dosarul privitor la operaţiunea de plată frauduloasă a fost soluţionat până la momentul raportării datelor.

4. Coloanele A şi B se vor completa în felul următor:

a) în coloana A se va indica numărul de ordine al fiecărei înregistrări în cadrul raportului;

b) în coloana B se va indica descrierea fraudei.

5. Tabelul ORD 5.13A se prezintă trimestrial.

 

 

Anexa nr.15

la Instrucţiunea cu privire la raportarea

datelor aferente utilizării instrumentelor

şi serviciilor de plată

 

RAPORT

ORD 5.14 Conturile de monedă electronică şi de plăţi

 

   ORD0514
Codul prestatorului Codul formularului

 

ORD 5.14 Conturile de monedă electronică şi de plăţi

situaţia la sfârşitul trimestrului__ 20__

 

Nr.
d/o
Indicator Conturi de monedă electronică Conturi de plăţi
Persoane fizicePersoane juridicePersoane fizicePersoane juridice
AB1234
1Numărul de conturi:xxxx
1.1Total conturi deţinute la finele perioadei gestionare
1.1.1dintre care: Active
1.2Conturi deschise pe parcursul perioadei gestionare
1.3Conturi închise pe parcursul perioadei gestionare
2Operaţiuni de completare a conturilor efectuate pe parcursul perioadei gestionarexxxx
2.1numărul operaţiunilor
2.2valoarea operaţiunilor
3Operaţiuni efectuate din conturi pe parcursul perioadei gestionarexxxx
3.1numărul operaţiunilor
3.2valoarea operaţiunilor
4Soldul în conturi la sfârşitul perioadei gestionare

 

Data întocmirii „__” ___________ 20__

Executorul şi numărul de telefon__________________

 

 

Modul de întocmire

a Raportului ORD 5.14 Conturile de monedă electronică şi de plăţi

 

1. Raportul ORD 5.14 se completează de către societăţile emitente de monedă electronică în calitate de prestator de servicii de plată şi este destinat indicării numărului conturilor de monedă electronică şi de plăţi, valorii operaţiunilor prin utilizarea acestora şi soldului în conturile respective la sfârşitul perioadei gestionare, cu distribuirea informaţiei după tipul deţinătorului: persoane fizice (coloanele 1 şi 3) şi, respectiv, juridice (coloanele 2 şi 4).

2. În rândul „1.1 Total conturi deţinute la finele perioadei gestionare” se reflectă conturile deţinute de către societatea emitentă la sfârşitul perioadei gestionare.

3. În rândul „1.1.1 dintre care: Active” se reflectă conturile prin intermediul cărora s-a efectuat cel puţin o operaţiune pe parcursul perioadei gestionare.

4. În rândul „1.2 Conturi deschise pe parcursul perioadei gestionare” se reflectă conturile deschise de către societatea emitentă pe parcursul perioadei gestionare.

5. În rândul „1.3 Conturi închise pe parcursul perioadei gestionare” se reflectă conturile închise de către societatea emitentă pe parcursul perioadei gestionare.

6. În rândul „2.1 numărul operaţiunilor” se reflectă numărul total al operaţiunilor de completare a conturilor, efectuate de către clienţi pe parcursul perioadei gestionare.

7. În rândul „2.2 valoarea operaţiunilor” se reflectă valoarea totală a operaţiunilor de completare a conturilor efectuate de către clienţi pe parcursul perioadei gestionare.

8. În rândul „3.1 numărul operaţiunilor” se reflectă numărul total al operaţiunilor din conturi, efectuate de către societatea emitentă pe parcursul perioadei gestionare.

9. În rândul „3.2 valoarea operaţiunilor” se reflectă valoarea totală a operaţiunilor din conturi, efectuate de către societatea emitentă pe parcursul perioadei gestionare.

10. În rândul „4 Soldul în conturi la sfârşitul perioadei de gestionare” se reflectă soldul în conturile deschise la societatea emitentă la sfârşitul perioadei gestionare.

11. Raportul ORD 5.14 se prezintă trimestrial.”;

 

22) se completează cu anexa nr.16 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.16

la Instrucţiunea cu privire la raportarea

datelor aferente utilizării instrumentelor

şi serviciilor de plată

 

RAPORT

ORD 5.21 Pierderi cauzate de fraude în funcţie de

purtătorul responsabilităţii

 

   ORD0521A
Codul prestatorului Codul formularului

 

 

ORD 5.21A Pierderi cauzate de fraude aferente utilizării cardurilor

de plată în funcţie de purtătorul responsabilităţii

 

Nr.
d/o
Emitentul carduluiPurtătorul responsabilităţiiPrezenţa carduluiTotal pierderi
ABCDE
1
n

 

 

   ORD0521B
Codul prestatorului Codul formularului

 

 

ORD 5.21B Pierderi cauzate de fraude aferent utilizării

SADD în funcţie de purtătorul responsabilităţii

 

Nr.
d/o
Purtătorul responsabilităţii Tipul SADDTotal pierderi
ABCD
1
n

 

 

Modul de întocmire

a Raportului ORD 5.21 Pierderi cauzate de fraude în funcţie

de purtătorul responsabilităţii

 

1. Raportul este format din două tabele numerotate A şi B.

2. Tabelul ORD 5.21A este destinat pentru reflectarea valorii pierderilor legate de fraudele aferente utilizării cardurilor de plată înregistrate pe parcursul perioadei gestionare de către prestatorul de servicii de plată care a emis cardul, de deţinătorul cardului de plată sau de alţii, reflectând impactul real al fraudei pe baza fluxului de numerar.

3. Având în vedere că înregistrarea pierderilor financiare poate fi disociată din punct de vedere temporal de operaţiunile frauduloase concrete şi pentru a evita revizuirea datelor raportate strict din cauza acestui decalaj temporal imanent, pierderile finale cauzate de fraudă vor fi raportate în perioada în care sunt înregistrate în evidenţele contabile ale prestatorului de servicii de plată.

4. Cifrele finale corespunzând pierderilor cauzate de fraudă nu trebuie să includă despăgubirile acordate de agenţiile de asigurare, întrucât nu au legătură cu prevenirea fraudelor în sensul Legii nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică.

5. În acest raport nu se reflectă fraudele efectuate cu carduri care au doar funcţie de monedă electronică (de exemplu, carduri preplătite).

6. Tabelul ORD 5.21A se completează în felul următor:

a) în coloana A se indică numărul de ordine;

b) în coloana B se indică codul caracteristicii „emitentul cardului”, în conformitate cu pct.1 din anexa nr.9;

c) în coloana C se indică codul caracteristicii „purtătorul responsabilităţii” care a suportat pierderea financiară finală cauzată de fraudă, în conformitate cu pct.22 din anexa nr.9;

d) în coloana D se indică codul „0” pentru operaţiuni „card not present” sau codul „1” pentru operaţiuni „card present”, corespunzător tipului operaţiunii;

e) în coloana E se indică valoarea totală a pierderilor cauzate de fraude suportate în final de purtătorul responsabilităţii în întreaga perioadă gestionară, conform caracteristicelor indicate în coloanele anterioare;

7. Tabelul ORD 5.21B este destinat pentru reflectarea valorii pierderilor legate de fraudele aferente utilizării SADD înregistrate pe parcursul perioadei gestionare de către prestatorul de servicii de plată care a emis raportul, de utilizatorul serviciului de plată sau de alţii, reflectând impactul real al fraudei pe baza fluxului de numerar.

8. Tabelul ORD 5.21B se completează în felul următor:

a) în coloana A se indică numărul de ordine;

b) în coloana B se indică codul caracteristicii „purtătorul responsabilităţii” care a suportat pierderea financiară finală cauzată de fraudă, în conformitate cu pct.22 din anexa nr.9;

c) în coloana C se indică codul caracteristicii „tipul SADD”, în conformitate cu pct.18 din anexa nr.9;

d) în coloana D se indică valoarea totală a pierderilor cauzate de fraude suportate în final de purtătorul responsabilităţii în întreaga perioadă de raportare, conform caracteristicelor indicate în coloanele anterioare;

9. Tabelele ORD 5.21A şi ORD 5.21B se prezintă anual.”.

 

2. Tabelul 1 din Anexa nr.1 la Instrucţiunea privind modul de prezentare a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei, aprobată prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.245/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,2019, nr.315-319 art.1822), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1493 din 17.10.2019, se modifică după cum urmează:

1) la poziţia 47:

a) în coloana „Denumirea instanţei” după cuvintele „Dispozitive speciale” se completează cu cuvintele „şi soluţii utilizate”;

b) în coloana „Rapoartele/tabelele incluse în instanţă” cuvintele „soluţiile utilizate de prestatorul de servicii de plată aflate în gestiunea acestuia” se substituie cu cuvintele „soluţii utilizate”;

2) la poziţia 52:

a) în coloana „Codul instanţei” textul „ord05e08bc” se substituie cu textul „ord05e08b”;

b) în coloana „Rapoartele/tabelele incluse în instanţă” textul „ORD 5.8C Tentativele de fraudă înregistrate, aferente utilizării Serviciilor de remitere de bani (anexa nr.8)” se exclude;

3) poziţia 54 se exclude;

4) la poziţia 56:

a) în coloana „Denumirea instanţei” cuvintele „Operaţiunile de plată efectuate prin dispozitive ale prestatorilor şi ale agenţilor” se substituie cu cuvintele „Dispozitive speciale ”;

b) în coloana „Rapoartele/tabelele incluse în instanţă” cuvintele „Operaţiunile de plată efectuate prin dispozitive ale prestatorilor şi ale agenţilor” se substituie cu cuvintele „Dispozitive speciale ale prestatorilor de servicii de plată şi ale agenţilor săi”;

5) la poziţia 57:

a) în coloana „Denumirea instanţei” textul „/tentative de fraudă” se exclude;

b) în coloana „Rapoartele/tabelele incluse în instanţă” cuvintele „Informaţia aferentă fraudelor şi tentativelor de fraudă înregistrate de către prestatorii nebancari” se substituie cu cuvintele „Informaţia despre fraudele înregistrate de către prestatori de servicii de plată”;

6) la poziţia 58 în coloana „Denumirea instanţei” şi în coloana „Rapoartele/tabelele incluse în instanţă” cuvintele „în monedă electronică” se substituie cu cuvintele „de monedă electronică şi de plăţi”;

7) se completează cu poziţia 621 cu următorul cuprins:

 

621.ORDord05e21Pierderile cauzate de fraudeanualprestatorii de servicii de plată nebancari (în funcţie de licenţăPortal SIRBNMInstrucţiunea cu privire la raportarea datelor aferente utilizării instrumentelor şi serviciilor de plată (anexa nr.16)ORD 5.21 Pierderi cauzate de fraude în funcţie de purtătorul responsabilităţii (anexa nr.16)

 

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea termenului de o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar prima raportare se va efectua:

1) pentru rapoartele lunare – în octombrie 2021, pentru luna septembrie 2021;

2) pentru rapoartele trimestriale – în octombrie 2021, pentru trimestrul III 2021;

3) pentru rapoartele anuale – în ianuarie 2022, pentru anul 2021.

 

VICEPREŞEDINTELE
COMITETULUI EXECUTIVVladimir MUNTEANU
 
Nr.162. Chişinău, 26 august 2021.