L E G E
privind alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
nr. 833-XIII din 16.05.1996
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.45/396 din 04.07.1996
* * *
Abrogat: 08.12.1997
Legea Republicii Moldova nr.1381-XIII din 21.11.1997
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Bazele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 2. Principiile desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 3. Publicitatea în timpul pregătirii şi desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 4. Dreptul de a propune candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 5. Asigurarea materială a desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 6. Răspunderea pentru acţiuni ilicite în efectuarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA ALEGERILOR PENTRU FUNCŢIA DE PREŞEDINTE AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 7. Fixarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 8. Comisiile electorale pentru alegerile în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 9. Constituirea Comisiei Electorale Centrale
Articolul 10. Atribuţiile Comisiei Electorale Centrale
Articolul 11. Constituirea comisiilor electorale de circumscripţie
Articolul 12. Atribuţiile comisiei electorale de circumscripţie
Articolul 13. Constituirea secţiilor de votare şi a comisiilor electorale ale secţiilor de votare
Articolul 14. Atribuţiile comisiei electorale a secţiei de votare
Articolul 15. Modificarea componenţei comisiilor electorale
Articolul 16. Organizarea activităţii comisiilor electorale
Articolul 17. Acordarea de sprijin comisiilor electorale
Articolul 18. Listele de alegători
Articolul 19. Propunerea de candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 20. Grupul de iniţiativă pentru propunerea de candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 21. Înregistrarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 22. Persoanele de încredere ale candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 23. Garanţiile activităţii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi a persoanelor lor de încredere
Articolul 24. Agitaţia preelectorală
Articolul 25. Buletinul de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova
Capitolul III
VOTAREA ŞI TOTALIZAREA REZULTATELOR ALEGERILOR PENTRU FUNCŢIA DE PREŞEDINTE AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 26. Timpul şi locul votării
Articolul 27. Organizarea votării
Articolul 28. Efectuarea votării
Articolul 29. Totalizarea voturilor de către comisia electorală a secţiei de votare
Articolul 30. Totalizarea rezultatelor alegerilor în circumscripţiile electorale
Articolul 31. Totalizarea rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 32. Al doilea tur de scrutin
Articolul 33. Confirmarea şi publicarea rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Articolul 34. Depunerea jurămîntului
Articolul 35. Alegerile repetate
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 36. Intrarea în vigoare
Articolul 37. Participarea la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în anul 1996
Articolul 38. Îndatoririle Guvernului
Articolul 39. Abrogări
Notă: Cuvintele “membru al Curţii Supreme de Justiţie” se înlocuiesc cu cuvintele “judecător al Curţii Supreme de Justiţie” conform Legii nr.1027-XVIII din 06.12.1996, în vigoare 15.08.1996
În conformitate cu Constituţia Republicii Moldova art.78, 79 şi art.II din Dispoziţiile finale şi tranzitorii,
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Bazele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Preşedintele Republicii Moldova este ales de către cetăţenii Republicii Moldova prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
(2) Preşedinte al Republicii Moldova poate fi ales numai cetăţeanul Republicii Moldova care a împlinit vîrsta de 35 de ani pînă în ziua alegerilor inclusiv, a locuit sau locuieşte pe teritoriul ei nu mai puţin de 10 ani, posedă limba de stat şi este propus în calitate de candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în conformitate cu prezenta lege.
(3) Modul de propunere a candidaţilor şi modul de candidare la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova sînt stabilite prin prezenta lege.
(4) Este declarat ales candidatul care a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor ce au participat la alegeri.
(5) În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor ce au participat la alegeri, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur.
(6) În cazul celui de al doilea tur de scrutin, este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi, cu condiţia că numărul acestora e mai mare decît numărul de voturi exprimate împotriva candidatului.
(7) Ziua alegerilor, precum şi ziua celui de al doilea tur de scrutin, se stabileşte prin prezenta lege. Rezultatul alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se confirmă de Curtea Constituţională.
(8) Candidatul a cărui alegere pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a fost validată de Curtea Constituţională, în modul stabilit de prezenta lege, depune în faţa Parlamentului şi a Curţii Constituţionale, în decursul a 45 de zile de la data alegerilor, jurămîntul din Constituţia Republicii Moldova art.79 alin.(2) şi prezenta lege art.34 alin.(1). Mandatul Preşedintelui Republicii Moldova durează 4 ani şi se exercită de la data depunerii jurămîntului. Preşedintele Republicii Moldova îşi exercită mandatul pînă la depunerea jurămîntului de către Preşedintele nou-ales.
(9) Mandatul Preşedintelui Republicii Moldova poate fi prelungit în caz de război sau de catastrofă în modul stabilit de Legea cu privire la Preşedintele Republicii Moldova.
(10) Una şi aceeaşi persoană nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova decît pentru cel mult două mandate consecutive.
Articolul 2. Principiile desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se efectuează prin vot universal. Au dreptul de vot cetăţenii Republicii Moldova de la vîrsta de 18 ani împliniţi pînă în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Cetăţenii Republicii Moldova beneficiază în deplinătatea lor de drepturile electorale, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau de origine socială. Orice limitare după criteriile sus-numite a drepturilor cetăţenilor de a participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova este interzisă.
(3) La alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova nu pot participa cetăţenii alienaţi şi debili mintal declaraţi de instanţa judecătorească drept incapabili, cei condamnaţi la privaţiune de libertate prin hotărîre definitivă a instanţei judecătoreşti.
(4) Nu pot candida la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova cetăţenii care nu au împlinit vîrsta de 35 de ani pînă în ziua efectuării alegerilor inclusiv, care au locuit sau locuiesc pe teritoriul republicii mai puţin de 10 ani, care nu posedă limba de stat, cei alienaţi şi debili mintal declaraţi de instanţa judecătorească drept incapabili, cei condamnaţi la privaţiune de libertate prin hotărîre definitivă a instanţei judecătoreşti.
(5) Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova se efectuează prin vot egal. Fiecare cetăţean care participă la alegeri dispune de un singur vot.
(6) Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova se efectuează prin vot direct. Preşedintele Republicii Moldova se alege nemijlocit de poporul Republicii Moldova.
(7) Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova se efectuează prin vot secret. Exercitarea de influenţă asupra voinţei alegătorilor prin metode ce contravin legii şi de orice control asupra exprimării votului este interzisă.
(8) Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova se efectuează prin vot liber exprimat. Cetăţenii decid independent asupra participării lor la alegeri şi a persoanei pentru care votează.
(9) Cetăţeanul are dreptul să voteze numai într-o singură secţie de votare.
(10) Statul asigură tuturor candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova drepturi egale în campania electorală.
[Art.2 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 3. Publicitatea în timpul pregătirii şi desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Pregătirea şi desfăşurarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se efectuează în mod deschis şi public.
(2) Statul garantează cetăţenilor dreptul de a face agitaţie pro sau contra oricărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În ziua votării, agitaţia sub orice formă a ei se interzice. Toate hotărîrile autorităţilor administraţiei publice privind pregătirea şi desfăşurarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova urmează să fie publicate, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, în decursul a 2 zile de la data adoptării.
(3) În decursul a 2 zile de la data constituirii, comisiile electorale informează publicul despre componenţa, despre sediile şi orele de lucru ale secţiilor de votare.
(4) La şedinţele comisiilor electorale, în timpul votării, la numărarea voturilor în secţiile de votare, la constatarea rezultatelor votării au dreptul să asiste reprezentanţii comisiilor electorale ierarhic superioare, reprezentanţii partidelor şi ai altor organizaţii social-politice, persoanele de încredere ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi observatori din alte state şi din organizaţii internaţionale. În calitate de observatori interni pot participa persoanele împuternicite de organele de conducere ale organizaţiilor obşteşti, care au drept scop apărarea drepturilor omului şi care sînt înregistrate în modul stabilit pînă la data fixării alegerilor şi sînt confirmate de Comisia Electorală Centrală. Împuternicirile persoanelor menţionate se confirmă prin documentele stabilite de legislaţia în vigoare. Ministerul Afacerilor Externe invită observatori străini, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor internaţionale, şi organizează acreditarea lor.
(5) Mijloacele de informare în masă reflectă mersul pregătirii şi desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Accesul reprezentanţilor acestora la adunările şi şedinţele legate de alegeri se efectuează în modul stabilit de Legea presei şi de prezenta lege.
(6) Se interzice imixtiunea în activitatea comisiilor electorale a persoanelor care, conform prevederilor prezentului articol, au acces la lucrul comisiilor electorale.
[Art.3 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 4. Dreptul de a propune candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
Candidaturile la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se depun de către partidele şi organizaţiile social-politice, înregistrate oficial pînă la data fixării alegerilor în conformitate cu prezenta lege, de către blocurile electorale organizate şi înregistrate conform legislaţiei în vigoare. Pot fi depuse, în condiţiile prezentei legi, şi candidaturi independente. Propunerea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se efectuează în condiţiile prezentei legi.
Articolul 5. Asigurarea materială a desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Cheltuielile legate de pregătirea şi desfăşurarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova le suportă statul.
(2) Mărimea acestor cheltuieli este stabilită de Parlament în limitele prevederilor legii privind bugetul de stat pe anul în care se efectuează alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Propunerile referitoare la mărimea efectivă a cheltuielilor sînt prezentate Guvernului de către Comisia Electorală Centrală. Guvernul, după ce le examinează, le expediază Parlamentului spre aprobare. Comisia Electorală Centrală prezintă Parlamentului împreună cu avizul Curţii de Conturi, în decursul a 45 zile de la data încheierii alegerilor, un raport asupra gestionării sumei alocate. În caz de necesitate, acest termen poate fi prelungit prin hotărîre a Parlamentului.
(3) Modul de distribuire şi de folosire a mijloacelor financiare, precum şi de publicare a raportului privind gestionarea sumei alocate, se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală în condiţiile prezentei legi. Autorităţile administraţiei publice, întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile pun la dispoziţia comisiilor electorale încăperile şi utilajele necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea alegerilor.
(4) Mijloacele de stat de informare în masă publică gratuit materialele prezentate de comisiile electorale şi programele electorale ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(5) Se interzice finanţarea directă şi indirectă, susţinerea materială prin alte forme a campaniei electorale a candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova de către alte state, de către întreprinderi, organizaţii, instituţii, inclusiv bănci, străine, internaţionale şi mixte, precum şi de persoane fizice care nu sînt cetăţeni ai Republicii Moldova.
(6) Finanţarea directă şi indirectă, susţinerea materială prin alte forme a campaniei electorale a candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova de către întreprinderi, organizaţii, instituţii, inclusiv bănci, ale Republicii Moldova, precum şi de către persoane fizice cetăţeni ai Republicii Moldova, se efectuează numai după declararea în presă a surselor respective şi după depunerea copiei de pe declaraţie, de către candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, în Comisia Electorală Centrală.
(7) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova deschide la Banca de Economii a Moldovei, în decursul a 5 zile de la data înregistrării, cont electoral cu menţiunea "Fond electoral", virînd în el mijloacele băneşti proprii, mijloacele băneşti primite de la organizaţii şi întreprinderi comerciale şi private din ţară, precum şi de la cetăţenii Republicii Moldova. Virarea mijloacelor băneşti în contul candidatului se efectuează numai cu acordul lui prealabil.
(8) Despre mijloacele băneşti virate în contul candidatului, Banca de economii a Moldovei informează Comisia Electorală Centrală în decursul a 24 de ore de la data depunerii lor în cont.
(9) În cazul în care candidatul a primit în contul său mijloace băneşti nedeclarate sau mijloace din străinătate sau a folosit astfel de mijloace, Comisia Electorală Centrală adresează Curţii Supreme de Justiţie o cerere de anulare a înregistrării candidatului. Cererea se examinează în decursul a 5 zile, iar în ziua alegerilor – imediat.
(10) Pentru verificarea surselor de venit, corectitudinii evidenţei şi folosirii la destinaţie a mijloacelor băneşti de către candidat, Comisia Electorală Centrală poate solicita un control din partea Curţii de Conturi sau Inspectoratului Fiscal de Stat.
[Art.5 completat prin Legea nr.1082 din 16.01.1997, în vigoare 16.01.1997]
[Art.5 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 6. Răspunderea pentru acţiuni ilicite în efectuarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Persoanele care împiedică prin violenţă, înşelăciune, ameninţări sau prin alte acţiuni ce contravin legii exercitarea liberă de către cetăţeanul Republicii Moldova a dreptului de a alege şi de a fi ales Preşedinte al Republicii Moldova, de a face agitaţie preelectorală, precum şi membrii comisiilor electorale şi alte persoane cu funcţii de răspundere care au falsificat actele electorale, au efectuat în mod premeditat numărarea incorectă a voturilor, au divulgat secretul votării sau au comis alte încălcări ale prezentei legi, poartă răspundere penală, administrativă, civilă şi disciplinară conform legislaţiei în vigoare.
(2) Persoanele care au publicat sau au difuzat pe altă cale date false despre candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova poartă răspundere penală, administrativă, civilă şi disciplinară conform legislaţiei în vigoare.
(3) În cazul în care candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova încalcă prezenta lege, se anulează înregistrarea lui în modul prevăzut la art.5 alin.(9), iar în alte cazuri el poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
(4) Persoana care împiedică direct sau indirect colectarea de semnături ale susţinătorilor candidatului, efectuată în conformitate cu prezenta lege, poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
(5) Persoanele cu funcţii de răspundere din autorităţile administraţiei publice locale care refuză direct sau indirect să autentifice listele de subscripţie ori tergiversează autentificarea lor poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
[Art.6 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA ALEGERILOR PENTRU
FUNCŢIA DE PREŞEDINTE AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 7. Fixarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se fixează pentru a treia duminică a lunii noiembrie a anului precedent anului în care expiră mandatul Preşedintelui Republicii Moldova în funcţie.
(2) Ziua alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova (ziua primului şi a celui de al doilea tur de scrutin) se fixează de către Parlament prin hotărîre cu cel puţin 3 luni înainte de ziua primului tur de scrutin.
(3) În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor ce au participat la alegeri, în prima duminică a lunii decembrie a anului precedent anului în care expiră mandatul pentru care a fost ales Preşedintele Republicii Moldova în funcţie se desfăşoară al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur.
(4) În cazul în care Preşedintele Republicii Moldova este ales în primul tur de scrutin, Curtea Constituţională confirmă rezultatele alegerilor în ultima sîmbătă a lunii noiembrie a anului precedent anului în care expiră mandatul Preşedintelui Republicii Moldova în funcţie.
(5) În cazul în care Preşedintele Republicii Moldova este ales în al doilea tur de scrutin, Curtea Constituţională confirmă rezultatele alegerilor în a treia sîmbătă a lunii decembrie a anului precedent anului în care expiră mandatul Preşedintelui Republicii Moldova în funcţie.
(6) Candidatul a cărui alegere pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a fost validată de către Curtea Constituţională depune jurămîntul în faţa Parlamentului şi a Curţii Constituţionale în ziua în care expiră mandatul Preşedintelui Republicii Moldova în funcţie.
(7) În caz de demisie, de demitere, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuţiilor, de deces al Preşedintelui Republicii Moldova sau de neconfirmare a rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, în decursul a 3 luni de la data la care au intervenit aceste cazuri de vacanţă a funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova, Parlamentul, în condiţiile prevăzute de Constituţie şi de legislaţia în vigoare, va fixa ziua unor noi alegeri pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, (ziua primului şi celui de al doilea tur de scrutin, ziua confirmării rezultatelor alegerilor şi ziua depunerii jurămîntului de către candidatul a cărui alegere a fost validată de Curtea Constituţională).
Articolul 8. Comisiile electorale pentru alegerile în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) În vederea organizării şi efectuării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se formează:
a) Comisia Electorală Centrală pentru alegerile în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
b) comisii electorale de circumscripţie (municipale, ale unităţilor teritoriale autonome cu statut special şi raionale) pentru alegerile în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
c) comisii electorale ale secţiilor de votare pentru alegerile în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(2) Atribuţiile comisiilor electorale de circumscripţie şi ale secţiilor de votare expiră în ziua confirmării de către Curtea Constituţională a rezultatelor alegerilor, iar atribuţiile Comisiei Electorale Centrale expiră odată cu depunerea jurămîntului de către candidatul ales în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În caz de necesitate, termenul atribuţiilor Comisiei Electorale Centrale poate fi prelungit prin hotărîre a Parlamentului.
[Art.8 completat prin Legea nr.1082 din 16.01.1997, în vigoare 16.01.1997]
[Art.8 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 9. Constituirea Comisiei Electorale Centrale
(1) Comisia Electorală Centrală se constituie de către Parlament cel mai tîrziu cu 90 de zile înainte de ziua alegerilor în următoarea componenţă:
a) 3 judecători al Curţii Supreme de Justiţie;
b) 3 procurori ai Procuraturii Generale;
c) 3 reprezentanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii;
d) cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ din partea fiecărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, înregistrat în modul stabilit de prezenta lege.
(2) Alegerea celor 3 judecători al Curţii Supreme de Justiţie se efectuează în şedinţă publică a Plenului Curţii Supreme de Justiţie, din numărul membrilor acesteia. Rezultatul alegerilor se consemnează într-un proces-verbal, semnat de Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie. Data şedinţei Plenului Curţii Supreme de Justiţie se aduce la cunoştinţă publică, prin mijloacele de informare în masă, de către Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie cel mai tîrziu cu 48 de ore înainte de şedinţă.
(3) Nu mai tîrziu de data şedinţei Plenului Curţii Supreme de Justiţie, Colegiul Procuraturii Generale şi Consiliul Superior al Magistraturii vor desemna, prin hotărîrile lor, în componenţa Comisiei Electorale Centrale respectiv 3 procurori ai Procuraturii Generale şi 3 reprezentanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) În decursul a 3 zile de la data şedinţei publice a Plenului Curţii Supreme de Justiţie, componenţa Comisiei Electorale Centrale se confirmă de către Parlament printr-o hotărîre.
(5) În decursul a 3 zile de la data confirmării de către Parlament a componenţei Comisiei Electorale Centrale, membrii comisiei vor alege dintre ei, prin vot secret, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei. Se consideră alese în funcţiile nominalizate persoanele care au întrunit majoritatea de voturi ale membrilor comisiei. Rezultatele alegerilor se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi participanţii la vot.
(6) În cazul în care candidatul la funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, secretar al Comisiei Electorale Centrale nu a întrunit majoritatea de voturi, se organizează un alt tur de votare la care pot participa şi membrii care au candidat la aceeaşi funcţie în turul precedent.
(7) Comisia Electorală Centrală este în drept să-şi exercite toate atribuţiile şi în cazul în care nu este completată cu reprezentanţi ai candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(8) În decursul a 2 zile de la data confirmării, Comisia Electorală Centrală informează publicul despre componenţa, sediul şi modul de contactare pentru relaţii.
(9) Comisia Electorală Centrală adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor din componenţa sa confirmată la data adoptării hotărîrii.
(10) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistrat în modul stabilit de prezenta lege este obligat ca în decursul a 3 zile de la data înregistrării să desemneze în Comisia Electorală Centrală un reprezentant, a cărui confirmare se efectuează prin hotărîre a comisiei.
(11) Comisia Electorală Centrală este asistată de un aparat, al cărui personal numeric se confirmă de Guvern.
[Art.9 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 10. Atribuţiile Comisiei Electorale Centrale
Comisia Electorală Centrală are următoarele atribuţii:
a) exercită controlul asupra executării prezentei legi;
b) dirijează activitatea comisiilor electorale de circumscripţie;
c) distribuie mijloacele financiare prevăzute în scopul efectuării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, controlează asigurarea comisiilor cu localuri, cu mijloace de transport şi de telecomunicaţii, examinează alte chestiuni privind asigurarea tehnico-materială a alegerilor;
d) stabileşte modelul buletinelor de vot şi al listelor de alegători al proceselor-verbale ale şedinţelor comisiilor electorale şi al altor acte ce ţin de alegeri, modelul urnelor de vot şi al ştampilelor comisiilor electorale;
e) examinează comunicările autorităţilor publice în problemele ce ţin de pregătirea şi desfăşurarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
f) rezolvă chestiuni privind modul de participare la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a cetăţenilor aflaţi în străinătate;
g) înregistrează candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi persoanele lor de încredere şi le eliberează legitimaţii;
h) face bilanţul alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi întocmeşte, pentru Curtea Constituţională, raportul privind rezultatele alegerii Preşedintelui Republicii Moldova;
i) rezolvă chestiuni ce ţin de organizarea şi desfăşurarea celui de al doilea tur de scrutin şi a alegerilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în caz de vacanţă a funcţiei;
j) examinează cererile şi plîngerile asupra hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale de circumscripţie şi comisiilor electorale ale secţiilor de votare, adoptă hotărîri pe marginea lor. Hotărîrile Comisiei Electorale Centrale în problemele prevăzute de prezenta lege pot fi atacate la Curtea Supremă de Justiţie în decursul a 5 zile de la data adoptării hotărîrii sau a primirii răspunsului Comisiei Electorale Centrale;
k) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta lege.
[Art.10 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 11. Constituirea comisiilor electorale de circumscripţie
(1) Comisiile electorale de circumscripţie se constituie prin hotărîrile autorităţilor administraţiei publice locale în municipii şi raioane în decursul a 5 zile de la data fixării alegerilor.
(2) În raioanele în care în judecătoria raională activează, la data constituirii comisiei electorale de circumscripţie, pînă la 4 judecători, comisia se formează în componenţa unui judecător al judecătoriei raionale, a 2 lucrători ai procuraturii raionale, a 3 reprezentanţi ai consiliului raional şi a cîte un reprezentant din partea fiecărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistrat în modul stabilit de prezenta lege.
(3) În raioanele în care în judecătoria raională activează, la data constituirii comisiei electorale de circumscripţie, 5 şi mai mulţi judecători, comisia se formează în componenţa a 2 judecători ai judecătoriei raionale, a 2 lucrători ai procuraturii raionale, a 2 reprezentanţi ai consiliului raional şi a cîte un reprezentant din partea fiecărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistrat în modul stabilit de prezenta lege.
(4) În municipiul fără sectoare, comisia electorală de circumscripţie se formează în componenţa a 2 judecători ai judecătoriei municipale, a 2 lucrători ai procuraturii municipale, a 2 reprezentanţi ai consiliului municipal şi a cîte un reprezentant din partea fiecărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistrat în modul stabilit de prezenta lege.
(5) În municipiul cu sectoare, comisia electorală de circumscripţie se formează în componenţa a 3 judecători ai judecătoriei de sector, a 3 lucrători ai procuraturilor municipale şi de sector şi a cîte un reprezentant din partea fiecărui candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistrat în modul stabilit de prezenta lege.
(6) Candidaturile judecătorilor în comisiile electorale de circumscripţie sînt desemnate de adunările judecătorilor judecătoriilor raionale, municipale şi de sector respective cel mai tîrziu cu 48 de ore înainte de data constituirii comisiei.
(7) Candidaturile lucrătorilor procuraturilor în comisiile electorale de circumscripţie sînt desemnate de adunările lucrătorilor procuraturilor respective cel mai tîrziu cu 48 de ore înainte de data constituirii comisiei.
(8) Candidaturile reprezentanţilor consiliilor raionale şi municipale în comisiile electorale de circumscripţie sînt desemnate prin hotărîrile consiliilor respective în modul stabilit de legislaţia cu privire la administraţia publică locală, pînă la constituirea comisiei, inclusiv şi în ziua constituirii ei. Reprezentanţii consiliilor raionale şi municipale în comisiile electorale de circumscripţie nu pot fi din rîndurile consilierilor, nu pot face parte din nici un partid sau din altă organizaţie social-politică, nu pot fi rude de gradul întîi şi doi şi nici afini cu candidatul.
(9) În decursul a 3 zile de la data constituirii comisiei electorale de circumscripţie, membrii comisiei vor alege dintre ei prin vot secret preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei în modul stabilit la art.9 alin.(5) şi (6). Rezultatele acestor alegeri se comunică imediat Comisiei Electorale Centrale.
(10) În decursul a 2 zile de la data constituirii, comisia electorală de circumscripţie informează publicul despre componenţa, sediul şi modul de contactare pentru relaţii.
(11) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova sînt în drept să desemneze, în decursul a 5 zile de la data înregistrării lor, în comisia electorală de circumscripţie cîte un reprezentant, care se confirmă prin hotărîre a comisiei şi care participă la lucrul ei cu drept de vot consultativ.
(12) Comisia electorală de circumscripţie adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor din componenţa sa confirmată la data adoptării hotărîrii.
(13) Completarea comisiei electorale de circumscripţie se confirmă printr-o hotărîre a sa, care se aduce la cunoştinţă publică în decursul a 3 zile de la data adoptării.
(14) Comisia electorală de circumscripţie este asistată de un aparat, al cărui personal numeric se confirmă de Comisia Electorală Centrală.
[Art.11 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 12. Atribuţiile comisiei electorale de circumscripţie
Comisia electorală de circumscripţie are următoarele atribuţii:
a) exercită controlul asupra executării prezentei legi;
b) dirijează activitatea comisiilor electorale ale secţiilor de votare;
c) distribuie comisiilor electorale ale secţiilor de votare mijloacele financiare;
d) examinează comunicările autorităţilor administraţiei publice locale, ale şefilor de întreprinderi, organizaţii şi instituţii în problemele ce ţin de pregătirea şi desfăşurarea alegerilor;
e) exercită controlul asupra întocmirii în termen a listelor de alegători şi prezentării lor pentru a fi aduse la cunoştinţă publică;
f) asigură aprovizionarea comisiilor electorale ale secţiilor de votare cu formulare pentru listele de alegători, procese-verbale şi buletine de vot;
g) face bilanţul votării şi prezintă actele respective Comisiei Electorale Centrale, publică rezultatele votării în presa locală;
h) examinează cererile şi plîngerile asupra hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptă hotărîri pe marginea lor;
i) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta lege.
Articolul 13. Constituirea secţiilor de votare şi a comisiilor electorale ale secţiilor de votare
(1) Pentru efectuarea votării şi numărarea voturilor, circumscripţiile electorale se împart în secţii de votare.
(2) Secţiile de votare se constituie de către comisiile electorale de circumscripţie în localităţi după principiul administrativ-teritorial în baza propunerilor primăriilor satelor, comunelor, oraşelor, municipiilor cu cel puţin 30 de zile înainte de ziua alegerilor şi vor avea cel puţin 30 şi cel mult 3000 de alegători.
(3) Pot fi constituite secţii de votare pe lîngă sanatorii, spitale, maternităţi, aziluri pentru bătrîni şi cămine avînd cel puţin 30 de alegători.
(4) Militarii votează la secţia de votare generală din localitatea de dislocare a unităţii.
(5) Pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova, se organizează cîte o secţie de votare pentru colaboratorii acestor reprezentanţe şi membrii familiilor lor, precum şi pentru cetăţenii Republicii Moldova aflaţi în ţările respective, indiferent de numărul lor. Aceste secţii de votare aparţin circumscripţiei electorale a municipiului Chişinău.
(6) Comisia electorală de circumscripţie numerotează secţiile de votare din circumscripţia sa electorală şi comunică fiecărei secţii de votare hotărîrile pe care le-a adoptat, sediul secţiei de votare, adresa localului pentru votare, numerele de telefon pentru relaţii.
(7) Secţiile de votare se numerotează începînd cu localitatea de reşedinţă a comisiei electorale de circumscripţie, continuînd cu cele din oraşe şi apoi din sate şi comune, în ordine alfabetică.
(8) Primăriile vor asigura toate datele, informaţiile şi sprijinul necesar comisiilor electorale de circumscripţie pentru ca ele să-şi onoreze obligaţiunile prevăzute în prezenta lege.
(9) Comisia electorală a secţiei de votare se constituie cu cel tîrziu 20 de zile înainte de ziua alegerilor în următoarea componenţă: preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi cel puţin 5 membri.
(10) Preşedinţii comisiilor electorale ale secţiilor de votare, la propunerea consiliului (primăriei, în cazul în care nu a fost ales consiliu) satului, comunei, oraşului, municipiului sînt confirmaţi de comisia electorală de circumscripţie în termen de 5 zile de la data constituirii secţiilor de votare.
(11) Membrii comisiei electorale a secţiei de votare sînt desemnaţi prin hotărîre a consiliului (primăriei, în cazul în care nu a fost ales consiliu) satului, comunei, oraşului, municipiului, în termen de 10 zile de la data constituirii secţiilor de votare.
(12) Comisia electorală a secţiei de votare va alege, în decursul a 3 zile de la data constituirii, dintre membrii săi, vicepreşedintele şi secretarul comisiei, comunicînd imediat faptul acesta comisiei electorale de circumscripţie.
(13) În misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova se aleg preşedintele şi secretarul comisiei electorale a secţiei de votare care organizează votarea. În misiunile diplomatice şi oficiile consulare care au pînă la 3 lucrători, votarea se efectuează prin poşta diplomatică, buletinele de vot fiind expediate la adresa Comisiei Electorale Centrale nu mai tîrziu de data alegerilor.
(14) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistraţi în modul stabilit de prezenta lege pot să desemneze în comisiile electorale ale secţiilor de votare, în decursul a 3 zile de la data constituirii comisiei, cîte 1 reprezentant, care participă cu drept de vot consultativ la activitatea comisiei.
(15) Comisia Electorală Centrală este în drept de a constitui, în condiţiile prezentei legi, secţii de votare şi în alte cazuri.
(16) Membrii comisiilor electorale ale secţiei de votare nu pot fi propuşi din rîndurile consilierilor consiliilor locale, nu pot face parte din nici un partid sau din altă organizaţie social-politică, nu pot fi rude de gradul întîi şi doi şi nici afini cu candidatul.
[Art.13 în redacţia Legii nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 14. Atribuţiile comisiei electorale a secţiei de votare
(1) Comisia electorală a secţiei de votare are următoarele atribuţii:
a) aduce la cunoştinţă publică listele de alegători, asigură integritatea acestora şi a buletinelor de vot, este responsabilă de întocmirea lor corectă şi deplină;
b) examinează cererile în legătură cu incorectitudinile din liste şi hotărăşte modificările respective, eliberează certificate pentru drept de vot cetăţenilor care vor fi absenţi la domiciliu în ziua alegerilor;
c) întocmeşte listele suplimentare de alegători, unde înscrie persoanele care au certificate pentru drept de vot în legătură cu faptul că vor fi absenţi la domiciliu în ziua alegerilor, precum şi persoanele care nu au fost înscrise din anumite cauze în listele principale de alegători;
d) comunică populaţiei ziua şi locul votării, asigură pregătirea localului pentru votare, instalarea urnelor şi a cabinelor de vot, organizează votarea în ziua alegerilor în condiţii de păstrare a ordinii;
e) face bilanţul votării în secţia de votare, întocmeşte procesele-verbale şi le prezintă, împreună cu toate buletinele de vot, comisiei electorale de circumscripţie;
f) examinează cererile şi plîngerile ce vizează pregătirea şi desfăşurarea alegerilor şi adoptă hotărîri asupra lor, care se anexează la procesele-verbale ale şedinţelor comisiei;
g) exercită alte împuterniciri în conformitate cu prezenta lege.
(2) Preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare prezintă Comisiei Electorale Centrale, cel mai tîrziu cu 15 zile înainte de data alegerilor, semnăturile model ale membrilor comisiei, În cazul neprezentării semnăturilor model, Comisia Electorală Centrală va declara nul procesul-verbal privind bilanţul votării în secţia de votare.
[Art.14 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 15. Modificarea componenţei comisiilor electorale
(1) Membrul comisiei electorale poate să fie degrevat de obligaţiunile sale din comisie la cererea sa, în caz de revocare sau de privare de împuterniciri.
(2) Dreptul de a revoca aparţine autorităţii administraţiei publice şi persoanei care au înaintat sau au desemnat membrul în componenţa comisiei electorale.
(3) În cazul în care membrul comisiei electorale încalcă prezenta lege sau nu execută sistematic obligaţiunile sale, el poate fi privat de împuterniciri de către autoritatea administraţiei publice sau de către persoana care l-a înaintat sau l-a desemnat în componenţa comisiei.
(4) În cazul ieşirii unui membru din componenţa comisiei electorale, în locul lui poate fi înaintat sau desemnat un alt membru în modul stabilit de prezenta lege.
Articolul 16. Organizarea activităţii comisiilor electorale
(1) Şedinţele comisiei electorale sînt convocate şi conduse de către preşedinte, iar în cazul absenţei acestuia sau la rugămintea lui, de către vicepreşedinte. Şedinţa poate fi convocată de asemenea la cererea a cel puţin 1/2 din membrii comisiei.
(2) Şedinţa comisiei electorale este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii săi. Hotărîrile comisiei se adoptă prin vot deschis cu majoritatea voturilor membrilor ei. În caz de paritate de voturi, cel al preşedintelui comisiei este decisiv. Membrii comisiei care nu sînt de acord cu hotărîrile acesteia au dreptul să exprime în scris propria opinie, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
(3) Hotărîrile comisiilor electorale adoptate în limitele împuternicirilor lor sînt obligatorii pentru toate autorităţile publice, întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, pentru toţi cetăţenii. Ele pot fi contestate la comisia electorală ierarhic superioară, care în decursul a 3 zile de la data primirii contestaţiei va elibera reclamantului o hotărîre motivată.
(4) Hotărîrile comisiilor electorale de circumscripţie şi hotărîrile comisiilor electorale ale secţiilor de votare pot fi contestate în judecătoriile raionale, municipale şi de sector în modul stabilit de Codul cu privire la procedura civilă.
(5) Contestaţia împotriva acţiunilor Comisiei Electorale Centrale este examinată de Curtea Supremă de Justiţie în decursul a 5 zile de la data primirii ei.
(6) Prin hotărîre a comisiei electorale, unii membri ai ei pot fi degrevaţi de obligaţiunile de producţie sau de serviciu pentru perioada de pregătire şi de efectuare a alegerilor, stabilindu-li-se din mijloacele financiare alocate pentru alegeri un salariu cu 25% mai mare decît salariul mediu de la locul de muncă.
(7) Membrii comisiilor electorale nu dispun de dreptul de a face agitaţie pro sau contra candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, nu pot face parte din nici un partid sau din altă organizaţie social-politică, nu pot fi soţi sau rude de gradul întîi şi doi şi nici afini cu candidatul.
[Art.16 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 17. Acordarea de sprijin comisiilor electorale
(1) Autorităţile publice, întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, persoanele cu funcţii de răspundere, partidele şi alte organizaţii social-politice şi organele acestora sînt obligate să sprijine comisiile electorale în exercitarea funcţiilor, să le furnizeze informaţiile şi materialele necesare pentru activitate.
(2) Comisia electorală are dreptul să se adreseze în probleme de pregătire şi desfăşurare a alegerilor către autorităţile publice, către întreprinderi, organizaţii, instituţii, persoane cu funcţii de răspundere, partide şi alte organizaţii social-politice, către organele acestora, care sînt obligate să examineze adresarea şi să dea răspuns în decursul a 3 zile de la data primirii ei.
Articolul 18. Listele de alegători
(1) Listele de alegători se întocmesc pentru fiecare secţie de votare aparte, se verifică la domiciliul alegătorilor înscrişi în ele, se semnează de primarul satului, comunei, oraşului sau municipiului şi se aduc la cunoştinţă publică cel mai tîrziu cu 10 zile înainte de ziua alegerilor.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale asigură evidenţa alegătorilor şi transmit comisiilor electorale ale secţiilor de votare datele privind alegătorii domiciliaţi în teritoriu, necesare pentru întocmirea listelor de alegători.
(3) În listele de alegători se înscriu alegătorii din fiecare stradă în ordinea numerotării imobilelor din raza secţiei de votare respective, indicîndu-se numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate al alegătorului.
(4) Listele de alegători militari aflaţi în incinta unităţilor militare, precum şi de alegători membri ai familiilor lor, alţi alegători care domiciliază pe teritoriul unităţilor militare, se întocmesc în baza datelor prezentate de şefii unităţilor militare. Militarii domiciliaţi în afara unităţilor militare se înscriu în listele de alegători de la domiciliu.
(5) Listele de alegători pentru secţiile de votare constituite în sanatorii şi case de odihnă, spitale şi alte instituţii curative staţionare se întocmesc în baza datelor prezentate de conducătorii instituţiilor menţionate. Comisiile electorale ale secţiilor de votare transmit aceste date spre verificare la domiciliul alegătorilor.
(6) Listele de alegători pentru secţiile de votare constituite în afara Republicii Moldova se întocmesc în baza datelor prezentate de conducătorii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare care activează pe teritoriul statelor respective.
(7) Alegătorul poate fi înscris numai într-o singură listă de alegători şi la o singură secţie de votare, în baza vizei de reşedinţă.
(8) În cazul în care alegătorul îşi schimbă domiciliul în perioada dintre întocmirea listelor de alegători şi data alegerilor, comisia electorală a secţiei de votare, la rugămintea acestuia şi la prezentarea paşaportului sau a unui alt act de identitate, îi eliberează un certificat pentru drept de vot. Alegătorul care a primit certificat pentru drept de vot semnează în lista de alegători în dreptul numelui său.
(9) Pe baza certificatului pentru drept de vot, alegătorul este înscris în lista de alegători suplimentară la secţia de votare respectivă.
[Art.18 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 19. Propunerea de candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Propunerea de candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se face începînd cu 90 de zile şi terminînd cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor.
(2) Dreptul de a propune candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova îl au:
a) partidele şi alte organizaţii social-politice înregistrate în modul stabilit pînă la fixarea alegerilor în conformitate cu statutele (regulamentele) lor şi cu legislaţia în vigoare, care trebuie să prezinte semnăturile a cel puţin 20 de mii de alegători din cel puţin 1/3 din raioane şi municipii;
b) blocurile electorale formate în baza deciziilor adoptate conform statutelor (regulamentelor) partidelor şi altor organizaţii social-politice, înregistrate în Comisia Electorală Centrală în decursul a 15 zile de la data constituirii ei, care trebuie să prezinte semnăturile a cel puţin 20 de mii de alegători din cel puţin 1/3 din raioane şi municipii;
c) cetăţenii Republicii Moldova care au colectat semnăturile a cel puţin 20 de mii de alegători din cel puţin 1/3 din raioane şi municipii.
(3) Se consideră conforme cu alin.(2) raioanele şi municipiile în care au fost colectate nu mai puţin de 1000 de semnături.
Articolul 20. Grupul de iniţiativă pentru propunerea de candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) În cazul în care iniţiativa de a propune candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova vine de la cetăţeni, se constituie un grup de iniţiativă pentru propunerea de candidat în componenţa a cel puţin 25 de persoane cu drept de vot.
(2) Lista membrilor grupului de iniţiativă, cu indicarea conducătorului acestuia, se prezintă Comisiei Electorale Centrale cel mai tîrziu cu 55 de zile înainte de alegeri de către persoana propusă drept candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În listă se indică numele şi prenumele, anul naşterii, profesia (ocupaţia), funcţia, locul de muncă, domiciliul şi partinitatea persoanei propuse drept candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi numele şi prenumele, anul naşterii şi domiciliul membrilor grupului de iniţiativă.
(3) Comisia Electorală Centrală înregistrează grupul de iniţiativă şi eliberează membrilor lui legitimaţii în decursul a 5 zile de la data depunerii listei membrilor acestuia.
(4) Colectarea de semnături ale susţinătorilor se efectuează doar de către membrii grupului de iniţiativă.
(5) În listele de colectare a semnăturilor susţinătorilor candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova (în cele ce urmează – liste de subscripţie) se indică numele şi prenumele, anul naşterii, profesia (ocupaţia), funcţia, locul de muncă, domiciliul şi partinitatea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi numele şi prenumele membrului grupului de iniţiativă care colectează semnăturile. Listele de subscripţie trebuie să conţină semnăturile susţinătorilor care domiciliază în aceeaşi localitate.
(6) În lista de subscripţie, susţinătorul candidatului indică numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi-şi aplică semnătura.
(7) Fiecare alegător este în drept să susţină prin semnătură numai un singur candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(8) Membrul grupului de iniţiativă semnează fiecare listă de subscripţie în prezenţa conducătorului autorităţii administraţiei publice locale pe al cărei teritoriu s-a efectuat colectarea de semnături. Lista de subscripţie se autentifică prin aplicarea ştampilei acestei autorităţi publice.
(9) Cel mai tîrziu cu 40 de zile înainte de ziua alegerilor, listele de subscripţie se prezintă comisiei electorale de circumscripţie, care în decursul a 5 zile de la data prezentării verifică autenticitatea semnăturilor. Referitor la numărul de alegători care au semnat în listele de subscripţie se întocmeşte un proces-verbal, care se prezintă imediat Comisiei Electorale Centrale.
(10) Colectarea de semnături pentru susţinerea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova propuşi de partide şi alte organizaţii social-politice şi blocuri electorale se efectuează de către membrii acestora, în conformitate cu prezenta lege.
(11) Comisia Electorală Centrală verifică autenticitatea datelor din listele de subscripţie şi hotărăşte asupra înregistrării sau neînregistrării candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(12) Responsabilitatea pentru autenticitatea datelor din listele de subscripţie o poartă membrii grupului de iniţiativă care efectuează colectarea de semnături. Semnăturile din listele de subscripţie aplicate de cetăţenii fără drept de vot sau aplicate pînă la data începerii oficiale a propunerii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi listele de subscripţie care nu sînt semnate de membrii grupului de iniţiativă sau nu sînt autentificate prin aplicarea ştampilei autorităţii administraţiei publice locale se consideră nule.
Articolul 21. Înregistrarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Pentru înregistrarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Comisiei Electorale Centrale i se prezintă cel mai tîrziu cu 30 de zile înainte de alegeri următoarele documente:
a) procesul-verbal al şedinţei organului suprem al partidului, organizaţiei social-politice sau al blocului electoral privind propunerea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
b) listele de subscripţie;
c) datele biografice ale candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
d) declaraţia candidatului privind consimţămîntul lui de a candida la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
e) declaraţia cu privire la veniturile din ultimii 2 ani, precedenţi anului în care se efectuează alegerile;
f) certificatul de sănătate al candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, eliberat de comisia medicală desemnată de Comisia Electorală Centrală.
(2) Comisia Electorală Centrală efectuează înregistrarea candidaţilor propuşi pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în decursul a 5 zile de la data primirii documentelor enumerate la alin.(1).
(3) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi persoanele lor de încredere, nu pot fi incluşi în nici o comisie electorală.
(4) Comisia Electorală Centrală eliberează legitimaţii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în decursul a 2 zile de la data înregistrării.
(5) Refuzul Comisiei Electorale Centrale de a înregistra candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova poate fi atacat la Curtea Supremă de Justiţie, care examinează contestaţia în decursul a 3 zile de la data primirii. Hotărîrea Curţii Supreme de Justiţie este definitivă.
(6) Comisia Electorală Centrală publică în mijloacele de stat de informare în masă hotărîrea privind înregistrarea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în decursul a 3 zile de la data adoptării.
(7) După expirarea termenului de înregistrare, Comisia Electorală Centrală publică integral lista candidaţilor înregistraţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, în care se va indica numele, prenumele domiciliul, apartenenţa politică, profesia şi ocupaţia candidatului, precum şi denumirea partidului sau a altei organizaţii social-politice care l-a propus.
[Art.21 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 22. Persoanele de încredere ale candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova poate avea în fiecare circumscripţie electorală pînă la 10 persoane de încredere, care îl ajută la desfăşurarea campaniei electorale, fac agitaţie pentru alegerea lui în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, îi reprezintă interesele în relaţiile cu autorităţile publice, cu alegătorii şi comisiile electorale.
(2) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova îşi alege independent persoanele de încredere şi le aduce la cunoştinţa Comisiei Electorale Centrale care, după ce îi înregistrează, le eliberează legitimaţii.
(3) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova poate, în orice moment pînă la alegeri, să suspende împuternicirile persoanei de încredere sau să o înlocuiască cu o altă persoană în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Articolul 23. Garanţiile activităţii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi a persoanelor lor de încredere
(1) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova participă, pe baze de egalitate, din momentul înregistrării lor de către Comisia Electorală Centrală, la campania electorală, beneficiază de drepturi egale în folosirea mijloacelor de informare în masă, inclusiv a radioului şi televiziunii, pe teritoriul Republicii Moldova.
(2) Tuturor candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistraţi li se oferă posibilităţi egale în asigurarea tehnico-materială şi financiară a campaniei electorale.
(3) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova înregistraţi beneficiază, pentru perioada campaniei electorale, de dreptul de a fi degrevaţi de obligaţiunile de producţie sau de serviciu, menţinîndu-li-se salariul mediu la locul de muncă din mijloacele alocate pentru alegeri. De acest drept dispun şi persoanele de încredere ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(4) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova au dreptul la călătorie gratuită cu orice tip de transport obştesc (cu excepţia taximetrelor) în teritoriul Republicii Moldova.
(5) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, persoanele lor de încredere, în perioada campaniei electorale, nu pot fi concediaţi, transferaţi la o altă muncă sau funcţie fără acordul lor.
(6) Fără consimţămîntul Comisiei Electorale Centrale, candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova nu pot fi traşi la răspundere penală, arestaţi, reţinuţi sau supuşi unor sancţiuni administrative, a căror stabilire ţine de competenţa instanţelor judecătoreşti.
(7) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova poate, în orice moment pînă la alegeri, să-şi retragă candidatura printr-o declaraţie scrisă adresată Comisiei Electorale Centrale.
(8) Candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova care şi-a retras candidatura pînă la alegeri este obligat să restituie mijloacele materiale şi financiare acordate lui de la bugetul de stat pentru campania sa electorală.
(9) În cadrul campaniei electorale, statul garantează candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova securitate personală egală, cu concursul organelor de securitate a statului.
(10) Persoanele de încredere ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova li se menţine salariul mediu de la locul de muncă, ce se plăteşte de către comisia electorală de circumscripţie din contul mijloacelor alocate pentru alegeri, dar nu poate depăşi 300 de lei lunar. Această sumă nu este supusă impozitării. Persoanele de încredere neangajate în cîmpul muncii, precum şi pensionarii, sînt remuneraţi la nivelul salariului mediu pe republică în perioada campaniei electorale.
[Art.23 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 24. Agitaţia preelectorală
(1) Cetăţenilor Republicii Moldova, partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, persoanelor de încredere ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova li se oferă dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, calităţile politice, profesionale şi personale ale acestora, de a face agitaţie în favoarea sau defavoarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în cadrul adunărilor, mitingurilor, întîlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă şi prin alte modalităţi care exclud încălcarea ordinii publice.
(2) Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova organizează întîlniri cu alegătorii. Comisiile electorale şi autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să contribuie la desfăşurarea acestor întîlniri în condiţii egale.
(3) Din momentul înregistrării candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova de către Comisia Electorală Centrală, partidele, alte organizaţii social-politice, blocurile electorale, grupul de iniţiativă pentru propunerea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova au dreptul să afişeze apeluri, declaraţii, fotomateriale electorale etc. (în continuare – afiş). Afişele se execută fără autorizaţie.
(4) Autorităţile administraţie publice locale sînt obligate ca, în termen de 5 zile de la data înregistrării candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, să stabilească locuri speciale de afişaj electoral. Spaţiul de afişaj rezervat candidaţilor trebuie să fie egal.
(5) În ziua alegerilor efectuarea agitaţiei se interzice.
[Art.24 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 25. Buletinul de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova
(1) Modelul şi textul buletinului de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova se aprobă prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale.
(2) Buletinul de vot se divizează în patrulatere corespunzător numărului de candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Dimensiunile patrulaterului trebuie să fie suficiente pentru a cuprinde numele şi prenumele, anul naşterii, profesia (ocupaţia), funcţia, locul de muncă al candidatului, denumirea partidului, altei organizaţii social-politice, blocului electoral care l-a propus sau menţiunea "candidat independent".
(3) În patrulater, în partea stîngă, se imprimă semnul electoral sau simbolul partidului, al altei organizaţii social-politice, al blocului electoral care a înaintat candidatul respectiv sau semnul electoral al candidatului independent, la dorinţa acestuia. Nu se admite identitatea de semne electorale sau de simboluri. Semnele electorale şi simbolurile se prezintă Comisiei Electorale Centrale pînă la data înregistrării ultimului candidat.
(4) În fiecare patrulater, în partea dreaptă, la o distanţă egală de latura de sus şi cea de jos, se imprimă un cerc cu diametrul de 15 mm, în care votantul care dă un vot "pro" candidatului trage două linii în cruce.
(5) Buletinele de vot se întocmesc în conformitate cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
(6) Buletinele de vot se transmit comisiilor electorale de circumscripţie cu 5 zile înainte de data alegerilor, iar acestea le transmit comisiilor electorale ale secţiilor de votare cu 2 zile înainte de data votării, întocmindu-se un proces-verbal.
[Art.25 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Capitolul III
VOTAREA ŞI TOTALIZAREA REZULTATELOR ALEGERILOR PENTRU
FUNCŢIA DE PREŞEDINTE AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 26. Timpul şi locul votării
Votarea se efectuează în ziua alegerilor între orele 8.00 şi 20.00. Comisia electorală a secţiei de votare aduce la cunoştinţă publică timpul şi locul votării cel mai tîrziu cu 10 zile înainte de ziua alegerilor.
Articolul 27. Organizarea votării
(1) Votarea se efectuează în localuri special amenajate cu birouri de eliberare a buletinelor de vot, cu cabine sau camere pentru vot secret, cu urne de vot, care se instalează în aşa fel, încît votantul, apropiindu-se de ele, să traverseze neapărat cabina sau camera pentru vot secret.
(2) Comisia electorală a secţiei de votare este responsabilă de organizarea votării, de asigurarea exprimării secrete a voinţei alegătorilor, de amenajarea localurilor şi de menţinerea în ele a ordinii cuvenite.
(3) În ziua alegerilor, înainte de a se începe votarea, urnele de vot se verifică, se sigilează de către preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare în prezenţa tuturor membrilor ei.
(4) Fiecare alegător votează personal. Votarea pentru alte persoane nu se admite. Comisia electorală a secţiei de votare eliberează buletinele de vot conform listei de alegători, la prezentarea actului de identitate. Alegătorii primesc buletinele de vot pe baza semnăturii lor în listă.
Articolul 28. Efectuarea votării
(1) Buletinul de vot se completează de către votant în cabina sau camera pentru vot secret. În timpul completării buletinului de vot este interzisă prezenţa altor persoane. Votantul care nu poate completa buletinul este în drept să invite în cabina sau în camera pentru vot secret o altă persoană, cu excepţia membrilor comisiei electorale a secţiei de votare şi persoanelor de încredere ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(2) În buletinul de vot, votantul trage două linii în cruce în interiorul cercului numai al unui candidat, ceea ce va însemna că a votat pentru candidatul respectiv. Cercurile celorlalţi candidaţi trebuie să rămînă curate.
(3) Nu se admite votarea pentru cîţiva candidaţi.
(4) Votantul va lăsa în urnă, în prezenţa unui membru al comisiei electorale a secţiei de votare, buletinul de vot completat.
(5) În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive întemeiate, nu se poate prezenta în localul pentru votare, pentru a organiza votarea la locul aflării lui comisia electorală a secţiei de votare desemnează, la rugămintea alegătorului, un grup din 3 membri ai comisiei, care se deplasează cu o urnă specială şi cu cele necesare votării la locul unde se află alegătorul, pentru a efectua votarea. În aceste cazuri se întocmesc liste suplimentare în temeiul listelor de bază, indicîndu-se numărul curent din lista de bază, iar în ea se face menţiunea că persoana nu a votat în localul pentru votare.
[Art.28 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 29. Totalizarea voturilor de către comisia electorală a secţiei de votare
(1) Comisia electorală a secţiei de votare deschide urnele de vot după ce preşedintele comisiei declară încheierea votării. Deschiderea urnelor de vot înainte de încheierea votării este interzisă. Înainte de deschiderea urnelor de vot, comisia electorală numără şi anulează toate buletinele de vot nefolosite, pe care le adună într-un plic, indicînd pe el denumirea şi numărul secţiei de votare, numărul de buletine nefolosite. Plicul este sigilat şi semnat de preşedintele comisiei electorale în prezenţa membrilor comisiei.
(2) Pe baza listelor de alegători, comisia electorală a secţiei de votare stabileşte numărul total al alegătorilor din secţia de votare înscrişi în liste, precum şi numărul alegătorilor care au primit buletine. Pe baza buletinelor aflate în urnele de vot, comisia stabileşte numărul total al alegătorilor care au participat la alegeri, numărul voturilor pentru fiecare candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, numărul buletinelor declarate nevalabile. Pe baza actului de primire a buletinelor de vot, comisia stabileşte numărul buletinelor eliberate, precum şi al celor nefolosite.
(3) Se declară nevalabile buletinele de un alt model decît cel stabilit, buletinele în care nu au fost trase linii în cruce în nici un cerc, buletinele în care au fost trase linii în cruce în mai multe cercuri şi buletinele în care au fost scrise nume suplimentare. În cazul apariţiei de îndoieli privind valabilitatea buletinului, comisia le soluţionează prin votare.
(4) Rezultate numărării voturilor se consemnează într-un proces-verbal, care este semnat de toţi membrii comisiei, inclusiv de reprezentanţii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, şi este prezentat comisiei electorale de circumscripţie cel mai tîrziu a doua zi după alegeri, însoţit de un raport privind desfăşurarea alegerilor cu expunerea succintă a contestaţiilor şi a modului lor de soluţionare.
[Art.29 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 30. Totalizarea rezultatelor alegerilor în circumscripţiile electorale
(1) Comisiile electorale de circumscripţie, pe baza datelor prezentate de comisiile electorale ale secţiilor de votare, constată numărul total de alegători incluşi în principalele liste de alegători şi în cele suplimentare din circumscripţie, numărul alegătorilor care au participat la alegeri, numărul alegătorilor care au primit buletine de vot, numărul total de voturi valabil exprimate, numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, precum şi numărul buletinelor eliberate comisiilor electorale ale secţiilor de votare, numărul buletinelor declarate nevalabile şi numărul buletinelor nefolosite.
(2) Rezultatele totalizării se consemnează într-un proces-verbal, care este semnat de toţi membrii comisiei electorale de circumscripţie şi de reprezentanţii candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi, în decursul a 2 zile după data alegerilor, se prezintă Comisiei Electorale Centrale, însoţit de un raport privind desfăşurarea alegerilor cu expunerea succintă a contestaţiilor şi a modului lor de soluţionare.
[Art.30 în redacţia Legii nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 31. Totalizarea rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Pe baza proceselor-verbale prezentate de comisiile electorale de circumscripţie, Comisia Electorală Centrală întocmeşte, în decursul a 10 zile de la data alegerilor, un proces-verbal, în care se includ următoarele date:
a) numărul total de alegători;
b) numărul alegătorilor care au primit buletine de vot;
c) numărul alegătorilor care au participat la alegeri;
d) numărul total de voturi valabil exprimate;
e) numărul total de voturi valabil exprimate pentru fiecare candidat;
f) numărul total de buletine declarate nevalabile;
g) numărul total de buletine nefolosite.
(2) Procesul-verbal este semnat de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii Comisiei Electorale Centrale.
(3) Se consideră ales Preşedinte al Republicii Moldova candidatul care a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor ce au participat la alegeri.
(4) Alegerile se consideră neefectuate dacă la votare au participat mai puţin de jumătate din numărul alegătorilor înscrişi în listele de alegători, precum şi în legătură cu retragerea tuturor candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(5) Hotărîrea privind declararea alegerilor ca fiind neefectuate este adoptată de Comisia Electorală Centrală şi poate fi atacată la Curtea Supremă de Justiţie în decursul a 3 zile de la data publicării rezultatelor alegerilor.
Dreptul de a ataca hotărîrea privind declararea alegerilor ca fiind neefectuate aparţine candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(6) Alegerile se consideră efectuate dacă la ele au participat mai mult de jumătate din numărul alegătorilor înscrişi în liste.
(7) În decursul a 3 zile de la data semnării procesului-verbal asupra rezultatelor alegerilor, Comisia Electorală Centrală prezintă Curţii Constituţionale un raport privind rezultatele alegerilor.
[Art.31 modificat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Articolul 32. Al doilea tur de scrutin
(1) În cazul în care nici unul dintre candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova nu a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur.
(2) Al doilea tur de scrutin se efectuează în decursul a 2 săptămîni de la data primului tur de scrutin, cu respectarea prevederilor prezentei legi. Informarea despre efectuarea celui de-al doilea tur de scrutin se dă publicităţii în decursul a 3 zile de la data fixării lui.
(3) Se consideră ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi, cu condiţia că numărul acestora e mai mare decît numărul de voturi exprimate împotriva lui. În cazul în care ambii candidaţi au întrunit acelaşi număr de voturi, se consideră ales candidatul pentru care la primul tur de scrutin au votat un număr mai mare de alegători.
(4) În cazul retragerii unuia dintre candidaţi, cel care a rămas se consideră ales dacă a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor care au participat la alegeri.
(5) Alegerile în al doilea tur de scrutin se consideră efectuate dacă la ele au participat mai mult de o treime din numărul alegătorilor înscrişi în liste.
Articolul 33. Confirmarea şi publicarea rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
(1) Comisia Electorală Centrală prezintă Curţii Constituţionale, în decursul a 3 zile de la data semnării procesului-verbal asupra rezultatelor alegerilor, raportul privind rezultatele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
(2) Curtea Constituţională va examina în şedinţă publică raportul prezentat de Comisia Electorală Centrală şi, în termenele prevăzute la art.7 alin.(4)-(6), va emite o hotărîre asupra lui.
(3) Curtea Constituţională poate să nu confirme rezultatele alegerilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în cazul constatării de încălcări, comise în timpul alegerilor sau la totalizarea rezultatelor lor, dacă aceste încălcări au influenţat rezultatele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în întregime.
(4) În cazul în care Curtea Constituţională nu confirmă rezultatele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Parlamentul organizează, în decursul a 3 luni de la data emiterii hotărîrii Curţii Constituţionale, alegeri repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, în conformitate cu prezenta lege.
(5) Curtea Constituţională aduce la cunoştinţă publică hotărîrea asupra rezultatelor alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, printr-un comunicat special, în decursul a 3 zile de la data emiterii ei.
Articolul 34. Depunerea jurămîntului
(1) Candidatul a cărui alegere a fost validată de Curtea Constituţională va depune în faţa Parlamentului şi a Curţii Constituţionale, în termenul prevăzut de Constituţie şi prezenta lege, următorul jurămînt:
"Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea propăşirii Republicii Moldova, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a Moldovei".
(2) Din ziua depunerii jurămîntului începe efectiv exerciţiul mandatului de Preşedinte al Republicii Moldova.
Articolul 35. Alegerile repetate
(1) În cazul în care la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova au candidat numai 2 persoane şi nici una dintre ele nu a fost aleasă, precum şi în cazul în care la al doilea tur de scrutin nu a putut fi ales Preşedintele, ori în cazul în care Curtea Constituţională nu a confirmat rezultatele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Parlamentul va organiza, în decursul a 3 luni de la data la care au intervenit aceste cazuri, alegeri repetate.
(2) Formarea comisiilor electorale, propunerea şi înregistrarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, alte acţiuni ce ţin de desfăşurarea alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se efectuează în modul stabilit de prezenta lege.
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
La alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova din 1996 participă persoanele care cad sub incidenţa Legii cu privire la cetăţenia Republicii Moldova art.2 şi au dovada cetăţeniei prin actele enumerate la art.3 al legii nominalizate. Alegătorilor din localităţile din stînga Nistrului şi din municipiul Bender care la data alegerilor nu au aplicată în paşaport ştampila ce confirmă cetăţenia Republicii Moldova li se permite să participe la votare prezentînd comisiei electorale a secţiei de votare paşaportul în care este confirmat domiciliul lor permanent în Republica Moldova pînă la 23 iunie 1990.
[Art.37 completat prin Legea nr.986 din 15.10.1996, în vigoare 26.10.1996]
Guvernul, în termen de o lună:
va elabora şi va depune în Parlament proiectele de acte normative care reglementează organizarea şi efectuarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, inclusiv a alegerilor din anul 1996;
va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.720-XII din 18 septembrie 1991 cu privire la alegerile Preşedintelui Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 16 mai 1996. | |
Nr.833-XIII. |
