L E G E
privind combaterea corupţiei şi protecţionismului
nr. 900-XIII din 27.06.1996
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.56/542 din 22.08.1996
* * *
Abrogat: 13.06.2008
Legea R.Moldova nr.90-XVI din 25.04.2008
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul prezentei legi
Articolul 2. Noţiuni
Articolul 3. Subiecţii actelor de corupţie şi de protecţionism
Articolul 4. Sfera de acţiune a prezentei legi
Articolul 5. Autorităţile publice abilitate cu combaterea corupţiei şi protecţionismului
Capitolul II
MĂSURILE DE PREÎNTÎMPINARE A CORUPŢIEI ŞI PROTECŢIONISMULUI
Articolul 6. Garanţiile de stat pentru preîntîmpinarea corupţiei şi protecţionismului
Articolul 7. Exigenţe speciale faţă de funcţionar
Articolul 8. Interdicţii
Articolul 9. Alte măsuri de preîntîmpinare a corupţiei şi protecţionismului
Articolul 10. Controlul financiar în preîntîmpinarea corupţiei
Capitolul III
RĂSPUNDEREA PENTRU ACTELE DE CORUPŢIE ŞI DE PROTECŢIONISM
Articolul 11. Răspunderea pentru actele de corupţie şi de protecţionism
Articolul 12. Răspunderea conducătorilor de autorităţi publice, de alte instituţii, de întreprinderi şi organizaţii de stat pentru nerespectarea prezentei legi
Capitolul IV
LICHIDAREA CONSECINŢELOR ACTELOR DE CORUPŢIE ŞI DE PROTECŢIONISM
Articolul 13. Urmărirea averii dobîndite nelegitim sau a valorii serviciilor acordate nelegitim
Articolul 14. Anularea actelor şi acţiunilor săvîrşite prin corupţie şi protecţionism
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 15. Supravegherea asupra executării prezentei legi
Articolul 16. Controlul asupra executării prezentei legi
Articolul 17. Intrarea în vigoare
Articolul 18. Aducerea actelor normative în conformitate cu prezenta lege
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul prezentei legi
Prin prezenta lege se urmăreşte apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, intereselor publice, asigurarea securităţii statului, funcţionării şi exercitării conforme Constituţiei şi altor legi a puterilor legislativă, executivă şi judecătorească, a organelor de administrare şi a atribuţiilor funcţionarilor publici şi ale persoanelor asimilate lor prin preîntîmpinarea, depistarea şi curmarea infracţiunilor legate de corupţie, prin înlăturarea consecinţelor acestora şi pedepsirea vinovaţilor, precum şi prin preîntîmpinarea, depistarea şi curmarea protecţionismului.
Articolul 2. Noţiuni
În sensul prezentei legi:
corupţia este un fenomen antisocial ce reprezintă o înţelegere nelegală între două părţi, una propunînd sau promiţînd privilegii sau beneficii nelegitime, cealaltă, antrenată în serviciul public, consimţînd sau primindu-le în schimbul executării sau neexecutării unor anumite acţiuni funcţionale ce conţin elemente ale infracţiunii prevăzute în Codul penal;
protecţionismul este o acţiune sau o inacţiune a factorului de decizie vizînd protejarea în rezolvarea unor probleme a persoanelor interesate, prin atitudine favorabilă faţă de ele, indiferent de motivele de care s-a condus, care nu conţine elemente ale infracţiunii.
Articolul 3. Subiecţii actelor de corupţie şi de protecţionism
Subiecţi ai actelor de corupţie şi de protecţionism se consideră: funcţionarii cărora li se acordă permanent sau provizoriu, în virtutea legii, prin numire, prin alegere, fie în virtutea unei însărcinări, anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor într-un serviciu public sau într-o altă instituţie, ori într-o întreprindere sau organizaţie de stat, funcţionarii care exercită acţiuni administrative de dispoziţie şi organizatorico-economice, persoanele cu înalte funcţii de răspundere al căror mod de numire sau de alegere este reglementat de Constituţie şi de legi organice, precum şi persoanele cărora persoana cu funcţie de răspundere le-a delegat împuternicirile sale, care au comis acţiuni ilegale pasibile, conform legislaţiei în vigoare, de sancţionare disciplinară, administrativă sau penală.
Articolul 4. Sfera de acţiune a prezentei legi
Sub incidenţa prezentei legi cad relaţiile la care participă autorităţile publice, funcţionarii publici, funcţionarii din alte instituţii, din întreprinderi şi organizaţii de stat de subordonare centrală şi locală, precum şi alte persoane abilitate cu exercitarea funcţiilor de administrare, a căror activitate este reglementată de legislaţia în vigoare.
Articolul 5. Autorităţile publice abilitate cu combaterea corupţiei şi protecţionismului
(1) Autorităţile publice exercită combaterea corupţiei şi protecţionismului în limitele competenţei lor atribuite de legislaţia în vigoare.
(2) Sistemul specializat de combatere a corupţiei şi protecţionismului include subdiviziunile specializate ale Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Procuraturii Generale, Curţii de Conturi.
[Art.5 modificat prin Legea nr.1146-XV din 20.06.2002, în vigoare 05.07.2002]
[Art.5 modificat prin Legea nr.390-XV din 20.07.2001, în vigoare 13.09.2001]
[Art.5 modificat prin Legea nr.754-XIV din 23.12.1999, în vigoare 31.12.1999]
Capitolul II
MĂSURILE DE PREÎNTÎMPINARE A CORUPŢIEI ŞI PROTECŢIONISMULUI
Articolul 6. Garanţiile de stat pentru preîntîmpinarea corupţiei şi protecţionismului
Preîntîmpinarea corupţiei şi protecţionismului se realizează prin:
a) reglementarea juridică strictă a activităţii autorităţilor publice, asigurarea publicităţii acestei activităţi şi a controlului de stat şi obştesc asupra ei;
b) perfecţionarea structurii serviciului public şi procedurii de soluţionare a problemelor ce vizează interesele persoanelor fizice şi juridice;
c) asigurarea funcţionarilor publici cu salariu de la bugetul de stat şi cu privilegii în mărimea corespunzătoare competenţei şi răspunderii lor, fapt care ar oferi acestora şi familiilor lor un nivel de trai destoinic;
d) ocrotirea de către stat, inclusiv de către autoritatea judecătorească, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor abilitate cu exercitarea funcţiilor de administrare;
e) restricţia, în temeiul legislaţiei în vigoare, a unor drepturi şi libertăţi ale funcţionarilor publici în măsura în care faptul acesta este necesar pentru apărarea regimului constituţional, drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice, precum şi ale organizaţiilor nestatale şi asociaţiilor obşteşti, care beneficiază de serviciile autorităţilor publice;
f) efectuarea unor măsuri speciale de control financiar şi fiscal pentru neadmiterea legalizării (spălării) de mijloace acumulate nelegitim în vederea mituirii persoanelor abilitate cu exercitarea funcţiilor de administrare;
g) repunerea în drepturi a persoanelor fizice şi juridice faţă de care s-a comis o injustiţie şi lichidarea altor consecinţe periculoase ale corupţiei şi protecţionismului.
[Art.6 completat prin Legea nr.390-XV din 20.07.2001, în vigoare 13.09.2001]
Articolul 7. Exigenţe speciale faţă de funcţionar
(1) La angajarea în funcţie persoana va accepta benevol restricţiile impuse prin prezenta lege şi prin alte acte normative pentru a nu fi comise acţiuni ce pot conduce la folosirea serviciului şi a autorităţii lui în interese personale, de grup şi în alte interese decît cele de serviciu.
(2) Funcţionarul nu are dreptul:
a) să intervină, făcînd uz de situaţia sa de serviciu, de autoritatea şi de legăturile generate de această situaţie, în activitatea altor organe de stat şi nestatale, dacă faptul nu ţine de îndatoririle sale de serviciu;
b) să participe cu drept de vot sau de decizie la examinarea şi soluţionarea problemelor ce vizează interesele sale personale sau interesele rudelor sale apropiate;
c) să dea preferinţă neîntemeiată unor persoane fizice sau juridice la elaborarea şi emiterea de decizii;
d) să acorde oricărei persoane orice sprijin neprevăzut de actele normative în activitatea ei de întreprinzător şi de altă natură, să fie însărcinatul cu afaceri al unor terţi în autoritatea publică în care lucrează sau care i se subordonează, sau a cărei activitate o controlează;
e) să folosească în interese personale şi de grup informaţia obţinută în virtutea atribuţiilor sale de serviciu dacă aceasta nu este pasibilă de divulgare;
f) să refuze acordarea către persoane fizice şi juridice a informaţiei permise prin acte normative, să tărăgăneze furnizarea ei ori să le dea informaţie eronată sau selectivă;
g) să transmită către fondurile electorale ale unor candidaţi şi organizaţii social-politice mijloace financiare şi materiale aparţinînd statului;
h) să încalce procedura, stabilită prin acte normative, de examinare şi soluţionare a adresărilor persoanelor fizice şi juridice, precum şi a altor probleme ce ţin de competenţa sa;
i) să facă pariuri şi mize la hipodrom, să participe la alte jocuri de hazard cu bani şi cu alte valori.
Articolul 8. Interdicţii
(1) Funcţionarului i se interzice:
a) să primească pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu orice recompensă, sub formă de bani, de servicii etc., de la orice persoană fizică şi juridică, precum şi de la organizaţii nestatale şi asociaţii obşteşti;
b) să primească, în virtutea situaţiei sale sociale, daruri şi servicii, cu excepţia semnelor de atenţie simbolice, conform normelor de politeţe şi de ospitalitate recunoscute, şi a suvenirelor simbolice în timpul acţiunilor de protocol şi altor acţiuni oficiale, a căror valoare nu depăşeşte un salariu minim. Darurile a căror valoare depăşeşte un salariu minim oferite fără ştirea sa ori primite pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de la persoane fizice şi juridice din alte ţări se transmit într-un fond special de stat în modul prevăzut de legislaţie;
c) să accepte invitaţii de a efectua călătorii turistice, de tratament şi de reconfortare etc. în republică şi în alte ţări pe contul persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, cu excepţia călătoriilor întreprinse la invitaţia rudelor apropiate sau în cazurile prevăzute de acorduri internaţionale;
d) să folosească în interese personale, de grup şi în alte interese decît cele de serviciu localurile, mijloacele de transport şi de telecomunicaţie, tehnica electronică de calcul, banii şi alte bunuri din patrimoniul statului, puse la dispoziţia lui pentru exercitarea funcţiilor de serviciu, dacă faptul nu este prevăzut de alte acte normative;
e) să beneficieze de privilegii ca să obţină pentru sine şi pentru alte persoane credite şi împrumuturi, ca să procure hîrtii de valoare, bunuri imobiliare şi alte bunuri, profitînd de situaţia sa de serviciu;
f) să întreprindă alte acţiuni, profitînd de situaţia de serviciu, pentru a obţine venituri şi avantaje materiale sau de altă natură, precum şi să primească servicii nelegitime.
(2) Membrii familiei funcţionarului nu au dreptul să primească daruri şi servicii, invitaţii în călătorii turistice, de tratament şi de reconfortare etc. pe contul persoanelor fizice şi juridice din republică şi din străinătate cu care funcţionarul are legături de serviciu. Funcţionarul este obligat să transmită, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare, în fondul special de stat, bunurile primite ilegal de familia sa.
(3) Încălcarea de către funcţionar a interdicţiilor specificate în prezentul articol, dacă acesta nu constituie un fapt penal sancţionabil, atrage după sine destituirea.
Articolul 9. Alte măsuri de preîntîmpinare a corupţiei şi protecţionismului
Prin legislaţia serviciului public, precum şi prin actele normative privind alţi subiecţi eventuali ai corupţiei şi protecţionismului, pot fi stabilite suplimentar la prevederile art.7 şi 8 şi alte măsuri de preîntîmpinare a corupţiei şi protecţionismului.
Articolul 10. Controlul financiar în preîntîmpinarea corupţiei
(1) La încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, persoana este obligată să prezinte, în condiţiile legii, declaraţie cu privire la venituri şi proprietate.
(2) Organele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, ale Serviciului de Informaţii şi Securitate, ale Procuraturii Generale, ale Serviciului Fiscal de Stat, Curtea de Conturi şi alte organe abilitate cu funcţii de control de stat au dreptul să ia cunoştinţă de declaraţiile depuse la autorităţile administraţiei publice, să primească, în caz de necesitate, copiile acestor declaraţii şi să utilizeze informaţia obţinută numai în limitele competenţei lor.
[Art.10 modificat prin Legea nr.136-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
[Art.10 modificat prin Legea nr.1146-XV din 20.06.2002, în vigoare 05.07.2002]
[Art.10 modificat prin Legea nr.390-XV din 20.07.2001, în vigoare 13.09.2001]
Capitolul III
RĂSPUNDEREA PENTRU ACTELE DE CORUPŢIE
ŞI DE PROTECŢIONISM
Articolul 11. Răspunderea pentru actele de corupţie şi de protecţionism
(1) Funcţionarii vinovaţi de săvîrşirea actelor de corupţie sînt traşi la răspundere în conformitate cu Codul penal şi destituiţi, cu privarea de dreptul de a ocupa funcţii în serviciul public în decursul a 5 ani.
(2) Funcţionarii vinovaţi de săvîrşirea unor acte de protecţionism sînt traşi la răspundere administrativă şi destituiţi.
[Art.11 modificat prin Legea nr.390-XV din 20.07.2001, în vigoare 13.09.2001]
[Art.11 modificat prin Legea nr.1375-XIII din 19.11.1997, în vigoare 22.01.1998]
Articolul 12. Răspunderea conducătorilor de autorităţi publice, de alte instituţii, de întreprinderi şi organizaţii de stat pentru nerespectarea prezentei legi
(1) Conducătorii de autorităţi publice, de alte instituţii, de întreprinderi şi organizaţii de stat sînt obligaţi să ia măsurile de rigoare faţă de funcţionarii din subordine vinovaţi de săvîrşirea unor acte de corupţie şi de protecţionism şi să le aducă la cunoştinţa autorităţilor prevăzute la art.5 alin.(2).
(2) Eschivarea intenţionată a conducătorilor de autorităţi publice, de alte instituţii, întreprinderi şi organizaţii de stat de la măsurile prevăzute la alin.(1) atrage după sine răspunderea conform legislaţiei în vigoare.
[Art.12 modificat prin Legea nr.390-XV din 20.07.2001, în vigoare 13.09.2001]
Capitolul IV
LICHIDAREA CONSECINŢELOR ACTELOR DE CORUPŢIE
ŞI DE PROTECŢIONISM
Articolul 13. Urmărirea averii dobîndite nelegitim sau a valorii serviciilor acordate nelegitim
În toate cazurile de îmbogăţire prin acte de corupţie, averea dobîndită nelegitim şi valoarea serviciilor acordate nelegitim trebuie să fie transferate în beneficiul statului, conform deciziei instanţei de judecată.
Articolul 14. Anularea actelor şi acţiunilor săvîrşite prin corupţie şi protecţionism
Actele şi acţiunile săvîrşite prin corupţie şi protecţionism sînt pasibile de anulare de către autoritatea sau factorul de decizie abilitaţi cu adoptarea sau anularea actelor respective, ori de către instanţa de contencios administrativ competentă, la cererea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, a persoanelor fizice sau juridice interesate ori a procurorului.
[Art.14 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
[Art.14 completat prin Legea nr.1146-XV din 20.06.2002, în vigoare 05.07.2002]
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 15. Supravegherea asupra executării prezentei legi
Supravegherea asupra executării întocmai şi uniforme a prezentei legi este exercitată de Procurorul General şi de procurorii din subordine.
Articolul 16. Controlul asupra executării prezentei legi
Comisia parlamentară pentru securitatea statului şi asigurarea ordinii publice va exercita controlul asupra executării prezentei legi şi va coordona activitatea autorităţilor publice abilitate cu combaterea corupţiei şi protecţionismului.
Articolul 17. Intrarea în vigoare
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Articolul 18. Aducerea actelor normative în conformitate cu prezenta lege
Guvernul, în termen de o lună de la data publicării:
- va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
- va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 27 iunie 1996. | |
Nr.900-XIII. |
