D E C I Z I E
referitoare la cererea de suspendare a acţiunii articolului 4 alin.(1) lit.b) şi alin.(2) lit.b)
din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827 din 18 februarie 2000
(redirecţionarea unei părţi din taxa aeroportuară
la Fondul de susţinere a populaţiei)
(sesizarea nr.31g/2021)
nr. 21 din 16.02.2021
Monitorul Oficial nr.88-95/47 din 02.04.2021
* * *
Curtea Constituţională, judecând în componenţa:
dnei Domnica MANOLE, Preşedinte,
dlui Nicolae ROŞCA,
dnei Liuba ŞOVA,
dlui Serghei ŢURCAN,
dlui Vladimir ŢURCAN, judecători,
cu participarea dnei Cristina Chihai, asistent judiciar,
Având în vedere sesizarea înregistrată pe 15 februarie 2021,
Examinând prima facie sesizarea menţionată,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând în camera de consiliu,
CONSTATĂ:
1. La originea cauzei se află excepţia de neconstituţionalitate a articolului 4 alin.(1) lit.b) şi alin.(2) lit.b) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827 din 18 februarie 2000, ridicată de S.C. „Avia Invest” S.R.L., parte în dosarul nr.3-1713/2020, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.
2. Sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a fost trimisă la Curtea Constituţională de dl judecător Marcel Gandrabur de la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani, în baza articolelor 135 alin.(1) lit.g) din Constituţie, 25 lit.d) din Legea nr.317 din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.d) din Codul jurisdicţiei constituţionale nr.502 din 16 iunie 1995.
3. Autorul sesizării îi solicită Curţii să verifice constituţionalitatea unor prevederi din pct.1 al articolului VIII din Legea nr.60 din 23 aprilie 2020 privind instituirea unor măsuri de susţinere a activităţii de întreprinzător şi modificarea unor acte normative. Având în vedere faptul că prevederile contestate sunt prevederi ale unei legi de modificare a unor acte legislative, iar dispoziţiile de modificare se includ, din data intrării lor în vigoare, i.e. 1 iulie 2020, în actul de bază, Curtea va opera cu prevederile actului de bază, în acest caz cu Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827 din 18 februarie 2000.
4. În subsidiar, autorul sesizării îi solicită Curţii suspendarea acţiunii prevederilor contestate din Legea menţionată mai sus în baza articolului 251 alin.(2) lit.e) din Legea nr.317 din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională, susţinând că i se încalcă dreptului de proprietate.
5. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, controlul constituţionalităţii legilor, în prezenta cauză a articolului 4 alin.(1) lit.b) şi alin.(2) lit.b) din Legea nr.827 din 18 februarie 2000, ţine de competenţa Curţii Constituţionale.
6. Examinând prima facie cererea de suspendare, Curtea notează că prevederile contestate au intrat în vigoare pe 1 iulie 2020, conform articolului XXI alin.(1) lit.c) din Legea nr.60 din 23 aprilie 2020 privind instituirea unor măsuri de susţinere a activităţii de întreprinzător şi modificarea unor acte normative.
7. Curtea reiterează că raţiunea măsurii suspendării acţiunii unor acte normative contestate constă în evitarea unor prejudicii şi consecinţe negative iminente (DCC nr.1 din 4 ianuarie 2021, §9). Curtea observă că în argumentarea sesizării autorul pretinde eventuale prejudicii şi consecinţe negative cu caracter iminent care i-ar afecta dreptul la proprietate, garantat de articolul 46 din Constituţie.
8. Curtea subliniază că, în calitate de garant al supremaţiei Constituţiei, trebuie să analizeze sesizarea în mod nepărtinitor, din perspectiva tuturor drepturilor şi principiilor pe care le consacră Constituţia. Curtea constată că poate efectua analiza aspectelor invocate drept temei al suspendării doar la etapa examinării fondului cauzei, motiv pentru care consideră că trebuie să respingă solicitarea autorului sesizării de suspendare a prevederilor contestate, pentru a nu prejudeca fondul cauzei (DCC nr.96 din 25 septembrie 2019).
Din aceste considerente, în baza articolelor 135 alin.(1) lit.g) şi 140 alin.(2) din Constituţie, 251 şi 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, 6, 71, 61 şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se respinge cererea de suspendare a acţiunii articolului 4 alin.(1) lit.b) şi alin.(2) lit.b) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827 din 18 februarie 2000, depusă de S.C. „Avia Invest” S.R.L., parte în dosarul nr.3-1713/2020, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTE | Domnica MANOLE |
Nr.21. Chişinău, 16 februarie 2021. |
