L E G E
cu privire la carantina fitosanitară
nr. 506-XIII din 22.06.1995
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.38-39/427 din 14.07.1995
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
Articolul 2. Abrogat
Articolul 3. Sarcinile principale ale carantinei fitosanitare
Capitolul II
AUTORITATEA ADMINISTRATIVĂ ÎN DOMENIUL CARANTINEI
FITOSANITARE ŞI PROTECŢIEI PLANTELOR
Articolul 4. Autoritatea administrativă în domeniul carantinei fitosanitare şi protecţiei plantelor
Articolul 5. Competenţa Agenţiei Fitosanitare
Articolul 51. Competenţa Agenţiei Fitosanitare în relaţiile cu organismele internaţionale din domeniul carantinei fitosanitare şi cu alte ţări
Articolul 52. Acţiunile Agenţiei Fitosanitare în cazurile lipsei reglementărilor internaţionale în domeniul carantinei
Articolul 53. Competenţa subdiviziunilor Agenţiei Fitosanitare
Articolul 54. Împuternicirile specialiştilor Agenţiei Fitosanitare
Capitolul III
CONTROLUL DE CARANTINĂ FITOSANITARĂ, RISCUL
FITOSANITAR ŞI CARANTINA FITOSANITARĂ
Articolul 6. Obiecte ale controlului de carantină fitosanitară
Articolul 7. Exercitarea controlului de carantină fitosanitară
Articolul 71. Condiţiile şi procedurile controlului de carantină fitosanitară
Articolul 72. Modul de export şi reexport al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Articolul 73. Modul de import al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Articolul 74. Interdicţiile la importul producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Articolul 75. Decontaminarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Articolul 76. Modul de tranzit al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Articolul 77. Verificarea executării măsurilor fitosanitare
Articolul 78. Riscul fitosanitar
Articolul 8. Modul de instituire şi ridicare a carantinei fitosanitare
Articolul 9. Responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei cu privire la carantină fitosanitară
Capitolul IV
FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA TEHNICO-MATERIALĂ
A AGENŢIEI FITOSANITARE
Articolul 10. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei Fitosanitare
Articolul 11. Finanţarea măsurilor speciale de carantină fitosanitară
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 12. Intrarea în vigoare
Articolul 13. Îndatoririle Guvernului
Anexa nr.1 Documentele necesare obţinerii certificatelor fitosanitare pentru export şi reexport
Anexa nr.2 Documentele necesare obţinerii permiselor fitosanitare de carantină pentru import (tranzit)
Notă: În textul legii, sintagmele “serviciul de stat de carantină fitosanitară” şi “Inspectoratul Principal de Stat pentru Carantina Fitosanitară” se înlocuiesc cu sintagma “Agenţia Fitosanitară” conform Legii nr.187-XVI din 10.07.2008, în vigoare 29.07.2008
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege determină principiile organizării şi desfăşurării activităţii de carantină fitosanitară pe teritoriul Republicii Moldova.
[Preambulul modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi se înţelege:
carantină fitosanitară – regimul juridic ce cuprinde un sistem de măsuri statale menite să asigure protecţia plantelor, produselor obţinute ca rezultat al prelucrării lor, materiei prime, diferitelor încărcături etc. de obiectele de carantină;
obiect de carantină – dăunătorul, agentul patogen al plantelor sau buruienile neatestate sau a căror arie de răspîndire pe teritoriul republicii este limitată;
producţie supusă carantinei, materiale şi obiecte supuse carantinei – producţia, materialul sau obiectul care poate contribui la răspîndirea obiectelor de carantină sau prin intermediul cărora ele pot fi răspîndite;
zonă de carantină – teritoriul în a cărui limită este stabilit un regim de carantină special în legătură cu descoperirea unui obiect de carantină;
punct de import – postul vamal unde sînt efectuate procedurile de vămuire a importului.
[Art.1 completat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 2. Cadrul juridic cu privire la carantina fitosanitară
[Art.2 abrogat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 3. Sarcinile principale ale carantinei fitosanitare
Principalele sarcini ale carantinei fitosanitare sînt:
a) protecţia teritoriului republicii împotriva pătrunderii sau aducerii din alte state a obiectelor de carantină;
b) depistarea, localizarea şi organizarea lichidării la timp a obiectelor de carantină;
c) exercitarea controlului de stat privind carantina fitosanitară la producerea, achiziţionarea, transportarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea şi folosirea producţiei supuse carantinei fitosanitare în conformitate cu condiţiile şi cu procedura reglementate de prezenta lege.
[Art.3 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
AUTORITATEA ADMINISTRATIVĂ ÎN DOMENIUL CARANTINEI
FITOSANITARE ŞI PROTECŢIEI PLANTELOR
[Denumirea cap.II în redacţia Legii nr.187-XVI din 10.07.2008, în vigoare 29.07.2008]
Articolul 4. Autoritatea administrativă în domeniul carantinei fitosanitare şi protecţiei plantelor
(1) Autoritatea administrativă în domeniul carantinei fitosanitare şi protecţiei plantelor este Agenţia Fitosanitară, subordonată Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
(2) Regulamentul, structura şi efectivul-limită ale Agenţiei Fitosanitare sînt aprobate de Guvern.
(3) Agenţia Fitosanitară are subdiviziuni teritoriale în calitate de servicii publice desconcentrate.
[Art.4 în redacţia Legii nr.187-XVI din 10.07.2008, în vigoare 29.07.2008]
[Art.4 modificat prin Legea nr.1165-XIV din 26.07.2000, în vigoare 24.08.2000]
Articolul 5. Competenţa Agenţiei Fitosanitare
Agenţia Fitosanitară:
a) exercită controlul de stat asupra executării legii de către ministere, alte autorităţi administrative centrale, unităţi, precum şi de către persoane fizice;
b) exercită controlul asupra activităţii pepinierelor de carantină introductivă, altor pepiniere, parcelelor experimentale pentru încercarea soiurilor, serelor care primesc seminţe, material săditor, alt material importat, precum şi asupra îndeplinirii măsurilor de carantină fitosanitară de către ministere, alte autorităţi administrative centrale, unităţi şi persoane fizice;
c) elaborează proiecte de acte normative, inclusiv de documente normativ-tehnice referitoare la carantina fitosanitară şi la dezinfectarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei;
d) aprobă documentele normativ-tehnice referitoare la carantina fitosanitară şi la dezinfectarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei. Documentele normativ-tehnice şi copiile de pe ele se eliberează gratuit de către Agenţia Fitosanitară, fiind acoperite doar cheltuielile de imprimare şi copiere;
e) aprobă lista obiectelor de carantină în baza analizei riscului fitosanitar, precizează nomenclatorul speciilor de dăunători, agenţi patogeni ai plantelor, de buruieni neatestate sau a căror arie de răspîndire pe teritoriul republicii este limitată;
f) dirijează activitatea subdiviziunilor sale interioare;
g) organizează la nivel naţional şi local lucrările operative şi de altă natură în domeniul carantinei fitosanitare, dirijează aceste lucrări şi controlează îndeplinirea lor;
h) eliberează permise de carantină pentru importul (tranzitul) materialelor, producţiei şi obiectelor supuse carantinei în condiţiile prezentei legi;
i) stabileşte sau susţine măsurile fitosanitare pentru realizarea nivelului cuvenit de protecţie fitosanitară pentru ca aceste măsuri să nu fie în detrimentul comerţului, dar numai pentru asigurarea nivelului necesar de protecţie fitosanitară în conformitate cu legea;
j) asigură aplicarea hotărîrilor şi deciziilor Guvernului numai în domeniul protecţiei plantelor şi în bază ştiinţifică;
k) realizează, în caz de argumentare ştiinţifică insuficientă, măsurile fitosanitare temporare în baza informaţiei existente, inclusiv a informaţiei provenite din organizaţiile competente internaţionale, precum şi măsurile fitosanitare utilizate în ţările membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC). În asemenea cazuri urmează să se obţină o informaţie suplimentară pentru o apreciere mai obiectivă a riscului şi analizei măsurilor fitosanitare;
l) asigură, în volum complet sau parţial, aplicarea la concret a măsurilor fitosanitare în zona fitosanitară a întregii ţări, a unei părţi din ţară, în mai multe ţări din care produsul respectiv provine şi în ţările cărora acest produs îi este destinat.
[Art.5 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.5 modificat prin Legea nr.1165-XIV din 26.07.2000, în vigoare 24.08.2000]
Articolul 51. Competenţa Agenţiei Fitosanitare în relaţiile cu organismele internaţionale din domeniul carantinei fitosanitare şi cu alte ţări
Agenţia Fitosanitară:
a) reprezintă interesele statului privind carantina fitosanitară în organismele internaţionale;
b) acceptă şi aplică măsuri fitosanitare, în comun cu alte ţări, în baza acordurilor la care Republica Moldova este parte;
c) participă cu drepturi depline la activităţile organizaţiilor internaţionale competente şi ale organismelor lor subsidiare, activînd, în baza Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor, pentru a promova în aceste organizaţii elaborarea şi examinarea periodică a standardelor, directivelor şi recomandărilor referitoare la toate aspectele măsurilor fitosanitare, precum şi ajustarea acestora la standardele, directivele şi recomandările internaţionale;
d) recunoaşte măsurile fitosanitare ale ţărilor membre ale OMC ca echivalente, chiar dacă ele diferă de cele autohtone;
e) asigură ca măsurile fitosanitare să nu creeze discriminare între ţările membre ale OMC, unde sînt condiţii similare, inclusiv pe teritoriul Republicii Moldova şi pe teritoriile ţărilor membre ale OMC. Măsurile fitosanitare se vor realiza în aşa mod, încît ele să nu fie un obstacol camuflat pentru comerţul internaţional;
f) recunoaşte conceptele de zonă în care nu se manifestă boli sau paraziţi sau se manifestă slab, care cuprinde întreg teritoriul unei ţări sau al unei părţi a acesteia, în ansamblu sau părţi ale mai multor ţări identificate de autorităţile competente care confirmă prezenţa dăunătorului specific, bolii sau buruienii ori manifestarea lor slabă. Stabilirea acestor zone este bazată pe factori geografici, ecosisteme şi pe eficacitatea controlului fitosanitar.
[Art.51 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 52. Acţiunile Agenţiei Fitosanitare în cazurile lipsei reglementărilor internaţionale în domeniul carantinei
În cazul lipsei unui standard, unei directive sau recomandări internaţionale ori dacă conţinutul unui standard, unei directive sau recomandări propuse nu corespunde standardelor, directivelor sau recomandărilor internaţionale, fapt care poate avea un efect semnificativ asupra comerţului altor ţări, Agenţia Fitosanitară:
a) publică din timp un aviz privind modificarea stării fitosanitare, ceea ce ar permite altor ţări să ia cunoştinţă de schimbările parvenite şi de reglementările propuse;
b) notifică altor ţări despre modificările efectuate împreună cu o succintă descriere (argumentare) a reglementării propuse. Asemenea notificări se vor face din timp cînd încă mai pot fi incluse amendamente şi mai pot fi luate în considerare comentariile;
c) prezintă, la solicitare, altor ţări copii ale recomandărilor propuse, identificînd elementele care diferă în fond de standardele, directivele sau recomandările internaţionale;
d) prezintă, la solicitare, altor ţări comentarii în scris şi ţine evidenţa rezultatelor examinărilor;
e) elaborează şi stabileşte măsuri fitosanitare în baza recunoaşterii şi aplicării de măsuri fitosanitare cu ţările membre ale OMC, precum şi în baza rezultatelor confruntării împrejurărilor corespunzătoare legate de riscul pătrunderii şi răspîndirii agenţilor patogeni ai bolilor de carantină a plantelor, precum şi dăunătorilor şi buruienilor de carantină.
[Art.52 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 53. Competenţa subdiviziunilor Agenţiei Fitosanitare
În sarcina subdiviziunilor Agenţiei Fitosanitare se atribuie:
a) controlul de carantină fitosanitară şi expertiză de laborator a producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei, importate şi exportate, inclusiv a conţinutului vegetal al coletelor poştale, bagajelor de mînă, altor bagaje, încărcăturilor industriale, ambalajelor, materialelor pentru ambalare, mijloacelor de transport, în conformitate cu condiţiile şi procedura reglementate de lege;
b) investigarea de control a terenurilor agricole şi a altor terenuri, a spaţiilor de păstrare şi de prelucrare a producţiei;
c) organizarea şi efectuarea dezinfectării producţiei agricole, seminţelor, materialului săditor, ambalajului, materialelor pentru ambalare, mijloacelor de transport, altor materiale şi obiecte supuse carantinei în conformitate cu documentele normativ-tehnice din domeniul carantinei fitosanitare;
d) exercitarea controlului asupra activităţii pepinierelor, parcelelor experimentale pentru încercarea soiurilor, oranjeriilor, verificarea stării fitosanitare a seminţelor, materialului săditor şi plantelor primite din alte state;
e) supravegherea semănăturilor şi planaţiilor din pepiniere, instituţiile de cercetare ştiinţifică, gospodăriile semincere şi gospodăriile horticole, în scopul asigurării producţiei cu material semincer şi săditor sănătos, neafectat de agenţi fitopatogeni sau de boli şi buruieni de carantină;
f) eliberarea certificatelor fitosanitare pentru exportul şi reexportul producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei în condiţiile prezentei legi;
g) efectuarea controlului fitosanitar primar şi expertizei de laborator a producţiei supuse carantinei la punctele de importare a materialului şi producţiei din alte state;
h) diagnosticarea mostrelor de producţie autohtonă şi importată, prelevărilor de producţie, materiale şi obiecte supuse carantinei şi efectuarea expertizei de arbitraj;
i) ţinerea registrului producătorilor şi importatorilor producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei fitosanitare, fără împovărarea acestora cu noi proceduri.
[Art.53 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 54. Împuternicirile specialiştilor Agenţiei Fitosanitare
Specialiştii Agenţiei Fitosanitare au următoarele împuterniciri:
a) să dispună de acces în incintele şi pe teritoriul staţiilor de cale ferată, aeroporturilor, staţiilor auto, oficiilor poştale, elevatoarelor, depozitelor, în vagoanele de marfă şi de pasageri, în autobuze, pe aeronavele civile, pe cîmpurile tuturor beneficiarilor funciari, în grădini şi podgorii, precum şi la orice agenţi economici, care produc, achiziţionează, prelucrează şi comercializează producţie şi materiale supuse carantinei;
b) să ceară şi să primească date privind producţia recepţionată, păstrată şi expediată, precum şi actele respective referitoare la această producţie, la aeroporturi, staţii de cale ferată, staţii auto, întreprinderi, organizaţii, gospodării şi vămi, să interzică importul şi exportul încărcăturilor infectate cu obiecte de carantină;
c) să selecteze mostre de seminţe, fructe, legume, plante, puieţi şi altă producţie de origine vegetală pentru stabilirea conformităţii lor cu standardele în vigoare şi expertizarea de laborator;
d) să ordone în locurile depistării obiectelor de carantină derularea măsurilor de carantină fitosanitară şi stabilirea restricţiilor pentru importul, exportul şi utilizarea producţiei în cauză, pînă la definitivarea măsurilor prescrise.
[Art.54 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
CONTROLUL DE CARANTINĂ FITOSANITARĂ, RISCUL
FITOSANITAR ŞI CARANTINA FITOSANITARĂ
[Titlul cap.III în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 6. Obiecte ale controlului de carantină fitosanitară
Controlul de carantină fitosanitară se extinde asupra:
a) seminţelor şi materialului săditor de culturi agricole, forestiere şi decorative, plantelor şi părţilor lor (lăstarilor, bulbilor, tuberculilor, fructelor), precum şi asupra oricăror altor produse vegetale, care pot fi purtătoare de obiecte de carantină;
b) culturilor de ciuperci vii, bacterii, viruşi, nematode, acarine şi insecte;
c) colecţiilor de insecte, agenţilor patogeni ai bolilor plantelor şi mostrelor de deteriorări provocate de ei, precum şi asupra ierbarelor şi colecţiilor de seminţe;
d) maşinilor agricole şi uneltelor de prelucrare a pămîntului, mijloacelor de transport, tuturor tipurilor de ambalaj, materialelor pentru ambalare, mărfurilor industriale şi articolelor din materiale vegetale care pot fi purtătoare de obiecte de carantină, monoliţilor şi mostrelor de sol;
e) teritoriilor şi încăperilor unităţilor care achiziţionează, depozitează, prelucrează şi comercializează produse vegetale, terenurilor agricole şi silvice, loturilor de pe lîngă casă şi sectoarelor pentru vilă, pămînturilor utilizate în alt scop decît pentru agricultură (benzi de separaţie a drumurilor, linii de transmisie electrică etc.).
Articolul 7. Exercitarea controlului de carantină fitosanitară
(1) Exercitarea controlului de carantină fitosanitară se pune în sarcina conducătorilor şi specialiştilor Agenţiei Fitosanitare.
[Alin.(2) art.7 abrogat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
(3) Cerinţele prezentate de către factorii de decizie ai Agenţiei Fitosanitare sînt obligatorii spre executare în zona lor de activitate pentru toate organele de stat, unităţile şi persoanele fizice.
(4) Ministerele, departamentele, unităţile şi persoanele fizice sînt obligate să asigure:
a) cercetarea sistematică a semănăturilor şi plantaţiilor, controlul producţiei vegetale în scopul depistării la timp a obiectelor de carantină;
b) realizarea măsurilor de profilaxie şi nimicire a obiectelor de carantină, orientate spre prevenirea răspîndirii lor;
c) întreţinerea într-o stare fitosanitară adecvată a încăperilor unde se păstrează şi se prelucrează producţia supusă carantinei.
(5) Seminţele, materialul săditor, altă producţie vegetală şi ambalajele destinate comercializării trebuie să fie dezinfectate, iar seminţele, în caz de necesitate, trebuie curăţate de buruieni.
Articolul 71. Condiţiile şi procedurile controlului de carantină fitosanitară
(1) Scopul controlului producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei este de a confirma respectarea cerinţelor faţă de exportul, importul sau tranzitul obiectelor de carantină sau dăunătorilor, bolilor şi buruienilor nesupuse carantinei.
(2) Controlul la export are scopul de a demonstra că în momentul controlului încărcătura satisface cerinţele fitosanitare specifice ale ţării importatoare şi se efectuează la locul de încărcare.
(3) Controlul la import sau tranzit are scopul de a verifica respectarea cerinţelor fitosanitare de import şi este constituit din controlul primar, care se efectuează în zona procedurii de vămuire, şi controlul secundar, care se efectuează la locul de descărcare.
(4) Controlul de carantină fitosanitară impune examinarea documentelor însoţitoare ale unei încărcături, verificarea identităţii şi integrităţii încărcăturii, examinarea vizuală pentru identificarea obiectelor de carantină şi respectarea altor cerinţe fitosanitare.
(5) Documentele pentru export, import şi tranzit sînt verificate pentru a stabili dacă ele sînt complete, exacte, valabile şi nefrauduloase.
(6) Verificarea identităţii şi integrităţii încărcăturii stabileşte dacă încărcătura este descrisă exact în documentele de însoţire, dacă tipul producţiei, materialelor sau obiectelor corespunde certificatului fitosanitar primit sau care urmează a fi eliberat. În timpul verificării integrităţii încărcăturii se examinează dacă aceasta este clar identificabilă, iar cantitatea şi natura mărfii corespunde celor declarate în certificatul fitosanitar primit sau care urmează a fi eliberat.
(7) Examinarea vizuală serveşte la identificarea dăunătorilor şi verificarea respectării cerinţelor fitosanitare. De la fiecare partidă de încărcătură se prelevă mostre pentru a determina prezenţa obiectelor de carantină sau periculoase, care sînt supuse analizelor de laborator.
(8) Respectarea cerinţelor fitosanitare include verificarea încărcăturii în scopul constatării nivelului de prelucrare, dezinfectării, stabilirii contaminanţilor (frunze, sol), absenţei încărcăturilor neautorizate, stabilirii respectării cerinţelor în timpul ambalării sau transportării încărcăturii, a cerinţelor legate de originea încărcăturii şi de punctul de intrare, precum şi de marcarea materialelor de ambalaj din lemn.
(9) Controlul de carantină se finalizează cu perfectarea actului controlului fitosanitar al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei, actului controlului fitosanitar al locului de unde a fost încărcată marfa şi cu luarea deciziei referitor la modul în care încărcătura corespunde cerinţelor fitosanitare.
(10) Dacă cerinţele fitosanitare sînt satisfăcute, se permite exportul încărcăturilor şi se eliberează certificatul corespunzător, iar încărcăturilor importate sau tranzitate li se permite introducerea pe teritoriul Republicii Moldova sau tranzitarea lor pe teritoriul ţării.
(11) Dacă cerinţele fitosanitare nu sînt satisfăcute, încărcăturile destinate exportului sau reexportului nu se certifică pînă la luarea măsurilor în vederea respectării cerinţelor fitosanitare, iar încărcăturile importate sau tranzitate, în funcţie de nivelul de risc, sînt returnate în ţara exportatoare sau nimicite.
[Art.71 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.71 introdus prin Legea nr.1165-XIV din 26.07.2000, în vigoare 24.08.2000]
Articolul 72. Modul de export şi reexport al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
(1) Producţia, materialele şi obiectele supuse carantinei şi destinate exportului şi reexportului sînt însoţite, în mod obligatoriu, de certificatele fitosanitare respective.
(2) Certificatul fitosanitar este un document original, care certifică faptul că producţia, materialele şi obiectele supuse carantinei şi destinate exportului sau reexportului corespund cerinţelor fitosanitare.
(3) Certificatul fitosanitar se eliberează posesorului încărcăturii de către organul teritorial al Agenţiei Fitosanitare din raza teritoriului de unde este expediată încărcătura pentru a fi prezentat reprezentanţilor organului abilitat în domeniul carantinei fitosanitare al ţării importatoare.
(4) Pentru obţinerea certificatului fitosanitar, posesorul încărcăturii prezintă organului abilitat al Agenţiei Fitosanitare documentele necesare, specificate în anexa nr.1, în termen de cel puţin 24 de ore înainte de expediere.
(5) Termenul de valabilitate al certificatului fitosanitar constituie 14 zile de la data eliberării.
[Art.72 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 73. Modul de import al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
(1) Reglementarea fitosanitară a importului şi tranzitului producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei are ca scop prevenirea introducerii obiectelor de carantină pe teritoriul ţării.
(2) Importul producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei se efectuează în baza permisului de carantină pentru import (tranzit) prin punctele de trecere a frontierei de stat menţionate în permis.
(3) Permisul de carantină pentru import (tranzit) însoţeşte, în mod obligatoriu, producţia, materialele şi obiectele importate şi se eliberează posesorului încărcăturii destinate importului de către Agenţia Fitosanitară pe perioada valabilităţii contractului de vînzare-cumpărare.
(4) Pentru obţinerea permisului de carantină pentru import (tranzit), posesorul încărcăturii prezintă Agenţiei Fitosanitare documentele necesare, specificate în anexa nr.2, în termen de cel puţin 10 zile înainte de expediere.
(5) Introducerea pe teritoriul Republicii Moldova a producţiei vegetale şi a altor încărcături supuse carantinei fitosanitare se admite numai la prezentarea permiselor de carantină pentru import, eliberate de Agenţia Fitosanitară, în care sînt indicate condiţiile de importare şi de utilizare a producţiei, şi a certificatului fitosanitar, eliberat de către organele de stat de carantină fitosanitară ale ţării exportatoare, care certifică starea fitosanitară a materialelor supuse carantinei.
(6) Importatorii care încheie contracte şi angajamente comerciale de livrare în Republica Moldova din alte state a produselor supuse carantinei sînt obligaţi:
a) să stipuleze în contracte (angajamente comerciale) condiţiile fitosanitare de conformitate a producţiei ce urmează a fi importată şi să asigure cu rigurozitate executarea întocmai de către exportator a acestor condiţii;
b) la procurarea din alte ţări a unor loturi mari de seminţe, plante şi de producţie de origine vegetală, să detaşeze, dacă va fi necesar, specialişti pentru carantina fitosanitară în scopul investigării stării fitosanitare a semănăturilor şi plantaţiilor de culturi agricole din alte ţări.
(7) Toată producţia supusă carantinei intrată în Republica Moldova din alte state este supusă controlului de carantină, expertizei de laborator şi dezinfectării în punctele de import.
(8) Toate mijloacele de transport ce sosesc în Republica Moldova din alte state sînt supuse dezinfectării în punctele de trecere a frontierei de stat.
[Art.73 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 74. Interdicţiile la importul producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
Este interzis importul:
a) seminţelor, plantelor, producţiei de origine vegetală şi de altă natură supuse carantinei care sînt infectate de obiecte de carantină;
b) agenţilor patogeni ai plantelor, culturilor de ciuperci vii, bacteriilor, virusurilor, precum şi ai insectelor, acarinelor şi nematodelor, care deteriorează plantele, cu excepţia mostrelor, aduse în scopuri ştiinţifice cu permisiunea Agenţiei Fitosanitare;
c) solurilor, plantelor vii înrădăcinate şi părţilor subterane ale acestora, prelevate împreună cu solul;
d) seminţelor şi materialului săditor în colete poştale, în bagaje de mînă şi în alte bagaje ale pasagerilor, echipajelor şi personalului deservent ale navelor, aeronavelor şi altor tipuri de transport.
[Art.74 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 75. Decontaminarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
(1) Materialul săditor, fructele în stare proaspătă, alte produse de origine vegetală destinate comercializării şi ambalajele urmează, în caz de necesitate, să fie dezinfectate, iar seminţele – curăţate de buruieni.
(2) Decontaminarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei, importate în şi exportate din Republica Moldova se efectuează de către subdiviziunea respectivă a Agenţiei Fitosanitare.
(3) Cheltuielile legate de dezinfectarea producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei se acoperă din contul posesorului sau destinatarului încărcăturii.
(4) Pepinierele de carantină introductivă şi oranjeriile se organizează în instituţii de cercetări ştiinţifice, în grădini botanice şi în alte instituţii, iar parcelele experimentale de carantină pentru încercarea soiurilor – în organele de stat pentru încercarea soiurilor.
[Art.75 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 76. Modul de tranzit al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei
(1) Reglementarea tranzitului cuprinde măsuri de prevenire a introducerii şi/sau răspîndirii obiectelor de carantină, care sînt necesare pentru a urmări partidele de mărfuri, a verifica integritatea lor şi/sau pentru a confirma că acestea, fiind în tranzit, părăsesc teritoriul Republicii Moldova.
(2) Tranzitarea încărcăturilor supuse carantinei fitosanitare prin teritoriul Republicii Moldova se admite în baza permisului de carantină pentru import (tranzit), eliberat în condiţiile prezentei legi, şi a certificatului fitosanitar din ţara exportatoare, care certifică starea de carantină a fiecărei partide de încărcături.
(3) În cazul în care încărcătura urmează să tranziteze teritoriul ţării, posesorul încărcăturii depune cerere pentru obţinerea permisului de import (tranzit) la Agenţia Fitosanitară sau la subdiviziunea acesteia amplasată la punctul de trecere a frontierei de stat. Termenul de valabilitate a permisului de carantină pentru import (tranzit) nu poate depăşi termenul în care încărcătura traversează teritoriul ţării pentru a ieşi din ţară prin punctul de trecere a frontierei de stat indicat în permis.
(4) La trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova, toate mijloacele de transport sînt supuse controlului de carantină fitosanitară de către subdiviziunile Agenţiei Fitosanitare amplasate la frontiera de stat. Încărcăturile şi ambalajul se supun controlului fitosanitar dacă mijloacele de transport în care sînt tranzitate se deschid de către colaboratorii serviciului vamal.
[Art.76 modificat prin Legea nr.187-XVI din 10.07.2008, în vigoare 29.07.2008]
[Art.76 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 77. Verificarea executării măsurilor fitosanitare
Agenţia Fitosanitară, la efectuarea oricărei verificări a executării măsurilor fitosanitare, asigură:
a) efectuarea procedurilor respective fără întîrziere nejustificată şi în condiţii nu mai puţin favorabile pentru producţia importată în comparaţie cu producţia autohtonă similară;
b) publicarea sau comunicarea din timp a informaţiei privind perioada de desfăşurare a fiecărei proceduri, la cererea solicitantului, prompt şi în volum deplin, vizînd toate neajunsurile, pentru ca solicitantul să aibă posibilitatea de a le lichida. Orice întîrziere a comunicării va fi însoţită de explicaţiile necesare;
c) motivarea solicitării informaţiei, necesare pentru efectuarea procedurilor corespunzătoare privind controlul, inspectarea şi aprobarea;
d) respectarea confidenţialităţii informaţiei privind producţia importată, care derivă din necesitatea efectuării controlului, inspectării sau aprobării, în condiţii nu mai puţin favorabile decît pentru producţia autohtonă şi în aşa fel încît să fie protejate interesele comerciale legitime;
e) limitarea solicitării de mostre ale unui produs în scopul efectuării controlului, inspectării sau aprobării, ţinîndu-se cont de oportunitate şi necesitate;
f) echivalarea tarifelor pentru proceduri la produsele importate cu tarifele pentru proceduri la produsele autohtone, făcîndu-le similare sau aceleaşi cu cele din ţările membre ale OMC şi care să nu depăşească costul lucrărilor efectuate;
g) utilizarea criteriilor similare celor utilizate pentru produsele autohtone, la efectuarea procedurilor respective şi la selectarea mostrelor produselor importate, astfel încît să se reducă la maximum inconvenienţele provocate solicitanţilor, importatorilor, exportatorilor sau agenţilor acestora;
h) limitarea procedurii în toate cazurile de modificare a specificaţiei unui produs, după efectuarea controlului şi inspectării, în conformitate cu regulile stabilite, fapt necesar pentru a se convinge pe deplin că produsul corespunde reglementărilor fitosanitare;
i) respectarea procedurii de examinare a plîngerilor asupra efectuării unor asemenea proceduri şi de corectare atunci cînd plîngerea este justificată;
j) acordarea asistenţei necesare pentru facilitarea controlului.
[Art.77 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 78. Riscul fitosanitar
(1) Riscul pătrunderii şi răspîndirii obiectelor de carantină se determină în baza tehnicii determinării riscului, elaborate de organismele internaţionale competente.
(2) La determinarea riscului se iau în considerare dovezile ştiinţifice existente, metodele şi procedeele de producţie, inspectările, mostrele de producţie, răspîndirea bolilor, dăunătorilor plantelor şi buruienilor, existenţa anumitor zone unde nu apar obiecte de carantină, condiţiile ecologice ale mediului înconjurător, regimurile de carantină etc.
(3) În procesul determinării riscului contaminării plantelor cu obiecte de carantină şi al elaborării măsurilor pentru atingerea nivelului corespunzător de protecţie fitosanitară contra riscului menţionat, se iau în considerare pierderile potenţiale din diminuarea recoltei sau a volumelor de vînzare a producţiei agricole, ca urmare a pătrunderii sau răspîndirii obiectelor de carantină, cheltuielile suportate la desfăşurarea acţiunilor pentru combaterea obiectelor de carantină şi eficienţa relativă a cheltuielilor aferente realizării măsurilor pentru minimalizarea riscului.
(4) Analiza riscului fitosanitar se efectuează în trei etape.
(5) În etapa întîi se identifică obiectele de carantină şi căile de pătrundere a lor pe teritoriul Republicii Moldova.
(6) În etapa a doua se efectuează clasificarea obiectelor de carantină în scopul determinării criteriilor de combatere a dăunătorilor puşi sub carantină, se evaluează probabilitatea de pătrundere, stabilire şi răspîndire a obiectelor de carantină, precum şi se prognozează potenţialele lor consecinţe economice şi impactul asupra mediului.
(7) În etapa a treia se determină ansamblul măsurilor de control în scopul reducerii riscului identificat în etapa a doua.
[Art.78 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 8. Modul de instituire şi ridicare a carantinei fitosanitare
(1) La depistarea obiectelor de carantină, Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale, la propunerea organelor Agenţiei Fitosanitare, iau decizia privind instituirea carantinei în republică, raion, unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, municipiu, oraş, comună, sat şi întreprind măsuri imediate de localizare şi lichidare a focarelor.
(2) După luarea deciziei privind instituirea carantinei, organele Agenţiei Fitosanitare aduc la cunoştinţa persoanelor juridice şi fizice respective aplicarea restricţiilor de carantină şi necesitatea efectuării măsurilor de lichidare a focarelor obiectelor de carantină.
(3) În teritoriul unde s-a instituit regimul de carantină special are loc limitarea intrării şi ieşirii mijloacelor de transport şi controlul acestora, interzicerea intrării şi ieşirii producţiei supuse carantinei, dezinfectarea materialelor şi obiectelor supuse carantinei, prelucrarea tehnică sau nimicirea lor.
(4) Producţia supusă carantinei, scoasă din zona în care au fost stabilite restricţii de carantină fără permisiunea organelor Agenţiei Fitosanitare, urmează a fi restituită, dezinfectată, confiscată şi transmisă întreprinderilor comerciale sau de prelucrare respective, fie nimicită.
(5) Carantina fitosanitară se ridică, la propunerea organelor de stat de carantină fitosanitară, de către organele care au instituit-o, după efectuarea măsurilor de carantină şi după lichidarea totală a focarelor depistate de obiecte de carantină.
[Art.8 modificat prin Legea nr.482-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.8 modificat prin Legea nr.1165-XIV din 26.07.2000, în vigoare 24.08.2000]
Articolul 9. Responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei cu privire la carantină fitosanitară
Persoanele culpabile de încălcarea legislaţiei cu privire la carantina fitosanitară poartă răspundere în conformitate cu Codul cu privire la contravenţiile administrative.
FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA TEHNICO-MATERIALĂ A
AGENŢIEI FITOSANITARE
Articolul 10. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei Fitosanitare
(1) Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei Fitosanitare se efectuează din mijloacele bugetului de stat şi din mijloacele obţinute din prestarea serviciilor fitosanitare şi altor servicii de specialitate.
(2) Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale şi unităţile sînt obligate să pună la dispoziţia subdiviziunilor teritoriale ale Agenţiei Fitosanitare încăperi cu toate condiţiile necesare bunei funcţionări a acestora.
(3) Lucrătorii Agenţiei Fitosanitare dispun de legitimaţie specială şi sînt obligaţi în timpul serviciului să poarte uniformă de modelul stabilit cu însemnele distinctive respective. Modelul uniformei, termenele de purtare şi modul de asigurare cu aceasta se stabilesc de Guvern.
[Art.10 modificat prin Legea nr.187-XVI din 10.07.2008, în vigoare 29.07.2008]
Articolul 11. Finanţarea măsurilor speciale de carantină fitosanitară
Toate măsurile privind localizarea şi lichidarea focarelor de obiecte de carantină se realizează din contul mijloacelor beneficiarilor funciari, iar dezinfectarea producţiei vegetale şi ambalajului – din contul mijloacelor proprietarului.
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Guvernul, în termen de 3 luni:
va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
va asigura revizuirea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin prezentei legi;
va asigura elaborarea actelor normative care vor reglementa organizarea şi desfăşurarea activităţii de carantină fitosanitară.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI
|
Chişinău, 22 iunie 1995. | |
Nr.506-XIII. |
DOCUMENTELE
necesare obţinerii certificatelor fitosanitare pentru export şi reexport
1. Cererea persoanei fizice sau juridice privind eliberarea certificatului fitosanitar de export.
2. Permisul fitosanitar de carantină pentru import al ţării importatoare.
3. Certificatul pentru utilizarea produselor de uz fitosanitar.
4. Certificatul de origine.
5. Factura fiscală sau factura de expediţie pentru încărcătura respectivă.
6. Licenţa pentru dreptul de producere şi comercializare a seminţelor sau materialului săditor.
7. Certificatul de expertiză de carantină al încărcăturii care urmează să fie exportată, eliberat de laboratorul de carantină fitosanitară respectiv.
Notă:
1. Încărcăturile destinate exportului sau reexportului vor fi însoţite pînă la locul de destinaţie de actul privind efectuarea controlului fitosanitar al locului de încărcare şi actul privind efectuarea controlului fitosanitar al unităţilor de transport şi al producţiei, materialelor şi obiectelor supuse carantinei.
2. Ambalajele din lemn vor purta o marcare specială în corespundere cu cerinţele internaţionale.
[Anexa nr.1 introdusă prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
DOCUMENTELE
necesare obţinerii permiselor fitosanitare de carantină pentru import (tranzit)
1. Cererea persoanei fizice sau juridice privind eliberarea permisului fitosanitar de carantină pentru import (tranzit) .
2. Actul controlului fitosanitar al încăperii în care urmează a fi descărcată încărcătura importată.
[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
